Het is nu 13 dec 2018, 09:42

Pagina 2 van 4 [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Huilend meisje groep 1
BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 08:45 
Volwassene

@hanneke
ik heb het wel vaker meegemaakt als ik moest helpen in klas of mijn dochter ging ophalen vroeger tussen de lessen. Weet niet of het hele dag is natuurlijk haha maar het is gewoon normaal bij die leeftijd als ze net beginnen. Mijn dochter huilde ook eerste weken heel vaak en ik heb vriendinnen waarbij moeders eerste weken werden gebeld om kind op te halen want was niet te doen met die huilbuien. Na 2 maanden ging dat bij iedereen goed en niets aan de hand.
Als het situatie in groep verder “normaal” is en er wordt wel eraan gewerkt en aandacht aan gegeven en niet dat kind in hoekje gaat huilen en er speelt verder niets dan zou ik “aankijken” enrustig opbouwen met vaker ophalen en misschien eerder.

Ik heb een kennis waar kind ging huilen veel en wilde niet meer naar school. Werd onderzocht en bleek dat hij gepest werd door oudste kleuters. dat is bij Ts dochter niet in orde. Het is eerdder dat ze veel indrukken krijgt en dus het gewoon rustiger moet aandoen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 10:42 
Volwassene

Lieverding schreef:
maar het is gewoon normaal bij die leeftijd als ze net beginnen.
Volgens mij is dat echt geen normaal kleutergedrag op school. Of begrijp ik je verkeerd, en bedoel je met 'de hele dag huilen' dat ze af en toe even een traantje hebben?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 12:04 
Volwassene

Ik heb inmiddels een gesprekje met de juf gehad. Voor haar vielen er een hoop dingen op hun plek toen ik een filmpje liet zien van dochter die aan het voorlezen was. Ze schrok ook van het verschil in tekeningen en andere voorbeelden die ik gaf. Ze had zelf wel een vermoeden maar door het filmpje werd het extra bevestigd. De juf denkt dat dochter zo verdrietig en gefrustreerd is omdat ze zo teleurgesteld is in de basisschool en het idee dat zij daarbij had. Ze nam het woord onderpresteren in de mond en wil dit serieus gaan oppakken. Dochter word nu in een plus groepje geplaatst om te gaan werken aan haar faalangst en perfectionisme, volgens haar is dit een bekend probleem bij hb kinderen of kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Ze gaat haar nu moeilijkere werkjes aanbieden zodat ze leert om fouten te durven maken. Ze mag nu meedoen met groep 2 en de juf gaf aan dat we er rekening mee moeten houden dat ze volgend schooljaar meegaat naar groep 3. In principe versnellen ze niet graag maar soms kan het niet anders. Ze gaan nu hard aan het werk aan executieve functies en als dat voldoende is gaat ze volgend jaar mee naar groep 3. Indien dat niet het geval blijkt blijft ze nog een jaar in groep 2 met aangepast programma. Ze willen in ieder geval versnellen voor groep 5. Ook hebben we afgesproken dat ik het langzaam ga opbouwen met de middagen naar school. Deze week heb ik haar iedere middag opgehaald en toen is het goed gegaan.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 13:49 
Volwassene

Oh Juliette dat klinkt als een fijn gesprek! wat goed dat de juf jou en je dochter zo serieus heeft genomen!
Hoe sta je tegenover het versnellen? hadden jullie daar, gezien de voorsprong, al rekening mee gehouden of moet je nog wennen aan het idee?
Wel fijn m.i. dat ze willen versnellen vóór groep 5! (mijn dochter is vorig jaar versneld van 4 naar 6 gegaan, m.i. te laat, maar toen wisten ze het pas zeker... gevolg: vriendengroepjes waren allemaal al gevormd en het is erg moeilijk er nu tussen te komen. plus de kinderen zijn zich allemaal veel bewuster van leeftijd etc dus ze wordt nu echt als 'jonkie' gezien ).
edit: ik realiseer me dat je dochter echt erg voorloopt als ze nu al voorleest. In groep 3 ligt de nadruk héél erg op leren lezen. Als je dat al kan is dat héél erg saai. Dus ook daar zal het programma aangepast moeten worden.
Loopt ze ook op andere gebieden zo voor? In een volgend gesprek zou je misschien eens kunnen vragen naar 'doortoetsen'. Zeker wanneer de beslissing 'groep 3 of niet' in de buurt komt. Op die manier kom je er achter waar haar werkelijke zone van naaste ontwikkeling van je dochter ligt, ook op andere gebieden. En het zou zomaar kunnen zijn dat ze nog verder is dan waar school nu op 'gokt'.

Laatst bijgewerkt door yolalala op 29 aug 2018, 13:54, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 13:51 
Volwassene

Wat een ommezwaai in ene! Ik vind het wel heel snel om te zeggen: we gaan versnellen voor groep 5. Zeker na twee weken school haha. Maar, het is superfijn dat de juf er nu meer aandacht voor heeft en ze gaan kijken of zo'n plusgroepje iets voor haar is.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 14:21 
Volwassene

Zo kun je het wel stellen, inderdaad een hele ommezwaai! Wij waren ook even helemaal beduusd na dat gesprek.
Yolalala eigenlijk dacht ik dat het wel mee viel allemaal, ik twijfelde of ik dat filmpje wel moest laten zien. Ik had ergens het idee dat het redelijk gemiddeld (misschien wat erboven) zou zijn, je hoort tegenwoordig ook steeds vaker dat kinderen al vroeg met letters/lezen bezig zijn. Ze is ons eerste kind en vergelijken is dan lastig. Aan haar jongere zusje merken we wel dat zij later is met bepaalde dingen, maar volgens het cb is dat gewoon gemiddeld. Verder merk ik met speelgoed dat ze daarin vaak spellen speelt vanaf 6/7 jaar. Bijvoorbeeld loco boekjes, maar als ik eerlijk ben is dat zelfs te gemakkelijk (voel me dan meteen een opschepster als ik dat zo zeg). Spellen met ruimtelijk inzicht doorziet ze ook snel terwijl ik dan nog aan het nadenken ben. Daaraan heb ik wel gemerkt dat ze redelijk vlot is. Ze schrijft dingen op uit haar hoofd, maakt mee boodschappenlijstjes als we naar de winkel gaan bijvoorbeeld.
Over versnellen heb ik eigenlijk nog niet zo nagedacht, ze is ook nog zo klein langs die groep 2ers. Als ze maar aansluiting kan vinden, dat vind ik heel belangrijk.
Ik ben in ieder geval blij dat ik serieus genomen word.
Juf had het trouwens ook nog over niveau bepalen, zou ze dat bedoelen met doortoetsen?

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 15:45 
Volwassene

Het kan inderdaad heel goed dat de juf wil doortoetsen om te kijken hoever ze eigenlijk al is..

Bij onze middelste en jongste is dit overigens niet gebeurd, die hebben gewoon korter gekleuterd op basis van wat ze lieten zien in de klas en op de toetsjes die ze toen maakten (o.a. CITO). Nu zou het bij jouw dochter natuurlijk echt maar 1 jaar in groep 1 zijn als ze haar door willen laten stromen, maar als ze er sociaal en cognitief aan toe zijn, plus wat aansluiting vinden met de nu 2e groepers en een ok werkhouding hebben: niet teveel twijfelen. Ik vond het eerst ook wel wat slikken, zeker omdat door zittenblijvers er soms 2 jaar tussen zit in leeftijd, maar het pakt tot nog toe goed uit voor onze verlegen en perfectionistische middelste.

Maar voor nu: fijn dat het opgepakt is en de juf nu al zo mee wil denken!

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 16:18 
Volwassene

Juliette schreef:
Juf had het trouwens ook nog over niveau bepalen, zou ze dat bedoelen met doortoetsen?
Dat zou kunnen. Wel goed dat ze dat ook doen. mijn dochter is eind groep 1 doorgetoetst*, maar bij haar zijn ze maar door gegaan tot midden groep 3. Daarna wordt steeds meer verwacht van de lees- en schrijfvaardigheid van de leerling, dus als je nog nooit formeel lees- of schrijfonderwijs hebt gehad, zoals mijn dochter toen, houdt het snel op. Bij kleuters is het daarom vaak moeilijker om echt door te toetsen. Al heb ik hier op 't forum later gehoord dat het zeker wel kan, met aanpassingen. Maar goed, jouw dochter leest en schrijft al dus dat zal minder een probleem zijn.

Gooi al je gedachtes aan 'valt wel mee', 'opschepper', 'gemiddeld' maar even uit je hoofd. Jouw dochter loopt minimaal 2 jaar voor wat betreft lezen en schrijven. Op deze site kun je zien wat het verwachte niveau is bij de overgang tussen 2 en 3. Erg verhelderend vond ik toen oudste in groep 1 zat.... https://www.slo.nl/downloads/documenten ... chool.pdf/ 'kijk maar eens bij 'orientatie op geschreven taal' daar staat o.a. einddoel groep 2: "herkent en benoemt (enkele) letters, bijvoorbeeld de eigen naam; schrijft tekens die op letters (beginnen te) lijken"

* doortoetsen: betekent dat ze de cito's van komende jaren afnemen, net zo lang tot de leerling onvoldoende scoort. Dat is dan haar globale 'zone van naaste ontwikkeling'. Als school het helemaal goed doet, worden daarna de methodetoetsen tot dat niveau afgenomen, zodat ze ook kunnen bepalen waar haar hiaten zitten.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 17:44 
Volwassene

MV-3, fijn om te lezen dat het bij jullie zo goed uitgepakt heeft. Mij lijkt het ook een heel verschil ook met zittenblijvers (niet eens aan gedacht). Dochter is al klein voor haar leeftijd dus dat zal wel opvallen mocht versnellen van toepassing zijn.

Yolalala, bedankt voor je uitleg. Ik ben benieuwd of ik de juf goed begrepen heb of dat ze op een andere manier het niveau gaat bepalen. Het schrijven wat ik bedoel is nog echt met blokletters en precies geschreven zoals het klinkt. Bijvoorbeeld; Koonijn, paart, op die manier. Dus nog geen schrijfletters, al wil ze die wel graag leren maar daar ga ik me niet aan wagen.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 18:01 
Volwassene

Wat fijn dat er een grote stap in de goede richting is gezet.
Citaat:
Het schrijven wat ik bedoel is nog echt met blokletters en precies geschreven zoals het klinkt.
Dat betekent dat ze het aanvankelijk spellen ook al onder de knie heeft en de voorsprong nog groter is dan 2 jaar.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 18:06 
Volwassene

Wat fijn Juliette dat de school dit zo accuraat op gaat pakken. Tikkeltje jaloers ben ik er wel op. Ik hoop dat het snel goed uitpakt voor je meisje.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 19:52 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben erg blij dat het zo goed opgepakt word, nu maar hopen dat het voor dochter ook goed uitpakt.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 21:33 
Volwassene

Juliette schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben erg blij dat het zo goed opgepakt word, nu maar hopen dat het voor dochter ook goed uitpakt.

Dat is het allerbelangrijkste ja!

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 09:41 
Volwassene

Juliette, het klinkt alsof ze op school heel welwillend zijn en dat is heel fijn.

Maar ik denk dat jullie samen met school wel goed moeten kijken of zo snel mogelijk door naar groep 3 (zo lees ik het tenminste) echt de beste oplossing is. Als ze nu al voorleest en woorden fonetisch opschrijft, heeft ze de eerste helft van groep 3 ook niet zoveel te leren. En ik weet uit ervaring met mijn zoon dat het dan lastig kan zijn om motivatie voor school te houden. Ik zou zeker ook andere mogelijkheden overwegen, al zitten daar ook haken en ogen aan: iets langer laten rijpen in groep 1/2 en pas na de kerst instromen in groep 3. Of groep 3 overslaan in plaats van groep 2. Net wat het beste bij jouw meisje past.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 21:06 
Volwassene

Cacao ben het met je eens dat ook naar groep 3 het programma aangepast moet worden. Maar ligt ook een beetje aan het soort onderwijs. Bij onze montessori was er veel vrijheid en kon onze J gewoon op haar eigen niveau lezen terwijl andere kinderen hun eerste woordjes leerden.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 19:42 
Volwassene

Dank voor jullie toevoeging en tips. Fijn dat jullie meedenken!
Ik denk ook dat als het op versnellen van 1 naar 3 aankomt er het een en ander aanpgepast zal moeten worden. Het lijkt me niet goed voor haar motivatie als ze weer van voor af aan moet leren lezen. Schrijven en rekenen dat is aan weer een ander verhaal want dat zal ze gewoon mee kunnen doen met de rest van de klas. Mocht het zover komen ga ik zeker vragen hoe ze dit precies willen gaan aanpakken.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2018, 13:00 
Volwassene

Als ik kijk naar de doelen van eind groep 2, dan kan dochter van 2.8 dat nu al. Vanochtend 'schreef' ze met magneetletters zonder problemen opa, oma, papa, mama en haar eigen naam...

BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 14:33 
Volwassene

Het loopt weer niet zo lekker op school. Ik kreeg deze week iedere keer een volle broodtrommel en drinkbeker mee naar huis. Volgens de juf is dochter veel huilerig en vertoont babyachtig gedrag. Ik maak me hier zorgen om want dit ken ik thuis niet van haar. De juf denkt dat ze een machtsspelletje speelt door haar lunch en drinken te weigeren op school. Ze huilt veel en de juf krijgt haar dan ook niet stil. Ik krijg het gevoel dat dochter niet lekker in haar vel zit in de klas. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Ik heb ook aangegeven dat dochter graag de schrijfletters zou willen leren. Ze heeft het hier al zo lang over en vraagt regelmatig aan mij of ik het voor wil doen. Ik wil me daar niet aan wagen omdat ik bang ben het haar verkeerd aan te leren. Gevolg is dat ze alsnog zelf gaat proberen om deze letters te schrijven, ze lijken er wel op maar ik denk niet dat dit de juiste manier is. De juf gaf aan dat ik haar in blokletters mocht leren schrijven, hierop heb ik aangegeven dat ze dit al een hele tijd doet. De juf gaat overleggen met de juf uit groep 3 wat ze hiermee wil/kan doen. Ze twijfelt om schrijfoefeningen aan te bieden omdat dochter nog veel andere dingen te leren heeft. En daarmee doelde ze op het babyachtig gedrag. Ik merk gewoon dat het steeds minder lekker gaat met onze dochter en dat we haar steeds een beetje meer ‘kwijt’ raken. (Klinkt misschien erg dramatisch maar ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven). Is het verstandig om met een deskundige hierover te gaan praten?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 15:34 
Volwassene

En wat vertelt je dochter zelf? Misschien lijkt het soms niets maar het kan dat ze sommige dingen echt heel erg vindt. Zo was mijn dochter alle vertrouwen kwijt in haar juf omdat de juf een paar keer 'straks' had gezegd en vervolgens deed de juf niet wat ze in dochters ogen had beloofd.

Naast dat je dochter toe is aan andere stof, kan het misschien zijn dat ze zich niet prettig voelt tussen de kleuters?

Ik denk dat als jij als moeder het gevoel hebt dat je je dochter aan het kwijtraken bent, dat het inderdaad verstandig is om hulp te zoeken. (Ik had precies hetzelfde gevoel, ook geen ervaring, uiteindelijk bleek dat mijn dochter minimaal 4 jaar verder te zijn in haar ontwikkeling, was in 1 keer duidelijk waarom mijn dochter zich zo ellendig voelde op school. Zij huilde ook veel en dat krijg je niet veranderd, (wat je dochters juf aangeeft 'als veel te leren') als je de omgeving van je kind niet veranderd.)

Heeft de juf nog iets gedaan met het kijken waar je dochter staat? Schrijfletters aan leren kan prima, montessori heeft speciaal materiaal voor kleuters. Ik was ook huiverig omdat ik bang was om het verkeerd aan te leren, de juf gaf mij een gekopieerd a4 mee met hoe ze de schrijfletters aanleerde. (Met pijltjes en start en eindpunten) Misschien dat je om zoiets kan vragen?

BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 15:46 
Volwassene

Juliette, ik dacht dat ik ergens in dit topic iets over versnellen naar groep 3 had gelezen voor je dochter?
Hoe staat de school er nu tegenover? De juf heeft vermoed ik wel je dochter ook gezien voor het baby-achtig gedrag?

Hier heb ik een meid die gewoon uitgekleuterd was. Zij zit nu als 4-jarige in groep 3 en is gewoon dolgelukkig. Ze vind alles nog wel makkie (buiten de schrijfletters) en staat te popelen om met de echte sommen en boekjes te beginnen. Ook sociaal- emotioneel zit ze veel beter in haar vel: een massa vriendinnen van groep 3 en geen problemen om de hele dag stil te zitten en op te letten.
Een hele verandering tegenover haar gedrag in de kleuterklas. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik tot de eerste schooldag heb liggen piekeren of dit het beste was voor onze kleuter. Nu zijn we opgelucht dat we momenteel de juiste beslissing hebben genomen om nogmaals te versnellen. Onze meid zegt zelf: ik ga echt nooit meer terug naar die kleuters (enkel om de juf te helpen als ze het echt niet snappen)

Misschien mag je meid enkele momenten meedraaien in groep 3, dit hebben wij vorig jaar met onze meid gedaan om te zien of dit beter was. School meot hier natuurlijk wel voor openstaan.

Pagina 2 van 4 [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende