Het is nu 22 nov 2018, 11:44

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 2 2018/2019
BerichtGeplaatst: 22 aug 2018, 13:25 
Volwassene

Nieuw topic voor groep 2. Wie schrijft mee?

Berichttitel: Re: Groep 2 2018/2019
BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 12:00 
Volwassene

Ik kom hier zo eens in de zoveel tijd even weer bijlezen, dus niet heel fanatiek aanwezig, maar ik wil wel weer meeschrijven!

Zoon is al weer aan de 2e week begonnen en de eerste opmerking van hem "dat hij eigenlijk wel liever naar groep 3 wilde" is al voorbij gekomen, haha.
Juf had hem in de hoeken gezet en hij wilde zelf liever werkjes doen dan spelen. Juf zei ook dat ze gezien had dat hij het moeilijk vond om zich in de hoeken te vermaken.

Alle opties liggen open dit schooljaar, dus mocht het nodig gaan zijn dan is doorstromen gedurende het schooljaar naar groep 3 mogelijk. Onze eigen voorkeur heeft toch wel de kleutertijd vol maken, maar mocht het anders lopen dan zien we het dan wel. :)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 08:00 
Volwassene

Onze voorkeur heeft ook de kleutertijd volmaken. Onze dochter is in de zomer jarig is en is sowieso dus al een van de jongsten van de klas. Maar we zien wel hoe het loopt. Ze is net gister begonnen in groep 2 op haar nieuwe school. Ze kwam vrolijk thuis, dus de eerste indrukken zijn goed.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 08:08 
Volwassene

Hier is de tweede dag van de school: groep 1/2 als oudste kleuter.
Ze is dan ook indd de oudste (april 2013)

Ze had veel zin en vond het heel leuk. Ze zegt dat ze wel mist al haar vriendinnen: die zitten nu in groep 2/3. Volgend jaar zitten ze in groep 3 deels bij elkaar dus dat heeft haar goed gevoel.
Wat juf had het over afgelopen jaar dat dochter moet meer zelfstandig zijn en eigen mening krijgen en nu ze oudste is zouden we zsm na de vakantie het verschil merken.. maar heb ik het niet het gevoel dat het jaar iets zal veranderen haha

Ik weet gewoon niet waarom ze op school enkel wil spelen en thuis enkel dingen doen en leren (leten dan niet veel maar ze wil puzzels van 200 maken, spelletjes voor 8+, kralen, boeken etc) rekenen en taal wil ze niet leren thuis. Wel soms squla soms vind ze leuk maar ik merk dat ze gelijk gaat daar naar iets meer van puzzels/spel/algemene kennis deel

Ze heeft veel kopeer gedrag ook thuis van de jongste van 3. Ze kan al best wel lezen korte woordjes bijv. “Taart” en alle andere maar ze weigert het te spellen of aan elkaar lezen. Per letter lukt het wel maar indien ik haar vraag spellen of zeggen of aan elkaar plakken wordt ze helemaal panisch en zegt dat het ‘niet lukt’. Zou dat een faal angst zijn?
Ze kan dus wel (als je aandringt kan ze) maar probeert niet ze denkt van te voren dat het toch niet lukt of zo?
Ze wilden een vlieger tekenen, maar helemaal in paniek en huilend dat ze niet kan etc. Ik weigerde zelf een voorbeeld te tekenen. Volgende dag vroeg ok haar ogen dicht doen en nadenken over hoe die uitziet. Ogen openen en dan proberen tekenen en als niet lukt help ik.
Nou ze heeft perfecte vlieger getekend super mooie met alle details etc!

Ik heb zo’n gevoel dat het algemene gemiddelde aanpak bij haar niet zo werkt of sucsessvol is of zo. Dat je moet op een andere manier benaderen of vragen. Zoals juf of ik zegt teken/zeg/doe bij de andere kinderen (mijn jongste bijvoorbeeld doet gewoon wat je vraagd en probeert ook al kan ze inderdaad nog niet lezen etc ze probeert tenminste) werkt bij mijn oudste niet echt.. Bij mijn oudste was nooit makkelijk iets opeisen/vragen zeggen/doen/maken. Ze negeert gewoon of gaat gelijk in paniek en huilen zonder te proberen.

Ik hoop dus dat dit jaar indd anders zal lopen dan afgelopen: dat ze zich laat zien, zelfstandig werkjes pakt zonder dat het wordt gegeven/gevraagd/moet. Dat ze de andere niet gaat koperen en meer laat zelf zien wat ze kan. Maar ik zelf heb weinig vertrouwen in: ze is nog steeds heel erg soort van ‘grijze muis’ ze zegt niet eens gedag tegen juf en zegt verder ook niet zo veel. Terwijl thuis ze barst van energy, willen, eigen wil doordrijven, allees moet gaan zoals ze wil, als ze bedenkt iets moet ook gelijk gedaan worden, ze is heel commanderend en we hebben echt veel drifbuien hier... op school ze is dus totaal anders.
Naschoolse activiteiten trouwens gaan altijd gewoon goed: tennis, ballet, zwemles, turnen en ze wil nog zelf heel graag op hockey. Ze is daar niet verlegen of zo maar ook laat veel zien en kopeert veel minder van de andere dan op school.
Ze moet volgend jaar naar groep 3 dus ik hoop dat de juf als het mis gaan zsm aan bel gaat trekken bij ons en niet afwachtend tot het “goed komt”

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 08:56 
Volwassene

Dat met dat lezen herken ik wel, dat heeft mijn dochter ook. Ik laat het maar een beetje, want ik wil niet dat het haar tegen gaat staan en ze hoeft het niet te kunnen. Ik lees gewoon heel veel voor en we doen letter/woordenkwartet en ze leest zelf als ze zin heeft. Ik doe waar zij zich comfortabel bij voelt. Mijn dochter heeft faalangst en is heel perfectionistisch. Met tekenen had ze dat ook, ze kon heel goed tekenen voor ze naar school ging, maar in groep 1 ging ze andere kinderen nadoen en kreeg ik alleen nog maar krastekeningen thuis. Ik heb dat een tijdje zo gelaten. Toen ze op een gegeven moment weer kwam met zo'n tekening, heb ik iets tegen haar gezegd als: Ik vind het heel lief dat je een tekening voor me maakt. Ik weet dat jij heel goed kan tekenen, misschien wil je ook wel eens een meisje voor me maken. En sindsdien tekent ze weer gewoon. Aandringen of opdrachtjes geven thuis doe ik niet. Als een kind panisch is, kan het niet vrij laten zien wat het kan. Ik zie het maar als leren fietsen. Vaak kunnen ze dat ook allang, maar willen ze toch dat je ze vasthoudt. En dat doe je dan tot ze het aandurven.

Op school heeft mijn dochter vaak moeite met opdrachtjes omdat ze het in haar hoofd veel te ingewikkeld maakt. Een simpele opdracht als 'maak een wintertekening' is voor haar daardoor moeilijk om mee te beginnen, omdat ze teveel ideeen heeft en niet weet wat ze moet kiezen, of dingen verzint die ze nog niet kan, of veel te ver doordenkt. Een ander kind begint gewoon. Misschien is zoiets ook met jouw dochter aan de hand?

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 13:54 
Volwassene

Vlinder: ja zoals je schrijft herken ik dochter ook hoor.
Ik wil haar meer zelfvertrouwen geven en ik hoop dat leerkracht gelijk geeft en deze jaar gaat ze wel veranderen.. ik loop steeds met het gevoel in mijn hoofd dst het gewoon niet wordt gezien en straks hebben we meer problemen en zijn e laat voor aanpadsingen of zo. Want ze moet naar groep 3 volgend jaar

BerichtGeplaatst: 28 aug 2018, 21:44 
Volwassene

Ik heb vanavond een kennismakingavond gehad van haar groep. Positief is dat ze nieuwe dingen hebben. Ik merk ook dat ze haar gewoon geven wat ze moet doen ipv afwachten (ze gaven haar vandaag leverspel terwijl ze wilde spelen).

Ze hebben dus die kijk! Observatie en nu ook dus aanpassingen in 3x gesprekken per jaar: 1e is ouder-leerkracht 10min en 2e eb 3e is dus ouders-leerkracht-kind van 16min. We gaan blijkbaar 5 min luisteren wat kinderen te zeggen hebben.. bijzonder haha

Verder hebben ze Portfolio voor groep 2. Daarin weten ze nog niet hoe het gaan lopen want is nieuw maar het is een map met 2x per jaar rapporten met Kijk! lijsten + bijzondere werkjes en stukjes van kind waarop hij zelf trots op is. Dus het is niet wat moet of beoordeeld wordt maar het is dus wat komt vanuit het kind zelf: mooie bowerkje foto, tekening, liedje etc. Dat gaan ze beoordelen en verzamelen na een 1 op 1 gesprekjes erover met de kind.

Dus positieve punten dat wel! Ben benieuwd

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 12:25 
Volwassene

Fijn dat de kennismakingsavond positief was! Klinkt allemaal wel goed. Het is ook fijn als ze levelspel krijgt. Mijn dochter is daar vorig jaar wel van opgeknapt. Ze kreeg meer zelfvertrouwen doordat ze dingen op haar eigen niveau mocht doen.

Mijn kruimel komt nog steeds vrolijk uit school. Ik heb geen idee wat ze precies doen, want ze vertelt zelf niet veel en bij het ophalen is het te druk om met de juf te praten. Maar ze vertelde wel dat ze levelspel had gedaan. Dat had ze zelf gepakt, dat staat hier gewoon in de klas :-) Ze lijkt minder overprikkeld dan op haar vorige school. Het ophalen is ook een verademing, geen gedrang en chaos, heel fijn.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2018, 21:01 
Volwassene

Vlinder42
Wat fijn voor haar en voor jullie!

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 12:19 
Volwassene

Bij ons is juf lekker voortvarend van start gegaan weer dit schooljaar. Zoon heeft al bijna een eerste werkboekje op niveau uit, ze spreken af hoeveel bladzijdes hij moet maken en hij mag nog verder werken als hij dat zelf wil. Juf zoekt leuke werkbladen voor hem voor rekenen op zijn eigen niveau en dat allemaal al meteen in de eerste week. Het individuele plan loopt dan ook gewoon door van vorig jaar, maar gelukkig is de juf daar dus lekker actief in :)

Verder hebben we wel weer veel bedplas ongelukjes in de nachten gehad, hopelijk hangt het samen met de spanning van het starten van het nieuwe schooljaar en is dit weer snel voorbij. Zoon baalt er zelf erg van, ondanks dat wij er heel nonchelant op reageren dat het kan gebeuren, niet erg is en zijn bed zo snel mogelijk verschonen zodat hij verder kan slapen.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 13:34 
Volwassene

Ha Misstig, wat fijn zo'n juf! Ik ben gewoon jaloers :-)
Wat betreft de ongelukjes, je zou kunnen proberen om hem als je zelf 's avonds naar bed gaat op de wc te zetten. Gewoon uit bed tillen, op de wc, plassen, terug in bed. Bij ons slapen ze gewoon door en redden het dan tot de ochtend.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2018, 09:03 
Volwassene

Ik haak aan, met mijn jongste in groep 2.

Haar oudere broer en zus zijn beiden hb. De jongste is altijd wijs geweest en is zeker slim maar heeft nooit zo'n duidelijke (meetbare/cognitieve) voorsprong gehad als haar broer en zus. Maar juist voor haar loopt het nu al mis bij de kleuters :( .

Het eerste gesprek met de juf heb ik dit jaar al gehad, de juf ziet hetzelfde als wij thuis. Na een superrelaxte vakantie met een ontspannen jongste is ze nu gespannen en gefrustreerd. En juist nu zie ik heel helder hoe en waarom. Op school was ze geflipt omdat ze een tekening over de vakantie moesten maken en jongste niet kon bedenken wat ze wilde tekenen. Ze legt zichzelf zoveel druk op. We gaan proberen die druk zoveel mogelijk te verminderen. Wat best lastig is, omdat het al in de kleinste dingen zit. Als er een playmobil poppetje niet helemaal recht staat kan dat al aanleiding zijn voor een berg frustratie. Maar dat is dan de aanleiding en niet de oorzaak lijkt me. De IB'er gaat ook observeren. Gelukkig ziet de juf wel ook dat jongste echt wel slim is, ondanks het feit dat ze dat niet snel zal laten zien op school, uit angst fouten te maken. Pffff.... kleutertje, waarom maak je het jezelf zo moeilijk :(. En ze past ook gewoon niet zo goed in de groep. Veel echt pittige, verbaal sterke, groep 2 meisjes in haar klas. Jongste is supergevoelig, zal niet snel weerwoord geven, maar gaat wel lopen malen over dingen die tegen haar gezegd worden. Terwijl die andere meiden de ene dag zeggen dat ze elkaars beste vriendin zijn en een dag later dat ze elkaar niet meer lief vinden en daar vervolgens weer makkelijk overheen stappen. Maar jongste dus niet. Vanmiddag komt haar beste vriendinnetje spelen, dat heb ik afgesproken met haar moeder omdat haar moeder opvang nodig had. Ik zei gisteren tegen jongste dat I vanmiddag komt spelen. Zegt ze met een van ernst vertrokken gezichtje: 'Ik denk niet dat I dat wil. I zegt dat ze E liever vindt dan mij, ze gaat liever met E spelen.'. Vanochtend op het schoolplein kwam I op jongste afgerend, helemaal blij 'wij gaan vanmiddag met elkaar spelen!!!'. Jongste is dan echt even in de war, waarom I nu ineens wel zo blij reageert terwijl ze afgelopen week nog heeft gezegd dat ze E liever vindt. Gelukkig brak daarna wel blijdschap door. Maar echt, ik zou jongste wel bij mij in een coconnetje willen stoppen.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2018, 14:00 
Volwassene

Welkom ElisHug. Ja, sneu is dat als andere kinderen maar wat zeggen en je eigen kind dat wel serieus neemt. Mijn oudste vond dat ook altijd verwarrend.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2018, 16:54 
Volwassene

Echt lastig als kinderen last hebben van het gedrag van andere kinderen, je kunt er zo weinig mee als ouder want ze zitten de hele dag zonder ons op school daar tussen.

Hier wordt er juist weer anders omgegaan met irritant gedrag van andere kinderen. Dat gaat hij kopieren en dan het liefst versie 2.0...
Hier gaat dan best veel energie in zitten van ons en van de juf om dat weer terug te buigen. Ook bij de jongste van 3 is dit al een dingetje. Als wij durven te mopperen op de oudste over iets van zijn gedrag, dan kunnen we er vergif op innemen dat de jongste dat daarna nog een keer in haar versie ook zal doen.
Andersom als we de oudste prijzen om iets dan werkt het helaas meestal bij de jongste weer niet zo. :)

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 07:39 
Volwassene

Gesprek gehad met de juf. Heel positief. Wij hebben de indruk dat het met onze dochter goed gaat op school. Ze is vrolijk en vindt het leuk. Ze heeft meer zelfvertrouwen en is minder verlegen. Ze heeft ook al een paar vriendinnetjes in de klas. Soms maakt ze opdrachtjes nog wel te moeilijk in haar hoofd, maar ze begint nu wel als ze ziet dat anderen ook bezig zijn.

Haha, Misstig, ja, leuk is dat hè, dat kopieergedrag tussen je kinderen. Bij ons gaat het ook zo :-)

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 17:36 
Volwassene

Er is iets wat ik graag wil delen. Na wat lastiger start in groep 2 omdat we niet wisten hoe en wat ze gaan doen met ons dochter ontwikkeling (ze loopt voor maar liet niets zien op schoop) heb ik goed nieuws!

Vandaag hebben we oudergesprek gehad (tegenwoordig ze zijn met kinderen bij en duren 16 min). Juf begon heel algemeen met: goed pincentgreep, kent 20 letters, 20 cijfers. Dus ik dacht: wow daar gaan we weer..
In tussentijd dochter oan al avi 1 lezen en resultatief tellen tot 20. Telrij tot 100.
Mijn dochter heeft wel 2x voorgelezen uit haar avi 1 boek aan beide juffen dus ik was benieuwd wat ze eeovee zouden zeggen.
Maar ging heel goed eigenlijk! Juf zei dat na overleg hebben ze besloten haar 2x per week levelwerk te geven. Omdat ze ver met lezen en rekenen is. Dat doen dan levelgroep 7 kinderen 2 uur per week in de groep 2 waarmijn dochter zit voor 1 a 2 kindjes die uitdaging nodig hebben.
Wow wat waren we blij dat horen! We vroegen ons af waarom dan eind vorige jaar werd het niet herkend en hebben ze het over gehad dat ze niet laat zien en niet zelfstandig is etc. Ze zei dat het inderdaad zo was maar nu laat ze veel meer zelf zien en horen waardoor ze beter haar niveau kunnen bepalen.
Dus het ia een hele positieve gesprek geweest en ze gaan de ontwikkeling van de levelwerk ook goed bijhouden en elke dag maken ze voor dochter tijd om met haar samen te gaan lezen.
We maakten zich een beetje zorgen over volgend jaar in groep 3 of ze niet te ver verder zal zijn dan de andere. Maar volgens hun komt het goed want ze gaan vanaf nu haar begeleiden met levelwerk en aparte mapje maken waar ze gaan haar goed overdragen etc. Ben benieuwd dus!

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 18:56 
Volwassene

Wat fijn, Lieverding! Dat is goed nieuws.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2018, 13:02 
Volwassene

dat is superleuk nieuws voor jullie en jullie meid ;)

BerichtGeplaatst: 01 nov 2018, 17:00 
Volwassene

Vliender42, Shura: bedankt!
Ja super fijn, ben benieuwd hoe dat uitpakt en verder gaat.

Heer raar dag ze net op het einde van vorige jaar hadden het over dat ze mist executieve functies, dat ze niet zelfstandig is, niets laat zien etc. En opeens is het verandert in iets wat ze inderdaad serieus nemen en waar ze dik bovenop gaan zitten...
de levelspelletjes heb ik gezien is ook niet echt haar niveau: veel van logica, wel boeken /stripboeken voor lezen en kinder sudoku etc. Maar is tenminste wat.
Thuis doet ze gewoon verder squla groep 3 en we zijn begonnen met engels en citotoetsen van groep 3. Cito gaat nog wel lastig merk ik omdat ze formuleren daar het voor haar nog onduidelijk.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 08:49 
Volwassene

Met onze dochter gaat het nu toch helaas niet zo goed op school. Ze zegt van alles dat ze het niet kan, terwijl ze het op haar sloffen kan.

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende