Het is nu 26 aug 2019, 01:27

Pagina 25 van 26 [ 507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 17:06 
Volwassene

Nannet, dat is een prettige mijlpaal. Zo wordt samenwerken met de leerkracht wellicht makkelijker.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 17:45 
Volwassene

Daar ga ik wel van uit Loekie. We zullen zien.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 19:35 
Volwassene

Wat fijn, Nannet. Het helpt als kinderen durfen te laten zien wat ze kunnen. Dan snapt de juf ook beter waar die ouders het nu elke keer over hebben :mrgreen:

De zomer komt er langzaam maar zeker aan. Houden jullie kleuters het nog een beetje vol? De mijne komt elke dag met tekeningen aanzetten, van het weekend met vliegtuigen en raketten waarvan de vliegtuigen naar vakantie vliegen. Vandaag een poppetje met een heuse denkwolk waarin een vakantiehuisje met gras en een felle zon was getekend: "Het poppetje denkt aan vakantie!" En ik denk eigenlijk vooral dat mijn dochter aan vakantie denkt, haha.

BerichtGeplaatst: 17 jun 2019, 21:25 
Volwassene

Wat fijn Nannet. Hopelijk durft ze nu vaker wat te laten zien.

Hier is zoon toe aan vakantie. Hij slaapt weinig en er zijn te veel spannende dingen voor hem om weer even te kunnen kalmeren. We merken het dus aan slapeloosheid en dwars gedrag. We zitten het nog even uit tot de vakantie. Zoon zal volgend schooljaar in groep 3 starten, hopelijk klopt de inschatting van school en doet de structuur hem goed.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 09:09 
Volwassene

Wat goed om te lezen Nannet. Yes!

Gezien het feit dat kindlief 's ochtends haar bed niet uit te branden is, heel veel treuzelt met aankleden en treuzelt met eten, denk ik dat ik kan zeggen: het is tijd voor vakantie. Nog een maand te gaan.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 10:10 
Volwassene

Ja, ze zijn moe, hier ook.

Geweldig, Nannet, mooi om te zien als ze die schroom overwint! Hoe was de reactie van de juf?

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 13:17 
Volwassene

Ik was er natuurlijk niet bij 8) maar wat ik hoorde was het een positieve reactie. Dochter heeft er duidelijk een goed gevoel aan overgehouden.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 20:53 
Volwassene

Wat fijn Nannet dat je dochter het nu laat zien op school, hopelijk zet dat wat in beweging!

Hier nu ook paar maanden verder en nu in gesprek hoe verder volgend jaar in groep 2. Waarschijnlijk verbreding door inzet op allerlei andere interesses die hij heeft. We lopen alleen vast op het feit dat hij niet wil praten over school en hij doet er in gesprekken alles aan om het onderwerp te vermijden, slinks te wijzigen etcetera. We hebben wel het idee dat hij het echt wel begrijpt wat er aan hand is maar hij kan zich niet uiten. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt en misschien tips om dit te doorbreken? Het maakt het zo extra lastig om de juiste keuzes te maken.

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 21:39 
Volwassene

Lastig, Smnt. Ik heb een meisje die wel praat, maar zeker niet op alle vragen zomaar antwoord geeft. Misschien dat ik je een beetje kan helpen door te delen op welke vragen en manier van vragen ik antwoorden van haar krijg. De ontwijktechnieken herken ik in elk geval ook bij haar zodra ze geen antwoorden wil geven.

Een moment aankondigen om eens samen te gaan zitten (op de bank) om te praten met elkaar werkt bij dochter, ze voelt zich serieus genomen en als gelijke behandeld. Als haar hoofd ernaar staat, kan het gesprek meteen plaatsvinden, anders spreek ik met haar af wanneer haar goed uitkomt (na het avondeten of de volgende dag naar school bijv.).

We hadden afgelopen weekend zo’n gesprek over de BSO want ze wilde echt niet meer, doodsaai daar. Vergelijkende vragen hielpen: is school ook saai? Wat maakt school nu niet saai? In jouw geval natuurljk juist andersom en vergelijken met thuis of opvang. En concrete voorstellen doen: Wil je meer knutselen? Meer gymmen en buitenspelen? Spelenderwijs helpt het soms om juist gekscherend het tegenovergestelde in te vullen, want daar moeten ze meestal om lachen en humor kan de houding openen. Erna een serieuze vraag stellen en kijken of hij wil antwoorden.

Ik hoop dat er nieuwe tips tussen zitten. Naar wat voor informatie ben je op zoek, naar wat hem nu interesseert?

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 22:09 
Volwassene

Smht: Wat hier hielp is de vraag is er op school nog iets bijzonders of knaps gebeurd?

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 22:14 
Volwassene

Ik heb jongste wel eens gebeurtenissen/activiteiten (die ik op kaartjes had geschreven) laten ordenen op 2 schalen (van helemaal niet leuk naar heel leuk en van te makkelijk naar te moeilijk).

BerichtGeplaatst: 18 jun 2019, 22:24 
Volwassene

Dank voor jullie snelle reacties. We moeten onder meer met hem hebben over wat hij nog wil leren volgend jaar en ook wat hij nu van school vindt. Zijn standaard antwoord is leuk en makkie, maar verder proberen via allerlei technieken meer eruit te halen maar hij weigert.
We hebben al boekje met school waar af en toe in staat wat ze gedaan hebben zodat we gesprekje kunnen aanknopen, maar ook daf is kortaf. Gaat het over zijn gevoel dan haakt hij helemaal af. We merkten wel weer dat hij slechter in zijn vel ging zitten (boos thuis, niet spelen thuis maar interesse in allerlei schoolse onderwerpen) dus daarom ook weer aan de slag om meer info te krijgen.

Tips over andere wijze vragen gaan we weer eens proberen al vanalles geprobeerd maar kunnen deze versie ook eens uitproberen. Het inschalen is ook misschien optie voor hem, hoeft hij niet veel te praten maar komen we wel wat meer te wete. Dank voor tips!

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 14:20 
Volwassene

Inmiddels toch maar even de juf gesproken over dochter en de wisselwerking met het klasgenootje. Ze lijken elkaar dus een soort van op te jutten. Mogen ze niet meer samen naar de wc, gaat dochter fluisteren: hé klasgenootje, ik ga naar de wc, kom je ook? En klasgenootje zet dan weer aan tot andere dingen die niet mogen, begint te knijpen of wordt boos. Dochter is ook niet op haar mondje gevallen en kan zichzelf dan goed verbaal verweren. Ze gaat ook naar de juf als klasgenootje haar heeft pijn gedaan, dus dat zit wel goed.
De juf wil het even aankijken en denkt dat het wel overwaait. Ik vind het lastig. Ik hoor vaak negatieve dingen over dochter als ze uit school komt. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een van mijn kinderen zo doet op school. Maar het schooljaar duurt nog maar een paar weken en misschien is het na de vakantie ineens anders.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 18:10 
Volwassene

Misschien is het dat ze de jongste is en thuis altijd de kleinste en heeft ze op school iemand gevonden om samen lekker stout mee te doen? Bij mijn jongste merk ik dat ze het liefst met kleine kinderen speelt, niet dat dat het beste aansluit, maar dan is ze ook eens de grootste, ze heeft al een grote zus thuis die de hele dag de baas over haar speelt..

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 19:09 
Volwassene

Soms kan er gewoon een onverklaarbare chemie bestaan, dan steken ze elkaar aan en halen het slechtste bij elkaar naar boven (in de ogen van de juf dan, zijzelf vinden de kattenkwaad fantastisch op dat moment). M’n dochter heeft zo’n klik met een jongetje en die mogen niet naast elkaar in de kring zitten en bij sommige spelletjes moeten ze ook uit elkaar voor de lieve vrede. Kan ook op latere leeftijd gebeuren: ik had in groep 6 voor het eerst en laatst ‘storend’ bij gedrag op m’n rapport. Ik had gewoon de grootste lol dat schooljaar met een klasgenootje en we letten daardoor te weinig op en waren luidruchtig. Ik heb 8 jaar bij hem in de klas gezeten, grote kans dat het nu ook maar een fase is.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 22:03 
Volwassene

Als de juf zich niet druk maakt, zou ik dat ook maar niet doen. Je kunt wel af en toe met haar erover praten, want het is wel belangrijk om een beetje zicht te houden op wat er gebeurt en of je dochter dat wel fijn vindt. Mijn oudste had ook zo'n klasgenootje waar ze zo'n chemie mee had, maar meestal niet in de klas maar tijdens de overblijf of thuis spelen. Alleen, ze vond het helemaal niet fijn. Om een of andere reden wilde ze heel erg graag bij dat meisje in de smaak vallen en dan durfde ze geen nee te zeggen omdat ze dan bang was dat dat meisje boos op haar zou worden. Zolang het leuk is voor beide, zou ik denken dat de juf dat gewoon goedmoedig moet begrenzen.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2019, 22:28 
Volwassene

Shmt, waarom moet er zo uitgebreid met hem gepraat worden? Het is een kleuter, een slimme weliswaar, maar toch. Het lijkt me niet zo vreemd dat hij dat allemaal nog niet zo weet. En waarom zou hij alleen moeten leren wat hij wil? Thuis merk je wat zijn interesses zijn, dat kunnen ze op school ook merken? Ik denk dat ze 'gewoon' een paar dingen moeten uitproberen uit de hb koffer of hemzelf daaruit laten kiezen. Als ze zo'n ding niet hebben op school zou je zelf eens kunnen kijken wat er in zulke koffers/kast aan onderwijsmaterialen en opdrachten zit (lang leve Google) en hem daaruit wat dingen voorstellen of hij dat leuk vindt. Er zijn ook veel juffen met blogs over het uitdagen van hoogbegaafde kleuters, misschien geeft dat ook ideeen. Maar het lijkt me voor een kleuter redelijk onmogelijk om te overzien wat hij volgend jaar wil gaan leren. Hij weet toch niet welke opties er zijn, de volwassenen hopelijk wel. En als hij schoolse interesses heeft, dan is dat toch ook een aanknopingspunt? Mijn dochter werd in groep 2 blij van smartgames zoals hide and seek en Trucky, ook het project over de ruimte heeft haar heel veel aan verrijking geboden, moeilijke bouwopdrachten in de bouwhoek, mindmaps maken over onderwerpen en nieuwe informatie zoeken en dingen onderzoeken over dat onderwerp etc, ze heeft een insectenproject gedaan, nu is ze muziekinstrumenten aan het maken. Maar.. ze heeft dat niet allemaal zelf hoeven te bedenken gelukkig, dat doen ze op school en soms laten ze haar kiezen of ze iets wil of niet.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 09:18 
Volwassene

Ja, ik denk dat ik het dan ook maar even aankijk. Ik vind het alleen niet leuk dat ik bijna elke dag iets negatiefs te horen krijg van de juf.
Vanmorgen heb ik even kort met dochter gesproken en op haar niveau uitgelegd wat het fijne van goed gedrag is voor de andere kinderen, voor de juf en voor haarzelf. Ze leek dat wel te snappen, maar of het ook in uitvoering wordt gebracht, is natuurlijk een tweede. ;) Ze was vanmorgen sowieso erg dwars, ze ziet er ook moe uit.
Ik denk niet dat ze zo doet om bij dat meisje in de smaak te vallen, daar is ze veel te eigenzinnig voor. Ik denk dat het zoals sommigen schreven, echt de chemie is tussen die twee. Ik heb niet het idee dat ze het vervelend vindt thuis de jongste te zijn, maar haar middelste zus kan wel bazig tegen haar doen. Tegelijkertijd kunnen ze ook weer heel goed samen spelen. Ook met oudste zus van 10 en die is een stuk zachtaardiger.

Ik had eind groep 7/begin groep 8 ook zo'n fase waarin ik vreselijk klierde. In groep 8 had ik een periode dat ik dagelijks op de gang stond. :roll:

BerichtGeplaatst: 20 jun 2019, 22:44 
Volwassene

Dan is het vast genetisch, Dee :D Doen ze echt zulke rare dingen dan? Ze zullen toch niet elke dag de kans krijgen om het lokaal te verven? De juf moet gewoon haar werk doen en niet zo klagen tegen jou. Als je dochter dwars is en moe, is het misschien een optie om een keer een dagje schoolziek te zijn? Ze is nog 4 toch? Ik krijg mijn kinderen ook nauwelijks uit bed 's ochtends en dat is niets voor hen. Ze zijn echt moe en toe aan vakantie. Ik ook trouwens 8)

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 09:05 
Volwassene

Ze is net 5 geworden. Maar gisteren heb ik haar om half 7 op bed gelegd. Dat half uurtje eerder naar bed heeft blijkbaar veel uitgemaakt, vanochtend was ze wel wat gezelliger en minder traag met aankleden en ontbijten.
En ja, ik denk inderdaad dat het genetisch is. :mrgreen:
Het is niet elke dag dat ze echt kattenkwaad uithalen, maar steeds is er wel iets. De muren verven, samen naar de wc lopen ondanks dat ze al weten dat het niet mag, geen zin in opruimen, etc. Maar gister hoorde ik voor het eerst niets negatiefs. Zou m'n gesprekje met dochter een beetje geholpen hebben?
Volgende week is er nog een studiedag, die is zeer welkom.

Pagina 25 van 26 [ 507 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26  Volgende