Het is nu 26 aug 2019, 00:30

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Onderzoeken in groep 2
BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 14:29 
Volwassene

Hoi,

Misschien voorbarig dat ik hier al post, want de onderzoeken moeten nog plaatsvinden... Maar toch zou ik graag reacties van ervaringsdeskundigen horen.
Mijn zoon wordt over een paar maanden zes jaar, en zit in groep 2 van een fijne Jenaplanschool. Ik heb altijd al gemerkt dat hij anders reageerde dan andere kinderen, op veel manieren. Altijd slaapproblemen, valt nu nog niet alleen in slaap. Is lief voor andere kindjes, maar praat tegen ze (en niet met ze). Onmiskenbare hyperfocus. Gevoelig voor harde geluiden. Lust niet veel en wil geen nieuwe dingen proberen (gek genoeg niet gevoelig voor peer pressure, wil bijvoorbeeld geen ranja en snoep). Automatiseert heel moeizaam of is heel verstrooid, zelf aankleden is bijvoorbeeld een grote opgave voor hem. Concentreren is heel moeilijk voor hem. Motorisch is hij niet goed, struikelt veel en loopt overal tegen aan. En hij is zeker slim, maar of hij nou zo uitzonderlijk slim is... dat weet ik niet. Hij kan al lezen, met heel mooie intonatie en nauwelijks aarzelend. Maar goed, dit was allemaal best wat ons betreft! We vinden er onze weg wel in. Helaas wil hij nu niet meer naar school. Bijna iedere dag is het drama, en hij kan niet goed uitleggen waarom. Hij heeft in ieder geval nauwelijks aansluiting in de klas, zo sneu. Ze vinden hem allemaal wel aardig, maar hij praat over heel andere dingen dan de rest, of gaat ze dingen uit staan leggen waar ze niks van weten. Over de Hindenburg of over een Shinkansen hogesnelheidstrein of een MagLev. :roll:

Gelukkig was de IB-er het met me eens dat er een probleem aan het vormen was, voor ons vooral omdat hij niet meer naar school wil. Zij adviseerde een breed onderzoek met zeker ook een intelligentietest. En nu knijp ik hem wel een beetje, want mijn zus met Asperger en HB vertelt me dat ze heel haar schoolperiode verschrikkelijk heeft gevonden. Dat lijkt me zó erg. Ik zat met mijn vermoeden voor mijn zoon eerst in de ADD plus beetje ASS hoek, maar hoe meer ik lees over HB hoe meer ik mijn zoon er in herken. (En mezelf ook, nooit getest maar misschien doe ik dat nog wel eens) Het lijkt me alleen heel lastig om hem te testen, want hij heeft zo'n slechte concentratie. Als iets hem een beetje moeilijk lijkt, schakelt hij uit. Kan een tester daar rekening mee houden?
We gaan naar Opdidakt in Den Bosch, iemand ervaring mee?

Groetjes,
Lafayette

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Onderzoeken in groep 2
BerichtGeplaatst: 25 apr 2019, 21:38 
Volwassene

Even mezelf replyen, haha. Het intakegesprek ging goed, het onderzoek gaat zich richten op ASS en er wordt inderdaad een intelligentietest afgenomen. We wachten even tot hij 6 jaar is, omdat het bureau graag de WISC wilde gebruiken. Het geeft me nu al een hoop rust om van een professional bevestigd te krijgen dat hij inderdaad anders is dan andere kinderen! Het kan bijna niet anders dan dat hij een zekere graad van ASS heeft. Ik vind het ook fijn om op dit forum veel dingen te herkennen. Zoals dat voor andere kinderen het kinderdagverblijf ook verschrikkelijk was (ik heb hem er ook vanaf gehaald, hij was er zo ongelukkig).
Het kost me overigens iedere keer (bij de juf, de IB-er en de psycholoog) heel veel moeite om toe te geven dat ik denk dat hij misschien behoorlijk intelligent is. Terwijl de juf er juist zelf mee kwam! Alsof ik straks voor schut sta als ik het fout blijk te hebben. Alsof ik een leven lang opgebouwd fort van bescheidenheid in laat storten.

Ik hoop zo dat we adviezen krijgen om school weer fijner voor hem te maken, op welke manier dan ook. Bijna iedere dag een schreeuwend kind naar school brengen is echt slopend voor het hele gezin.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2019, 23:40 
Volwassene

Ik heb geen advies voor je, maar ik wil je wel graag heel veel succes wensen.
En ik hoop enorm met je mee dat ze jullie kunnen helpen, zodat jouw zoon met een fijn gevoel naar school kan.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2019, 11:40 
Volwassene

Marge schreef:
Ik heb geen advies voor je, maar ik wil je wel graag heel veel succes wensen.
En ik hoop enorm met je mee dat ze jullie kunnen helpen, zodat jouw zoon met een fijn gevoel naar school kan.

Dankjewel! Ik heb ondertussen al goede berichten gehoord over de organisatie waar we de onderzoeken bij laten doen, heb er wel vertrouwen in.

BerichtGeplaatst: 28 apr 2019, 19:15 
Volwassene

Wat fijn! Fingers crossed! :D

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]