Het is nu 14 dec 2018, 21:18

Pagina 4 van 7 [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 3 2018/2019
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 20:28 
Volwassene

Spitsmuis, wat fijn dat je dochter naar haar zin heeft. Je verhaal van de toets niet afmaken is zeker grappig. Hopelijk kan ze ook een betere niveau reken werk krijgen en iets minder creatief zijn met antwoorden!

Shura, is er vaak huiswerk? Bij ons helemaal niet en ik vind het geweldig. Er is al te weinig tijd!

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 16:07 
Volwassene

Vraagteken: op maandag, dinsdag en donderdag. Het kan ook eens zijn dat er op één van die dagen eens geen huiswerk is. Vaak duurt het huiswerk maken niet langer dan een paar minuten. Het duurt langer om alles te nemen dan dat ze bezig is. Maar zij vindt het geweldig om te doen en doet er vaak spontaan nog een hoop bij ;)

Juf doet ook niet moeilijk als het eens niet gemaakt is en vraagt ook regelmatig feedback over het huiswerk: niet te moeilijk/teveel/kunnen ze het zelfstandig, ... Ik vermoed wel dat niet alle kinderen even blij zijn met 3 keer huiswerk in de week.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 18:30 
Volwassene

Shura, wacht maar een paar jaar en wordt huiswerk een stuk minder leuk! Jongste is ook erg schools en doet keurig de huiswerk pagina van zijn werkboek, uit puur plezier. Oudste was een andere (en is nog steeds) een andere kind aan wie je geen plezier doet om huiswerk te geven. Maar fijn dat ze het zo leuk vindt, en dat het lukt om iets goed op niveau te vinden.

We kregen jammere nieuws van de juf van jongste. Ze stopt met lesgeven en er komt vanaf 1 december een nieuwe juf. Dat vindt ik heel jammer, want ik vond haar een goede, leuke, lieve juf. Ze is de ma, di, wo juf. Ben benieuwd voor makkelijk het is aan een vervanger te komen!

Twee zoons: groep 5 (2010), groep 3 (2013). Half Amerikaans met Engels als moedertaal, net verhuisd van buitenland (excuses alvast voor de taalfouten, ik heb pas als volwassene Nederlands leren spreken).

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 17:47 
Volwassene

Inderdaad dat denk ik ook, maar zolang het goed blijft lopen. Wij hebben voorlopig (hout vasthouden) een dolgelukkig kind in huis.

Wat jammer van de juf, zeker als het goed klikt met je kind en jullie. Hopelijk is de nieuwe juf een waardige vervanger ;)

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 18:09 
Volwassene

Shura, wat fijn dat je dochter huiswerk leuk vindt! Mijn grietje vindt er nu al geen snars aan. ('waarom moet ik iets leren wat ik al kan? Dit is stom! 'Ik pak vis' is een rare zin! Waarom zou je een vis pakken? Dat is vies! Ajakkie bah!')

Vraagteken, wat jammer dat de juf vertrekt! Hopelijk komt er een fijne juf voor terug. Een goede leerkracht is zo belangrijk voor het schoolse welbevinden van je kind!

Gelukkig hoef ik me niet druk te maken om vertrekkende juffen geloof ik. Heel prettig, want mijn dochter heeft echt twee hele lieve en goede juffen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 21:20 
Volwassene

Shura, mooi dat ze huiswerk leuk vindt. Hier is het belachelijk veel, maandag tm donderdag iedere dag ongeveer 30-40min. Maar gek genoeg en tegen al mijn verwachtingen in doet baloe het nu wel braaf.

We hebben gesprek gehad met juf, ik baal wel van deze juf, ik vind het gewoon echt geen leuke juf. Ze begon het gesprek ook meteen over punten, niveau, werkjes, ipv gewoon over baloe, hoe het gaat. Ook op het raport bij dat stukje dat de juf zelf iets kan schrijven staat niks, alleen zijn cijfers (want het rapport heeft alleen vakjes of ze op niveau zitten voor ieder onderdeel). Die zijn een 9.5 voor zowel taal als rekenen. Maar heel apart, ik moest gewoon uit haar trekken hoe hij in de klas is, vriendjes heeft enz. Ze wist ook niet dat we hier net zijn komen wonen en baloe 6 maanden geleden pas engels heeft geleerd. Oh zei ze, nu ben ik pas echt verbaasd over hem. Ze had hem in het hoogste leesgroepje van de klas geplaatst, maar heeft ook bepaalde 'rare' hiaten, wat ze nu ineens begrijpt, omdat hij natuurlijk een hoop heeft overgeslagen en nog engels aan het leren is (hoewel, volgens mij zit hij al op normaal native niveau). Maar om met dat leesgroepje bij te blijven benen is het wel goed om even wat basiswoorden met hem te flitsen, de rest van dat groepje zit al bij de woordenlijst van 300-350 en hij nog bij de eerste 50 :lol:. Wel fijn dat ze meteen zag dat hij wel dat niveau in zich heeft. Maar bleeh, wat een saaie (sorry) juf die alleen bezig is met het niveau van de klas ipv een kind laten leren. De juf van mn oudste maakte ook een kleine sneer over die juf toen ik haar vertelde dat de juf van baloe niet wist dat we hier net waren komen wonen: "ja, juf X weet wel meer dingen niet". Hmm.. Nou ja, we doen het er maar mee, Baloe is gelukkig en dat is het belangrijkste.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2018, 06:44 
Volwassene

Gigi, wat vervelend dat je zoon zo'n juf heeft getroffen. Mijn mantra in dit soort situaties is uit ellende dan 'volgend jaar hebben we een ander. Volgend jaar hebben we een ander.' Meerdere malen heb ik in kleermakerszit met duim en wijsvinger op elkaar dit gehumd. :)

De upside is dat de andere juf een sneer heeft gegeven. Blijkbaar staat deze juf zo bekend en ligt het niet aan Baloe, maar aan de juf.

't Is trouwens een vreemde vorm van zelfkastijding om les te geven en totaal niet geïnteresseerd te zijn in je leerlingen.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 05:16 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
't Is trouwens een vreemde vorm van zelfkastijding om les te geven en totaal niet geïnteresseerd te zijn in je leerlingen.

Inderdaad, ik denk niet dat ze met veel plezier iedere dag opstaat om naar haar werk te gaan. Aan de andere kant, mijn mening is gebaseerd om maar een paar contact momenten en situaties, ik heb mijn mening (denk ik) nooit aan Baloe laten merken en tot dusver gaat hij graag naar school dus zo erg zal het ook wel weer niet zijn? Het jammere aan het systeem hier wat ik pas laatst gehoord heb is dat leerkrachten kennelijk een soort bonus krijgen afhankelijk van de scores van de staatstoetsen. Oftewel, voor een leerkracht (die belachelijk weinig verdienen hier trouwens) die daar gevoelig voor is, is dus vooral bezig met cijfertjes ipv individuele leerlingen. Hoewel ironisch gezien een leerkracht waarschijnlijk meer kan bereiken op zo'n toets door vooral met de individuele leerlingen bezig te zijn ipv focussen op die toetsen. Wat het dus betekent is dat zij bezig is met de leerlingen bovengemiddeld niveau stof aan te bieden, waardoor Baloe nu ineens wel als een speer gaat. Voor hem werkt het dus wel een beetje (op didactisch gebied dan...).

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 20:37 
Volwassene

Jongste was heel trots deze week, omdat hij zo snel zijn rekening werk af had dat hij pluswerk mocht doen. Ben heel blij dat hij zo lekker op zijn plaats is nu.

En morgen is grote verhuizing bij ons. Ben heel blij met het nieuwe huis en ik kijk er erg naar uit om te settelen.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 14:10 
Volwassene

@ vraagteken: zijn jullie ondertussen lekker gesetteld?

Hier begin ik mij een beetje zorgen te maken in dochterlief. Het is een hele tijd goed geweest op school en nu gaat het in de klas nog steeds vlot en goed, maar er begint bij mij toch al een klein beetje iets te knagen. Hiervoor was dochter een kleuter en kon ik perfect de vinger op de pijnpunten leggen, maar nu als lager schoolkind is mijn kennis niet meer toereikend om de pijnpunten aan te kaarten.
Plots is huiswerk frustrerend: rekenen doet ze zonder nadenken, maar van zodra er een visuele voorstelling ter ondersteuning bijkomt of ze blokjes meot gebruiken, loopt het mis. Lezen gaat ook ineens minder vlot: ze haalt letters door elkaar, zegt ze niet te kennen en maakt ook geen verschil meer tussen o of oo, a of aa, ... Ook haar gedrag thuis tov mij is zeer uitdagend, papa heeft er allemaal minder moeite mee. zolang ze binnen bepaalde lijntjes blijft is het ok voor hem. Bij mij gebruikt ze die grenslijntjes juist om uit te dagen ...
Ik heb het gevoel dat ze niet meer lekker in haar vel zit, maar waardoor komt het? te weinig/te veel uitdaging, teveel herhaling, zoekt ze het zelf te ver, is ze gewoon te moe, heeft ze er geen zin meer in?
Is dit gewoon een fase in haar ontwikkeling of moet ik hier meer achter beginnen zoeken?

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 14:54 
Volwassene

Lastig Shura. Het kan van alles zijn! Groep 3 vind ik persoonlijk geen leuk jaar met de kinderen. Al mijn kinderen veranderden van lieve kleuters in kleine draken. In groep 4 trok dat wel weer recht, maar ik vond het afzien.

Ik merk het nu ook aan mijn dochter. Ze is lief hoor, maar ontzettend stout. Ze vindt zichzelf vooral heel erg groot, daagt iedereen hier in huis uit, heeft regelmatig heel veel drama en is moe. Ontzettend moe, terwijl school haar gemakkelijk afgaat.

Heb je al met de juf gepraat? Misschien biedt dat wat soelaas.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 15:53 
Volwassene

hier is het net hetzelfde. School gaat haar makkelijk af, ze lijkt doodop en verandert elke avond in een klein draakje ;)
Het zal dan vooral het jaar uitzitten zijn.

Ik spreek de juf regelmatig en daar gaat alles nog vlot. Ze raakt wle niet aan de moeilijke stof, haar motoriek is wat minder en hierdoor werkt ze trager. Ze hoeft niet alle oefeningen te doen voor ze de moeilijkere mag maken. Maar door haar snelheid haalt ze het gewoon niet.
Dagen dat er ook turnen, muziekles en plusklas op het programma staan, is ze wel beduidend vrolijker.

het zal even afwachten zijn.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 18:00 
Volwassene

Shura, hier is dochter ook vrolijker op de dagen dat ze muziek en ballet heeft. Ballet is echt haar lievelingshobby en ze is op de balletdag de hele dag een zonnetje.

Groep 3 is gewoon een saai jaar als je een beetje snugger bent. Dochter kon al lezen en rekenen voordat ze naar 3 ging, dus het is echt allemaal saai en makkelijk. Ook de Zon-lijn vindt ze saai en simpel, maar gelukkig heeft ze fijne juffen. Ze moet haar werk maken, maar daarnaast mag ze lezen wat ze wil en doen waar ze zin in heeft.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 21:13 
Volwassene

Ik ga alvast beginnen met meelezen in deze groep. DL is eigenlijk een groep 2’er. Met een behoorlijke voorsprong. Vorig jaar groep 1 al CITO E2 getoetst en las toen ook al boekjes. Maar vanwege haar persoonlijkheidje wilden wij haar graag in groep 2 door laten gaan. Moeilijke start van het schooljaar gehad, maar wel enorme sprongen in haar persoonlijke ontwikkeling gemaakt. Ze gaf steeds vaker thuis en bij juf aan dat ze het saaaaai vindt, ondanks verrijkingsmateriaal, en dat ze de kinderen die naar groep 3 zijn gegaan miste. Gesprek met juf gehad en die zegt dat ze in haar ook een groep 3 leerling ziet. Ze mocht een uurtje kijken in groep 3, maar ze ging zitten en wilde er niet meer weg... Ze is nu zo goed als twee dagen in de groep geweest. De school geeft haar en ons heel erg de ruimte om het gevoel te volgen. We gaan kijken hoe het de komende tijd gaat.

(Oudste is ook versneld van 2->3)

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 21:58 
Volwassene

Moeilijk, Shura. Jongste is ook een klein draakje, maar of dat van school of alle andere veranderingen zijn, weet ik niet. Kan je met de juf spreken?

Welkom, appelmoes. Hopelijk kan je een goede keus maken over versnellen of niet.

Met jongste gaat het qua gedrag niet best. Hij is heel vaak boos, vooral thuis, en makkelijk gefrustreerd. Hij heeft nog niet echt maatjes op school en speelt vaak alleen.

Op school zelf doet hij fantastisch. Zon is nog makkelijk en met rekenen mag hij samen met een andere kind en aangepaste programme volgen. Hij wordt ook straks getest op school voor begaafdheid. Wij hebben zijn iq niet gedeeld met de school, en ze doen hun eigen onderzoek.

Maar ja, hopelijk kan hij wat sterker vriendschappen opbouwen en kan hij beter zijn emoties thuis beheersen.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 22:36 
Volwassene

Hier ook een gefrustreerde, vermoeide en drakerige dochter thuis.. Herken het van de andere twee in groep 3 ook. Op school is ze supergeconcentreerd bezig, wil geen fouten maken en thuis komt alles eruit. Binnenkort wel even een gesprekje met juf, want doordat ze zo precies bezig is werkt ze wat langzaam (het ziet er vervolgens wel keurig uit en is foutloos), maar komt niet toe aan wat moeilijker werk op een leesgroepje na. Ik merk thuis dat ze dat wel echt nodig heeft, want ze is hier zonder problemen woorden als tomatensoep en triceratops aan het opschrijven: notitieboekje bij de hand en alle woorden die ze tegenkomt worden opgeschreven :lol:

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 07:47 
Volwassene

Welkom appelmoes

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Herken mijn meid in jullie verhalen. Op school een gesprek gehad met de juf: ze doet daar heel goed mee en is heel geconcentreerd. Ook sociaal-emotioneel zit ze nu volledig op haar plek en heeft ze nu ook vriendinnetjes en vriendjes die regelmatig over de vloer komen.
De juf houdt haar in de gaten en spreekt mij ook aan als het daar niet lekker gaat. We gaan nog even afwachten, misschien heeft ze een trage heropstart na een fijne vakantieweek thuis ;)

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 11:14 
Volwassene

Shura, zo te lezen gaat het goed met je dochter en heeft ze gewoon last van het groep-3-syndroom. Bij mijn kinderen houdt dat in dat ze zich heel wat voelen en zichzelf ontzettend groot vinden, maar eigenlijk nog gewoon kleine mensjes zijn.

Het goede nieuws: het gaat over! Eenmaal in groep 4 werden ze weer redelijk en gezellig. Pas vanaf groep 6 begint het weer te rommelen met als klapper groep 8. Mijn oudste twee zitten nu in 8 en zijn wel klaar met de basisschool, maar ik vind ze ook nog zo klein als ik naar middelbare scholieren kijk. :D

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 18:51 
Volwassene

Spitsmuis: bedankt voor de fijne woorden: het groep 3-syndroom ga ik opslaan op mijn harde schijf :wink:
Ze blijft inderdaad nog maar een kleine meid (figuurlijk en letterlijk) die haar mannetje staat tussen de groep 3-ers.

Net ook de muziekjuf te horen gekregen: ze is wat afwezig soms in de les of ze mss vanop het einde van het jaar is? Euhm, ze is van 2 geboortejaren eerder ... Meteen een opgetogen muzieklerares: Mevrouw, geen probleem dan snap ik het. Laat maar weten als ze iets niet mee heeft. Ze is heel aanwezig in de les en doet goed mee.
ik was toch wel even trots op mijn meid, muziek is haar lichtpuntje en ze kijkt er echt naar uit om notenleer onder de knie te krijgen. ze staat te popelen om een instrument te leren spelen.

BerichtGeplaatst: 16 nov 2018, 21:55 
Volwassene

Wat leuk Shura! Welk instrument wil je dochter leren spelen?

Mijn dochtertje speelt piano en viool. Dit was aanvankelijk niet het idee (ik had een instrument in gedachten), maar het is gewoon zo gelopen. Haar drie broers zaten al op pianoles en ze begon als grietje van vier hun lessen te verstoren. Ontzettend irritant! Onze pianoleraar opperde dat het misschien een goed idee was om haar ook een lesje te laten volgen, zodat ze wist wat het was en hopelijk op zou houden met onredelijk zijn. Ze vond haar lesje echter zo leuk, dat we haar op pianoles hebben gedaan.

Een van haar broers is ontzettend muzikaal en speelt naast piano ook viool. Dochter wilde haar B op een voorwaarde halen: dat ze daarna op vioolles mocht. Prima!
Beide instrumenten vindt ze leuk en ze kan niet kiezen welke leuker is, dus speelt ze allebei.

Na een paar maanden zwemlespauze heeft ze de spirit te pakken gekregen en mag ze waarschijnlijk binnenkort afzwemmen voor haar C. Ook aan dit diploma zit een voorwaarde: opera-zangles. Ik ben malle Eppie niet en vind het wat veel als ze naast ballet, piano en viool ook nog op zangles gaat, dus die voorwaarde gaan we ombuigen naar een enig hertenknuffeltje voor haar diploma. :D

Misschien mag ze van ons volgend jaar op musicalles, maar dan zal ze toch een instrument moeten laten vallen. Het wordt anders echt te veel. Musical lijkt haar namelijk ook erg leuk. Het grietje wordt aangestoken door het muzikale broertje dat dus ook op musicalles zit! (en het is serieus ontzettend leuk! Echt iets voor dochter, aangezien ze van zingen, dansen en toneelspelen houdt)

Pagina 4 van 7 [ 121 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende