Het is nu 18 okt 2018, 21:12

Pagina 2 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2018/2019
BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 15:32 
Volwassene

Fijn dat de meesten een goede start hebben gehad. Inderdaad, goed begonnen is al half gewonnen.

Brenda, jammer van de speelplaats inderdaad. Dat helpt de minder assertieve kindjes ook niet, ik durf te wedden dat steeds dezelfde kinderen op de fietsjes zitten, tenzij een leerkracht politie agentje gaat lopen spelen. Wellicht kun je een hoop ouders op de been krijgen er ook actie over te ondernemen. Is dat dezelfde speelplaats tm groep 8?

Ik ben hier echt heel tevreden hoe het gaat. Baloe gaat echt met plezier naar school en doet het voor zover ik meekrijg prima. Wel is ie stronteigenwijs, ik keek zijn huiswerk na en hij had iets niet goed gedaan maar hield hoog en laag vol dat de juf het echt zo had gezegd ("ik doe zoals de juf het heeft gezegd en anders heeft de juf en de rest van de klas het ook fout!"). Het lezen gaat nu ook met sprongen vooruit, veel vlotter. Hij krijgt volgende week ook een leesbril, benieuwd of dat ook nog verschil gaat uitmaken.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 16:04 
Volwassene

Veel positieve geluiden dus hier! Fijn!

Maar wat zonde zeg dat er niet meer te doen is op het plein Brenda. Speelt hier deels ook wel, maar met een duikelstang zijn mijn dochters helemaal tevreden en die is er wel ;)

Hier nog weinig echte feedback gehad van onze dochter, op veel zegt ze 'weet ik niet'. Maar ik merk dat ze waarschijnlijk iets aan rekenen gedaan heeft: gaat behoorlijk vlot.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 16:43 
Volwassene

hoe is het met iedereen in groep 3?

Onze meid heeft het nog steeds reuze naar haar zin: " ik ga echt nooit meer naar de kleuters hoor!"
Ze krijgen regelmatig huiswerk mee, maar ze maakt het met veel plezier.
Als ik haar laat doen spreekt ze elke dag af met klasgenootjes, wat op zich wel heel fijn is.

We hadden wel gehoopt dat haar energiepei lwat zou zakken, maar integendeel. Het is nog meer gestegen

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 19:11 
Volwassene

O jee lekker druk dus haha!

Onze dochter valt het een beetje tegen.. Ze dacht meteen beter te gaan leren lezen, maar het is nog vrij basic met een nieuwe juf en nieuwe methode. Gelukkig wel al een startgesprekje gehad en daarin gaf ze zelf heel duidelijk aan dat ze beter wilde leren lezen. Op de vraag van juf hoe juf daarbij kon helpen: 'Ik wil zelf meer lezen en dat je af en toe komt kijken of het lukt'. Nou, dat gaat nu gebeuren en er komt een leesgroepje met een onderwijsassistent voor kinderen die al iets verder zijn. Dus daar keek ze nu wel naar uit.

Hoogtepunt is voor haar gym: echt gym haha.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2018, 22:31 
Volwassene

Onze jongste heeft het tot nu toe wel naar haar zin in groep 3. Ze heeft volgens mij een prima klas en dito juffen. Tot nu toe leert ze niets nieuws qua stof, maar ik heb niet het idee dat ze dat heel erg vindt, stel je voor zeg... dan kan je het misschien wel niet gelijk! :lol:

Er is natuurlijk ook genoeg anders te leren: stil zitten aan een tafel, niet kletsen als je moet werken, wat er überhaupt van je wordt verwacht qua werken in werkboekjes, de regels van de klas... Natuurlijk zou het fijn zijn als ze ergens dit jaar een keer tegen een grens aan gaat lopen, maar de juf gaf uit zich zelf al aan dat dit waarschijnlijk een lastige gaat worden op de basisschool. Dus ook daarmee, als het lukt: fijn! Zo niet dan pakken we dat wel bij de kop als het een probleem gaat vormen. Sociaal gezien zit ze ook wel lekker. Als ze zo lekker blijft gaan als nu, dan zijn we meer dan tevreden!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 08:52 
Volwassene

Gisteren startgesprek gehad over Buddy. Wij zitten nu in de tweede schoolweek.

Buddy vindt het leuk en voelt zich veilig, en de juf heeft een goed beeld van Buddy. Met rekenen is de juf al voortvarend aan de slag gegaan. Op de tweede dag kreeg Buddy te horen dat hij niet met de instructie hoefde mee te doen. Deze week (tweede week) kreeg Buddy een eigen werkboek (blok 3 van de 8). Juf verontschuldigde zich dat Buddy aan het eind van de rekenles instructie krijgt, dus eigenlijk voor de volgende dag. Ik vind het al heel wat dat hij elke dag instructie krijgt.

Voor lezen dacht de juf dat Buddy waarschijnlijk een zon leerling was maar ze moest het nog testen. Buddy heeft een goede werkhouding en is enthousiast om te leren. Ik heb aangegeven dat Buddy nu echt alle tweetekenklanken kent (het aankruisen van welke letters de kinderen kennen hadden ze voor de vakantie in de 'doorschuifles' al gedaan en toen kende hij ze nog niet allemaal), maar die indruk had de juf al omdat hij met de letterdoos de getallen t/m 15 gespeld had. De juf gaf wel aan dat ze waarschijnlijk pas vanaf kern 2 de zon-lijn ging inzetten. Ik kreeg de indruk dat ze niet op schema lag om volgende week (kern 1) met zon te beginnen. Ze moet alle zon-kandidaten nog testen, en de klik-klak boekjes zijn ook nog niet aangepast aan de individuele letterkennis van de kinderen.

Vorige week op de algemene ouderavond/informatiemarkt hebben we alle materialen gezien. Dus Geekdad weet nu ook wat maan en zon inhoudt. Toen ook de IB'er gesproken over het rekenen. Die gaf aan dat er op dit moment geen rekengroepje is waar Buddy bij kan aanschuiven dus dat hij bij zijn eigen juf "individueel" gaat werken. Hij mag nu op eigen tempo werken en zal mogelijk een hoger groepje "inhalen", maar als hij de basis eenmaal beheerst gaan ze verbreding en verrijking toevoegen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 20:46 
Volwassene

Hoor van mijn kind niet zoveel maar wel van zijn klasgenootjes die dan zeggen dat hij al in het zon boekje mag werken en zijn werk vlug af heeft.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 08:56 
Volwassene

Hoor nu toch wat wisselende opmerkingen van kind. Hij is zonnetje maar geeft wel aan dat hij het moeilijk vindt en vaak het blokje met ? op de hoek van de tafel legt.

Maar ondertussen heb ik het idee dat lezen dus wel heel vlot gaat, heb de gestreepte boekjes serie groep 4 besteld maar twijfel of dat niet al te makkelijk is.

Ik denk dat hij op leesgebied heel ver voor loopt maar rekenen wellicht achter loopt???

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 17:39 
Volwassene

Grappig om hier steeds te lezen over zon-of-niet. Als complete buitenstaander, is dat een beetje een ding? En dan bedoel ik niet hier, maar in algemeen onder ouders of zelfs kinderen, welk kind zonnetje is of niet. En dat veel ouders wellicht vinden dat hun kind ook zon moet hebben?

Hier hoor ik heel weinig over hoe het gaat op school. Ik zie aan huiswerk en een hele berg aan werkbladen die mee naar huis komen waar ze aan werken. Dat lijkt hem allemaal prima af te gaan. Het enige wat ik in het begin hoorde is dat hij maar een van de 3 kinderen boekjes uit de bibliotheek mag uitzoeken met een groene sticker, de rest blauw (volgens hem), van juf hoor ik nooit wat. Hij gaat met de bus van en naar school dus juf spreken we nooit, en vooralsnog ook geen aanleiding voor. Zijn lezen is wel met sprongen vooruit gegaan de afgelopen weken, en sinds de leesbril zelfs nog meer. Hij heeft echt plezier in lezen, dus maakt heel wat kilometers, dat scheelt. En de oppas na school heeft meestal haar zoontje van 2 mee, en hij leest vaak een hoop boeken aan dat jochie voor, ideaal. Alles in engels, laatst probeerde hij nederlands te lezen maar had t niet echt in de gaten, dus alles kwam er op zn engels uit :lol: Dat komt nog wel.

Waar ze hier mee bezig zijn met rekenen is meest optellen en aftrekken tot 20 geloof ik, is dat een beetje hetzelfde als bij jullie?

Over 2 weken gesprek met juf, ben benieuwd wat ze dan zegt.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 19:46 
Volwassene

Hier geen zon en dergelijke, ze hebben een nieuwe methode volgens mij. Toen ik het boek inkeek voor taal vond ik het behoorlijk pittig haha. Voorheen speelde wel/geen zon helemaal geen rol in de klas of daarbuiten. Het werd wel benoemd, ook soms door kinderen onderling, maar verder heb ik er nooit iets van gemerkt: misschien omdat ik er zelf vooral helemaal geen waarde aan hecht eigenlijk haha.

Rekenen gebeurt hier ook tot 20 gigi. Al laat onze jongste er weinig over los. Ze hebben ook de schrijfletters r, d, i, k geoefend in de afgelopen twee weken en de cijfers 1 t/m 5 om te schrijven.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 20:49 
Volwassene

Nou hier geeft het zonnetje wel aan dat de school dus ook ziet dat hij al prima kan lezen anders had hij net zoals de rest van de klas met de maan mee moeten doen. Het is geen dingetje maar wel voor mij duidelijkheid dat hij qua lezen gezien wordt.

Over iets meer dan een week heb ik een gesprek op school en zal ik het de juf eens vragen. Vooral hoe ze zijn rekenvaardigheid vindt.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 12:48 
Volwassene

Hier zitten we in de derde week, dus net begonnen met kern 1. Nog geen zon, dat zal dus kern 2 worden (dat had de juf aangekondigd). Ik vind dat wel vervelend omdat voor mijn tweetalige kind de Nederlandse letterkennis nog een beetje zwak is, en kern 1 zon zou daarom best nuttig voor hem zijn. En dat betekent nog 4 weken langer thuis de moeilijke letters flitsen zodat hij ze niet vergeet. Nou ja, ik hoef gelukkig niet bang te zijn dat Buddy zich gaat vervelen met zon.

Vorige week was Buddy met rekenen in blok 3 (van de 8) gezet en zou instructie krijgen van de juf als de andere kinderen werkten, maar nu is hij in blok 5 gezet en krijgt hij les van een onderwijsassistent. Dat zal niet het hele jaar kunnen, in de loop van het jaar worden de kleuterklassen voller en moeten de onderwijsassistenten meer tijd in de kleutergroepen rondbrengen. Ze werken op school met functioneringsniveau's en Buddy's niveau voor rekenen is "M3" en hij is de enige met dat niveau. De lessen van de onderwijsassistent zijn in elk geval mogelijk tot kerst, daarna moet de onderwijsassistenten waarschijnlijk gaan assisteren in de kleutergroep. Ik weet niet wat er daarna gebeurt, maar na de CITO's van februari zal er waarschijnlijk een "normale" E3/B4 rekengroep komen.

Maar goed, ik heb heel wat reken-boekjes gezien intussen.
Blok 1 was vooral tellen, orderen, vormen benoemen.
Blok 3 was optellen onder de 10 met plaatjes, bus-sommen (er komen mensen bij / stappen mensen uit in een bus) waarbij je de mensen in de bus moest inkleuren of doorkruisen, en splitsen met groepjes waarbij je een deel van het groepje moest kleuren.
In blok 5 eigenlijk dezelfde stof als blok 3 maar nu 'kaal', zonder plaatjes. Met heel veel nadruk op het splitsen. Nog steeds onder de 10.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 19:12 
Volwassene

Hoi allemaal, vorig jaar schreef ik met sommige van jullie mee in groep 2. Nu zijn we verhuisd (heftige tijd) en wonen we in Nederland. Jongste is groep 3 begonnen en doet fantastisch. Hij leert helemaal niks, maar hij went aan het systeem en de taal, dus ook heel wat waard.

Zijn juf heeft een goed beeld van hem en laat hem even wennen voor de komende tijd. Vorige week vertelde ze dat hij duidelijk vertelde dat hij geen uitdaging wilde. Deze week had hij over dat het lezen (ook maan voorlopig, juf vertelde zon zeker als hij klaar voor is) te makkelijk vindt. In zijn vorige school vraagt hij veel en vaak voor moeilijke werk, dus ik verwacht dat zodra hij alles is gewent, zal hij weer gaan vragen voor uitdaging.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018, 07:07 
Volwassene

Vraagteken, waarom wil je zoon geen uitdaging? Is hij bezig met het eerst onder de knie krijgen van de taal of is er iets anders?

Hier een dochter die het allemaal saai en makkelijk vindt, maar wel in de stress schiet van het nieuws dat ze de zon-lijn gaat doen. Ze is bang dat ze het niet kan. Ik zou niet weten waarom ze het niet zou kunnen, aangezien de juffen erg duidelijk en overtuigd waren. 't Is wel iets wat ik in de gaten hou, aangezien dochter erg faalangstig kan zijn en heel overtuigd 'kan ik niet!' kan roepen. Bij haar betekent 'kan ik niet' dat ze het na een keer proberen niet direct kan, dus dan kan ze het ook niet. Mijn oplossing voor voorlopig is om heel veel Pippi Langkous met haar te lezen en met haar te praten over wat leren nou precies is. Hopelijk beklijft het en gaat ze inzien dat ze niet gelijk dom is als ze iets niet direct kan.

Wat betreft rekenen heb ik geen idee. Ja, dat ze het ontzettend makkelijk vindt. Verder vertelt ze niet heel veel, dus het blijft bij gissen van mijn kant.

Wat wel heel goed gaat: de klas. :) Er zitten heel veel meisjes bij haar in de klas en dochter is druk bezig met afspreken met iedereen die ze leuk vindt. Nagenoeg iedereen dus!

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 12:48 
Volwassene

Spitmuis, eerlijk gesproken vond ik ook vreemd dat jongste geen uitdaging wilde, want hij is juist een kind die heel graag wil laten zien wat hij kan (in tegenstelling tot oudste). Maar mijn vermoedens zijn dat het overgang van systeem en taal heel moeilijk is voor hem geweest en dat hij even genoeg heeft aan het begrijpen van wat van hem verwacht is. Een kleine cultuurshock als het waren. Het komt zeker wel goed voor hem, maar even rustig aan is denk ik even nodig. Oudste heeft dat luxe niet, en het gelijk aan de slag is zwaar voor hem (wel nodig).

Fijn dat je dochter veel vrienden heeft in de klas. Jammer van de stres over de zon-lijn, maar waarschijnlijk als ze eenmaal aan begint, ziet ze dat het niet te moeilijk is. Sommige slimme kinderen vinden het vervelend om hard te werken (oudste is er eentje) en vinden het prettiger als ze alles al kan en gelijk het goede antwoord weet. Dan is uitdaging juist hard nodig. Hopelijk ziet ze snel dat zon meevalt maar niet te makkelijk.

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 14:26 
Volwassene

Vraagteken, dochter heeft haar eerste stapjes in de Zon-lijn er op zitten en het is haar heel erg meegevallen. Ze vraagt zich nu af waarom de Zon wordt gezien als het moeilijkste, want het is namelijk 'vet makkelijk'.

Wat ze met rekenen uitspookt is me nog steeds een raadsel. :D

Ik heb net als jouw zoons ook in het buitenland op school gezeten, maar bij mij ging het andersom. Ik ging van Nederland naar de Verenigde Staten en kan me herinneren dat ik de eerste weken alleen maar voor me uit heb gekeken. Ook al sprak ik goed Engels, toch was het een shock om les te krijgen in het Engels. Net zoals het schoolsysteem dat ik onder de knie moest krijgen. Na een paar weken had ik het door en begon ik gas te geven. Ik neem aan dat het ook zo met jouw zoon zal gaan!

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 17:46 
Volwassene

Spitsmuis, haha, fijn dat het is meegevallen, misschien jammer dat het teveel is meegevallen. Leuk dat ze het sociaal ook goed heeft, dat is me altijd erg veel waard.

Vraagtaken, niet vreemd inderdaad dat ie eerst even wil wennen, dat is al uitdaging op zichzelf. Hier moesten ze ook even wennen aan hoe school gaat, niet alleen de taal, maar alles is anders. Wanneer moet je wat doen, zelfs simpele dingen als naar de wc gaan en waar je je spullen moet laten, maar ook dingen als cultuurverschillen in vriendschappen en sociale normen, alles is anders. Maar goed, uiteindelijk is dat een paar weken en dan zijn ze ook weer grotendeels gewend. Aan baloe merk ik nu dat zijn engels gewoon vloeiend lijkt, ben wel benieuwd hoe zijn niveau op school nu gezien wordt. Vandaag hebben ze een belangrijke landelijke toets waarbij ze zelf moeten schrijven, is juf al vanaf begin schooljaar naartoe aan het werken, heeft Baloe net dit weekend zijn hand verbrand en daar bovenop hard gevallen. Hij heeft nu een erg pijnlijke hand en kan geen potlood vasthouden (met rechts), dus benieuwd hoe ze dat gaan doen. Gisteren heeft ie zn huiswerk met links gemaakt, het was enigszins te lezen :lol:

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 20:28 
Volwassene

Spitsmuis, fijn zo meevallen. Hopelijk blijft het niet te makkelijk!

Gigi, wat een dag voor je zoon. Hopelijk valt de toets mee.

Hier klaagt jongste in eens vandaag en gisteren dat het lezen te makkelijk is. :roll: En dat rekenen te makkelijk is. Hij heeft ook moeten uitleggen aan zijn juf dat hij in zijn hoofd leest. :lol: Hij lijkt meer gewend te raken.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 20:49 
Volwassene

Goed zo Vraagteken! Je jongste treedt naar buiten! :D

Ik weet dat dochter het niet makkelijk blijft houden en ik denk dat zij dat ook wel weet. Ze heeft een setje broers in groep 7 en 8. Door hun schoolwerk en toetsen weet ze denk ik wel wat haar nog te wachten staat. Het kleine meidje kan niet wachten tot ze ook alle zaakvakken, spreekbeurten, boekenbeurten en werkstukken gaat krijgen. Ik ben benieuwd wat ze over een paar jaar denkt en of ze het dan nog steeds zo leuk vindt. (al vinden de jongens werkstukken en spreekbeurten echt ontzettend leuk om te doen. Zaakvakken vinden ze ook veel leuker dan de andere vakken)

Vorige week kreeg ik van de juf haar leesniveau door: AVI E3 en bijna M4. Het verbaasde me enigszins, aangezien ze tot voor kort weinig interesse leek te hebben in lezen. Volgens haar kwam dat doordat ze toen nog bij de kleuters zat en ze geen zin had om te laten zien dat ze zichzelf had leren lezen. Lezen is volgens haar simpel: als je de letters kent, dan kan je alle woorden lezen. Sommige woorden zijn moeilijker dan anderen, maar als je lang genoeg nadenkt kan je ze wel lezen. Ze blijkt dus prima de 'oe', 'ui', eu, ng, nk, ou, au en woorden eindigend op 'd' die je uit moet spreken als 't'.

Leuke meid is 't. :D

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 11:00 
Volwassene

Jeetje vrijdag ging het gesprek niet door. Echt balen want zoonlief was een beetje overstuur geweest. Hij moest lezen van de juf hij zei een minuut en dan de woordjes van een bladzijde en hij zei dat hij niet snel genoeg las want hij had van het tweede blad maar 1 woordje gelezen (na het eerste blad dus).

Als ik Google kom ik op de DMT en dan zou hij dus 150 woordjes hebben gelezen op dat eerste blad in 3 minuten. Dus dat is best knap.

Vraag me dus af wat de juf heeft gezegd en wat voor oefening dit was.

Kleine man leest nu thuis in ieder geval groep 4 gestreepte boekjes.

Pagina 2 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende