Het is nu 19 nov 2018, 16:41

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: opnieuw testen?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 16:23 
Volwassene

Beste allemaal,

ik heb thuis een zeer leergierige jongen die informatie werkelijk opslurpt en al vroeg verbaal zeer vaardig was.
Op school gaat het met pluswerk nu goed (vorig jaar in groep 3 verveelde hij zich enorm). Toen hij 6 was is hij in het kader van deelname aan een controlegroep met gezonde kinderen i.v.m. medisch wetenschappelijk onderzoek getest met de WPSSI (of hoe heet die test, hij was toen 6). De testomstandigheden waren heel slecht; zo zat hij naast een kamer met een kind dat een half uur krijste en de onderzoekster was niet altijd duidelijk bij de uitleg van de vragen. De uitslag was performaal IQ 98, verbaal iQ 132, totaal IQ 114. Zou dit voor jullie reden zijn om nu opnieuw te testen? School gaat hem erg makkelijk af... en ik weet dat met een test in de hand de school in actie komt, om zo maar te zeggen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: opnieuw testen?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 18:17 
Volwassene

Je schrijft dat het nu met pluswerk goed gaat. Wat is de reden om de school in actie te willen laten komen?

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 21:28 
Volwassene

Ik vraag me ook af waarom je zou willen laten testen? Wil je dat school iets aanpast?

Op zich kun je met een VIQ van 132 ook verwachten dat het op school makkelijk gaat, gezien op school met name een beroep wordt gedaan op het verbale IQ. Van een TIQ kun je met deze scores eigenlijk niet spreken, daarvoor is het verschil tussen het PIQ en het VIQ te groot (disharmonisch profiel).

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 14:57 
Volwassene

Het gaat met pluswerk wel goed, maar nog steeds geeft hij vaak aan dat hij heel snel klaar is met alles en ook dat hij graag andere dingen wil leren. Ik vraag me gewoon af of er meer zou kunnen worden gedaan (dat kan kennelijk, zo weet ik via iemand op school) en of het dan in dat opzicht nuttig is hem opnieuw te testen. Voordat we over een half jaar weer er tegenaan lopen en ik het gevoel heb dat er meer uit gehaald kan worden dan wat er in zit.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 15:38 
Volwassene

Heb je al met school besproken dat je zoon vaak aangeeft dat hij "heel snel klaar is met alles en ook dat hij graag andere dingen wil leren". In combinatie met een VIQ van 132 lijkt me dat dat voor een school voldoende moet zijn om zijn programma tegen het licht te houden. En als dat niet het geval is moet je je afvragen of ze dat wel willen als er een TIQ > 130 ligt.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 18:56 
Volwassene

Ik zou eerst in gesprek gaan met school over je zorgen, en over wat er mogelijk is om in kaart te krijgen hoe hij functioneert en waar zijn ontwikkelingszone ligt. En dan over wat school daarmee kan doen. Enkel als je het gevoel krijgt dat men niet wil praten of doen omdat er niets aan de hand is, zou ik inzetten op andere middelen, zoals advies van buitenaf. Dat kan dan didactisch onderzoek zijn, of een iq test, afhankelijk van de vragen die er dan liggen. Kent school de uitslag van de eerdere test?

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 20:10 
Volwassene

Nee school kent de uitslag van die test niet. Nu ik binnenkort een gesprek met de leerkracht heb ga ik toch weer eens er over beginnen denk ik( niet over die test maar over wat zoon zegt). Bedankt voor de reacties, het helpt om het toch niet weer te gaan zitten aankijken.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]