Het is nu 26 aug 2019, 11:35




 Pagina 2 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 15:14 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Dank voor alle reacties weer. Hier kunnen we echt mee vooruit!

@Eekhoorntje: gezien de wachtlijsten op de 2 'Leonardo scholen' vrezen we een beetje dat er geen plek is voor voltijd HB-onderwijs. Maar dat zal de komende maanden duidelijk worden. Ze staat in ieder geval bij beide scholen op de wachtlijst. In de tussentijd (maar misschien ook nog wel veel langer) roeien we met de riemen die we hebben. Zoals we er nu in staan is dat dus aandringen op versnellen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 17:18 
Volwassene

Geregistreerd: 02 maart 2010, 16:16
Berichten: 3179
Vraagje: wat zijn die thema's waar je het over hebt die je dochter niet zou hebben gehad? Gaat het over Veilig Leren Lezen? Want dat vind ik persoonlijk dus een vreselijke methode, totaal ongeschikt voor kinderen die voorlopen.



_________________
Moeder van J, 2003
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 17:35 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Eerlijk gezegd geen flauw idee :roll: zou dus zomaar kunnen. Thuis leest ze in ieder geval AVI M3 en E3. Waarom vindt je die ongeschikt bij kinderen die voorlopen?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 22:01 
Volwassene

Geregistreerd: 02 maart 2010, 16:16
Berichten: 3179
Mijn eigen, volstrekt niet objectieve ervaring, is dat de methode volledig bottom up opbouwt volgens een vast stramien. Dus iedereen begint in kern 1 met het woordje "ik" te leren, ongeacht hoe ver je bent met lezen. En zo bouwt het stap voor stap op. Veel hb-ers leren echter top-down.

Als je kind wat sneller is dan wordt hij in de "Zon" lijn geplaatst. Dat is eigenlijk ietsje meer van hetzelfde. Als je kind echt snel is met lezen is het vaste stramien waarin VLL opbouwt alleen één grote frustratie. Ik ken een kind wat in gr. 3 avi-uit was. Maar VLL was pas op nivo m3 / E3.

Mijn zoon wisselde in groep 3 naar een andere school met OGO onderwijs. Daar werkten ze met thema's. Toen hij startte was het thema Tandarts. Op een groot blad stond een woordspin, variërend van "boor" voor de startende lezer tot "fluoridebehandeling" voor de gevorderde lezer. Dat deed veel meer recht aan de individuele ontwikkeling van kinderen.



_________________
Moeder van J, 2003
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 22:11 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Ok, klinkt logisch dat VLL niet bij HB aansluit.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019, 10:24 
Volwassene

Geregistreerd: 16 mei 2010, 21:22
Berichten: 2621
Ik zou ook geen thema’s inhalen. Thuis niet maar ook op school niet.
Als ze nu M3 en E3 leest (is ze ook getest of is dit wat ze zelf pakt?), dan kan ze gewoon mee gaan doen in groep 3.
Als school instemt met versnellen dan moeten ze niet proberen een half jaar in te halen. Ik zou niet vragen om extra tijd, behalve af en toe te volgen hoe het gaat. Zijn er belangrijke hiaten?

Uitzondering hierop is leren schrijven. Hoe gaat dat? En dan bedoel ik fysiek kunnen schrijven. Dat is wel handig om te leren met de volledige methode die ze hebben.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019, 10:54 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 4772
sannie schreef:
Mijn eigen, volstrekt niet objectieve ervaring, is dat de methode volledig bottom up opbouwt volgens een vast stramien. Dus iedereen begint in kern 1 met het woordje "ik" te leren, ongeacht hoe ver je bent met lezen.


Dit heeft niet te maken met de methode, maar met de manier waarop een school een methode gebruikt.
Op onze school werkten ze ook met VLL, en daar startte zeker niet iedereen in kern 1 met het woordje "ik". Mijn oudste startte veel verder, omdat hij kon lezen (wat wij toen pas hoorden, hij had het nooit laten merken thuis)

Voor iedere (modernere) methode geldt dat er aanpassingen gedaan kunnen worden naar niveau. Hoe goed je kunt differentiëren is per methode verschillend. Maar daarnaast hangt het vooral van school en leerkracht af hoever ze hierin kunnen en willen gaan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 04 jan 2019, 11:29 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Annet123 schreef:
Als ze nu M3 en E3 leest (is ze ook getest of is dit wat ze zelf pakt?), dan kan ze gewoon mee gaan doen in groep 3.

...

Uitzondering hierop is leren schrijven. Hoe gaat dat? En dan bedoel ik fysiek kunnen schrijven. Dat is wel handig om te leren met de volledige methode die ze hebben.


M3 en E3 pakt ze zelf op. En dat gaat eigenlijk best goed/soepel, maar natuurlijk kan ik dat als ouder niet helemaal beoordelen omdat ik geen referentie-materiaal heb.

Voor wat betreft het schrijven; ze schrijft wel zelf, maar zeker niet alle letters zijn even duidelijk. Als ouder kan ik het met enige moeite gewoon lezen, maar een buitenstaander zal er erg veel moeite mee hebben of dat niet kunnen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 17:31 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:19
Berichten: 178
@hanneke Bij de meeste scholen met VLL werken alle kinderen toch echt in dezelfde kern, in maan OF zon en met alle letters die het kind kent (of ze nu aangeboden zijn of niet) in het persoonlijke klikklakboekje. Het hele idee van dat maan/zon onderscheid is dat de thema's / vertelverhalen hetzelfde blijven voor alle kinderen. Dus dat kinderen in een eigen kern werken is echt wel zeldzaam.

Annette schrijft: "Als ze nu M3 en E3 leest (is ze ook getest of is dit wat ze zelf pakt?), dan kan ze gewoon mee gaan doen in groep 3. "

Met M3 of E3 kan ze zonder meer meedoen met de maan-lijn. Maar dat niveau is eigenlijk waar de zon-kinderen zitten op dit moment in het jaar. Als ze zon zou gan doen (en dat zou passend zijn) dan is het de vraag of ze alle patronen en regels die in zon aan de orde geweest zijn, bewust genoeg opgepikt heeft dat ze ze al op kale woordenlijstjes kan toepassen (en niet alleen maar in echte boeken). Als de school met "thema's inhalen" bedoelt dat ze bepaalde onderwerpen moet inhalen om met het zon-groepje mee te kunnen doen, dan kan ik dat wel begrijpen. Maan is nog bezig met MKM-woordjes en met letters aanleren, dat lijkt me ook niet passend voor haar.

Ik zou niet te veel waarde hechten aan wat kindlief in eerste instantie heeft gezegd over naar groep 3 gaan. Je weet niet goed waarom ze dat zei en je kunt haar daar nu niet meer goed over ondervragen want ze is van mening veranderd. Ik wilde als 5-jarige opeens niet meer mee mijn adoptiebroertje ophalen en ik was daar heel stellig in, maar na doorvragen bleek de reden dat ik bang was voor hyena's. Volstrekt ongegrond dus. Als ze nu naar groep 3 wil en dat een beetje kan onderbouwen, dan lijkt me dat het goed zit.



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 08 jan 2019, 17:52 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Dank voor je reactie @geekmum. We hebben de 21e pas ruimte om met school/IB'er in overleg te gaan. Tot die tijd gaat IB'er bij dochter reken-niveau beoordelen en ook taal niveau (in relatie tot de "thema's"). We zullen dan eens vragen wat dat precies inhoudt die "thema's" en of dat verband houdt met hetgeen jij zegt.

geekmum schreef:
Ik wilde als 5-jarige opeens niet meer mee mijn adoptiebroertje ophalen en ik was daar heel stellig in, maar na doorvragen bleek de reden dat ik bang was voor hyena's. Volstrekt ongegrond dus. ...


Is het heel raar als ik hier wel even om moest lachen?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 21 jan 2019, 20:29 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Inmiddels zijn we weer wat gesprekken verder. Vanuit de 'leonardo'-school kregen we onder andere de tip mee om bij het versnellen dit in ieder geval niet in groep 4 of 5 te doen. Dat zijn blijkbaar belangrijke jaren. Op basis van hetgeen wij vertelden was nu versnellen dan toch het beste. Naar verwachting zouden we toch niet aan versnellen ontkomen (ervan uitgaande dat onze dochter vooralsnog niet naar de 'leonardo'-school kan omdat er geen plek is). Zowel wij als de IB'er konden zich hierin vinden.

Nu hebben we vandaag met de IB'er gesprek gehad. Die was de afgelopen week weer druk bezig geweest om wat zaken in kaart te brengen om te bepalen hoe dochter zich een B-III score. Strikt genomen 52 vragen en 10 fout, maar dochter heeft natuurlijk nog nooit reken-instructie gehad (wel dat wij haar beetje helpen thuis, maar niet van een docent). Ze zit ook nog maar in groep 2. Als ze maar iets op weg werd geholpen tijdens de reken-CITO had ze 5 fout. Wat we hadden begrepen gaat ze nu ook een CITO voor lezen afnemen. Naar verwachting zal ze daar ook wel op dat niveau (of hoger) scoren.

Wat we ons afvragen:

1. voor een goede CITO-test is toch geen speciale opleiding o.i.d. nodig? Met andere woorden; wij mogen er toch vanuit gaan dat de IB'er deze test op juiste wijze doet? (overigens willen we hiermee geen enkel kwaad woord over de IB'er zeggen, ze stelt de belangen van ons kind voorop, luistert naar ons, handelt snel etc.)
2. op internet lezen we over het belang van doortoetsen. Na het doortoetsen weet je beter waar en hoe je moet compacten/verrijken en waar er mogelijk nog extra aandacht nodig is. Maar dit wordt zo'n maatwerk, dat we ons afvragen of er regulier onderwijs is dat hierop ingespeeld is. Oftewel; straks hebben we een uitkomst, maar dan...?
3. zoals het er nu naar uitziet gaan we het huidige plan (3x per week half uur groep 3 werk) in rap tempo uitbouwen (zoals in vorige posts al staat, wil dochter zelf ook niet meer in groep 2) zodat ze na de voorjaarsvakantie in ieder geval voor 75% in groep 3 zit. Waarom niet de volle 100%? Omdat het kleuteren/spelen voor dochter ook nog wel nodig is. Volgens de speltherapeut is dat wel echt nodig voor haar (en die mening delen wij). Na de zomer gaat ze dan mee naar groep 4. Wat we ons afvragen: er resteert in het schooljaar dan nog 5 maanden, is dat genoeg om de stof van groep 3 volledig onder de knie te krijgen? Versnellen betekent namelijk niet 'stof overlaan'.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 21 jan 2019, 21:41 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 15:21
Berichten: 4772
MMF schreef:
1. voor een goede CITO-test is toch geen speciale opleiding o.i.d. nodig? Met andere woorden; wij mogen er toch vanuit gaan dat de IB'er deze test op juiste wijze doet? (overigens willen we hiermee geen enkel kwaad woord over de IB'er zeggen, ze stelt de belangen van ons kind voorop, luistert naar ons, handelt snel etc.)
2. op internet lezen we over het belang van doortoetsen. Na het doortoetsen weet je beter waar en hoe je moet compacten/verrijken en waar er mogelijk nog extra aandacht nodig is. Maar dit wordt zo'n maatwerk, dat we ons afvragen of er regulier onderwijs is dat hierop ingespeeld is. Oftewel; straks hebben we een uitkomst, maar dan...?
3. zoals het er nu naar uitziet gaan we het huidige plan (3x per week half uur groep 3 werk) in rap tempo uitbouwen (zoals in vorige posts al staat, wil dochter zelf ook niet meer in groep 2) zodat ze na de voorjaarsvakantie in ieder geval voor 75% in groep 3 zit. Waarom niet de volle 100%? Omdat het kleuteren/spelen voor dochter ook nog wel nodig is. Volgens de speltherapeut is dat wel echt nodig voor haar (en die mening delen wij). Na de zomer gaat ze dan mee naar groep 4. Wat we ons afvragen: er resteert in het schooljaar dan nog 5 maanden, is dat genoeg om de stof van groep 3 volledig onder de knie te krijgen? Versnellen betekent namelijk niet 'stof overlaan'.


Een IB-er kan gewoon op een goede manier een Citotoets afnemen. Bovendien geeft Cito zelf ook hele duidelijk instructies. Met het afnemen op zich kan dus niet veel mis.
Maar er is wel verschil in afnemen. Zegt een leerkracht helemaal niets, of geeft zij wel instructies tijdens de toets (bijvoorbeeld). Dit kan een uitslag wel beïnvloeden natuurlijk. Om het juiste niveau te bepalen is af en toe even kort op weg helpen wel wenselijk, vind ik.

Of er straks voldoende gedaan kan worden met de uitslag weet je nu nog niet. Dat hangt van zo veel factoren af. Maar doortoetsen is sowieso voor alles wel stap 1.

In principe zouden 5 maanden ruim genoeg zijn. Als de begeleiding ook goed is, dat is wel een voorwaarde.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 22 jan 2019, 09:48 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Dank voor je antwoord.

1. Zoals gezegd scoorde dochter zonder enig uitleg voor of tijdens de CITO B-III. Als ze beetje op weg werd geholpen, omdat dochter bijvoorbeeld niet eens wist wat nu de vraag was, dan had ze 6 fout.

2. Is het eigenlijk nodig om per jaar (of andere termijn) door te toetsen om goed beeld te krijgen?

3. Ok, goed om te weten. We hebben alle vertrouwen in de begeleiding.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 28 jan 2019, 20:41 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Inmiddels is ze op AVI getoetst en daar kwam uit dat ze M3 gewoon goed beheerst en E3 wel behoorlijk goed kan, maar nog niet snel genoeg om van 'goede beheersing' te kunnen spreken. In ieder geval is het plan nu om vanaf deze week rap op te bouwen zodat dochter na carnavalsvakantie hele ochtend in groep 3 kan meedraaien. Na meivakantie wordt het dan de hele dag.

Voor dochter leggen we enkel per week uit wat er gebeurt. Weekprogramma hebben we uitgeprint en opgehangen zodat ze zelf kan kijken hoe en wat. Ze reageert nog beetje wisselvallig op de komende veranderingen. Aan de ene kant vindt ze het eng (en wil ze toch nog niet helemaal van groep 2 af) en aan de andere kant wil ze wel graag "meer lezen en rekenen". Ze wilde vandaag bij thuiskomst in ieder geval direct laten zien wat ze in groep 3 had gedaan en ze vertelde dat ze dat leuk vond. Dat is natuurlijk een goed teken. Verder gaat ze morgen voor het eerst een pauze met groep 3 doen. Had de IB'er bedacht om haar sneller aan alle kindjes te laten wennen. Ben benieuwd hoe dat gaat. Ze had er vanavond in ieder geval zin in.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 04 mei 2019, 08:56 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Hier nu 2 maandjes verder. Ze gaat vanaf maandag hele dag in groep 3 meedraaien. Maar het gaat wel erg hard allemaal. In 2 maanden tijd heeft ze lezen naar e4 beheersing gebracht en in rekenen maakt ze ook grote sprongen. Voor de rest nog niet zo'n goed overzicht. Dat moeten we met juf gaan bespreken binnenkort.

Maar thuis gaat het eigenlijk al een maand weer drama. Veel frustratie, woede, gillen, slaan etc. Het hele pakket zeg maar. Voor een deel weten we de oorzaak; broertje van 2,5. Ze geeft aan het moeilijk te vinden als hij in haar omgeving is. Dat zien we ook wel terug. Ze houdt echt van hem, maar aandacht verdelen en accepteren dat wij ook aandacht voor hem hebben, is nagenoeg onmogelijk.

In dat kader willen we ook eens kijken naar een HB-specialist (ook voor andere opvoedkundige zaken en begeleiding). Kent iemand een goede specialist in omgeving Nijmegen? Zo ja; graag een pm.

Overigens heeft 1 van de 2 hb-scholen een afwijzing gestuurd. Dat maakt het perspectief ook niet top. Want we hebben toch ook wel het idee dat het in ieder geval iets beter zal gaan dan.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 08:52 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Inmiddels hebben we van 1 Leonardo-school te horen gekregen dat onze dochter daar in Groep 3 kan starten volgend jaar. Aan de ene kant heel blij, maar aan de andere kant ook super spannend. Hoe pakt het uit? Hoe gaan we het praktisch doen? Is er ook genoeg aandacht voor sociaal emotionele kant?

Op zich zijn we er inmiddels wel van overtuigd dat ze op haar huidige school niet zou kunnen blijven. Het gaat gewoon te hard allemaal en school zou graag meer willen bieden, maar dat gaat gewoon niet. Ze is net 5,5 geworden en lezen zit op niveau AVI E6, de CITO eind groep 3 rekenen/spelling/begrijpend lezen scoort ze op de grens van II en III of iets daarboven (II dus). En dat in 3 maanden voltijd groep 3. En thuis is het nog steeds een en al frustraties. We hopen dus op iets betere tijden. We rekenen ons zeker niet rijk, maar misschien kan een andere school al iets frustraties wegnemen.

Maar nu de hamvraag voor ons. Hoe gaan we het dochterlief vertellen? Daar zien we wel een beetje tegenop. Op zich weet ze wel dat we vaak overleggen met school/IB'er omdat zij aangeeft het te makkelijk te vinden en dat dit ook blijkt uit bijvoorbeeld een IK-rapport dat IB'er heeft gemaakt (wil graag leren, school te makkelijk, niet moeilijk, verveeld zich in de klas) en CITO. We hebben ook wel eens verteld dat er andere scholen zijn waar ze wat andere/moeilijkere werkjes hebben en dat we/IB'er/juf/school soms wel eens denken dat dit voor dochter ook een goede optie zou zijn. Op zich reageerde ze daar relaxt op. Maar als we gaan vertellen dat het ook echt gaat gebeuren (en zij feitelijk geen keus heeft) is wel lastig. Ze ligt wel goed in de groep, ze heeft vriendjes etc. Dus dat gaat ze echt missen. Iemand welkome tips voor ons?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 13:34 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2020
Dat gaat inderdaad snel allemaal qua ontwikkeling. Het klinkt alsof ze al voorbij groep 3 niveau is voor een deel. Is dat bespreekbaar op de Leonardo-school? Ook jouw vragen rondom de sociaal-emotionele begeleiding zou je daar kunnen stellen. Op hb-scholen zijn ze wel gewend dat kinderen die tussentijds overstappen tekenen van frustratie, onderpresteren en fixed mindset hebben. Als het goed is worden ze daarbij begeleid en zullen ook klasgenoten anders reageren dan ze gewend zijn. Ik herinner me bijv een jongetje dat bij mijn zoon in de klas kwam en tegen zijn groepje zei bij het zelfstandig werken aan een werkblad: 'jullie mogen de antwoorden wel van mij overschrijven'. Helemaal verbaasd was hij dat geen van de anderen dat wilde en dat ze zelfs verontwaardigd reageerden dat hij zoiets voorstelde. Het was zijn manier om vrienden te maken onder klasgenoten misschien.

Wat betreft het wennen aan een nieuwe school. Enerzijds zal ze het interessant vinden, anderzijds zal ze ook kinderen gaan missen uit haar huidige klas. Op de meeste hb-scholen kun je alvast gaan kennismaken voordat ze er definitief naar overstapt. Dat zou je met je dochter kunnen doen op korte termijn. Vaak merken kinderen dan al meteen dat het er anders aan toe gaat dan op de huidige school en dat ze dat fijner vinden. Vaak is er ook een wenperiode vanuit school bepaald om te zien of het kind en de school bij elkaar aansluiten. Meestal is het wel zo dat het beter aansluit, maar soms ook niet, bijv bij te getraumatiseerde kinderen of kinderen voor wie het gewoon niet de juiste vorm van onderwijs is. HB-kinderen verschillen onderling ook nogal.

Je zou dus met je dochter kunnen afspreken dat ze gaat kijken of het een fijnere school is voor haar. Ook kun je afspreken dat ze kinderen uit haar huidige klas nog te spelen kan vragen als ze dat wil, ook als ze overgestapt is. En dan gewoon kijken hoe het bevalt. Dat maakt het ook mogelijk voor haar om duidelijk afscheid te nemen aan het eind van dit schooljaar van de klas. En ze weet waar ze aan toe is begin volgend schooljaar.

Heb je op de huidige school al verteld dat ze weggaat? Of wil je blijven nog als optie open houden? Sommige ouders melden hun kind een week ziek om te gaan kennismaken op de nieuwe school.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 15:38 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
Citaat:
Dat gaat inderdaad snel allemaal qua ontwikkeling. Het klinkt alsof ze al voorbij groep 3 niveau is voor een deel. Is dat bespreekbaar op de Leonardo-school? Ook jouw vragen rondom de sociaal-emotionele begeleiding zou je daar kunnen stellen.


Het is eigenlijk nooit ter sprake gekomen of Groep 4 een optie is op de HB-school. Wellicht ook omdat er geen plek is? Zelf vonden we het wel prima dat ze na de zomervakantie in Groep 3 instroomt. Vooral vanwege het deel dat ze 'gemist' heeft en dat ze dan meer leeftijdsgenoten heeft (ze is al een vroege leerling). Valt nu denk ik ook niet meer te veranderen hoor. De groepen staan min of meer vast.

Citaat:
Wat betreft het wennen aan een nieuwe school. Enerzijds zal ze het interessant vinden, anderzijds zal ze ook kinderen gaan missen uit haar huidige klas. Op de meeste hb-scholen kun je alvast gaan kennismaken voordat ze er definitief naar overstapt. Dat zou je met je dochter kunnen doen op korte termijn. Vaak merken kinderen dan al meteen dat het er anders aan toe gaat dan op de huidige school en dat ze dat fijner vinden. Vaak is er ook een wenperiode vanuit school bepaald om te zien of het kind en de school bij elkaar aansluiten. Meestal is het wel zo dat het beter aansluit, maar soms ook niet


Er is wel ergens een wen-uurtje voor de nieuwe Groep 3 leerlingen. Maar dat is niet veel. Terwijl we denken dat ze meer nodig heeft. We hebben al wel besloten om ook eens gewoon op het schoolplein etc te spelen, langs te gaan.

Citaat:
Ook kun je afspreken dat ze kinderen uit haar huidige klas nog te spelen kan vragen als ze dat wil, ook als ze overgestapt is. En dan gewoon kijken hoe het bevalt. Dat maakt het ook mogelijk voor haar om duidelijk afscheid te nemen aan het eind van dit schooljaar van de klas. En ze weet waar ze aan toe is begin volgend schooljaar.


Ze gaat pas na de zomervakantie naar Groep 3. Dus niet tussentijds. We hadden zelf ook bedacht om met enkele kinderen gewoon te blijven spelen. Voor zover mogelijk ook na de zomervakantie nog.

Citaat:
Heb je op de huidige school al verteld dat ze weggaat? Of wil je blijven nog als optie open houden? Sommige ouders melden hun kind een week ziek om te gaan kennismaken op de nieuwe school.


We moeten het nog richting school bevestigen, maar de school weet ook wel dat we voor HB-school kiezen. Wat ons betreft is het ook echt geen keus meer. Maar een week ziek melden om kennis te maken op andere school? Gaat wel heel ver toch? Of zijn we nu te behouden?

Onze grootste uitdaging zit vooralsnog in het vertellen op zich. Gelukkig kan dochter goed meedenken en dingen begrijpen, maar toch. Ze zal ook verdrietig zijn en vindt verandering echt niet leuk. Misschien toch maar eens met HB-school contact opnemen of ze keer in klas extra mag of zoiets dergelijks. Dat zal allicht helpen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 13:51 
Volwassene

Geregistreerd: 17 okt 2018, 16:02
Berichten: 56
MMF schreef:
Onze grootste uitdaging zit vooralsnog in het vertellen op zich. Gelukkig kan dochter goed meedenken en dingen begrijpen, maar toch. Ze zal ook verdrietig zijn en vindt verandering echt niet leuk. Misschien toch maar eens met HB-school contact opnemen of ze keer in klas extra mag of zoiets dergelijks. Dat zal allicht helpen.


Anybody? We willen het haar morgen gaan vertellen maar zien er behoorlijk tegenop. We kunnen niet laten merken dat wij het evengoed spannend vinden dus alle tips zijn welkom.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Overwegingen andere school of huidige school
BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 15:30 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 10:48
Berichten: 4077
Maar is ze nu nog niet op nieuwe school wezen kijken? Dan zou ik dat toch echt eerst doen.

Ze is nog veel te jong om zich van iets abstracts als 'een andere school' een beeld te vormen dat realistisch is, ik zou haar concrete aanknopingspunten willen bieden, zoals eerst eens na schooltijd bij de juf van volgend jaar binnenlopen, rustig het schoolgebouw bekijken. Ik zou echt kijken of je dat volgende week een keertje kunt organiseren. Of een wendagje of middagje, kan me niet voorstellen dat huidige school niet wil meewerken, als ze toch al weten dat je serieus met HB-school bezig bent?


Ik ben als kind ook een paar keer 'opgepakt' en zonder poespas in nieuwe scholen gedumpt, zo ging dat in die tijd. Veel verhuisd en zo ook. Ik vond dat niet leuk. Het ene kind huppelt zo een vreemde school in, het andere raakt van slag door het onbekende, dus het ligt ook aan je dochter wat wijsheid is.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElisHug


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: