Het is nu 14 dec 2018, 20:32

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitgebreider over onze jongens
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 17:44 
Volwassene

Hallo allemaal,
Mijn naam is Alex. Zoals in het voorsteltopic aangegeven zijn wij sinds bijna een jaar de ouders van twee jongetjes. Vanwege hun verleden hebben ze nogal wat emotionele en gedragsproblemen en gaan ze naar het MKD. Op het MKD zijn ze echter handelingsverlegen, en eigenlijk willen ze van de jongens af. Het probleem is dat bij thuiskomst de GGZ helemaal is losgegaan op ze, en met de waslijst aan labeltjes die ze opgeplakt hebben gekregen zouden we ze momenteel denk ik alleen nog bij de jeugdgevangenis af kunnen leveren. De oplossing zou natuurlijk kunnen liggen in thuisonderwijs, maar wij hebben zeer sterk het vermoeden dat de jongens niet op niveau worden aangesproken en dat daar veel van de gedragsproblemen vandaan komen. Het MKD gelooft ons echter niet, want zij zien het niet. Testen is geen optie: de oudste antwoordt vreemden niet en de jongste doet niks op commando (wij vinden het ook nog steeds een wonder hoe de GGZ al hun 'testen' heeft uitgevoerd waar ze al hun labeltjes op hebben gebaseerd). Thuis hebben we ze al op heel wat kunnen betrappen; op schoolse dingen die ze kunnen (lezen, tellen), maar ook gewoon de manier waarop ze denken en verbanden leggen doet ons vermoeden dat er heel wat meer inzit dan de GGZ en het MKD denken.
De vraag is nu dus; hoe zorgen wij ervoor dat school de jongens gaat zien? Hoe overtuigen we de buitenwereld van het kunnen van de jongens zonder dat zij dat laten zien?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Alex.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Uitgebreider over onze jongens
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 17:53 
Volwassene

Wat een heftig verhaal Alex. Hoe oud zijn de jongens precies? Wat moet het ontzettend frustrerend zijn om tegen zoveel muren op te lopen.
Je vraagt hoe jullie school/ de buitenwereld ervan kunnen overtuigen wat de jongens kunnen zonder dat zij dit laten zien. Wat in mij op komt (en wat ik ook gedaan heb bij ons meisje) is filmen en ander materiaal verzamelen. Bijvoorbeeld tekeningen of geschreven briefjes in het geval van mijn dochter en een filmpje waarin ze voorleest uit een boek. Je zou dit natuurlijk ook kunnen doen met een ander voor hun leeftijd moeilijk spelletje of activiteit.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, dit moet ontzettend machteloos voelen als je niet gehoord wordt. Sterkte ermee.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 20:37 
Volwassene

Poeh dit klinkt inderdaad heel erg heftig. Ik las dat je jongens 5 en 6 zijn. Zijn ze eerder wel naar school gegaan?
Uit wat je schrijft krijg ik het beeld dat het jullie wel is gelukt om de jongens te leren kennen. Dat is heel belangrijk. Hebben jullie daarmee ook zicht gekregen op wat wel bij ze werkt en wat niet.
Zelf weet ik niet hoe dat gaat als een MKD niet de juiste plek is. Geven zij dan geen advies wat zij goed achten en hebben zij niet een soort van zorgplicht zoals die geldt vanuit passend onderwijs.

Sterkte in ieder geval

Anne72

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 21:22 
Volwassene

Ik vind het opvallend dat verschillende diagnoses worden gesteld bij kinderen die ongetwijfeld zeer veel hebben meegemaakt voor hun adoptie en nog geen jaar bij hun adoptieouders zijn.
Het maken van filmpjes, foto's en letterlijke weergaves van hetgeen ze thuis doen en zeggen kan MKD/school wellicht inspireren om er van uit te gaan dat er denkkracht in de jongens zit die nu nog niet zichtbaar is.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 07:53 
Volwassene

Denk je dat ze het leuk zouden vinden om een soort zelfstudie aanpak te volgen? Bijv squla, rekentuin of iets dergelijks?
Dan kunnen ze thuis daarmee aan de slag op een speelse manier, om zichzelf uit te dagen. En kunnen ze later hun kennis vanuit die basis uitbreiden.
In Amerika heb je het fenomeen microschooling. Een soort gedeeld thuisonderwijs.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 09:54 
Volwassene

Beste Al,

Bij toeval lees ik vandaag dit topic. Ik zit toevallig te wachten op een naam van een GZ-psycholoog, waarvan ik verwacht dat hij in staat is een differentiaal diagnose te stellen. Wat ik daar specifieke mee bedoel is dat hij is staat is om breder te kijken, hij weet ook veel van hoogbegaafdheid af. Het komt er op neer dat ik met mijn beide kinderen in dezelfde situatie zit of heb gezeten. In de loop der tijd zijn de zwaarste diagnoses gesteld. Nu, vele jaren later, lijkt het erop dat het toch anders ligt. Er zijn drie hb-deskundigen (waaronder) een psycholoog die aangeven dat mijn jongste hoogbegaafd is. Toen dat vermoeden bekend werd, viel het kwartje en hebben we steeds meer rede om aan te nemen dat onze oudste ook hoogbegaafd is. In ieder geval voldoet hij op geen enkele manier aan de labeltjes die hij op 4 jarige leeftijd heb gekregen. De psychiater op 4 jarige leeftijd dacht dat hij laag begaafd was (van zijn verstand hoef je niks te verwachten) terwijl de werkelijke situatie was, dat ze hem niet konden testen. Hij zette de boel op stelten en praatte niet. (Herkenbaar?) Nu zit hij op het hbo en doet CE. De indruk is dat deze opleiding hem nog steeds niet voldoende uitdaging biedt. Mijn jongste zoon mist op het vwo ook ontwikkelingsgelijken, hij praat in bepaalde situaties niet. De parallel is denk ik duidelijk, ik ga mijn verhaal hier maar niet te lang maken. Ik denk dat ik je op weg kan helpen en daarmee misschien jullie de ellendige weg besparen die wij zijn gegaan. Wil je meer weten mag je mij een PB-sturen. Ik zeg eerlijk ik ben druk, ik probeer een drop-out situatie te voorkomen. Maar ik wil graag mijn tips met jou delen. Het toeval wil, dat ook ik zelf ben geadopteerd. Ze dachten destijds dat ik laag begaafd was, het tegendeel is denk ik waar.

Ik krijg net een berichtje dat de door mij veronderstelde GZ-psycholoog een orthopedagoog is. Ook hij mag dus geen diagnoses stellen of afnemen. Maar zo iemand kan je wel op weg helpen. Persoonlijk vind ik onze psycholoog ook erg goed. Ze heeft ons prima op weg geholpen. Maar het verschil is dus dat deze mensen dus geen einddiagnoses mogen stellen. Maar een luisterend oor, een daadwerkelijk luisterend oor is in deze fase al zoveel waard. Iemand waarmee je je twijfels kan bespreken. Iemand die begrijpt waarom je kind niet praat. Maar er zitten meer goede hb-deskundigen in het land, deze vindt je echter niet (in het algemeen) in de grote reguliere GGZ instellingen. Deze instellingen werken vooral met de afvinklijstjes van de DSM. Ze kijken niet daadwerkelijk achter het gedrag.

Eerste tip:

Koop/leen het boek "Misdiagnose van hoogbegaafden"-James T. Webb.

Het boek is denk ik niet volledig. Zoiets als hechtingsstoornissen staat er denk ik niet in. Ik vermoed dat die diagnose bij jullie jongens misschien gesteld is. Maar er staat bijv. wel iets in over oppositioneel gedrag. Je zult er mogelijk veel herkenning in vinden. (Ik viel bij blz. 2 van het voorwoord al van mijn stoel)

In het algemeen schrijf ik op dit forum veel over misdiagnoses. Juist voor situaties zoals waarin jullie in zitten waarbij er grote twijfels zijn of wel de juiste diagnose is gesteld.

Groet,

Zoonmoeder.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 11:31 
Volwassene

loekie schreef:
Ik vind het opvallend dat verschillende diagnoses worden gesteld bij kinderen die ongetwijfeld zeer veel hebben meegemaakt voor hun adoptie en nog geen jaar bij hun adoptieouders zijn.

Helemaal mee eens. Doet me denken aan het verhaal van Remzi Cavdar. Nog schrijnender, hij is binnen enkele dagen na de traumatische scheiding van zijn moeder tijdens zijn ziekenhuisverblijf (voor ondervoeding!) als 'zwakzinnig' beoordeeld en is daarom nooit in een gezin geplaatst.

Ik heb geen advies, ik wil jullie alleen maar heel veel succes wensen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 12:01 
Volwassene

Allereerst heel positief dat de jongens bij jullie ander gedrag laten zien. Als zulke jonge kinderen allerlei dingen meemaken in hun jonge leven voordat er stabiliteit en rust is, is het toch niet gek dat ze zich anders ontwikkelt hebben en ander gedrag laten zien dan. En alleen maar op gedrag focussen ipv stimuleren van het positieve werkt lijkt me toch alleen maar averechts???? Waardeloos als hulpverlening niet een aanpak kan vinden die positief is en werkt.

Uit je post haal ik dat de jongens jullie vertrouwen en thuis langzamerhand dingen gaan laten zien. Hebben jullie zelf hulp of begeleiding met de jongens?

Een voordeel van labeltjes kan zijn dat je mogelijk wel vergoede hulp thuis zou kunnen inzetten.
Daar kun je zelf ook de regie op houden en zetten, door bv via de huisarts een verwijsbrief te krijgen en dan naar een hulpverlener die een contract met de gemeente heeft te stappen.

Met een beetje googlen kom je vaak wel achter de lijst van hulpverleners waar een contract mee is en zou je kunnen zoeken naar een orthopedagoog, speltherapeut, coach, psychomotoriche therapeut etc die de jongens zou kunnen helpen ook op andere plekken zich veilig genoeg te voelen om te laten zien wat ze kunnen.
Bijkomend voordeel kan zijn dat je dan een professional aan jullie kant hebt, die zaken kan bespreken met de MKD of school.

Mocht deze route niet lukken, zou je ook pgb kunnen aanvragen en vanuit dat budget je eigen hulpverlener kunnen inschakelen.

Wat denk je zelf dat de beste plek/aanpak voor de jongens is? Meer schools, minder dagverblijf, meer contact met andere kinderen (eventueel via sport en spelclubjes?), meer/minder prikkels meer uitdaging, meer thuis? Vandaaruit kun je dan misschien gaan handelen en route bepalen. En is er misschien concreter met het MKD te communiceren over hun handelen.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 18:02 
Volwassene

Dat boek van James T. Webb is fantastisch. Een aanrader.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 11:16 
­

Lastig zeg. Ik ben wel benieuwd waar de jongetjes vandaan komen. Ook of ze (al goed) Nederlands spreken of verstaan?

Is de stichting adoptievoorzieningen op enig moment toen jullie tegen moeilijkheden aanliepen, betrokken bij de hulpverlening, in de thuissituatie of op school?

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 17:38 
Volwassene

Pfoe, heel erg bedankt voor de vele reacties en de vele tips. Ik zal proberen op alle vragen en tips te antwoorden, laat maar weten als ik iets oversla.

@Juliette Ze zijn 5 en 6 jaar oud, de jongste is iets sneller, dus qua ontwikkeling zitten ze op ongeveer gelijk niveau. De tip van filmen zie ik veel, het probleem is dat de jongste ook voor ons weinig op commando doet, hem moeten we echt op dingen betrappen. De oudste is zeer verlegen, en doet helemaal niks meer zodra er een camera op hem gericht is. Zeker de jongste heeft mensen en hun intenties heel goed door, dus in die zin zouden we dat echt heel stiekem moeten doen, maar het zou inderdaad heel goed kunnen werken.

@Anne72 Het MKD heeft inderdaad zorgplicht, maar hun advies is ZMLK (zit in hetzelfde gebouw). We hebben het idee dat je makkelijker van het MKD loskomt dan van het ZMLK, dus dat willen we zo lang mogelijk afhouden.

@loeki Dat vinden wij inderdaad ook erg vreemd. Er zit een GGD intern bij ze op school waar blijkbaar testen zijn afgenomen. ‘Niet testbaar’ kenden ze niet want ‘uit het feit dat een kind geen antwoord geeft kunnen we ook al heel veel aflezen’. We zijn het met de meeste labeltjes ook niet (helemaal) eens, maar wij zijn pas sinds een jaar ouders en zij zijn de professionals. Dus. :?

@Bissi Thuisonderwijs is inderdaad iets waar wij sterk aan denken. We zijn alleen bang voor de reactie van school en de GGD, ik weet niet in hoeverre zij dat zullen zien als slecht ouderschap en de jeugdzorg inschakelen. Ze zijn het al niet eens met onze ideeën over de jongens.
Microschooling gaan we eens opzoeken, bedankt!

@zoonmoeder1 Dat klinkt inderdaad heel erg herkenbaar, wij hebben inderdaad grote twijfels bij de meeste diagnoses. Ook weer dat laagbegaafd labeltje terwijl ze eigenlijk niet te testen zijn. Jouw oudste klinkt als mijn jongste, en jouw jongste klinkt als mijn oudste. :D Dat boek gaan we zeker lezen, dankje! Alleen de jongste heeft een hechtingsstoornis (een diagnose waar we het redelijk mee eens zijn): de precieze naam weet ik niet, die verschilt ook nogal eens, maar het komt erop neer dat hij wel in staat is liefde te ontvangen en te geven, maar hierin maakt hij vrijwel geen onderscheid tussen ons en vreemden. Er zit echter wel enige vooruitgang in.

@geekmum Dankjewel!

@Mamv2 We hebben zelf niet echt thuis hulp gehad met de jongens, maar dat is voor onszelf ook niet nodig (geweest). Wij zijn niet handelingsverlegen, maar het is misschien inderdaad een idee om hulpverleners eens thuis naar de jongens te laten kijken ipv alleen op school.

@Sjuut De jongens hebben Engels als moedertaal, dus dat spreken we veel met ze. Ze vinden het wel leuk om Nederlands te leren, en ze begrijpen bijna alles, maar zeker buitenshuis gebruiken ze het nog niet actief. Wel soms tegen andere kinderen, maar ze hadden heel vlug door dat de meeste volwassenen ook Engels begrijpen. Het hoe en wat van de adoptie ligt een beetje ingewikkeld, en is niet via een stichting gegaan. Aangezien dit forum openbaar is wil ik daar niet te veel over kwijt, maar als ik uit heb gevonden hoe privéberichten werken, kan ik je dat wel toesturen.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 21:51 
Volwassene

Zijn de jongens wel in het Engels getest? Bij de meeste intelligentietests geldt dat kinderen een bepaald aantal jaar in aanraking moeten zijn geweest met de Nederlandse taal voordat de test valide informatie oplevert.

ZMLK voor jongens van 5 en 6 jaar oud die bezig zijn met tellen en lezen? Ik begrijp dat dat niet jullie eerste voorkeur heeft.

In het verleden waren er scholen bij Pedologische Instituten die bedoeld waren als observatieschool voor leerlingen met complexe problematiek waar het lastig was om een diagnose te stellen. Deze scholen bestaan nog wel, maar vallen nu veelal onder cluster 4. Voorbeelden hiervan zijn De Van Detschool in Amsterdam en PI-school De Brug in Leiden. Ik vraag me af of zij nog steeds leerlingen aannemen waarbij wel duidelijk is dat de problemen complex zijn, maar nog niet duidelijk is wat er precies aan de hand is.

Hebben jullie overwogen om een second opinion aan te vragen?

BerichtGeplaatst: 24 okt 2018, 22:11 
Volwassene

Oeps sorry voor mijn hele late antwoord Loekie.
Voor zover wij weten hebben ze in het begin vrijwel alleen maar Engels gesproken met de jongens. De begeleiders daar zijn alleen natuurlijk geen native speakers, maar ik weet zo niet hoe dat evt invloed zou kunnen hebben gehad. Een Nederlandse psycholoog zou over het algemeen toch alles moeten begrijpen wat en Engelstalige 4-jarige zegt. De oudste zegt überhaupt niks dus daar zal taal geen rol gespeeld hebben. Een IQ test is ook niet gedaan overigens, alleen de hele DSM lijst is doorgewerkt.

Volgende week is er groot overleg over de jongens. We weten eigenlijk al dat ze gaan zeggen dat ze de jongens niets meer kunnen bieden. We wonen in Amsterdam, dus in die zin hebben we alle keuze van de wereld, maar dat maakt het aan de andere kant ook moeilijker. Reguliere scholen willen ze sowieso niet aannemen. Wat ik nog was vergeten te melden is dat de oudste niet zindelijk is, althans niet met plassen. Hij kan alles helemaal zelf, maar scholen hebben wel het recht om hem te weigeren en gecombineerd met zijn labeltjeslijst en zijn broertje (de oudste is op zich niet direct storend in een groep, de jongste wel, maar we willen ze absoluut niet scheiden) die ze erbij krijgen, doen scholen dat massaal.
Aan de andere kant twijfelen we ook enorm of school ze überhaupt goed zal doen. Als we zien hoe ze tijdens een week herfstvakantie opbloeien zijn we toch geneigd om ze van school te halen en te wachten met formeel onderwijs tot ze wat ouder zijn. Maar ja, dat is natuurlijk ook niet niks. We blijven nadenken en staan open voor alle tips. :wink:

BerichtGeplaatst: 27 okt 2018, 18:05 
Volwassene

Wat een pittige situatie.

Wat is de reden dat je hier op het forum terecht bent gekomen? Denken jullie zelf aan hoogbegaafdheid bij de jongens? En wat is de reden dat jullie denken dat de gedragsproblemen mede bestaan door te weinig uitdaging?

En is thuisonderwijs een optie voor jullie, ook praktisch gezien?

Sorry, eerst dus meer vragen dan antwoorden......

BerichtGeplaatst: 30 okt 2018, 21:13 
Volwassene

@Hanneke
Oeps, opnieuw een hele late reactie.

Ik denk dat de jongens nog wat te jong zijn om officieel van hoogbegaafd te kunnen spreken, maar we hebben wel zeer sterk het vermoeden dat ze (ver) voorlopen op leeftijdsgenootjes. Het lastige is alleen dat ze niet specifiek schoolse dingen doen, dus we kunnen niet echt zeggen op welk niveau ze iets (zouden) kunnen. We weten wel dat ze heel goed kunnen lezen. Verder is het gewoon de manier waarop ze denken, en dingen die ze zeggen. Bijvoorbeeld toen we laatst in het openluchtmuseum waren: 'vroeger en later bestaan eigenlijk niet, alleen nu is echt' en 'mensen van vroeger weten minder over vroeger dan wij'. Zulke dingen; verbanden leggen, dingen vanuit andere standpunten bekijken, inlevingsvermogen, creatief denken.

Wat betreft de gedragsproblemen is het vooral de jongste die er niet van gediend is om onder zijn niveau aangesproken te worden. Over het MKD zegt hij letterlijk 'ik ben daar een kindje die dom en stout is'. Oftewel, hij speelt een rol daar. De oudste is minder extravert, maar is een stuk opener naar mensen die hem op zijn niveau aanspreken.

Thuisonderwijs is in principe haalbaar voor ons, maar we zijn een beetje huiverig voor de consequenties van zo'n beslissing. Als het voor de jongens het beste blijkt is het wel te regelen.

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]