Het is nu 17 okt 2018, 14:57

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 22:06 
Volwassene

Wat fijn dat ze je kind goed in 't oog hebben!
didactisch onderzoek komt min of meer overeen met 'doortoetsen'. Ze kijken wat je kind al beheerst, waar het leren begint. het kan ook uitgebreider, dat zo ook kijken welke strategieen het hanteert. Hier is een mooie uitleg https://www.ieku.nl/didactisch-onderzoek/

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 sep 2018, 06:41 
Volwassene

Dankjewel voor je link. Juf zei wel dat ze eerst gaan kijken of er wat uit de formulieren komt. Dus ik ben voor nu positief maar hou nog een slag om de arm. Wel zei ze dat er een plusklas is die zij zelf begeleid en dat daar een aantal kinderen uit de verschillende kleuterklassen zitten. Dit is 2 keer in de week een half uur. Dus ik denk wel dat zij er vanuit gaat dat dochter dat nodig heeft.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 14:36 
Volwassene

We zijn inmiddels een week na het oudergesprek en dochter heeft van de week een eigen werkboekje van groep 2 gekregen. Ze was aan het kleuren en was een jongetje uit groep 2 aan het vertellen hoe het moest waarop juf vroeg of ze ook een werkboekje wilde. Dat wilde ze maar al te graag. Verder heeft ze vandaag al meegedaan net het plusgroepje. Dus ondanks dat juf vorige week noemde de formulieren in te vullen en dan verder te kijken hebben ze nu al stappen ondernomen. Erg fijn.

Juf noemde dat ze veel kunnen doen om extra verdieping te geven en ik krijg de indruk dat ze niet voor versnellen zijn. Zou ik gewoon moeten vragen maar dat doe ik dan weer niet om niet de indruk te wekken dat ik persee wil dat ze volgend jaar naar groep 3 gaat. Mijn gevoel zegt op dt moment wel dat dit nodig zal zijn omdat ik niet denk dat 2 keer in de week een half uur uitdagender werk afdoende zal zijn. Ze had in het plusgroepje kralen op kleur uitgezocht maar er was niet genoeg tijd en nu gaan ze daar volgende week mee verder. Juf heeft het veel over dat ze zich niet moet gaan aanpassen en ze daar alert op zijn. Nouja... de tijd zal het moeten uitwijzen. Volgende week krijgen we de DHH vragenlijsten in huis.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 09:27 
Volwassene

Nog even een verlengde van gisteren.. ik merk dat nu ik er wat over nagedacht heb er toch weer allerlei hersenspinsels op komen. Als ik het goed onthouden heb zou na het invullen van de formulieren besloten worden of er didactisch onderzoek nodig is en of de in-er betrokken wordt. Zou ik nu al kunnen vragen vast een afspraak te maken met de ib-er en juf zodat dat vast staat of moet ik gewoon afwachten? Ik wil niet overkomen als een zeur moeder maar wil ook graag een beetje vlot door zeg maar. Ik zou heel graag een plan zien voor het komend jaar, vooral omdat ze nu eigenlijk alles met groep 2 meedoet behalve gym (want ze lopen nooit op alle vlakken voor aldus juf) maar niet bij groep 2 hoort. Maar eigenlijk past ze ook niet tussen de groep 1 kinderen dus valt ze nu een beetje tussen wal en schip.

Hoe pro actief moet ik zijn? Hoe pro actief waren jullie? En hoe kijk je daar dna op terug met de ervaring die je nu hebt. School heeft tot dusver laten zien dat ze er mee bezig zijn maar voor hetzelfde geld zeggen ze na het invullen van de formulieren dat didactisch onderzoek niet nodig is.

En hoe actief waren jullie thuis? Dochter wil thuis vooral tv kijken en hangen op de bank maar als je haar aanspoort kan ze zo een uur met d’r strijkkralen bezig zijn bijvoorbeeld. Verder hebben we -moet ik bekennen- heel veel speelgoed maar eigenlijk niks waar zij iets mee heeft. Haar barbiehuis staat boven en daar speelt ze eigenlijk alleen mee als er een andere kindje bij is. Verder heb ik net wat spelletjes gekocht (memory, domino) maar verder weet ik het niet goed. Ik zit te denken vanmiddag even naar de bieb te gaan. Hebben ze daar ook avi boeken waarmee ze thuis bijvoorbeeld kan beginnen?

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 10:32 
Volwassene

Bij onze bieb hebben ze rijen vol avi boeken, onze gemeente biedt de bieb ook gratis aan voor basisschoolleerlingen dus ze zijn op alle klassen berekent maar ik kan me niet voorstellen dat in andere gemeentes er maar weinig van hebben eigenlijk.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 16:33 
Volwassene

ik heb steeds kort op de bal gespeeld op gebied van school: gedrag thuis werd slechter en meteen trok ik aan de alarmbel op school. In het begin was het vooral we zien wel, nadien werd haar gedrag op school ook slechter en werd er wel meteen gereageerd als ik zei dat het thuis minder ging.

Thuis hebben we een scherlregel van als ze baby was: enkel op vrijdag een filmpje en als het regent op woesndagnamiddag of in het weekend. Vrijdag laat ze nooit passeren, maar in het weekend mag het pijpenstelen regenen, ze zal niet naar een film vragen. ze is dit ook niet gewoon. Het vergt wel veel energie van ons die beeldschermregel: vaak mee ravotten in de tuin, gezelschapspellen spelen, verhalen voorlezen, ... maar we doen dit ook graag. Zij is enig kind en dus geen broers of zussen om zich mee te vermaken en vrienden komen er genoeg over de vloer, maar ook niet dagelijks.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 16:57 
Volwassene

Ik zet mijn gedachten even tussen jouw stukjes tekst

"Nog even een verlengde van gisteren.. ik merk dat nu ik er wat over nagedacht heb er toch weer allerlei hersenspinsels op komen. Als ik het goed onthouden heb zou na het invullen van de formulieren besloten worden of er didactisch onderzoek nodig is en of de in-er betrokken wordt. Zou ik nu al kunnen vragen vast een afspraak te maken met de ib-er en juf zodat dat vast staat dat lijkt me best een goed plan. Juffen en ib-ers hebben het druk. Voor jou is het fijn termijnen te weten zodat je daarop kunt plannen, maar voor hen kan het ook een goede aanleiding zijn om de boel op orde te hebben. of moet ik gewoon afwachten? Ik wil niet overkomen als een zeur moeder dit ligt er aan hoe je het brengt. Als je gewoon vriendelijk zegt: "ik zou het heel fijn vinden als we daar nu al een moment voor kunnen prikken, dan kan ik daar rekening mee houden in mijn eigen planning', dan lijkt me dat geen zeuren, toch? Zie het als een samenwerking: op deze manier deel jij met hen een deel van het initiatief en de verantwoordelijkheid. maar wil ook graag een beetje vlot door zeg maar.

Ik zou heel graag een plan zien voor het komend jaar, vooral omdat ze nu eigenlijk alles met groep 2 meedoet behalve gym (want ze lopen nooit op alle vlakken voor aldus juf) maar niet bij groep 2 hoort. Maar eigenlijk past ze ook niet tussen de groep 1 kinderen dus valt ze nu een beetje tussen wal en schip. ja begrijpelijk. Maar dat plan kan er denk ik pas zijn als het voorwerk is gedaan: de formulieren en (evt) didactisch onderzoek. Ik zou die lijn proactief in de gaten houden en idd bij de bespreking van de resultaten van formulieren en evt onderzoek aangeven dat je wel graag een concreet plan zou zien en heel graag korte lijntjes wil houden, zodat jullie eventueel kunnen bijstellen als er op school of thuis iets niet goed gaat.

Hoe pro actief moet ik zijn? Hoe pro actief waren jullie? En hoe kijk je daar dna op terug met de ervaring die je nu hebt. ik was voor mijn gevoel behoorlijk proactief, maar heb toch ook een aantal keer afgewacht. Nu achteraf denk ik dat ik dat beter niet had kunnen doen, daardoor hebben een aantal zaken (zoals ook het versnellen) erg lang geduurd. wat naar mijn idee niet positief heeft uitgepakt voor mijn dochter, qua aansluiting met haar huidige groep, maar ook bijvoorbeeld met schrijven zie je dat: ze heeft zichzelf een verkeerde pengreep aangeleerd in groep 1/2, maar toen werd daar nog niet opgelet, dat kwam in groep 3. In groep 3 sloeg ze de eerste schrijflessen over (want dat kon ze al), en toen is er dus nooit meer aandacht geweest voor een ontspannen schrijfhouding :/ . Maar goed, aan de andere kant had school er ook echt tijd voor nodig om helemaal achter de versnelling te staan, en trokken we samen op. Dus dat was dan weer de goede kant van school tijd geven. Wat voor mij heel prettig was om af te spreken met school om hele korte lijntjes te houden. Om de 8 weken (of soms wat langer of eerder) even een kort gesprekje om te kijken hoe het gaat. Als er niks was, dan waren we na een minuutje klaar. Als er wel wat was, konden we bijschakelen. Maar goed, dit was met name in groep 3 en 4, toen het echt ook een beetje scheef liep met dochter.
School heeft tot dusver laten zien dat ze er mee bezig zijn maar voor hetzelfde geld zeggen ze na het invullen van de formulieren dat didactisch onderzoek niet nodig is.

En hoe actief waren jullie thuis? Dochter wil thuis vooral tv kijken en hangen op de bank maar als je haar aanspoort kan ze zo een uur met d’r strijkkralen bezig zijn bijvoorbeeld. Verder hebben we -moet ik bekennen- heel veel speelgoed maar eigenlijk niks waar zij iets mee heeft. Haar barbiehuis staat boven en daar speelt ze eigenlijk alleen mee als er een andere kindje bij is. Verder heb ik net wat spelletjes gekocht (memory, domino) maar verder weet ik het niet goed. Ik zit te denken vanmiddag even naar de bieb te gaan. Hebben ze daar ook avi boeken waarmee ze thuis bijvoorbeeld kan beginnen? tv-kijken mag bij mij alleen als ik kook (als ik die regel niet zou hebben, zou ze ook de hele middag op de bank hangen). Dus is ze van jongs af aan gewend om zelf vermaak te zoeken, alleen of met haar zusje. ze kon hele fantasieverhalen spelen, tekenen, knutselen etc. Ik ben wel met haar naar de bieb geweest, heb daar wel prentenboeken en puzzels geleend. avi start boekjes kun je wel vinden, maar dat kwam in groep 2 eigenlijk pas. Ze vond ze saai :lol: . Ik zou daar nu nog niet mee beginnen. De boekjes zijn niet echt leuk en je gaat dan heel schools leren lezen. Dan zijn de blokjes van scrabble bijvoorbeeld wel leuker om gewoon wat vrijer met letters en woorden te spelen.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 16:01 
Volwassene

Ze mogen hier inderdaad ook niet de hele dag door tv kijken, meestal is het voor het eten een minuut of 20 en in het weekend overdag nog ergens een moment. Als het aan haar ligt vaker. Maar ook zonder de tv aan hangt ze op de bank...

Ik heb inderdaad maar gewoon een mail gestuurd maar kreeg als reactie dat ze het deze werk bespreken en we snel van ze horen. Dus nog geen datum kunnen prikken. Maar gewoon afwachten dus. We hebben inmiddels wel het DHH ingevuld en terug gestuurd.

De bieb had een select aantal avi boekjes, maar ik heb ze voor nu laten liggen en daarvoor in de plaatst gewoon wat leuke leesboeken meegenomen. Vond de avi boekjes inderdaad wat saai lezen met die losse woorden zo naast elkaar en wil niet dat zij het gevoel krijgt van mij te moeten kunnen lezen.

Dochter vertelde vanmiddag uit school dat ze vandaag een groep 1 werkje had gedaan. Die van groep 2 vond ze te moeilijk en wist ze niet hoe die moest.

Ik bedoelde inderdaad het plan nav het didactisch onderzoek. Áls dat er tenminste komt, ik hou er ook nog rekening mee dat ze gaan zeggen dat een didactisch onderzoek niet nodig is. In principe zijn er (op het moment) geen grote problemen en dochter gaat met plezier naar school. Maar weet dus niet wat het is om te leren....

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 10:18 
Volwassene

Citaat:
Dochter vertelde vanmiddag uit school dat ze vandaag een groep 1 werkje had gedaan. Die van groep 2 vond ze te moeilijk en wist ze niet hoe die moest.

Houd dit goed in de gaten. Er zijn leerkrachten die kinderen 'moeilijke werkjes' geven, maar zonder uitleg over wat de bedoeling is, en die vervolgens concluderen dat het kind het nog niet kan.
Voorbeeld: mijn zoon kreeg eind kleuterklas een rekentoets met ook keersommen, die hij toen al hoofdrekenend kon. Hij maakte ze allemaal fout. Gelukkig was deze juf alert.
Wat bleek? Hij had deze sommen nooit eerder op papier gezien en herkende dus het keer-symbool niet! Hij dacht dat het een scheef plusje was en had dus keurig opgeteld ;)
Na tien seconden uitleg maakte hij het wel foutloos...

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2