Het is nu 26 sep 2020, 19:40

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vriendje gaat versnellen - wat met eigen zoon?
BerichtGeplaatst: 16 jan 2019, 12:07 
Volwassene

Onze jongste zoon (6 jaar, 1 ste leerjaar / groep 3) zit eigenlijk best goed in z’n vel. Hij heeft het naar zijn zin op school, heeft een goede band met zijn juf en heeft sinds 2 jaar een beste vriend waar hij veel aan heeft. Hij volgt een eigen leerlijn voor rekenen (volgt de lessen niet, maar werkt in boekjes voor het einde van het 1ste leerjaar en in pluspunt), volgt voor lezen de zonlijn en gaat 2 keer per week naar de plusgroep. Het meeste daarvan doet hij samen met zijn vriendje. Hij vindt het allemaal prima. Wij eigenlijk ook, want we hebben een kind dat aangenamer is in huis dan hij was als kleuter. Tegelijkertijd zien we dat hij voor rekenen dit schooljaar niets heeft bijgeleerd (hij geeft aan dat hij de opdrachten die hij krijgt wel leuk vindt maar niet echt moeilijk) en dat de zonboekjes eigenlijk voor hem ook (te) eenvoudig zijn. Ik was echter niet van plan om op school direct weer het gesprek aan te gaan. Het idee was: hij lijkt tevreden, we houden hem in de gaten en als we zien dat er iets verandert in z’n gedrag of z’n welbevinden, gaan we wel weer in gesprek.

Maar… nu blijkt dat voor zijn beste vriend een traject gestart is om te versnellen: hij volgt meer en meer lessen in het 2de leerjaar (groep 4), zodat hij volgend schooljaar naar het 3de leerjaar kan overgaan. Ik begrijp natuurlijk dat ouders en school inschatten dat het voor dat jongetje goed zou zijn om te versnellen, maar tegelijkertijd betekent dat voor mijn eigen jongetje dat hij zijn maatje kwijtraakt.
Nu is de vraag: gaan we toch in gesprek op school om na te gaan of versnellen voor onze zoon op dit moment een optie zou kunnen zijn? Enerzijds omdat hij zo bij zijn vriendje in de klas kan blijven, anderzijds omdat ik denk dat hij een grotere voorsprong heeft dan de school op dit moment ziet. Hij is nog nooit doorgetoetst. Hij ziet er jong en schattig uit en op school heeft men al wel eens aangegeven dat ze hem daardoor mogelijks onderschatten (!). We hebben vorig jaar overigens wel een intelligentieonderzoek laten doen (IQ 145).
Of laten we het gewoon zoals het is: hij voelt zich goed en er is weinig directe aanleiding om te versnellen. Het zou ook gewoon kunnen dat hij volgend schooljaar een nieuw vriendje vindt…

Ik blijf in mijn hoofd in rondjes draaien... Wat denken jullie?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: vriendje gaat versnellen - wat met eigen zoon?
BerichtGeplaatst: 16 jan 2019, 13:05 
Volwassene

Eens met school om de tafel gaan kan natuurlijk altijd.
Als zoon aangeeft dat het werk leuk is, maar te makkelijk, dan is dat sowieso wel reden om verder te kijken.
Daarnaast is het hebben van peers ook erg belangrijk. En hoe leuk is het nog voor hem als dat straks wegvalt?

Ik zou dus zeker in gesprek. Niet persé om ook te versnellen, wel om alle mogelijkheden te onderzoeken.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2019, 13:55 
Volwassene

Ik zou zeker met school in gesprek gaan om passend werk voor je zoon te krijgen, ongeacht of dat versnellen of meer compacten/verdieping/verrijking betekent.
Wat er met zijn vriendje gebeurt is daarin niet leidend, wel het feit dat je zoon aangeeft niets meer te leren op de manier waarop hij nu werkt.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2019, 16:34 
Volwassene

Ik denk dat je je eigen kind als uitgangspunt moet nemen, dus als hij aangeeft dat het toch wel erg gemakkelijk is allemaal, dan is dat nu misschien ok maar is de kans groot dat dat er op een gegeven moment tóch uitkomt in welke vorm van frustratie dan ook. Lijkt mij een goede reden om toch met zoon en school in gesprek te gaan. Als je zoon uiteindelijk bij z'n vriend in de klas kan blijven is dat mooi meegenomen, maar moet volgens mij niet de insteek zijn... Succes!

BerichtGeplaatst: 16 jan 2019, 16:48 
Volwassene

Marthe schreef:
Ik zou zeker met school in gesprek gaan om passend werk voor je zoon te krijgen, ongeacht of dat versnellen of meer compacten/verdieping/verrijking betekent.
Wat er met zijn vriendje gebeurt is daarin niet leidend, wel het feit dat je zoon aangeeft niets meer te leren op de manier waarop hij nu werkt.

Dit inderdaad.

Ik weet ook niet of het versnellen van het vriendje betekent dat ze niet meer samen in de plusgroep zitten? Er blijft natuurlijk verder vast altijd wel wat mogelijk om na schooltijd wat af te spreken. Uit mijn eigen ervaring: onze middelste en jongste zijn versneld, bij allebei zou dat met hun maatje zijn waar ze aldoor mee samenwerkten, aparte opdrachten mochten doen en echt een hechte band hadden. Uiteindelijk ging bij de jongste haar vriendinnetje naar een andere school in de zomervakantie, dat was best slikken (voor haar en ons), maar uiteindelijk misschien niet heel kwalijk. Ze richt zich nu meer op andere kinderen en heeft veel verschillende vriendjes/vriendinnetjes. Dat meisje ziet ze buiten school om nog. MAAR zij zat in deze situatie ook cognitief op de juiste plek en dat lijkt bij jullie zoon nu niet echt het geval te zijn.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2019, 17:25 
Volwassene

Mijn gedachte hier is, hoewel het versnellen van een vriendje geen reden is om zelf ook te gaan versnellen, het betekent wel dat zijn ervaring op school kan gaan veranderen. Hij zit nu lekker in zn vel, dat zou ook kunnen omdat hij een peer heeft in zijn klas waar hij heel veel aan heeft. Op het moment dat dat weg valt zouden de huidige aanpassingen wellicht ineens niet meer voldoende zijn. Of niet, wie zal het zeggen, maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden denk ik.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2019, 22:21 
Volwassene

ik zou ook goed kijken met wie hij in de klas achterblijft. Zitten daar nog meer mogelijke peers tussen? Als je inderdaad met school om de tafel gaat, zou ik proberen te vermijden dat zij het gevoel hebben dat je dit enkel aankaart vanwege de beweging van het vriendje. succes!

BerichtGeplaatst: 17 jan 2019, 08:52 
Volwassene

...of je legt het juist open neer, dat die actie jullie ook aan het denken heeft gezet, plus de zorg dat jullie zoon nu zonder peer gaat achterblijven (als dat idd een zorg is). Als jullie nu ook ineens over versnellen gaan praten, zal school die link toch wel leggen, dan maar liever open en bloot dan krampachtig ontkennen, lijkt mij.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2019, 13:42 
Volwassene

Hadden jullie ook over versnellen nagedacht als vriendje niet ging versnellen?

BerichtGeplaatst: 17 jan 2019, 16:02 
Volwassene

Dank jullie wel voor de reacties! Ik vind het heel fijn dat er mee nagedacht wordt!

moppetoet schreef:
Hadden jullie ook over versnellen nagedacht als vriendje niet ging versnellen?

We hebben inderdaad al eerder nagedacht over versnellen. Hij is ons 3de kind, dus we hebben ondertussen al wat ervaring... Oudste is niet versneld (had 2 peers in zijn klas en heeft sociaal-emotioneel niet zo'n voorsprong), middelste is wel versneld. Dat gebeurde vorig schooljaar, dus jongste heeft dat bewust meegemaakt en meteen de conclusie getrokken dat hij dus ook wel eens een jaartje ging mogen overslaan. Hij heeft naar mijn gevoel ook op sociaal-emotioneel vlak een voorsprong, speelt graag met oudere vriendjes en wil liefst zo snel mogelijk de lagere school achter zich laten :? . Versnellen is dus al ter sprake gekomen, alleen : ons gevoel zegt dat we liefst maar 1 keer versnellen en dat het op dit moment nog niet echt nodig is. Er zou nog verdiept, verrijkt, verbreed kunnen worden. Versnellen is een optie die we graag achter de hand willen houden, maar nog niet meteen willen inzetten. Zoiets. Ik zou liever nu gewoon binnen zijn klas bekijken hoe we zijn werk meer passend kunnen maken en dan eventueel over een jaar of 2 - als de andere middelen niet meer toereikend zijn - versnellen.
Maar : het vriendje is inderdaad wel een belangrijke factor voor hem. Hij heeft nog een vriendje in zijn klas, maar die heeft geen voorsprong (en werkt dus gewoon mee met de rest van de kinderen). Met de andere kinderen heeft hij weinig.

Hij gaat naar school sinds hij 2,5 jaar is, dus inmiddels bijna 4 jaar. Daarvan liepen de eerste 2 jaar heel moeilijk (met een kind dat s'ochtends huilend naar school ging en aldoor zei dat hij het écht verschrikkelijk vond). Vervolgens ging het 1,5 jaar ietsje beter (met een kind dat s'ochtends na enig aandringen toch gewoon mee ging naar school, maar zei dat hij liever 'gewoon thuis wilde blijven', bij voorkeur dan wel samen met zijn vriendje :roll: ). Alleen het laatste half jaar vindt hij het 'wel leuk'. We vrezen dat we - als we hem niet versnellen - volgend schooljaar weer een ongelukkig jongetje zullen hebben...

Het plan is nu : we laten het allemaal eventjes bezinken en vragen volgende week een gesprek op school. En dan zien we wel weer verder...

BerichtGeplaatst: 17 jan 2019, 17:39 
Volwassene

Wat ik me afvroeg:
Spreek je de ouders van het vriendje wel eens? Komt de versnelling vanuit hen of school?
Kan school een eventuele versnelling goed aanpakken en begeleiden?

BerichtGeplaatst: 17 jan 2019, 18:00 
Volwassene

Ik ken de ouders. Ze vinden het ook fijn om te zien dat onze jongens veel aan elkaar hebben, maar vinden niet dat dit moet meespelen in hun beslissing. Ze gaan ervan uit dat hun kind wel nieuwe vrienden zal vinden.
De versnelling komt vanuit de school. Of het goed begeleid wordt, is in mijn ervaring vooral afhankelijk van de nieuwe leerkracht (en ik heb er geen zicht op wie dat zou worden).

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]