Het is nu 14 dec 2018, 20:22

Pagina 1 van 7 [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 3 2018/2019
BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 10:03 
Volwassene

Het schooljaar is weer begonnen in sommige regio's, dus ik maak bij deze een groep 3 topic aan.

Buddy begint in september in groep 3.

Voor iedereen die informatie over Veilig Leren Lezen zoekt: in mijn voorsteltopic (link onderaan dit bericht) heb ik aan aantal links staan naar artikelen bedoeld voor leerkrachten.

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 3 2018/2019
BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 10:53 
Volwassene

Meld mij aan zl2 is afgelopen maandag begonnen in groep 3.
Hij keek er erg naar uit.

Ben zelf erg benieuwd hoe dit jaar gaat lopen

BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 12:38 
Volwassene

Ik ga ook meeschrijven al duurt het nog even voordat onze jongste gaat beginnen in groep 3: eerst nog anderhalve week lekker vakantie!

BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 16:48 
Volwassene

Ik doe ook mee! Hier al bijna 3 weken bezig (buitenland). Baloe doet het super en gaat met plezier. Ik vind zn juf alleen 3x niks (maar dat laat ik hem niet weten). Wellicht zit ik er ook naast, ik baseer dit op maar een enkel contact moment en de info avond, verder kom ik nooit op school want ze gaan met de bus. Maar juf lijkt nogal star, beetje ouderwets in lesgeven en geeft belachelijk veel huiswerk, dit omdat er allerlei landelijke testen komen waar ze graag goed op scoort dus er moet veel geoefend worden. Een overzicht van zn dagelijkse huiswerk: een rijtje woordjes lezen, een tekst op tijd lezen (1 minuut, tellen hoeveel woorden), een rij van 20 woorden en 2 zinnen spelling oefenen, een pagina rekenwerk en 1x per week verhaaltje schrijven. Daarnaast de standaard opdracht om dagelijks een lange lijst woorden te oefenen en kwartier te lezen. Belachelijk veel toch? Juf zegt 10 min max, maar met een joch wat zn hakken in het zand zet ben je zo 3 kwartier verder. En dan kan hij al prima lezen en schrijven, kan me niet voorstellen hoe dat gaat met een kind wat nog niet kan lezen en schrijven (de grootste hoop...). Och ja...

Einde klaagzang! Hij gaat met plezier en doet het prima, dus eigenlijk alles ok hier :lol:

BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 18:09 
Volwassene

In september start onze kleine stuiterbal ook in groep 3, ook hier heel benieuwd hoe het zal gaan. Ze heeft al verschillende keren meegelopen in groep 3 en dat ging vlot.
Momenteel wordt school nog even niet vermeld om de rust en kalmte nog even te bewaren.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 20:33 
Volwassene

Hier start de oudste komende maandag in groep 3... ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen.
Hij heeft nog geen zin in school...

BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 22:17 
Volwassene

Jeetje gigi, klinkt inderdaad als veel huiswerk en dat dagelijks! Pfoe.. Daar zou ik mijn 5 jarige geen plezier mee doen hahaha. Voor het gemiddelde NL'se kind net startende in groep 3 ook wel ambitieus zou ik zeggen :lol: Maar zolang hij het leuk vindt.. Tja, gelukkig :wink:

BerichtGeplaatst: 24 aug 2018, 17:00 
Volwassene

MV-3 schreef:
Jeetje gigi, klinkt inderdaad als veel huiswerk en dat dagelijks! Pfoe.. Daar zou ik mijn 5 jarige geen plezier mee doen hahaha. Voor het gemiddelde NL'se kind net startende in groep 3 ook wel ambitieus zou ik zeggen :lol: Maar zolang hij het leuk vindt.. Tja, gelukkig :wink:

Het huiswerk vindt ie niet leuk hoor! Lezen trouwens wel, eindelijk. Hij kon een aantal jaar terug al lezen, toen weer teruggevallen alsof ie helemaal niet kan lezen, en nu blijkt ie (in het engels) ineens redelijk vlot te kunnen lezen. Maar school vindt ie best leuk, hij vindt deze klas ook leuker want hij heeft nu veel meer vriendjes zegt ie. Mooi, dat is een goed teken! Op de eerste toetsen komen voorlopig alleen maar 9.5+ terug, dus dat gaat ook goed. Op huiswerk na een fijne start dus.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2018, 19:52 
Volwassene

Volgende week start mijn mannetje ook in groep 3.

Mijn zoon heeft zin in school wil leren schrijven en rekenen lezen kan hij al.

Geloof dat school nog geen huiswerk voor groep 3 heeft maar ik weet het niet zeker. Mij lijkt het huiswerk wat je noemt erg veel. Is dat in de VS GiGi? Ik hoorde namelijk van Amerikanen dat ze daar bij de 4/5 jarigen al standaard leren lezen dan zullen ze ook eerder huiswerk krijgen schat ik in.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 06:41 
Volwassene

Hier zit de eerste week er al weer op.
Zl2 kan nog niet lezen dus voor hem nog veel werk aan de winkel. Hij wil al ruim een jaar heel graag leren lezen en is daar ook mee bezig geweest. Maar vermoedelijk speelt zijn taalprobleem (tos) mee.

Klank , koppel teken is lastig. We zijn nu ook bezig vanuit logopedie om daar meer hulp bij te gaan krijgen.

Het niveau viel mij wel op, eerste week officieel 2 letters ( d en i) maar ook redelijk 3 letter woorden schrijven zonder de letters als voorbeeld. ( plaatjes van dak, das, bil, pin etc en dan moeten ze zelf de woorden schrijven)
Voor menig hb kind hier niet moeilijk natuurlijk maar veel kinderen die naar groep 3 gaan kunnen amper alle letters ( dat is iig wat ik laatste tijd veel heb opgevangen)

Voor rekenen ook meteen splitsen en sommen.
Weet nog van de oudste dat ze op oude school tot herfstvakantie daar door bleven gaan met cijfer groepjes maken ed zoals bij kleuters en pas na herfstvakantie met " bus sommen" begonnen.
Aangezien er geen aanpassingen voor hem toen mogelijk waren voor ons laatste teken om naar andere school te gaan.

Maar goed , geen idee wat normaal niveau is begin groep 3. Oudste rekende al op gr 4 niveau en las toen ook al e3/s4 niveau en mocht eerste helft groep 3 over slaan.

BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 13:22 
Volwassene

@ vlindertje3: Hier zijn ze in groep 1/2 al zo actief bezig met letters dat eigenlijk alle kinderen minimaal zo'n 16/20(?) letters kennen voordat ze naar groep 3 gaan en inderdaad van die 3-letterwoorden kunnen lezen/stempelen/vormen/hakken-plakken. Schrijven doet een enkeling ze. Ook splitsen onder de 10 hebben ze al geoefend in groep 2 (tenminste dat deden de middelste en jongste wel, van de oudste geloof ik dat ze dat toen niet deden).

Maar het kan best dat het per school wat verschilt, hier ligt de aandacht heel erg op taal (in mijn opinie te). Vrij standaard-dingen zoals topografie, stukje geschiedenis/aardrijkskunde komt nauwelijks aan bod in de hogere klassen.

@ huiswerk: Hier krijgen ze in groep 3 wel het advies iedere dag zo'n 10 minuten te oefenen met woordjes lezen op tempo. Verder krijg je ook nog wel geregeld een werkboekje mee. Sowieso elke vrijdag..

BerichtGeplaatst: 26 aug 2018, 21:04 
Volwassene

Mijn dochter begint morgen kn groep 3! Ze heeft er ontzettend veel zin in om ‘eindelijk’ echt te leren lezen, rekenen en schrijven. Wat betreft lezen en rekenen doet ze het al aardig (leest makkelijke boeken en rekent tot 100 met optellen en aftrekken), maar dat maakt voor haar de pret niet minder.

Ze komt in een op het oog leuke klas. In totaal zitten er 17 meisjes in de klas, waaronder haar allerbeste vriendinnetje en een vriendinnetje uit de parallelklas van de kleuters. Ook de juffen zijn erg oké en ik zie het jaar met vertrouwen tegemoet. :)

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 17:00 
Volwassene

Hopelijk heeft ze een leuke dag gehad Spitsmuis, wat een hoop meiden in 1 klas, hoeveel kinderen in totaal? Hier zit Baloe in een klas met maar 19, echt heel klein. Ik denk omdat hij in de klas zit met meerdere kinderen waarvan het nog 'engels-leerders' zijn. Of hij heeft gewoon geluk.

Huiswerk is hier in de VS inderdaad best standaard, maar verschilt ook veel per school en per leerkracht. Voor sommigen is het meer symbolisch om een beetje verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen, Baloe's juf gebruikt het echt om het leren te versnellen (al zet ik vraagtekens bij of dat zo werkt).

Hier leren ze in groep 2 (kindergarten) al wat lezen, sowieso alle letters, maar het echte leren lezen begint pas dit jaar. Er zit denk ik wel redelijk wat verschil in het niveau van de kinderen. Het lezen gaat hier ook wat anders, in het engels heb je de fonetische woorden die je gewoon kan hakken plakken, maar er zijn ook een grote hoop woorden die je gewoon op zicht moet doen en niet fonetisch kan weten (bijv: are, you, there etc) en dat soort woorden oefenen ze ook veel, vanaf kindergarten al. Rekenen zijn ze nu bezig tot 10 maar, geen idee waar ze heen gaan dit jaar. Maar kennelijk werken ze ook met computer programmas waarop ieder kind regelmatig een test moet maken en het programma volgt het niveau. Als een kind klasoverschrijdend gaat moet de juf ook de stof van het volgende jaar met het kind behandelen. Geen idee hoe dat in de praktijk uitpakt.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 17:07 
Volwassene

Ik heb zelf in de VS op school gezeten en vond het systeem prettig. Prettiger dan het Nederlandse in ieder geval. Mijn kinderen hebben in Engeland op school gezeten en ook dat was fijn. Klassenoverschrijdend werken was daar heel normaal en de behoeftes van een kind werden veel meer in het oog gehouden dan in Nederland.

Dochter heeft het super gehad in haar nieuwe klas met haar nieuwe juf! Er zitten dus maar 9 jongens en vanochtend bij het wegbrengen oogde het als een gezellige meidenclub. Leuke meisjes, leuke ouders, leuke juf en dochter heeft flink zitten socializen vandaag.

Ook al heeft ze nog niet heel veel gedaan vandaag, toch is ze doodmoe van alle nieuwe indrukken. Moe, maar gelukkig. :)

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 07:23 
Volwassene

Mijn mannetje is heel enthousiast over groep 3 alleen.....gym is niet leuk want hij mag er niet klimmen. Ze gaan 2 keer buiten spelen maar hij mag van de andere kindjes niet op de fietsjes, hij voetbalt niet en dus is er eigenlijk niets over om te doen. Gisteren had hij het plein afgestruind en had 56 steentjes gevonden......leuk zo'n klas waarvan we van te voren al konden vertellen dat hij geen aansluiting zou krijgen.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 16:19 
Volwassene

Brenda, wat sneu voor je mannetje zeg. Is er geen speeltuin op het plein met schommels en klimrekken ofzo? Waarom dacht je dat van te voren al dat hij weinig aansluiting zou vinden? Fijn dat hij ondanks dat toch heel enthousiast is!

Baloe had gisteren al een tussentijdig rapport meegekregen. Heel apart, kennelijk doen ze hier dat na 3 weken om een eerste indruk te scheppen ofzo? Maar ik kreeg het idee dat juf maar copy-paste doet voor bijna hele klas, er waren twee kolommen, eerste is didactische vaardigheden, stond in ieder vakje gemiddeld aangekruisd en tweede kolom was schools gedrag (best doen, aan regels houden etc), stond alles uitstekend aangekruist. Ik weet niet, kwam me een beetje massaproductie over. Vooral omdat er al een stuk of 5 toetsen naar huis zijn gekomen met allemaal een 9.5 of hoger en ik weet dat ie als een van de weinigen kan lezen. Ook het persoonlijke stukje was denk ik copy-paste werk 'gaat goed, goed aangepast, aan het leren lezen, begrijpt hakken-plakken'. Ik begin een steeds mindere indruk van deze juf te krijgen. Ik heb in het commentaar van ouder box ook maar even geklaagd over de hoeveelheid huiswerk :mrgreen: Gisteravond was Baloe helemaal in tranen, hij had helemaal geen tijd gehad om met de oppas te spelen, alleen maar huiswerk gemaakt (ook weer niet helemaal waar, maar zo beleeft hij het wel, zeker 3 kwartier bezig, dat is veel voor een 6 jarige!).

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 10:56 
Volwassene

Hier vandaag ook begonnen! Dochter had er erg veel zin in, dus ik hoop dat het niet teveel tegen gaat vallen (helaas met de middelste wel gehad in groep 3 omdat ze al kon lezen en rekenen). Maar we gaan het zien! :)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 18:18 
Volwassene

onze stuitermeid is vandaag ook begonnen in groep 3. Het naar de klas gaan viel haar dik tegen ( ze vond het allemaal onzettend spannend en dat werd haar even teveel) en ging met veel heisa gepaard tot ik haar zelf de klas inzette en haar op haar op haar plekje zette. 's avonds was ze supervrolijk en vertelde ze honderduit. Haar energiepeil piekte enorm, na de hele schooldag moest de energie eruit en heeft ze nog 2h lekker in de tuin rondgehost. Hopelijk blijft ze zo vrolijk. Maar goed begonnen is al half gewonnen ;)

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 08:50 
Volwassene

Gigi nee hier is geen speeltuin. Er staan wat fietsjes en dat is het. Bij de kleuterschool was wel een speelplein maar ze zitten nu op een andere locatie. Ik ga het eens aankaarten vindt het echt slecht.

Lezen mag mijn kleine man de moeilijkste bladen doen zei hij, op donderdag had hij ineens een vriendje die hij u steeds opzoekt

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 12:07 
Volwassene

Buddy heeft zijn eerste dag in groep 3 gehad gisteren.

En ja, ze hadden de i geleerd en met ik zag vanochtend bij het wegbrengen dat 'ie ook opnieuw begonnen was met rekenen en meteen al 3 lessen af had. Stom van mij, hij had zijn werkboekje van vorig jaar mee naar huis gekregen en ik was dat helemaal vergeten, en nu heeft 'ie precies hetzelfde werkboekje weer gekregen en is opnieuw begonnen... Ik had ook niet gedacht dat ze "gewoon" zouden gaan beginnen met rekenen op de eerste dag; vorig jaar waren ze de hele eerste week bezig met toetsen en kinderen indelen in niveaugroepen. Nou ja, ik geef dat boekje morgen mee en ik ga proberen de IB'er erover te spreken, het hele idee van niveaugroepen zou moeten zijn dat de groepsleerkracht dit probleem niet zelf hoeft op te lossen.

Maar Buddy vond het desondanks leuk. Ik denk dat de structuur en het "stil werken" hem goed zal doen. Hij is sociaal toch nog best een angstig jongetje, 's ochtends in de aula (nieuwe leerkrachten voorstellen) was dat goed te merken.

Volgende week hebben we het startgesprek met de leerkracht. Dat valt dus nog voor de splitsing zon/maan. Goed moment om te kijken of Buddy laat zien wat hij kan.

En wat 'ie kan? Hij kent nu alle letters, maar in woorden haalt 'ie nog letters door elkaar (ie/ei, ui/eu). Hij kan auditief heel goed hakken en plakken, hij leest een hoop woorden "instantaan", maar als hij spellend moet lezen gaat het zo vreselijk slordig (volgorde omdraaien, letters overslaan etc.) Ik heb toch twijfel of hij het zon-niveau wel aan kan. Volgens mij moet hij echt nog heel veel hardop lezen met iemand die hem corrigeert. Terwijl zon voornamelijk stillezen is.

Laatst bijgewerkt door Pompom op 04 sep 2018, 22:35, in totaal 1 keer bewerkt
Reason: Kindnaam in nickname veranderd

voorsteltopic

Pagina 1 van 7 [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende