Het is nu 11 dec 2018, 14:32

Pagina 3 van 6 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2018/2019
BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 11:39 
Volwassene

Brenda, ik snap het niet helemaal geloof ik.

Hier moest dochter twintig woordjes in een minuut kunnen lezen. Als dit lukte: zon. Lukt dit niet: maan of ster.

Hoe dan ook is 150 woorden in drie minuten lezen behoorlijk knap. Waarom was je zoon zo overstuur?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 15:51 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Leuke meid is 't. :D

:D Word ik helemaal blij van te lezen. Het is zo leuk om te beseffen 'wat heb ik toch een leuk kind!'. Ik vond vroeger de zaakvakken ook veel leuker, vooral op de basisschool (toen was het nog lekker makkelijk :lol: )

Vraagteken, wat fijn dat je jongste zo snel al helemaal gewend raakt!

Brenda: 150 woordjes in 3 minuten is inderdaad best veel denk ik. Hier doen ze ook veel testen op hoeveel woorden per minuut. Ik geloof dat het de bedoeling is dat ze aan het eind van het schooljaar rond de 50 woorden per minuut zitten. Baloe leest nu rond de 35/min geloof ik, tenminste, dat was een maandje terug, maar hij maakt grote sprongen met lezen dus wellicht nu meer. Hij is net 'gepromoveerd' van groene boekjes naar paarse boekjes en helemaal trots. Dat zijn nu meer de hoofdstukboeken. Donderdag hebben we gesprek met de juf en ik ben wel enorm benieuwd hoe ze vindt dat het gaat.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 16:02 
Volwassene

Groene boekjes? Paarse boekjes? Nooit van gehoord! Ik ga het dochter zo vragen!

Oh, antwoord. Paarse boekjes. Andere kleuren zijn er nog niet, maar vandaag had je een boekje van de juf gelezen. Makkelijk, maar kleinere letters volgens dochter.

Ik snap er nog steeds weinig van.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 16:03 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Brenda, ik snap het niet helemaal geloof ik.

Hier moest dochter twintig woordjes in een minuut kunnen lezen. Als dit lukte: zon. Lukt dit niet: maan of ster.

Hoe dan ook is 150 woorden in drie minuten lezen behoorlijk knap. Waarom was je zoon zo overstuur?

Misschien heeft hij dat wel gedaan. Die 20 woorden in een minuut. Maar dat weet ik dus niet ben er niet over geïndoctrineerd en kind vertelde het ook niet duidelijk.

Hij zei wel dat hij meer woordjes moest als de rest van de klas.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 16:48 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Groene boekjes? Paarse boekjes? Nooit van gehoord! Ik ga het dochter zo vragen!

Oh, antwoord. Paarse boekjes. Andere kleuren zijn er nog niet, maar vandaag had je een boekje van de juf gelezen. Makkelijk, maar kleinere letters volgens dochter.

Ik snap er nog steeds weinig van.

Sorry Spitsmuis, die kleuren boekjes is iets van hier in onze school bibliotheek (USA), denk niet dat jullie hetzelfde systeem zullen hebben :mrgreen:. Ik weet ook precies hoe het werkt, maar alle boekjes hebben een sticker op de kaft met moeilijkheidsgraad in kleurcode, net als jullie AVI niveaus hebben denk ik. Ze beginnen met blauw, dan groen en kennelijk nu paars.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 17:47 
Volwassene

Woon jij in Engeland? Mijn kinderen hebben in Londen op school gezeten en daar hadden ze ook die kleuren. Goud was het pittigst, geloof ik. Zoon zat daar in Y2 en stoomde binnen een mum van tijd door naar goud. Of was het wit? Weet ik niet meer, maar ik weet nog wel dat hij David Walliams graag las. The world’s worst children was mijn favoriet. :D

Nu begrijp ik dochter echt niet meer. Zij begrijpt zichzelf ook niet.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 19:30 
Volwassene

Ja, kleurniveaus hadden we ook op de internationale school. Jongste is van overtuigd dat groep 3 "reception" is (kleuterklas in Engeland) omdat ze bezig zijn met letters. :lol:

Jongste heeft een vriendje erbij, een kindje die ook Paw Patrol heel leuk vindt. Heeft dezelfde naam als een beste vriendje van vorige jaar in buitenland.

Geen idee trouwens over de DMT of lees testen. Volgens mij is jongste niet getest op leesvaardigheden nog. Maar hij heeft zijn dunne leesboekje al uit en vindt de veilig en vlot boekje best leuk.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 22:24 
Volwassene

Vandaag is de klas begonnen aan kern 2. Buddy had vorige week wat vrijblijvend een zon-leesboekje erbij gekregen. Hij moest gisteren een stuk daaruit voorlezen aan de juf en nu krijgt hij "echt" zon. Dus ook een zon-werkboekje, en het is niet meer "erbij" maar "in plaats van", en hij heeft een nieuwe plek in de klas gekregen naast een andere zon-leerling, en hij moet zelfstandig werken tijdens de instructie.

Buddy is zo trots als een pauw. Hij was helemaal hyperactief vanavond thuis; springen en wiebelen op z'n benen tijdens het vertellen. Deze "prestatie" is voor hemzelf veel bijzonderder dan zijn rekenlessen bij de onderwijsassistent. Hij heeft het gevoel dat hij hier wekenlang voor geoefend heeft en dat het zelf aangeven wat hij al kon (alle letters aangekruist op een blad met letters) ook een rol heeft gespeeld.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 14:49 
Volwassene

Brenda, vandaag zei jongste dat hij een ook leestoets van een minuut had. Hij heeft 60 woorden kunnen lezen, zegt hij. Volgens hem moet je 80 in een minuut halen om bij zon te horen, maar of hij vertrouwbaar is, geen idee. Makkelijke woorden zei hij, zoals "was". Geen idee of dit een DMT deel was of iets anders.

Fijn, geekmum. Lekker dat hij er al aan zon kan beginnen en zo trots is!

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 17:12 
Volwassene

Ze moeten 40 woordjes in een minuut lezen om als score zeer goed te hebben. Mijn zoon had er 70 waarvan 3 foutjes, hij had wel de zon versie met woordjes met onbehandelde letters zeg maar. Op beide bladen stondem 40 woordjes.

Rekenen gaat ook prima, hij had in een van de eerste weken 3 foutjes in een week tijd (daar was hij van overstuur geweest). Ze hebben de klas herverdeeld en hij zit nu samen met een ander jongetje wat ook zonder instructie mag werken.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 14:57 
Volwassene

Ah, Brenda, dat klinkt logisch. In ieder geval is kern 2 vandaag begonnen en mag jongste ook op zon niveau werken. Dat is niet meer te makkelijk zegt hij, dus wel zo fijn. Rekenen is nog steeds veel te makkelijk, maar hij heeft er geen last van gelukkig. Onze school is goed gericht op snelle leerlingen, dus ik verwacht in de loop van de tijd verbetering te zijn, als jongste aan alles gewend is.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 18:42 
Volwassene

Ik baal stiekem een beetje dat ze bij ons nu een andere methode hebben.. Geen kernen, geen raket - zon etc., ook geen woordjes gelezen voor zover ik begrepen heb haha. Druk met schrijfletters oefen en cijfers opschrijven, wel lezen uiteraard en ook rekenen, maar dus niet de methode die ik ondertussen ook haast kon dromen door de oudere zussen :P

Ik begin hier wel te merken dat de jongste echt een perfectionist ten top is. Al die schrijfletters moeten perfect en ze zit zo geconcentreerd thuis ook nog te oefenen. Ze moet echt aangeslingerd worden om ook wat ontspanning te zoeken.. Ik denk dat ze daarom met rekenen nog geen extra uitdaging krijgt, want ik merk thuis dat ze dat heel goed snapt, maar onzeker is en het nog een paar keer narekent :roll:

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 10:03 
Volwassene

Ik heb 3 werkboeken meegekregen die foutloos zijn gemaakt. En dan begint me nu wat te knagen hé. Juf zei we gaan in februari de precieze niveaus bepalen op basis van de citos. En dan denk ik maar als hij nu al zo goed leest, de boel foutloos maakt, waarom dan nog 4 maanden wachten met niveau bepalen en eventueel extra uitdaging bieden.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 12:18 
Volwassene

Je kunt ook vragen of ze nu de cito M3 al willen afnemen. Kunnen ze eerder beginnen met het juiste niveau aanbieden :D

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 16:46 
Volwassene

Brenda, gaat het om rekenen of taal? Qua taal kan je altijd leesmateriaal thuis op niveau aanbieden. Donald Duck i.p.v. DD Junior bijvoorbeeld. Rekenen, ja, dat is erg simpel in groep 3, vooral het begin. Maar ik weet niet wat ze kunnen geven qua rekenen voor kinderen die al voorbij E3 zijn. Heeft rekentijgers iets voor groep 3? En ook rekening meehouden met het feit dat wat niet getest is, komt ook niet boven uit een cito. Als de voorsprong erg groot is, is een groep 3 cito onvoldoende om het niveau te bepalen. Maar ja, wat de oplossing is, moet ik ook nog uitzoeken.

MV-3, heeft de methode bij jullie geen niveaus? Alle kinderen leren hetzelfde? Dat lijkt mij ook jammer. In zo een school denk ik dat je sneller vraagt voor werk van een klas hoger.

Jongste was erg blij met taal vandaag. Hij zei zelfs dat het veel leukere werk was omdat het uitdagender was. Vond knap dat hij dat zo kon realiseren en verwoorden. Hij was wel boos op voetbal omdat hij er -- volgens hem -- niet goed in was. Ja, moet hij ook leren, niet alles ben je goed in.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 15:53 
Volwassene

Het gaat inderdaad om taal. We hebben inmiddels Squla aangeschaft en meneer vindt dat erg leuk, jammer genoeg loopt hij voor rekenen niet echt warm.

We hebben de groep 4 serie gestreepte boekjes aangeschaft waarvan hij er elke maand 2 gaat krijgen. Als we ergens heen gaan met bordjes tekst enzo laten we hem ook vaak een stuk lezen. Hij leest eigenlijk alles behalve echte lastige woorden zoals leenwoorden uit het buitenland of met meer dan 3 lettergrepen.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 18:55 
Volwassene

Brenda, als het om taal gaat, zou ik gewoon veel boeken geven. Sqala is leuk, maar eigenlijk geef ik liever allerlei boeken. Jongste leest al, zou niet weten wat zijn niveau is, maar bij de bieb slaan wij de AVI boeken over voor gewoon boeken. Minecraft, boomhut boekjes, weet boeken, strippen. Als het niveau te hoog is, laat hij het boek staan. Dat is wat ik bedoel dat taal uitdaging makkelijk is thuis te doen. Van lezen leer je ook spelling en grammatica.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 17:52 
Volwassene

Jongste heeft voor moeilijkere rekenwerk gevraagd, en zijn juf zei dat hij andere boeken mag hebben na de herfst vakantie. Wel zo fijn dat hij uitdaging zelf regelt! Hij vind zonwerk leuk en heeft ook begrijpend lezen erbij.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 09:19 
Volwassene

Wat goed van je zoon Vraagteken! Heerlijk als een kind genoeg zelfvertrouwen en lef heeft om zijn of haar eigen zaakjes te regelen.

Dochter vindt groep 3 nog steeds 'keigaaf'. Ze vindt de Zon-lijn en begrijpend lezen leuk en heeft heerlijk veel vriendinnetjes in haar klas. Ook met haar oude vriendinnetje dat in de parallelklas zit is ze nog goed bevriend, dus ze gaat elke dag zingend naar school. Na een jaar kleuteren mocht ze wat cognitie betrof door naar groep 3 van haar toenmalige juf, maar wij als ouders hebben dat tegen gehouden. Ze is al de jongste thuis en zou op school dan ook de jongste zijn. We gunden haar het om op een belangrijke plaats in haar leven niet weer de jongste te zijn, dus ze heeft gewoon twee jaar gekleuterd. Ik ben daar nu zo blij mee! Ze staat stevig in haar schoenen en ik haar juffen en ik denken dat dat onder andere komt doordat ze niet weer het kleintje is. (wel wat betreft lengte, maar dat is een ander verhaal)

Wel hou ik haar in de gaten. Ze had een rekentoets gemaakt en hetgeen dat ze had gedaan was foutloos. Ze had alleen geen zin gehad in de laatste opgaven en had als smileys getekend bij de antwoorden. (??)

Haar juf maakt zich niet druk, want ze had een negen voor haar toets.
Ik maak me wel druk, want ze had uit baldadigheid smileys bij de laatste paar opgaven getekend. Op mijn vraag waarom ze dat had gedaan, antwoordde ze dat ze geen zin meer had om antwoord te geven. De opgaven waren namelijk allemaal hetzelfde geweest en de juf had moeten begrijpen dat ze het al kon.

Malle meid. Maar wel iets om te onthouden!

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 14:57 
Volwassene

Spitsmuis: de smileys van je dochter zijn hier herkenbaar bij ons. Op één van haar eerste huistaken besloot dochterlief hartjes te tekenen op het einde. Ze vond het nogal saai, want ze vond de taak makkie en zo werd de boel toch nog wat vrolijker ...
Juf had de hint door en zij krijgt dan aangepast huiswerk met de afspraak dat de boel niet meer opgefleurd wordt.

Het is wel fijn als ze het goed hebben op school, hier is nu al enkele weken volledige rust in huis. Nooit geweten dat dat kon ;)

Pagina 3 van 6 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende