Het is nu 19 nov 2018, 16:40

Pagina 9 van 11 [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 20:22 
Volwassene

Heb je aan de juf al gevraagd of ze niet alsnog een stapje hoger wil inzetten? En krijg je dochter misschien vaak te horen dat ze dat niet zou kunnen omdat ze klein is van de grotere kindjes en ze dit aantrekt?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 20:59 
Volwassene

Ik denk niet dat 'Ik kan dat niet' echt door de andere kinderen veroorzaakt wordt. Misschien dat dit wel op de vorige school is gebeurd, maar zeker weten doe ik dat niet. Nu zegt ze het zelf om niet op te vallen en om fouten te vermijden. De juf wil niet hoger inzetten omdat mijn dochter het dus niet zo laat zien op school en ze niet weet wat het niveau van mijn dochter dan is. Dat begrijp ik ergens wel, maar ik ben wel bang dat het zo een vicieuze cirkel wordt. Maar goed, ze stelde wel zelf voor om met ib te gaan praten, dus hopelijk levert dat iets op.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 21:27 
Volwassene

Ik hoop het ook. Heeft de juf een termijn gegeven dat je terugkoppeling kunt verwachten.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 08:46 
Volwassene

Nee. Ze bleef overal vaag over. Een beetje zo van 'We doen veel in de klas..' Er kwam niks concreets, zelfs niet toen ik expliciet daarnaar vroeg. Ik denk dat dat komt doordat zij het vooral ziet als iets procesmatigs. Een kind uitdaging bieden betekent voor haar mijn dochter uitdagen om te doen waarvan ze zegt dat ze het niet kan, om haar de drempel over te helpen. Dat is heel iets anders dan als uitdaging een hoger niveau werkjes aanbieden. Ik vind dat wel lastig praten. Je mag niet zeggen dat je kind hb is, maar zo'n woord als uitdaging lijkt eerder een soort woordspelletjes op te leveren en dat is ook niet echt fijn.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 11:05 
Volwassene

Ik denk dat wij ouders altijd een soort strijd zullen moeten leveren voor onze slimme kindjes. Onze kindjes krijgen zovaak te horen dat iets niet kan of niet mag waardoor ze gaan opgeven en als ze dan opgeven is dat een bevestiging van zie je wel, het valt wel mee.

Doet je dochter het bij jou wel op commando laten zien Vlinder? Anders zou je als de juf even weg is aan je dochter kunnen vragen of ze alvast met een werkje begint en dat de juf dan binnenkomt en ze ziet waar ze mee bezig is? Mijn dochter doet dat op dat moment niet hoor maar als jouw dochter dat wel aandurft zou dat misschien deuren kunnen openen.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 20:45 
Volwassene

Misschien heb je gelijk, Nannet. Het is alleen dat het bij mijzelf op de basisschool helemaal niet zo ging. Er is nooit een issue van gemaakt, ik mocht gewoon doorwerken als ik iets al wist. Ik zat gewoon met de anderen in de klas, had alleen soms een ander werkboekje. Ik begrijp niet waarom het voor mijn eigen kinderen dan nu zo moeilijk moet. Toen ik mijn moeder vroeg hoe zij dat had aangepakt, zei ze dat ze daar eigenlijk niet echt iets voor heeft hoeven doen. Enige verschil met mijn kinderen is, dat ik braaf was en ook braaf liet zien wat ik kon, dus dat was niet onduidelijk voor de school.

Maar dat terzijde, dochter zei vanavond dat ze een boekje had gelezen op school. Helemaal zelf. En ze was trots :-)

BerichtGeplaatst: 08 nov 2018, 21:35 
Volwassene

Daar is je eerste lichtpuntje al! Wat fijn voor haar. Het scheelt ook echt of je je veren durft te laten zien of niet. Dat verschil zie ik ook bij mijn dochter op school. Dochter is helaas ook nog niet zo ver dat ze dat durft. Als ze eenmaal niet gezien is door school dan sluiten haar schelpjes en gaat ze verder zitten dromen. Dat verschil zie ik heel goed met haar sport. Met dansen zit de lerares er bovenop en krijgt ze geregeld complimenten en met gymmen dan blijft ze niet bij haar groepje en sluit ze aan bij een groepje waar het leuker is( vaak in het groepje van haar vriendinnetje en anders knijpen de dames er samen tussenuit)

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 09:27 
Volwassene

Wat fijn, Vlinder!

En wat Nannet zegt, denk ik ook. Voor de ouders van kinderen die het wel laten zien, is het al moeilijk om voet aan wal te krijgen op school in veel gevallen. Maar voor hen die het niet laten zien, is dat over het algemeen nog veel lastiger. Ik ken een paar voorbeelden uit mijn directe omgeving.

Jongste is weer naar school sinds woensdag. Ze kreeg zo'n warm onthaal van haar klasgenootjes. Ik was er gewoon een beetje ontroerd door. Dit is iets wat ik niet ken van mijn oudste twee meiden. Het voelt heel fijn zo.

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 21:24 
Volwassene

Wat lief, Dee. Dat is heel ontroerend.

BerichtGeplaatst: 10 nov 2018, 13:15 
Volwassene

Pffff… Na lange strijd met jongste over naar groep 1 gaan (en nog meer strijd over het zindelijk zijn, wat hij in principe al sinds februari is, alleen eigenwijs dus doet het niet) zijn we eindelijk zover dat hij geen angst meer heeft voor de overstap naar nieuwe klas, hij heeft er zelfs zin in! En hij gaat op school prima naar de wc en is op een enkel ongelukje na droog. Thuis helaas nog niet, het is bijna zo dat zodra hij mij ziet, hij in zijn broek plast (even overdreven, maar ik kan hem laten plassen op school als ik hem op haal en toch 5 minuten later thuis een natte broek). Hij zegt dingen als ik weet niet meer waar de wc is of ik ben te moe (dat laatste zou ook echt zo kunnen zijn, hij is meer moe door alle nieuwe dingen). Omdat ik weet dat dit een strijd is die ik niet kan winnen (heb immers geen controle over zijn blaas of ontlasting) kies ik er nog even voor om hem thuis een luier aan te geven. Nu was jongste even mee naar school om oudste op te halen 's middags en heeft de schooldirecteur gezien dat hij een luier aan had. En dus werd ik op het matje geroepen, dat hij echt niet naar school mag als hij niet zindelijk is. :? Ik snap niet dat ze niet kijken naar hoe het op school gaat? Wat ik thuis doe is mijn zaak toch? Er werd ons dringend aanbevolen opvoedondersteuning van CJG erbij te halen. Nu hebben de juffen en orthopedagoog het samen weten te sussen en mag zoon maandag toch beginnen op school, onder voorbehoud dat er niet teveel ongelukjes zijn. Mijn verwachting is, dat als hij eenmaal elke dag gaat ipv af en toe oefenen, het onderbroeken dragen gewoon wordt en ik die tijd thuis ook kan rekken.
Ik had ook liever gehad dat mijn kinderen vroeg zindelijk waren... maar helaas. Mijn oudste en jongste denken er ontzettend veel over na (combineer dat met faalangst en dan willen ze niet meer). Vinden ongelukjes ontzettend vervelend en zijn bang om uitgelachen te worden met natte broek. Ze hebben het ook allebei gebruikt zo van "als ik een luier draag hoef ik niet naar groep 1" omdat mensen zo makkelijk zeggen "je bent al zo groot, straks op school kan dat niet meer die luier". Zucht. En dan zegt orthopedagoog mij dat ik dat maar niet aan elkaar moet linken (doe ik niet, maar ik kan het ook niet meer uit hun hoofd krijgen he? Eenmaal gehoord = onthouden, ook al is dat al een jaar geleden).
Extra complicatie bij jongste is, dat onze middelste van 6 nog in het geheel niet zindelijk is wegens sensorische prikkelverwerkingsproblemen. Hij krijgt er therapie voor, maar jongste denkt: broer hoeft nog niet dus ik ook niet.
Zijn er hier meer mensen met kindjes die heel laat zindelijk waren? Deden ze daar op school (ook als het daar goed gaat) ook zo moeilijk over? Ik word zo moedeloos ervan, wij worden inmiddels bekeken als probleemgezin. Mijn middelste wordt nog slechts gezien als dat kind met die stoornis (wordt ook in mijn gezicht zo benoemd, hij heeft vorig jaar februari misdiagnose autisme gekregen en het blijkt hardnekkig te blijven hangen, ook al weten we nu de werkelijke oorzaken van zijn problemen en probeer ik overal de misinformatie te vervangen door de resultaten van nieuw onderzoek, dat wijst in de richting van hoogbegaafd + zeer hooggevoelig + trauma).
-----gefrustreerd-----

BerichtGeplaatst: 10 nov 2018, 16:43 
Volwassene

Onze oudste heeft ernstige zindelijkheidsproblemen gehad, maar omdat hij op 4-jarige leeftijd wel zindelijk was en de problemen een half jaar later begonnen kon school moeilijk zeggen dat hij niet naar school mocht. Oudste was heel tenger, dus die kon ik zo'n luierbroekje aandoen, dan een onderbroek er over en vervolgens een gewone broek. Op school was daardoor niet zichtbaar dat hij een luierbroekje aanhad.
Oudste kon ook naar de wc gaan en 5 minuten later in zijn broek plassen. Heel veel later zijn we er achter gekomen dat hij moeite had met het ontspannen van zijn bekkenbodemspieren en dat hij deze spieren de hele dag aanspande. Dan kan het gebeuren dat je naar de wc gaat, je spieren blijft aanspannen en dus (te) weinig plast en 5 minuten per ongeluk je spieren ontspant en in je broek plast. Dat verklaarde ook dat het op school weinig mis ging en thuis,waar hij meer ontspannen was, wel. Het is uiteindelijk goed gekomen, maar dat heeft lang geduurd.

BerichtGeplaatst: 11 nov 2018, 22:35 
Volwassene

Ben je al naar een plas poli geweest Capri?

BerichtGeplaatst: 11 nov 2018, 23:58 
Volwassene

Nannet schreef:
Ben je al naar een plas poli geweest Capri?

Nee, ik zou niet weten waarom. Dat is me voor de middelste voorgesteld (die daadwerkelijk een prikkelverwerkingsprobleem heeft, wat zindelijkheid ernstig belemmert. In het zkh zeiden ze dat ze niets anders voor hem konden doen dan uitleggen hoe dat werkt met naar de wc gaan. Alsof hij dat niet weet?! Maar ze konden dus niets betekenen voor het niet aanvoelen). Ook is me toen overigens (op cb, en later bij kinderarts) verteld dat het (medisch gezien) helemaal niet ongebruikelijk is dat kinderen pas zindelijk worden als ze 4 of 5 zijn. De druk die erop gelegd wordt dat dat vóór 4 jaar moet omdat kinderen dan naar school gaan, is onlogisch.
Jongste heeft geen zindelijkheidsprobleem. Wel een enorme sterke wilskracht en de behoefte om nog even aan de "veiligheid" van luiers vast te houden. Die komt er wel, als groep 1 eenmaal in de routine zit en de vele prikkels doordat nu alles nieuw is wat minder zijn geworden. Hij is er heel veel mee bezig en ik vind dat hij even de ruimte moet krijgen om dat voor zichzelf op een rijtje te zetten.

BerichtGeplaatst: 12 nov 2018, 09:12 
Volwassene

Dat schiet dan ook niet zo op, ik heb geen idee wat ze daar precies doen maar ik hoorde positieve verhalen over een poeppoli dus ik dacht wie weet :lol: .

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 09:27 
Volwassene

Wij hadden gister een goed gesprek over jongste op school.
Ze heeft het erg naar haar zin, kan met alle kinderen overweg maar speelt net iets vaker met bepaalde meisjes.
Ze is nog niet echt lang met een werkje bezig. Ze pakt het, gaat er even mee aan de slag en als het niet bevalt, zet ze het weer terug. Ze wil nog erg graag spelen. Wat normaal is voor een kindje dat net in groep 1 zit, maar ik houd in mijn achterhoofd dat het ook een manier kan zijn om werkjes te vermijden.
Letters vindt ze erg interessant, ze is taalvaardig. Wat betreft rekenen laat ze op school ook niets zien. Juf gaat proberen om daar meer inzicht in te krijgen. Want we waren het er over eens dat dit nu nog geen probleem is, maar straks in de hogere groepen kan het wel een probleem worden als ze niet laat zien wat ze kan.
Met puzzelen ramt ze gewoon alle stukjes erin, of het nou past of niet. Dat boeit haar duidelijk niet en ze ziet blijkbaar ook nog niet dat de stukjes met vlakke kant aan de buitenkant horen? Vind het wel bijzonder.
En verder is ze volgens de juf zeer eigenzinnig en autonoom. Maar dat vindt juf ook leuk aan haar. Echt een leuk en positief gesprek.

Jongste ging laatst een werkje doen met de juf. Vier plaatjes en dan aanwijzen welke er niet bij hoort. Jongste draait het plankje met de plaatjes om en ziet bij plaatje drie een kruisje staan. Jongste wijst plaatje drie aan. De juf zegt: dat klopt, maar je hebt wel afgekeken, weet je ook waarom die er niet bij hoort. Jongste: omdat daar een kruisje op de achterkant staat. :mrgreen: Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Zo had ze ook een heel eigen interpretatie aan een knutselopdracht gegeven. Daar viel wel op dat ze veel om bevestiging vroeg bij de juf.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2018, 11:20 
Volwassene

Fijn dat je een goed gesprek had Dee! Het is zo belangrijk dat ze je kind echt zien en daarover ook af te stemmen.

Hier is jongste deze week echt gestart in groep 1. Hij vindt het heel leuk, maar oh wat is het vermoeiend! We hadden afgesproken dat hij eerst alleen de ochtenden zou komen, maar op dag 1 vond juf het meteen beter als hij ook de middag zou komen. Ondanks dus afgelopen weekend verjaardag en dat hij niet helemaal fit is (er heerst mond/hand/voet-ziekte hier).

Ik wilde me houden bij onze eerdere afspraak en pas later verder opbouwen, maar ze stond erop. De lunchpauze en hem daarna naar school brengen waren een DRAMA! Toen ik zoon kwam ophalen zag hij lijkbleek. Juf zei dat het heel goed was gegaan en "zie je wel hij heeft nog energie want hij staat nog te springen". Ja... mijn kinderen worden altijd ontzettend druk als ze oververmoeid zijn. Heb gesprek aangevraagd, want ik vind het belangrijk dat ze weet wat voor kind hij is (en vanuit welke achtergrond/ervaring, zoals die met de andere 2 kinderen, ik bepaalde keuzes maak om overprikkeling te voorkomen). Ik hoop dat dat ook een goed gesprek zal zijn.

Er was maandag de rest van de middag/avond niets meer met hem aan te vangen :( Wilde/kon niet eten, vroeg naar bed gedaan. Heel onrustig geslapen. Gelukkig vroeg de juf daar ook naar en begreep dat het wellicht nog te veel was geweest. Gelukkig ging jongste dinsdag weer blij de klas in en wilde zelf die middag ook weer gaan. Hij baalde zelfs dat woensdagmiddag alle kinderen vrij zijn (en dan zal hij morgen nog wel minder blij zijn, als we naar de tandarts gaan ipv school). We bekijken het dag voor dag. Maar hij is in ieder geval op school tot nu toe droog gebleven en thuis ook nog een hele tijd. Als hij dan helemaal uitgeteld is van zo'n vermoeiende eerste dagen, dan doe ik hem een luier aan. Even niet alert hoeven zijn, ontladen is evengoed belangrijk. En daar heeft de schooldirecteur niks mee te maken. 8)

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 16:43 
Volwassene

Ik moet echt even stoom afblazen. De school ziet een pauze tot ze leerplichtig is niet zitten want dit is niet gebruikelijk en dan zal dochter opnieuw in groep 1 moeten starten. Mij klinkt het in de oren dat ze hoe dan ook niet kijken naar hoe ze gepresteerd heeft op school, ook al heeft ze geregeld tot leeftijd 7 vastgesteld. Ik overweeg daarom een andere school verder weg.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 17:05 
Volwassene

Wat een onzin zeg! Waarom zou ze dan in godsnaam weer moeten beginnen in groep 1. Dan wordt er dus totaal niet gekeken naar het kind. Ik snap niet waarom het niet mogelijk is om haar een jaar te versnellen aangezien ze al zo ver is in haar ontwikkeling. Heeft de IBer nog gekeken naar de mogelijkheden?
Ik kan me je frustratie heel goed voorstellen en ook dat je een andere school overweegt.

Onze dochter is nu sinds kort versneld naar groep 2, ik merk dat dit haar goed doet. Niet zozeer qua werkjes want die deed ze al maar vooral haar plek vinden in de groep. Eerst hoorde ze eigenlijk nergens echt bij en dat lijkt nu steeds beter te gaan. Sociaal gezien heeft ze ook meer aansluiting. Nu weet ze ook dat ze volgend schooljaar naar groep 3 mag, waardoor ik haar alvast probeer te behoeden voor weer een teleurstelling. Op het moment heeft ze een soort cijfer periode, alle cijfers t/m 100 herkent ze ineens en daarboven probeert ze ook en heeft ze regelmatig goed. Ook met lezen gaat ze als een speer. Ze lijkt weer in een soort sprong te zitten.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 17:18 
Volwassene

Nee er is nog niet gekeken door de ib´er, die zou er nu wel bij betrokken worden maar dat was een paar weken terug ook al zo en daar is dus nog niets gebeurd. Dochter laat verder niet zien dat ze kan lezen of schrijven op school en krijgt dus verder ook niets aangeboden dat hoger is dan klassikaal een letter leren. :| Intussen loopt het thuis de spuigaten uit met haar frustratiegedrag en heeft ze inmiddels dagelijks buikpijn. Niet meer alleen in de ochtend maar ook in de middag want de volgende dag moet ze weer naar school.

Dat sprongetje herken ik, dat heeft dochter momenteel ook en ook boven de honderd en met honderdtallen. Ik ben echt jaloers dat er zo goed naar jullie kinderen gekeken wordt. Ik herken haar gedrag, zij zal nu steeds minder laten zien. De juf die ziet het probleem niet zo want ze is vrolijk en lief in de les dus is er geen probleem.

BerichtGeplaatst: 15 nov 2018, 17:27 
Volwassene

Wat een ellende Nannet, ik leef echt met je mee. Je lijkt echt geen steek verder te komen op deze school. Ondertussen gaat je dochter steeds slechter in haar vel zitten en nog verder onderduiken. Ze lijken haar niet te zien op deze school. Zijn er nog andere opties in jullie omgeving? Misschien is het mogelijk om op een andere school/scholen op gesprek te gaan om eens te bekijken hoe ze hier omgaan met een kind met zo een flinke voorsprong.

Pagina 9 van 11 [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende