Het is nu 22 nov 2018, 12:13

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoontje (6) ligt niet goed bij klasgenootjes
BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 07:38 
Volwassene

Hallo allemaal,

Ons zoontje (6, enig kind, groep 3) is onlangs op advies van de basisschool getest op hoogbegaafdheid (school vermoedde autisme, kinderpsycholoog suggereerde hoogbegaafdheid). De symptomen waren o.a.: afzonderen van andere kinderen, afwijkend/impulsief gedrag, driftbuien en frustratie wanneer tekeningen niet perfect lukken, creatief interpreteren van opdrachten, niet weten hoe mee te doen met andere kinderen etc. Zijn IQ score toont inderdaad een lichte mate van HBheid, 132, met een praktische score van 112 (volgens de arts kan deze discrepantie een verklaring zijn voor zijn frustraties).

De school acteert hier heel constructief op met licht-aangepast lesmateriaal en extra aandacht voor positief deelnemen in de klas. Echter, zijn afwijkende gedrag valt niet goed bij zijn klasgenootjes die nu collectief aangeven dat ze hem irritant vinden. Ter contrast: hij kan heel makkelijk met oudere kinderen en volwassenen aansluiting vinden.

Dit stelt ons voor een dilemma. Enerzijds hebben we niet het gevoel dat hij qua lesstof veel verder is dan zijn klasgenoten. Hij zal toch moeten leren lezen/schrijven als ieder ander kind (rekenen en algoritmisch denken leert hij zichzelf moeiteloos aan). Anderzijds heeft hij duidelijk weinig tot geen aansluiting met zijn leeftijdsgenoten en maken wij ons zorgen om zijn sociale ontwikkeling.

Heeft iemand wellicht tips? Bijvoorbeeld een buitenschoolse activiteit die hem zou kunnen helpen zijn sociale skills te ontwikkelen en tegelijkertijd zijn intelligentie te prikkelt?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Zoontje (6) ligt niet goed bij klasgenootjes
BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 10:02 
Volwassene

Wat zielig voor je zoon! Zo te lezen wil hij wel, maar weet hij niet hoe hij aansluiting moet zoeken bij klasgenootjes.

Een leuke buitenschoolse activiteit? Ik zit te denken aan een schaakclub. Twee van mijn zoons gaan elke maandagavond naar de schaakclub en ze vinden het er zo leuk! Leeftijden zitten door elkaar heen, ze leren een hoop, maken vrienden en de insteek is dat ze leren omgaan met frustraties en verlies. Tegelijkertijd worden ze aan het denken gezet en worden ze positief benaderd. Je geeft elkaar een hand na een potje schaak, zegt goed gespeeld en er wordt vooral gekeken naar wat je goed hebt gedaan in een potje. Tevens moeten ze noteren, waardoor ze leren dat saaie dingen ook nuttig zijn.

Mocht je zoon niets met schaken hebben, dan kan ik scouting aanraden. Mijn andere zoon zit bij de waterscouting en dat is echt geweldig. 't Is sociaal, ze hebben heel veel uitjes en zijn een gezellige club nerds bij elkaar. Zoon is daar als een vis in het water!

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 10:08 
Volwassene

Ik zou denk ik op zoek gaan naar een hb-activiteitenclub of op een andere manier naar peers (zie pb). En ik zou hem op een sport doen, judo of een teamsport. Omdat hij daar misschien kan leren om ook op andere manieren contact te maken met andere kinderen dan alleen maar met zijn hoofd.

Heeft hij wel speelafspraakjes? Ik bedoel gaat het 1-op-1 wel met leeftijdsgenoten of lukt dat ook niet? Ik zou denk ik proberen om toch van deze afspraakjes te maken en dan als ouder met de kinderen iets gaan doen wat hen interesseert, zodat ze een beetje gefocust zijn en er iemand bij is om de boel een beetje te begeleiden. Dus niet ze het zelf uit laten zoeken buiten of boven.

Dat hij meer aansluiting heeft met oudere kinderen en volwassenen komt deels doordat het niveau beter aansluit, maar waarschijnlijk ook doordat zij beter in staat zijn om zich in te leven in hem en rekening te houden met hem. Dat lukt kinderen van 6 meestal nog niet zo goed. In de klas is het mooi dat de juf aandacht heeft voor positief meedoen. Misschien is het ook goed als ze aandacht heeft voor begrip hebben voor elkaar en elkaars positieve eigenschappen in de klas. Of misschien kan hij een klein taakje krijgen wat positief is voor de klas, zodat hij niet alleen maar irritant is, maar ook iets positiefs doet.

Het creatief interpreteren van opdrachten herken ik van mijn oudste. Dat is wel een lastige, want dat kan wel leiden tot het maken van fouten (lees: iets anders hebben gedaan wat wel goed is maar niet de opdracht en dus fout) en tot veel frustratie (want moeten overdoen of geen verrijkingswerk krijgen vanwege de fouten, terwijl je het juist allang kan en saai vind). Dat is dus ook wel iets om aan te werken met je kind, je houden aan de opdracht. Maar het is dus ook een teken dat het te makkelijk is.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 19:44 
Volwassene

Er zijn ook allerlei cursussen en kampen voor kinderen rondom programmeren. Misschien vindt hij dat leuk, gezien zijn rekenvoorsprong?

Je zou ook aan school kunnen vragen of ze hem kunnen doortoetsen om zijn kennisniveau te meten. Als hij een grote voorsprong heeft, is licht aangepast lesmateriaal lang niet voldoende.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 20:06 
Volwassene

Ik vond ook deze tips over vrienden maken voor hoogbegaafde kinderen
https://www.ieku.nl/2013/03/hoogbegaafd ... den-maken/

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 07:39 
Volwassene

groepsdynamiek is erg lastig en moeilijk om te veranderen lijkt me. Sluit me helemaal
Aan bij eerdere comments over het belang van peers. Met onze kinderen spreken we sociale situaties en reacties van andere kinderen vaak door, op zo van: he ik zag dat die en die dat niet leuk vond, waarom was dat denk je? En daarna spreken we dan een paar andere scenario’s door, zo van, wat denk je dat er zou gebeuren als dje zo reageerd, of wat als je dat doet? Onze kinderen gaan daar dan vaak experimentjes mee runnen. En zolang we wat positieve reacties met ze bespreken om mee te experimenteren, dan kan dat experimenteren weinig kwaad :D sommige dingen is voor onze jongens ook gewoon niet te bevatten, en dan moeten we dit gewoon uitleggen. (Zoals waarom niemand in groep 1 in de pauze Minecraft als fantasie spel wilt spelen, want ja... het zijn 4 jarigen. Of dat de meeste kinderen het niet leuk vinden om iedere dag nieuwe regels voor het spel uit te proberen!)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 09:54 
Volwassene

Ah ja, Minecraft. Is ook inderdaad het toevluchtsoord van ons zoontje :)

Dank allemaal voor de input. We denken dat nu het punt gekomen is waarop we actie moeten gaan ondernemen. Zijn gebrek aan aansluiting bij leeftijdgenootjes begint zich nu te uiten in extreme aanhankelijkheid bij ons als ouders. Herkennen jullie dat?

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 21:21 
Volwassene

Mijn oudste dochter had in groep 3 een tijd dat ze behoorlijk werd gepest. Toen hing ze ook erg aan ons. Je wist precies wanneer het mis was gegaan, want dan moesten we haar weer in de klas brengen enzo. Ik heb dat toch wel gedaan toen, omdat ze daar steun en zekerheid aan ontleende die ze toen gewoon nodig had om zich dan staande te houden.

bram76 schreef:
We denken dat nu het punt gekomen is waarop we actie moeten gaan ondernemen.
Wat voor actie denken jullie aan?

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]