Het is nu 11 dec 2018, 14:33




 Pagina 2 van 3 [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 22:06 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
Wat fijn dat ze je kind goed in 't oog hebben!
didactisch onderzoek komt min of meer overeen met 'doortoetsen'. Ze kijken wat je kind al beheerst, waar het leren begint. het kan ook uitgebreider, dat zo ook kijken welke strategieen het hanteert. Hier is een mooie uitleg https://www.ieku.nl/didactisch-onderzoek/



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 27 sep 2018, 06:41 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Dankjewel voor je link. Juf zei wel dat ze eerst gaan kijken of er wat uit de formulieren komt. Dus ik ben voor nu positief maar hou nog een slag om de arm. Wel zei ze dat er een plusklas is die zij zelf begeleid en dat daar een aantal kinderen uit de verschillende kleuterklassen zitten. Dit is 2 keer in de week een half uur. Dus ik denk wel dat zij er vanuit gaat dat dochter dat nodig heeft.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 14:36 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
We zijn inmiddels een week na het oudergesprek en dochter heeft van de week een eigen werkboekje van groep 2 gekregen. Ze was aan het kleuren en was een jongetje uit groep 2 aan het vertellen hoe het moest waarop juf vroeg of ze ook een werkboekje wilde. Dat wilde ze maar al te graag. Verder heeft ze vandaag al meegedaan net het plusgroepje. Dus ondanks dat juf vorige week noemde de formulieren in te vullen en dan verder te kijken hebben ze nu al stappen ondernomen. Erg fijn.

Juf noemde dat ze veel kunnen doen om extra verdieping te geven en ik krijg de indruk dat ze niet voor versnellen zijn. Zou ik gewoon moeten vragen maar dat doe ik dan weer niet om niet de indruk te wekken dat ik persee wil dat ze volgend jaar naar groep 3 gaat. Mijn gevoel zegt op dt moment wel dat dit nodig zal zijn omdat ik niet denk dat 2 keer in de week een half uur uitdagender werk afdoende zal zijn. Ze had in het plusgroepje kralen op kleur uitgezocht maar er was niet genoeg tijd en nu gaan ze daar volgende week mee verder. Juf heeft het veel over dat ze zich niet moet gaan aanpassen en ze daar alert op zijn. Nouja... de tijd zal het moeten uitwijzen. Volgende week krijgen we de DHH vragenlijsten in huis.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 09:27 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Nog even een verlengde van gisteren.. ik merk dat nu ik er wat over nagedacht heb er toch weer allerlei hersenspinsels op komen. Als ik het goed onthouden heb zou na het invullen van de formulieren besloten worden of er didactisch onderzoek nodig is en of de in-er betrokken wordt. Zou ik nu al kunnen vragen vast een afspraak te maken met de ib-er en juf zodat dat vast staat of moet ik gewoon afwachten? Ik wil niet overkomen als een zeur moeder maar wil ook graag een beetje vlot door zeg maar. Ik zou heel graag een plan zien voor het komend jaar, vooral omdat ze nu eigenlijk alles met groep 2 meedoet behalve gym (want ze lopen nooit op alle vlakken voor aldus juf) maar niet bij groep 2 hoort. Maar eigenlijk past ze ook niet tussen de groep 1 kinderen dus valt ze nu een beetje tussen wal en schip.

Hoe pro actief moet ik zijn? Hoe pro actief waren jullie? En hoe kijk je daar dna op terug met de ervaring die je nu hebt. School heeft tot dusver laten zien dat ze er mee bezig zijn maar voor hetzelfde geld zeggen ze na het invullen van de formulieren dat didactisch onderzoek niet nodig is.

En hoe actief waren jullie thuis? Dochter wil thuis vooral tv kijken en hangen op de bank maar als je haar aanspoort kan ze zo een uur met d’r strijkkralen bezig zijn bijvoorbeeld. Verder hebben we -moet ik bekennen- heel veel speelgoed maar eigenlijk niks waar zij iets mee heeft. Haar barbiehuis staat boven en daar speelt ze eigenlijk alleen mee als er een andere kindje bij is. Verder heb ik net wat spelletjes gekocht (memory, domino) maar verder weet ik het niet goed. Ik zit te denken vanmiddag even naar de bieb te gaan. Hebben ze daar ook avi boeken waarmee ze thuis bijvoorbeeld kan beginnen?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 10:32 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1443
Bij onze bieb hebben ze rijen vol avi boeken, onze gemeente biedt de bieb ook gratis aan voor basisschoolleerlingen dus ze zijn op alle klassen berekent maar ik kan me niet voorstellen dat in andere gemeentes er maar weinig van hebben eigenlijk.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 16:33 
Volwassene

Geregistreerd: 26 apr 2017, 13:51
Berichten: 117
ik heb steeds kort op de bal gespeeld op gebied van school: gedrag thuis werd slechter en meteen trok ik aan de alarmbel op school. In het begin was het vooral we zien wel, nadien werd haar gedrag op school ook slechter en werd er wel meteen gereageerd als ik zei dat het thuis minder ging.

Thuis hebben we een scherlregel van als ze baby was: enkel op vrijdag een filmpje en als het regent op woesndagnamiddag of in het weekend. Vrijdag laat ze nooit passeren, maar in het weekend mag het pijpenstelen regenen, ze zal niet naar een film vragen. ze is dit ook niet gewoon. Het vergt wel veel energie van ons die beeldschermregel: vaak mee ravotten in de tuin, gezelschapspellen spelen, verhalen voorlezen, ... maar we doen dit ook graag. Zij is enig kind en dus geen broers of zussen om zich mee te vermaken en vrienden komen er genoeg over de vloer, maar ook niet dagelijks.



_________________
Stuitermeid 2014
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 16:57 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
Ik zet mijn gedachten even tussen jouw stukjes tekst

"Nog even een verlengde van gisteren.. ik merk dat nu ik er wat over nagedacht heb er toch weer allerlei hersenspinsels op komen. Als ik het goed onthouden heb zou na het invullen van de formulieren besloten worden of er didactisch onderzoek nodig is en of de in-er betrokken wordt. Zou ik nu al kunnen vragen vast een afspraak te maken met de ib-er en juf zodat dat vast staat dat lijkt me best een goed plan. Juffen en ib-ers hebben het druk. Voor jou is het fijn termijnen te weten zodat je daarop kunt plannen, maar voor hen kan het ook een goede aanleiding zijn om de boel op orde te hebben. of moet ik gewoon afwachten? Ik wil niet overkomen als een zeur moeder dit ligt er aan hoe je het brengt. Als je gewoon vriendelijk zegt: "ik zou het heel fijn vinden als we daar nu al een moment voor kunnen prikken, dan kan ik daar rekening mee houden in mijn eigen planning', dan lijkt me dat geen zeuren, toch? Zie het als een samenwerking: op deze manier deel jij met hen een deel van het initiatief en de verantwoordelijkheid. maar wil ook graag een beetje vlot door zeg maar.

Ik zou heel graag een plan zien voor het komend jaar, vooral omdat ze nu eigenlijk alles met groep 2 meedoet behalve gym (want ze lopen nooit op alle vlakken voor aldus juf) maar niet bij groep 2 hoort. Maar eigenlijk past ze ook niet tussen de groep 1 kinderen dus valt ze nu een beetje tussen wal en schip. ja begrijpelijk. Maar dat plan kan er denk ik pas zijn als het voorwerk is gedaan: de formulieren en (evt) didactisch onderzoek. Ik zou die lijn proactief in de gaten houden en idd bij de bespreking van de resultaten van formulieren en evt onderzoek aangeven dat je wel graag een concreet plan zou zien en heel graag korte lijntjes wil houden, zodat jullie eventueel kunnen bijstellen als er op school of thuis iets niet goed gaat.

Hoe pro actief moet ik zijn? Hoe pro actief waren jullie? En hoe kijk je daar dna op terug met de ervaring die je nu hebt. ik was voor mijn gevoel behoorlijk proactief, maar heb toch ook een aantal keer afgewacht. Nu achteraf denk ik dat ik dat beter niet had kunnen doen, daardoor hebben een aantal zaken (zoals ook het versnellen) erg lang geduurd. wat naar mijn idee niet positief heeft uitgepakt voor mijn dochter, qua aansluiting met haar huidige groep, maar ook bijvoorbeeld met schrijven zie je dat: ze heeft zichzelf een verkeerde pengreep aangeleerd in groep 1/2, maar toen werd daar nog niet opgelet, dat kwam in groep 3. In groep 3 sloeg ze de eerste schrijflessen over (want dat kon ze al), en toen is er dus nooit meer aandacht geweest voor een ontspannen schrijfhouding :/ . Maar goed, aan de andere kant had school er ook echt tijd voor nodig om helemaal achter de versnelling te staan, en trokken we samen op. Dus dat was dan weer de goede kant van school tijd geven. Wat voor mij heel prettig was om af te spreken met school om hele korte lijntjes te houden. Om de 8 weken (of soms wat langer of eerder) even een kort gesprekje om te kijken hoe het gaat. Als er niks was, dan waren we na een minuutje klaar. Als er wel wat was, konden we bijschakelen. Maar goed, dit was met name in groep 3 en 4, toen het echt ook een beetje scheef liep met dochter.
School heeft tot dusver laten zien dat ze er mee bezig zijn maar voor hetzelfde geld zeggen ze na het invullen van de formulieren dat didactisch onderzoek niet nodig is.

En hoe actief waren jullie thuis? Dochter wil thuis vooral tv kijken en hangen op de bank maar als je haar aanspoort kan ze zo een uur met d’r strijkkralen bezig zijn bijvoorbeeld. Verder hebben we -moet ik bekennen- heel veel speelgoed maar eigenlijk niks waar zij iets mee heeft. Haar barbiehuis staat boven en daar speelt ze eigenlijk alleen mee als er een andere kindje bij is. Verder heb ik net wat spelletjes gekocht (memory, domino) maar verder weet ik het niet goed. Ik zit te denken vanmiddag even naar de bieb te gaan. Hebben ze daar ook avi boeken waarmee ze thuis bijvoorbeeld kan beginnen? tv-kijken mag bij mij alleen als ik kook (als ik die regel niet zou hebben, zou ze ook de hele middag op de bank hangen). Dus is ze van jongs af aan gewend om zelf vermaak te zoeken, alleen of met haar zusje. ze kon hele fantasieverhalen spelen, tekenen, knutselen etc. Ik ben wel met haar naar de bieb geweest, heb daar wel prentenboeken en puzzels geleend. avi start boekjes kun je wel vinden, maar dat kwam in groep 2 eigenlijk pas. Ze vond ze saai :lol: . Ik zou daar nu nog niet mee beginnen. De boekjes zijn niet echt leuk en je gaat dan heel schools leren lezen. Dan zijn de blokjes van scrabble bijvoorbeeld wel leuker om gewoon wat vrijer met letters en woorden te spelen.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 16:01 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Ze mogen hier inderdaad ook niet de hele dag door tv kijken, meestal is het voor het eten een minuut of 20 en in het weekend overdag nog ergens een moment. Als het aan haar ligt vaker. Maar ook zonder de tv aan hangt ze op de bank...

Ik heb inderdaad maar gewoon een mail gestuurd maar kreeg als reactie dat ze het deze werk bespreken en we snel van ze horen. Dus nog geen datum kunnen prikken. Maar gewoon afwachten dus. We hebben inmiddels wel het DHH ingevuld en terug gestuurd.

De bieb had een select aantal avi boekjes, maar ik heb ze voor nu laten liggen en daarvoor in de plaatst gewoon wat leuke leesboeken meegenomen. Vond de avi boekjes inderdaad wat saai lezen met die losse woorden zo naast elkaar en wil niet dat zij het gevoel krijgt van mij te moeten kunnen lezen.

Dochter vertelde vanmiddag uit school dat ze vandaag een groep 1 werkje had gedaan. Die van groep 2 vond ze te moeilijk en wist ze niet hoe die moest.

Ik bedoelde inderdaad het plan nav het didactisch onderzoek. Áls dat er tenminste komt, ik hou er ook nog rekening mee dat ze gaan zeggen dat een didactisch onderzoek niet nodig is. In principe zijn er (op het moment) geen grote problemen en dochter gaat met plezier naar school. Maar weet dus niet wat het is om te leren....


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 10:18 
Volwassene

Geregistreerd: 02 okt 2014, 21:36
Berichten: 278
Citaat:
Dochter vertelde vanmiddag uit school dat ze vandaag een groep 1 werkje had gedaan. Die van groep 2 vond ze te moeilijk en wist ze niet hoe die moest.


Houd dit goed in de gaten. Er zijn leerkrachten die kinderen 'moeilijke werkjes' geven, maar zonder uitleg over wat de bedoeling is, en die vervolgens concluderen dat het kind het nog niet kan.
Voorbeeld: mijn zoon kreeg eind kleuterklas een rekentoets met ook keersommen, die hij toen al hoofdrekenend kon. Hij maakte ze allemaal fout. Gelukkig was deze juf alert.
Wat bleek? Hij had deze sommen nooit eerder op papier gezien en herkende dus het keer-symbool niet! Hij dacht dat het een scheef plusje was en had dus keurig opgeteld ;)
Na tien seconden uitleg maakte hij het wel foutloos...



_________________
Zoon (2009)
Dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 21:58 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Mooi voorbeeld Sanne en ik denk dat dit ook wel bij haar kan spelen. Dat ze het werkje ziet en denkt; dát kan ik misschien nog niet en dan toch maar voor het groep 1 werkje kiest. Ik ga juf vragen of ze ook uitleg geeft bij de werkjes. Goede tip!

Vorige week juf al even kort gesproken op het plein, ze kwam naar mij toe om te vertellen dat onze DHH vragenlijst aardig overeen kwam met die van school dus dat is fijn om te horen. Geeft mij iig het gevoel dat ze dochter goed in schatten. Ik heb dan ook meteen van de gelegenheid gebruik genaakt om eens door te vragen. Ook nav de groep 1 werkjes, en ik vind het echt prima dat ze groep 1 werkjes doet, ze zit immers ook in groep 1 maar het gaat me er meer om waaróm ze er voor kiest. Verder bij juf aangegeven dat gemiddelde leerlingen ook een werkje moeten doen waar ze over na moeten denken dus dat dochter die kans ook zou moeten krijgen en ik het in die zin jammer vind van de keuze tot groep 2 werkjes. Juf gaf toen aan dat als ze een groep 1 werkje kiest juf hem zo aanpast dat het alsnog groep 2 niveau is. Verder doet ze het erg goed in de plusgroep en gaf juf aan dat ze voor dochter geen stap terug hoeft te doen (de andere 4 kinderen in de plusgroep zijn allemaal 5). Daarnaast juf gevraagd hoe ze in de groep ligt, ik zie bijvoorbeeld bij leeftijdgenootjes of jonger dat mijn dochter ‘betweterig’ gaat doen. Een vriendinnetje wilde bijvoorbeeld niet naar huis en in plaats van mee doen met het meisje met wegrennen voor d’r moeder ed pakte ze het meisje bij de arm om de moeder te helpen en zei dat het tijd was om te gaan. Juf gaf aan dat ze in de klas ook wel ziet dat dochter soms haar bedenkingen heeft bij kleutergedrag maar dan alleen op eem bepaalde manier kijkt (ik kreeg het rollen met de ogen gevoel) maar tot dusver dus niks zegt. Opluchting want ik zou het echt niet fijn vinden als ze als vervelend of betweterig wordt ervaren. Verder is ze heel streberig en had ze over een groep 1 kindje gezegd dat ze haar niet aardig vond wat ze kon iets nog niet. Dochter op dat moment duidelijk gemaakt dat aardig zijn niet samenhangt met iets goed kunnen.

Bij mij speelt momenteel erg de gedachte van zsm versnellen anar groep 2 zodat ze volgend jaar mee kan naar groep 3. Voor mijn gevoel kunnen we niet anders, gezien ze begin groep 1 al laat zien dat ze groep 2 aan kan (of voorbij is? Ik heb werkelijk geen idee) . Hoe moet dit dan volgend jaar als ze niet zou versnellen. Of zie ik dit verkeerd? Volgende week hebben we het gesprek met de ib-er en ik wil wel enigszins beslagen ten ijs komen...ik heb juf al wel genoemd dat ik er een ‘naar’ gevoel bij heb dat ze geen aansluiting heeft met 1 maar ook niet in groep 2 zit. Ook al doet ze de werkjes wel. Een beetje tussen wal en schip en de kinderen uit groep 2 weten ook dat zij een groep 1 kindje is. Juf zei echter dat ze heel mooi opgenomen wordt door de groep 2 kinderen. Maar die kinderen zijn er volgend jaar niet meer dan dan komt er een horde nieuwe 4 jarigen...


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 12:07 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Vanmorgen het gesprek gehad met juf en de ib-er, heb er een vol hoofd van. Opzich een goed gesprek gehad, de DHH vragenlijsten kwamen aardig overeen en er is uitgekomen dat ze meer uitdaging gaan creëren in de ontwikkelingsmaterialen in de klas. Ze heeft haar eigen groep 2 werkboekje, zit in de plusklas 2 keer per week een half uur en de activiteiten uit de plusklas worden toegepast en uitgebreid in de eigen klas. Grof gezegd betekent het dat ze alles op groep 2 niveau doet maar officieel in groep 1 zit. Tot zover klinkt het heel goed, ware het niet dat dochter erg bezig is met haar zelfbeeld en haar ontwikkeling ten overstaan van anderen. Zo zegt ze bijv tegen een vriendinnetje uit groep 2 ''maar ik doe de groep 2 werkjes dus ik zit ook in groep 2 !". Zoals eerder gezegd zit het mij niet lekker en zie ik dat ze er moeite mee heeft dat ze er tussenin hangt. Ze laat bijvoorbeeld ook vaak 'klein' gedrag zien en past zich aan aan kinderen van haar eigen leeftijd. Plan van de ib-er was/is om zo door te gaan zoals nu -ze heeft een leuke en goede juf waar ik erg tevreden over ben, zij zet haar ook aan het werk waarvan ze weet dat dochter het kan. Soms wel tot huilends aan toe hoorde ik nu want 'ik kan dat nog niet'. Uiteindelijk doet ze het met hulp en uitleg van juf dan wel en gaat het goed - en dan in januari de cito M1 en M2 afnemen. Tussendoor willen ze ook nog de hoogbegaafdheidsspecialiste mee laten kijken in de klas.

Ik heb aangegeven dat ik graag zie dat ze versneld naar groep 2, en dat hoeft natuurlijk niet a la minute. Ik lees als een halve idioot alles wat ik op het internet kan vinden hierover en kom toch steeds weer op hetzelfde uit. Ik zie haar gewoon niet volgend jaar in groep 2 terwijl ze eigenlijk nu al (begin groep 1) functioneert op (minimaal?) groep 2 niveau. De ib-er vindt echter en ik proef ook een beetje dat dit het beleid is van school dat ze zoveel mogelijk verrijken in de eigen klas. Daarnaast zouden ze eerder kinderen hebben versneld die dan in groep 3 C scores halen. En ook weet je niet of een ontwikkelingsvoorsprong blijvend is... Voor mijn gevoel allemaal schapen over dezelfde kam scheren. Ik heb dan ook aangestuurd op eerder toetsen, we zijn dan nu uitgekomen op de E1 over een paar weken, dat doet ze dan zelf. Al zei ze eigenlijk meteen dat ze toch al weet wat daar uit komt en vroeg ze zich af wat dan de meerwaarde is, de reactie van de ib-er was dat het dan in ieder geval op papier staat. De M2 willen ze dan in januari doen.
Ik heb aan het einde van het gesprek nogmaals mijn zorgpunten van haar zelfbeeld genoemd, het aanpassen en het leren leren. Volgens juf krijgt ze nu geen kans meer om zich aan te passen want juf weet wat ze kan. Wel heb ik genoemd dat ik dan ook om tafel wil met de hoogbegaafdheidsspecialiste en hoop ik toch dat we een plan kunnen maken wb het versnellen.
Oh en nog iets; ik noemde dat ik dacht dat ze doorgetoetst zou worden, hier is eerder over gesproken. de ib-er noemde nu echter dat ze dit alleen doen bij twijfel, en twijfel is er bij dochter niet. Dus niet nodig. Toen ik weg ging kwam ik dochter tegen, gingen net buiten spelen. Had haar niks gezegd dus ze was even verbaasd en moest daarna huilen. Ze wilde weten waarom ik met juf moest praten.

Wat denken jullie hiervan? As ervaringsdeskundigen wil ik heel graag jullie mening en/of tips horen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 12:37 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 14:38
Berichten: 402
Alleen bij twijfel doortoetsen vind ik vreemd. Ook als je weet dat een kind een voorsprong heeft is het belangrijk om te weten hoe groot die voorsprong is zodat ze in haar zone van naaste ontwikkeling kunnen gaan werken.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 16:39 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:37
Berichten: 1710
Even kort: hier heel slechte ervaringen met juffen die menen te weten waar kinderen staan. Want hoe wil je nou weten wat een kind kan, als je niet wilt kijken wat het kan? Hier ging het om groep 4 en groep 6 en volgens de juffen was er echt geen voorsprong. Nou wel dus.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 16:51 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Dat stukje ging er meer om dat juf juist wel wat van haar verwacht, omdat ze dus weet wat ze (in ieder geval) kan. En dus niet uitgaat van wat dochter aangeeft. Als ze dus zegt dat ze iets niet kan.


Laatst bijgewerkt door Jomi op 31 okt 2018, 23:23, in totaal 1 keer bewerkt

Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 20:26 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
Marthe schreef:
Alleen bij twijfel doortoetsen vind ik vreemd. Ook als je weet dat een kind een voorsprong heeft is het belangrijk om te weten hoe groot die voorsprong is zodat ze in haar zone van naaste ontwikkeling kunnen gaan werken.
Dit dus. Als school per se niet mee wil werken en jij kan het betalen: dan extern laten doen.
Overigens: als je een kind versnelt, vind ik het eigenlijk wel positief dat het niet meteen allemaal hoogste niveau scoort. Dat betekent dat er wat te leren valt!

Ik krijg een dubbel gevoel van de verhalen: aan de ene kant is je school wel bezig met hb beleid, heeft juf dochter in de smiezen, staan ze open voor aanpassingen in haar leerlijn, hebben een hb specialist etc. Aan de andere kant houden ze doortoetsen en versnellen vooralsnog af, terwijl dat gewoon belangrijke instrumenten zijn om toe te passen wanneer je te maken hebt met een mb of hb kind.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 20:38 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 14:38
Berichten: 402
Jomi schreef:
Dat stukje ging er meer om dat juf juist wel wat van haar verwacht, omdat ze dus weet wat ze kan. En dus niet uitgaat van wat dochter aangeeft. Als ze dus zegt dat ze iets niet kan.


Zolang ze niet doortoetsen weten ze alleen maar dan ze meer kan dan dat op basis van haar leeftijd gemiddeld verwacht zou mogen worden. Maar wat ze precies kan, of ze nou een half jaar of drie jaar voorloopt, weten ze dan niet. En dát is nou juist zo belangrijk. Een IQ-bepaling zegt nl. niets over hoever het kind didactisch gezien is.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 22:48 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3130
Doortoetsen is een manier om er achter te komen hoe ver een kind is. Maar een leerkracht die verschillende dingen aanbiedt, steeds moeilijkere werkjes aanbiedt en veel vragen stelt kan door goed te observeren ook een goed beeld krijgen.
Bij onze oudste is de leerkracht er in groep 2 bijvoorbeeld achter gekomen dat hij al goed kon rekenen door in de kring (aan alle kinderen) te vragen of ze net als in het liedje van Pipi Langkous een som konden bedenken. Oudste zei toen 70+41=111.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 23:12 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
Ja ik ben het met jullie eens en sta er zelf ook zo in, voor nu is de uitdaging die ze krijgt misschien voldoende, maar hoe zal dit zijn over pak em beet een half jaar. Ze lijkt zich nu wel wat ‘gezien’ te voelen heb ik het idee maar is heel erg zoek naar waar ze staat. Zo heeft ze een eigen werkboekje uit groep 2, maar juf vertelde nu dat ze gisteren tegen de groep 2 kinderen zei; jullie mogen aan die tafel we gaan schrijven! Waarop dochter eraan kwam; ik ook toch?? Juf heeft dit toegezegd dat nu doet ze daar ook aan mee. Ze vond het alleen niet leuk dat ze nog niet zo goed kan schrijven als sommige andere kinderen.
Nog een beetje sneu; vanmiddag nog even op terug gekomen dat ik met juf had gepraat -omdat ze huilend op het schoolplein stond en zich afvroeg wat ik daar deed- en maar gezegd dat er niks aan de hand is maar dat juf gewoon wilde vertellen dat ze de groep 1 werkjes allemaal al kan en wilde laten zien wat voor werkjes ze nu doet, de werkjes van groep 2 waaronder een werkje dat ze bij een verhaaltje op papier de rijmwoorden moest onderstrepen en daarbij woordjes erbij schrijven die ook weer rijmen. Vervolgens zei ik dat juf had gezegd dat; waarop dochter inhaakt met een stralende lach en haar engelengezicht ‘dat ik naar groep 2 mag???’ Nee..... (en ik zou zo graag JA! Zeggen) je zit in groep 1, maar juf heeft gevraagd of het goed is dat je mee doet met werkjes en schrijven met groep 2, waarop ik heb gezegd dat dat goed is. Haar reactie daarop was wat flauwtjes.

En nu ik er dan weer over nadenk, eigenlijk hebben ze haar al versneld. Behalve op papier. Juf gaf echter bij het gesprek aan toen ik noemde dat ze dan volgend jaar niks te doen heeft in groep 2 dat er ook volgend jaar genoeg te doen is aan opdrachten ed. En jus is er goed mee bezig en verwacht ook iets van haar, neemt geen genoegen met een ‘weet ik niet/kan ik niet). Maar het gaat om keuzes rondom haar hele basisschhoolperiode en ze heeft natuurlijk niet altijd deze juf.

En inderdaad school is heel welwillend maar lijken geen stappen te willen nemen die nodig zijn zoals het versnellen. Alleen als het écht hoognodig is noemde de ib-er. Ze noemde
Overigens nog wel dat ze het er even over hadden gehad maar als ze nu officieel Maarn groep 2 zou gaan is het volgend jaar weer een stap terug/verwarrend dat ze niet naar groep 3 gaat. En ik snap echt dat het geen voldongen feit is dat ze automatisch mee zou naar groep 3, wil ik ook niet en ik zou er zelf voor kiezen de definitieve beslissing volgend jaar te maken maar ze zei het als een patstelling; dát ze niet naar groep 3 gaat, ipv áls.

Ze gaan nu de stappen uit het advies van het DHH volgen, al is me dat niet helemaal
Duidelijk wát ze dan precies gaan doen (iig dus niet doortoetsen) en ik zit eraan te denken een exemplaar via de mail te vragen. In ieder geval moesten we haar de komende tijd tot eind januari wanneer we weer met elkaar om tafel zouden goed in de gaten houden. Daarop heb ik aangegeven dat ik niet dan pas weer om de tafel wil en graag zou willen zien dat de toetsen eerder afgenomen worden. De ib-er gaf aan dat het dan zo’n ‘toetsgebeuren’ wordt en uiteindelijk was de conclusie dan de E1 binnen een aantal weken en de M2 in januari. Ik heb het daar maar bij gelaten voor nu en mij voorgenomen bij het volgende gesprek na de Cito E1 en het meekijken met de hb specialist argumenten mee te nemen voor versnellen.

School is nu een aantal jaar bezig met hb beleid en ze zouden volgend jaar de doelstellingen halen om officieel aangesloten te worden bij ...??... kan niet op de naam komen maar er zijn in ieder geval 26’scholen in NL die daarbij aangesloten zijn en deze school wil daar heel graag bijnhoren. Dit kwam uit de informatie avond voor ouders van mb/hb kinderen. Ik kreeg daar het gevoel dat het vooral de directeur is die dat heel graag wil -wat overigens heel mooi is- en er is dus inderdaad een hb specialist aangesteld sinds vorig jaar, er zijn plusklascoördinatoren aangesteld en er zijn cursussen gedaan. Voor iedere klas is er verrijkingsmateriaal en de mogelijkheid tot een junior masterclass in de bovenbouw.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 23:22 
Volwassene

Geregistreerd: 20 sep 2018, 21:30
Berichten: 28
loekie schreef:
Doortoetsen is een manier om er achter te komen hoe ver een kind is. Maar een leerkracht die verschillende dingen aanbiedt, steeds moeilijkere werkjes aanbiedt en veel vragen stelt kan door goed te observeren ook een goed beeld krijgen.
Bij onze oudste is de leerkracht er in groep 2 bijvoorbeeld achter gekomen dat hij al goed kon rekenen door in de kring (aan alle kinderen) te vragen of ze net als in het liedje van Pipi Langkous een som konden bedenken. Oudste zei toen 70+41=111.


Vind ik een heel mooi voorbeeld, dochter heeft ook echt wel een goede juf en doet erg haar best. In het gesprek noemde ze dat dochter (woord)grapjes snapt (en lacht daar dan als enige in de klas heel hard om) en ze noemde een boek waar veel woordgrapjes in voorkomen. Deze neemt ze binnenkort mee om voor te lezen aan de klas. Voor elk kind is het een leuk verhaal, maar dochter haalt er dan iets extra’s uit. Ik heb in het gesprek dan ook wel benoemd dat ik heel tevreden ben over de stappen die genomen zijn en de uitdaging die ze krijgt. Dochter vindt juf lief en maakt veel tekeningen voor haar (niet voor de andere juf die ooo 2 dagen voor de klas staat) en ik heb dan ook genoemd dat ik denk dat dit mede komt doordat juf haar ziet zoals ze is. Ik wil zeker niet het wij tegen zij gevoel creeëren maar wel duidelijk genoeg zijn om ervoor te zorgen dat dochter krijgt wat ze nodig heeft.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 13:44 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1129
Misschien zou je kunnen aangeven dat je het gevoel hebt dat de weg 'versnellen' bij voorbaat dicht wordt gehouden door hen en dat je daar een onprettig gevoel van krijgt. Dat je snapt dat ze niets met zekerheid kunnen en willen zeggen nu, ook vanwege de toetsen die nog komen en haar verdere ontwikkeling*, maar dat je wel graag wil dat dit als een serieuze optie open blijft staan. Dat je het fijn vindt als ze idd alle wegen openlaten op dit moment.
Het is toch ook gewoon één van de instrumenten die inzetbaar zijn bij didactische voorsprong.

Sociaal gezien is het volgens mij ook beter om in de onderbouw te versnellen, omdat kinderen er dan nog niet zo'n punt van maken en sociale groepjes nog niet gevormd zijn.
Choochem schrijft : 'Overslaan van een klas in de onderbouw levert de minste aanpassingsproblemen op in de (sociale) groep op. ' http://home.kpn.nl/heuve533/HB%20kind.en%20hun%20soc-em.ontw.htm.

Ook bij Choochem trouwens nog een mooie blog van Dini van den Heuvel over de sociale en emotionele ontwikkeling van hb kinderen ( ook voor mezelf verhelderend haha): http://home.kpn.nl/heuve533/HB%20kind.en%20hun%20soc-em.ontw.htm maar dat kun je tzt wel inzetten als de reden van 'niet versnellen' is: ja maar sociaal emotioneel....

Verder klinkt het wel weer heel fijn hoor, hoe ze er nu op inspringen!
* stel nou dat ze gaandeweg het jaar leert lezen en schrijven, dan kan de eerste helft van groep 3 wel eens heel vervelend voor haar worden :s , tenzij er voldoende ruimte is voor differentiatie.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 3 [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: