Het is nu 11 dec 2018, 14:56




 Pagina 4 van 12 [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 15:13 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Wat waardeloos zeg Capri, dat ze je gewoon niet op de hoogte hebben gebracht van het bestaan van die school, waar jullie zoon misschien wel zijn plekje vindt.
Sterkte met de ziekenboeg. Beterschap!
Ons SWV is nu pas begonnen met inventariseren wat er aan aanbod is op gebied van onderwijs aan hoogbegaafden. Ergens zou het me niet verbazen als we het over hetzelfde SWV hebben, maar aan de andere kant denk ik dat er schrikbarend veel zijn die hun zaakjes op het gebied van hoogbegaafdheid niet op orde hebben.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 20:26 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1443
Herkennen jullie bij jullie kindjes slechte concentratie,dromen en beetje in de rondte dozen bij jullie kindjes?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 22:58 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2018, 23:02
Berichten: 45
Dee85 schreef:
Wat waardeloos zeg Capri, dat ze je gewoon niet op de hoogte hebben gebracht van het bestaan van die school, waar jullie zoon misschien wel zijn plekje vindt.
Ons SWV is nu pas begonnen met inventariseren wat er aan aanbod is op gebied van onderwijs aan hoogbegaafden. Ergens zou het me niet verbazen als we het over hetzelfde SWV hebben, maar aan de andere kant denk ik dat er schrikbarend veel zijn die hun zaakjes op het gebied van hoogbegaafdheid niet op orde hebben.

Ik ben weer een illusie armer. Heb me intussen kunnen informeren wat voor school dit is, en nee dit is ECHT niet passend. Hun specialisatie is extreme agressie, ernstige psychiatrische problematiek en ze werken samen met de organisatie die de misdiagnose heeft gesteld bij mijn zoontje. Dat gaat hem niet worden. Ik heb gesproken met een leerkracht die daar gewerkt heeft en ze raadde het me zeer stellig af. Zelfs niet als ze afstandsonderwijs kunnen leveren, hun hele kindbeeld is verkeerd, moeten die dan mijn kind op waarde weten te schatten? Bij mijn zoontje wordt er in het geheel niet gesproken over hoogbegaafdheid, want ze denken dat hij moeilijk lerend is (mislukte IQ test). Dat frustreert natuurlijk enorm in de zoektocht naar passend onderwijs. Vaak denk ik dat hij beter af is om thuis van mij les te krijgen. Ik weet alleen nog hoe lang dat goed blijft gaan, of welke richting dat uit gaat.
Onze GZ-psycholoog had gevraagd of wij dachten dat zoon alweer toe was aan het maken van een nieuwe IQ test, zodat we het beeld kunnen herstellen. Maar ik heb werkelijk geen idee of hij mee zal werken of weer dichtklapt/ in verzet gaat.
Ik vrees ook dat er landelijk gezien veel te weinig mogelijkheden zijn voor hoogbegaafde kinderen. Soms lijkt er wel aanbod, maar dan alleen voor hb die keurig volgens de hoge verwachten presteren. Kinderen die vastlopen en dat laten zien door gedrag, lage cijfers halen (niet testbaar) of depressief zijn, vallen meestal buiten de boot.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 11:22 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Capri, weet niet of ik die vraag al eens gesteld had, maar in welke regio woon je? Mag evt. ook per pb hoor, als je het zou willen zeggen.
Heb je er vertrouwen in dat de GZ psycholoog een passend beeld kan krijgen middels een intelligentieonderzoek? Je zou anders nog zelf een psycholoog of orthopedagoog kunnen zoeken die test.
Het beeld dat je schetst van die school lijkt mij ook niet prettig en niet passend.
En inderdaad, de kinderen die presteren naar hun vermogen hebben het doorgaans makkelijker dan kinderen die onderpresteren. Daarentegen worden de relatieve onderpresteerders (die wel op het klasgemiddelde of daarboven scoren, maar niet aan hun eigen plafond zitten) er ook weer moeilijker tussenuit gefilterd.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 12:04 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2018, 23:02
Berichten: 45
Dee85 schreef:
Heb je er vertrouwen in dat de GZ psycholoog een passend beeld kan krijgen middels een intelligentieonderzoek? Je zou anders nog zelf een psycholoog of orthopedagoog kunnen zoeken die test.

Ik heb wel vertrouwen in deze GZ-psycholoog. Ze is daarnaast tevens orthopedagoog en zelf hoogsensitief. Ze voelt aan of een kind geblokkeerd is of niet, dus kan daarop afstemmen of verder gaan zin heeft. De twijfel wel/niet nu al testen wordt vergroot doordat ik eigenlijk denk dat het nog te vroeg is, maar tegelijkertijd wil je zo graag al een beeld in de goede richting, om naar onderwijspartijen te kunnen verduidelijken dat deze nieuwe weg wel kloppend is. In principe geldt: als je een second opinion hebt gevraagd en daar komt wat anders uit, moeten ze dat laatste aannemen. Maar hier doen ze net alsof alleen wat op papier staat geldt (namelijk die eerdere mislukte test), ondanks dat huidige psycholoog zegt: hij is nog niet testbaar, dus geen wonder dat daar geen goede score uit komt! Dilemma... Er kan ook weer een foute score uit komen, of wat je zegt inderdaad stel dat hij een IQ van rond de 100-110 scoort, denken wij nog steeds dat het niet matcht met zijn capaciteiten, maar dan zou daar weer verkeerd beleid op ingezet worden.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 14:28 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Lastig inderdaad. Ik snap je dilemma. Ik durf ook niet 123 te zeggen waar je goed aan doet.
Het is in ieder geval al fijn dat je vertrouwen hebt in deze psycholoog. Heeft je zoon ook een klik met haar of hebben ze elkaar nog niet ontmoet?



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 20:12 
Volwassene

Geregistreerd: 13 aug 2018, 22:46
Berichten: 17
Nannet schreef:
Herkennen jullie bij jullie kindjes slechte concentratie,dromen en beetje in de rondte dozen bij jullie kindjes?

Jazeker. Maar alleen van ons oudste kind. Onze kleuter is juist erg gefocust. Ze zijn ook wel echt totaal anders.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 30 sep 2018, 20:40 
Volwassene

Geregistreerd: 11 feb 2018, 21:46
Berichten: 172
Nannet, het gedrag wat je omschrijft herken ik zowel van mijn dochter als van mezelf. Dochter kan zich heel goed focussen en concentreren bij dingen die haar interesse wekken. Maar boeit het haar niet of is het herhaling dan is ze haar concentratie al snel kwijt. Dit stond ook in het eindrapport van de psz. Dat dochter maar een hele korte concentratie heeft, terwijl ze hier thuis aan tafel uren aan een stuk zichzelf bezig kan houden. Zelf werd ik op school ook altijd omschreven als een ‘dromer’.



_________________
Dochter juli 2014
Dochter mei 2016
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 09:08 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Om ook op je vraag terug te komen, Nannet: ja, dat herken ik deels. Jongste wordt vaak afgeleid bij het aankleden en 's ochtends als ze haar jas en tas op school aan de kapstok moet hangen. Ik denk dat het in haar geval ook wel typisch kleutergedrag is gemixt met karakter. Ze doet me denken aan oudste, maar die was nog veel erger qua snel afgeleid zijn.
Maar er zijn ook momenten dat ze heel geconcentreerd met iets bezig kan zijn.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 08:31 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Jongste was vanmorgen woordjes aan het hakken aan tafel.
Toen ik haar naar school bracht, hoorde ik de juf tegen een andere moeder zeggen dat het een taalles voor groep 2 was. Ze vond het grappig dat de zoon van de andere moeder dat toch al had opgepikt ondanks dat hij nog in groep 1 zit. Dus toen dacht ik: a-ha, dat heeft jongste dus ook opgepikt. Ik zie nu dus langzaamaan een beetje gebeuren wat er met oudste ook gebeurde bij de kleuters. Wij hebben na de herfstvakantie het eerste ontwikkelgesprek op school en ik ben zeer benieuwd wat de juf te vertellen heeft. En of zij ook merkt dat jongste dingen oppikt van de lesstof voor de oudste kleuters.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 08:38 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1443
Oh dat hakken doen ze dus in groep 2. Hier hetzelfde, ik vind dat gehakkel zo irritant. Ik kan nu dus niet zomaar vragen of ze daarmee stoppen op school? :?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 08:43 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Vragen staat vrij, toch? :mrgreen:
Oudste heeft die hele hak en plak fase overgeslagen, die kwam lezend op avi E3 groep 3 binnen.
Middelste deed het wel zo. Maar relatief kort eigenlijk. En die moest in groep 3 echt even op stoom komen met lezen. Al met al duurde het dus relatief kort.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 08:50 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1443
Met leren lezen heeft ze dit ook niet gedaan maar de laatste tijd doet ze dat wel, ik dacht overgenomen van een kindje maar ze krijgt het dus opzettelijk. :evil:


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 08:58 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Als je kind al kan lezen heeft het inderdaad niet zoveel zin om te hakken en te plakken. Voor mijn oudste was dat wel frustrerend. Misschien toch slim om met de leerkracht daarover te praten dan?
Jongste leest nog niet, maar ze herkent wel letters weet ik inmiddels. Ze benoemd ze dan vaak als 'de letter van *vul een woord in*. Ik denk dat het lezen bij haar nog even uit blijft, maar goed, op deze leeftijd kunnen ze hele grote sprongen maken. Ik laat me verrassen...



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 09:09 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1443
Over een paar weken staan er ook hier voortgangsgesprekken gepland, ik wacht even af. Ze behandelen hier ook een periode letters. En wat ik thuis zie maakt me niet zo zeer gelukkig. Ze gaat opeens terug uit, ik hoop dat jullie snappen wat ik hiermee bedoel. Wat ze jaren terug als ontwikkeling vooruit liet zien, laat ze thuis terug uit te gaan. Ik laat het voor nu maar zo, ze lijkt het toch leuk te vinden om met de klasgenootjes met letters bezig te zijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 10:17 
Volwassene

Geregistreerd: 17 jun 2018, 23:02
Berichten: 45
Nannet schreef:
Over een paar weken staan er ook hier voortgangsgesprekken gepland, ik wacht even af. Ze behandelen hier ook een periode letters. En wat ik thuis zie maakt me niet zo zeer gelukkig. Ze gaat opeens terug uit, ik hoop dat jullie snappen wat ik hiermee bedoel. Wat ze jaren terug als ontwikkeling vooruit liet zien, laat ze thuis terug uit te gaan. Ik laat het voor nu maar zo, ze lijkt het toch leuk te vinden om met de klasgenootjes met letters bezig te zijn.

Herkenbaar. Mijn dochter deed in groep 1 mee met groep 2 en er zaten kinderen in de klas die beginnend konden lezen. Zij met toen net 4 nog niet, en heeft daar tranen met tuiten om gehuild. Het was (zoals altijd) 's avonds voor het slapengaan dat dit er uit kwam, dus ik zei dan gaan we morgen toch oefenen met lezen? Die zaterdagochtend pakte ik het (misschien wel) bekende boekje "ik ga lezen" (avi1, losse woordjes). Ze deed het open en las zo R-OO-S roos. Geen idee waar ze het geleerd heeft, maar ze kon dat hakken en plakken dus al. Daarna heeft ze er niets meer mee gedaan, tot ze eind groep 2 heel bang was dat ze "niet over zou zijn" naar groep 3, omdat ze nog niet goed kon lezen. :? Kleuterjuf is speciaal met haar apart gaan zitten om te lezen en was verbaasd dat ze dat kon, had ze nooit laten zien op school. Maar in groep 3 deed ze weer net alsof ze niet kon lezen. Alle letters waren zogenaamd nieuw en dan kwam ze thuis we hebben een nieuwe letter geleerd. Maar ik mocht die absoluut niet combineren met letters die ze zelf al wist. In groep 3 wel "doorgegroeid" naar 3 sterren lezen en einde schooljaar was ze weer bang dat ze niet over was naar groep 4. Ik vraag me toch echt af wat hier mis gaat in het systeem, als een kind met alleen cito I scores zo bang is het fout te doen? De juffen benoemen steeds dat het zo belangrijk is om succeservaringen op te doen, terwijl ik steeds benoemd heb dat ze uitdaging nodig heeft; laat haar JUIST fouten maken, zodat ze daarmee leert omgaan. Ze moet zelfvertrouwen krijgen op haar eigen niveau, in haar eigen kunnen, niet op basis van het gemiddelde. Die boodschap lijkt echt niet aan te komen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 10:37 
Volwassene

Geregistreerd: 16 dec 2013, 09:15
Berichten: 2995
Ook op deze jonge leeftijd kunnen kinderen zich al zo bewust zijn van wat hoort/normaal is en wat niet. Met middelste zei: ik ga in groep 3 pas leren lezen. Maar rekenen deed ze wel bij de kleuters, want er waren blijkbaar meer kinderen die dat deden.

Capri, herkenbaar van die boodschap die niet lijkt aan te komen. Juist stof op eigen niveau nodig hebben om het fouten maken te leren.



_________________
Moeder van drie dochters in de basisschoolleeftijd
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 12:51 
Volwassene

Geregistreerd: 11 feb 2018, 21:46
Berichten: 172
Wat frustrerend zeg dat hakken en plakken. Als je kind al vloeiend kan lezen en dan dit oppikt op school. Hier is dat gelukkig nog niet geweest maar ik hou mijn hart vast als ze daarmee gaan beginnen. Ik kan namelijk al voorspellen dat ze hier dan ook aan mee zal doen.
Om woordjes/zinnetjes op te schrijven hakt dochter wel altijd de letters hardop zodat ze weet hoe ze het moet schrijven. Met lezen leest ze vloeiend en inmiddels al boekjes E3/M4. Zou het toch jammer vinden als ze dan ineens weer opnieuw ging hakken en plakken.

Bijzonder dat ze ‘succeservaringen’ zo belangrijk vinden bij jullie op school Capri. Hier hebben ze het juist telkens over het belang van ‘faalervaringen’. Succeservaringen hoeven onze kids vaak weinig moeite voor toen op gemiddeld niveau, als gevolg angst voor moeilijkere dingen en dus sneller kiezen voor veilig en niets leren. Ik herken het wel dat die boodschap niet aankomt, op de psz van jongste hier helaas ook het geval. Ze werd voor een insteekpuzzel gezet van 6 stukjes terwijl ze thuis met 50 stukjes puzzelt (legpuzzel).Ik heb hier een keer iets van gezegd, toen kreeg ze een iets moeilijkere puzzel voorgelegd. Toen ik haar op kwam halen vertelde de leidster dat ze de puzzel gemaakt heeft maar daarna wilde ze toch weer de insteekpuzzels maken (enige wat verder op tafel lag). ‘Dat is toch helemaal niet erg? Ze mag toch doen wat ze leuk vind?’ Ik keer hierbij even het gevoel alsof ze vond dat ik haar aan het pushen was. (Ze kent de oudste ook en bij haar voelde ik me ook al niet serieus genomen). Ze hoeft daar echt niet verder uitgedaagd te worden, begrijp me niet verkeerd. Het gaat me vooral om het sociale gebeuren etc. Maar er is wel een groot contrast tussen een insteekpuzzel van 6 stukjes of een legpuzzel van 50 stuks. Ze hoeft ook niet ver beneden haar niveau te werken lijkt me. Maar goed.. de boodschap lijkt tot dus ver niet aan te komen.



_________________
Dochter juli 2014
Dochter mei 2016
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 16:42 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 383
Hoi Nannet, ja niet vooruit maar teruguit, dat had mijn dochter vorig jaar in groep 1 ook. Ze kon tekenen maar ineens maakte ze alleen nog krastekeningen, ze was bezig met lezen en wilde dat ineens niet meer, kreeg terug steeds ongelukjes want te laat bij de wc enz. Ik heb haar een tijdje laten gaan, ik dacht het gaat vanzelf wel over. Dat gebeurde niet. Bij de zoveelste krastekening na een half jaar ofzo ('Mooi, hè, mamma..' :-( auww) heb ik toch maar gezegd, 'Ja, hele mooie kleurtjes. Maar ik weet dat jij heel goed kan tekenen, misschien wil je wel eens een meisje voor me tekenen.' En sindsdien tekent ze weer gewoon. Met lezen is het me niet gelukt. De nieuwe school wel. In week 1 ging ze weer lezen uit zichzelf. Ik weet het niet, misschien is het niet slecht dat ze zich een tijdje aanpassen om te kijken hoe dat is, ze moeten toch ermee leren omgaan dat niet iedereen is zoals zij en dat moeten ze dan ook uitproberen. Maar het moet niet te lang duren denk ik. Kun je er met haar over praten, hoe ze zich voelt op school?

Ik vind het zelf lastig met speelafspraakjes. Ze speelt het beste met grote kinderen. Haar zus is 3 jaar ouder en ze speelt vaak mee met haar en haar vriendinnen, of met het buurmeisje van 7. Met kinderen van haar eigen leeftijd gaat het vaak minder omdat die nog niet kunnen afspreken wat ze gaan doen en een veel minder lange concentratie hebben. Mijn dochter heeft geen zin in elke 3 minuten wat anders en wil dan niet meer en dan is zo'n kindje teleurgesteld of boos.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 20:22 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jan 2016, 12:58
Berichten: 1443
Over hoe ze zich voelt op school krijg ik een moeilijk beeld, als ze het heeft over school heeft ze het over buiten spelen of gymmen, en dat ze het leuk vindt met haar klasgenootjes en dat laatste zie ik ook terug als ik vroeg ben met haar ophalen. Maar ze geeft ook aan dat ze school niet leuk vindt en verdrietig is maar zegt niet goed waarom. Heel soms zegt ze dat ze meer wil leren maar vaak zegt ze er niets over en kan ze (denk ik) niet goed onder woorden brengen wat haar dan verdrietig maakt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 4 van 12 [ 221 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: