Het is nu 26 aug 2019, 11:19

Pagina 14 van 15 [ 282 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2018/2019
BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 22:12 
Volwassene

De twijfel slaat hier toe. Dochter #2 is (net als dochter #1) na de voorjaarsvakantie versneld van groep 2 naar groep 3 gegaan. Bij #1 is dat heel goed uitgepakt en zij zit nu alweer een paar groepen verder en redt zich prima. Docent en IB’er vinden dat #2 nu na de zomer mee kan gaan naar groep 4. Ik twijfel enorm. Ze is een stuk minder zelfverzekerd dan haar zus, kan het werk in de klas wel bijbenen, maar moet er wat moeite voor doen. Ze is heel gevoelig en voelt dat ze moet opboksen tegen de kinderen in haar nieuwe klas die meer weten/verder zijn. School vindt dat we moeten vertrouwen dat het goed gaat komen en ze tijd nodig heeft om te wennen. Ik denk dat haar persoonlijkheidje uiteindelijk toch niet past bij de versnelling. Maar ik snap wel dat school zegt dat ze groep 3 al binnen heeft en zich gruwelijk zou vervelen en het voor haar ook niet goed voelt als ze dat ‘nog een keer’ moet doen...

Hebben anderen hier voor eenzelfde keuze gestaan en hoe is dat gegaan?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 08:48 
Volwassene

Hier hebben we juist voor oudste het fijn gevonden dat hij tegen kinderen kwam die meer wisten en meer konden dan hem. Dat zijn zelf vertrouw een flinke klap had daarvan was ook logisch (meer natuurlijk heel erg voor ons als ouders). Nu een jaar verder zien we in hem heel veel groei en zijn we heel blij dat hij heeft geleerd om voor iets te werken, in plaats van denken dat alles makkelijk kwam voor hem.

Jullie hebben niet voor niks haar laten versnellen, en dat is eigenlijk nog maar kort geleden. Wat een goede beslissing is is soms moeilijk te zeggen, maar misschien is het een idee om terug te gaan naar de redenen die jullie hadden bij de versnelling en kijken hoe je voelt daar nu over. Misschien vinden jullie dat de redenen die jullie hadden wegen minder zwaar tegen het gevoel dat je dochter moet bijbenen, of misschien niet. Moeilijk te zeggen.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 20:52 
Volwassene

appelmoes: hier nagenoeg hetzelfde dilemma. Onze dochter gaat maandag en dinsdag meelopen in een fulltime HB klas om te kijken of dat iets is maar we denken er toch sterk over haar nog een keer groep 3 te laten doen. En dan simpelweg om zich verder te ontwikkelen in de breedste zin van het woord.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 08:00 
Volwassene

Ik merk dat leeftijdsverschil veel doet. Mijn zoon is in gedrag echt een kind van 6, terwijl zijn klasgenootjes 7 of bijna 7 of zelfs al bijna 8 zijn. Qua leren zit hij blijkbaar op leesgebied op groep 6 niveau en qua rekenen ergens midden / eind groep 4.

Ik merk dat hij maar met 2 kindjes aansluiting heeft in de groep, die zijn beiden al wel even 7 maar die volgen ook de plusklas, mijn kind overigens niet. Volgend rapport gesprek maar eens met de juf overleggen.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 19:21 
Volwassene

Citaat:
Ik merk dat leeftijdsverschil veel doet. Mijn zoon is in gedrag echt een kind van 6, terwijl zijn klasgenootjes 7 of bijna 7 of zelfs al bijna 8 zijn. Qua leren zit hij blijkbaar op leesgebied op groep 6 niveau en qua rekenen ergens midden / eind groep 4.
Ik merk dat hij maar met 2 kindjes aansluiting heeft in de groep, die zijn beiden al wel even 7 maar die volgen ook de plusklas,
Als ik je bericht lees vraag ik me af of de aansluiting te maken heeft met de leeftijd. Zou je zoon in zijn eigen leeftijdsgroep wel aansluiting hebben gehad? Soms heeft weinig aansluiting niet te maken met leeftijdsverschil, maar met anders denken. Aansluiting met andere slimme kinderen lukt dan beter.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 05:44 
Volwassene

Het rare is dat hij met zijn vriendjes uit een groep lager heerlijk kon spelen (leeftijdsverschil was kleiner hij was 2 tot 4 maanden ouder). Hij gaf gisteren zelf toevallig aan dat hij best een jaartje over kon doen.

Dat kwam dus redelijk uit het niets, meer dat ik aangaf dat volgend schooljaar zijn vriendjes weer op dezelfde locatie als hem komen te zitten. Daar was hij blij om maar gaf hem ook te denken vermoed ik.

Ik vroeg hem of hij zijn werkjes ook te moeilijk vond dan. Hij zei dat hij ze juist te makkelijk vond. Toen gaf ik aan dat een jaartje blijven zitten dan niet handig is aangezien hij dezelfde werkjes dan nog een keer zou moeten maken. Daarmee was voor hem de kous wel even af.....althans waarschijnlijk is hij er nu nog over aan het denken.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 07:59 
Volwassene

Aansluiting is inderdaad soms moeilijk. Jongste speelt heel graag met oudere kinderen, deels omdat hij oudste gewend is. Zijn beste vriend is net 8 geworden. Oudste is soms jong qua gedrag, misschien omdat hij zo vaak met zijn broertje speelt, maar zijn beste vriend komt ook uit een klas hoger, deels volgens mij omdat ze vorig jaar september allebei nieuw op school waren.

Kan het ook zijn dat je zoon voelde sociaal meer op zijn gemak als een van de oudste en dat mist meer dan specifieke vriendjes?

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 08:12 
Volwassene

Ja en ik merk dat hij in de buurt ook het leukste speelt met oudere kinderen (11 jaar) of veel jongere kinderen (jaar of 3).

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 07:53 
Volwassene

Net de cito scores binnen, alles staat op I (I+ geven ze hier niet). Lezen zit echt op e5 beheersing.

Vraag me wel af wat ik ermee moet. De aansluiting in de klas is ver te zoeken maar de scores zijn heel hoog. Heb niet het idee dat hij er veel moeite voor moet doen.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 08:55 
Volwassene

Brenda1978 schreef:
Vraag me wel af wat ik ermee moet.

Je gaf eerder aan dat er een plusklas is en dat hij daar niet in zit. Ik zou proberen te regelen dat hij volgend jaar ook in de plusklas komt... Dubbel voordeel: peers & moeilijkere stof!

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 09:42 
Volwassene

Brenda, waarom zit hij niet in de plusklas? Dit lijkt mij wel nodig voor hem.

Hier zijn de scores ook binnen:
Avi: E6
Op spelling na is alles een A. Spelling is een C. Dochter lijkt gewoon op een van haar broers. Slim, maar spellen is lastig.

Op onze school hebben ze geen plusklas en dat is toch wel erg jammer. Ik overweeg om dochter naar een externe plusklas te sturen, maar daar moet ze een IQ-test hebben gedaan en hoger dan 130 scoren. Een van mijn zoons heeft in deze plusklas gezeten en ik (en hij) was er niet bepaald enthousiast over. Het kost ons 1500 euro voor een ochtend per week en wat mij echt tegen de borst stuit is dat er een IQ moet worden getoond.

Verder zit er hier weinig in de buurt aan plusklassen. Dochter geeft aan dat ze school ontzettend gezellig vindt, maar dat het wel heel erg makkelijk is. Gezien haar scores en interesses snap ik ook dat het allemaal wel heel erg simpel is en is een levelwerkje op z'n tijd niet afdoende.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 12:24 
Volwassene

Ik ga inderdaad eens navraag doen over die plusklas. En wellicht gewoon een kkaswissel.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 15:41 
Volwassene

Hier zijn de toetsen nog volop bezig.
We weten alleen dat Buddy AVI E5 gehaald heeft. Daar is hij heel blij mee.

Hij heeft ook net zijn zwemdiploma A behaald. Volgend jaar gaan ze schoolzwemmen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 17:57 
Volwassene

Hier is dochter aangenomen bij een hb school. Ze komt in combi 3/4. Ben benieuwd of het wat gaat worden met haar. Ze heeft er in ieder geval zin in :D

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 11:21 
Volwassene

Mag ik ook meeschrijven? Mijn dochter gaat na de zomervakantie naar groep 3. Behalve aan elkaar schrijven kan ze alles al. Ze had een heel mooi rapport. Dit jaar heeft ze in een plusklasje gezeten bij de kleuters. Ik zei dat ik aannam dat ze dan ook in de plusklas in groep 3 kwam? Maar tot mijn verbazing zei de juf dat de leerkracht dat dan bekijkt en dat dat klasje pas vanaf januari is, want ze moeten eerst wennen enzo..

BerichtGeplaatst: 07 jul 2019, 17:13 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
want ze moeten eerst wennen enzo..
Herkenbaar ... dit hoor je vrijwel elk jaar. Op veel scholen is het een reden om de eerste 6 weken nog niets te doen, ook niet verrijken/verdiepen terwijl je kind dat het jaar ervoor wel altijd aangeboden kreeg. Ik heb geleerd om aan het eind van elk schooljaar in gesprek te gaan met school en meteen afspraken te maken over de eerste weken van het volgende schooljaar. Zo duurde het na de zomervakantie meestal niet meer dan 1-2 weken eer de aanpassingen op gang kwamen, dat is beter dan 6 weken.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 00:12 
Volwassene

We hebben vrijdag het rapport van Buddy gekregen.

AVI was E5, dat wisten we al.
DMT was M5. Dat is heel mooi gedaan, want voor losse woorden lezen kreeg 'ie halverwege het jaar nog huiswerk omdat het niet op zon-niveau was.
Begrijpend lezen was een I. Niet doorgetoetst want geen I+, maar wel functioneringsniveau ruim E4.
Spelling was ook een I.
Voor rekenen was de M4E4 afgenomen en Buddy had een III gescoord op de E4 normering.

Volgend jaar naar groep 4 en rekenen in groep 5. Groep 4 gaat voor begrijpend lezen en wereldoriëntatie werken met teksten/vragen voor groep 4 t/m 6 in één boek.

De juf van groep 3 is klaar met de stof en laat de kinderen nu snuffelen aan boeken van groep 4. Buddy had de provincies en hoofdsteden geleerd; dat vond 'ie erg leuk.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 16 jul 2019, 13:04 
Volwassene

Juf had ook nog gezegd dat ze Buddy wil aanmelden voor fysiotherapie (binnen de school) voor zijn slechte handschrift.

Toen ze dat vroeg, ga ik toestemming. Leek me prima.

Maar heb nu twijfels. Ben aan het inlezen op de site Schriftontwikkeling.nl. Die geven argumenten waarom fysiotherapie voor slecht handschrift ongeveer even zinvol is als fysiotherapie voor vals vioolspel. Dat je vooral de lettervormen in detail aan moet leren (niet alleen de route maar ook de verhoudingen, het relateren aan de (hulp)lijnen, evenwijdigheid etc.). Ik herken een hoop van de 'red flags' die die site noemt van slecht schrijfonderwijs: lang gebruik van potloden, verwijzing naar fysio, een fysio die van alles met grove motoriek wil terwijl daar niet voor doorverwezen is (Buddy had in groep 2 al een paar maanden fysio), zwakke schrijvers groter laten schrijven (Buddy kreeg een rekenschrift met 10x10 hokjes ipv de standaard 5x8 voor groep 4) ipv met fijner schrijfmateriaal, zwakke schrijvers los laten schrijven (OK, dat was alleen maar met de Cito Spelling en verder niet), schrijven gekoppeld aan de leesmethode (een moeilijke letter als de 'k' heel vroeg leren, voordat eenvoudigere lusletters zoals 'l' of 'h' aangeleerd zijn).

Zijn er mensen die ervaring hebben met het thuis remediëren van een slecht handschrift? Wat helpt echt?

Ik weet i.i.g. waar ik het tijdens het startgesprek volgend jaar over kan hebben. En ik ga zorgen dat Buddy een vulpotlood krijgt, de bijzondere situatie met een groep hoger rekenen (ivm getalwaarde en beginnend cijferen moet hij echt binnen normale rechthoekige hokjes gaan schrijven volgend jaar!) lijkt me een goede ingang om dat te bedingen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 16 jul 2019, 13:51 
Volwassene

Geekmum, ik heb twee kinderen die een erg slecht handschrift hebben.
O heeft ondanks anderhalf jaar fysiotherapie nooit een leesbaar handschrift ontwikkeld.
Uiteindelijk is hij in de brugklas met een tablet gaan werken om zo in het tempo mee te kunnen. De kloof tussen zijn schrijven en denksnelheid was voor hem frustrerend groot.

J heeft een half jaar fysiotherapie gehad. Toen ben ik er mee gestopt, o.a. omdat het nog geen enkele winst in zijn handschrift opleverde. Ik ben me in de tussentijd gaan verdiepen in oorzaken voor slechte handschriften. Daar kwam niet alleen slecht schrijfonderwijs uit naar voren maar ook b.v. niet- of slecht geïntegreerde primaire reflexen. Inmiddels heeft J. al een hele poos reflexintegratie-therapie. En ondanks dat dat niet specifiek op zijn schrijven gericht is zie ik hiermee ook in zijn schrijven een flinke verbetering. Het gaat nog niet snel maar is wel leesbaar. Plus dat het ook op grof-motorisch, sociaal en emotioneel gebied veel verbetering heeft gegeven.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2019, 20:30 
Volwassene

Hier ook een slechte schrijver. In groep 8 voerde school ineens weer schrijfonderwijs in tot grote frustratie. Hier heeft een ergotherapeuten een tijdje geoefend. J bleek heel hard te duwen op zijn pen. Buiten oefeningen heeft ze J ook geholpen met de juiste pen I.v.m. het harde duwen en zo'n dingetje voor om de pen.

In de brugklas was het een probleem. Lange stukken schrijven deden pijn en J schreef daarom zo weinig mogelijk. Niet handig op proefwerken. Maar ineens was het om. Hij schrijft nu duidelijk leesbaar. Wel losse letters, dat is echt veel gemakkelijker.

Overigens bood school hier spontaan aan om toetsen op de laptop te maken. Dat was dus uiteindelijk niet nodig.

Pagina 14 van 15 [ 282 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Volgende