Het is nu 21 aug 2019, 14:13

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: gewoon slordig of te weinig uitdaging?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 13:00 
Volwassene

Ik zit even met het volgende. Mijn zoon in groep 4 had hoge cito-scores bij het afgelopen rapport. De juf zei dat de enige reden dat hij af en toe een foutje maakt, komt doordat hij te onnauwkeurig is. Ze zegt dat er vrijwel niets is dat hij niet kan, alles zonder uitleg al weet, en vaak in de klas verzucht dat hij het saai vindt. Hij werkt super, maar dan ook echt supersnel en zij wil dat hij langzamer werkt en daardoor nauwkeuriger, alles netjes opschrijft, alles dubbel controleert etc. Dat houdt in zijn geval in dat hij in de zeeen van tijd die hij over heeft opnieuw naar zijn werk moet kijken.
Nou begrijp ik het punt van de juf wel en kan ik met hem het gesprek aan gaan dat hij iets netter moet werken. Aan de andere kant denk ik: moet hij nou eindeloos blijven staren naar het werkje (al het werk) dat hij dus heel simpel vindt en schort er niet gewoon iets aan de uitdaging die er kennelijk niet genoeg is? Het probleem daarbij is weer dat hij al pluswerk krijgt, rekentijgers, plusgroep etc. Ik vind het vervelend omdat de juf er een beetje 'bozig' over doet dat hij zo snel werkt, aan de andere kant hoor ik heel duidelijk dat alles te makkelijk is. Wat nu, heeft iemand ideeen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: gewoon slordig of te weinig uitdaging?
BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 13:17 
Volwassene

Een versnelling overwegen? Je zou de versnellingswenselijkheidslijst van het CBO erbij kunnen pakken

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 13:19 
Volwassene

Ik denk dat het nut van je werk nauwkeurig maken en controleren pas zichtbaar wordt als het werk op niveau is. Zou het daarom niet slim zijn om door te toetsen om zijn niveau in kaart te brengen en daarna, met werk op niveau, aan de slag gaan met het stukje onnauwkeurigheid? Al bestaat er ook een kans dat hij dan niet meer onnauwkeurig werkt. Werk dat niet op niveau is kan ook slordigheid teweeg brengen.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 15:20 
­

Ik blijf een beetje hangen op 'af en toe.'

Als dat echt 'af en toe' is, dus het werk doorgaans vrijwel foutloos en vlug af is, dan is juf gewoon bezig met een demotiveringscampagne....

Constructiever kan zijn, om hem met het antwoordenboekje te laten werken. Laat hem zelf maar analyseren waarom sommige opgaven fout zijn en wat er nodig is om de opdracht mogelijk beter te doen - een mogelijke uitkomst kan dan ook zijn, ok, 1 opgave van 100 was fout - hier hoef ik dan niets mee. Maar stel dat 10-20 opgaven fout zijn, dan is er ruimte voor hem om zelf een betere strategie toe te passen.

En verder idd eens kijken of hij uberhaupt wel wat leert, of dat hij op een veel te laag niveau zit en alle verrijking alleen maar bezigheidstherapie is. Anders loop je kans dat je kind op den duur denkt 'school is zinloos, en dan doet juf ook nog negatief en vervelend.'

BerichtGeplaatst: 07 maart 2019, 15:51 
Volwassene

Ik zou de juf vragen om verheldering, wat is te onnauwkeurig? Zijn zijn hoge CITO scores nog niet op VWO niveau? Zijn de CITO's prachtig maar maakt hij in het gewone schoolwerk meer fouten dan andere leerlingen?

Als er eigenlijk niets aan de hand is, zou ik dat uitspreken. Dat je bang bent dat een verwachting van foutloos werken, dat dat voor je kind voelt als straf, en dat je bang bent dat het leidt tot perfectionisme of zelfs faalangst. De juf kan beter concrete instructies aan de klas geven (per toets) hoe de kinderen het eigen werk moeten controleren, en jouw kind dan alleen aanspreken op (of complimenteren voor) hoe het met die specifieke instructies is omgegaan, maar niet aanspreken op andere slordigheidsfouten. Bijvoorbeeld: "controleer dat je naam erop staat; controleer dat je geen vragen hebt overgeslagen; lees alle vragen nog een keer om te kijken of je antwoord hebt gegeven op de vraag". Of bij spelling: "Kijk of elke zin begint met een hoofdletter. Kijk naar alle woorden waar je een -t of -p op het eind hebt geschreven en maak ze langer."

Als er wel iets aan de hand is (meer fouten dan andere kinderen), dan is de tip van het antwoordenboekje wel heel goed. Laat het kind zelf analyseren waarom de opgave fout ging (slordigheidsfout of iets anders), en laat het kind ook zelf meebeslissen of hij meer moet oefenen of dat het leerdoel toch behaald is. Daarmee geef je immers de boodschap: fouten maken mag, en je kunt er iets van leren.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 14:18 
Volwassene

Bedankt voor het meedenken. Ik ga er eens over nadenken het toch met de juf te bespreken.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 15:31 
Volwassene

En vergeet niet: Netjes leren werken zonder slordigheidsfouten kun je ook (beter zelfs) met werk dat op goed niveau is.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 11:26 
Volwassene

Daar ben ik weer, het verhaal gaat verder. Net weer een gesprek met de juf gehad over de onnauwkeurigheid. Het verbaast mij toch wel: mijn zoon (groep 4) maakt toetsen waarvoor 30 minuten staan telkens in letterlijk 2 min (hij vertelt dit thuis steeds en dan dacht ik: dat is overdreven bedoeld, hij bedoelt te zeggen dat hij als eerste klaar was), maar de juf kwam hier zelf mee, maar..dan heeft hij bijv. 2 vragen helemaal niet ingevuld en 1 of 2 fouten. Tja, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Verder werkt hij nog steeds op alle vlakken met de plusboeken, hij doet bijv. begrijpend lezen op niveau van groep 6 (en doet hij dat heel goed volgens de juf). We kwamen er samen niet uit waarom hij dit doet (dit onnauwkeurige), maar ik vind het wel lastig als moeder. Ernaar gevraagd waarom hij een toets na 2 min inlevert en niet even de tijd neemt zegt hij zelf: ja mama, zo werkt mijn lijf nou eenmaal en daar is mijn brein nu aan gewend, dus je denkt toch niet dat dat anders kan?! Nou probeer ik telkens uit te leggen hoe het zit en dat hij bij niet-invullen natuurlijk uiteindelijk te horen krijgt dat dat dan fout is, maar ja, kennelijk werkt dat niet genoeg.
Heeft iemand een idee hoe dit zou komen (misschien gewoon extreem dromerig)? En het zal meegenomen worden in de overdracht naar groep 5, maar heeft iemand er ervaring mee dat een IB-er met zoiets aan de slag gaat (al is het maar 1 of 2 keer)? Voor als het een hardnekkig iets blijft in groep 5. Dat was het idee dat ik had, maar ik heb geen enkele ervaring met IB-ers en misschien zijn ze daar niet voor?

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 12:09 
Volwassene

Ik keek in zulke gevallen altijd samen met het kind naar de toets, en liet ter plekke kijken of alles was gedaan. Zo niet, dan gingen ze terug naar hun plek en het alsnog doen. Ik zie het op deze leeftijd niet echt als iets bijzonders. Komt heel vaak voor, en is ook iets dat sommige kinderen moeten leren.
Wel moet het niveau uiteraard passend zijn. Als stof supersimpel is gaan kinderen ook vaak afraffelen. Als je met afraffelen maar 2 fouten maakt, is het niveau duidelijk niet passend.

BerichtGeplaatst: 29 mei 2019, 12:14 
Volwassene

Fijn dat je nu een betere beeld heeft over het probleem. Dit lijkt mij geen drama en best oplosbaar.

Jongste in groep 3 heeft weleens de neiging om te racen, veel te snel te werken juist om te laten zien dat hij zo snel kan. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Misschien heet je zoon een vergelijkbare motivatie? Met jongste hebben we gepraat over wat uitdaging betekend, en dat ieder zijn eigen uitdaging heeft. Misschien is de stof leren niet zo uitdagend, maar misschien is netjes en nauwkeurig werken juist de uitdaging. Je moet alles bij elkaar kunnen om succesvol te zijn -- netjes, motivatie, kennis.

Oudste had er trouwens ook last van en is er uitgegroeid (grotendeels). Hij werkt nu netter en met meer aandacht.

Dus is het mogelijk dat het van zelf over gaat, ook is het mogelijk dat je bij je zoon moet benadrukken dat het geen competitie is en vertellen hoe trots je op hem zou zijn als hij bijvoorbeeld een aantal keren achter elkaar niet de eerste is. Werk op niveau is natuurlijk heel belangrijk, maar dat werk moet ook goed af zijn (bij jongste waren er ook meer slordigheidsfoutjes voor werk die te makkelijk was).

Ook zou ik even vragen wat hij doet als hij zijn papier inlevert. Dat moet niet te aantrekkelijk zijn natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2019, 10:53 
Volwassene

Als hij een toets van 30 minuten in 2 minuten met maar 1 of 2 fout inlevert, dan is het veel te makkelijk. En als daarin geen uitdaging zit, dan zoekt een kind wel andere uitdagingen: heel snel klaar zijn bijvoorbeeld. Wat je zoon ook aangeeft: mijn hoofd gaat gewoon heel snel. Hij hóeft er niet bij stil te staan om het te begrijpen, dan zal hij het ook niet doen. Bijvoorbeeld leren cijferen terwijl je direct het antwoord al ziet (hoofdrekenen) leert je echt niet cijferen, het moet moeilijk genoeg zijn (niet meteen het antwoord kunnen zien) om daadwerkelijk te kunnen leren cijferen.

Is hij doorgetoetst en weet school op welk didactisch niveau hij zit, en dan niet alleen met begrijpend lezen?

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 12:44 
Volwassene

Eens met merriedroom. Het kan niet anders dan dat de stof veel te makkelijk is. Vergelijk het eens met breien: je zoon kon al breien en het meerderen heeft hij inmiddels ook uitgevogeld. Dan gaat de klas leren meerderen. Daarna minderen. En averecht. Je zoon kon dat allemaal al lang maar moet maar lapjes blijven breien, telkens weer laten zien dat hij het kan. Als hij dan uiteindelijk de uitdaging zoekt in steeds sneller breien (15! keer sneller dan de bedoeling is!!), laat hij per ongeluk wel eens een steekje vallen. Pas dan komt de juf in actie: het is niet de bedoeling dat je fouten maakt, dus je moet voorál lángzamer breien.

Wat zou er gebeuren als je zoon eens een moeilijk, uitdagend breipatroon voorgeschoteld krijgt? Met misschien zelfs wel wat steken erin die hij nog niet kent, en waarvoor hij wat uitleg nodig heeft? Zou hij dan nog steeds zo snel gaan? Of zou hij dan eindelijk eens iets nieuws (mogen) leren?

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 11:38 
Volwassene

Hartelijk bedankt voor het meedenken! Erg nuttig alle gedachten hier te lezen. Ik merk dat ik wel twijfel of het inderdaad niet ligt aan het niveau. Ik heb met mijn zoon gesproken over werk nakijken en dat lijkt hij te begrijpen en te willen toepassen, maar een gesprek over het supersnelle werken, dat blijft voor hem zo iets van: dat kan op geen enkele manier anders. En dat zet me wel aan het denken.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 15:36 
Volwassene

Is hij al een keer helemaal doorgetoets zodat ze weten waar hij didactisch gezien zit?
Want alleen maar blijven proberen lost niets op. Waarom zou hij zich zich inzetten voor iets dat hij uit zijn mouw floddert, dat dan ondanks slordigheidsfouten toch een (ruim) voldoende score oplevert.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 16:05 
Volwassene

nee, hij is niet doorgetoetst. Ik merk ook dat de houding van de leerkracht is: eerst de slordigheid er uit, daar is nog winst te behalen. Maar het is wsch een beetje kip-ei verhaal.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 16:11 
Volwassene

Waarom zou hij nauwkeurig gaan werken als hij het allemaal toch wel kan?
Als je geen uitdaging krijgt zet dat echt niet aan tot nauwkeurig werken. Dan loont het niet.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 16:16 
Volwassene

En mg je dan als ouder daar zomaar om vragen (doortoetsen)? Of moet de school daar mee komen?

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 16:34 
Volwassene

Mag je vragen. Of ze het doen is een tweede, maar je kunt het in ieder geval voorstellen.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 16:59 
Volwassene

moedertje schreef:
En mg je dan als ouder daar zomaar om vragen (doortoetsen)? Of moet de school daar mee komen?

Dat mag je gewoon vragen, je mag er zelfs op aandringen. Dan ben je geen betweterige, pusherige moeder maar gewoon een moeder die graag wil dat haar kind ook tot leren komt en ergens zijn tanden op kan stukbijten.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 11:34 
Volwassene

Bedankt voor de support! Genoeg om over verder te denken (qua aanpak volgend jaar)!

Pagina 1 van 1 [ 20 berichten ]