Het is nu 26 aug 2019, 00:41

Pagina 2 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wat is het nou precies?
BerichtGeplaatst: 19 jan 2019, 11:30 
Volwassene

Sjuut, ik ben het met je eens hoor. Hoogbegaafd of niet is maar een woord en het zegt mijns inziens weinig over wie je bent. Wel waak ik er voor dat er geen onrealistische verwachtingen aan mijn kinderen worden gesteld.

Zowel mijn kinderen, mijn man en ik zijn (ooit) hb getest. Hartstikke fijn, maar het zegt vrij weinig over wat wij wel of niet kunnen. Daarnaast zeggen al die cijfers vrij weinig over de sterke en zwakke kanten van het individu.

Mijn eigen gezin:
Zoon 1: analytisch heel sterk en goed in alpha en beta-vakken. Sociaal gezien is er echter vrij weinig inzicht en is hij vooral erg gebrand op het halen van zijn eigen gelijk.
Zoon 2 (tweelingbroer van zoon 1): tactisch en inzichtelijk erg sterk. Vraag hem echter niet om een rijtje woorden uit zijn hoofd te leren.
Zoon 3: kan een foto van een bladzijde in zijn hoofd maken en dreunt het vervolgens woord voor woord op. Fotografisch geheugen dus? Ik denk het wel. Inzichtelijk is hij echter ronduit zwak en verbanden tussen zaken moet je hem uitspellen.
Dochter: lijkt op zoon 2.

Ik: details sla ik over. Ik onthou ze niet en kan er weinig mee. Ik ben meer van de grote lijnen en moet gevoelsmatig iets met een onderwerp kunnen. Als ik dat niet kan, dan wordt het ook helemaal niets. (biologieleraar heeft ooit zijn lineaal op mijn tafel kapot geslagen. Ik was een enorme dweil in bio -ik leerde niet, want het interesseerde me niet-, maar voor genetica haalde ik als enige uit de klas een tien. Hartstikke leuk onderwerp en ik kon er lekker mee uit de voeten, tot grote frustratie van mijn leraar. 'Je bent te stom om de bloedsomloop te weten en dit snap je wel?' Eh, ja. De bloedsomloop vond ik oninteressant en genetica juist een leuke puzzel.)

Man: erg gefocust op details en cijfers. De grote lijnen moet hij wel eens uitgelegd krijgen.

Wij zeggen altijd: 'Voor zo'n slim gezin zijn we behoorlijk dom.' :D

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 jan 2019, 21:05 
Volwassene

Dat het maar een woord is snap ik wel, maar door dit woord hebben ze hem met tegenzin toegelaten op de school waar hij nu zit. Want hij zou beter af zijn op een HB school. Daar was zijn score naar, en ja toch wel twijfels over het sociaal / emotionele deel. Dus aangegeven dat hij daar gewoon binnen de lijntjes zit. Ja maar dat is maar een moment opname.
Vervolgens weer over die HB school, naja aangegeven dat dat hem niet gaat worden dat ze hier op school een plusklas hebben. Ja maar die is vanaf eind groep 5, en dan moet hij I of I+ scoren op de cito, want dat hij nu hoog scoort wil niet zeggen dat hij dat over twee jaar ook nog heeft.
Naja op zich zelf staand vind ik het logische redenen. Maar niet in 1 gesprek. Want waarom zou hij beter af zijn op een HB school met zijn IQ terwijl je binnen 5 minuten zegt dat hij wellicht niet goed genoeg scoort voor een plusklas... Dus wat nou als ik hem op een HB school doe en over twee jaar werkt het toch niet want zijn IQ is lager.. dan moet hij daar maar af naar een andere school.

Maargoed het advies over de HB school kwam van de school doe hem nog nooit gezien had maar alleen het rapport gelezen had. Het advies van niet naar een HB school komt van de school waar hij de laatste 2.5 jaar heeft gezeten en dat we weg gingen wisten ze al, dus die hadden er niks bij te winnen zeg maar.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2019, 21:28 
Volwassene

Een school die alleen leerlingen toelaat in de plusklassen die I+ scoren op de Cito zou bij mij alarmbellen doen rinkelen.
Dat betekent nl. dat een kind dat onderpresteert en juist de uitdaging nodig heeft om op of voorbij zijn frustratiegrens te gaan niet in aanmerking komt.
Dan is de plusklas er alleen voor goed presterende leerlingen en niet per sé voor de hoogbegaafde leerlingen.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2019, 17:11 
Volwassene

Marte, ik ben het met je eens. Mijn hb'konijntjes halen nooit I+ op de Cito en toch zitten ze tot over hun oren in het (niet) uitdagendere werk op school. Ook hebben de oudste twee die nu in groep 8 zitten beiden een dik vwo-advies gekregen. Ondanks dat ze nog nooit een I halen. Ja, voor begrijpend lezen, maar dat trucje moesten ze even door krijgen.

Scholen die allerlei vage voorwaarden stellen aan plusklas-deelname hebben plusklassen voor de kinderen die naar het vwo gaan. Niet voor de kinderen die het echt nodig hebben.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2019, 18:18 
­

Citaat:
Dus wat nou als ik hem op een HB school doe en over twee jaar werkt het toch niet want zijn IQ is lager.. dan moet hij daar maar af naar een andere school.

Maar dat is toch niet wat de HB school zegt? Dat is de (volledig ongefundeerde) redenering van de school waar je zoon nu zit doortrekken, maar het heeft natuurlijk helemaal niets met de werkelijkheid te maken....

De school waar je nu op zit, heeft kennelijk een heel duidelijke richtlijn voor haar plusklas: I+. Scoor je dat, is er toegang, scoor je het niet, is die er niet. Dat is een hele simpele richtlijn, waardoor je de goed presterende HB-ers zeker wel mee zult nemen, maar de kinderen die om welke reden dan ook geen I+ scoren (maar wel hoogbegaafd scoren op de IQ-test en mogelijk behoefte aan een plusklas hebben) dus niet.

En dat doet mij dan wel weer wat vragen stellen over de inhoud van de plusklas. Dat er een plusklas is, wil bepaald niet zeggen dat ie ook een meerwaarde heeft voor de echt intelligente kinderen. Plusklassen verschillen enorm in inhoud en kwaliteit. Ik zou me dus eerder verdiepen in wat die plusklas te bieden heeft.

Citaat:
Maargoed het advies over de HB school kwam van de school doe hem nog nooit gezien had maar alleen het rapport gelezen had. Het advies van niet naar een HB school komt van de school waar hij de laatste 2.5 jaar heeft gezeten en dat we weg gingen wisten ze al, dus die hadden er niks bij te winnen zeg maar.

De school waar hij nu op zit, heeft eigenlijk op voorhand al gezegd, dat ze handelingsverlegen zijn, dat hun mogelijkheden waarschijnlijk te beperkt zijn om een kind met een intelligentie en voorsprong als van je zoon goed te bedienen. Dat gaat niet per se om de term, maar om de leerbehoeften van je zoon. Het is te hopen, dat ze hier wel zin in hebben....
Ik hoop dat de school sociaal gezien veel fijner is voor je zoon, want dat is enorm belangrijk. Of zijn leerbehoefte hier goed wordt beantwoord is maar een vraag.

Ik ben wel benieuwd op welke gronden de vorige school vond dat HB-onderwijs niet geschikt was voor je zoon.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2019, 19:34 
Volwassene

Dat was niet zo zeer advies maar meer haar mening, voor er vaststond dat we weggingen gaf die ib aan dat zij geen mening heeft over de enige HB school hier in de buurt.

Nadat vaststond dat we weggingen en ik met haar besprak wat er gezegd was op de nieuwe school gaf ze aan dat hoe zij ons kind kent niet denkt dat hij daar op z'n plek is.

Mijn zus overigens ook niet haar kinderen zaten (nu vo) op de school waarbinnen die HB school is en dat is echt een apart eilandje, gaan niet mee op schoolreis met de reguliere klassen, ander eindkamp alles is apart. Aangezien HB 2% is ongeveer. Wat ik overal lees ben ik daar niet voor want daarna is niks HB meer maar stroom je hier in op de gewone vo scholen.

Maargoed ik vind dat ze zichzelf tegen spreken en ik hoop dat deze school beter is voor hem dan waar hij zat.

Pagina 2 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2