Het is nu 26 aug 2019, 01:17

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Doortoetsen Cito's nog nodig
BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 20:34 
Volwassene

Regelmatig lees ik dat het goed is om kinderen die hoog scoren op Cito's door te toetsen. Bijvoorbeeld tot een C of een D score behaald wordt, zodat je er achter komt welke stof je aan kunt bieden om aan te sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling.

Nu heb ik op school gevraagd of mijn dochter doorgetoetst kon worden. Daar werd aangegeven dat doortoetsen tegenwoordig niet meer nodig is. Ze kunnen blijkbaar in het leerlingvolgsysteem zien op welk niveau de leerling zit. Bijvoorbeeld een kind maakt een M3 toets en scoort een 5,0. Dan kunnen ze zien dat deze leerling op niveau M5 zit.

Iemand hier ook al eerder van gehoord? En hebben jullie enig idee of dit representatief is? Ik bedoel eigenlijk: wordt er in een M3 toets ook stof getoetst die normaal in groep 5 aan bod komt?

Berichttitel: Re: Doortoetsen Cito's nog nodig
BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 20:42 
Volwassene

Dit klopt gedeeltelijk. CITO geeft zelf aan dat je een voorsprong (of achterstand) van een jaar betrouwbaar kan vaststellen. Dus met de M3 toets kan niveau E3 of M4 mogelijk betrouwbaar worden vastgesteld. Maar verder zeker niet. Een uitslag bij een (bijna) foutloze M3-toets met als uitslag M5-niveau moet als volgt worden geïnterpreteerd: de M3 toets is net zo goed gemaakt als de gemiddelde M5-leerling deze M3-toets zou maken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 21:11 
Volwassene

Mijn dochter is een onderpresteerder, dus in haar geval zouden ze dit totaal niet kunnen zien.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 23:05 
Volwassene

Citaat:
Mijn dochter is een onderpresteerder, dus in haar geval zouden ze dit totaal niet kunnen zien.
Heeft je dochter dan al een CITO-toets gemaakt? Sommige kinderen laten in de klas niet zien wat ze kunnen, maar maken de toets op papier wel heel goed. O.a. omdat ze niet weten hoe de andere kleuters het doen.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 23:13 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Heeft je dochter dan al een CITO-toets gemaakt? Sommige kinderen laten in de klas niet zien wat ze kunnen, maar maken de toets op papier wel heel goed. O.a. omdat ze niet weten hoe de andere kleuters het doen.

Ze zijn bezig met een doortoets traject maar ik weet nog niet waar we staan. Ik hoop dat jouw scenario gaat kloppen. Maar ik wil ermee zeggen dat ik niet geloof dat je obv cijfer van de cito het verdere niveau kunt inschatten en dat daar wel meer voor nodig is.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2019, 09:32 
Volwassene

Doortoetsen geeft nuttige informatie: wat beheerst een kind, wat nog niet? Door alleen naar het functioneringsniveau te kijken (dus toets van M3 laat zien dat kind op niveau M4 zit), weet je in feite nog niets, behalve dat een kind makkelijk kan leren. Dus doortoetsen tot een kind echt genoeg dingen te leren heeft, geeft pas informatie die je als leerkracht nodig hebt. En soms scoort een kind heel lang goed, maar zit er nog wel ergens een hiaat, dat is ook belangrijk om te weten.

In elke cito zitten wel een paar opgaven die in feite boven het niveau van de toets zitten om de kinderen eruit te halen die al verder zijn, dat is wat de leerkrachten zullen bedoelen. Maar ik vind dat te veel te weinig info om een onderwijsaanbod op af te stemmen!

Bij doortoetsen mag trouwens kort instructie worden gegeven bij nog niet aangeboden onderwerpen/categorieën. Als een kind het dan direct kan toepassen op een Cito, dan weet je dat ook dat onderwerp beheerst wordt. Dat wordt lang niet altijd zo gedaan, helaas. Dus niet de opgave voorkauwen, maar wel de categorie of het onderwerp uitleggen.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2019, 13:45 
Volwassene

Mijn kind had de M3 Spelling 3.0 foutloos gemaakt en daar kwam een functioneringsniveau van E4 uit. Voor die toets geldt dus dat je onmogelijk hoger kunt scoren dan E4. Zo'n uitslag kan een onderschatting zijn van de vaardigheden van de leerling, want ook een zeer spellingsvaardige groep 8 leerling zou niet hoger dan E4 kunnen scoren op die toets. Daarnaast kan zo'n score ook best een overschatting zijn van de voorsprong van de leerling, want in de M3 Spelling komen alleen MKM, MKMM en MMKM woorden aan de orde, terwijl in groep 4 woorden van twee lettergrepen met open en gesloten lettergrepen aangeleerd en getoetst worden.

CITO geeft zelf aan in hun folder 'Toetsen op maat' dat functioneringsniveau's die meer dan een jaar voor- of achterlopen op het toetsmoment, niet betrouwbaar zijn. Maar ik denk dat als je ze zou vragen: hoe zit dat in groep 3, dat ze dan waarschijnlijk zouden zeggen dat de betrouwbaarheid lager is, bijvoorbeeld een half jaar ipv een jaar. Want op dat moment gaat het zo snel met nieuwe stof. CITO heeft voor de middenbouw ook 'tussentoetsen' uitgebracht, bijvoorbeeld M3E3 of E3M4. Voor leerlingen voor wie de geplande toets te moeilijk is maar de toets van een half jaar terug te makkelijk.

Misschien dat school bedoelt dat ze al Toetsen op maat, dat de leerling op toetsmoment M3 helemaal niet de M3 toets gemaakt heeft? Maar meestal als dat gebeurt heeft het kind al een aangepast programma.

Volgens mij komt 'Toetsen op maat' op twee dingen neer. Ten eerste dat je alleen bij uitzonderlijke gevallen direct na een geplande toets gaat doortoetsen of terugtoetsen. Die bijzondere gevallen zijn (volgens CITO) meer dan een jaar voorsprong, of meer dan een jaar achterstand mits de leerkrachten verder niet weten welke stof ze het kind moeten aanbieden. Maar als er al passend aanbod is voor het kind dan hoeft er op dat moment niet teruggetoetst te worden. En dat tweede, dat je bij de volgende toets een half jaar later het kind niet de toets voorlegt die volgt op de toets waar het kind zo'n extreme score op gehaald had, want dan kun je verwachten dat er weer zo'n extreme score uit komt. Dus dat je dan meteen een toets voorlegt waarvan je verwacht dat de leerling een gemiddelde score kan halen. En o ja, die toets moet het liefst ook passen bij het onderwijsaanbod dat de leerling gekregen heeft...
Het klinkt prachtig voor kinderen met een achterstand, want die krijgen al snel aangepast aanbod en zo niet, dan wordt de leerkracht voortdurend geconfronteerd met wat die kinderen nog niet kunnen. Er is voor die kinderen genoeg "andere informatie" (beeld van leerkracht, beeld van IB'er over hoe kind reageert op uitleg, methodetoetsen bij het aangepaste aanbod) naast CITO.

Maar bij kinderen die voorlopen is het anders. De leerkracht krijgt niet spontaan feedback over "hoe veel" te makkelijk het aanbod precies is. Ik ben het niet eens met de suggestie van CITO dat je bij "slechts" een jaar voorsprong niet hoeft door te toetsen. Ik ben het wel mee CITO eens dat het functioneringsniveau nuttig is om de volgende toets te selecteren, dus dat je best sprongen van een jaar (ipv een half jaar) kunt maken als CITO dat aangeeft.

Doortoetsen en Op maat toetsen sluiten elkaar niet uit maar vullen elkaar aan. Je moet eerst een stukje doortoetsen voordat je over kunt gaan op Op maat toetsen. In groep 3 (of op het moment dat het kind toe is aan de M3 toetsen) zul je moeten doortoetsen om een goed beeld te krijgen. Ook bij kinderen die nieuw op school zijn. En als je een versnelling overweegt zul je ook moeten doortoetsen. Als je eenmaal het niveau van het kind weet en het onderwijsaanbod daarop aanpast, zou je niet meer hoeven doortoetsen. Maar dan zouden er ook zelden nog I+ scores mogen vallen! Als het onderwijsaanbod en het niveau van het kind blijven wringen, dan blijft toetsen lastig: de toets over de aangeboden stof is niet betrouwbaar omdat de leerling er te hoog op scoort, maar de toets die past bij het niveau van de leerling is ook niet betrouwbaar omdat de stof nog niet is aangeboden, dus je kunt maar beter allebei de toetsen doen.

De school van mijn kind doet aan groepsdoorbrekend rekenen en heeft de ambitie om op elk "halfjaar"niveau instructie aan te bieden. De enige keer dat mijn kind de toets heeft gemaakt die bij zijn leeftijd hoorde, was in groep 1. Daarna is er eigenlijk altijd "Op maat" getoetst (de toets voorgelegd die paste bij het onderwijsaanbod of bij de resultaten op de vorige toets, niet de toets die paste bij de didactische leeftijd). Maar als kindlief onverhoopt toch een I+ haalt, wordt er doorgetoetst. School heeft de mogelijkheid en de ambitie om het onderwijsaanbod aan te passen, dus wil precies het niveau van elk kind weten.

Maar voor spelling geldt dat niet. Kind heeft op lezen slechts een beperkte voorsprong en de zon-lijn is perfect voor hem. Een eigen programma voor spelling is echt niet nodig bij een kind dat bij lezen en rekenen al voldoende wordt uitgedaagd, en versnellen is geen overweging bij het huidige leesniveau van kindlief. Dus spelling wordt niet doorgetoetst, en dat vinden we prima.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 04 maart 2019, 18:28 
Volwassene

Ontzettend bedankt voor jullie waardevolle en uitgebreide reacties!

BerichtGeplaatst: 05 maart 2019, 21:23 
Volwassene

Volgens mij zijn er dan ook meerdere veraiea van cito?
D. Hier had veel hoger dan E4 op M3 cito. Volgens mij niet eens foutloos.
Vanaf groep 4 veelal alle cito 's hoger/even hoog als M8 maar heb nog nooit vernomen dat foutloos was gemaakt.
Hier word ook niet doorgetoetst. Verder dan wat le vel werk aanbieden als je klaar bent met gewone werk doen ze niet

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]