Het is nu 26 aug 2019, 00:33

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gesprek met IB groep 2
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 16:54 
Volwassene

Ik zoek naar herkening. Ofwel het gesprek zelf ging prima en het school is ook fijn hoe die mee omgaat maar toch denk ik: is dat alles?
Misschien is het ook gewoon zoals het hoort maar omdat ik zelf geen nederlander bent weet ik niet zo hoed of het aanpak wat ze bieden goed is. Zelf voel ik er goed bij want dochter is tevreden met school, gaat met plezier, wil gene dag missen. Leerkrachten zijn super lief ook.!

Dochter zit dus in groep 1/2. Ervoor va april groep 0, daarna groep 1 en nu groep 2 deel dus.
School heeft nog een overgangsgroep 2/3 waar mijn dochter vorig jaar niet gegaan omdat ze onderpresteerde (niet zelfstandig kon werken, liet niets zien, speels, verlegen).
Sinds het start van groep 2 heeft ze levelwerk (hb meiden uit groep 7 geeft haar 2uur per week smart spelletjes). Er is vorige week leestoets bij haar afgenomen door IB begeleider.
AVI toets en die ligt op M3 beheersend (net op de grens). Ze leest begrijpend, kan stillezen.

Vandaag het gesprek met IB en leerkracht gehad. IB gaf aan dat er meerdere kindjes boven gemiddeld gaan naar groep 3 met lezen, het is een taak van leerkracht van groep 3 om daar zich te bemoeien en het aanbod geven. Elk kind die net anders is heeft op school eeneigen doorgaande leerlijn va groep 1 tot groep 8. Dus mijn dochter zal die ook hebben met het overgang naar groep 3. Wat het precies inhoud kon ik niet ontcijferen.
Er wordt dus naast het levelwerk ook twee momenten per week genomen met haar gaan lezen op M3 en werkbladen maken.
Ok dat is lezen. Prima dus.

Verder kan ze lan automatiseren tot 20, splitsen tot 100, terugtellen van 100 vlot. Dat uitgesproken kreeg ik terug dat er is een Kijk! Observatie op de leeftijd en staat in het rapport.ik zei dat in het rapport staat dat ze kan tellen tot 10 en terug. Leerkracht ging vaag over dat het verdee ook niet nodig en pas in groep 3 gaan ze mee aan de slag. Dat er ook andere 29 kinderen zijn. Ik heb gevraagd over de doortoetsing op niveAu van rekenen en schrijven. Dat bestond niet volgens hun voor de kleuters. Want als school hebben ze citotoetsen voor kleuters afgeschaafd en hebben een visie dat elk kind is uniek en volgt een eigen leerlijn. Dat ik mij geen zorgen hoef te maken.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Gesprek met IB groep 2
BerichtGeplaatst: 16 apr 2019, 17:04 
Volwassene

Misschien kun je vragen of ze eind groep 2 of begin groep 3 de methodegebonden toetsen van groep 3 voorleggen om te bepalen welk aanbod ze in groep 3 nodig heeft? Zo hebben ze het bij mijn jongste aangepakt en toen bleek al snel dat de leerstof van groep 3 voor hem geen nieuwe stof bevatte.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 08:59 
Volwassene

loekie schreef:
Misschien kun je vragen of ze eind groep 2 of begin groep 3 de methodegebonden toetsen van groep 3 voorleggen om te bepalen welk aanbod ze in groep 3 nodig heeft? Zo hebben ze het bij mijn jongste aangepakt en toen bleek al snel dat de leerstof van groep 3 voor hem geen nieuwe stof bevatte.

Dat is een goede ja, ik ga dat navragen!

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 09:02 
Volwassene

Vanochtend dochter weggebracht en ik heb gelijk een terugkoppeling van de leerkracht gekregen. Ze hebben het gisteren na het gesprek samen met IB over gehad en vanaf vandaag wordt er gelijk een eigen leerlijn op lezen toegepast.
Elke woensdag gaat ze beginnen met het lezen van M3 boeken kern 6, dat doet ze met de leerkracht terwijl de andere 29 kinderen spelen/werken. Is super druk dan, dat is jammer. Maar daarna doen ze klassikaal en mag mijn dochter apart zitten en werken aan werkbladen m3 begrijpend lezen. Eind elk woensdag middag gaat ze naar de IB om met haar ook lezen dan in rust.
Ik ben heel blij dat het zo wordt qua lezen opgepakt. Voelt ook dat IB legt druk na, vindt het belaagrijk en verplicht leerkracht daar de planning doen en aanpassen. Dat is fijn.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 11:12 
Volwassene

Mijn ervaring is dat in de kleuterklassen het heel belangrijk is dat het lezen erkend en gestimuleerd wordt, anders gaan sommige lezende kleuters het verbergen. En dat er met een rekenvoorsprong in de kleuterklassen niet iets hoeft te gebeuren als er genoeg verbreding is (smart games, bouwopdrachten) en de kinderen niet gedwongen wordenom telwerkjes te doen als ze daar al voorbij zjin.

Ik ben het wel met de IB'er eens dat het een taak is voor de leerkracht van groep 3 om kindjes die aan het begin van het jaar M3 of E3 lezen, om die kinderen passend aanbod te bieden. De zon-lijn van de methode is meestal ook passend, en er zijn vaak meerdere kinderen met dat niveau, dus heel moeilijk moet dat niet zijn om te organiseren. Als je merkt dat je dochter in de vakantie het E3 niveau echt al overstijgt, dan zou ik aan de bel trekken. Dan is zowel qua startniveau als qua tempo de zon-lijn te laag gegrepen.

Over rekenen in groep 3 zou ik me meer zorgen maken. De rekenmethodes bieden de "verrijking" vooral binnen het getallenveld tot 20, maar als je alles al geautomatisereerd hebt is dat echt niet uitdagend genoeg. De eerste helft van groep 3 is het vooral heel veel voorwerpen/plaatjes samenvoegen/splitsen en daarbij steeds "hertellen", pas in de tweede helft van het jaar gaat men automatiseren. Het kan goed zijn dat de voorsprong die jij meldde in het gesprek voor de leerkracht een verrassing was en dat de leerkracht gewoon niet meteen met een goede reactie wist te komen. Ik zou het even laten rusten zodat de leerkracht aan het idee kan wennen en even wat beter kan gaan "observeren". Maar ik zou er wel na de meivakantie nog een keer erop terug komen. Uitspreken dat jij en dochter heel blij zijn met het aanbod nu, maar dat je je zorgen maakt over hoe het moet met de rekenvoorsprong in groep 3, en of ze dat niet nu alvast kunnen toetsen (met groep 3 toetsen) zodat er vanaf begin groep 3 een goede oplossing kan zijn?

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 15:26 
Volwassene

@geekmum
Bedankt! Ja ik denk dat het goed is wat je zegd.
IB gaf aan dat zonboekjes zal ze niet krijgen. Ze las in september avi start, halfjaar later m3.
Maar IG gaf aan dat ze in september al op M4 zak zitten( ze leest thuis namelijk al e4/m5 boekjes). M3 beheersend is wat test aangaf vlot lezen dat was 3 weken terug m3 foutief(ze las het in 3.5 min, twee weken later m3 beheersend ze las het in 2 min).

Ze is jammer genoeg heel anders op school dan thuis. Het werd ook uitgesproken dat op school mist ze zelfstandigheid in werkje zelf pakken, afmaken en moelijkere maken dan makkelijker doet ze niet. Ook het durven en fouten maken lastig en ze is heel perfectionistisch. Thuis ze is juist heel zelfstandig, heel leergirig en heel erg aanwezig, heel eigenwijs.
Daar gaan ze in dossier opnemen en overdragen aan leerkracht groep 3

Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ]