Het is nu 18 okt 2018, 21:42

Pagina 5 van 6 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 09:10 
Volwassene

Nannet, ik denk dat je daar wel gelijk in kunt hebben. Gevoelens benoemen (al doet jouw dochter dat wel) en ook weten waar het vandaan komt, is voor veel kleuters nog lastig.

Misschien kun je wat meer informatie halen uit rollenspellen. Of er zelf eentje met haar spelen. Een tekening wil ook nog weleens informatie geven. Dan kun je aan je dochter vragen wat ze heeft getekend en stel dat het iets met school te maken heeft, dan kun je daar op in haken.

Slaan boekjes bij haar aan?
Ik heb zelf veel gehad aan 'Hoogbegaafd, nou en?' toen mijn dochter de kleuterleeftijd had.
Ik denk dat dit boek ook erg leuk is voor kleuters: http://wij-spelen.nl/hoogbegaafd-zeno-en-co.php

Zomaar wat ideetjes die bij me op kwamen en die ik graag wilde delen.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 21:28 
Volwassene

Nannet en Vlinder, het lijkt alsof jullie schrijven over mijn zoon. Ik maak me zo veel zorgen, nu al,over volgend jaar. Dan zijn zijn vriendjes allemaal naar groep 3. De juf wil er niet aan dat hij geen aansluiting vindt met groep 1. Dat komt volgens haar wel. Hij gedraagt zich nu keurig op school dus er is geen enkel probleem volgens haar. Ik heb thuis een gefrustreerd kind dat zegt niks te mogen op school, want alles is alleen voor groep 2.
De school die we wilden bekijken voor hem is vol. We zitten nu dus vast. Zo voelt het. Er is geen alternatief meer.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 08:04 
Volwassene

Dee: Boekjes is wisselend met het meeste aantal keren dat het toch niet zo veel doet bij haar. Komt misschien ook omdat ze het meeleest als ik voorlees. Wat ik ook lastig vind is om opties binnen de gevoelens aan te geven en daarbij open vragen te stellen om niets in haar hoofd te prenten, het moet vanuit haar zelf komen. Rollenspellen vindt ze niet leuk en met tekenen lukt het naar het school sturen niet, het komt niet verder dan spelen met haar vriendjes en dat ze geregeld verdrietig is op school. Ze zegt daarbij wel dat ze huilt zonder tranen en t liefst naar mij wil en dan kapt ze het af.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 08:08 
Volwassene

Eigenwijsneus schreef:
Nannet en Vlinder, het lijkt alsof jullie schrijven over mijn zoon. Ik maak me zo veel zorgen, nu al,over volgend jaar. Dan zijn zijn vriendjes allemaal naar groep 3. De juf wil er niet aan dat hij geen aansluiting vindt met groep 1. Dat komt volgens haar wel. Hij gedraagt zich nu keurig op school dus er is geen enkel probleem volgens haar. Ik heb thuis een gefrustreerd kind dat zegt niks te mogen op school, want alles is alleen voor groep 2.
De school die we wilden bekijken voor hem is vol. We zitten nu dus vast. Zo voelt het. Er is geen alternatief meer.

Is er nog geen verbetering voor je zoon tov de eerste maanden groep 0?

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 08:35 
Volwassene

Wat vervelend, Eigenwijsneus. Ik weet het niet, ik denk niet dat je kunt anticiperen op problemen die er nog niet zijn. Het idee dat die vriendjes naar groep 3 gaan is vervelend, maar het kan ook zijn dat je kind daarop anders reageert dan je nu denkt. Als je niet vooruitloopt, zie je nu een kind dat zich aanpast op school en thuis boos is. En daar moet iets aan gedaan worden. Heb je daarover met de juf gepraat? Wat zegt zij erover? Heb je met IB gepraat? Hebben ze een mb/hb-coördinator op school?
Als ze op school niks willen, kun je in elk geval thuis hem meer uitdagen. Wij hebben dat met de oudste zo gedaan, op vioolles, gym, hockey, naar het museum/speeltuin/bos, proefjes doen thuis etc. Bij haar werkte dat goed. Bij onze jongste niet. Je kunt het proberen. Elk kind is anders.
Dat een andere school vol is verbaast me wel. Meestal hebben scholen voor de kleuters open inschrijving, want er komen toch door het jaar heen steeds kinderen bij als ze 4 zijn geworden. Maar het gevoel dat je vast zit is heel naar. Wij hebben dat vorig jaar met de oudste gehad, de scholen die we wilden waren voor haar groep vol. We hebben toen uiteindelijk een andere school gevonden en daar zijn we nu toch heel blij mee. Het loont misschien de moeite om nog even verder te kijken. Maar als je zoon in groep 1 zit, dan zou ik toch eerst met de school gaan praten om te kijken wat er mogelijk is voordat je van school gaat veranderen. Als je van school verandert is hij ook die vriendjes kwijt.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 08:40 
Volwassene

Nannet, bij mijn dochter is het ook zo dat het praten erover niet zo goed gaat en ik wil er ook niet teveel nadruk op leggen. Ik heb laatst Gewoon Tom met haar gelezen. Het lukt niet echt om er met haar over te praten, maar ze wil het wel regelmatig samen lezen. En laatst had ze het in haar geheime la verstopt, dus het doet haar blijkbaar wel iets al praat ze daar niet echt over.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 08:57 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Nannet, bij mijn dochter is het ook zo dat het praten erover niet zo goed gaat en ik wil er ook niet teveel nadruk op leggen. Ik heb laatst Gewoon Tom met haar gelezen. Het lukt niet echt om er met haar over te praten, maar ze wil het wel regelmatig samen lezen. En laatst had ze het in haar geheime la verstopt, dus het doet haar blijkbaar wel iets al praat ze daar niet echt over.

Ik heb dit boek gereserveerd maar ik denk niet dat het veel gaat doen. Omdat het verhaal nogal haaks klinkt op wat ze laat zien. Ze zegt standaard als ze uit school komt dat ze klein is. En dingen ook niet kan en ze lijkt dit te geloven. Ze denkt plotseling ook dat ze zich niet meer aan of uit kan kleden terwijl ze dit als 1 jarige al prima kan en allang veters kan strikken. Thuis is ze weer groot, maar nog steeds denkt ze dingen niet te kunnen.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 09:14 
Volwassene

Hmm, dan weet ik het helaas ook niet Nannet.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 09:18 
Volwassene

Dee85 schreef:
Hmm, dan weet ik het helaas ook niet Nannet.

Geeft niet, ik vind het heel lief dat er meegedacht wordt. :)

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 14:56 
­

Vlinder42 schreef:
Dat een andere school vol is verbaast me wel. Meestal hebben scholen voor de kleuters open inschrijving, want er komen toch door het jaar heen steeds kinderen bij als ze 4 zijn geworden.

Er zijn scholen met wachtlijsten, ook bij de kleuters. Dan weten ze aan het begin van het jaar al welke kinderen er op hun vierde verjaardag allemaal zullen gaan instromen, en plannen dat zo dat het er aan het eind van het jaar het maximum is.
Er zijn zelfs scholen waar ze dat al ruim 3 jaar tevoren weten, daar moet je bij wijze van spreken inschrijven zodra je het burger service nummer van je kind hebt gekregen.
In de hogere groepen (ook groep 2) kom je er dan nog weleens tussen omdat er kinderen vertrekken (verhuizen, toch niet een passende school), en de 'concurrenten' die eerst op de wachtlijst stonden maar niet op tijd aan de beurt kwamen inmiddels op andere scholen zitten.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 15:42 
Volwassene

Nannet schreef:
Eigenwijsneus schreef:

Is er nog geen verbetering voor je zoon tov de eerste maanden groep 0?

Nee. Zijn gedrag op school is nu wenselijk, maar hij vervalt thuis in opstandig gedrag en ook weer hele dagen "babytaal" thuis.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 16:52 
Volwassene

Nannet, mijn dochter deed dat vorig jaar ook, ineens klein zijn. Ik denk dat ze dat om zich heen zien op school. Ze zien dat er ook kinderen zijn die geen veters kunnen strikken, die niet kunnen lezen etc. Het is ook best bijzonder wat ze allemaal al kunnen. Dat realiseerde ik me ook weer toen ik vorige week een klasgenootje te spelen had die echt nog totaal onverstaanbaar praat en niet haar eigen boterham kon smeren. Het verhaal staat misschien haaks op wat ze laat zien, maar misschien ziet ze dan dat er ook nog andere kleuters zijn, die wel veel kunnen en een boek maken als ze 4 zijn. Misschien heeft het een positieve invloed. Maar de invloed die je hebt is beperkt in die paar uurtjes, het is opboksen tegen 5 dagen school..

Eigenwijsneus, babytaal, dat klinkt niet goed..
Staat hij wel op de wachtlijst van de school waar je heen wilt?

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 10:02 
Volwassene

Vlinder: Is ze daar inmiddels al wel uit?

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 08:15 
Volwassene

Ja, ze is daar nu wel uit. Heel soms komt daar nog wel iets van naar boven, maar dan is ze erg moe.

Sinds drie dagen is ze helaas weer erg boos. Ik heb alleen geen idee waarom.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 08:29 
Volwassene

Wat naar, wat zegt de juf erover?

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 16:12 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Ja, ze is daar nu wel uit. Heel soms komt daar nog wel iets van naar boven, maar dan is ze erg moe.

Sinds drie dagen is ze helaas weer erg boos. Ik heb alleen geen idee waarom.

Bij mijn zoon werkte het wel eens als ik zijn knuffel een gesprekje met hem liet voeren :wink: Knuffel was dan bijv. boos en van daaruit kwam er vaak wel iets op gang wat er aan de hand was.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 11:12 
Volwassene

De juf had geen idee.

Bedankt Sannie, ik ga het eens proberen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 20:06 
Volwassene

Gelukkig staat de herfstvakantie voor de deur, misschien is ze daar aan toe? Mijn dochter in elk geval wel, net als mama 8)

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 16:17 
Volwassene

Ik denk wel dat ze toe is aan vakantie, maar ik denk niet dat dat het is. Want het is echt van de ene op de andere dag begonnen. Meestal betekent dat in haar geval dat er iets is voorgevallen, maar ons binnenvettertje vertelt alleen niet wat. Ze zit ook ineens ruzie te maken met vriendinnetjes, andere mogen niet aan haar spullen komen (lastig als je een vriendinnetje te spelen hebt) en ze wilde helemaal niet spelen met een vriendinnetje waar ze altijd mee naar ballet gaat en daarna vaak speelt..

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 19:08 
Volwassene

Wat lastig.

Pagina 5 van 6 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende