Het is nu 26 sep 2018, 15:48

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is je kind ook zo ‘wiebelig’ op stoel?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 20:50 
Volwassene

‘Wobbelig’ zoals mijn dochter zegt maar ik kan er zelf niet tegen !
Ze is net 5 jaar.
Rare is dat het alleen is als ze ‘werkje’ thuis moet doen. Wekjes doen we niet echt maar van logopedie moeten we elke dag oefennen en dan heb je het: ineens gaat ze benen hier en daar leggen, achterste voren zitten, jurkje vouwen, met de tong hard bezig in haar mond... ik kan er zelf absoluut niet tegen en probeer haar dan corregeren maar lukt niet. Het is maar wordjes die ze moet nazeggen en het lijkt alsof ze niet oplet. Bij logopedie zelf doet ze dat ook trouwens.

Herkenbaar? Any tips hoe ik dat kan beperken?
Nu zeg ik tegen dochter dat ze handen op tafel moet leggen plat en niet bewegen maar na 10 sec gaat ze weer...

Ik heb vandaag haar gevraagd waarom ze beweegd zo tijdens werkje. Opmerkelijk, wat ze zegt: de stoel kribbelt zo, aan handen heb ik ook kribbel. Ik vraag waarom als ze puzzel doet, spelletje, tekent of haartjes kam ik of squla (ipad) zit ze dan wel stil- antwoorde ze dat de stoel is dan anders is. Heel gek maar misschien zo probeert ze mij te zeggen dat het niet omdat ze zelf vervelend is?
Ze is altijd heen gek met handen geweest (sinds geboorte heeft ze een knuffel die ze met handen steeds knijpte maar dat doet ze ook nogsteeds in bed en als ze die in handen heeft). Ze heeft ook eczeem en veel jeuk vaak maar dat lijkt mij niet echt specifiek reactie te hebben met bovengenoemde.

Laatst bijgewerkt door Lieverding op 03 jun 2018, 20:13, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Is je kind ook zo ‘wibbelig’ op stoel?
BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 20:59 
Volwassene

Mijn zoon van 12 kan nog steeds niet stil op een stoel zitten. Dus het kan een lange weg zijn. Ik probeer hem al jaren te corrigeren (het is nogal storend in de klas, hij valt ook regelmatig met stoel en al om), maar het komt niet echt aan. Gek genoeg kan hij heel goed stil op de bank liggen met een telefoon in zijn hand, maar zodra er nagedacht moet worden (en ook wanneer het saai is), moet er veel bewogen worden kennelijk.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 21:14 
Volwassene

heel herkenbaar, ook bij mezelf. Misschien probeert ze de signalen van haar lichaam te weerstaan, dat zegt "opstaan en wegwezen hier" met die saaie woordjes. Misschien helpt het om eerst even lekker te rennen, om dat 'dieddelige' gevoel kwijt te raken. En waarom moet ze eigenlijk stil zitten tijdens die oefeningen? Mag ze niet bv. schommelen (op de schommel), op een been hippen of staan, of op de fiets of buiten lopend oefenen? Of verzin een beweging die ze bij of na elk woordje kan doen en waar ze plezier aan beleeft? Bv een hinkelsprong, dier nadoen, etc. Probeer er geen ruzie over te maken want dan worden die oefeningen nog veel vervelender voor jullie beiden. Succes!

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 21:21 
Volwassene

Da's een goed idee Baloo, of, als je haar toch graag op een stoel aan tafel wil hebben, bijvoorbeeld een balletje overrollen bij elk woord. Of er een klapspelletje van maken. (afwisselend handen op de knie, in handen klappen, handen in de lucht, handen op de tafel oid)

Of misschien is een zitbal of een wiebelstoel fijn voor haar, of een wiebelkussen?

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 21:31 
Volwassene

Wow toptips! Ik ga morgen direct toepassen.
Logopedie doet wel veel spelletjes zoals dobbelsteentje, stempelen, springen. En als dat haar huiswerk is niets aan de hand ze doet het voorbeeldig ook bij gezelschapspel zit ze stil... Maar dat zijn versjes die ze moet nazeggen van logopedie met ‘R ‘. Als ze niet goed oplet dan zegt ze het verkeerd (ok 2 regels is ook laatig onthouden maar ze kan het wel als ze stil zit). Ze lijkt ook dat ze door die ‘wibbel gedoe’ ook afgeleid is, alsof ze met iets anders in hoofd zit.

Ik heb van de week haar letters en cijfers gecontroleerd en is elke x ook zo ze kijkt niet eens naar tafel als ik vraag iets aanwijzen omdat ze druk is op tafel met lichaam en handen. Als
Ik ha corrigwer het is: oja oja en na oaar seconden weer. Gek is dat ze buiten dat gewoon normale kind is (bij het eten aan tafel ook druk maar minder) en de rest van de tijd gewoon normaal (wel heel actief met sport)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 21:42 
Volwassene

Als je dochter al friemelend wel de opdrachten goed doet en het enige “probleem” is dat jij gek wordt van het gefriemel, waarom kijk je dan niet de andere kant op? Of doe het als je aardappels schilt of eten voorbereidt (dan kijk je naar de aardappels/groenten) of tijdens het strijken of zo?

Mijn jongens zitten nog steeds binnenstebuiten ondersteboven op hun stoel. Jongste staat een deel van de dag dat wiebeldansje te doen. Ik vraag regelmatig het te doen waar ik het niet kan zien 8)

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 22:10 
Volwassene

Lieverding, verwacht jij heel veel van je dochter? Je schreef in je vorige topic dat je haar vaak moet corrigeren en dat ze op school onzeker overkomt en niet laat zien wat ze thuis kan en doet. Oefen je veel dingen maar haar naast logopedie? Heeft zij niet gewoon het gevoel 'heel veel te moeten'? Nu moet ze thuis stil op een stoel oefeningen doen, maar wie weet is dat voor nu teveel gevraagd.

Waarom moest ze naar logopedie? Een paar van mijn kinderen hadden/hebben een stevig spraakgebrek (gehad) als kleuter, maar mijn ervaring is dat dit met ouder worden wegtrekt.

Als ze thuis echt die oefeningen moet doen, dan zou je dat kunnen doen met haar terwijl je met iets anders bezig bent. Als je echt met haar moet samenwerken, dan kan je ook je ogen (figuurlijk) dicht doen en bedenken dat stil zitten voor nu gewoon teveel gevraagd is en haar lekker laten wiebelen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 23:12 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Lieverding, verwacht jij heel veel van je dochter? Je schreef in je vorige topic dat je haar vaak moet corrigeren en dat ze op school onzeker overkomt en niet laat zien wat ze thuis kan en doet. Oefen je veel dingen maar haar naast logopedie? Heeft zij niet gewoon het gevoel 'heel veel te moeten'? Nu moet ze thuis stil op een stoel oefeningen doen, maar wie weet is dat voor nu teveel gevraagd.

Waarom moest ze naar logopedie? Een paar van mijn kinderen hadden/hebben een stevig spraakgebrek (gehad) als kleuter, maar mijn ervaring is dat dit met ouder worden wegtrekt.

Als ze thuis echt die oefeningen moet doen, dan zou je dat kunnen doen met haar terwijl je met iets anders bezig bent. Als je echt met haar moet samenwerken, dan kan je ook je ogen (figuurlijk) dicht doen en bedenken dat stil zitten voor nu gewoon teveel gevraagd is en haar lekker laten wiebelen.

Eee hum nee ik verwacht niet veel van mijn dochter. Ik doe met haar thuis geen werkjes of dergelijke als je dat bedoelt. Eigenlijk doe ik thuis niets met haar behalve logopedie huiswerk en dat is ook nog eens niet elke dag hoor want ik vergeet het steeds.
Klopt ze is op school anders dan thuis maar volgens de juf heeft het te maken met matige executive functies zoas taakinitiatie. Ik zie dat zelf niet terug thuis ze is juist eentje die allees zelfstandig doet en planning maakt en wil geen hulp. Maar goed dat terzijde er zijn dingen die ze moet oefennen nu en niet als ze ‘rijp’ voor is. Zo is het dan logopedie eentje van en vaak is het spelletje zoals met dubbelstenen, springen, memory en soms is het gewoon droog herhalen versjes. Overigens logopedie is ook wat ze gewoon doet x per week en daar is ze ook heel onrustig maar iets minder omdat ze niet in haar ‘vertrouwede omgeving is’.
Ik heb van school niet gehoord btw dat ze onrustig is of kan concentratie hie bijhouden bij de werkjes. Wel dat ze afkijkt wat andere doet dus eigenlijk niet zelfstandig is.

*ze is door school naar logopedie gestuurd met verkeerde uitspraak. Ik ben zelf geen nederlander sowieso maar ze zei verkeerd ‘juf’, slurf ipv smurf, klie ipv knie etc. Ook R kon ze niet uitspreken het was altijd L. Omdat dat waardoor ze werd doorgesduurd binnen gelijk paar lessen werd geholpen (het is haar gezegd hoe dat moet en ze deed het ook gelijk goed) ging ze door met R en dat is ook na 2 lessen gelijk goed gegaan. Ze praat nu gewoon goed en logopedie is bijna afgerond nar 4 maanden. Echter als ze heel soms niet goed nadenkt of heel snel iets zegt, kan ze terugvallen in het patroon, daarom moet ze nu moelijke versjes en 100 woorden achter elkaar nazeggen.

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 23:21 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Als je dochter al friemelend wel de opdrachten goed doet en het enige “probleem” is dat jij gek wordt van het gefriemel, waarom kijk je dan niet de andere kant op? Of doe het als je aardappels schilt of eten voorbereidt (dan kijk je naar de aardappels/groenten) of tijdens het strijken of zo?

Mijn jongens zitten nog steeds binnenstebuiten ondersteboven op hun stoel. Jongste staat een deel van de dag dat wiebeldansje te doen. Ik vraag regelmatig het te doen waar ik het niet kan zien 8)

Ik heb hier nog een dochter van 2.5 die ook gelijk aan aandacht opeist dus het koken en nog eens versjes aflezen en dat dochter naast staat en de andere stil ergens ziet gaat zeker niet lukken. Ik kan nooit koken als mijn man nog niet thuis is laat staan logopedie met haar oefenen. Ze blijft ook niet op een plek of zo ze rent hele huis heen en snel afgeleid door de zus etc etc. Enige manier is nabootsen de logopedielessen en dan moet ze op de stoel ook omdat ze moet goed praten en zien hoe ik mijn man gebruik en luisteren wat ik zeg. Zo niet aan tafel of ergens anders meebezig werkt nooit hier

Ik ga wat tips gebruiken met haar belonen na elke versje of spelletje van maken met stempels dat ze elke x mag afstempelen regeltje

BerichtGeplaatst: 02 jun 2018, 23:48 
Volwassene

Het klinkt alsof ze onrustig wordt van binnen bij dit soort oefeningen en dat ze dat wel moet uiten door te bewegen. Als dat zo is moet je haar niet dwingen stil te zitten, maar haar juist laten bewegen. Maak het leuk en gebruik humor. Bijvoorbeeld: als ze een zin goed heeft gedaan doe jij een gek dansje, als het fout gaat doet zij een gek dansje. Desnoods doe je de oefeningen springend, lopend, maakt niet uit hoe. Laat haar kikkersprongen maken tussendoor. Die energie moet eruit.

Mijn brugklasser wil wel eens overhoord worden en dan staat hij op zijn kop op de bank. Mijn 15-jarige moest ik jarenlang overhoren terwijl hij rondjes liep. Als ik merkte dat het dan nog niet ging, gingen we naar buiten, of liet ik hem kikkersprongen doen tussendoor. Klinkt gek, maar het hielp enorm.

Ik vind het ook best wel eens irritant, maar als je accepteert dat het bij je kind hoort, dan kun je het veel makkelijker negeren. Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer onrust in zich dan anderen. Als ze dat telkens maar binnen moeten houden, dan krijgen ze daar echt last van.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 00:01 
Volwassene

Drietje schreef:
Het klinkt alsof ze onrustig wordt van binnen bij dit soort oefeningen en dat ze dat wel moet uiten door te bewegen. Als dat zo is moet je haar niet dwingen stil te zitten, maar haar juist laten bewegen. Maak het leuk en gebruik humor. Bijvoorbeeld: als ze een zin goed heeft gedaan doe jij een gek dansje, als het fout gaat doet zij een gek dansje. Desnoods doe je de oefeningen springend, lopend, maakt niet uit hoe. Laat haar kikkersprongen maken tussendoor. Die energie moet eruit.

Mijn brugklasser wil wel eens overhoord worden en dan staat hij op zijn kop op de bank. Mijn 15-jarige moest ik jarenlang overhoren terwijl hij rondjes liep. Als ik merkte dat het dan nog niet ging, gingen we naar buiten, of liet ik hem kikkersprongen doen tussendoor. Klinkt gek, maar het hielp enorm.

Ik vind het ook best wel eens irritant, maar als je accepteert dat het bij je kind hoort, dan kun je het veel makkelijker negeren. Sommige kinderen hebben nu eenmaal meer onrust in zich dan anderen. Als ze dat telkens maar binnen moeten houden, dan krijgen ze daar echt last van.

Ja dat denk ik ook. We gaan het morgen uitproberen!

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 00:06 
Volwassene

Top! Ik ben benieuwd of het werkt. Vergeet ook niet heel veel complimentjes te geven. Werkt ook als een tierelier :D

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 00:11 
Volwassene

Lieverding schreef:
Spitsmuis schreef:

Waarom moest ze naar logopedie? Een paar van mijn kinderen hadden/hebben een stevig spraakgebrek (gehad) als kleuter, maar mijn ervaring is dat dit met ouder worden wegtrekt"

*ze is door school naar logopedie gestuurd met verkeerde uitspraak. Ik ben zelf geen nederlander sowieso maar ze zei verkeerd ‘juf’, slurf ipv smurf, klie ipv knie etc. Ook R kon ze niet uitspreken het was altijd L. Omdat dat waardoor ze werd doorgesduurd binnen gelijk paar lessen werd geholpen (het is haar gezegd hoe dat moet en ze deed het ook gelijk goed) ging ze door met R en dat is ook na 2 lessen gelijk goed gegaan. Ze praat nu gewoon goed en logopedie is bijna afgerond nar 4 maanden. Echter als ze heel soms niet goed nadenkt of heel snel iets zegt, kan ze terugvallen in het patroon, daarom moet ze nu moelijke versjes en 100 woorden achter elkaar nazeggen.

Weet je, ik heb als kind logopedie gehad omdat ik lispelde (s en t met mijn tong tussen mijn voortanden) Later had (heb ik nog steeds) vriendinnen die logipediste waren en die me erop wezen, en ook op de pabo heb ik nog een poos logopedie gehad. Ik praat nu normaal gesproken zonder te lispelen, maar als ik moe ben, dan komt het terug. Ik hoor dat niet, maar ik voel het in mijn mond. Dus dat het op momenten dat je dochter moe is of haast heeft nog mis gaat, dat snap ik best. :wink:

Ik vind logopedie overigens wel degelijk van belang, en daarbij is het ook echt belangrijk dat je de oefeningen thuis doet. 1 keer per week is te weinig om te laten inslijpen, je hebt (je dochter dus) per ongeluk een verkeerde gewoonte aangeleerd, namelijk het verkeerd uitspreken van bepaalde letters/woorden en dat afleren kost echt tijd en vooral oefening.

Maar ik denk dat ze de bewegingen misschien juist wel nodig heeft om zich te concentreren, dat het haar manier is om bijvoorbeeld overtollige energie een weg te geven. En dus is het inderdaad verstandig om het of gewoon te laten gebeuren, of er een andere vorm aan te geven. Of misschien kun je haar tijdens het oefenen een kleurplaat (mandalakleurplast misschien?) laten kleuren....

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 06:34 
Volwassene

Mijn dochter van 7 kan op school prima stilzitten en opletten.
Thuis is ze juist heel beweeglijk. Op een stoel zit ze nooit recht, ze valt er ook regelmatig vanaf. Ze is ook altijd aan het zingen en dansen. Soms worden wj er ook weleens gek van en dan sturen we haar of naar boven/buiten of we gaan zelf ergens anders heen. Je kan er soms inderdaad zelf knap onrustig van worden. Bij haar denk ik echter dat er wat overtollige energie uit moet na een dag stilzitten. Dus ik geef haar die ruimtr gewoon. Alleen met het eten vraag ik of ze recht wil gaan zitten.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 06:41 
Volwassene

Lieverding schreef:
Spitsmuis schreef:

Eee hum nee ik verwacht niet veel van mijn dochter. Ik doe met haar thuis geen werkjes of dergelijke als je dat bedoelt. Eigenlijk doe ik thuis niets met haar behalve logopedie huiswerk en dat is ook nog eens niet elke dag hoor want ik vergeet het steeds.
Klopt ze is op school anders dan thuis maar volgens de juf heeft het te maken met matige executive functies zoas taakinitiatie. Ik zie dat zelf niet terug thuis ze is juist eentje die allees zelfstandig doet en planning maakt en wil geen hulp. Maar goed dat terzijde er zijn dingen die ze moet oefennen nu en niet als ze ‘rijp’ voor is. Zo is het dan logopedie eentje van en vaak is het spelletje zoals met dubbelstenen, springen, memory en soms is het gewoon droog herhalen versjes. Overigens logopedie is ook wat ze gewoon doet x per week en daar is ze ook heel onrustig maar iets minder omdat ze niet in haar ‘vertrouwede omgeving is’.
Ik heb van school niet gehoord btw dat ze onrustig is of kan concentratie hie bijhouden bij de werkjes. Wel dat ze afkijkt wat andere doet dus eigenlijk niet zelfstandig is.

De vetgedrukt zin pik ik er even tussenuit. Is haar gehoor recent getest? Ik was ook zo'n kind dat altijd naar de anderen keek. Na een hoortest bleek dat ik ook amper wat hoorde (maar ondertussen wel redelijk kon liplezen, waardoor het niet zo opviel).

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 09:45 
Volwassene

Drietje schreef:

Ik ben het helemaal met jou eens Drietje en ik vind jou advies zeer verstandig.

Ik zelf "geloof" dat er een kern van waarheid zit in de Positieve desintegratie theorie van Dabrowski. Hoewel niet elke hoogbegaafde te maken heeft met dezelfde gevoeligheden denk ik dat sommige (hb)kinderen te maken hebben met een psychomotorische gevoeligheid. Dit gedrag is er niet altijd maar laten de kinderen selectief zien. Het is geen "zwakte" maar een "kracht". Daar moet je gebruik van maken. Het gedrag kan inderdaad ook een manier zijn om spanning kwijt te raken, het kan ook een manier zijn om zich e concentreren. In ieder geval moet je dit gedrag niet afremmen omdat jij er als ouder toevallig last van hebt. Als je begrijpt waar het gedrag vandaan komt en dus aanvaard heb je er denk ik ook minder last van. Je kunt evt. gedrag in de klas (als het daar voor zou komen) wel meer in goede banen leiden door een wiebelkussen, friemel dingen, te laten tekenen e.d. Hoewel je die tips al van andere forumleden heb gekregen zijn dit o.a. ook de tips die wij in de oudercursus krijgen. Voor mij is het interessant om te zien dat andere ouders die tips bewust en onbewust (uit zich zelf) gebruiken.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 09:50 
Volwassene

Ze hoeft niet slechthorend te zijn en die juf kan heel goed gelijk hebben over de executieve functies. Een van de testen daarvoor is een test voor 'auditieve aandacht'. Mijn oudste heeft die testen ook gedaan. Bij haar was o.a. de auditieve aandacht niet goed. Ze mankeert niets aan haar oren, maar ze 'hoort' de helft van klassikale instructie niet. En dan gaat ze inderdaad kijken wat andere kinderen doen omdat ze niet weet wat de bedoeling precies is.

Als je zoveel vragen hebt over deze dingen zou ik naar een professional gaan (kinderpsycholoog, orthopedagoog). Die kunnen je kind testen op aandachtsproblemen/executieve functies. Dan weet je waar je aan toe bent en dan weet je ook hoe je haar kunt helpen, thuis en op school. Dan weet je ook of 'rijpen' zin heeft. Heel veel corrigeren helpt in elk geval niet en helpt op den duur het zelfvertrouwen van je kind ook niet.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 10:10 
Volwassene

Mijn jongste kon ook niet stilzitten, dweilde meer op de grond dan op de stoel in de klas.
Het bleek dat de primaire reflexen niet voldoende geïntegreerd waren. Na drie maanden reflexintegratietherapie was stilzitten gedurende de les niet moeilijk meer, in ieder geval het stoorzendergedrag was weg. Inmiddels zijn we een jaar verder en zit er nog steeds verbetering in.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 11:56 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Ze hoeft niet slechthorend te zijn en die juf kan heel goed gelijk hebben over de executieve functies. Een van de testen daarvoor is een test voor 'auditieve aandacht'. Mijn oudste heeft die testen ook gedaan. Bij haar was o.a. de auditieve aandacht niet goed. Ze mankeert niets aan haar oren, maar ze 'hoort' de helft van klassikale instructie niet. En dan gaat ze inderdaad kijken wat andere kinderen doen omdat ze niet weet wat de bedoeling precies is.

Als je zoveel vragen hebt over deze dingen zou ik naar een professional gaan (kinderpsycholoog, orthopedagoog). Die kunnen je kind testen op aandachtsproblemen/executieve functies. Dan weet je waar je aan toe bent en dan weet je ook hoe je haar kunt helpen, thuis en op school. Dan weet je ook of 'rijpen' zin heeft. Heel veel corrigeren helpt in elk geval niet en helpt op den duur het zelfvertrouwen van je kind ook niet.

Hoe vind ik de goede orthopedagoog die kan zo’n test doen? Moeten we verzijzing hebben van school dan? Moeten we de resultaten ook delen met de school? Volgens logopedist heeft ze geen probleme verder...
Wat je zegt valt ook in het plaatje beetje: ze zegt vaak dat ze ‘niet wist of dat mocht/moet’. In kring doet ze ook weinig (als juf vraagd wie kan zonder zijwieltjes fietsen ze steekt niet eens hand op terwijl ze het al sinds 3.5 jaar kan). Als ik haar vraag waarom ze niet gelijk aan tak begint op school zegt ze dat ze niet altijd snapt wat ze moet doen. Nu we haar duidelijk uitgelegd hebben dat ze moet niet kijken wat andere doen en gelijk starten. Zegt ze dat ze het nu wel snapt. Ze heeft overigens geen moeite met het onthouden van informatie of reeks nazeggen/cijfers nazeggen. In mijn taal praat ik echt snel en dat komt altijd binnen ook als ik haar reeks opdrachten laat uitvoeren in een zin gelijk die ik zeg.

Haar gehoor is getest in de winter en toen zei kno arts dat ze net onder de grens is en dat heeft volgens haar te maken met haar aanleg (eczeem/verkoudheid) + zwemles. Ze had vocht achter trommelvlies. Ze gaan in juli nog een keer gehoortest doen en als dat niet verbeterd dan krijgt ze buisjes. Alleen merk ik nu wel dat het wel nu ‘normaal’ is wat ze hoort want vroeger hoorde ze echt niet en schreeuwde terug veel.

We hebben vandaag logopedie werkje gedaan met dat ze elke keer nadat ze heeft versje gezegd mocht stempelen. Ging veel beter!

BerichtGeplaatst: 03 jun 2018, 14:39 
Volwassene

Wat fijn dat het stempelen hielp!

Wat betreft onderzoek doen: ik lees niet echt dingen die ik heel zorgelijk vind. Wiebelig zijn, liever spelen dan werken op school, afgeleid zijn in de klas, zijn hele normale dingen voor een vijfjarige. Het lijkt mij een ontzettend leuk en actief meisje. Ietwat vermoeiend misschien :mrgreen: Ik zou er zelf juist voor kiezen om haar lekker haar gang te laten gaan en niet meer met haar te bespreken wat er niet goed gaat op school. Wel complimentjes geven over wat wel goed gaat. Ze vindt het leuk om naar school te gaan en is gek op de juf. Dat is toch meer dan genoeg voor een vijfjarige? De rest komt vanzelf wel en zo niet dan kun je later alsnog onderzoek laten doen.

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende