Het is nu 22 nov 2018, 11:44

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Faalangst/perfectionisme?
BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 08:19 
Volwassene

Herkennen jullie dat als een faalangst? Hebben jullie tips hoe we ermee om kunnen gaan?

Dochter is 5.5. Ze zit nu in groep 2 (combi 1/2) ipv 2/3 waar alle haar leeftijd kinderen zitten om de reden dat ze: praat niet (verlegen), zelfstandig niet aan het werk gaat, vaak kiest wat andere doet, kijkt eerst wat andere doen, heeft moeite met opstarten van het werkje. Dat was dus de reden haar in groep 2 laten omdat ze dan echt de oudste is (april 2013).
dat wat leerkrachen haar omschrijven is net een andere kind thuis. Ze is juist heel zelfstandig, opdringerig, alles wil zien/doen/vragen, heel veel drifbuien als het niet zoals ze dacht/wil.
Zo ze is altijd geweest en ze is niet verlegen want als ze iets wil of plan heeft dan stapt ze op wildvreemde op.

Nu laatste tijd heb ik gemerkt dat ze fouten niet maakt/wil niet maken. Ze kan bijvoorbeeld al wat schrijven woordjes. Ook als ik klanken opnoem kan ze opschrijven. Maar eenmaal maakt ze een mini foutje gaat ze gelijk in paniek: ik kan het niet! Ze gaat dan helemaal huilen en in paniek raken. Zegt steeds dat ze niet kan (terwijl ze wel het kan). Ze probeert ook niet meer verder. Ook met tekenen is het zo: ze wilde vlieger tekenen maar kreeg gelijk een paniek dat ze het kan. Halfuurlang bleef ze huilen. Volgende dag heb ik haar gevraagd rustig ogen dichtdoen en bedenken hoe die vlieger uit kan gaan zien. En hop, tekende ze zo vlieger op papier..
als ze schrijft /tekent/puzzels wil ze het gelijk goed doen en eenmaal fout dan doet ze niet meer dus. Ook dat ze zo niet praat in kring of tegen juf lijkt op verlegenheid maar als ik het zo nadenk: ze wil ook geen fouten dingen zeggen, denk ik dan? Ook misschien daardoor laat ze niets zien op school en bij cijfers herkennen als ze foutje maakt dan zegt ze op alle andere vragen dat ze het niet meer weet. Zo is het heel lastig natuurlijk haar niveau bepalen voor de leerkrachten.
Wat ze gewoon kan/thuis doet in begin niveau groep 3 cognitief. Ze is tweetalig.

Wat ik in elke gevaal nu heb en wat haar echt helpt: squla.ze doet nu makkelijk niveau groep 3 en misschien omdat het spel is dat doet ze goed ze maakt fout maar vind dat niet erg, ze zegt dat erna komt die vraag weer en dan doe ik goed!
Maar zelfs een simpele verjaardaagskaartje schrijven (bijv. Lieve juf, bedankt) alle letters kent ze en kan opnoemen en opschrijven, lukt niet. Ze schijft J andere kant op en dan is het helemaal klaaf ze huilt, krijst, paniek, je kan niet meer iets goeds doen..
met lezen ook zo: ze kan wordjes herkennen maar eenmaal fout in spelling letter ook paniek. Ook bij binnenkomst of afscheid op school met juf zegt ze niets terwijl ze al had bedacht dat ze zegt diet en dat maar eenmaal staat ze daar komt niets uit en ze antwoord ook totaal niets als leerkracht iets vraagd... (leerkrachten kent ze al van vorige jaar natuurlijk).

Hebben jullie tips of herkenning? Komt het vanzelf goed of moeten we het in oktober gesprekken met de leerkracht vragen hoe en wat ze het zien?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Faalangst/perfectionisme?
BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 09:13 
Volwassene

Mijn zoontje is 2 jaar jonger maar heeft ook behoorlijk faalangst. Wij krijgen tips van een orthopedagoog om daarmee om te gaan. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het complimenteren van het proces in plaats van het eindresultaat. “Wat zit jij lekker te puzzelen zeg” in plaats van “wow, je hebt de puzzel gemaakt, wat knap!”. Ook geven we geen ‘loze’ complimenten meer, vooral niet op dingen die gemakkelijk zijn (bord naar de keuken brengen krijgt geen “goed zo” meer, maar een “dank je wel”, dat soort dingen). Ik merk bij mijn zoontje dat het heel erg helpt, hij is nu meer aan het proberen en vindt het wat minder erg als het fout gaat.
Daarnaast zijn we bezig met dat hij ons probeert uit te leggen wat hij wil doen, zodat we hem eventueel kunnen helpen. Wij weten niet wat hij in zijn hoofd heeft om te doen. Als het dan fout gaat, wordt hij heel boos maar kunnen wij hem niet helpen. We hebben het boek Draakje Vurig aangeschaft en dit met hem gelezen. Sinds hij ons uitlegt wat zijn verwachtingen zijn, kunnen wij hem daar beter in ondersteunen en merk ik dat hij minder boos wordt.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 09:23 
Volwassene

Hoi
Wat vervelend voor je dochter. Wat bij tekenen van faalangst erg belangrijk is -en je moet dan zelf even de vertaalslag maken naar je eigen opvoeding en wat je daarin herkent- is dat je de weg ernaar toe complimenteerd en niet het eindresultaat. Als zij iets doet en het lukt niet kun je zeggen dat je vindt dat ze erg goed haar best heeft gedaan en het misschien de volgende keer lukt. Of de keer daarna, je kunt het altijd nog een keer proberen. En lukt het niet, dan niet. Voor sommige dingen moet je nou eenmaal heel veel oefenen. En dat is ok. Als je heel erg op het eindresultaat zit zeg je eigenlijk dat dát hetgeen is wat telt. Als ze iets gemaakt heeft en jij zegt nee dat klopt niet dat moet zus en zo dan geef je aan dat het eindresultaat het belangrijkste is en ze geen fouten mag maken. Dat kan faalangst in de hand werken en als een kind eenmaal zo denkt is het erg moeilijk dat weer om te buigen. Vraagt ook van jezelf een andere manier van denken. Kinderen met faalangst kunnen dan dichtslaan, niks meer laten zien om maar geen fouten te maken. En als je dan denkt ja maar dat kan ze wel en haar probeert aan te sporen om wel die dingen te doen zal het probleem alleen maar groter worden. Vraag even niks van haar en complimenteer haar met de stappen die ze neemt om tót iets te komen en laat het eindresultaat even helemaal los. Dat zal haar vertrouwen geven maar dit heeft echt tijd nodig. En dan heb ik het niet persee over schoolse vaardigheden maar ook de alledaagse dingen.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 11:23 
Volwassene

Wat ook kan helpen is je eigen fouten op een luchtige manier benoemen, zonder "Oooo, wat dom van me!" Gewoon iets als "O, ik ben vergeten de was binnen te halen. Nou is het nat geworden. Nou ja, dat droogt wel weer."
Of bijvoorbeeld als iets niet lukt: "hm, het lukt niet. Ik probeer het nog een keer. Misschien lukt het wel op een andere manier"
Je moet een beetje uitkijken dat als je complimenten geeft op het proces in plaats van het resultaat, dat je geen dingen zegt als "geeft niet, goed geprobeerd" en het daar verder bij laat. Als iets niet lukt, kun je wel zeggen: Je probeert het heel goed, fijn. Ik zie dat het nog (!) niet lukt. Wat zou je anders kunnen doen?" Of je geeft zelf een tip: "Als je nou eens...."

Ik heb met gym regelmatig dingen laten doen waarvan ze dachten dat ze ze niet konden. Daarvoor was altijd tegen ze gezegd "Geeft niet, je probeert het heel goed." Maar daar kwamen ze geen steek verder mee, want ze leerden dat ze het nooit zouden kunnen. Totdat ik bijvoorbeeld zei: "Als je de volgende keer met twee voeten tegelijk in de trampoline springt, dan kom je misschien wel op de kast." Of bij het over een balk lopen eerst met twee hulpen, dan met een hulp en vervolgens loopt er alleen nog iemand naast met de hand omhoog, zodat je die kunt grijpen als het nodig is.
Het hoeft niet in een keer helemaal te lukken, het mag in stapjes.

In het geval van een kaart schrijven aan de juf, zou ik leren hoe je fouten kunt verbeteren. Als je met potlood schrijft, kun je het uitgummen en opnieuw schrijven. Fouten maken geeft niet, en je kunt ze leren oplossen. (en fouten die ze schrijft en zelf niet ziet, hoef je op deze leeftijd nog niet te verbeteren)

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 10:43 
Volwassene

Hier hebben we voor beide mannen de faalangstladder opgehangen. Dat gaf visueel goed weer wat je moet doen om iets te kunnen. Aangezien veel dingen ogenschijnlijk met de wind aankomen waaien bij hun, is een leerproces waarbij iets een aantal keerfout gaat en ze moeite moeten doen hun wat vreemd.

Verder bleek bij de jongste goed te werken uit te spreken wat je verwacht. Dus in huiswerk mag je fouten maken, ik verwacht dat je met andere jongens met de bal speelt(en niet meteen zoals Messi over het veld rent... :roll: ), je gaat naar zwemles om te leren zwemmen, je hoeft nog niets te kunnen, etc.

Zoek in het forum ook eens op fixed mindset. Vind je ook een hoop goede tips.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 23:15 
Volwassene

Bedankt voor de tips!

Nee inderdaad ik vraag niets van haar en ook niet het eindresultaat. Meestaal
Komt ze zelf met een idee en dan lukt het niet (situatie met tekening voor sinterklaas bijvoorbeeld)... ze is dan gelijk ‘klaar’ mee ze begint helemaal in paniek in een keer slaat ze dicht en je kan zeggen wat je wil ze ontvangt het niet..

Btw op tennis, zwemles, turnen en ballet geen falangst te zien. Ik merk wel dat ze echt haar best doet en vaak zegt: “kijk hoe ik heb gedaan, knap he”. En als ze fout doet dan ze kijkt even soort van verlegen en gaat gewoon verder. Ze doet het juist heel goed op alle naschoolse activiteiten en ook buiten dat ook. Alleen als ze bijvooorbeeld gaat met mij tennissen dan wil ze niets horen van mij hoe het moest want ze weet het natuurlijk beter. Ze is heel koppig en als ze dan fout slaat de bal dan is ook niets aan de hand dan geeft ze mij de schuld over haha

Ik merk de faalangst heel erg op zelf eigenlijk pas bij het gedeelde lezen/schrijven/tekenen. En ook bij praten buiten bekende huissituatie. Ze praat dan helemaal niet.

Ik geef haar al een tijdje elke dag in haar lunch trommeltje een sticky note met opdrachtjes. Bijvoorbeeld dat ze moet ontbrekende letters opschrijven: A..el (appel) of ziet peer en moet opschrijven wat dat is, of rekensommetjes. Ze vind het heel leuk en het helpt haar denk ik ook want als ze fout maakt dan thuis lachen we even om het gekke woordje. Dan maakt ze fout zelf en verder er is niemand die dat controleert gelijk of nakijkt.

Ze is wel altijd zo geweest als je zegt iets dan is het regel dus ze is meisje die het heel goed wil doen. Je kon haar laten met potloden toen ze een jaar was : ze zou enkel op papiertje tekenen. Mijn andere dochter van 3 is juist heel anders ze heeft niets met regels, ze doet gewoon waar ze zin in heeft en doet ze fout dan doet ze dat nog 10x keren fout en gaat erbij lachen nog

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 11:26 
Volwassene

Hoi Lieverding, moeilijk voor je meisje. Ik lees deze post van jou en heb ook eerdere posts gelezen. Ik vraag me af of je niet onbewust toch veel van je kind verwacht. Misschien is het een cultuurverschil, je schrijft dat je niets van haar vraagt. Maar je beschrijft tennis, zwemles, turnen en ballet. Ze doet Squla, je laat haar klanken opschrijven, stopt briefjes in haar trommel waar ze woordjes moet aanvullen.. Ik vind dat best pittig voor een kleuter.

Bijvoorbeeld die kaart voor de juf, was dat haar eigen idee dat ze dat wilde doen? Ik denk dat een kind van 5 niet per se een kaart hoeft te schrijven voor de juf, ook niet als het een heel slim kind is. Wij vinden een omgekeerde J misschien schattig, maar je kind niet. Ze kent de letters misschien, maar ze vindt het schrijven ervan nog moeilijk. Ze ziet zelf dat ze het niet goed doet, maar ze kan het nog niet beter, wat niet zo gek is op haar leeftijd, en dat vindt ze vervelend. Ze schaamt zich en wil niet de dingen die ze nog niet goed kan op die manier aan anderen laten zien. Daar is niks mis mee denk ik. Ze zou een tekening kunnen maken en dat jij erbij schrijft wat zij wil zeggen tegen de juf, of je zou haar letterstempels of letterstickertjes kunnen geven zodat het eruit ziet zoals zij wil.

Ik zou dit niet meteen benoemen als faalangst, maar meer kijken naar de emotieregulatie. Je verwacht van je kind dat ze iets gaat doen wat ze nog niet goed kan, of zij verwacht iets van zichzelf, en dan verwacht je daarbij dat ze het niet erg vindt dat ze het niet goed kan en daar goed mee om kan gaan. Dat lijkt mij wel veel gevraagd van een kleuter. Ik zou denk ik proberen om je kind te helpen om beter om te gaan met haar emoties door die te benoemen en te erkennen en dan samen een oplossing te zoeken. Als ze overstuur raakt zou je iets kunnen zeggen als: ik zie dat je teleurgesteld bent.., het is ook balen dat.., zullen we samen kijken of..

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018, 22:48 
Volwassene

Ik ben het wel eens met Vlinder. Je dochter wil iedereen plezieren, door zo goed mogelijk haar best te doen. Ze heeft heel scherp door wat er verwacht wordt. Bij anderen (tennis, ballet) is het soms lastig, als het niet lukt, maar slikt ze haar frustratie weg. Het zijn maar anderen. Maar bij jou vindt ze het extra confronterend dat ze niet kan waarvan ze denkt dat jij er blij van wordt, waar jij haar voor waardeert. Misschien helpt het om haar gewoon te laten, geen woordjes, opdrachtjes, zelfs minder buitenschoolse lessen? In plaats daarvan lekker samen dingen doen die niet competitief of prestatiegericht zijn. Wandelen, boodschappen, samen koekjes bakken, naar de kinderboerderij, dansen op gekke muziek, kietelen, verkleden, etc. Iets waarbij jij het niet beter kan doen dan zij (zoals bijvoorbeeld bij tekenen of knutselen), en waar geen vooropgestelde eisen of normen voor zijn (zoals regels, winnen, etc.).

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 12:42 
Volwassene

Ik was nog wat aan het speuren en kwam een eerdere post van je tegen. Ik denk inderdaad ook dat je onbewust heel veel van je dochter vraagt en zij voelt dat de lat heel hoog ligt. In een andere post schrijf je:

Zo wist ze ook met 4 jaar al kleuren van regenbood zeggen en terug in de goede volgorde en pas nu een jaar later heb ik het gevraagd en zegt ze het ook weer foutloos. Uit school komt ze wel met regenboog tekening kleuren door elkaar en toen ik haar vroeg waarom want je kent toch de volgorde ze zei: juf zei ‘dat je zelf het mag weten welke kleuren je gebruikt’.
—> dit is een typisch voorbeeld, ze komt thuis met een tekening die ze heeft gemaakt zoals ze hem zelf wil maken waarna jij aangeeft dat ze het fout heeft gedaan want de kleuren staan in de verkeerde volgorde.

Ook las ik iets over dat je tegen haar zegt: kom we gaan tot 50 tellen! Dochter wil niet/zegt het niet te kunnen. Jij zegt van wel want ze heeft het eerder gedaan. Dochter wil nog niet waarna jij ‘dreigt dat ze anders geen tv mag kijken’. Vervolgens telt ze dan toch maar tot 50.

Met al die opdrachtjes geef je haar het gevoel dat ze de dingen moet kunnen en weten. Ze weet ook dat jij wil dat ze het goed doet. Met andere woorden geef je haar de boodschap dat ze geen fouten mag maken, ze is bang om het verkeerd te doen en raakt vervolgens in paniek. En dan denkt zij; ik kan maar beter niks doen, dan kan ik ook geen fouten maken. Ze moet vertrouwen krijgen in zichzelf en ik zou daarom echt even alles loslaten. Geen opdrachten, geen briefjes in trommels en haar lekker laten.

Denk je toch dat ze thuis meer uitdaging nodig heeft zou ik eerder kiezen voor samen een spelletje doen (memory, mens erger je niet enz) en laat haar dan zelf uitpluizen hoeveelnstapjes ze mag zetten en verbeter haar niet als ze het mis heeft.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2018, 23:08 
Volwassene

Oh zie dat ik heb vergeten te reageren.

Gelukkig dat periode met wat extreme perfectionisme zo goed als voorbij. Ik denk dat het een samenspel van verschillende factoren waren. Op school zien ze dat totaal niet terug. Thuis zijn we met squla groep 3 gestart en ze kan daar prima anticiperen oo de fouten. Het helpt haar fouten maken en herstellen. Ze zegt zelf ook nu vaak: foutje mag, daar leer je van.
Soms als we in avond boek lezen noemt ze letter verkeerd of twijfelt en dan raakt ze soms in paniek maar denk ook heeft te maken dat ikzelf dus geen nederlands lees (dat denkt ze omdat ze wordt tweetalig opgevoed). Op school zien ze dat niet terug namelijk

Het is ook zo dat ineens zien de leerkrachten dat hara niveau anders is dat ze haar hebben ingeschat. Ze zien dat ze avi m3 kan lezen en resultatief rekenen tot 20 dus oer direct wordt ee levelwerk traject ingestart 2 uur oer week. Ze vind het nog steeds heerlijk in groep 1/2 spelen maar wat was ze blij om dat lewelwerk ze kan niet wachten en ik moest elke dag horen van haar “waneer,mam?”...

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]