Het is nu 19 jun 2019, 08:59

Pagina 13 van 14 [ 268 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2018/2019
BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 12:24 
Volwassene

Gisteren hebben we het rapport van Buddy gehad.

Hij heeft hartstikke mooie scores voor werkhouding en sociaal gebeuren etc. Zowel wij als juf denken dat hij goed in zijn vel zit; de structuur van groep 3 doet hem goed.

Hij heeft E3 gehaald op de AVI, en uit de DMT kwam hetzelfde. Dat is precies het niveau van de zon-lijn. (Ja, er wordt hier veel geklaagd dat Zon te makkelijk is, maar voor Buddy is het dus precies goed.) Veilig&Vlot huiswerk gaan we niet meer krijgen, want hij gaat voldoende vooruit van "gewoon" boeken lezen. Hij had dit weekend uit zichzelf een Donald Duck Junior gelezen in de trein.

Buddy had een hele hoge I+ op de M3 Spelling. Ik denk dat het foutloos was (ruwe toetsscore was exact 40). Dat was een leuke verrassing.

Voor rekenen had hij functioneringsniveau E3M4 (zeer uitgebreid getoetst met de E3, de M4 en ook nog eens met de E3M4 toets). Hij is een week voor de voorjaarsvakantie in de reguliere groep 4 gezet voor rekenen. Dat was vrij abrupt, degene die zijn rekengroepje deed moest voor de klas bij de kleuters en de kinderen worden herverdeeld. Van compacten voor die tijd was niets meer gekomen, dus hij slaat nu een half jaar aan methode over. Ondanks dat 'ie volgens Cito achterloopt (tov M4 stof) heb ik de indruk uit de schaduwtoets en de leerdoelen dat het best meevalt, dat het vooral een kwestie is van oefening en tempo maar dat hij de concepten en rekenstrategieën wel beheerst.

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 maart 2019, 06:40 
Volwassene

Geekmum: fijn dat het gewoon goed gaat en de aanpassingen op zijn niveau zitten!

Hier deze week rapport en oudergesprekken gehad. Juf van Baloe is enorm onder de indruk van zn vooruitgang dit jaar. Hij gaat met mega sprongen. Nu komt dat natuurlijk omdat hij tegelijkertijd engels heeft geleerd dus in combinatie met de standaard vooruitgang die je verwacht en wellicht wat sneller in zijn geval zie je enorme sprongen. Zo las ie begin van het jaar amper, en zit inmiddels op groep 5-6 niveau boeken. Maar ook qua houding is ie sowieso verandert, ik merk dat allebei de kids opbloeien in de cultuur van prestatie gerichtheid. Wat fout klinkt en ik absoluut niet voor ben, maar, het is ook wel fijn voor ze om in een cultuur te zitten waar je trots mag zijn als je iets goed kan, ze werken nu nog serieuzer om dus meer te leren. Baloe zegt zelfs graag naar school te gaan omdat hij nog slimmer wil worden. Nou prima jongen :mrgreen:

Zus zit inmiddels in het 'gifted program' en hij krijgt na de voorjaarsvakantie ook een soort van iq test (het is geen echte iq test, meer een schoolse vaardigheden test, de CogAT voor de geinteresseerden), waarbij ze een score krijgen voor verbaal, quantitatief en inzicht. In die gebieden van de drie waar ze gifted op scoren mogen ze een uur per week naar een soort plusklas naast een algemene plusklas een anderhalf uur per week (dus max 4x per week). Nu is deze test gemaakt voor native english speakers dus voor Baloe een niet ideale test, maar goed, we zullen zien, zou leuk zijn als hij ook in aanmerking komt voor hem. Waarschijnlijk gaan we volgend schooljaar naar een andere school door een verhuizing naar een andere wijk, dus even uitzoeken of die school ook een goed gifted programma heeft.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 17:42 
Volwassene

Tijdje hier niet geweest. Veel te druk.

In middels is het rommelig in de klas van jongste, dankzij wat lerareswissels. Jongste heeft er weinig last van gelukkig. Zijn voorsprong op rekenen is anderhalf tot twee jaar, dus hij krijgt volgens hem "leuke" werk ipv lessen. Hij met een andere jongen krijgen eens in de werk een aparte rekenles met de plus juf, met daarna een weektaak. Jongste is erg blij mee. Qua taal is zijn leesgroepje bezig met M4 niveau, en zijn juf geeft aan dat het voor hem makkelijk is. Zijn woordenschat is niet helemaal op het niveau van zijn andere kennis, en spelling dankzij Engels is ook niet helemaal perfect. Hij heeft dus wel ruimte om te groeien en wordt heel goed gezien in de klas.

En hij heeft schaken ontdekt en vindt het super leuk. Misschien leert hij daardoor ook beter tegen zijn verlies!

Hoe gaat het met jullie verder?

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 19:42 
Volwassene

Hier momenteel ook een meid die goed in haar vel zit door een nieuwe juf. Haar andere juf werd ziek en de invalster heeft onze meid goed door.
Ze moet serieus uit haar pijp komen en krijgt aangepast werk op haar niveau. Wat niet af is doorheen de schooldag moet thuis worden afgewerkt, de eerste week was even schrikken voor dochterlief. Nu ze doorheeft dat ze huiswerk zelf in de hand heeft, wordt er lekker hard gewerkt op school (op niveau) :lol:
Na de week wennen aan de nieuwe werkwijze, is thuis ook plots alles pijs en vree. Dochterlief heeft ook haar speelgoed weer ontdekt. de drang om na een schooldag nog vanalles te willen 'leren' is weg. Ze haalt haar uitdaging nu volledig uit haar schoolwerk 8)
Voor mama en papa ook wat meer rust in huis ...

Wat fijn dat hij schaken ook leuk vindt. Onze meid doet het ook graag, maar verliest graag (zo probeert ze de speelstrategie van de anderen te achterhalen)

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 20:09 
Volwassene

Positieve verhalen hier!

Op school en thuis gaat het ook goed met dochter. Ze zit goed in haar vel, is blij, heeft veel vriendinnen en gaat graag naar school. Ze zit in een plusgroepje dat met elkaar boekverslagen maakt naast het gewone zon-werk en dochter vindt het enig. Allemaal leuke meisjes, iedereen is lekker fanatiek en dochter voelt zich helemaal senang in haar klas.

Wij hebben privé wat bewogen weken achter de rug en in het vooruitzicht. Doorgaans is dochter tijdens dit soort periodes wat gespannen, maar nu heeft ze nergens last van. (komt waarschijnlijk ook omdat mijn man en ik heel blij zijn met de keuzes die we hebben gemaakt, ook al brengen die keuzes voor dit moment onzekerheid met zich mee. -we gaan niet uit elkaar of iets :D - )

Schaken wil mijn dochter ook graag. Haar drie oudere broers gaan elke week naar de schaakclub en ze kan niet wachten tot ze ook mag, maar ze moet van ons nog een jaartje wachten. De schaakclub schaakt van half zeven tot acht en eer ze in haar nest ligt is het half negen. Voor het weekend is dat prima, maar doordeweeks heb ik haar graag om half acht in bed. (anders is ze een dag later ontzettend humeurig)

School is een schaakclub gestart onder de bezielende leiding van vier jongens uit groep 7 (waaronder mijn zoon). Deze gastjes gaan de rest van de school leren schaken, maar het geldt pas vanaf groep 4. De derde groepers mogen nog niet en dochter baalt als een stekker. Arm ding!

BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 21:20 
Volwassene

Hallo allen,

Ik ben net nieuw op het forum en heb eerlijk gezegd niet alles posts gelezen die in dit draadje staan. Maar ik ben benieuwd naar HB kinderen waarbij hun executieve functies achterblijven. Mijn dochter is 6 jaar (van oktober 2012), zit in groep 3 en scoort M5 op haar AVI toetsen en haalt daarbij negens en tienen. Haar executieve functies blijven achter en daar heb ik laatst een gesprek over gehad. De leerkrachten en intern begeleiders vermoeden HB bij Dochter. Ik ben dus überhaupt helemaal nieuw in dit onderwerp.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 09:41 
Volwassene

Hoi Kandelaar, zijn haar executueve functies minder goed dan de executieve functies van andere kinderen in groep 3 of minder goed dan de leerkracht verwacht op grond van haar prestaties? En zijn de executieve functies ook minder goed als rekening wordt gehouden met haar leeftijd? Als ik het goed zie is het een jonge leerling in groep 3.
Er zijn veel verschillende executieve functies. Om welke gaat het? Bij sommige executieve functies kan er ook een relatie zijn met te makkelijk werk en is het vooral belangrijk dat het werk wordt aangepast.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 09:51 
Volwassene

Fijn om goede verhalen te zien en lekker dat zo veel kinderen plezier hebben in schaken. De schaakclub hier is na school en vanaf 6, dus jongste mocht er net aan meedoen.

Kandelaar, wat zijn de executieve functie problemen van je dochter? Inderdaad kan het een probleem zijn in groep 3 dat uitdagend werk alleen toegankelijk is voor kinderen die zelfstandig kan werken, en dat moet het kind vaak eerst bewijzen met werk dat te simpel is. Maar in onze huis hebben we met de twee jongens geen ervaring met achterlopende executieve functies, dus uit ervaring kan ik niet spreken.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 10:01 
Volwassene

@Vraagteken en @Loekie,

Dochter is inderdaad jong, ze is de jongste van de klas en wordt pas 7 in groep 4. Al haar klasgenootjes zijn dan al 7.
Ze kan zich niet focussen op haar taken en is bij het minste of geringste afgeleid. Als ze een potlood op het bureau van haar buurman ziet liggen, pakt ze dat op en kan tijden naar dat potlood kijken om te zien hoe deze er precies uitzien. Als ze naar de wc is geweest gaat ze langs de tafeltjes lopen om te kijken of er nog wat interessants ligt. Pas als juf zegt dat ze weer aa nhaar taken moet, gaat ze weer zitten en verder. Ze krijgt de zonneboekjes voor taal en heeft 1x in de week Rekentijgers met een plusklas-juf.
Dus ik denk dat ze wel genoeg uitdaging krijgt. Ze geeft wel tegenstrijdige signalen af.... ze zegt dat ze het best makkelijk vindt maar ze zegt ook dat ze onzeker is en dat ze bang is om het fout te doen. Dan kijkt ze bijvoorbeeld af bij een ander kindje die het zonneboekje doet terwijl ze het echt wel heel goed weet.

Maar jullie vroegen naar haar executieve functies, ik dwaal af ;-) Dat gaat dus om focus, concentreren, het besef dat ze haar eigen taken moet doen, en werkhouding. Deze functies blijven achter bij de functies van de kinderen in haar klas.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 11:22 
Volwassene

Kandelaar, interessant dat school begint over executieve functies. Jarenlang zijn de EF als een soort heilige graal benaderd, maar daar komen 'ze' de laatste tijd van terug. Je hebt EF die bij een bepaalde leeftijd horen en je zou je kunnen afvragen of dat los staat van intelligentie. Dat bepaalde EF nu achterblijven bij haar klasgenoten is op zich niet vreemd, aangezien ze een pak jonger is dan de rest. Geen ramp hoor! Als ze verder op sociaal gebied lekker meekomt, met plezier naar school gaat en de EF (of gebrek aan) het leerplezier niet in de weg staan, zou ik het gewoon laten zoals het is. Taakgericht werken komt vanzelf wel of niet, maar dat zie je dan wel weer. Het is niet alleen de leeftijd, maar ook voor een deel karakter. (mijn jongste is taakgerichter dan haar moeder. :D )

Je schrijft dat ze afdwaalt tijdens werken en na het naar de wc gaan. De leerkracht zou dit makkelijk op kunnen lossen door een opdracht te geven. Bijvoorbeeld: ze komt na een toiletbezoek terug in de klas. Leerkracht kan bij binnenkomst aangeven dat ze gelijk naar haar tafel gaat en opdracht zus-en-zo gaat maken.

Die tegenstrijdige signalen zijn lastig om zo vanaf een scherm advies over te kunnen geven. Het zou kunnen dat ze 'slim zijn' als iets statisch ziet en als iets waarbij je dus geen fouten kan of mag maken. Het kan zijn dat ze deze signalen opgepikt heeft vanaf thuis/school of dat er de afgelopen tijd de nadruk heeft gelegen op 'haar slim zijn'. Dit zal vast met de beste bedoelingen zijn gedaan, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het woord 'slim' als stigmatiserend kan werken en faalangst kan veroorzaken. Faalangst kan verlammend werken als er niet tijdig wordt ingegrepen en gaat later hand in hand met onderpresteren. Dit zou ik proberen te voorkomen.

Wat je zou kunnen doen als ouder is laten zien dat jij ook fouten maakt en dat dat helemaal niet erg is. Regelmatig hebben wij een gesprek bij het avondeten over wat er allemaal fout ging en lachen we om elkaars mishaps. Voorbeeld: 'Ik vergat de deur open te doen en liep tegen de deur aan. Toen had ik pijn in mijn voet!' Of: 'Shoot! Ik ben helemaal vergeten die-en-die rekening te betalen en nu komen er extra kosten bij! Pech voor mij, maar gelukkig kan het incassobureau nu weer een extra boterham eten!' Vervolgens liggen we slap van het lachen en is iedereen blij met zijn of haar fouten.

Het zou ook kunnen dat het afdwalen te maken heeft met bang zijn om fouten te maken, maar daar kan ik, net als in de rest van mijn post, alleen maar naar gissen. Ik zou de opmerkingen van school serieus nemen, maar ze ook niet groter maken dan ze zijn. Groep 3 is doorgaans een ontzettend saai jaar voor kinderen die al meer kunnen.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 11:43 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Je schrijft dat ze afdwaalt tijdens werken en na het naar de wc gaan. De leerkracht zou dit makkelijk op kunnen lossen door een opdracht te geven. Bijvoorbeeld: ze komt na een toiletbezoek terug in de klas. Leerkracht kan bij binnenkomst aangeven dat ze gelijk naar haar tafel gaat en opdracht zus-en-zo gaat maken.
Die tegenstrijdige signalen zijn lastig om zo vanaf een scherm advies over te kunnen geven. Het zou kunnen dat ze 'slim zijn' als iets statisch ziet en als iets waarbij je dus geen fouten kan of mag maken. Het kan zijn dat ze deze signalen opgepikt heeft vanaf thuis/school of dat er de afgelopen tijd de nadruk heeft gelegen op 'haar slim zijn'. Dit zal vast met de beste bedoelingen zijn gedaan, maar uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het woord 'slim' als stigmatiserend kan werken en faalangst kan veroorzaken. Faalangst kan verlammend werken als er niet tijdig wordt ingegrepen en gaat later hand in hand met onderpresteren. Dit zou ik proberen te voorkomen.
Wat je zou kunnen doen als ouder is laten zien dat jij ook fouten maakt en dat dat helemaal niet erg is. Regelmatig hebben wij een gesprek bij het avondeten over wat er allemaal fout ging en lachen we om elkaars mishaps. Voorbeeld: 'Ik vergat de deur open te doen en liep tegen de deur aan. Toen had ik pijn in mijn voet!' Of: 'Shoot! Ik ben helemaal vergeten die-en-die rekening te betalen en nu komen er extra kosten bij! Pech voor mij, maar gelukkig kan het incassobureau nu weer een extra boterham eten!' Vervolgens liggen we slap van het lachen en is iedereen blij met zijn of haar fouten.
Het zou ook kunnen dat het afdwalen te maken heeft met bang zijn om fouten te maken, maar daar kan ik, net als in de rest van mijn post, alleen maar naar gissen. Ik zou de opmerkingen van school serieus nemen, maar ze ook niet groter maken dan ze zijn. Groep 3 is doorgaans een ontzettend saai jaar voor kinderen die al meer kunnen.

Juf heeft aangegeven dat het goed gaat als juf er steeds naast blijft zitten om haar te vertellen wat ze moet doen en dat kan niet omdat ze nog 27 andere leerlingen heeft. Ik snap dat maar als ze inderdaad met wat meer instructie wèl tot werken aan haartaken komt, zou ik dat inderdaad van harte toejuichen. Ik schrijf in een schrift de dingen die ik hier op de site tegen kom en die mij praktisch lijken....zo ook deze opmerking van jou.

Ik heb inderdaad weleens geroepen dat ik haar zo slim vond (nadat ik haar cijfers had gezien die ze voor de toetsen haalde) maar ik realiseerde me later dat dat misschien niet zo'n goed idee was. Ik benoem nu liever het proces wat ze goed gedaan (de manier waarop ze bij de uitkomst van een rekensom is gekomen bijvoorbeeld). Ik voed redelijk streng op... ik probeer dat ook iets meer te laten vieren om geen faalangst in de hand te werken.

Je zin: Faalangst kan verlammend werken.... Dat is echt wat ik wil voorkomen, ze zei vanmorgen 'stel je nou voor dat ik niet onzeker ben in de klas, maar SUPERonzeker?" Op mijn vraag of ze dan superonzeker was, antwoordde ze 'nee'. Hhmm...ik weet hetniet. I ben bang dat ze het wel is en daarom bij mij aan het aftasten was of dat erg was ja of nee..... maar hoe voorkom ik faalangst?
Ik laat inmiddels meer en meer zien dat ik ook fouten maak en hoe ik het oplos. Mooi dat je dit noemt en ook grappig dat jullie daar zo lekker om kunnen lachen! Heerlijk!! Ik denk inderdaad dat dit een manier is om te laten zien dat fouten maken niet erg is!!

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 12:37 
Volwassene

Ach, het mupke toch! Ze tast of of het erg is als ze superonzeker is. (wat ze waarschijnlijk is, gezien haar vraag). Je kan een paar dingen doen:

- Zeggen dat je gewoon superblij bent dat ze je kind is. (als je geen tijd of zin hebt om uitgebreid te antwoorden. Doe ik ook regelmatig)
- De vraag terug stellen: zou ze het zelf erg vinden als ze superonzeker is? Zo ja, waarom?

In ieder geval zou ik het niet bagatelliseren. Kinderen kunnen dingen nogal anders vertalen in hun hoofd, waardoor een onschuldige opmerking tot een neerwaartse spiraal naar beneden kan leiden. Zo is 'wat ben je toch slim' een fnuikende opmerking als het gaat om cijfers. Kinderen vertalen dit als 'als ik volgende keer een lager cijfer haal, dan ben ik dom'.

Ik heb zelf echt moeten leren om geen opmerkingen te maken over cijfers. Als ik er uberhaupt iets van zeg, dan is het meestal iets in de trant van 'Ben je tevreden?' en dat is het. Een 'Hoe heb je het aangepakt?' vraag ik ook wel eens, maar dat is meer wanneer het om een van mijn zoons gaat. Dochter is daar nog iets te klein voor, vind ik.

Wat de leerkracht van je dochter zou kunnen doen is een stappenplan op haar tafel leggen. Zoiets als:
1. Pak de spullen die je nodig hebt.
2. Leg ze voor je.
3. Open boek op juiste bladzijde.
4. Zorg dat je lekker zit.
5. Lees de opdracht.
6. Ga (bijvoorbeeld) vijf minuten aan alleen jouw werk. Het werk van je buurman/-vrouw is niet belangrijk.

Of anders stappenplan 2 voor als ze lekker aan het werk is:
- Lees de opdracht goed door.
- Stel niet gelijk vragen.
- Bedenk zelf wat het antwoord zou kunnen zijn.
- Kijk niet bij je buurman/-vrouw.
- Fouten maken is niet erg!

Je zou met de juf af kunnen spreken dat ze je dochter alleen maar een sticker geeft als er minimaal een foutje is gemaakt, maar wel goed aan het werk is geweest. Foutloos werk belonen met een sticker vind ik zelden een goed idee, want het impliceert alleen maar dat je een beloning krijgt als het foutloos is. Alles leuk en aardig, maar van foutloos je werk maken leer je bijzonder weinig.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 12:41 
Volwassene

Nog even een aanvulling:

Ken je het boek 'Jij kan beter' van Tessa Kieboom? Een aanrader voor ouders!

Speelt je dochter graag smartgames? Die dingen zijn geweldig! Je leert zoveel over je kind als je kijkt hoe ze die spellen aanpakt en vanzelf gaat ze foutjes maken. Ze beginnen lekker makkelijk, maar dat bouwt op en bij de wat moeilijkere levels kan je kijken hoe ze reageert. Je kan haar dan gaan sturen in haar reacties, zonder dat je er een waardeoordeel aan vast hangt.

Ook leuk om thuis te spelen voor wat zelfkennis (een groot goed!): Schatgravers. Je kan niet verliezen of winnen, maar het levert leuke gesprekken op en je leert jezelf en je kind wat beter kennen. Wij spelen het graag als een van de kinderen niet lekker in zijn vel zit.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 18:16 
Volwassene

@Spitsmuis, ik ken zowel het boek "jij kan beter.." niet als de smartgames. Dat boek lijkt me erg interessant, ik heb hem even opgezocht! En wat voor smartgames bedoel je dan?

Goed idee om het eens met een stappenplan te proberen! Ik heb geen idee of juf dat al geprobeerd heeft, maar ik wil het er op wagen! Juf en ik zouden sowieso nog contact hebben binnenkort dus dan gooi ik hem er even in! :-)
Ja je kan gauw een verkeerde opmerking maken, zeker met dochter die zo gevoelig is. Ik heb het al eens meegemaakt en heb daarom idd ook besloten niet meer zo specifiek over die cijfers te praten. Ze zegt ook als ze bijvoorbeeld vergeten is haar tas te pakken "Oh nee, wat ben ik toch dom!" En ik probeer dat steeds om te buigen door te zeggen, "Nee hoor je bent niet dom, je bent het gewoon even vergeten. Mama vergeet ook weleens wat toch." Ik vind het zo zielig als ze daat egt.... arm kind!

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 11:58 
Volwassene

Bijna vakantie! Zijn jullie kinderen (en jullie!) daar ook erg aan toe?

Met jongste gaat het in eens eigenlijk heel goed. Hij heeft weer plezier in rekenen. In de auto legt hij uit dat hij 12 keer 12 nu weet, omdat het 12 keer 10 plus 12 plus 12. Een boek van de bibliotheek (die hij zelf gekozen had) weigerde hij om te lezen omdat er hoofdstukken waren. Toen toch begonnen en met veel plezier gelezen. Zo is het te merken dat hij op school lekker in zijn vel zit. Bij schaken ging hij tegen een kind uit groep 6 en was heel trots dat het pat was geworden!

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 13:07 
Volwassene

Wij zijn al in vakantiemodus. Nu de tweede week en ze geniet er voluit van.

Ze ded de eerste week een 2-daagse workshop en is nu voor een week op dagkamp. Daar keek ze vooral naar uit :wink:
Ze heeft een paar meisjes van haar kaliber op kamp gevonden en vindt het daar nu reuze gezellig. (mama kan nu zelf ook een weekje bijtanken voor de laatste schoolweken eraan komen).
Gelukki komen er nog enkele verlengde weekends aan en kan ze al aftellen naar onze reis en haar kamp in de grote vakantie.

@vraagteken: wat fijn dat hij terug het plezier in rekenen heeft gevonden ;) Boeken kunnen hier soms ook en dingetje zijn. Zij had dat met de hoofdstukken ook, nu is ze elke keer zo fier als een gietr als ze een hoofdstuk uit heeft ;)

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 21:50 
Volwassene

Hallo iedereen, ik heb al een tijdje niets meer gepost op dit forum maar ik wilde even laten weten dat het goed gaat met mijn dochter. Ze zit goed in haar vel en is gelukkig op school. Nu heeft ze wel aangegeven dat ze steeds zo graag engels zou willen leren spreken. Ze zegt regelmatig dat ik overal briefjes op moet hangen in huis met engelse woorden erop zodat ze engels kan leren :D . Heeft iemand van jullie een idee wat ik hiermee kan doen? Misschien mijn dochter elke week naar een engelse les sturen? Of een engels boek geven? overal briefjes ophangen zie ik namelijk niet zo zitten :lol:

BerichtGeplaatst: 16 mei 2019, 11:09 
Volwassene

Leuk, Marleen! Fijn dat het zo goed gaat. Zou je dochter het leuk vinden om een film in Engels te kijken (eventueel met Nederlandse ondertiteling)? Er zijn ook zomerkampen die van jong af Engels leren, maar eigenlijk zou ik niet aan echt lessen beginnen (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... gle.com%2F).

Mijn man is meertalig, en de kinderen vinden het vaak leuk om een beetje Frans/Italiaans/Spaans/enzovoort te horen. Op vakantie leren we met zijn allen de echte basis (hallo, dank je wel, alsjeblieft) en dat was toen we rondreisden in Azië erg gewaardeerd. Niemand -- behalve misschien mijn man -- heeft er echt iets onthouden, maar de aanraking van taal is echt leuk. Zo leuk met taal spelen zou ik doen met Engels, in plaats van te denken aan lessen. Om Engels voor mijn twee bij te houden, kijken we alles in de oorspronkelijke taal en kopen we Engels spelletjes (zoals Minecraft in het Engels). Maar bijhouden (met een Engels sprekende ouder) is anders dan leren.

Jongste heeft sins vorige week een bril. Hij is er super trots op en zegt dat hij beter kan zien. Zijn meest recente rekentoets heeft hij foutloos gemaakt en was te makkelijk, zei hij.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2019, 11:25 
Volwassene

Marleen, hier werd Engels vooral opgepikt uit youtube-filmpjes, disney-films met ondertiteling e.d.
J. sprak op zijn 7e vrijwel vloeiend Engels op deze manier. Schrijven is nog een ander verhaal maar ook dat gaat heel vlotjes.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2019, 21:00 
Volwassene

dankjewel voor de reacties. Disney films met ondertiteling zou heel goed kunnen alleen zit ze nu helemaal in de luisterboeken en leest daarbij mee in het bijbehorende boekje.

Mijn dochter heeft trouwens pas een IPO onderzoek van haar hb begeleider gehad en daar kwam ook weer duidelijk naar voren dat ze waarschijnlijk voorkeur heeft voor beelddenken (het talige ontwikkeld zich waarschijnlijk gewoon mee). Aan de hand van dat verslag gaat school nu proberen extra uren voor haar in te kopen om haar beter te kunnen begeleiden in de klas (is vooral het plan voor groep 4). Daar ben ik wel heel blij om omdat ze zo snel gaat qua stof maar minder scoort op cito. Het is nog wel steeds zoeken naar wat mijn dochter precies leuk vind om te doen in de klas. Ze weet niet wat ze wil. Ze kan goed mee en heeft het naar haar zin maar school moet haar steeds prikkelen met moeilijke opdrachten en dat is zoeken....ze zegt alleen spelletjes leuk te vinden in de klas en maakt geen gebruik van strategieën die aangereikt zijn in groep 3. Nu red ze het nog met haar intelligentie maar dat zal niet zo blijven natuurlijk. :roll:

Pagina 13 van 14 [ 268 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende