Het is nu 18 okt 2018, 21:13

Pagina 2 van 6 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 08:21 
Volwassene

Maar 's avonds is ze letterlijk binnen 5 minuten vertrokken. Die van jou ook, Nannet? Ik vind het wel fijn dat ze hier allemaal goed slapen. Ik lag als kind vaak een uur of 2 a 3 wakker.

Gister ging overigens een stuk beter, qua vermoeidheid. Ze had het leuk gehad, alleen een ongelukje. Botsing met het hoofd van een ander kindje, maar de juf had het gelijk gekoeld. Er was dus niets te zien. Jongste zelf was er alleen wel ondersteboven van geweest, maar thuis heeft ze er verder niets over verteld.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 10:46 
Volwassene

Nee bij mijn dochter duurt dat wel wat langer, tenzij ik erbij kom liggen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 13:19 
Volwassene

Mijn zoon slaapt heel erg weinig. Vanaf 1 geen middagslaapjes meer en nu van 20:30 (naar bed, het kan uren duren voor hij slaapt) en elke dag om 7:00 of vroeger wakker. Hij lijkt gewoon heel weinig slaapbehoefte te hebben. Mijn oudste slaapt veel meer.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 13:13 
Volwassene

Bij mij is de jongste een schone slaapster, die slaapt 's avonds goed en 's ochtends ook :-) De oudste niet. Die slaapt laat en is 's ochtends vroeg, al van kleins af aan. De jongste komt nu niet meer moe uit school zoals vorig jaar. Misschien is ze gewoon groter, misschien is de nieuwe school echt beter, wie zal het zeggen, maar ik ben er heel gelukkig mee :-)

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 16:05 
Volwassene

Mijn dochter heeft al heel lang geen midagslaapjes meer maar slaapt wel weer ruim het klokje rond,14 uur is geen uitzondering al kan dat minder omdat ze in de avond een uur in bed nodig heeft om de dag te verwerken en dat doet ze dmv springen en verhalen vertellen.

Ik heb het idee dat ze wel veel leert nu. Voor de vakantie zei ze ook dat ze niets leerde en nu is ze erg blij en komt ze thuis dat ze wel wat leert van de thema dat ze behandelen. Ik ben erg gelukkig met een blij kind dat graag naar school gaat.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2018, 10:30 
Volwassene

Dat is ook wel heel lekker, het klokje rond slapen.
Maandag viel jongste nog in slaap na school, maar de rest van de week niet. We hebben ook elke dag wel een vriendin van de grotere zussen over de vloer gehad. Dan speelt jongste zo nu en dan ook mee omdat ze dat gezellig vindt. Jongste ligt echt voor zeven uur op bed. De juf zei wel dat ze veel met haar vingers in haar mond zit (soort duimen met middelvinger en ringvinger) en dat doet ze vooral als ze moe is.

Ze had gister een sticker op haar voorhoofd omdat ze hard gewerkt had. :lol: Helemaal trots.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 14:57 
Volwassene

Wat leuk. Aan stickers doen ze hier niet. Wel krijgen we een loge voor een weekend, o wat een pret. :|

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 18:55 
Volwassene

Er zijn ouders die de loge expres allemaal 'stoute' dingen laat doen en daar dan foto's van maken en op social media delen. :mrgreen:
Ik heb zelf ook nooit aan stickers gedaan, maar toch zijn ze er alle drie vatbaar voor. Zelfs de oudste van bijna 10 jaar.

Wij hebben morgen informatieavond op school van de kleuters. Vorig jaar was ik daar ook al bij aanwezig, ookal zou mijn kleuter pas tegen het einde van het schooljaar instromen. Ik kan me herinneren dat het een heeeeeeele lange avond was, dus ik bereid me alvast geestelijk voor. Er is ook een voorstelrondje met ouders en dat is voor mij nooit weg, aangezien ik heel gemakkelijk gezichten vergeet.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 23:29 
Volwassene

Hallo allemaal,

Ik schrijf ook graag hier mee. Mijn jongste (derde) wordt in november 4 jaar en zegt steeds "ik ga niet naar groep 1. Ik wil in mijn eigen klas (psz van 7 kindjes) blijven". Hij heeft al eens aangegeven dat hij de kleutergroepen (af en toe draaien ze met de psz een uurtje met kleuters mee) te druk vindt. Hij wil nu ook niets meer doen aan het zindelijk worden (waar hij een half jaar geleden een heel eind mee op weg was). Hij vertikt gewoon naar de wc te gaan en rent steeds weg als zijn luier verschoond moet worden :( De orthopedagoog van school belde me op, dat ze dit reden vond om hem een tijdje te gaan observeren op de psz. Daar wil hij eigenlijk ook al niet meer naar toe inmiddels (kan me voorstellen... begin vorig schooljaar begon hij daar enthousiast aan de moeilijkste puzzels van 50 stukjes, maar sindsdien maakt hij steeds opnieuw diezelfde ene puzzel die ze hebben. De rest zijn vooral van die nopjespuzzels). Hij wil inmiddels thuis ook niet meer puzzelen, zo jammer.

Mij zakt de moed alweer in de schoenen... Mijn oudste (8, nu groep 5) is eind vorig schooljaar hb getest. Dit op eigen initiatief omdat ik met school niet verder kwam, ondanks dat de orthopedagoog haar wel een keertje had doorgetoetst (maar niet doorgepakt daarna). Op school was volgens hun niks aan de hand, maar thuis ontplofte ze steeds van frustratie en vermoeid van het aanpassen. Nu mag ze eindelijk naar de plusklas (en kregen we te horen: oh maar daar heb je geen bewijs van hb voor nodig hoor? *…..* Ze heeft dezelfde juf die ze in groep 3 had, en daar kan ze heel goed mee opschieten. Het is nog even afwachten of er nu genoeg verrijking, verbreding en indikken zal komen met de rest van de stof.

Middelste van 6 zit sinds de kerstvakantie thuis (voor de 2e keer, eerst al eens vanaf de regulier school waar mijn dochter zit). Extreem hooggevoelige jongen met angsten/trauma en in zichzelf gekeerd. Stond volledig in de overlevingsstand, met een hoop klachten daarvan (s nachts wakker worden van spugen door stress) . Komt thuis wel tot leren maar op school niet. Hij zou nu officieel aan groep 3 zijn begonnen dit schooljaar, maar hij vroeg me afgelopen november of ik hem alsjeblieft wilde helpen leren lezen. Met rekenen heeft hij een nog grotere voorsprong, maar omdat hij op school helemaal niets liet zien, wil de school die zorgplicht heeft enkel groep 1 materiaal aanbieden. Ik doe mijn best om te voorkomen dat er hiaten in zijn leerontwikkeling ontstaan, in de hoop dat hij dan makkelijker weer (ooit) in kan stromen in onderwijs... De orthopedagoge was bij hem als eerste betrokken, dus toen zij belde dacht ik dat ze misschien wilde weten hoe het nu met middelste ging, of wat de afspraken voor komend schooljaar met de oudste zijn. Maar toen ze zei dat het om jongste ging, bekroop me toch even een gevoel van "daar heb je die moeder met haar 3 "probleem"-kinderen". :oops:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 22:24 
Volwassene

Wat een heftig verhaal van je middelste Capri. Klinkt erg stressvol.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 22:32 
Volwassene

Kinderen vandaag begonnen. Jongste vond het ok en blijkbaar geen incidenten want niet gebeld.
Jongste kwam met het verhaal dat hij groep 1 niet over wil slaan ("mag toch niet van juf") maar dat hij dan wel groep 2 over móet slaan. Groep 2 wil hij sowieso niet doen, want dan mag je kiezen tussen buitenspelen en werkjes (dan weet ik al dat jongste dat dus ook heel graag wil, maar zichzelf probeert wijs te maken dat hij dat niet wil). Daarna: groep 1 moet doen wat de juf zegt. Denkt juf dat omdat ik in groep 1 moet dat ik dan niet kan kiezen???

Klinkt alsof het voor zoon nu al frustrerend is. Hij zit ook nog eens met de allerjongste groep 1 kinderen in de groep, terwijl hij de oudste is. Juf: kan hij zich wat groter voelen....

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 08:02 
Volwassene

Capri, moeilijk, toch wel een beetje :-) Gelukkig dat het met de oudste nu goed lijkt te gaan! Wat betreft je jongste en het puzzelen, het is jammer dat hij dat niet meer wil, maar bij mijn 2 meisjes was de puzzeltijd op een gegeven moment ook gewoon voorbij. Ze konden het en waren er klaar mee. Kun je hem zelf iets meegeven van thuis wat hij leuk vindt om te doen op de psz? Misschien zitten hier wat ideeen bij https://www.eduforce.nl/peuterplus-8819.html of hier https://www.eduforce.nl/levelspel-box-1 ... -5293.html .

Is dat zindelijkheidsgedoe echt problematisch of is het gewoon een spelletje van hem? Waarom komt de orthopedagoog daarbij? Ben je bang dat hij zijn grote broer achterna gaat, of dat niet?Als het verder gewoon een gezond jongetje is, zou ik denk ik hem geen luier meer aandoen overdag, dan maar een keer een natte broek. Hij is bijna 4. Zeker als hij slim is, is dat wel een leeftijd dat ze zich kunnen gaan schamen als ze een luier aanhebben en andere kinderen niet.

Is het voor je middelste een idee om hem in overleg met de orthopedagoog didactisch te laten doortoetsen? Misschien dat je dan in elk geval door de school het juiste niveau schoolwerk aangeboden kunt krijgen. Als je het allemaal al zelf thuis moet doen en je krijgt dan alleen groep 1-materiaal waar je niks aan hebt, dat lijkt me bijna ondoenlijk. Heel knap dat je dat al zo lang volhoudt!

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 08:11 
Volwassene

Eigenwijsneus, wat denkt hij daar ook al diep over na zeg. Zonde dat hij het zo bij zichzelf zoekt (ik kan blijkbaar niet kiezen) en er een beetje onzeker van wordt. Ik kan me voorstellen dat hij geen aansluiting vindt bij de allerjongsten.

Capri, ook in dit topic welkom.

Gister dus op de info avond van de kleuters geweest. Weinig nieuws gehoord, maar wel goed om weer even alle gezichten te zien en een voorstelrondje te doen. Veel 'jonge' ouders, d.w.z. ouders wiens kleuter de oudste thuis is.
Ik zag de namen van de kinderen naast het bord hangen en het viel me op dat jongste er al veel kent. We hebben in haar tekenschriftje gekeken. Daar had ze zichzelf getekend: een raam. :mrgreen: Maar daarnaast wel een poppetje.
Had gevraagd of ze al Engels had gehad. 'Nee'. En dan zit ik daar met de andere ouders en hoor ik allemaal enthousiaste verhalen van kindjes die thuiskwamen met Engelse woordjes en liedjes. :roll:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 08:32 
Volwassene

Eigenwijsneus, ben je al bij de jenaplanschool geweest, of is dat van de baan?

Haha Dee, bij mij thuis wordt er ook nooit iets verteld over school. 'Wat heb je gedaan op school?' 'Weet ik niet meer.' :-)

Ik hoor weinig over school, dat vind ik heel jammer, want ik vind het zelf best spannend de nieuwe school. De info-avond is volgende week en ik weet niet of het lukt om daarheen te gaan, want m'n man is weg en ik weet niet of oppas lukt. Bij het ophalen is het vaak druk en lukt het niet echt om met de juf te praten. Thuis merk ik niks bijzonders, dus het lijkt goed te gaan. Eind september is er een afstemmingsgesprek, dat vind ik wel fijn.

Gister was ze met de bso naar zwemles, maar ze hadden haar jas en schooltas bij de bso laten liggen. Pappa haalde haar op bij zwemles en ze had dus haar tas en jas niet. Helemaal huilen. Dat begrijp ik soms niet goed. Tranen met tuiten om iets wat helemaal niet erg is..

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 16:19 
Volwassene

Misschien omdat het uit haar structuur is, want die jas en tas horen mee naar huis en hoe moet dat dan de eerst volgende schooldag? Of omdat ze dacht dat het haar schuld was? Mijn oudste kon daar heel erg om panieken. In haar beleving was dat wel heel erg.

Jongste vertelt nog steeds weinig over school, maar vrijdag was er een brandoefening. Dat heeft diepe indruk gemaakt. Ik hoor sinds gistermiddag verhalen over het brandalarm, we moesten een filmpje kijken op Youtube van een school die ook een brandoefening deed, de Playmobil brandweerwagen moest van de vliering gehaald worden en de hele gebeurtenis werd nog eens herbeleefd in haar spel. Het is wel grappig soms, jongste heeft echt een soort aangeboren fascinatie voor spannende/enge dingen. Brand, bloed (vraagt ze altijd als iemand valt, 'heb je bloed?'), haaien, doodgaan....Och ja, ze heeft het niet van een vreemde denk ik. ;)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 18:49 
Volwassene

Als ik mijn meid mag geloven leren ze helemaal niets op school, als ik vraag wat heb je gedaan vandaag dan is het steevast buiten gespeeld. 1e week kwam ze wel met nieuwe informatie thuis en daar is het bij gebleven. Maar ik vind het ook best als dat zo blijft, ze lijkt gelukkig op school met haar vriendjes en vriendinnetjes en als ze wat wil leren kan dat ook thuis.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 10:19 
Volwassene

Het is alleen de vraag hoe lang de situatie dan houdbaar is en of het niet een vorm van aanpassen/onderduiken is. Met name meisjes staan er om bekend dat ze aanpassen en onderduiken. Wanneer ze de tienerleeftijd bereiken, kunnen sociale relaties/vriendschappen belangrijker worden dan cognitieve uitdaging en presteren naar je kunnen. Dat is een bewuste keuze om niet op te vallen, geen problemen te krijgen en niet buiten de boot te vallen. Maar ik denk dat je gauw genoeg aan je dochter merkt wanneer het doorslaat naar de verkeerde kant. Gelukkig zijn op school is ook heel wat waard, zeker na jullie moeilijke start.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 11:42 
Volwassene

Het is ook aanpassen en onderduiken. Toch vind ik belangrijk dat ze daar mee leert om te gaan, later zal ze dat ook moeten kunnen en als ze daar nu al mee leert dealen is dat voordelig. Ik zie het ook als stilte voor de storm want dit blijft maar kort goed gaan.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 12:36 
Volwassene

Het is misschien stilte voor de storm, maar niet alle aanpassing is slecht denk ik. Het is toch ook goed om te leren omgaan met andere kinderen. Je hoeft niet hetzelfde IQ te hebben om samen de glijbaan af te gaan en plezier te hebben. Dat is ook een goede ervaring om op te doen.

Dee85 schreef:
Misschien omdat het uit haar structuur is, want die jas en tas horen mee naar huis en hoe moet dat dan de eerst volgende schooldag? Of omdat ze dacht dat het haar schuld was? Mijn oudste kon daar heel erg om panieken. In haar beleving was dat wel heel erg.
Ja, ik denk dat ze dan denkt dat ze iets fout heeft gedaan, daar kan ze moeilijk tegen.

Ik kwam er vandaag achter dat ons dametje op de adressenlijst van school stond als behorende bij groep 1. Foutje, zo bleek :-) Toch kreeg ik het er even een beetje benauwd van na al het gedoe vorig jaar. Ik heb ook niet het gevoel dat ze nu veel leert op school, maar ze is thuis wel veel bezig met lezen. Het feit dat ze dat zelf doet en daar zin in heeft, vind ik wel een goed teken. Ze voelt zich in elk geval niet meer geremd zoals vorig jaar en daar ben ik echt blij mee.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 22:46 
Volwassene

Over welke aanpassingen heb je het vlinder? Ik denk niet dat ik je volg.

Pagina 2 van 6 [ 113 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende