Het is nu 18 nov 2018, 20:00

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Instroom / groep 1 / groep 2
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 16:29 
Volwassene

Hoi allemaal,

Wat fijn dat er zo'n forum is.
Onze dochter van bijna 4,5 jaar houd ons al jaren lekker bezig hihi.

Even kort, voor 1,5 jaar dachten wij al die is toe aan de PSZ. Met 2 jaar stond ze te springen om naar de psz te gaan, na een paar weekjes ging het al mis, ze wou er liever niet heen maar toch door gezet. Met 3 jaar kregen wij een evaluatie daar kwam uit (ze kon eigenlijk niets). Heel bijzonder want thuis praat ze honderd uit al vanaf 1 jaar en ze kan genoeg dingen. Er is toen de hulp ingezet vanuit de psz dat het cb mee zou kijken ivm grote achterstand (tegen ons werd gezegd die schakelen we altijd in met dit soort gevallen, over achterstand nooit gesproken met ons als ouders). Vervolgens is er een filmpje gemaakt hoe onze dochter deed, die zat alleen maar met al haar verstand te kijken en deed / zei letterlijk niets.
De film is bij ons thuis bekeken met het CB (zonder juf, dit leek ons verstandig misschien had ze iets met de juf), op de film kon je duidelijk zien dit is een heel ander meisje dan thuis. Het CB sprak over onderpresteren en heeft in overleg met alle partijen besloten dat zij hoe dan ook eerder met school moest beginnen.
Onze dochter was met dat bericht helemaal in haar nopjes, ze ging eindelijk leren schrijven en lezen.

Dus met goede moed begonnen wij aan de basisschool groep instroom / 1. Na 2 weken was ze er al klaar mee, ik vind school stom, ik wil er niet meer heen. Van de juf mag ik niet leren lezen en schrijven dat is in groep 3. Inmiddels gaat het met veel bombarie iedere dag naar school (ze begint echt aan me te trekken in de buurt van school dat ik de andere kant op moet, 9 v/d 10 x til ik haar gewoon om nog meer drama te voorkomen... ze gaat als een teneergeslagen meisje voor de deur staan (heel schuw / geen zin). De juf neemt haar standaard op schoot en zegt tegen ons dat het daarna wel goed gaat (dat ze wel redelijk momenten heeft dat ze wil knuffelen en ook dat ze tijdens het spel op de stoel gaat zitten en kijken wat de kinderen doen).
De juf zei eind maart al cognitief zit ze hoog en sociaal laag.
Eind mei is er een soort afname geweest met waar ze stond qua niveau, op 28 v/d 30 onderdelen scoorde ze 100% (75% op communicatie en nog een onderdeel met papiertjes vouwen dat ze niet communiceerde)

Wij hebben gevraagd hoe zie je het volgend jaar voor je, gewoon groep 1 houden was de opmerking en aan haar sociale vaardigheden gaan werken. Onze dochter wil alleen maar naar groep 2 ze wil meer dan stom tot 10 tellen... mama ik kan dat toch allemaal al ze is drukker met klok kijken etc.

Hebben jullie advies voor ons?
Ze is niet getest op hoogbegaafheid, dit is nog niet mogelijk.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Instroom / groep 1 / groep 2
BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 09:45 
Volwassene

Het is altijd lastig om achter een schermpje advies te geven. Maar mijn advies zou zijn, ga zo snel mogelijk met een hb-deskundige praten om meer schade te voorkomen.

Op basis van mijn ervaring met mijn kinderen zie ik het volgende, maar of dat dan ook zo is zal je met een hb-deskundige moeten bespreken: Je dochter zal door hebben dat ze anders is dan de andere kinderen daarom kan ze niet makkelijk de aansluiting vinden bij de andere kinderen en daarom observeert ze de andere kinderen. (Eigenlijk denkt ze waar ben ik nu terecht gekomen) Ze loopt niet sociaal achter maar mogelijk ook op dat gebied voor, maar door de omgeving met vooral niet hb-kinderen, is er een mismatch. Peers zijn heel belangrijk voor haar zelfbeeld, dus mijn advies zou zijn ga die zoeken. Je dochter zit niet lekker in haar vel en heeft voor haar welzijn o.a. meer uitdaging nodig, die frustraties uit zich op school door minder te communiceren. Waarschijnlijk vertoont je dochter sociaal wenselijk gedrag waardoor het op school lijkt of het probleem allemaal niet zo erg is. Thuis, op een veilige plek uit ze wel haar frustraties. Ik vermoed dat het om een behoorlijke cognitieve voorsprong gaat. Als je niks doet loop je kans dat je dochter gaat onderduiken of dat er gedragsproblemen ontstaan.Misschien is mijn boodschap niet zo positief maar ik probeer je te behoeden voor de "fouten" die ik als ouder heb gemaakt.

Het komt er op neer dat ik allerlei elementen in het gedrag van jou dochter bij mijn zoon/zonen terug zie. Ik had namelijk niet goed door dat mijn zonen een flinke voorsprong hadden. Ik begreep al helemaal niet waarom ze die voorsprong op school, niet meer lieten zien. Ik wist ook niet dat het schadelijk was als er niet aan de cognitieve behoefte werd voldaan. Ik begreep helemaal niet waarom mijn jongste niet naar school wilde. Ik richtte mij o.a. op de gedragsproblemen. Ik kreeg als moeder de schuld dat ik mijn kind niet onder controle had en eigenlijk zeggen ze dus dat het een opvoedprobleem is, hoewel ik wist dat het met school te maken had maar ik begreep niet hoe het zat. Ik begreep er niks van toen mijn jongste zoon, toen het "mocht" obsessief doorsloeg met lezen en pas later begreep ik dat hij een enorme leerhonger had en op een crashdieet stond. (Het was dus geen obsessie) Bij ons is het helemaal mis gegaan met o.a., naar mijn mening, missdiagnoses tot gevolg. Pas nu begrijp ik, meer dan 10 jaar later, wat er destijds aan de hand was. Hoewel mijn kind (kinderen) uiteindelijk niet op hun intelligentie zijn getest, konden verschillende hb-deskundigen, onafhankelijk van elkaar heel goed duiden wat er aan de hand is, daarvoor hebben we jaren ter vergeefs in de reguliere GGZ rond gelopen.

Ik verwijs je dus door naar een (goede) hb-deskundige. Nu zullen echt niet alle hb-deskundigen jullie precies hetzelfde advies geven. de een is voor vroeg testen en de andere weer niet. Dit hangt soms af van hele simpele dingen zoals heeft de tester, de test voor jonge kinderen ingekocht, maar een en ander hangt soms ook van je kind af. Sommige deskundigen stellen de voorsprong via didactisch testen vast, de ander heeft weer niet meteen een test nodig om je toch al in dit stadium toch enig advies te kunnen geven. Misschien kan je, als het je zinvol lijkt, een oproepje op het forum doen voor een goede hb-deskundige bij jou in de buurt. Met sommige deskundigen kun je kort (gratis) even telefonisch overleggen of je kunt ze een mailtje sturen maar in het algemeen hebben deskundigen met een goede reputatie het erg druk. Informeer bij verschillende deskundigen. Informeer ook of kosten evt. via de gemeente vergoed kunnen worden en/of een verwijsbrief van je huisarts genoeg is. Het kan natuurlijk ook zijn dat je in staat bent om evt. kosten zelf te betalen en persoonlijk denk ik dat een goed advies zijn geld waard is.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 09:48 
Volwassene

Tja, ik vraag me af waarom je niet in groep 2 aan sociale vaardigheden zou kunnen werken.
En bovendien denk ik dat die sociale vaardigheden wel eens een stuk beter zouden kunnen zijn als ze meer passende dingen mag doen.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 12:00 
Volwassene

Sociale mismatch wordt vaak opgevat als sociale achterstand bij degene die niet overeenkomt met de meerderheid qua sociaal gedrag.
Ik heb hier twee van die kinderen rondlopen.
Mijn idee zou zijn om haar didactisch door te laten testen zodat duidelijk is wat ze wel of niet beheerst en daarop haar te plaatsen in een passend leerjaar.
Een hb-deskundige in de arm nemen die handvatten kan geven zou een hele goede zet kunnen zijn. Je staat dan ook tegenover school iets steviger.
En laat je kind thuis vooral maar lekker die dingen leren die ze wil leren. Ontwikkeling houdt je niet tegen maar motivatie kun je wel breken door niet aan de leerhonger toe te geven.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 14:35 
­

Citaat:
Inmiddels gaat het met veel bombarie iedere dag naar school (ze begint echt aan me te trekken in de buurt van school dat ik de andere kant op moet, 9 v/d 10 x til ik haar gewoon om nog meer drama te voorkomen... ze gaat als een teneergeslagen meisje voor de deur staan (heel schuw / geen zin). De juf neemt haar standaard op schoot en zegt tegen ons dat het daarna wel goed gaat (dat ze wel redelijk momenten heeft dat ze wil knuffelen en ook dat ze tijdens het spel op de stoel gaat zitten en kijken wat de kinderen doen).

Maar als ik dit zo lees, gaat het niet per se om een achterstand in sociale vaardigheden, maar om een kleuter die om welke reden dan ook, zich totaal niet op haar gemak voelt in de school, zich niet vrij genoeg voelt om te spelen (terwijl ze toch al ongeveer een half jaar? op school is) en zelfs alles in het werk stelt om niet op die school te belanden.

Dat heeft helemaal niets met sociale vaardigheden te maken waaraan 'gewerkt' moet worden. Dat heeft wel te maken met je veilig, gehoord of gezien voelen: zon beetje de voorwaarden voor sociale ontwikkeling. Mij lijkt dat het uitgangspunt waar vanuit je nu verder moet, samen met de school.

Lijkt me echt een vreselijke situatie voor jullie allemaal. Je dochter is misschien nog te jong om echt aan te kunnen geven wat haar dwars zit (ik wil lezen is trouwens al best duidelijk, maar verklaart niet per se waarom ze bijv. niet tot spelen komt en je haar bij wijze van van de lantaarnpalen moet lostrekken op weg naar school), maar misschien ook niet. Ik zou hier echt hulp bij halen, bijv. in de vorm van een HB-deskundige, maar misschien dan wel een die die deskundigheid combineert met speltherapie, of andere tools om in 'gesprek'met je kind te achterhalen wat haar zo dwars zit.

Ideaal gezien krijg je school mee in de zoektocht hoe je je kind vrijer en blijer op school krijgt. Het werkt vaak beter het als gedeelde zorg te brengen, dat maakt dat school wil meedenken en ook open staat voor inbreng van een deskundige.

BerichtGeplaatst: 06 jul 2018, 21:08 
Volwassene

Ik heb geen advies voor je helaas maar wel iets vergelijkbaar.

Mijn oudste op psz 1.5 jaar lang heeft geen geluid geproduceerd. Ze hebben haar dus beschreven als: niet pratende, verlegende peuter die niet weet wat die wil en eigenlijk niets wil. Ze tekende daar krasjes op de kleurplaten. Ze hield vinger in de mond en zat op stoeltje. Echter hebben ze nooit gezegd over achterstand wel vroegen ze of ze kan praten.
Thuis praat ze als een trein haha en heel druk en zeker weet wat ze wil/niet. Ze heeft altijd voorsprong gehad in alles.

Met 4 jaar ging ze naar groep 0 in april. Daar deden ze niets eigenlijk behalve spelen maar het groepje was maar 10 kindjes en ze heeft dus zo wel redelijk goed zich kunnen aanpassen aan school. Ze wilde wel zelf meer steeds maar juf gaf geen gehoor aan.

Jaar erna combigroep 1/2 (als 1 groep) ingestromd. Ze wilde naar school en eigenlijk gewoon prima ging het. Ze heeft veel vriendinnetjes gemaakt en wilde afspreken elke dag en ze heeft sinds 2.5 jaar continu haar eigen dingen die ze leuk vind: tennis en turnen. Daarbij met 4 jaar kwam nog zwemles en ballet en kort erna schilderles.
Echter werd ze ook ‘niet gezien’ in groep. Ze pratte amper, afwezig in kring, twijfelde/afkeek wat andere deden, wilde niet beginnen met een taak/werkje. Ze is heel social en speelde met kindjes uit groep van 5-6 jaar altijd. Maar het is een groep van 33 kinderen en dus kindjes Oals ze worden niet gezien.

Zonder dat we specifiek een afspraak vroegen om te overleggen zouden ze haar nooit vragen naar hoeveel letters ze echt kent, cijers en of ze terug kan tellen en veter diploma kan krijgen. Ik weet niet precies wat er mis gaat daar op school want ze wil heel graag leren en ze kan al wat woordjes en klanken lezen en opschrijven etc. Ik heb haar zelf getest op Silo eind groep 2 scoorde ze volledig. Maar op school wil ze niet leren (zegt juf), ze kiest liever spelen.
Juf heeft het over executieve functies die bij haar niet werken (terwijl thuis is het niet het geval).
Ze heeft wel een weektaak al ruime tijd maar is makkelijk zegt ze maar ze vind het heel leuk.

Ze gaat volgend jaar in 1/2 blijven als oudste kleurer (terwijl all andere van roep 0 naar 2/3 gaan). Leerkrachten dus denken dat ze volgend jaar als oudste peuter opbloeid (we denken niet want ze is ze gewoon altijd geweest).
Juf zei: als dat na vakantie binnen aantaal weken niet zich bewijst (de bedoeling is dat ze naar groep 3 gaat erna) dan moeten we met IB aan de slag.

Maar goed om lang verhaal kort te maken: misschien is het juiste stap voor haar zodat ze wel als oudste kleuter wel zichzelf kan laten zien ipv aanpassen. Juf ontkent niet dat ze onderpresteert en aanpast. Ze zegt dat ze zelfvertrouwen mist. Dat kan ook dat het dus haar helpt. Als ze wil krijgt ze thuis alles wat nodig is voor rekenen en taal etc. Dus het extra jaar is in principe geen probleem hier behalve dat ze het erg moelijk vindt dat alle vriendinnen weggaan..

En ja thuis hebben we vaker drama met haar eigen “wil”. Ze is heel druk en heel aanwezig. Op school ze is ‘verlegen’ juf was verbaasd dat we het over een dezelfde meisje hebben zeg maar..

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 14:15 
Volwassene

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb er zeker wat aan gehad.

Ik zal een nieuwe post starten voor een juiste HB deskundige.

Groetjes

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 08:47 
Volwassene

Ik herken je verhaal bij onze oudste dochter. Verschil is wel dat ozne dochter de mazzel had dat ze een herfstleerling is. School ziet haar wel als slim meisje lees ik. Wat is er tot nu toe ingezet? Onze IB'er werkt bijvoorbeeld met kind coach gesprekken, wellicht kan het je dochter helpen om te berijpen waarom andere kinderen soms niet doen wat zij verwacht bijvoorbeeld.

Je zegt dat je dochter aangeeft dat ze wil lezen. Zijn er boekjes beschikbaar in de klas? Zo niet, is er dan een mogelijkheid ok maast een poppenhoek en bouwhoek ook een leeshoek te creeren waar kinderen die dat graag willen boekjes kunnen 'lezen' (of gewoon erin bladeren). Het kan best zijn dat het feit dat die mogelijkheid wordt geboden al genoeg is voor je dochter. Als je een beetje een flexibele juf hebt dan is er best veel mogelijk in de kleuterklas. Wel tot op zekere hoogte natuurlijk. Ik ben niet tegen versnellen, maar wel voor eerst kijken wat er verder nog te regelen is.

Zijn groep 1 en 2 bij jullie aparte klassen of zitten ze in een combiklas? Uit je schrijven krijg ik het idee dat er een vrij harde splitsing bestaat tussen groep 1 en groep 2, maar dat kan ik mis hebben. Als het geen combiklas is, maar ze hebben er wel 1 op school, dan zou dat denk ik prettig zijn. Dan kan je de beslissing om al dan niet te versnellen nog wat uitstellen en eerst andere dingen proberen (mbt verbreden en verdiepen)

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 11:07 
Volwassene

zoonmoeder01 schreef:
Je dochter zal door hebben dat ze anders is dan de andere kinderen daarom kan ze niet makkelijk de aansluiting vinden bij de andere kinderen en daarom observeert ze de andere kinderen. (Eigenlijk denkt ze waar ben ik nu terecht gekomen) Ze loopt niet sociaal achter maar mogelijk ook op dat gebied voor, maar door de omgeving met vooral niet hb-kinderen, is er een mismatch. Peers zijn heel belangrijk voor haar zelfbeeld, dus mijn advies zou zijn ga die zoeken.

Hier wil ik nog wel even op reageren.
Want dit is, vooral achteraf, zo herkenbaar van mijn jongste dochter (die inmiddels alweer bijna in groep 6 zit).

Zij zat het eerste halfjaar in groep 1 zo ongeveer vastgeroest aan de zandtafel, lekker met haar handen bezig terwijl ze de andere kinderen aan het observeren was. Ze ging wel graag naar school, maar had geen interesse in samen spelen. Koos echt altijd voor die zandtafel. Op het schoolplein zat ze uit eigen keuze alleen in de zandbak. Wij vonden dat allemaal best alarmerend, maar de juffen hadden haar echt goed door. Die lieten haar zo veel mogelijk haar gang gaan, terwijl ze haar tegelijkertijd probeerden uit te dagen bij de kringactiviteiten en tijdens de verplichte werkjes.

Na dat eerste halfjaar aan de zandtafel is ze wel wat meer de klas in gegaan. Het contact met de andere kinderen bleef zeer oppervlakkig. Het is een heel vriendelijk kind en ze werd ook wel uitgenodigd voor feestjes, dan ging ze wel, maar het ging haar dan meer om de leuke activiteit dan om het contact, want ook dan ging ze zo veel mogelijk haar eigen gang. Speelafspraakjes met klasgenoten sloeg ze tot groep 4 eigenlijk altijd af.

De reden dat ze op sociaal gebied niet vastgelopen is, is inderdaad dat zij wel peers in haar omgeving had. Haar zus is anderhalf jaar ouder en die twee zijn altijd heel erg close geweest en sluiten heel goed op elkaar aan qua manier van denken. En op de BSO leerde ze een meisje uit een parallelklas kennen met wie het heel goed klikte. Dat meisje is uitgegroeid tot haar boezemvriendin en ze zit er nu ook mee in de klas. Inmiddels heeft ze groep 5 afgerond en is het een blij en tevreden kind dat volgens de juf zelfs een goede invloed heeft op het sociale proces in de klas :shock:

Girl1986, jij hebt hier misschien weinig aan op dit moment en ik heb ook geen concrete tips voor je, maar er kwamen ineens een hoop herinneringen naar boven.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]