Het is nu 26 aug 2019, 01:17

Pagina 1 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gedragsproblemen kind (5) door school of iets anders?
BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 17:04 
Volwassene

Hoi allemaal,

Ik heb 2 jongens (bijna 2 en 5). Mijn oudste is vorig jaar na de kerstvakantie gestart in groep 1. Na een week of 2-3 begon er weerstand te komen tegen naar school gaan. Dit ging redelijk rap van veel boos zijn naar uiteindelijk heel agressief en explosief thuis komen. In het weekend was dit aanzienlijk minder. Op school was hij echter het liefste jongetje van de klas. Je hoorde hem niet, hij luisterde netjes etc. Hier thuis werd het langzaamaan steeds erger.
Ik heb aangegeven of het kan dat hij zich mogelijk verveelt, wij zagen sinds hij op de basisschool begon dat het verschil met klasgenootjes toch wel groot was.
In mei zijn we via de school terecht gekomen bij een orthopedagoog waar hij een paar keer is geweest. Een voorsprong is geconstateerd (ook door de juffen), en ze zijn hem meer uitdaging gaan bieden. Tot aan de zomervakantie merkte wij daar weinig verschil van. Voor het einde van het schooljaar is er afgesproken dat er na de vakantie zou worden gekeken naar waar hij zit om het aanbod van school op zijn niveau aan te laten sluiten.

Hij zit dus nu in groep 2. De eerste weken gingen aardig, hij was thuis wat rustiger. Er is geconstateerd dat hij in september de doelen (?) tot en met december heeft behaald.

Tot op heden zit ik dus nog steeds wel met een kind van nu net 5, die boos en agressief is thuis. En dit af reageert op met name mij en zijn kleine broertje.

Qua voorsprong weten we dus niet zoveel. Voor hij naar school ging schreef hij zijn eigen naam en kende hij het alfabet. Hij kan klankzuivere woorden lezen. Telt voorbij de 100 (herkent de getallen ook) rekent sommetjes uit. Is nu bezig met bijv 4+4+4+4.

Er komt binnenkort weer een gesprek aan met zijn juf en het voelt wel alsof dit weer een moment is om iets te doen, maar ik weet dus zelf niet zo goed wat. Mijn zoon kan zelf ook maar moeilijk uiten wat het probleem is (hij zegt alleen ik wil niet, want het school is stom, of ik heb niets geleerd of ik weet het niet)

Als er iemand is met tips, dan heel graag!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Gedragsproblemen kind (5) door school of iets anders?
BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 17:56 
Volwassene

Ik zou aan school vragen of ze ook hebben bekeken of hij de doelen van de tweede helft van groep 2 al beheerst of dat ze alleen hebben bekeken of hij de doelen van de eerste helft al beheerst. Als hij klankzuivere woorden leest en sommetjes maakt is zijn voorsprong op het gebied van beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid veel groter. Mogelijk is er op de andere schalen sprake van een minder grote voorsprong of een minder zichtbare voorsprong.
Veel kinderen van deze leeftijd vinden het lastig om te benoemen wat er aan de hand is. Soms gaat het beter door het gesprek op een andere manier te voeren. Zelf heb ik bij mijn toen 6-jarige allerlei activiteiten op een kaartje geschreven en die laten neerleggen op twee lijnen van 0 tot 10, namelijk van heel stom naar heel leuk en van veel te makkelijk naar veel te moeilijk. Op die kaartjes stonden dingen als: buitenspelen, in de kring, de bouwhoek, een werkblad maken, voorlezen, etc. Dat gaf veel informatie.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 23:02 
Volwassene

wat een super idee, Loekie! Dat ga ik met mijn achtjarige oester ook eens uitproberen.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2019, 11:11 
Volwassene

Hoi Loekie,

Bedankt voor je reactie! Ze hebben niet verder gekeken dan dat. Met name het rekenen/cijfers hebben ze volledig achterwege gelaten, omdat ze wilden kijken hoe zijn taakgerichtheid is. Hij is snel afgeleid en maakt dingen ook veelal niet af, dus daar hebben ze nu de afgelopen maanden aan gewerkt.
Dat vind ik overigens prima, hij is thuis ook continue van de hak op de tak met dingen bezig.

Ik vraag me wel af in hoeverre het voor hem noodzakelijk is om op school meer bezig te zijn met cijfers/rekenen om het interessanter te maken. En in hoeverre zijn gedrag thuis een reactie is op school. Voor hij naar de basisschool ging was hij nooit agressief en nu is het schreeuwen en gooien en slaan/schoppen zodra hij zijn zin niet krijgt.

Bedankt voor je goede idee om meer uit hem te krijgen, daar ga ik mee aan de slag!

BerichtGeplaatst: 09 jan 2019, 13:17 
Volwassene

Taakgericht gedrag laten zien is wel erg lastig als de opdrachten veel te makkelijk zijn......

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 01:43 
Volwassene

Waarom laat je hem niet extern doortoetsen? De kosten zijn wel voor eigen rekening maar dan heb je wel een concreet antwoord op wat zijn niveau is. (Mijn ervaring met het doortoetsen van onze, toen 4jarige, is dat het korter is en goedkoper kon omdat een aantal toetsen niet van toepassing waren)
Vanuit daar is het makkelijker te beoordelen of de boze buien daar vandaan komen, welk niveau er geboden moet worden, en of dat zijn gedrag positief veranderd. Mocht school weinig tot niets ondernemen terwijl het wel duidelijk is wat zijn niveau is, dan weet je dat ook. Kan je dan bepalen wat je koers wordt.

Nu weet je te weinig over zijn niveau om het concreet over uitdagende leerstof te hebben en zit je in een afhankelijke positie ten opzichte van school als het gaat over zijn niveau. En het lijkt mij logisch dat als school niet volledig doortoetst hun maatregelen geen resultaat geven. Want of je nou een half jaar of een jaar onder je niveau werkt, het blijft "Saai".

Wel erg vervelend, hij zit nu 1 jaar in deze situatie en school doet (nog???) niet genoeg, Sterkte!

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 11:55 
Volwassene

boysmum schreef:
Ik vraag me wel af in hoeverre het voor hem noodzakelijk is om op school meer bezig te zijn met cijfers/rekenen om het interessanter te maken. En in hoeverre zijn gedrag thuis een reactie is op school. Voor hij naar de basisschool ging was hij nooit agressief en nu is het schreeuwen en gooien en slaan/schoppen zodra hij zijn zin niet krijgt.

Het verschil in gedrag voor hij naar school ging en nu hij wel naar school gaat is een duidelijk signaal dat hij op school niet krijgt wat hij nodig heeft.
Dat kan ook een teveel aan prikkels zijn maar b.v. ook het aanpassen aan de rest van de groep terwijl je zelf al veel verder bent.
Je komt er maar op één manier achter en dat is uitproberen. Eerst inderdaad doortoetsen om te achterhalen op welk niveau hij echt zit en daarna het werk aanpassen.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 12:30 
Volwassene

Bedankt voor al jullie reacties! Het benadrukt dat wij minder afwachtend moeten zijn.

Wij hebben vorig jaar continue aan de bel getrokken en de ernst aangegeven en adh daarvan heeft de school wel dingen moeten doen. Je probeert het dan zo de eerste tijd van het nieuwe jaar los te laten.

Alles wat jullie zeggen klinkt logisch, hoe moeilijk is het om taakgericht te zijn als het veel te makkelijk is? En ook het feit dat nog steeds niemand weet hoe ver hij daadwerkelijk is, omdat er gewoonweg niet is doorgetoetst.

Ik neem dit allemaal mee naar de school en zal ook alvast opzoeken wie we zouden kunnen benaderen voor extern doortoetsen.

Nogmaals bedankt!

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 12:55 
Volwassene

Hi,

Een update na een paar maanden stilte. Ze zijn druk bezig.
In januari hebben we een gesprek gehad met de juf, zij geeft aan alles gaat goed op school, lief kind etc. Wij geven aan dat het thuis absoluut niet zo is. Wij hebben er destijds bij hem uitgekregen dat hij graag groep 3 rekenen wou doen. Met enige aarzeling zei de juf dat ze dat zou gaan proberen.

Wij zijn buiten school om ook hulp gaan zoeken, om ook een deel van de controle terug te krijgen en ons niet blind te staren op voorlopen en mogelijk HB als enige oorzaak van zijn gedrag. Over een paar weken hebben we daar het adviesgesprek en horen we in welke richting we het beste hulp kunnen zoeken/vinden voor hem. Om met name mijn onzekerheid over wel/niet hb weg te nemen, zullen we dit jaar sowieso een IQ test laten afnemen, als dat niet onderdeel is van het advies wat wij krijgen.

School startte in januari met een voor hem interessant thema en het is de afgelopen tijd iets beter gegaan. Niet meer dagelijks agressie, maar je voelt dat er nog steeds weinig voor nodig is. Het is instabiel. Vanmorgen is het wel weer gelijk pfff is het weer maandag, kan ik niet een dagje thuisblijven? Niet op een boze manier, maar duidelijk met weerstand voor school.

In maart hadden wij weer een gesprek met de juf. Wij hebben onze zorgen nogmaals uitgesproken. Zij gaf aan dat hij bijzonder vlot door de groep 3 rekenstof ging en dat hij na de eerste keer al vroeg of hij dit elke dag kon doen. Daarom wou ze cito rekenen m3 afnemen. Wij hebben geopperd om (nu echt) zijn hele niveau te bepalen. En nu zijn ze echt bezig geweest. Ze hebben een cito m3 volledig afgenomen en zijn avi niveau bepaald. Ook zijn ze bezig met rekentijgers en zijn er gesprekken met hem gevoerd door de IB-er en de juf. Ik heb deze week het gesprek met de juf om de uitslagen te horen en vooral belangrijk, het plan. Kan dit nu worden gezien als doorgetoetst zijn? Ik voel me af en toe zo'n leek...

En nu gelijk mijn vraag, misschien iets te vooruitlopend op het gesprek. Wat is nou wijsheid als hij inderdaad voorloopt? Wat heeft dan de voorkeur, versnellen of verdiepen? Hij is al een erg jonge leerling (eind dec 5 geworden)
Waar moet ik op letten qua ideeen die zij opgeven als plan voor hem?

Alvast bedankt!

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 19:29 
Volwassene

Toen ik dit verhaal las dacht ik vooral aan onze dochter. Echt alles lijkt 1-op-1 ons verhaal. Dus voel je gesterkt; je bent niet alleen.

Wij zijn in ieder geval vanaf de eerste signalen er richting school bovenop gaan zitten. Ging gelukkig makkelijk door de fijne IB'er/juffen etc. Een iq-test afgenomen. Toen proberen te verdiepen, maar dat blijkt niet echt mogelijk voor lange termijn (al kan je daar nog wel een discussie over voeren natuurlijk). Inmiddels is ze nu versneld en waar we bang voor waren wordt wel beetje werkelijkheid. Ze moet nog 5,5 worden, zit nu 8-9 weken in groep 3 (waarvan pas 3-4 voor 75% van de tijd) en ze 'beheerst' lezen e4 (hoorden we vandaag) en rekenen op m4 niveau. Toen ze begon is ze ook getoetst en kwam toen op m3 uit. Dus in 2 maanden tijd grote sprongen gemaakt.

Inmiddels zijn de intake-gesprekken voor de HB-scholen ook gestart. We hopen toch echt dat ze daar terecht kan. We geloven niet dat het op deze school goed kan blijven gaan.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2019, 20:08 
Volwassene

Wat fijn, de herkenning, bedankt voor het reageren :)

Dachten jullie al gelijk aan hb voordat jullie dochter naar school ging? Wij zagen wel een voorsprong af en toe, maar het moeilijke vind ik dus dat hij het bijna niet laat zien. Hij zit niet stug sommen te maken of boekjes te lezen, hij kan gewoon ineens iets en laat dat 1 keer zien en gaat dan weer door ofzo. Ik denk dat ik daarom ook zolang maar ben blijven aanmodderen en de twijfel toenam, op het moment dat de school eigenlijk geen actie ondernam.

Wij kijken ook naar andere scholen. We zijn nog niet zeker van een overstap, maar we hebben hier vlakbij een hb school. We twijfelen of we dat nodig vinden als hij hb blijkt te zijn. Zij kiezen ook bewust voor momenten met de andere leerlingen (is een combi school). Wat denk jij daarvan? Andere optie zou een andere gewoon basisschool zijn hier om de hoek. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Ik heb het vertrouwen in de school een beetje verloren. Als nu blijkt dat hij zover voor is en zij dat toch een beetje hebben afgedaan als het valt allemaal wel mee, dan weet ik niet of ik het persoonlijk zie zitten hem daar te laten.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 09:11 
Volwassene

We hadden al zoveel signalen en momenten waarop we dachten "mmm...ze is nu X-jaar oud, maar is dat niet een beetje vroeg?". Ze had een hele grote woordenschat, kon snel met vol zinnen praten, rekenen ging vlot, ze bemoeide zich graag met de volwassenen op het kinderdagverblijf, als baby was ze mega-alert en prikkelgevoelig en zo nog veel meer. Maar eerst dachten we vooral "ja, weten wij veel wat normaal is, we hebben geen referentie kader". Overigens was het bij onze dochter ook zo dat ze ineens iets kon. Vaak lag ze ook nog lang in bed te praten en te malen en dan hoorde je allerlei 'moeilijke' dingen door de babyfoon voorbij komen. Wij denken nog steeds dat ze dan lag te oefenen op wat ze wilde en dan het dus ineens kon.

Omdat we bij consultatiebureau ook bezig waren met haar angsten en prikkelgevoeligheid hadden we op een bepaald moment een gesprek met 2 mensen van consultatiebureau. Vervolgens vertelde we zo wat andere zaken (zoals in de vorige alinea) en toen zei 1 van de 2 "hebben jullie wel eens aan hb gedacht?". Vervolgens zijn we ons gaan verdiepen en lazen we op internet verschillende artikelen en kwamen we ook op dit forum uit. Toen wisten we het eigenlijk wel. Zoveel herkenning.

We hoopten toen dat het op school weinig/geen problemen zou geven. De eerste maand ging nog wel, maar daarna ging het snel minder. Ze wilde niet naar school (uitspraken als "ik wil maar zes worden, want dan hoef ik niet zo lang naar school" kwam ook gewoon voorbij), werd stiller en stiller in de klas en thuis was het een brok emotie/frustratie/woede (nu eigenlijk ook wel weer). Na overleg met de IB'er is er toen een WPPSI 3 afgenomen.

Vanuit de iq-test met het rapport hebben we samen met school naar de mogelijkheden gekeken. Overigens was het daarbij in eerste instantie wel lastig dat de juffen 'het niet zagen'. Gelukkig was de IB'er wel (snel) overtuigd want als die 1-op-1 wat met haar deed, zag ze het wel degelijk. Dan liet onze dochter het ook wel zien. Een klein beetje rummikub-en doe je niet alle dagen met een 5-jarige ;) Naar onze mening ging het dus ook om vertrouwen etc. Onze dochter is zoals gezegd angstig en vertrouwt weinig mensen. Inmiddels denken we ook dat faalangst een behoorlijke rol speelt. Ze wil het zo graag (in een keer) goed doen.

Wij hopen inmiddels toch echt dat ze naar HB-school kan. Half jaar geleden hoopten we vooral dat ze op regulier onderwijs kon blijven, maar dat is toch wel ijdele hoop denken we. Versnellen had al niet onze voorkeur, maar ze is nu versneld en wij geloven nooit dat het niet nog een keer zal moeten (om het voor haar enigszins leuk te houden). Je lost er alleen niets mee op. Je stelt enkel uit. Verbreden en verdiepen is wat ze nodig heeft en zo ook lekker met leeftijdsgenoten kan optrekken. Ze is van half november, dus ze is al erg jong. Nu maar hopen dat er op 1 van de 2 een plekje is.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 09:50 
Volwassene

boysmum schreef:
Hi,

Kan dit nu worden gezien als doorgetoetst zijn? Ik voel me af en toe zo'n leek...

En nu gelijk mijn vraag, misschien iets te vooruitlopend op het gesprek. Wat is nou wijsheid als hij inderdaad voorloopt? Wat heeft dan de voorkeur, versnellen of verdiepen? Hij is al een erg jonge leerling (eind dec 5 geworden)
Waar moet ik op letten qua ideeen die zij opgeven als plan voor hem?

Alvast bedankt!

Je weet nu nog niet of ze ook verder hebben gekeken dan de M3 toetsen en of dat nodig was. Bij goed doortoetsen worden de toetsen van steeds een niveau hoger afgenomen tot dat hij geen gemiddelde scores meer haalt (geen C/III score meer), dan heb je namelijk het niveau bepaald waarop hij weer echt iets te leren heeft en de stof niet meer voor het grootste deel al beheerst.
Sommige slimme kinderen halen op meerdere toetsen achter elkaar II scores, dan hebben ze blijkbaar nog wat kleine hiaatjes, in de stof van die jaren, maar hebben een grote voorsprong. Daarom dat je moet blijven toetsen tot hij ondergemiddeld gaat scoren. Als school dat gedaan heeft is hij inderdaad doorgetoetst. Als ze alleen M3 cito's hebben afgenomen en hij heeft daar C/III of hoger op gescoord dan is hij niet volledig doorgetoetst en weet je nog niet op welk niveau hij werkelijk zit.

Wat wijsheid is als hij goed doorgetoetst is en werkelijk flink voorloopt is erg afhankelijk van wat de school kan bieden, of je zoon ook sociaal voorloopt of niet,of zijn voorsprong over de gehele linie bestaat of alleen voor een deel van zijn ontwikkeling een voorsprong aanwezig is. Daar is nu erg moeilijk iets over te zeggen.

Het enige wat ik wel wil meegeven is dat versnellen alleen eigenlijk nooit een oplossing is. Een kind dat een voorsprong heeft opgebouwd zonder formeel onderwijs te hebben genoten zal zich vaak ook sneller blijven ontwikkelen. Dus er zullen verdere aanpassingen nodig blijven, ook als je voor versnelling kiest. Daarbij hebben begaafde kinderen behoefte aan een ander onderwijsaanbod, niet alleen aan een hoger niveau van de basisstof.

Dus wees er alert op dat school niet denkt dat versnellen een solo-oplossing is.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 11:42 
Volwassene

MMF schreef:
We hadden al zoveel signalen en momenten waarop we dachten "mmm...ze is nu X-jaar oud, maar is dat niet een beetje vroeg?". Ze had een hele grote woordenschat, kon snel met vol zinnen praten, rekenen ging vlot, ze bemoeide zich graag met de volwassenen op het kinderdagverblijf, als baby was ze mega-alert en prikkelgevoelig en zo nog veel meer. Maar eerst dachten we vooral "ja, weten wij veel wat normaal is, we hebben geen referentie kader". Overigens was het bij onze dochter ook zo dat ze ineens iets kon. Vaak lag ze ook nog lang in bed te praten en te malen en dan hoorde je allerlei 'moeilijke' dingen door de babyfoon voorbij komen. Wij denken nog steeds dat ze dan lag te oefenen op wat ze wilde en dan het dus ineens kon.

Omdat we bij consultatiebureau ook bezig waren met haar angsten en prikkelgevoeligheid hadden we op een bepaald moment een gesprek met 2 mensen van consultatiebureau. Vervolgens vertelde we zo wat andere zaken (zoals in de vorige alinea) en toen zei 1 van de 2 "hebben jullie wel eens aan hb gedacht?". Vervolgens zijn we ons gaan verdiepen en lazen we op internet verschillende artikelen en kwamen we ook op dit forum uit. Toen wisten we het eigenlijk wel. Zoveel herkenning.

We hoopten toen dat het op school weinig/geen problemen zou geven. De eerste maand ging nog wel, maar daarna ging het snel minder. Ze wilde niet naar school (uitspraken als "ik wil maar zes worden, want dan hoef ik niet zo lang naar school" kwam ook gewoon voorbij), werd stiller en stiller in de klas en thuis was het een brok emotie/frustratie/woede (nu eigenlijk ook wel weer). Na overleg met de IB'er is er toen een WPPSI 3 afgenomen.

Vanuit de iq-test met het rapport hebben we samen met school naar de mogelijkheden gekeken. Overigens was het daarbij in eerste instantie wel lastig dat de juffen 'het niet zagen'. Gelukkig was de IB'er wel (snel) overtuigd want als die 1-op-1 wat met haar deed, zag ze het wel degelijk. Dan liet onze dochter het ook wel zien. Een klein beetje rummikub-en doe je niet alle dagen met een 5-jarige ;) Naar onze mening ging het dus ook om vertrouwen etc. Onze dochter is zoals gezegd angstig en vertrouwt weinig mensen. Inmiddels denken we ook dat faalangst een behoorlijke rol speelt. Ze wil het zo graag (in een keer) goed doen.

Wij hopen inmiddels toch echt dat ze naar HB-school kan. Half jaar geleden hoopten we vooral dat ze op regulier onderwijs kon blijven, maar dat is toch wel ijdele hoop denken we. Versnellen had al niet onze voorkeur, maar ze is nu versneld en wij geloven nooit dat het niet nog een keer zal moeten (om het voor haar enigszins leuk te houden). Je lost er alleen niets mee op. Je stelt enkel uit. Verbreden en verdiepen is wat ze nodig heeft en zo ook lekker met leeftijdsgenoten kan optrekken. Ze is van half november, dus ze is al erg jong. Nu maar hopen dat er op 1 van de 2 een plekje is.

Ja, dit klinkt inderdaad wel bekend...Wat fijn dat de school dan zo snel overging op een IQ test. Dat gaf gelijk duidelijkheid in de oorzaak van haar gedrag.
Dus een HB school is nu aan de orde voor jullie, omdat een 2e versnelling op haar huidige school anders nodig is? Dat is ook waar ik een mee zit. Hij loopt al zo snel vast, is een HB school dan het meest voor de hand liggend? Ik loop nu op de zaken vooruit, er is nog helemaal geen test gedaan natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 11:47 
Volwassene

Jamathi mv 3 schreef:
Je weet nu nog niet of ze ook verder hebben gekeken dan de M3 toetsen en of dat nodig was. Bij goed doortoetsen worden de toetsen van steeds een niveau hoger afgenomen tot dat hij geen gemiddelde scores meer haalt (geen C/III score meer), dan heb je namelijk het niveau bepaald waarop hij weer echt iets te leren heeft en de stof niet meer voor het grootste deel al beheerst.
Sommige slimme kinderen halen op meerdere toetsen achter elkaar II scores, dan hebben ze blijkbaar nog wat kleine hiaatjes, in de stof van die jaren, maar hebben een grote voorsprong. Daarom dat je moet blijven toetsen tot hij ondergemiddeld gaat scoren. Als school dat gedaan heeft is hij inderdaad doorgetoetst. Als ze alleen M3 cito's hebben afgenomen en hij heeft daar C/III of hoger op gescoord dan is hij niet volledig doorgetoetst en weet je nog niet op welk niveau hij werkelijk zit.

Onwijs bedankt! Dit soort informatie is inderdaad wat ik zocht en zo kan ik morgen gelijk reageren als blijkt dat hij een hoge cito score had, maar ze niet de volgende test hebben gedaan.

Jamathi mv 3 schreef:
Wat wijsheid is als hij goed doorgetoetst is en werkelijk flink voorloopt is erg afhankelijk van wat de school kan bieden, of je zoon ook sociaal voorloopt of niet,of zijn voorsprong over de gehele linie bestaat of alleen voor een deel van zijn ontwikkeling een voorsprong aanwezig is. Daar is nu erg moeilijk iets over te zeggen.

Het enige wat ik wel wil meegeven is dat versnellen alleen eigenlijk nooit een oplossing is. Een kind dat een voorsprong heeft opgebouwd zonder formeel onderwijs te hebben genoten zal zich vaak ook sneller blijven ontwikkelen. Dus er zullen verdere aanpassingen nodig blijven, ook als je voor versnelling kiest. Daarbij hebben begaafde kinderen behoefte aan een ander onderwijsaanbod, niet alleen aan een hoger niveau van de basisstof.

Dus wees er alert op dat school niet denkt dat versnellen een solo-oplossing is.

Ja, dit klinkt inderdaad logisch. Is volledig HB onderwijs altijd de meest logische stap om te zetten als een kind al zo snel vastloopt op de basisschool? Ik heb ergens nog wel de hoop dat hij op regulier onderwijs gewoon zijn ding kan doen, maar tegelijkertijd zie ik ook wel in dat hij niet voor niks na 3 weken school al niet meer wou en dat tot op heden ook niet heel anders is.
Zul je op regulier onderwijs altijd bezig zijn met het feit dat hij dan sneller door alle stof gaat en is dat op een HB school dan minder het geval?

BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 12:17 
Volwassene

Citaat:
Zul je op regulier onderwijs altijd bezig zijn met het feit dat hij dan sneller door alle stof gaat en is dat op een HB school dan minder het geval?
Dat hangt erg af van de reguliere school en de onderwijsbehoeften van een leerling. Onze zonen hebben het op een reguliere school gered met een versnelling, enige aanpassingen in de stof en heel veel uitdagende activiteiten thuis. Dat laatste was nodig om hen te laten ervaren wat oefenen en doorzetten is. Dat is gelukt met veel sport- en muziekuitdagingen. Ze hebben vervolgens gymnasium en universiteit zonder noemenswaardige problemen doorlopen.

BerichtGeplaatst: 09 apr 2019, 12:35 
Volwassene

Citaat:
Is volledig HB onderwijs altijd de meest logische stap om te zetten als een kind al zo snel vastloopt op de basisschool?

Nee, zeker niet altijd. Het hangt erg af van wat jullie reguliere basisschool kan bieden èn van de hb school.

Mijn dochters zijn naar een fulltime hb-school gegaan omdat de eerste basisschool ze niet voldoende kon bieden (inderdaad ook al ideeën over een 2de versnelling, + weinig andere mogelijkheden naast versnellen. Echter de hb-school hield een vast onderwijsaanbod aan voor alle kinderen in de hb klassen, iedereen van hetzelfde laken een pak, wat voor de ene hb-leerling betekende dat ze nog steeds niet voldoende op niveau werkte en uitdaging kreeg en voor de andere hb leerling dat er veel te veel gecompact werd waardoor er hiaten in de basisstof ontstonden.
Na 3 jaar zijn mijn dochters weer van die school afgegaan omdat het niet goed ging daar.

De peer-contacten waren overigens wel fantastisch, maar op hun huidige reguliere basisschool is het onderwijs voor mijn kinderen nu passender dan dat het op de hb-school was.

Ik heb nog veel contacten met ouders die hun kinderen nog wel op die hb-school hebben zitten, of die na groep 8 van de hb-school naar het VO zijn gegaan. En het is bijna niet te geloven, maar het merendeel van die kinderen moet thuis bijgespijkerd worden in de lesstof omdat er veel te weinig aandacht voor de basisstof en het automatiseren is en op de VO scholen in de omgeving staan leerlingen van die van deze hb-school komen er om bekend dat ze volop hiaten in de basisstof hebben. Wees dus héél alert op naar welke hb-school je je kind laat gaan (als je daar al voor kiest) en of ze wel individuele aanpassingen in het onderwijs maken. Want een school waar ze alle hb kinderen standaard maximaal compacten en geen aandacht hebben voor de basisvakken die misschien voor dat kind iets lastiger zijn, of juist andersom, zou ik niemand aanraden. Mocht je nieuwsgierig zijn om welke school dit gaat mag je wel een PB sturen.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 10 apr 2019, 19:57 
Volwassene

Bedankt beiden voor jullie inzicht. Dit zal ons helpen om een keuze te maken voor een mogelijk andere school.

Vandaag is het gesprek geweest. Hij heeft een C gescoord voor de Cito m3. Avi niveau is niet vastgesteld want hij had daarvoor teveel fout.

Wat duidelijk is geworden, is dat hij een goed inzicht heeft in rekenen. Dingen die hij tijdens de Cito toets niet kon (3 weken terug), snapt hij nu volledig. Ook gaf de juf aan dat hij hier en daar fouten heeft gemaakt, terwijl ze wel weet dat hij zo’n vraag zou kunnen oplossen, maar dat hij dan te snel een antwoord geeft en dus gokt. Zij zien wel hiaten in de basisstof, wat logisch is omdat hij gewoonweg nooit heeft geleerd hoe iets moet, maar het zelf uit heeft gevogeld. . Ze willen nu de komende vier schoolweken aan de slag met de hiaten en dan eind mei weer bij elkaar komen om te kijken hoe het thuis gaat. Een toets verder afnemen zagen zij het nut niet van in, want we weten nu al waar de hiaten zitten.
Hij zit naast een projectklasje nu ook bij een rekenklasje van groep 3 1 x per week.

Ze gaan ook werken aan het leren lezen van de dubbele klinkers.

Ze hebben vooralsnog geen groter plan. Ze kijken naar korte termijn. Vanwege het lezen is een versnelling iets waar ze sowieso niet aan denken. Maar wel bijv rekenen meedoen van groep 4 in groep 3. Of een eigen leerling voor rekenen in groep 3.

Wat vinden jullie hiervan?

BerichtGeplaatst: 10 apr 2019, 21:51 
Volwassene

Boysmum, positief is dat ze niet alleen kijken naar de score, maar ook naar proces en naar hiaten en dat ze planmatig werken. Dat er nog geen plan voor langere termijn ligt begrijp ik wel. Als er steeds een plan wordt gemaakt op grond van de laatste inzichten, de school flexibel is en er goed gecommuniceerd wordt met jullie hoeft dat geen probleem te zijn.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 09:38 
Volwassene

loekie schreef:
Boysmum, positief is dat ze niet alleen kijken naar de score, maar ook naar proces en naar hiaten en dat ze planmatig werken. Dat er nog geen plan voor langere termijn ligt begrijp ik wel. Als er steeds een plan wordt gemaakt op grond van de laatste inzichten, de school flexibel is en er goed gecommuniceerd wordt met jullie hoeft dat geen probleem te zijn.

Hey Loekie, bedankt! Wij zijn inderdaad ook blij met niet alleen maar naar het cijfertje kijken. Ik merk zelf dat de onzekerheid over hoe nu verder mij vooral dwars zit. We zeggen natuurlijk al een jaar dat het handig is om te weten wat zijn niveau is. De cito wordt gebruikt als 0-meting, omdat hij voor de cito nog amper met rekenen op school is bezig geweest. Kun je dan stellen dat hij met rekenen een jaar voorloopt? En is het inderdaad beter om een cito E3 te gaan doen nadat de hiaten van m3 zijn uitgelegd aan hem?

Ik merk dat ik het lastig vind, dat ze hem nu wel compleet meenemen met stof wat boven groep 2 uitstijgt, maar niet een plan hebben voor als hij dat heel snel oppikt. Terwijl dat verwachting is dat hij het snel oppikt (met name het rekenen). Ook de C score die hij haalt, zonder ooit uitleg te hebben gehad over die stof. Of valt dat wel mee?

Sorry voor mijn rant. Het is voor mij ongelooflijk dat de school nu pas actie onderneemt. Want zou hij bijv in september vorig jaar ook een c score hebben gehaald? En was de noodzaak dan meer om iets mee te doen? Snap je wat ik bedoel?

Pagina 1 van 2 [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende