Het is nu 18 okt 2018, 22:05

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 08:55 
Volwassene

Hallo,
Ik heb hier al vaker wat rondgeneusd en mij nu aangemeld in de hoop wat ervaringen te kunnen delen. Mijn dochter van 4 is voor de zomervakantie gestart op de basisschool. Ze zat in een instroomklas en na 7 weken was het zomervakantie. Ze vond het leuk en was blij dat ze naar school mocht. Dan na de zomervakantie in een nieuwe groep 1/2 en ze vertelde iedereen dat ze nu in groep 2 zit. Ik heb haar ervan moeten overtuigen dat ze in groep 1 zit. Hier baalt ze ontzettend van. Het is altijd een meisje geweest wat als een havik door de wereld ging. Ze was als baby erg gefrustreerd en liep met 7 maanden langs de tafel. Alles daarna ging ook in razend tempo en nu ze inmiddels een broertje heeft van ruim een jaar zie ik pas echt hoe ‘gehaaid’ ze was. Broertje was gewoon lekker baby en vindt nog steeds alles wel best. Bij dochter heb ik heel lang gedacht dat we iets verkeerd deden, vooral het eerste jaar. Hapjes voeren is bijvoorbeeld nooit een optie geweest, ze vertikte het op 6 maanden al om gevoerd te worden. Het was altijd of zelf of niet. Mijn omgeving vond het altijd overdreven en zelfs oma heeft toen ze een keer oppaste een potje gekocht en dacht dat er wel even in te lepelen. Niet dus. Na 1.5 jaar keerde de rust wat terug en liep alles wel lekker. Ze is naar de peuterspeelzaal geweest en daar zag ik wel dat ze de dingen wat sneller door had dan de meeste kinderen. In de 2+ klas haalden de leidsters puzzeltjes ed uit de 3+ klas voor haar en in de 3+ klas was er weinig aanbod waar dochter haar interesse in had. Ze heeft aan het begin van het 2e psz jaar de peutercito gedaan en scoorde 2x een A. Het afscheid nemen had ze moeite mee, achteraf denk ik omdat ze zich gewoon niet op haar plek voelde. Ze klaagde veel over buikpijn en ‘ik
Voel me niet zo lekker’. In de zomervakantie bloeide ze helemaal op, had een vriendinnetje op de camping van 7 jaar en ze regelde het allemaal wel. Daarna naar de kinderspeelweek waar ze als jongste rondliep alsof ze er al jaren komt en dat terwijl ze niemand kende uit haar groep.

Nu zit ze dus in een nieuwe klas, ze verteld weinig tot niks over school. Als wij iets vragen dan zegt ze dat ze het niet meer weet. Ze kiest elke dag voor de iPad, nooit voor de speelhoek, bouwhoek, zandtafel en dat soort dingen. Van de week had iemand anders de iPad al gekozen en toen had ze de winkel gekozen. ‘En dat vond ik stóm’. Gisteren mocht ze ook geen werkje maken en dat vond ze ook stom. Ze heeft meer van dat soort uitspraken, slapen vindt ze bijvoorbeeld ‘echt vreselijk saai’. Ze staat áltijd aan, in de auto bijvoorbeeld zit ze aan het raam geplakt om huisnummers op te lezen, ze ziet overal auto rijden die dan hetzelfde zijn als die van ons/opa/de buurvrouw en noem maar op. Ze kan niet niks doen. Ze telt inmiddels tot 100 en rekent sommetjes uit. 2+2 en 3+3 enzo. Ze kent al van voordat ze 4 werd alle letters van het alfabet en is dan ook altijd bezig met welke letter van wie/wat is en doet zelf woordspelletjes. Tot ze naar school ging dacht ik dat het wel redelijk normaal was allemaal en dat ze iets sneller was op sommige vlakken. Nu wordt het verschil echter steeds duidelijker en toch blijf ik twijfelen. Vandaar het enorme verhaal ook denk ik (sorry). Ik zie aan dochter dat ze weer terugvalt in het hangerige gedrag, op de bank stijf tegen mij aan geplakt en het liefst op schoot. En dan moet ze bijv plassen en moet ik mee want kan ze de wc zogenaamd niet vinden. Of durft ze niet alleen naar boven. Dat soort dingen. Ik weet niet goed wat we nu moeten, en óf we iets moeten. Volgende week zijn er oidergesprekken en ik twijfel enorm of ik het onderwerp aan moet snijden. Ik wil geen moeder zijn die denkt dat haar kind geweldig/beter dan de rest is. En zo voel ik het ook helemaal niet. Ik vind het gewoon sneu. Ze zei gisteren dat broertje ook naar school mag als hij 4 is. ‘En dan ben ik 7, in welke groep zit ik dan? Ik zei groep 4. Haar antwoord; dan mag ik ook op de gang werken!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Gestart op de basisschool en hoe nu verder?
BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 09:41 
Volwassene

Het is wel duidelijk dat jouw dochter een flinke voorsprong heeft.
Het zich weer jonger gedragen herken ik wel van mijn jongste.
Ik zou het met het oudergesprek zeker aankaarten. Jouw kind heeft namelijk gewoon andere behoeften dan de rest van de klas om en daar moet aan voldaan worden zodat ze goed kan functioneren.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 10:11 
Volwassene

Klinkt alsof ze inderdaad flink zou opknappen van meer uitdaging op school. En als ik ook het sociale deel lees, zou ik inzetten op versnelling; uiterlijk volgend schooljaar naar groep drie, afhankelijk van de flexibiliteit van de school zijn er misschien meer opties (dagjes meelopen, gedurende het schooljaar overstappen, etc.).
Ik zou niet voorzichtig en bescheiden gaan doen, maar gewoon aangeven dat je haar door de ib-er wil laten testen omdat je ziet dat ze zich verveelt op school, sociaal weinig aansluiting heeft en je vermoed dat een versnelling haar op beide vlakken goed zou doen.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 10:15 
Volwassene

Dat hangerige gedrag herken ik van mijn middelste, en is bij ons meestal een teken dat er op school te weinig gebeurt. Gaat het op school goed, dan zit hij vol energie, maar gaat het op school niet goed, dan hangt hij de hele dag lusteloos rond.

Ik zou het zeker aankaarten op school als jij het gevoel hebt dat het niet goed gaat. Je kunt mijns inziens als ouder nooit te pushy zijn waar het je kind's welzijn betreft...

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 10:24 
Volwassene

Ik voel ook dat ik het verplicht ben naar mijn dochter toe, om voor haar op te komen en ervoor te zorgen dat ze krijgt wat ze nodig heeft. Maar dus niet voorzichtig en bescheiden lees ik hier... dat vind ik ergens wel spannend.. Want wat als ik het mis heb, mijn nichtje zei van de week ook dat ze de ‘m’ van haar naam al kan schrijven en dan twijfel ik weer of het allemaal wel zo bijzonder is wat dochter laat zien. Lastig en ik pieker me suf.

Gek genoeg zei de directeur tijdens de intake en rondleiding dat ze de beste zijn in de woonplaats op het gebied van hoogbegaafdenonderwijs en liet iets vallen over plusklassen en Spaanse les. Dus ze zijn in ieder geval wel bezig met kinderen die meer laten zien. Haar juf van vorig jaar zei dat ze normaal gesproken na 3 maanden school een Cito afnemen (dat zou sept/okt zijn) maar dat de kleutercitos worden afgeschaft en ze hoopte dat dat al snel zou zijn. Haar argument was dat ze veel beter in de klas kunnen zien wat een kind kan. Maar ik vraag me dus af wát dochter laat zien in de klas.

Lusteloos is indd een goede omschrijving. Terwijl ze normaal echt vol energie zit. Het kan niet op. Bij de kinderspeelweek gingen ze de laatste dag met zijn allen naar een grote speeltuin. Toen ze terugkwamen zat ze als enige wakkere kind in de auto. Ze waren allemaal uitgeteld en dochter had nog wel een rondje door gekunt.

Laatst bijgewerkt door Jomi op 21 sep 2018, 10:28, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 10:24 
Volwassene

[edit: ik heb even alles bij elkaar gezet, niet dat je dat nu allemaal meteen in het eerste gesprek moet gooien :wink: Het kan zijn dat je meer gesprekken hebt en je argumenten in fases presenteert, afhankelijk ook van de reactie van de school. het verhaal van de po-raad is vooral zodat jij je gesterkt voelt dat het geen automatisme moet zijn dat kindlief weer in groep 1 zit. de inspectie is het met je eens!]

Ga zeker een gesprek aan met school. Steek het in vanuit een gedeelde zorg voor de ontwikkeling van je kind: in principe handelen jij en school vanuit hetzelfde belang namelijk. Als jij school benadert vanuit dat principe, gaan jullie de samenwerking aan ipv dat je eisen stelt en school (impliciet) het gevoel geeft dat ze het verkeerd doen.

Je kunt je zorg uitspreken, dat je ziet dat je kind verandert en terugvalt in veel kinderlijker gedrag dat je niet kent van hoe ze zich gedraagt als ze lekker in haar vel zit, zoals vorig jaar. Dat ze niet meer blij is op school, dat ze thuis alleen zegt dat ze het saai en stom vindt. Dan kun je erbij zeggen dat je het idee hebt dat de werkjes in groep 1 niet aansluiten bij waar zij nu is in haar ontwikkeling (en neem als je kan wat voorbeelden mee van wat ze thuis doet). Vertel dat je dochter floreert als ze zich echt moet inzetten en dat ze dan doorzet tot ze het kan. maar dat je bang bent dat ze gaat aanpassen en dat je je zorgen maakt dit misschien kan leiden tot faalangst straks, omdat ze nu mogelijk weinig/niets krijgt waar ze haar tanden in moet zetten. Dan kun je vragen aan school hoe ze hiermee omgaan, hoe ze haar ontwikkeling inschatten. (tip: kijk even in de schoolgids wat ze schrijven over hun visie op leren. mogelijk staat daar iets in over 'zone van naaste ontwikkeling' oid. dan kun je in je gesprek ook vragen hoe ze zorgen dat ze daarbij aansluiten bij jouw dochter. En vraag dan (misschien in een vervolg gesprek) of ze het zo concreet mogelijk maken. succes!

oja, ook nog goed om te weten: de inspectie vindt dat bij de overgang van groep niet (alleen) naar leeftijd gekeken moet worden, maar vooral naar de ontwikkeling van het kind. In dit rapport staat o.a. deze veelvoorkomende misvatting over de overgang tussen leerjaren:
Misvatting: Kleuters die na de kerstvakantie op school beginnen, komen na de zomervakantie automatisch in groep 1.
Het ‘normale’ verloop is wel dat een kleuter die in mei naar de basisschool gaat, in augustus (opnieuw) in groep 1 komt, als vijfjarige naar groep 2 gaat en als zesjarige in groep 3 begint. De school mag dit echter niet als een automatisme toepassen. Het zou kunnen dat een leerling die in mei voor het eerst op school komt, in groep 1 al zo ver is in zijn ontwikkeling dat hij het
volgende schooljaar toe is aan groep 2. Ieder kind moet dus apart op zijn of haar ontwikkeling worden beoordeeld. De inspectie verwacht dat scholen duidelijke criteria en procedures hanteren waarmee ze hun beslissing kunnen onderbouwen.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 12:52 
Volwassene

Dankjewel voor jullie reacties, hier kan ik wat mee. En ik voel me inderdaad gesterkt door het stuk van de inspectie. Ze is van eind mei en zit nog maar net op school in principe maar het kind wat ze nu al is zie ik niet 2 jaar in de kleuterklas zitten. Het baart me zorgen dat ze er nu al voor kiest niet in de speelhoek enzo te willen met haar leeftijdsgenoten. Aan de andere kant heb ik wel het idee dat ze het leuk vindt om naar school te gaan en dan twijfel ik weer en denk ik: misschien moet het samenspel allemaal ook nog wel komen en verteld juf mij volgende week dat ze heerlijk speelt met de andere kinderen. En heel eerlijk gezegd beangstigt het mij ook wel als ik bedenk dat ze mogelijk met net 5 jaar in groep 3 terecht zou kunnen komen.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 16:51 
Volwassene

Jomi, ik zou toch het gesprek aangaan.
- school heeft tijd nodig om tot een beslissing te komen (en een jaar is daarbij zo voorbij. Want zo gaat het/kan het gaan: gesprek; even aankijken; na de herfstvakantie weer nieuw gesprek; gesprek met ib-er (duurt 5 weken want hij/zij zit vol); eventueel doortoetsen of aanpassen; doortoetsen/aanpassen 'nog geen tijd voor gehad'; geen gesprek want sinterklaas, geen gesprek want kerst, geen gesprek want het lijkt na 2 weken vakantie toch goed te gaan; gesprek want kind is thuis niet meer houdbaar (huilen, moe, kort lontje); en dan ben je zo na pasen.
Niet slecht bedoeld voor school hoor, want zij hebben het gewoon kei en kei druk. Mijn school was in principe van goede wil maar het duurde eindeloos (naar mijn gevoel) voor er wat gebeurde.
- als ze nu naar groep 2 gaat, dan is daarmee nog niet gezegd dat ze ook mee gaat naar groep 3. Maar het is wel natuurlijker voor haar, en voor haar klasgenoten, mocht die beslissing vallen.
wat belangrijk voor haar is, is dat ze nu wat meer uitgedaagd wordt. gaandeweg het jaar kun je samen met school gaan bekijken wat voor je dochter goed zou zijn. Als er een inventieve juf/meester is, kan ze soms zelfs beter uitgedaagd worden in de kleuterklas (vooral als ze al kan lezen en schrijven), dan dat ze in groep 3 mee moet doen met het leren van de eerste letters. Er zijn allerlei opties. bijvoorbeeld ook halverwege het jaar doorstromen, of in groep 3 met één of twee speelmiddagen in groep 2. Maar eigenlijk loop je nu al op de zaak vooruit: ze heeft nu die uitdaging wel nodig. wat later komt, komt later.

Wat beangstigt je?

mijn dochter (van augustus) is van groep 4 naar groep 6 gegaan vorig jaar. Voor haar is het nu moeilijk aansluiting te vinden: in groep 6 waren veel vriendinnengroepjes al gevormd. Ik had veel liever gehad dat ze na haar eerste kleuterjaar meteen met de groep 2-ers (waar ze het meest mee had) door was gestroomd naar groep 3. Dan hadden de vriendschappen zich gaandeweg gevormd. Maar school wilde er toen niet aan. Zoals het nu gaat zal ze als nét elfjarige naar het middelbaar onderwijs gaan. Dat vind ik jong, maar er komen ook steeds meer opties zoals een tussenjaar. En je kunt een middelbare school uitzoeken met ervaring in jongere leerlingen. die komen er steeds meer.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 08:40 
Volwassene

Yolalala, ik denk dat je daarin een goede schets geeft en dat is ook de reden dat ik denk, misschien moeten we nu toch al stappen ondernemen. Vooral ook je laatste alinea, ontzettend sneu voor je dochter. Ze was denk ik inderdaad natuurlijker opgenomen in de groep als ze meteen mee was gegaan naar groep 3. Wat was bij jullie de reden dat school hier destijds niet in mee ging?

Wat mijn beangstigd is dat het voor mij voelt als een keuze die we maken die voor haar alles bepalend zou zijn. En niet dat ik meteen denk aan volgend jaar groep 3 en niks doen is ook geen optie denk ik... maar mijn gevoel zegt dat er wel iets moet gebeuren en het is vooral de afweging waar je goed aan doet. Want eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed. Het allerbelangrijkste vind ik dat ze een fijne schooltijd heeft met vriendinnetjes om zich heen en als ik dan denk aan een eventueel net 5 jarige in groep 3 dan denk ik
Toch meteen aan; zal ze wel geaccepteerd worden als ‘kleintje’ en zal ze vriendschappen kunnen opbouwen. En dan komt de gedachte weer dat we het misschien maar gewoon op z’n beloop moeten laten en zien wat er gebeurt. Ze heeft vorige week bij een meisje uit haar klas gespeeld en ze begint vaker te vragen of ze bij iemand mag spelen uit haar klas. Aan de andere kant weet ik dus niet hoe ze speelt en of ze aansluiting heeft in de klas. Dat is dan ook 1 van de dingen waar ik eg benieuwd naar bed.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 10:29 
Volwassene

Citaat:
Wat mijn beangstigd is dat het voor mij voelt als een keuze die we maken die voor haar alles bepalend zou zijn.

Vergeet je niet dat als je haar laat zitten in de huidige situatie, dat ook voor haar 'alles bepalend' is? Je moet de keuze maken die voor haar, op dit moment, in deze situatie, goed is. Je kunt niet weten hoe ze er over een jaar aan toe is, laat staan over jaren. je weet alleen dat ze nu niet goed op haar plek zit. Succes!

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 10:30 
Volwassene

Wat ik hier op dit forum heb geleerd is dat je stappen onderneemt die op dit moment het beste voor je kind zijn. De toekomst weet je gewoon niet, maar als je kind nu verveeld en ongelukkig is, dan moet je daar nu iets mee.

Of het de school dan lukt haar met uitdagender werk nog 2 jaar te laten kleureren hangt van zowel de creativiteit van de leerkracht af als van hoe je dochter dit ervaart en erbij floreert.

Ik heb 2 kinderen. De oudste (inmiddels in de brugklas) heeft 2 jaar gekleuterd. Had ondanks zijn voorsprong niks geweest hem te versnellen. Kreeg uitdaging op gebied van bouwen, 3d opdrachten etc.

Jongste heeft maar goed een jaar gekleuterd. Was echt niks geweest om die nog langer daar te houden. Zit nu in groep 6. Heeft prima aansluiting. Alleen een juf in groep 4 maakte zich zorgen over zijn postuur en of hij wel tegen al die grote kinderen op kon. Kwam hier na een paar weken snel op terug. :lol:

Dit kun je trouwens dit jaar ook goed bekijken. Ik lees dat je dochter in groep 1/2 zit, dus kun je nu al goed zien bij welke kinderen ze aansluiting vindt.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 10:39 
Volwassene

Baloo schreef:
Citaat:
Wat mijn beangstigd is dat het voor mij voelt als een keuze die we maken die voor haar alles bepalend zou zijn.

Vergeet je niet dat als je haar laat zitten in de huidige situatie, dat ook voor haar 'alles bepalend' is? Je moet de keuze maken die voor haar, op dit moment, in deze situatie, goed is. Je kunt niet weten hoe ze er over een jaar aan toe is, laat staan over jaren. je weet alleen dat ze nu niet goed op haar plek zit. Succes!

Klopt zeker. Mijn gedachte erachter is ook meer dat ze dan mee zou gaan in het normale schoolverloop en daarbij dan geen uitzondering is ten overstaan van de rest. Kromme gedachte misschien maar ik weet dus niet in hoeverre ze op dit moment een uitzondering is. Ik ben ergens ook bang dat ik het allemaal verkeerd inschat. Ik hoop met het gesprek volgende week daarin ook een stukje duidelijkheid te krijgen; want wat is normaal voor een kind van 4... ik heb geen idee.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 10:42 
Volwassene

Pippi schreef:
Wat ik hier op dit forum heb geleerd is dat je stappen onderneemt die op dit moment het beste voor je kind zijn. De toekomst weet je gewoon niet, maar als je kind nu verveeld en ongelukkig is, dan moet je daar nu iets mee. .

Dankjewel die ga ik onthouden.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 11:33 
Volwassene

Jomi schreef:
Wat was bij jullie de reden dat school hier destijds niet in mee ging?
Tja... ze waren vooral bang voor haar sociaal emotionele ontwikkeling (wat nu uiteindelijk, door laat versnellen, ook flinke knauwen heeft opgelopen).
bij de gesprekken in groep 1 zeiden ze: we weten niet of ze zich verder zo snel ontwikkelt; ze is nog niet helemaal uit haar schulp gekropen. (dit laatste nav iets dat ik zelf had aangegeven bij start school: een slechte peutergroepwissel, waarna ze zich onzeker voelden in het contact met andere leeftijdsgenoten :/ ); we kunnen haar nog flink uitdagen in groep 2;
in groep 2 is ze inderdaad redelijk goed uitgedaagd.
In groep 3 zeiden ze (over groep 3+4 in één jaar, en daarna door naar groep 5): ja, maar de overgang is te groot want veel kinderen in groep 5-6 geloven niet meer in sinterklaas en ze moeten surprises maken (dit terwijl ik nooit de leugen over 'sinterklaas bestaat' heb verteld). Uiteindelijk konden ze er halverwege groep 4 écht niet meer onderuit omdat ze op alle vakken meer dan 1 jaar vooruit liep.

Jomi schreef:
Wat mijn beangstigd is dat het voor mij voelt als een keuze die we maken die voor haar alles bepalend zou zijn..... Het allerbelangrijkste vind ik dat ze een fijne schooltijd heeft met vriendinnetjes om zich heen en als ik dan denk aan een eventueel net 5 jarige in groep 3 dan denk ik toch meteen aan; zal ze wel geaccepteerd worden als ‘kleintje’ en zal ze vriendschappen kunnen opbouwen. .
Ik begrijp het wel. Het is wel spannend. maar neem ook mee in je overweging dat het helemaal niet zeker is dat ze die vriendinnen krijgt als er niets gebeurt. Als je snel bent, is het namelijk heel vaak lastig om peers te vinden, of het nu bij leeftijdgenoten is of bij oudere kinderen. En hoe jonger ze doorstroomt, hoe makkelijker ze geaccepteerd worden als onderdeel van de klas. Maar goed, het is eigenlijk iets te vroeg om nu al over versnellen te spreken. Eerst maar het gesprek aan met juf. Ze zit in groep 1/2, dus een oplossing zou bijvoorbeeld zijn dat ze meer werkjes uit groep 2 krijgt, en meer samen met de groep 2 leerlingen doet. Je kunt dan vanzelf merken of ze aansluiting vindt.

Misschien kun je hier op het forum een aantal verhalen lezen van ouders met kinderen die versneld zijn.
Het is niet zo dat ik versnellen nu vreselijk wil promoten of zo. maar ik merk hier en in mijn eigen ervaring dat scholen (en ouders) vaak huiverig kunnen zijn voor versnellen. Terwijl het een hele goede aanvulling is op de instrumenten van compacten, verrijken, verdiepen etc en er is al redelijk wat onderzoek naar gedaan.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 13:41 
Volwassene

Ik ga even aanvullen op yolalala vanuit mijn eigen ervaring met onze meid. Zij zat als 3-jarige in groep 1 en is na pasen versneld naar groep 2 met meeloopmomenten in groep 3. Groep 3 nam haar meteen onder hun hoede (jongens beschermden haar letterlijk op de speelplaats voor de groteren en ook in de klas waren ze zeer zorgzaam voor haar) groep 2 keek de kat even uit de boom.
Zij is nu als 4-jarige in groep 3 gestart met de kleuters van groep 2 vorig jaar en heeft nu een hele vriendenkliek. De speelafspraakjes volgen elkaar non-stop op en zowel de kinderen als ouders hebben er geen probleem mee dat onze meid 2 jaar jonger is. Velen valt het zelfs niet op (buiten haar kleinere gestalte) Ook in de turnlessen zijn er geen problemen: ze staat haar eigen mannetje.
Ik moet wel toegeven dat onze meid een stevig karakter heeft en weet wat ze wil.

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 16:54 
Volwassene

Een cognitieve voorsprong zou voor mij nooit de enige reden zijn om te versnellen. Juist het sociale aspect was voor ons doorslaggevend om de jongste te laten versnellen. Ze is bijna 5,5 en zit nu in groep 3. Hoewel ze ook nu steeds voorloopt (variërend van pak hem beet 3/4 jaar tot ruim een jaar) zit ze sociaal lekker op haar plek. Bij de kleuters had ze vooral aansluiting bij de jaargroep boven haar.

Je geeft aan dat je dochter net is gestart. Ik zou zeker met school het gesprek aan gaan over hoe ze je dochter kunnen uitdagen, en dan vooral op minder schoolse dingen. Of versnellen nodig/wenselijk is kan je nu denk ik nog niet zeggen. Nagenoeg alle kinderen hebben tijd nodig om hun plekje in de hierarchie van de klas te vinden. De een zal gelijk speelafsraakjes maken, de ander heeft daar even tijd voor nodig. Je zult vanzelf gaan zien bij welke kinderen ze aansluiting vindt. Dat kan ook heel goed zijn met kinderen die cognitief veel minder ver zijn. Er is ook nog zoiets als gedeelde interesse :wink:

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 13:32 
Volwassene

Mijn eigen dochter is mijn tweede kind; nav de ervaringen met haar broer heb ik bij haar vanaf de start ingezet op versnellen. Ze is dus ook een paar maanden eerder in de kleuterklas gekomen (is van maart, gestart in januari), volgend schooljaar groep 2, daarna met 5,5 naar groep drie.
Mijn zwaarste argument daarbij was dat al haar vriendinnen ook naar groep drie gingen en ze anders 'alleen' achter zou blijven tussen grotendeels jongere kinderen.
Daar kwamen flink wat twijfels bij - vooral van school, die tot voor kort niet zo voor versnellen waren in het algemeen, dus dit was inderdaad een langdurig traject met aardig wat toetsmomenten. Heeft mijn dochter overigens geen last van gehad, die ging af en toe met een mevrouw 'spelletjes doen' en vond dat wel bijzonder interessant ;)

Ze zit inmiddels in groep 4 (en is 6,5) en ze valt absoluut niet op in die groep, al is ze natuurlijk wel een van de kleinsten. Qua lesstof heeft ze geen grote voorsprong, ze komt vooralsnog gewoon mee met de groep (kan je natuurlijk ook zien als een jaar voorsprong). Ze heeft nu heel goede juffen. Dus zoals anderen zeggen: het gaat nu goed, dus het is goed zo. Mocht het later anders worden, dan veranderen we weer wat. En ja, ze zal met 11 naar de middelbare school gaan, maar dat duurt nog een hele tijd...

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 17:35 
Volwassene

Inmiddels gesprek gehad op school. De zorgen waren niet nodig, juf stak namelijk zelf meteen al van wal dat ze zien dat dochter meer kan en weet. Ze noemde een aantal voorbeelden die haar opgevallen zijn en toen wij daarop inhaakten met wat voorbeelden gaf ze ook aan dat ze er echt wat mee moeten. Dit waren ze sowieso al van plan dmv een DHH quick scan, zoals ik bet begrijp gaan ze die invullen en als er aanleiding voor is dan gaan wij als ouders ook formulieren invullen en als dan blijkt dat het nodig is volgt er didactisch onderzoek. Al weet ik niet wat ze daar precies onder verstaan... Voor nu heel fijn dat ze ook zien dat dochter meer aan kan en het serieus lijken te nemen.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 21:33 
Volwassene

Hoi Jomi, wat fijn!
Een didactisch onderzoek kijkt niet zozeer naar de intelligentie van een kind, maar naar wat het kind kan en weet en hoe het leert.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 21:48 
Volwassene

Wat fijn dat ze zo alert zijn Jomi.

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende