Het is nu 26 aug 2019, 00:30

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Winterdip?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 14:17 
Volwassene

Hoi,

Het wil even niet meer zo op school met onze dochter, op zich heeft ze het wel naar haar zin. Niet heel geweldig maar ze gaat ook niet met tegenzin.

Ze heeft 1 jaar groep 1 gedaan, toen groep 3 en zit nu in groep 4. Altijd dikke A scores en nu ineens in midden groep 4 zakt ze qua scores naar beneden, het automatiseren wilde niet zo goed in groep 3 maar toen was ze ook nog maar 5. Nu is ze goed aan het automatiseren. Verder gaat het prima met haar,vriendinnetjes, afzwemmen enz. Ze zit over het algemeen goed in haar vel.

Maar ineens wil het niet meer zo op school, een C score voor rekenen, hiervoor 6x een A1 gehaald...
ook de methodetoetsen soms een 6,5. Ze gaat al anderhalf jaar naar de plusklas en nu willen ze haar daar uit halen, gelukkig hebben we haar laten testen toen ze net 6 was (half jaar geleden nu) ze kwam toen op een aantal scores op meerbegaafd en een aantal scores hoogbegaafd uit (TIQ 133). Dus op basis van de test hoort ze echt wel in de plusklas thuis.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Winterdip?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 20:54 
Volwassene

Heeft het misschien toch nog te maken met het latere automatiseren? Tenminste ik merk dat bij mijn middelste (groep 5, ook kort gekleuterd). Dat ging halverwege groep 4 in ene ook een stuk minder. Dat viel samen met een andere juf, maar ik merkte gewoon dat ze bepaalde zaken niet goed genoeg geautomatiseerd had (daarnaast speelt het vermoeden van dyslexie). Haar scores gingen bij Cito van foutloos naar B/C en op spelling zelfs naar E. Methodetoetsen werden ook heel wisselend in ene.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 21:55 
Volwassene

MV-3:

Hoe gaat het nu met je dochter? Is er wel weer een stijgende lijn zichtbaar?

BerichtGeplaatst: 23 jan 2019, 11:07 
Volwassene

Al een tijdje niet meer gepost, maar lees nog wel zo nu en dan mee.
Onze dochters zaten in hetzelfde ‘schuitje’ Annemeis en hebben hetzelfde pad gevolgd qua versnellen en nu kennelijk weer. Hier ook sinds groep 4 dramatische scores. Rekenen blijft gek genoeg nog wel hoog (ondanks weinig geautomatiseerd) taal en spelling zijn zware onvoldoendes. Ze spelt nu slechter dan ze als 4-jarige deed. Hier nog geen verklaring en al helemaal geen oplossing, dus alleen een soort ‘helaas, heel herkenbaar’

BerichtGeplaatst: 23 jan 2019, 14:37 
Volwassene

annemeis schreef:
MV-3:

Hoe gaat het nu met je dochter? Is er wel weer een stijgende lijn zichtbaar?

Rekenen is redelijk goed, al zitten de tafels er echt niet goed genoeg in (zelfs niet na veel oefenen). Begrijpend lezen gaat ok, maar spelling en lezen is echt nog steeds een ramp. Ze kent de regels perfect, noemt ze allemaal prima op, maar toepassen op een woord.. Dat gaat echt niet. Ook dat oefenen we dagelijks, maar ik zie er geen vooruitgang in eigenlijk.

Eind groep 4 had ze wel de NSCCT gemaakt voor leerpotentieel, daar scoorde ze zo rond de 130 en een vwo-advies (strookt dus totaal niet met spelling en tempo-lezen).

BerichtGeplaatst: 23 jan 2019, 22:22 
Volwassene

Hebben jullie kids zichzelf het lezen aangeleerd? Zou er iets kunnen zijn van fonologische dyslectie hierdoor?
Onze dochter leest als een trein, leest ook avi M8 boeken (die wil ik wel eerst even zelf checken voordat ze ze mag lezen). Weet niet wat haar avi niveau nu is, het was sowieso al M5 in groep 3. Volgende week wordt dit weer getoetst. Maar op rekenen liep ze het meest voor van alles, zat op E6 niveau en nu ineens op E3/M4 niveau...? Hoop maar dat het tijdelijk is.

Wat spelling betreft: volgens haar is vogol net zo goed vogel.... iedereen snapt toch dat er vogel staat, ook als je vogol schrijft? Het duurde begin groep 4 voordat ze echt begreep dat het er dus toe doet hoe je iets precies schrijft. Daardoor had ze een achterstand maar volgens de methode toetsen zit ze prima op groep 4 niveau. We zullen de Cito afwachten.

Succes met jullie kids, hopelijk gaat het snel weer de goede kant op.

Bij jullie op school ook citoweken?

BerichtGeplaatst: 23 jan 2019, 23:19 
Volwassene

annemeis schreef:
Hebben jullie kids zichzelf het lezen aangeleerd? Zou er iets kunnen zijn van fonologische dyslectie hierdoor?

Ze kond inderdaad zomaar in ene lezen toen ze in groep 1 zat. Ook direct vrij goed. Ik heb geen idee of dat er mee te maken kan hebben.

Citaat:
Onze dochter leest als een trein, leest ook avi M8 boeken (die wil ik wel eerst even zelf checken voordat ze ze mag lezen). Weet niet wat haar avi niveau nu is, het was sowieso al M5 in groep 3. Volgende week wordt dit weer getoetst. Maar op rekenen liep ze het meest voor van alles, zat op E6 niveau en nu ineens op E3/M4 niveau...? Hoop maar dat het tijdelijk is.

Bijzonder dan he zo'n dip.. Ik kan ook niet goed terughalen of er misschien wezenlijk dingen anders zijn in groep 4 wat het rekenen betreft. Ik vergeet dat altijd snel. Misschien moet ze nu wel volgens een bepaalde strategie werken, terwijl ze het anders naar eigen inzicht deed? Ik weet dat onze oudste daar een handje van heeft (gehad).. Die kan goed rekenen (buiten bepaalde draaiingen vanwege dyslexie om), maar die kon niet altijd iets met de strategieën die ze via school aangereikt kreeg. Ze kregen 1 manier geleerd, terwijl zij het op een andere manier deed. Dit zorgde voor verwarring.

Citaat:
Wat spelling betreft: volgens haar is vogol net zo goed vogel.... iedereen snapt toch dat er vogel staat, ook als je vogol schrijft? Het duurde begin groep 4 voordat ze echt begreep dat het er dus toe doet hoe je iets precies schrijft. Daardoor had ze een achterstand maar volgens de methode toetsen zit ze prima op groep 4 niveau. We zullen de Cito afwachten.

Die reactie herken ik dan wel weer, 'je snapt toch wat ik bedoel'. Ja, maar zo zijn de regels niet, iedereen houdt zich aan die regels. Wel fijn dat het bij jullie dochter ingelopen lijkt te zijn, in ieder geval op de methode toetsen. Zal zich vast wel doorzetten op de Cito's!

Hier nu inderdaad ook Cito-weken. Ik krijg altijd maar weinig inzicht in hoe het gaat haha (alles was altijd makkelijk), dus het is nog even afwachten tot eind februari geloof ik. Ook nog geen andere cijfers of een rapport gezien, dus het is echt nog een beetje gissen verder hoe het gaat..

Hopelijk vindt jullie dochter haar draai weer een beetje! Misschien kan je een update geven tegen de tijd dat je meer weet?

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]