Het is nu 20 nov 2018, 09:09

Pagina 6 van 11 [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2018/2019.
BerichtGeplaatst: 16 okt 2018, 09:06 
Volwassene

Kan iemand mij uitleggen hoe de avi niveau bepaling werkt?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2018, 12:17 
Volwassene

Nannet, ik vind zelf dat deze site het goed uitlegt:
https://wijzeroverdebasisschool.nl/leesniveau/

Je hebt dan ook nog de DMT, de drie minuten toets. De kinderen lezen 3 x een minuut lang zoveel mogelijk losse woorden. In groep 3 (en soms 4) worden alleen de eerste twee kaarten afgenomen, tenzij een kind erg sterk is in technisch lezen.
Voor het avi lezen worden er avi kaarten gebruikt (gaat ook op tijd). De kinderen lezen dan een verhaaltje, dus hebben context. Er kan best een verschil zitten tussen de score van de DMT en avi kaarten.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2018, 21:46 
Volwassene

Dat is jammer, ik had gehoopt dat er richtlijnen zijn zodat ik dat zelf goed kan doen. Mijn dochter las vandaag een appje mee op en las daarbij net zo snel als ik en daar stond ik toch wel van te kijken.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2018, 22:32 
Volwassene

Je zou het op school eens kunnen vragen of ze haar avi niveau kunnen bepalen. Want je kunt dat als ouder inderdaad niet zelf. Wel kun je een inschatting maken als je boekjes van verschillende avi's laat lezen.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2018, 23:15 
Volwassene

Avi boekjes uit de bieb weigert ze te lezen. Ze vindt het wel fijn om stil te lezen,in sprookjes voorleesboeken voor wat oudere kinderen, ze heeft een aantal keer laten blijken dat ze wel begrijpt wat er staat en ook erg snel in de tekst naar een antwoord kan zoeken.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 10:24 
Volwassene

AVI wordt getest met speciale leeskaarten. Per leeskaart zijn normen opgesteld voor het aantal fouten en de leessnelheid. En dan zijn er 3 niveaus die je kunt halen, frustratieniveau, instructieniveau of behaald niveau. Volgens mij kun je dit idd niet zelf doen. Wat je misschien wel kunt doen is een filmpje maken als ze leest, dat op school laten zien en vragen of zij haar AVI door willen testen. Als je tenminste denkt dat je dochter daaraan mee wil werken. Maar het is de vraag of ze dat willen doen op school, ze zullen ongetwijfeld zeggen dat lezen alleen niet genoeg zegt over de ontwikkeling van het kind.

Die AVI boekjes zijn ook niet zo leuk, mijn kinderen vonden er in elk geval niks aan. Vos en haas was het enige wat nog wel ging soms. Je zou kunnen kijken of je dyslexie boekjes kunt vinden van het AVI-niveau wat je zoekt. Dan zijn de verhalen meestal wat leuker doordat ze voor wat grotere kinderen bedoeld zijn.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 20:54 
Volwassene

Waarom zou je het AVI-niveau op dit moment willen weten? Een kind dat zichzelf op 4-jarige leeftijd leert lezen houdt zich over het algemeen niet aan de volgorde waarin het lezen in groep 3 wordt aangeleerd en heeft wellicht minder behoefte aan AVI-boekjes. Daarom vraag ik me af wat het op dit moment uitmaakt welk AVI-niveau ze heeft.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 21:18 
Volwassene

Volgens mij word ik verkeerd begrepen.
Ik bedoelde boeken van verschillende avi niveaus en niet persé die eerste avi boekjes.
En dan niet per niveau geselecteerd, maar gewoon qua leuk en boeiend. Dan kan je ook een beetje zicht krijgen op wat ze al goed kan lezen.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 21:38 
Volwassene

loekie schreef:
Waarom zou je het AVI-niveau op dit moment willen weten? Een kind dat zichzelf op 4-jarige leeftijd leert lezen houdt zich over het algemeen niet aan de volgorde waarin het lezen in groep 3 wordt aangeleerd en heeft wellicht minder behoefte aan AVI-boekjes. Daarom vraag ik me af wat het op dit moment uitmaakt welk AVI-niveau ze heeft.

Ik ben gewoon nieuwsgierig waar ze na 2 jaar zit.En vooral ook hoe dat systeem in elkaar zit.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 12:12 
Volwassene

@Nannet:
Citaat:
k ben gewoon nieuwsgierig waar ze na 2 jaar zit.En vooral ook hoe dat systeem in elkaar zit.

Als een kind eenmaal vloeiend genoeg leest dat het zinnen niet meer hoeft te "herlezen" om ze te begrijpen, en als een kind uit zichzelf boekjes pakt en stil leest, dan kan het heel snel gaan. Zo'n kind is zelflerend: heeft geen instructie nodig over niet-klankzuivere regels of leenwoorden, maar zal door boeken te lezen vanzelf leren om steeds moeilijkere woorden te lezen. Overigens zijn de meeste neurotypische kinderen zelflerend (voor lezen maar niet voor spelling) vanaf niveau E4.

Hoe snel het gaat zal dan vooral afhangen van hoeveel het kind leest. Kinderen vanaf groep 3 lezen op school alleen al meer dan een uur per dag, het is de vraag of een kleuter thuis die hoeveelheid kan bijhouden.

Er zijn massa's lezende kleuters die wel losse woordjes lezen, maar niet vloeiend lezen, en die zich in de kleutertijd maar weinig ontwikkelen op het vlak van vloeiend lezen. Deze kinderen blijven in de kleutertijd zitten op een niveau dat past bij de eerste helft van groep 3. Mijn eigen theorie is dat dat niet alleen maar ligt aan motivatie/aanpassingsgedrag/leeskilometers, maar dat deze niet-vloeiend lezende kleuters schrijf- en spellingsonderwijs nodig hebben om tot efficiënte woordherkenning te komen. Dit zijn de kleuters waar het zon-niveau van de VLL methode voor bedoeld is.

Een kleuter die vloeiend leest is een uitzondering op de meeste lezende kleuters.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 19:08 
Volwassene

Haar leesontwikkeling is inderdaad hard gegaan maar ze heeft de p aan hardop lezen. Ze doet dit enkel bij moeilijke woordjes omdat ze dan wil weten hoe de klanken erin klinken en zeer sporadisch zoals nu met een ontvangen appje. Als ik een vraag stel over de tekst merk ik dat ze vliegensvlug in zichzelf de tekst doorleest. Ze lijkt inderdaad zelflerend, want ze leest ook buitenlandse woordjes die ze uit haar omgeving niet opgevangen kan hebben. hebben meer mensen misschien leuke leestips? Dat de dyslexie boekjes leuker kunnen zijn wist ik niet maar ik neem het zeker mee. 8)

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 20:02 
Volwassene

Nannet, ik vind Dr. Seuss altijd heel erg leuk. Het is fijn om te lezen voor de beginnende lezers, maar ook voor gevorderden. Zelf ben ik zeer vergevorderd en ik lees ze ook nog graag!

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 20:37 
Volwassene

Nannet schreef:
Haar leesontwikkeling is inderdaad hard gegaan maar ze heeft de p aan hardop lezen. Ze doet dit enkel bij moeilijke woordjes omdat ze dan wil weten hoe de klanken erin klinken en zeer sporadisch zoals nu met een ontvangen appje. Als ik een vraag stel over de tekst merk ik dat ze vliegensvlug in zichzelf de tekst doorleest. Ze lijkt inderdaad zelflerend, want ze leest ook buitenlandse woordjes die ze uit haar omgeving niet opgevangen kan hebben. hebben meer mensen misschien leuke leestips? Dat de dyslexie boekjes leuker kunnen zijn wist ik niet maar ik neem het zeker mee. 8)

Ik had ook zo'n snelle lezer. Ik kwam erachter dat hij kon lezen toen hij ineens vloeiend Pinkeltje begon voor te lezen. Geen gehakkel op lange woorden, juiste intonatie. Ik viel van mijn stoel. Dus ik heb hem altijd gewoon meegenomen naar de bieb en zelf zijn boeken laten uitzoeken. Niet gekeken naar niveau, maar wel altijd gezegd dat hij er even in moest lezen in de bieb en dan kon hij zelf bepalen of hij het een leuk boek vond om mee te nemen. De ene keer was dat een stripboek, de andere keer een heel dik en moeilijk leesboek. Maakt niet uit, lekker laten lezen wat je kind leuk vindt. Als ik het zo hoor zal ze toch niet lang met Avi bezig zijn.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 08:12 
Volwassene

Ik heb een dochter hier rondlopen die gek is op boeken van De Waanzinnige Boomhut. Knotsgekke avonturen met veel illustraties. Er zijn een aantal delen.
https://www.bol.com/nl/f/de-waanzinnige ... 011675397/

Wellicht zijn de boeken van Roald Dahl ook leuk. Of Geranimo Stilton, een muis die veel avontuurlijke reizen maakt. Er zijn ook strips van.
Sowieso zijn strips ook wel leuk? De Donald Duck verveelt hier nooit. :)

BerichtGeplaatst: 20 okt 2018, 20:18 
Volwassene

Ik las de vraag over hoe het avi-systeem werkt. Misschien ook goed te weten dat wat een kind kan lezen soms anders is dan het avi-niveau wat het haalt op school. Soms lezen kinderen heel aardig maar zie je dat niet direct terug in het niveau dat ze getest worden door bv tempo of kleine foutjes. Maar als je kind gewoon leest maakt het toch niet zoveel uit welk avi-niveau daaraan gekoppeld is zeker als ze de avi boekjes niet zo leuk vindt. Mijn kinderen waren op die leeftijd dolfje weerwolfje fan.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2018, 20:40 
Volwassene

Ik verwacht ook dat ze op school als ze avi af gaan nemen heel laag gaat scoren.Ik hoop dat het boek gewoon Tom bij haar aanslaat, ze had er wel speciale aandacht voor en gaf herkenning op een paar punten.

Bedankt voor alle boeken inspiraties, wij kunnen vooruit maar ideeen blijven altijd welkom.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 19:44 
Volwassene

Ik kan me de nieuwsgierigheid wel herinneren. Deze link helpt je om een beeld te krijgen van het niveau (is wel de oude niveau indeling):
http://danielbilliau.classy.be/potatoes ... n/menu.htm

Ik moet zeggen dat mijn kinderen de aviboekjes saai en gruwel vonden en alleen lazen wat hun interesse had. In hun geval informatieve boeken. Kwamen dan ook prima uit de moeilijke woorden. Liepen met AVI toetsen nauwelijks voor, maar konden prima begrijpend en stil lezen. Lazen vaak radend (wat verklaard waarom ze zo makkelijk moeilijke woorden lazen en bijvoorbeeld de het en een fout lazen), en slordig, wat bij AVI funest is.

Ik kan me van de oudste nog herinneren dat de juf in groep 6A verbaasd wasdathij nog niet AVI uit was! Gelukkig hing er op school geen gevolgen aan bepaald AVI niveau: ze mochten/ mogen gewoon lezen wat ze willen.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2018, 13:48 
Volwassene

Hallo - voel me een beetje een binnenvaller. Maar ik heb dus ook zo'n lezende kleuter. Hij leest vloeiend, is al doorgetoetst door school en komt op niveau groep 4 uit. Hij vindt AVI boekjes fenomenaal saai en ik met hem. Op school geven ze hem "aangepast aanbod voor taal". En dat is: boekjes uit de schoolbieb die aansluiten bij zijn leeftijd en belevingswereld, vaak mooie prentenboeken die hij lekker zelf mag lezen. Dat doet hij thuis ook. Van de AVI serie hebben we die Haas en Vos ook, maar dat vind ik echt niet te doen. Zoon vindt de hogere niveaus nog wel grappig. Onze school doet alles anders, vond ik overdreven pro-actief, maar na hier wat lezen en twee gesprekken met zijn juf begin ik er wel wat meer waardering voor te krijgen.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 18:44 
Volwassene

Onze oudste is begonnen met de Avi boekjes start t/m avi M4. Dit verloor ook haar interesse en ik kan haar daar geen ongelijk in geven. In het begin leek ze het vooral leuk te vinden te lezen om het ‘lezen’. Nu wil ze echt graag een leuk verhaal lezen. Wat hier een uitkomst is zijn de Disney boekenclub boekjes. Ik heb een grote partij op marktplaats gekocht. Herkenbaar en veel plaatjes die aansluiten bij het verhaal. Het lijkt haar ook weinig moeite te kosten om dit te lezen. Ik heb soms ook het idee dat ze een bepaald woord raad doormiddel van de context.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2018, 20:24 
Volwassene

Dat zijn inderdaad erg leuke boekjes, wij hebben met koningsdag een grote partij op de kop getikt maar ze is daar al uit.

Pagina 6 van 11 [ 206 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende