Het is nu 27 maart 2019, 04:05




 Pagina 3 van 3 [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 10:02 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Dankjewel weer Yolala. Interessant artikel en ik kan me in veel dingen vinden. En ik heb inderdaad aangegeven dat ik haar volgend jaar niet in groep 2 zie. Ze doet nu eigenlijk al volledig mee met groep 2 en maakt de werkjes foutloos.

Baloo, nee het gesprek was met juf en de ib-er. Binnenkort gaat de hb specialist meekijken in de klas en daarna volgt een gesprek. Tenminste: ik heb aangegeven dat ik daarna een gesprek wil, als het aan school lag zouden we pas eind januari weer om tafel na de Cito’s die ze dan meedoet met groep 2.

Overigens stond er op het conclusieblaadje van het DHH dat het doel is; minimaal een I+ op de taal en rekenen M2 en 80% van de plusopdrachten goed uitvoeren. Ik wil juf hier nog even naar vragen. Als iemand hier enig idee heeft wat hiermee bedoeld wordt? Verwachten ze dat ze dit niveau zou moeten kunnen halen terwijl het Cito’s van een jaar verder zijn? En wat als ze dit niet haalt?

En ik Herriner me nog dat juf noemde dat in het DHH wat ze nu verder gaan volgen ook een lijst zit over versnellen of niet. Het is me niet helemaal helder allemaal. Juf vorige week een mail gestuurd of wij een kopie konden krijgen van de uitkomsten van het DHH maar geen reactie op gehad.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 17:51 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 17:16
Berichten: 342
De lijst over versnellen zou de versnellings wenselijkheids lijst kunnen zijn. bijvoorbeeld hier te vinden https://talentstimuleren.nl/?file=197&m ... e.download

weet je wat ik altijd wel bijzonder vind: voor versnellen is het op veel scholen niet enkel nodig dat een kind een jaar eerder (als groep 1-er) evengoed presteert als de gemiddelde leerling van een groep hoger (groep 2-er), nee, het kind moet zelfs evengoed presteren als de beste groep 2-er (namelijk, een I+ halen, en ook nog alle plusopdrachten goed maken). Maar dan valt er in groep 2 toch niks meer te leren voor dat kind?

Je zult zien als je de versnellings wenselijkheids lijst bekijkt, dat dit niet het enige criterium kan zijn. Ik zou dus vooral ook met de school afspraken maken: als zij de cito's maakt als een gemiddelde groep 2-er, en de meeste andere indicatoren wijzen op de wenselijkheid van versnelling, dan moet er actie volgen.

Kim


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 18:33 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Ik had inderdaad zelf ook al even gegoogled en die lijst gevonden. Geen idee of zij dezelfde lijst hanteren. We zullen het zien tzt. Zoals jij het schetst denk ik ook dat school het ziet, vooral ook omdat ze aangaven dat het eerder voorgekomen is dat een kind C scores haalt na versnellen. Dat doet natuurlijk af aan hun totaalscores (is vast een naam voor maar die weet ik zo even niet) aan het einde van de basisschool van een groep leerlingen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 09:39 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Even weer een update. Dochter is veel boos de laatste weken. Ook geeft ze geregeld aan dat ze zich niet lekker voelt en een vieze smaak heeft in d’r mond. Dit kan natuurlijk echt zo zijn maar ik vind het wel opvallend (voor de zekerheid ha ivm ook grote amandelen). Van de week had ze gezegd dat ze geen groep 2 werkjes wil doen want ze zit in groep 1. Mijn vriend heeft toen gezegd dat ze deze werkjes krijgt omdat ze dit goed kan. Verder is ze veel aan het ‘pleasen’. Maakt voor iedereen kleurplaten (als we visite hebben trekt ze meteen 1 van de muur: voor jou!!) en ze had vorige week op een verjaardagsfeestje iets heel moois gemaakt waar ze heel trots op was. Vervolgens zegt ze dat ze deze voor een klasgenootje heeft gemaakt. Ik heb gezegd dat ze niet álles weg hoeft te geven en zelf ook dingen mag houden die ze mooi vindt.

Ik vind het zo lastig... deze week neemt juf de E1 Cito af en de hoogbegaafdheidsspecialiste komt nog steeds ‘binnenkort’ observeren in de klas. Wat moet ik? Ik twijfel nu ook aan alles, wordt ze misschien toch overvraagd op school? Of voelt ze zich niet gezien doordat ze officieel in groep 1 zit? Laatst had ze tegen een vriendinnetje (andere school groep 2) gezegd dat ze terug moest naar groep 1 omdat ze nog niet kon delen. Ik wil juf aanspreken en in ieder geval aangeven wat ik bij dochter zie. Maar verder....


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 17:06 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Juf toch even gevraagd vanmiddag. Of we om tafel kunnen na de Cito en het observeren. Dat was niet zinvol want dan werd het gesprek op gesprek. We moeten de dingen die ingezet zijn de tijd geven. Ondertussen dus een boos/gefrustreerd? Meisje. Volgens juf door de tijd van het jaar. Ik zie dit anders en denk echt dat ze zich niet gezien voelt voornamelijk omdat ze alles van groep 2 doet maar in groep 1 zit. En ondertussen ook wel doorheeft dat ze niet onderdoet voor de groep 2 kinderen. Ik noemde dat dochter nu het hakken en plakken doorheeft waarop ze reageerde dat er meer groep 2 kinderen al lezen en ze volgend jaar echt nog veel met dochter kan. Dat ze alweer extra dingen aangeschaft had. Ik noemde dat ik wel nieuwsgierig was naar hoe de hoogbegaafdheidsspecialiste keek tegenover versnellen.. Juf zei dat zij daar hetzelfde in staan als zij allemaal. Er was namelijk in groep 1 ook nog zat te leren en dochter speelt graag aldus juf. Dit nav dat ze vanmorgen heerlijk zat te knutselen met een meisje uit groep 1. Lijkt ze wel een klik mee te hebben dus dat is wel fijn. Verder had juf veel gelezen en komen zij er toch steeds op uit dat het voor het sociaal emotionele beter is niet te versnellen. Ook zei ze dat dochter in het plusgroepje ook niet direct antwoord geeft maar eerst de bevestiging van juf afwacht. En toen ik zei dat dochter had gezegd geen groep 2 werkjes meer te willen doen zei ze dat ze dan misschien gewoon het groep 1 werkje moesten geven en daarvan het niveau wat opkrikken. Ik heb nog genoemd dat mocht ze volgend jaar naar groep 3 gaan het duidelijker zou zijn als ze dan ook officieel groep 2 heeft meegemaakt maar het kwam erop neer dat we nu geen besluit gaan nemen over versnellen. Misschien wel pas aan het einde van het jaar.... en dat zie ik dan niet gebeuren als juf nu al zo duidelijk is. Dus wat nu? Afwachten? Toch in gesprek? Maar juf heeft eigenlijk al aangegeven hoe ze erin staan.... is het indd de tijd van het jaar en moeten we het nieuwe jaar even afwachten? Erg lastig allemaal.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 21:23 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1157
oh getverdegetver. ik vind wel dat ze dat sociaal emotionele moeten onderbouwen. wat zien ze? en hoe bepalen ze dat het 'dus' beter is dat ze nu in groep 1 blijft en niet versnelt? Door wie is er geobserveerd? welke factoren wegen ze mee en welke niet? ik kan het alleen vanuit mijn eigen ervaring beschrijven, maar voor mijn dochter was het ook heel verwarrend in groep 1-2. ze dacht eerst dat ze in groep 2 zat. toen ze begreep dat dat niet zo was, werd ze ineens ook een stuk schuwer met contact zoeken en meedoen met groep 2 werkjes. En het heeft haar echt geen goed gedaan om pas groep na groep 4 te versnellen, in die zin dat ze het hele sociale groepsgebeuren dat daar voor al plaats had gevonden (vriendinnengroepjes) niet in die klas had meegemaakt. Wegen ze dat ook mee?
Het lijkt me trouwens heel sterk dat ze overvraagd wordt door groep 2 werkjes. Zoveel verschilt dat allemaal niet.
Ik weet het ook niet.... wat ik je eventueel aanraden (mits je het kunt betalen) is een gesprek aan gaan met een externe hb deskundige. Je kunt hiereen oproepje doen .

Heb je heel duidelijk aangegeven dat je zo'n ander kind hebt thuis, en dat je je daarom zorgen maakt? Vaak zijn docenten wel gevoelig voor het 'zorg' argument....
Lastig hoor, een school die alles probeert te doen, maar naar jouw idee toch nog net de plank misslaat... kan me voorstellen dat je dan aan jezelf gaat twijfelen.

oja, dat valt me net op: 'juf heeft veel gelezen'. Wat heeft ze gelezen? van wie? want voor zover ik weet wijzen onderzoeken er juist op dat versnellen wel een goed instrument kan zijn, juist ook op het gebied van het sociaal emotionele.
https://talentstimuleren.nl/kalender/co ... sessie/239

Had ik goed begrepen dat ze ook nog de cito m2 afnemen in januari?

edit: toch ff een disclaimer: ik ben alleen ervaringsdeskundige he :wink: ik ben geen orthopedagoog of zo... [snorkel]



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 22:54 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Ja pff inderdaad. Zo voel ik het ook. Er is nog niet geobserveerd. Dat gebeurt deze week als het goed is. En ik dacht vanmiddag ik spreek juf even aan om te vragen of we vast een gesprek kunnen plannen. Is het heel gek dat ik de conclusies van de hb specialist ook wil horen? Officieel hebben we pas eind januari weer een gesprek met juf en ib er en ik heb toen al aangegeven dat ik na de E1 (morgen) en de observaties toch ook een gesprek wil. Vanmiddag zei juf dat dat niet zinvol is want dan wordt het gesprek op gesprek... en we moetem de dingen die ingezet zijn de tijd geven. Ja dat klopt, maar ondertussen wil ik wel een vinger aan de pols houden. Ik heb zeker ook aangegeven wat ik zei (boos, niet lekker voelen). Aldus juf waren er momenteel veel kinderen ziek en het boze was ook de tijd van het jaar.

Een paar weken geleden zei juf nog dat ze heel mooi opgenomen wordt door de groep 2 kinderen. Dat ze prima mee komt met de plusgroep terwijl ze het enige groep 1 kind is en allerlei verhalen uit de klas die ik zo enorm erken van dochter. Ik heb bij het vorige ouder gesprek aangestuurd op versnellen. Dat ik haar nier volgend jaar in groep 2 zie met een hele nieuwe horde groep 1 kinderen. Mijn onderbuikgevoel zei al dat school in het algemeen niet voor versnellen is en ik heb nu het gevoel dat juf in haar bewoordingen een tandje terug doet en er algemeenheden bij haalt die naar mijn idee niet van toepassing zijn op dochter. En inderdaad heb ik ook de vraag wat ze dan gelezen heeft want de artikelen die ik lees zijn inderdaad veelal voor versnellen. Juist ook vanwege het sociaal emotionele.

Testen... enerzijds denk ik JA. Want dit gaat niet opschieten (is mijn gevoel). Anderzijds toch weer die twijfel want misschien loopt het allemaal wel los en wat brengen we teweeg met testen. En wat gaat het ons opleveren.


Laatst bijgewerkt door Jomi op 19 nov 2018, 23:10, in totaal 1 keer bewerkt

Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 19 nov 2018, 23:05 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Juist de mening van een ervaringsdeskundige is voor mij belangrijk. Dankjewel!

En inderdaad de M2 in januari. Maar ik ben zo’n piekeraar die dan nu denkt; stel dat ze nav mijn aansturen op versnellen wat voorzichtiger worden. Het moet allemaal nog blijken natuurlijk. Plus dochter moet zich fijn blijven voelen om te durven laten zien wat ze kan. Mijn dochter dacht na de zomer ook dat ze in groep 2 zat en ik heb haar er echt van moeten overtuigen dat dat niet zo is. (Boos). Het is een kind wat overal een oordeel aan hangt. Nieuwe fiets gekregen en dan zegt ze; ik mag al naar de volgende fiets! Met haar neus trionfamtelijk in de lucht. En dan moet ik zeggen dat ze gewoon gegroeid is en dus een nieuwe fiets nodig is. Dat kan haar dan niks schelen en ze blijft erbij dat zíj naar de volgende fiets mag. Punt.
En dan denk ik, zou dat zijn omdat ze op school niet die bevestiging krijgt (want ze zit niet in groep 2) en het dan in andere dingen gaat zoeken.

Jou verhaal is ook waar ik bang voor ben. Dat jouw dochter dan nu zo moet knokken voor haar plekje terwijl het al jaren duidelijk was. En ik begrijp echt dat je niet elk willekeurig kind wat een voorsprong heeft versneld, maar ik wil mét school voors en tegens afwegen. Want die tegens heb ik ook wel, met een klein jaar in de schoolbanken in groep 3...


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 20 nov 2018, 21:50 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1157
Jomi schreef:
Testen... enerzijds denk ik JA. Want dit gaat niet opschieten (is mijn gevoel). Anderzijds toch weer die twijfel want misschien loopt het allemaal wel los en wat brengen we teweeg met testen. En wat gaat het ons opleveren.
Ik doel niet meteen op testen. Maar eerder advies voor jullie als ouders, over hoe je dit met school zou kunnen aanpakken; en om de opmerkingen van school te duiden voor jullie.
Aan de andere kant: Schoolse beslissingen hebben hun tijd nodig. Meer dan wij als ouder zouden willen. En misschien probeert juf idd de verwachtingen te dempen. Dat hoeft niet te betekenen dat ze tegen versnellen zijn. Zo'n beslissing moet heel zorgvuldig genomen worden, en het zou kunnen dat ze nu als reactie op jouw enthousiasme voor versnellen, dat juist een beetje probeert af te remmen.
Maar gossie joh wat een zenuwen gedoe :s . Als ouder wil je dat je kind vleugels krijgt op school, en nu (als ik het goed begrijp) krijg je eerder het gevoel dat ze wordt gekortwiekt.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 21 nov 2018, 23:52 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 17:16
Berichten: 342
Ik zou nu wel doorpakken. STraks is het december, dan gebeurt er niks, en in het voorjaar wachten we even de krokusvakantie af en daarna heeft het geen zin meer want het is alweer zo laat in het jaar. Ik zou erop staan dat er nu serieus naar gekeken wordt.

Ik vraag me ook af: groep 1 werkjes kwa niveau opkrikken maar niet zo ver dat het een groep 2 werkje wordt? Volgens mij verschillen die werkjes nauwelijks van elkaar dus ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar gaan krijgen. Wij hebben onze kinderen een tijdje thuisonderwijs voor Nederlands gegeven in groep 1, 2 en 3, maar ik vond de beide kleutergroepen heel dicht bij elkaar liggen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 30 nov 2018, 22:28 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Denk dat je daar een mooie vergelijking hebt; het kortwieken ipv vleugels krijgen. Het gaat mij niet eens enkel en alleen om het versnellen, en nogmaals ik wil de afweging mét school maken maar daar lijkt dus geen ruimte te zitten.

Nee het opkrikken van de groep 1 werkjes ging erom dat dochter aan gaf geen groep 2 werkjes meer te willen doen want ze zit niet in groep 2. Toen was de oplossing van juf dat ze eventueel een groep 1 werkje kon geven en hem dan iets moeilijker maakt zodat dochter de verwarring kwijt is. Van de week kwam dochter wel weer thuis met een groep 2 werkje.

Ik wil er ook niet een heel ding van maken en we weten zelf niet eens wat het beste zou zijn, wel of niet versnellen. Ook al zegt mijn gevoel versnellen hoeft dat niet het juiste te zijn.
Vanuit school nu wel de vraag om een gesprek met de hb specialiste dus die gaan we binnenkort plannen. Begrijp alleen niet waar dit nu ineens vandaan komt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 01 dec 2018, 11:18 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1157
Jomi schreef:
Vanuit school nu wel de vraag om een gesprek met de hb specialiste dus die gaan we binnenkort plannen. Begrijp alleen niet waar dit nu ineens vandaan komt.

Maar dat is fijn, toch? Houd er rekening mee dat bij scholen alles door vele lagen gaat. De juf is jouw aanspreekpunt, maar zij heeft vele gesprekken met anderen en die sijpelen op n gegeven moment ook door.... zelfde geldt voor de directie en ib-er. Kan zijn dat die bv een collega heeft gesproken die een bepaalde ervaring heeft... dus wordt de lijn ineens anders. Als ouder is dat niet altijd navolgbaar :wink: .
Ik heb dit zelf ook moeten leren in mijn contact met school. Niets ten nadele van de leerkrachten, dat op voorhand! ik waardeer ze enorm, ze werken keihard voor écht onvoldoende loon. Maar ik verwachtte zelf dat de leerkrachten meer wisten dan ik, automatisch lijnen doorzetten, protocollen hadden liggen, advieslijnen als je ergens niet voldoende van weet, gevolgen van besluiten nu ook doordenken tot volgende jaren.... En dat is dus láng niet altijd het geval. Dat valt ze niet kwalijk te nemen, onze kinderen zijn tenslotte uitzonderingen en meestal gaat het gewoon goed zoals het gaat. maar ik heb wel mijn verwachtingen aangepast.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 11 dec 2018, 11:08 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Inmiddels het gesprek gehad. School ziet ook dat dochter iets minder gelukkig oogt. Ze denken dat dat komt door de succeservaringen die ze mist. Eerder kon en wist ze alles toen ze nog enkel groep 1 deed. Sinds het meedoen met groep 2 en de plusgroep heeft ze die minder omdat ze niet alles met een vinger in de neus weet. In de plusgroep durft ze niet meteen een antwoord te geven maar neemt ze een afwachtende houding aan. Ook durft ze niet goed om hulp te vragen en doet dit dan met een omweg. Ze had laatst thuis ook gezegd dat ze als ze iets niet weet van een werkje ze juf vraagt en toen mijn vriend zei dat ze best een fout mag maken had ze heel stellig gezegd; Neehoor! Dat mag niet van juf! Ik heb gezegd dat ik denk dat hier het grootste struikelblok zit. Ze denk écht dat ze foutloos werk af moet leveren en legt de lat vreselijk hoog. Als ze iets dan niet helemaal zeker weet kiest ze er voor te zeggen dat ze het niet weet of durft ze geen antwoord te geven.

Juf heeft de E1 Cito bij haar afgenomen waar ze een II op heeft gescoord. Zowel taal als rekenen. Bij taal was het kritisch luisteren heel goed en de passieve woordenschat wat fouten. Ze wist bijvoorbeeld het plaatje krukken niet aan te wijzen (Krukken als in met krukken lopen). Omgerekend naar een M1 zou ze op beiden een I hebben gescoord. Ze hadden verwacht dat ze op de E1 ook een I zou hebben gescoord. Dit is niet zo en daarom hebben ze niet verder doorgetoetst.

De hbg specialist heeft meegekeken en geconcludeerd dat dochter alles mee krijgt en een scherp waarnemingsvermogen heeft. Ze is heel kritisch en perfectionistisch waardoor haar werktempo laag ligt. Ze moesten een opdracht doen waarbij ze plaatjes moesten zoeken en uitknippen om een folder te maken en na 3 kwartier had ze 3 plaatjes geknipt.

Ik heb genoemd dat dochter thuis veel boos is en wat minder goed in haar vel lijkt te zitten. School denkt dat ze nu overvraagt wordt. Ze lijkt minder plezier te hebben in de werkjes en de plusgroep. Juf zegt dat dochter het lastig vindt. Ze hadden smartvames in het plusgroepje en dochter had gezegd dat ze dat niet kan, daarna ontdekt dat de oplossing op de achterkant stond en het zo opgelost. Daarna mochten ze zelf kiezen wat ze gingen doen. De andere kinderen van het plusgroepje kozen een smartgame. Dochter wilde kleuren.

Verder zegt dochter de laatste tijd veel dat school saai is en dat het stom is dat ze maar 2 dagen in de week vrij is. Ik heb daarnaast nog eens aangekaart dat ze voor mijn gevoel de beloning mist voor het doen van de groep 2 werkjes. Ze heeft eerder al gezegd dat ze geen groep 2 werkjes wil doen omdat ze niet in groep 2 zit. Voorgesteld dat ze nu toch naar groep 2 gaat en dan niet met de insteek volgend schooljaar persee naar groep 3 maar dat ze dan nu wel de beloning krijgt voor haar inzet en het in haar hoofd weet kloppend is. School wil hier echter niet aan want dan zou het juist weet niet kloppen als ze niet mee gaat naar groep 3. En volgend schooljaar groep 3 zien ze dochter niet doen. Dan zou ze nu al meer moeten laten zien op het gebied van werktempo. Ik heb nog gevraagd hoe het zit met haar Cito score. Als ze op de m2 in januari een III haalt dat het dan betekend dat ze met een jaar versnellen alsnog prima meekomt. School noemde echter dat de kleutercitos over het algemeen heel goed worden gemaakt en als er een kind is wat een III scoort dat er dan wel alarmbellen gaan rinkelen en zo’n kind extra aandacht nodig heeft.

Conclusie is wel dat het nu niet helemaal lekker loopt. Ze gaan de kleuterspecialist inschakelen of zij nog iets kan toevoegen en daarnaast gaan ze het cognitieve gedeelte wat terug schroeven zodat dochter weer wat meer succes ervaringen krijgt wat goed is voor haar zelf vertrouwen. De uitdaging blijft en heeft ze nodig. Ze mag dan kiezen uit een groep 1 of 2 werkje en juf verwacht dat ze dan groep 1 gaat kiezen en in plaats van 2 kleuren op een werkje maakt juf er dan 4 kleuren van voor dochter zodat ze wel haar uitdaging krijgt.

Tips/opmerkingen zijn zeer welkom. Ik weet gewoon echt niet waar we goed aan doen. School wil wel heel graag en nemen het serieus. De vroegen wat ik van deze weg vond en of ik me erin kon vinden dat ze overvraagt wordt. Ik heb daarop genoemd dat ik niet denk dat ze cognitief overvraagt wordt maar dat de insteek voor mijn gevoel meer moet zitten op het fouten leren maken en juist het proberen beloond moet worden.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 11 dec 2018, 11:37 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4605
Jomi schreef:

Ik heb nog gevraagd hoe het zit met haar Cito score. Als ze op de m2 in januari een III haalt dat het dan betekend dat ze met een jaar versnellen alsnog prima meekomt. School noemde echter dat de kleutercitos over het algemeen heel goed worden gemaakt en als er een kind is wat een III scoort dat er dan wel alarmbellen gaan rinkelen en zo’n kind extra aandacht nodig heeft.

.


Ik heb verder niet veel aanvullingen, maar wat school hier zegt klopt volgens mij wel.
In de midden- en bovenbouw betekent een III het frustratieniveau, en dus iets te leren. Maar in de onderbouw is een III echt wel heel laag. Tenminste, dat was wel zo toen ik de kleuters deed. Is al lang geleden, dus ik weet niet of dat nu anders is. De meeste kleuters scoorden op de M2 hoger.

Misschien kan je dochter het cognitief echt wel aan allemaal, maar dat is natuurlijk maar een heel klein stukje wat meetelt in de beslissing.
Saai en stom , de woorden die kinderen vaak gebruiken, betekenen niet altijd letterlijk saai en stom. Het kan ook betekenen: heel erg moeilijk, niet leuk, te spannend.......
Als je dochter zo kritisch en perfectionistisch is, is daar wel werk aan de winkel inderdaad. Ook op school. Leren fouten maken, oefenen met hele moeilijke dingen, enz. De kleutergroepen zijn daar misschien meer geschikt voor dan groep 3?

Overvraagd is misschien niet het goede woord. Of wel, maar dat hoeft niet aan het niveau te liggen, bedoel ik. Ze kan ook op andere gebieden overvraagd worden, of zichzelf overvragen door haar houding t.o.v. school en werkjes. (wat jij dus zelf ook zegt)
Ik vind de scheiding die een kind aanbrengt tussen groep 1- en groep 2 werkjes altijd wel heel opvallend. Waar komt dat vandaan?
Ik denk best dat jullie op de goede weg zijn. Ik zou de vraag of ze moet versnellen nu parkeren eigenlijk. En meer inzetten op het perfectionisme en de angst om fouten te maken, plus de strikte omgang met groep 1/ groep 2 werk. Dan zie je over een maand of 5 wel verder.
Ik wilde destijds niet dat mijn jongste naar groep 3 zou gaan, terwijl de juffen dat wel wilden, en dat bij het eerste rapport in groep 2 meedeelden. Zij waren toen na mijn aarzeling heel resoluut: we parkeren het, en kijken in Mei opnieuw. Toen was er zo enorm veel veranderd dat we niet anders konden dan door naar 3........


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 3 van 3 [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: