Het is nu 22 nov 2018, 11:44

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoon, gr 4 loopt toch vast
BerichtGeplaatst: 21 okt 2018, 20:58 
Volwassene

Hallo,

Aan het begin van de zomer ben ik lid geworden van dit forum, omdat ik met vragen zat. Eigenlijk zijn deze er nog steeds. Ik heb toen een topic geopend over hoe compacten en fijne tips gekregen. Verder veel meegelezen in de afgelopen maanden. Dit heeft vragen beantwoord voor ons, maar ook een heleboel nieuwe vragen doen ontstaan. Willen jullie meedenken?

In het kort, zoon 7 jaar, groep 4. Zoon heeft diagnose ADHD en gebruikt hier medicijnen voor. Zoon heeft forse voorsprong op school op het gebied van rekenen (midden groep 3 doorgetoetst en scoorde E5), technisch lezen (niveau niet helemaal helder, maar wij vermoeden M6), DMT, begrijpend lezen en woordenschat (alle drie niet doorgetoetst maar scoorde bij de E3 op allemaal een I+). Spelling zit hij precies op niveau (III op de E3, heeft totaal zijn interesse niet) en hij heeft problemen met schrijven (en er een hekel aan). Voor dat laatste zijn we afgelopen zomer bij een fysiotherapeute terecht gekomen die na onderzoek concludeerde dat hij de (schrijf)letters nog niet geautomatiseerd had.

Voor de zomer is er een gesprek met school geweest over hoe hem in groep 4 uit te dagen. Zijn juf in groep 3 begreep hem vrij goed en kon vrij goed op hem inspelen. De overdracht naar de nieuwe leerkrachten hebben we samen (met ook de IB'er) gedaan. Afgesproken werd dat hij op reken gebied vooruit getoetst werd (methodetoetsen) en alleen dat maakte waar de hiaten zaten), en aanvullend Kien of rekentijgers zou krijgen.

Na de zomer bleek groep 4 te gaan werken met snappet, voor zoon die een hekel aan schrijven heeft leek het een uitkomst. Helaas was het nieuw op school, dus leerkrachten moesten eraan wennen. Eerste 2 weken moest hij met de klas meedoen (om in een schrift te leren werken, dus nog zonder snappet) zoon schoot vervolgens thuis van boze bui naar boze bui. Direct bij juf aan het jasje getrokken en ze ging een aantal dingen aanpassen (technisch lezen methode station zuid naar 3ster, nieuwsbegrip naar niveau a, rekenen werd wat gecompact en plusopdrachen op snappet, schrijven ging hij op school het huiswerk van de fysio doen (hij leerde daar kleine letters opnieuw terwijl school hoofdletters leerde). Zoon was weer even een beetje tevreden, maar bleek van korte duur.

Vorige week (na alweer 3 weken ellende thuis, maar inmiddels ook op school) flink op mijn strepen gaan staan. Juf weet niet wat ze ermee moet. Ze heeft er voor gezorgd dat rekenen nog meer gecompact werd en heeft breinbrekers en rekentijgers groep 5 neergelegd (maar ging er vanuit dat dit te moeilijk zou zijn). Afgelopen vrijdag heeft hij rekentijgers gedaan na zijn snappet werk en gaf aan dat het niet te moeilijk was (naar eigen zeggen precies goed). School lijkt te willen meedenken, maar is ook erg voorzichtig (zijn bang hem te overvragen, want ook dit geeft veel frustratie).

Inmiddels staat er een nieuw IQ onderzoek gepland. We twijfelen of school hem kan bieden wat hij nodig heeft. Ik weet niet of hij HB is, maar wel dat hij anders is en denkt dan leeftijdsgenoten (en zich veel aan hen ergert). De klas waar hij in zit is klein (19 kinderen), dit is voor hem eigenlijk al veel. Maar wat als dit niet voldoende gaat zijn? Inmiddels staat er een afspraak gepland (na uitslag IQ onderzoek) over hoe nu verder. Maar ik wil graag goed beslagen ten ijs komen, want los van het IQ (want we weten niet wat hieruit gaat komen) heeft hij wel een voorsprong en geen aansluiting. Versnellen is geen optie (klas hoger is grote drukke klas), maar wat gaan ze hem dan aanbieden?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Zoon, gr 4 loopt toch vast
BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 17:44 
Volwassene

Wij krijgen binnenkort uitslag van de test van onze oudste. Leerkracht weet dat we dit doen en staat ook open voor gesprek met en adviezen van tester. Orthopedagoog die wij hadden gaat niet alleen in op “het cijfertje” maar besteedt ook veel aandacht aan hoe je kind leert, wat wel werkt en wat niet werkt. En daar kan een leerkracht weer mee aan de slag!

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 19:50 
Volwassene

Vindt je het spannend Elfje? Hoewel dit dus voor zoon niet het eerste onderzoek is vind ik het om een of andere reden toch spannend.

Ik heb met de onderzoeker niet gesproken over of ze ook kijken hoe hij leert, maar ga er vanuit dat ze dat wel meenemen. Deze onderzoeker heeft 2 jaar geleden ook het GGZ onderzoek gedaan. Toen was het geheel allemaal vrij onduidelijk (zoon was ook nog jong) en hebben ze daar uiteindelijk flink de tijd voor genomen. Vorig jaar is zij aan het begin van het jaar op school geweest om ervoor te zorgen dat het jaar goed opgestart werd. Dit gebeurde ook. School staat daar dus zeker voor open.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 11:39 
Volwassene

Goh lastig Tafel, m.n. dat al op voorhand één van de mogelijke opties door de drukke klas lijkt uitgesloten. Ik hoop dat de onderzoeker jullie (en school) praktische handvatten kan aanbieden. Is hij al goed doorgetoetst om zijn werkelijke niveau te bepalen? Als juf op de bonnefooi werkboekjes groep 5 neerlegt en denkt dat het te moeilijk zal zijn, heb ik het vermoeden van niet.
Volgens mij zou dit één van de eerste zaken zijn om aan te pakken: zijn werkelijke didactisch niveau te bepalen door door te toetsen.
Als die uitslag er is, kun je dit, met de adviezen uit het intelligentieonderzoek en zijn persoonlijkheid etc, gebruiken om naar mogelijkheden en oplossingen te kijken samen met school.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 15:26 
Volwassene

Hij is vorig jaar met rekenen wel doorgetoetst. School heeft toen, op basis van wat ze zagen en wat hij gedaan heeft bij de M3 toets (foutloos) gekozen om hem direct de E5 te geven. Dit was een gok, maar bleek de juiste. Hij scoorde op de E5 een III. Opvallend was dat hij getalrelaties heel erg goed deed, maar veel moeite had op dingen als meten en tijd enz. Dit had hij natuurlijk ook nog nooit gehad. Ook viel het op dat hij veel op inzicht deed maar geen strategie had en daardoor langzaam werkte. Zo tekende hij bij een grote deelsom (270/9 ofzo) 270 rondjes om er groepjes van 9 van te maken. Afspraak was dan ook dat hij versneld strategieën ging krijgen. Zijn juf toen heeft dit ook aangeboden, deze juf lijkt niet goed te weten wat ze ermee moet. Daarnaast zijn ze wat bang dat hij sommen niet goed automatiseert (is een ADHD probleem) en dat ze hem overvragen. Vandaar dus ook onze zet voor een (nieuw) IQ onderzoek. Ik denk namelijk dat al het moeilijker werk nog niet uitdagend genoeg is, maar snap de gedachte van school ook.

Nu vakantie. Vanmorgen was ik met oudste tafels aan het oefenen (die heeft hele forse automatiseringsproblemen) en hij doet gewoon mee. Hij rekende de tafels wel uit, maar is sneller dan zijn 3jaar oudere zus. In de winkel staat hij prijzen en producten bij elkaar op te tellen (en weet dit heel snel) en bedenkt hij een handel.........Hij is zoveel blijer en relaxter als hij vakantie heeft.

Op het forum las ik het een en ander over levenwerk en kinheim enzo. Dit lijkt mij voor zoon veel passender, alleen zOon heeft naast zijn voorsprong nog veel moeite met schrijven en spellen (heeft de schrijfletters niet geautomatiseerd en lijkt moeite te hebben met het oproepen van de letters, krijgt daarom sinds de zomer fysio). Begrijpend lezen en technisch lezen zijn echter wel heel goed. Zijn dit dan ook opties waar ik aan moet denken? Het lijkt mij dat een project maken hem veel meer stimuleert om goed te schrijven dat een saai methodenboek, of zie ik dat verkeerd?

BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 07:07 
Volwassene

Het komt uit jouw post een beetje over alsof er hapsnap gereageerd wordt en niet weloverwogen een plan ligt.

Mijn ervaring: inderdaad een scheve ontwikkeling, waarbij sommige zaken erg voor lopen en andere minder,cwaarop ingespeeld moet worden.

Een sprong maken van M3 naar E5 zonder de tussenliggende leerdoelen op zijn minst even te toetsen lijkt mij hiaten in de hand te werken. Je mist zo wie zo de automatisering daarin. Mijn jongste heeft vanaf groep 4 de toetsen voorafgaand aan het rekenblok gedaan. Die toetsen worden nabesproken of de goede strategie gebruikt is. Voor de leerdoelen die hij niet beheerst is korte uitleg vaak voldoende, zodat hij niet hele lessen hoeft te volgen. Automatiseren blijft dagelijks terugkomen.

In de vrijgekomen tijd doet hij inderdaad projecten. Dit werkt voor hem erg goed. De oudste deed in zijn vrijgekomen tijd programmeren, dat had meer zijn interesse.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 07:33 
Volwassene

Pippi, ik snap wel dat het hapsnap overkomt, dat zet mij wel aan het denken. Er ligt namelijk wel een plan, maar dit wordt maar ten deel uitgevoerd als ik er zo over nadenk. Rekenen is niet de sprong gemaakt van M3 naar E5 met uitvoerend werk alleen om te kijken wat zijn daadwerkelijke niveau was. De afspraak was dat er vervolgens met de methodetoetsen gekeken werd welke hiaten er zaten (inderdaad voorruit toetsen), maar dit gebeurd dus niet. Ondertussen zijn we weer een half jaar verder en heeft zijn ontwikkeling niet stil gestaan. Met snappet kan volgens juf niet vooruit getoetst worden...

Wat de andere vakken betreft gebeurd er inderdaad nog veel te veel hapsnap, ondanks en plan. Hierin is het plan niet duidelijk denk ik. Zoon heeft een OPP vanaf de kleuterklas, maar deze is voornamelijk gericht op gedrag. Tijdens het komende overleg moet ik dus meer gaan aansturen op het didactische stuk, ofwel doortoetsen op alle gebieden (spelling los van schrijfletters, dus digitaal) en van daaruit een plan van aanpak maken. Doortoetsen alles met Cito? Of kan dat ook anders? En hoe lang duurt dat voor er ech iets ligt daarna? Ik denk niet dat dit heel lang moet duren namelijk....

BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 11:13 
Volwassene

Tafel, het lijkt alsof de huidige leerkracht meer gericht is op het ADHD stuk dan op de voorsprong. Is dat ook waar hun expertise ligt?
Je kunt ook zelf laten doortoetsen, maar dat moet je dan zelf betalen. Wij hebben dat vroeger laten doen voor onze dochter. Daar kwamen voor school hele concrete handvaten uit. De implementatie daarvan bleek lastiger dan gedacht vanwege gebrek aan kennis bij leerkrachten en daardoor lage motivatie bij school om alles door te voeren.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 13:23 
Volwassene

Bissi, ik denk wel dat juf/school meer op de ADHD gericht is. Dit is niet perse de expertise van school (gewoon reguliere school, klassikale lessen), maar misschien wel mijn schuld een beetje. Het is namelijk wel mijn expertise..... En onze oudste is in groep 3 en 4 door de ADHD in comi met dyslexie enorm vastgelopen.

Ofwel na vastlopen in de kleuterklas bij jongste is dit ook onze focus geweest. Maar ondertussen had hij ook een voorsprong. Daar is mondjesmaat wel op ingesprongen met wat meer uitdagend werk, tot hij vorig jaar bij de M3 rekenen weer foutloos maakte (dit deed hij in de kleuterklas ook, maar daar heb ik niet veel waarde aan gehecht). Toen is onze focus iets veranderd, hebben we gevraagd om doortoetsen met rekenen (zijn sterkste kant en primaire focus zeg maar). Maar bij de E3 toetsen maakte hij woordenschat en begrijpend lezen ook foutloos. Daarvan heb ik wel aangegeven dat er uitdaging moest komen, maar misschien niet helder genoeg. Ergens zijn wij zelf ook bang om hem te overvragen denk ik. Ik twijfel ook nog steeds aan zijn niveau. Heeft hij echt een hoger IQ of heeft hij, ondanks zijn hekel aan school, gewoon een enorme hyperfocus op schoolse vakken om zo snel mogelijk van school af te zijn (hij gaf als kleuter aan dat hij heel hard ging werken want dan kon hij klassen overslaan). Hij heeft geen hekel aan leren maar wel een hekel aan school. Bovendien wordt er thuis vrij veel aangeboden voor dyslextische oudste met ADHD, die niet in het systeem past. Pikt hij hier misschien toch meer van op dan wij dachten?

BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 13:30 
Volwassene

tafel schreef:
Vind je het spannend Elfje? Hoewel dit dus voor zoon niet het eerste onderzoek is vind ik het om een of andere reden toch spannend.

Oudste begon hier ook vast te lopen, ondanks welwillende en meedenkende leerkracht. Dat was voor ons reden om de test te doen. Test is inmiddels geweest en oudste heeft een geweldige ochtend gehad, vond het jammer dat het maar 1 keer was :wink:

Of ik het spannend vind, ja in zekere zin wel. Je weet toch niet of je op het goede spoor zit met een IQ-onderzoek. Daarom vond ik het ook heel prettig dat tester naar meer aspecten kijkt. Eerste reactie van tester was overigens dat we op goede spoor zitten. Maar nagesprek en rapport volgt nog, dus dat wachten we nog even af!

Heb ook van andere ouders begrepen dat het voor een school vaak helpt als er een rapport is, daarmee krijgen ze meer zicht op waar de leerling staat. In een school is niet altijd ruimte om allee door te toetsen, heb het gevoel dat er dan sneller naar de zwakke kanten wordt gekeken. Ik hoop heel erg dat het rapport helpt om ook naar de sterke kanten te kijken! En als ik jouw verhaal lees, zou dat voor jouw zoon ook goed kunnen helpen.

BerichtGeplaatst: 26 okt 2018, 12:20 
Volwassene

Elfje, dat dubbele gevoel herken ik inderdaad. Zien wij het goed of is dit gewoon de ADHD, maar dan zonder leerstoornis zoals bij oudste??

Het zou mooi zijn als school nog beter gaat kijken naar zijn sterke kanten. Maar vooral hoop ik dat school er iets mee kan. Mijn ervaring met school is (oudste heeft heel veel aanpassing nodig om te kunnen functioneren) dat ze wel willen, maar dat het heel leerkracht afhankelijk is. En dat school niet goed weet hoe individuele aanpassingen te organiseren in een groep kinderen die ook nog wat nodig heeft. De klas van zoon is gelukkig een stuk kleiner dan van oudste, maar zijn juf geeft wel aan het lastig te vinden.

Zoon heeft nu bijna een week vakantie en begint steeds meer ontspannen te worden. Hij speelt weer en bedenkt van alles. Zijn drive om (nietschoolse) dingen te leren neemt weer toe. Heerlijke gesprekken zijn er met hem te voeren. Jammer dat de vakantie maar een week is...

BerichtGeplaatst: 27 okt 2018, 21:30 
Volwassene

De snappet is, mits goed gebruikt door de leerkracht juist ideaal om door te toetsen en precies klaar te zetten wat nodig is om hiaten op te sporen. Het laat alleen wel maar zien of het goed of fout is beantwoord, dus rekenstrategieën moeten worden besproken.

Gebruikt school ook voor taal de snappet? Dan zou ook dat op die manier kunnen worden doorgetoetst.

Hoe lang dat duurt, hangt er waarschijnlijk van af wat het doel is. Mijn zoon werkt nu niet verder vooruit in de stof, maar doet alleen het stukje waar er nog wat te leren valt voor hem met rekenen. Hoe minder dit is, hoe meer tijd hij dan heeft voor zijn project. Wil je echt vooruit werken en gaan starten bij de stof op het punt waar hij begint uit te vallen, dan hangt het denk ik van de voorsprong van je zoon af.

Ik ben geen expert, maar ik denk dat cito meer de globale voorsprong aangeeft en de methodetoetsen meer geschikt is om specifieke hiaten op te sporen. Bij mijn zoons hebben ze het laatste altijd gebruikt.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 14:32 
Volwassene

Pippi, bedankt voor je reactie. Goed te horen dat snappet dat juist wel kan. Ik heb er nu geen zicht op in hoeverre dit gebeurd, maar dat kan ik in een gesprek mooi uitvragen. Ze gebruiken snappet alleen voor rekenen, dus vooruitweten voor taal is hiermee is geen optie. Volgende week een gesprek, doel is vooral helder krijgen wat ze hem komende maanden willen gaan bieden waar hij wat van kan leren. Dus wat zijn doelen gaan zijn en hoe zij die willen gaan bereiken.

Voor zoon zou het werken met projecten de mooiste oplossing zijn denk ik. Hij loopt fors vooruit, maar wil niet dat hij dit teveel gaat doen...

BerichtGeplaatst: 04 nov 2018, 08:29 
Volwassene

Inmiddels is de uitslag van het onderzoek bekend. Onze inschatting klopte. Zoon heeft een forse ontwikkelinsvoorsprong, maar wel disharmonisch. Daarbij valt zijn leerstijl heel erg op (komt naar voren uit zijn IQ onderzoek). Op probleemoplossend vermogen, werkgeheugen, redeneren en cognitieve capaciteit scoorde hij zeer hoog. Dan zijn de standaard methode boeken inderdaad niet heel erg passend (en heel saai). Ons vermoeden dat hij vooral projecten zou moeten doen werd (zonder dat wij dit vooraf besproken hadden met de onderzoeker) duidelijk door onderzoeker bevestigd. We snappen nu ook dat hij een stuk aansluiting mist (hij doorziet problemen en lost ze in zijn hoofd op, die anderen nog niet doorzien en al helemaal niet kunnen oplossen).

Al met al zijn we blij dat we het onderzoek ingegaan zijn. Maar, hoe nu verder? Zowel wij als de onderzoeker hebben twijfels of school hem kan bieden wat hij nodig heeft. Maar we willen wel in gesprek met school om het zo passend mogelijk te maken. In ieder geval moet er een plan komen, wat worden zijn einddoelen dit jaar met alle vakken en hoe gaan we er komen?

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]