Het is nu 13 dec 2018, 10:33

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 1/2 slim maar... Executieve functies?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 11:18 
Volwassene

Dochter is net 5. Vorig jaar groep 0 vanaf maart. Nu groep 1/2 als jongste kleuter (de school is basis meg hb ondersteuning vanaf kleuterklas en Kijk! Observatie.
Ze heeft wel al de weektaak (heb begrepen dat die in de richting dalton school is: 4 werkjes op a4 als afbeelding waar ze die moet maken en volgens mij mag ze zelf weten wat en hoe. Ze krijgt dat sticker op vrijdag). Die doet ze goed en kan zelf plannen waneer etc en vind het erg leuk om te doen.

Alle haar vrindinnetjes dezelfde leeftijd dus dezelfde aantaal maanden bijna op school en dezelfde leer niveau of lager (rekenen/taal) gaan naar groep 2/3. Volgens de juf kan onze dochter dat niet aan wat ze is onzeker in de zin van: in de hoekje spelen/leren/werken kiest ze vaak het spelen of kiest ze iets wat andere ook kiest (ze moeten op school zelf kaartje opplakken op het bord). Ze kijkt eerst wat andere doen en dan pas kiest ze. Ook als ze kiest werkje dan duurt het iets van 10 min dat ze op gang komt omdat ze eerst kijkt bij de andere.
Dat is volgens de juf dus waarom ze niet naad de 2/3 kan. Ze denkt dat ze in groep 1/2 als oudste kleuter dus meer zelfvertrouwen krijgt.

Leerkracht had het over Executieve functies (ze is ook erin opgeleid). Moest even opzoeken wat het is maar ik snap wel wat ze bedoelt ermee. Ik denk dat ze bedoeld dan ‘taakinitiatie’ in haar geval: dat ze moelijk op gang komt, met werkje begint. Echter 1 op 1 doen werkje gaat prima. Ook plant en organiseert ze allees uitstekend.

Een andere hoek van het verhaal is dat we daarin onze dochter helemaal niet herkennen (in onzeker). Ze is juist eentje die altijd wil, beter weet, op haar eigen manier wil. Kan echt tot waanzin gaan tot ze krijgt hoe ze dat wil. Ook als ze met vriendinnetje staat ijsje uit te kiezen, de keuze van andere kan haar niets interesseren. Nou ja dus het is opvallend dat ze een andere gedrag op school vertoont in zelfvertrouwen. Al herken ik dochter wel aan dat ‘verlegen’ stukje, niet praten, als ze moet logopedie opdracht doen dan ze is heel erg bezig met handen, tong en soort wibbelkont is. Ook ze kijkt vaak niet op de werkblad pas als je haar het toespreekt zegt ze: oja o ja.
Op school heeft ze ook zelf aan juffen dat ze wel werkje wil (in ochtend). Het lijkt op alsof ze verwacht dat het haar wordt geveven/aangeboden. Ze vind wel de meeste werkjes wel erg makkelijk wat ze daar hebben. Als ik haar vraag waarom ze kiest ‘spelen’ ipv ‘leren’ zegt de vaak: ‘ik wist niet dat het moest. ik wist niet of het mocht’

Wat denken jullie ervan? Op dit moment is het afspraak dat leerkracht gaat haar 1 op 1 aanspreken met de vraag: wil je moelijke werkje doen of spelen op het moment dat iedereen in klas moet kiezen wat die gaat doen van spelen/leten/werken.
Kan ik haar ergens erin stimuleren? Moet haar zeggen steeds dat ze werkje moet kiezen etc? Of juist niet?

***Beetje het niveau van haar op dit moment: 12 letters aanwijzen, klank, opschrijven vanuit de klank. 20 cijfers heen en terug en kleine sommetjes. Begint beetje lezen zoals eerste letter/laatste/midden etc. Dat is da thuis en op school testen ze niet verder dan het groepsniveau die ze nodig hebben dus daar scoort ze prima.
Omdat ze dus het niet laat zien op school wat ze kan bleven leerkrachten denken het hele jaarlang dat ze maar 6 cijfers/5 letters kent tot ze haar 1 op 1 doorgetoetst hebben tot 20 cijfers en alphabet vorige week

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 1/2 slim maar... Executieve functies?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 13:15 
Volwassene

Hi Lieverding, wat lastig!

Ik ken je dochter natuurlijk niet maar ben wel enigszins verbaasd dat de leerkracht haar uit haar vriendengroepje wil halen om haar 'te laten rijpen'. Mijn 2 jongste kinderen zijn beide versneld vooral op basis van meer aansluiting met oudere kinderen (en uiteraard konden ze het niveau aan). Dit heeft in beide gevallen goed uitgepakt; ik zie ze in de jongere klas echt niet zitten. Persoonlijk zou ik er bij de leerkrachten op aandringen dat ze in de groep blijft met haar vriendinnen. Als ze geen aansluiting had met haar klasgenoten, zou dat wellicht anders liggen.

In mijn optiek zijn de meeste kinderen wel wat onzeker (die van mij zeker). Mijn jongste is nu de jongste in de klas en vindt het af en toe wel vervelend om overal de jongste te zijn (thuis en op school), maar tegelijkertijd had ze bij de kleuters absoluut niet meer gepast. Cognitief al helemaal niet; dan was ze nog verder ondergedoken.

Ik zou eens informeren hoe de leerkrachten hier tegenaan kijken.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 13:24 
Volwassene

Mvark schreef:
Hi Lieverding, wat lastig!

Ik ken je dochter natuurlijk niet maar ben wel enigszins verbaasd dat de leerkracht haar uit haar vriendengroepje wil halen om haar 'te laten rijpen'. Mijn 2 jongste kinderen zijn beide versneld vooral op basis van meer aansluiting met oudere kinderen (en uiteraard konden ze het niveau aan). Dit heeft in beide gevallen goed uitgepakt; ik zie ze in de jongere klas echt niet zitten. Persoonlijk zou ik er bij de leerkrachten op aandringen dat ze in de groep blijft met haar vriendinnen. Als ze geen aansluiting had met haar klasgenoten, zou dat wellicht anders liggen.

In mijn optiek zijn de meeste kinderen wel wat onzeker (die van mij zeker). Mijn jongste is nu de jongste in de klas en vindt het af en toe wel vervelend om overal de jongste te zijn (thuis en op school), maar tegelijkertijd had ze bij de kleuters absoluut niet meer gepast. Cognitief al helemaal niet; dan was ze nog verder ondergedoken.

Ik zou eens informeren hoe de leerkrachten hier tegenaan kijken.

Daar hebben we over gehad maar juf vind het beter is voor dochter dat ze in groep 2 als oudste kleuter dus die fucties versterkt. Overigens komen ze zoiezo over een jaartje in groep 3 alleemaal uit groep 1/2 en 2/3 (bij ons op school wordt er nooit rekening meegehouden met vriendinnen ze verdelen 70 kinderen over twee groepen 3...). Maar dochter vind het heel erg want ook buitenspelen hebben ze andere plein dan..

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 13:30 
Volwassene

Blijven er echt helemaal geen vriendinnen in 'haar' groep 1/2?

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 13:45 
Volwassene

Mvark schreef:
Blijven er echt helemaal geen vriendinnen in 'haar' groep 1/2?

Nee niet echt. Er zijn echter wel wat jongere meisjes uit groep 1 die net 4 waarmee ze soms speelt maar ze zegt zelf dat het geen vriendinnen zijn: ze nodig die niet eens op verjaardag zelf .. ze heeft veel aansluiting met haar leeftijd + 2 jaar ouder.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 15:18 
Volwassene

Hmm het klinkt alsof de leerkracht wil dat ze leert op zichzelf vertrouwen zonder dat ze eerst van iemand anders 'afkijkt' wat de bedoeling is.

Ik denk dat je misschien eens met je dochter kan praten en haar vragen waarom ze wacht tot anderen iets kiezen/met iets beginnen op school. Dit kan vele redenen hebben en heeft misschien niets te maken met haar executieve vaardigheden, maar met niet willen opvallen/zich aan willen passen aan de groep/niet opgelet hebben bij de uitleg.

Maar de helft van de groep 2 leerlingen komt nou eenmaal terecht in de groep 1/2 en niet in 2/3, als ik het goed begrijp? Leren de kinderen van groep 2 in 2/3 iets anders dan in 1/2? Wat zijn de criteria om in 1/2 danwel 2/3 terecht te komen? Ik vind wel dat ze meteen al een scheiding creeren op basis van indeling, dat vind ik persoonlijk raar. Jouw dochter zal nu al een van de oudste kinderen zijn en ik kan me zo voorstellen dat ze meer neigt naar de oudere kinderen. Misschien kunnen jullie samen met de leerkrachten afspraken maken om de vinger aan de pols te houden en bij problemen meteen in overleg te treden?

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 15:25 
Volwassene

Mvark schreef:
Hmm het klinkt alsof de leerkracht wil dat ze leert op zichzelf vertrouwen zonder dat ze eerst van iemand anders 'afkijkt' wat de bedoeling is.

Ik denk dat je misschien eens met je dochter kan praten en haar vragen waarom ze wacht tot anderen iets kiezen/met iets beginnen op school. Dit kan vele redenen hebben en heeft misschien niets te maken met haar executieve vaardigheden, maar met niet willen opvallen/zich aan willen passen aan de groep/niet opgelet hebben bij de uitleg.

Maar de helft van de groep 2 leerlingen komt nou eenmaal terecht in de groep 1/2 en niet in 2/3, als ik het goed begrijp? Leren de kinderen van groep 2 in 2/3 iets anders dan in 1/2? Wat zijn de criteria om in 1/2 danwel 2/3 terecht te komen? Ik vind wel dat ze meteen al een scheiding creeren op basis van indeling, dat vind ik persoonlijk raar. Jouw dochter zal nu al een van de oudste kinderen zijn en ik kan me zo voorstellen dat ze meer neigt naar de oudere kinderen. Misschien kunnen jullie samen met de leerkrachten afspraken maken om de vinger aan de pols te houden en bij problemen meteen in overleg te treden?

Dat is inderdad een goede. We gaan over paar weken die tien min gesprek in en gaan we vragen of het is al ‘anders’ is. De leerkrachten gaat ze nu directer aanspreken en meer met haar doen (minst dat zeggen ze).

Vraag aan dochter:
waarom heb je spelen gekozen ipv werkje?- wist niet dat het moest/mocht
Waarom kijk je eerst wat andere doen en waarom kies je wat andere doen? - weet ik niet.
Ik kon er zelf niet verder want dochter verteld verder niets.

In groep 1/2 als oudste kleuters leren ze vrijwel niets. Wel er is levelwerk en extra werk als nodig. Ze helpen jongse kleuters. Voor de rest is enkel negatief: konderen huilen,plassen in broek, op schoot zitten. Dochter vraagt wel vaak aandacht: juf kan je boekje met mij lezen’ maar dat kan juf niet met 33 kinderen..overigens de stof van eind roep 2 docher beheerst al.

In groep 2/3 is meer structuur. Ze leren al lezen en schrijven daar. Ze krijgen de helft van de stof van groep 3.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 17:11 
Volwassene

De verwarring is denk ik dat er een paar dingen door elkaar gehaald worden. Taakinitiatie is iets anders dan goed kunnen organiseren en plannen. Moeilijk met een taakje beginnen is iets anders dan onzeker zijn.

Mijn eigen dochter uit groep 1 heeft ook moeite met beginnen van werkjes. In haar geval komt dat doordat ze iets simpels als 'maak een wintertekening' heel groot maakt in haar hoofd. Andere kinderen beginnen gewoon, maar zij moet daar echt eerst over nadenken, alles overzien. Het heeft ook in haar geval te maken met perfectionisme. Ze wil het allemaal heel goed doen. Zij is ook wel verlegen.

Mijn oudste dochter heeft last van matige executieve functies, o.a. taakinitiatie. Dat merk je als je kind niet alleen last heeft hiervan op school, maar ook thuis moeite heeft om met simpele opdrachtjes te beginnen. Bijvoorbeeld schoenen aandoen of aankleden 's ochtends. Dat heeft niets te maken met onzeker zijn.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 20:44 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
De verwarring is denk ik dat er een paar dingen door elkaar gehaald worden. Taakinitiatie is iets anders dan goed kunnen organiseren en plannen. Moeilijk met een taakje beginnen is iets anders dan onzeker zijn.

Mijn eigen dochter uit groep 1 heeft ook moeite met beginnen van werkjes. In haar geval komt dat doordat ze iets simpels als 'maak een wintertekening' heel groot maakt in haar hoofd. Andere kinderen beginnen gewoon, maar zij moet daar echt eerst over nadenken, alles overzien. Het heeft ook in haar geval te maken met perfectionisme. Ze wil het allemaal heel goed doen. Zij is ook wel verlegen.

Mijn oudste dochter heeft last van matige executieve functies, o.a. taakinitiatie. Dat merk je als je kind niet alleen last heeft hiervan op school, maar ook thuis moeite heeft om met simpele opdrachtjes te beginnen. Bijvoorbeeld schoenen aandoen of aankleden 's ochtends. Dat heeft niets te maken met onzeker zijn.

Ja ik weet het ook niet. Je legt het mooi uit maar de leerkracht had het over slechte functies en dat ze hopen dat ze zelfvertrouwen krijgt volgend jaar....
Dochter heeft overigens geen moeite thuis met ‘zichzelf’ zou ik het zo noemen. Ze is heel zelfstandig en wil echt nooit hulo of uitleg. Ze zegt dat ze het beter weet of dat ze zelf wil. Ze kan prima ankleden, zorgen voor zichzelf etc.

Thuis merk ik niet dat ze lastig aan iets begint. Wel dat ze snel afgeleid is en altijd druk is. Zo moet ik haar continu corrigeren: kijk eens, zit goed, niet doen, laat je jurk mer rust, praat wat harder, heb je het gehoord, niet aaraken etc.
Misschien spelen er meerdere dingen hier maar is zo lastig want iets concreets hebben we niet en ook er is geen plan voor volgens jaaf hoe ze dat gaan dan doen. Het is meer dat leerkracht zegt dat ze gelooft dat volgend jaar zal het anders gaan omdat ze zich als oudste kleuter zal ervaren.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 21:01 
Volwassene

Ik vind het heel raar dat het aanbod anders gaat zijn voor dezelfde groep 2 kinderen afhankelijk van in welke combi-klas je zit. Daar zou ik als ouder echt moeite mee hebben, zeker als ik al dacht dat mijn kind voorliep cognitief...

BerichtGeplaatst: 01 jun 2018, 21:19 
Volwassene

Mvark schreef:
Ik vind het heel raar dat het aanbod anders gaat zijn voor dezelfde groep 2 kinderen afhankelijk van in welke combi-klas je zit. Daar zou ik als ouder echt moeite mee hebben, zeker als ik al dacht dat mijn kind voorliep cognitief...

Ja ...je moet het zien als: stel dat er geen 2/3 groep had dan zouden de andere in groep 3 gaan en mijn dochter bleef is 2. Als dat wel zou zijn dan zal ik dat zeker niet accepteren...
Ik kan eigenlijk verder nu niet zo veel mee het besluit is al genomen. En wat ik hoorde dat ze eventueel nog doen als ze verkeerd hebben ingeschat is dat de kind is bijvoorbeeld 3 dagen in groep 1/2 en twee dagen in 2/3 zit.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 16:40 
Volwassene

Ik had er bij je andere vraag ook al wat overgezegd, blijkbaar loopt het een beetje door elkaar. Altijd lastig als een groep opgesplitst wordt. Hier op school gebeurt dat ook en iedereen, ook ouders van "gemiddelde" of "moeizaam lerende" kinderen wil zijn kind bij de hogere groep hebben, waarom eigenlijk? Lijkt je kind dan slimmer?

Mijn dochter heeft haar groep 2 in een 1/2 doorgebracht terwijl de andere helft van groep groep 2 bij groep 3 in zat. Slechts 2 meisjes bleven bij haar, de anderen gingen met de andere groep 2 mee. Maar de oudste groep 1'rs waren ook prima speelmateriaal. Kinderen zijn flexibel wat dat betreft. Hier doen 1, 2 en 3 veel samen met thema's, speelt de groep 2 langer buiten samen met groep 1/2 terwijl groep 3 hun eigen instructies krijgt van de juf van 2/3, werkt de groep 2 ook wel eens compleet samen als de onderwijsassistent er is etc. Het is niet dat ze compleet andere dingen doen, hooguit is de 2/3 rustiger omdat er geen nieuwe kleuters bij komen en moet er gestructureerd gewerkt worden ivm het werk dat groep 3 moet doen. Je kunt niet voorkomen dat ze wat meekrijgen van de andere groep waar ze bij in zitten. Maar de voorsprong die de 2/3 groep had, was voor de herfstvakantie ingelopen door bijna alle groep 1/2'rs toen ze weer samen zaten in groep 3.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 16:52 
Volwassene

MrsDuck schreef:
Ik had er bij je andere vraag ook al wat overgezegd, blijkbaar loopt het een beetje door elkaar. Altijd lastig als een groep opgesplitst wordt. Hier op school gebeurt dat ook en iedereen, ook ouders van "gemiddelde" of "moeizaam lerende" kinderen wil zijn kind bij de hogere groep hebben, waarom eigenlijk? Lijkt je kind dan slimmer?

Mijn dochter heeft haar groep 2 in een 1/2 doorgebracht terwijl de andere helft van groep groep 2 bij groep 3 in zat. Slechts 2 meisjes bleven bij haar, de anderen gingen met de andere groep 2 mee. Maar de oudste groep 1'rs waren ook prima speelmateriaal. Kinderen zijn flexibel wat dat betreft. Hier doen 1, 2 en 3 veel samen met thema's, speelt de groep 2 langer buiten samen met groep 1/2 terwijl groep 3 hun eigen instructies krijgt van de juf van 2/3, werkt de groep 2 ook wel eens compleet samen als de onderwijsassistent er is etc. Het is niet dat ze compleet andere dingen doen, hooguit is de 2/3 rustiger omdat er geen nieuwe kleuters bij komen en moet er gestructureerd gewerkt worden ivm het werk dat groep 3 moet doen. Je kunt niet voorkomen dat ze wat meekrijgen van de andere groep waar ze bij in zitten. Maar de voorsprong die de 2/3 groep had, was voor de herfstvakantie ingelopen door bijna alle groep 1/2'rs toen ze weer samen zaten in groep 3.

Ja het loopt bewtje door elkaar. Maar is fijn om te horen dat het ook zo prima is. Het is denk ik ook bij elk school anders is. We hebben 2 juffen maar geen assistent of zo. Het wordt hier groep gesplitst in 3 kleinere groepjes altijd.

Overigens ik zie wel vooruitgang want sinds vandaag hebben ze haar persoonlijk benadert met vraag: spelen of moelijk spelletje en ze kos tweede en deed iets met cijfers tot 20. Was makkelijk ze zijn en ze was erg trots dat ze niet had afgekeken wat andere dedenen niet ging eerst denken hoe en wat en andere bekijken. Ze snap wel dat het niet moet ofwel ze snap wel dat ze dat doet (het is dus niet onbewust dat ze dat doet), ze gaf aan dat ze niet begreep dat het niet moest... maar ik denk dat het zoals nu het gaan prima is voor haar.
Ze kwam
Ook op het diee dat ik elk daag een andere woordje schrijf in haar trommel zodat ze die gaan lezen/raden/lroberen en na school zegt dat tegen mij wat erin stond. Nou ze heeft wel Kaas gelezen en ook zei dat tegen juf (ze is heel verlegen dus ik ben blij dat ze gewoon van zelf laat zien en horen dat ze iets kan ipv afwachten dat het wordt gezien). - het is natuurlijk wat dochter mij verelde of dat echt helemaal zoals ze zegt weet ik niet maar ze veryeld nu tenminste meer van dat soort dingetjes ipv: niets gedaan, weet ik niet

BerichtGeplaatst: 04 jun 2018, 17:19 
Volwassene

Fijn Lieverding!

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 14:50 
Volwassene

Pfff vandaag de indeling gekregen van groepen en zo bizaar dat mijn docher gewoon in 1/2 blijft ipv 2/3. Het groep is veel kleiner en hele jaar dezelfde 24 kindjes ipv van in 1/2 waar dochter dus de oudste zal zijn en in totaal eind jaar 33 kindjes zitten..

laatst kwam ik op school dochter halen tussen de middag en ze zat werkje te doen met cijfers van groep 2, heel makkelijke die ze jaar terug ook kon al thuis. Echter krijgt ze geen level werk (de levelwerk niveau kan ze ook al van wat ik heb gezien daar zit in doos en als dochter vraag leerkracht of ze extra werkje of levelwerkje kan zegt juf: nee). Dochter is best verdritig erover...
Ik twijfel ook over die “executieve functies” want na het werkje ging ze zelf zonder iets te twijfelen stempelen op weektaak, terugleggen, kaartje weghalen van bord, alles netjes opgeruimd en gedag gezegd. Ook thuis ze is heel zelfstandig ze kan zelf creatieve dingen bedenken en uitvoeren dus ik zie echt niets van die mayige fucties waar leerkracht het over had... heel vreemd..

Dochter is heel leergierig en probeert nu lezen. Ze kan dus spellen alle letters bijna en altijd letters aanwijzen en benoemen de 1e, de 3e, de middelste. Maar ze kan lastig echt lezen merk ik: ze spelt alles maar lezen ofwel dat aan elkaar plakken wat ze leest is lastig. Ik weet niet zo goed hoe ik dat haar moet uitleggen zelf en op school doen ze uiteraad niets aanom haar te helpen.
Als ze spelt woordje bijvoorbeeld een ‘vos’ dan speelt ze correct maar als ik vraag het erna gelijk lezen dan zegt ze: vis! Als ik aanwijs dat het fout is dan snapt ze dat het fout is maar ze kan nogsteeds het v-o-s niet aan elkaar plakken.
Heel lastig dat school niet meewerkt om haar mee uitdagen op niveau want ik denk dat ze gewoon het fout aanleert straks

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 17:52 
Volwassene

Citaat:
aan elkaar plakken wat ze leest is lastig
Dit aan elkaar plakken van klanken komt in groep 2 veel aan de orde (in de meeste kleutergroepen zie ik dat vaak tijdens kringactiviteiten). Je kunt dat nauwelijks verkeerd aanleren. Je kunt het iets makkelijker maken door haar de klanken aan te laten houden, dus de v aanhouden totdat ze de o zegt, dus niet v-o-s, maar vvvvvooooosssss. En verder veel voorlezen en af en toe voordoen hoe jij dat doet. Ook raadspelletjes kunnen helpen: welk lichaamsdeel bedoel ik: n-eu-s. Maar dat zou ik echt alleen doen als je dochter dat leuk vindt. Op zich is het ook goed als ze dit soort dingen op school leert.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 18:01 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Dit aan elkaar plakken van klanken komt in groep 2 veel aan de orde (in de meeste kleutergroepen zie ik dat vaak tijdens kringactiviteiten). Je kunt dat nauwelijks verkeerd aanleren. Je kunt het iets makkelijker maken door haar de klanken aan te laten houden, dus de v aanhouden totdat ze de o zegt, dus niet v-o-s, maar vvvvvooooosssss. En verder veel voorlezen en af en toe voordoen hoe jij dat doet. Ook raadspelletjes kunnen helpen: welk lichaamsdeel bedoel ik: n-eu-s. Maar dat zou ik echt alleen doen als je dochter dat leuk vindt. Op zich is het ook goed als ze dit soort dingen op school leert.

Ik ben het hiermee eens. In groep 2 komt hakken en plakken veel aan bod, net als lettergrepen klappen en letters van de week. Een beetje juf besteedt hier genoeg aandacht aan en het is niet noodzakelijk of iets dat je dat thuis doet.

Sommige kinderen leren zichzelf lezen, maar het gros leert het nog steeds gewoon op school. Ook hb-kinderen.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 19:32 
Volwassene

Ze doet een jaar opnieuw he, het is nog steeds dezelfde groep en dezelfde thema’s spelletjes en letters van de week... ze kent het allemaal al... enige wat eigenlijk veranderd voor haar is dat ze wellicht levelwerk krijgt uurtje per week (hoop ik) voor de rest is allemaal dezelfde want alle materialen uit de klas heeft ze al gehad, ook het klappen, plakken en hakken.
En dat kan ze ook allemaal al. Alle letters van de week kent ze ook al als klank, schrijven en opzeggen ofwel eigenlijk iets van 15 letters kent ze nu....weektaak van groep 2 heeft ze ook al een tijdje. Enige wat nog bijkomt is een rapport die ze krijgt.

De alle andere kindjes die ook in haar groep blijven als oudste kleuters, dus ook naar groep 2 gaan met haar vanuit 1/2 hebben geen weektaak en kunnen nog hun naam niet eens schrijven. Dus voor hun is wel een verandering in vele dingen. Voor mijn dochter is dat niet echt (voelt zo).
In groep 2 hier leren ze echt niets van schrijven of lezen ook de klanken niet in het woord (enkel apart als klanken). Ze werken hier met Kijk observatie dus verder dan het moet kijken ze niet eens: ze kan bijvoorbeeld alles schrijven als ik klanken achter elkaar noem kan ze grote zinnen opschrijven en terugtellen van 25 maar ze hebben enkel getest tot 10 en terug en klanken benoemen, want schrijven doet ze niet in groep 1/2(2)

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 19:48 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:

Probleem denk ik hier dat ze niet functioneert in kring... ze geeft enkel antwoord als ze zelf wil (ze steekt dan vinger op) maar als het wordt gevraagd zegt ze niets en ze lijkt ook in kring niet echt “aanwezig” ze is bezig met haar jurkje of kijkt naar buiten etc lijkt alsof ze niet oplet maar ze hoort wel alles ze kan erna vertellen waar het overging en dus ook dat klappen, rijmen, hakken etc en letters die ze in kring doen onthoud ze gelijk. Ze heeft dat weektaak maar dat wordt volgens mij nooit nagekeken maar ze doet het gewoon foutloos eigenlijk en vind allees erg makkelijk. Omdat ze dus volgens de leerkracht niet zelfstandig kan werken/laten zien wat ze kan/zelf beslissingen nemen/zelf leren moet ze in 2 blijven. Thuis zien we dat dus echt niet ze is heel zelfstandig (meer dat je weil haha).
Omdat groep is van 33 kinderen kunnen ze niet persoonlijke aandacht geven en dus als je niet opvalt dan valt je in categorie: speels (denk ik).

Ze hebben enkele veranderingen ingevoerd op school nu (zo spreken ze haar persoonlijk aan tot keuze spelen/werken ipv in kring zeggen nu is de tijd voor hoekjes). En ik heb het dochter uitgelegd wat er wordt verwacht (ze dacht dat ze op school gewoon lekker moet spelen altijd).

Ik vind het denk ik gewoon jammer voor haar dat ze niet in 2/3 gaat want daar krijgen ze de helft van de groep 3 stof dus ook het lezen woorden al en schrijven en groep is minder kindjes en er is structuur. Hier is ze aangewezen op meer wat ze thuis leert en krijgt en dat wil ik juist niet omdat ikzelf geen nederlander ben en dus het taal kan niet of juist verkeer kan aanleren (ook onbewust). Niet dat ik werkjes hier thuis heb hoor maar gaat om dat ze zelf vragen stelt en zelf dingen leert op haar eigen manier door spelletjes en puzzels en boeken die we hier hebben. Ik hoop dat het groep 2 dan wel goede keuze voor haar is... we twijfrlen namelijk of ze op haar niveau zal werken want nu heeft ze werkjes al 1.5 jaar onder haar niveau

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 19:57 
Volwassene

Als ze v-o-s niet kan samenvoegen tot vos (wat op zich geen probleem is) gaat ze dat toch leren in groep 2? Dan is toch niet alles te makkelijk? In de kring zegt ze nu weinig. Als ze straks leerling van groep 2 is zal er meer van haar worden verwacht. Reageren in de kring lijkt me ook een belangrijk leerdoel. Leerlingen van groep 1 die weinig zeggen worden vaak een beetje met rust gelaten, maar als ze straks oudste is zal de leerkracht gerichter kijken. Hoeveel kinderen zijn er bij de start in de groep?
In een groep 2/3 is niet per definitie meer individuele aandacht. Omdat groep 3 veel instructie en begeleiding nodig heeft is er soms minder tijd voor de leerlingen van groep 2 en wordt van hen een grote zelfstandigheid verwacht.

Pagina 1 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende