Het is nu 26 aug 2019, 00:32

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: KIJK! peuters en kleuters: verschillen?
BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 10:53 
Volwassene

Een vraag die mij al geruime tijd bezig houdt: zitten er verschillen tussen het KIJK! observatiesysteem voor peuters en kleuters en zo ja, welke verschillen zijn dit?

Ik hoorde een tijd terug namelijk van de kleuterjuf van jongste dat KIJK! peuters anders is (heb niet gevraagd in welk opzicht, gemiste kans). Ik heb wel gezien dat de ontwikkelingsdoelen een andere naam hebben bij KIJK! peuters dan bij KIJK! kleuters. Dat was uitgebreider. Maar zouden verschillen in de observatiesystemen voor peuters en kleuters kunnen verklaren dat een kind van voorsprongen op diverse gebieden naar geen voorsprongen en zelfs achterstanden gaat? Dit is bij mijn dochter gebeurd. Of ligt dit meer aan wat mijn kind laat zien en hoe de juf het observeert en interpreteert?

Een voorbeeld: dochter was bij de peuters in staat tot fantasie -en rollenspel, betrok kinderen in haar spel, deed de rolverdeling, kon overleggen. In de kleuterklas is ze teruggegaan naar naast elkaar spelen en van rollenspel of fantasiespel is geen sprake meer. Dit kan natuurlijk zijn omdat de kleuterklas best groot en overweldigend is en dat ze daarom (tijdelijk) wat is teruggevallen op gebied van spelontwikkeling.

Berichttitel: Re: KIJK! peuters en kleuters: verschillen?
BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 11:08 
Volwassene

KIJK peuters en kleuters sluit op elkaar aan. De meeste schalen lopen echt door. Als je dochter bij de peuters hoger werd ingeschaald bij de schaal spelontwikkeling dan bij de kleuters kan dat komen doordat ze minder complex spel laat zien of doordat de leidsters alleen gericht zijn op het observeren van spel dat bij de leeftijd hoort. Het is ook mogelijk dat ze steeds speelt met kinderen die nog niet zover zijn, waardoor ze haar eigen gang gaat en minder overlegt.
Mijn oudste speelde als peuter ook echt rollenspel en als kleuter nauwelijks meer. Hij speelde alleen in de huishoek als het moest en wilde liever andere dingen doen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 13:24 
Volwassene

Dee!

KIJK! vind ik een doorgeslagen vorm van de administratie en observaties die leerkrachten moeten doen. Een vriendin van mij is kleuterleerkracht en een groot deel van de dag bezig met observeren. Haar woorden: 'Vaak vul ik maar wat in, want het zijn nogal veel deelgebieden en ik heb bijna dertig kinderen in de klas.' Ze heeft een groot tekort aan tijd en een overload aan registratie/observeren.

KIJK! is weer zo'n inspectiedingetje waarmee kleuters in een hokje kunnen worden geplaatst. Voor een deel van de kinderen zal dit prima zijn, maar dit hele systeem is niet gericht op 'uitzonderingen'.

Volgens mijn vriendin:
Als kleuters weinig aansluiting vinden om wat voor reden dan ook, dan zal het bij KIJK een stuk lager uit de bus komen dan wanneer er daadwerkelijk naar een kind gekeken wordt.

Persoonlijk, maar ik heb makkelijk praten, zou ik dit hele KIJK! naast me neerleggen en vooral uitgaan van wat jij zelf ziet. Mocht de juf daar echt moeilijk over gaan doen, dan kan je altijd nog met haar om de tafel.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 15:37 
Volwassene

Mijn ervaringen met KIJK zijn een stuk positiever dan die van de vriendin van Spitsmuis. Door KIJK goed te gebruiken kan een voorsprong juist goed worden geobserveerd. Ik heb al verschillende keren gezien dat de KIJK-observatie aanleiding was om het aanbod aan te passen. Kinderen worden in KIJK juist niet in hokjes geplaatst, maar hun ontwikkeling wordt vooral vergeleken met hun eigen ontwikkeling.
Citaat:
Volgens mijn vriendin:
Als kleuters weinig aansluiting vinden om wat voor reden dan ook, dan zal het bij KIJK een stuk lager uit de bus komen dan wanneer er daadwerkelijk naar een kind gekeken wordt.
Het hele uitgangspunt van KIJK is juist dat er daadwerkelijk naar een kind wordt gekeken en dat betrokkenheid een zeer belangrijke factor is. Als de betrokkenheid laag is kan dat juist een signaal zijn dat het aanbod niet passend is.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 18:08 
Volwassene

Loekie, ik ben het met je eens. Het probleem zit 'm in de leerkracht die het moet inschalen zeg maar. Lage betrokkenheid of weinig fantasiespel kan snel opgevat worden als 'jong' en dan heb ik het nog niet over leerkrachten die met ASS gaan strooien.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 19:32 
Volwassene

Loekie en Spitsmuis, bedankt voor jullie reacties. :)
Fijn dat ik nu weet dat de peuter -en kleuterschalen op elkaar aansluiten.

Het probleem met mijn dochter is een beetje dat ze niet alles laat zien. Daarvoor heb ik contact gehad met een hulpverlener die expertise heeft op het gebied van een ontwikkelingsvoorsprong. En haar tips en adviezen gedeeld met de juf en ib'er.
Op de peuterspeelzaal was ze lang de oudste en daarbij ook de enige met een voorsprong op bepaalde gebieden. Veel kinderen hadden juist een achterstand op diverse gebieden. Misschien trokken de kinderen zich erg aan dochter op. En doen de mondigere kleuters in deze klas, zeker de oudsten, dat minder. Dochter is geen haantje de voorste, maar zeker wel assertief.

Maar er zijn gebieden, waaronder dus de spelontwikkeling en de taalontwikkeling, waar ze wel heeft laten zien wat ze kan. Eind peuters had ze op beide gebieden een voorsprong van een jaar. En daar scoort ze nu precies wat je op basis van haar leeftijd mag verwachten of ze scoort er 6 maanden onder, zo gezegd.

Ik heb niet echt zicht op hoe juf het invult; of ze kijkt hoe ver het kind komt of dat ze kijkt of het kind behaalt wat op basis van zijn kalenderleeftijd verwacht mag worden. Ik kan wel begrijpen dat je met 30 kinderen niet alles waarneemt. En dat het bij een kind als mijn dochter, die soms een beetje doet alsof ze gek is, het nog lastiger kan zijn.

Ik heb eens gekeken naar het stukje betrokkenheid en daar scoorde dochter een 3,5. Wat zegt dit precies? En bij basiskenmerken staat: +- . Moet ik me hier nog zorgen om maken?
Verder is de informatie heel summier.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 21:09 
Volwassene

De betrokkenheidsschaal loopt van 1 t/m 5. In Kijk wordt gewerkt met de betrokkenheidsschaal van Laevers. Voor uitleg: https://educatie-en-school.infonu.nl/me ... evers.html

De score voor basiskenmerken geeft aan of een kind lekker in zijn vel zit (ondernemend, nieuwsgierig, met zelfvertrouwen en vrij van emotionele belemmeringen). De leerkracht kan kiezen tussen: -- , -+, +- of ++. Je zou +- kunnen omschrijven als 'meer wel dan niet' lekker in zijn/haar vel.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 09:06 
Volwassene

Bedankt voor de uitleg, Loekie!

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 12:51 
Volwassene

Citaat:
KIJK! is weer zo'n inspectiedingetje waarmee kleuters in een hokje kunnen worden geplaatst. Voor een deel van de kinderen zal dit prima zijn, maar dit hele systeem is niet gericht op 'uitzonderingen'.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... tertoetsen

De inspectie wil dat er een volgsysteem is, ook bij de kleuters. De meeste scholen gebruikten daarvoor het CITO LVS. De coalitiepartijen willen een verbod op die toetsen. Dat gaat gebeuren, in de zin dat toetsen straks niet meer zullen "tellen" als kleutervolgsysteem. Maar observatiesystemen "mogen" nog wel, zegt de minister. Scholen voelen nu op hun klompen aan dat als een volgsysteem verplicht is, en alleen een observatiesysteem straks nog telt, dat een observatiesysteem straks verplicht gaat worden.

Ik denk dat je met een observatiesysteem toch een stuk meer afhankelijk bent van de leerkracht dan met een toets.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 14:09 
Volwassene

Ik was zelf nooit een voorstander van Cito toetsen bij kleuters. De basisschool waar mijn oudste meiden gekleuterd hebben, nam die toetsen wel af en dat gaf ons veel informatie. O.a. door hoge A+ scores van oudste kwam hoogbegaafdheid op het vizier van de leerkracht. Ook de middelste behaalde hoge scores, terwijl de juf observeerde en rapporteerde dat middelste best nog wel moeite had met de stof. De A scores weerlegden die observaties van de juf.

Daarom sta ik er nu dus ook anders in. Jongste doet een beetje geheimzinnig, is wat faalangstig, laat niet alles zien. Mogelijk hadden we met een Cito toets wel wat meer dingen concreet kunnen maken, ondanks alle kritiek op de Cito toetsen voor kleuters. Mijn eigen ervaring is met Cito bij kleuters dus wel positief.

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]