Het is nu 26 sep 2018, 09:54

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1/2 slim maar... Executieve functies?
BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 20:03 
Volwassene

Ik denk dat je niet zo'n goed beeld hebt van de kleuterjaren. Groep 2 is geen herhaling van groep 1 en ze zullen naar alle waarschijnlijkheid nieuwe thema's behandelen.

Schrijven doen ze in groep 2 niet. Dat klopt. Ze doen wel werkjes die voorbereidend zijn op het leren schrijven.

Je schrijft dat ze in de andere klas de helft van groep 3 zou krijgen. Wat was je intentie om haar naar die andere klas te willen hebben? Dat ze daarna door zou schuiven naar vier? Na volgend schooljaar gaat ze met haar oude klasgenoten naar groep 3, dus persoonlijk zie ik de winst van de 2/3 combinatie niet zo. (behalve dat je dan geen startende groep eners hebt)

Zoals ik het lees liggen jij en de school niet op een lijn. Heb je wel eens je verwachtingen op school besproken? Heb je zelf vertrouwen in de kennis en kunde van de leerkrachten en de school in zijn algemeenheid? Uit ervaring weet ik dat je beter van school kunt wisselen als je als ouder geen vertrouwen hebt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 20:55 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Ik denk dat je niet zo'n goed beeld hebt van de kleuterjaren. Groep 2 is geen herhaling van groep 1 en ze zullen naar alle waarschijnlijkheid nieuwe thema's behandelen.

Schrijven doen ze in groep 2 niet. Dat klopt. Ze doen wel werkjes die voorbereidend zijn op het leren schrijven.

Je schrijft dat ze in de andere klas de helft van groep 3 zou krijgen. Wat was je intentie om haar naar die andere klas te willen hebben? Dat ze daarna door zou schuiven naar vier? Na volgend schooljaar gaat ze met haar oude klasgenoten naar groep 3, dus persoonlijk zie ik de winst van de 2/3 combinatie niet zo. (behalve dat je dan geen startende groep eners hebt)

Zoals ik het lees liggen jij en de school niet op een lijn. Heb je wel eens je verwachtingen op school besproken? Heb je zelf vertrouwen in de kennis en kunde van de leerkrachten en de school in zijn algemeenheid? Uit ervaring weet ik dat je beter van school kunt wisselen als je als ouder geen vertrouwen hebt.

Ja dat weet ik allemaal niet, ik heb hier niet op school gezeten. Mijn man wel maar hij denkt precies dezelfde (dat dochter eigenlijk onder haar niveau werkt). 1/2 hier een combi groep er zitten volgend jaar stuk of 10 kindjes als oudste kleuters. Maar geen een van hun heeft 1.5 jaar al gekleuterd zoals mijn dochter de meeste van halfjaar tot bijna een jaar. En geen geen van hun heeft een weektaak of werkjes van groep 2 (dochter dan wel al een halve jaar).
Nee hoor ik verwacht niet dat naar 4 groep gaat. Het is wel zo dat kinderen komen in groep 3 deels uit groep 1/2 en deels uit groep 2/3 en ze hebben gelijk een verschillende start niveau op die groep (groep 2/3 krijgt dus zoals ik al ei de helft van de stof van groep 3). Ze halen dat in (meeste) zeggen ze in de eerste weken dat wel. Maar gaat om dat dochter gewoon leert wat ze al kent dus eigenlijk niets of weinig volgend jaar.

We gaan niet van school wisselen het is in principe wel goede school met passend onderwijs. Het is een lastige situatie omdat leerkracht denkt dat ze jaar nodig heeft om zelfstandig te worden (matige executieve functies) en we zien dat thuis juist niet of niet eens thuis maar gewoon buiten school... leerkracht zei ook dat het een overweging geweest 1/2 of 2/3 voor haar waarbij je niet weet of het de juiste keuze is en je hoopt het maar dat het juiste beslissing is. Van een kant in 2/3 is beter voor haar maar leerkracht denk dat ze verder gaat aanpassen aan vriendinnen en het niveau en van andere kant groep 2 beter omdat ze dan oudste wordt maar kan zijn dat ze nog steeds aanpast en niets verandert omdat het in karakter ziet.
Ik weet het ook niet, we zullen zien en ik vind groep 2 ook prima hoor alleen wil ik dat ze op niveau wordt uitgedaagd want tot nu nog niet het geval is en als ze alle werkjes in kasten kent, wat dan?

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 21:04 
Volwassene

loekie schreef:
Als ze v-o-s niet kan samenvoegen tot vos (wat op zich geen probleem is) gaat ze dat toch leren in groep 2? Dan is toch niet alles te makkelijk? In de kring zegt ze nu weinig. Als ze straks leerling van groep 2 is zal er meer van haar worden verwacht. Reageren in de kring lijkt me ook een belangrijk leerdoel. Leerlingen van groep 1 die weinig zeggen worden vaak een beetje met rust gelaten, maar als ze straks oudste is zal de leerkracht gerichter kijken. Hoeveel kinderen zijn er bij de start in de groep?
In een groep 2/3 is niet per definitie meer individuele aandacht. Omdat groep 3 veel instructie en begeleiding nodig heeft is er soms minder tijd voor de leerlingen van groep 2 en wordt van hen een grote zelfstandigheid verwacht.

Dat is ook waar wat je zegt! Hopelijk dan leert ze lezen maar in groep van 30+ kinderen waarvan de helft huilt en op schot wil is wel lastig al de individuele aandacht....
bij start is het iets van 25 kinderen.

Kring altijd probleem geweest, ze doet het niet.. als ik vraag waarom zegt zei: ik wil het niet. Op psz heeft ze 1.5 jaar geen word gezegd ook... in kleine groep kan ze makkelijk communiseren (tennis, zwemles, ballet etc als ze iets vragen en ze praat zelf en vertelt over dit en dat etc). Turnles in grote groep ook niet. Iets van 7-8 kindjes kan maar meer schakkelt ze uit. Ook onbekende of nieuwe mensen (volwassene praat ze ook niet). Maar ze zit al iets van 1.5 jaar te kleuteren al dus 1.5 in de kring en nog steeds niets verandert... ik verwacht ook niet dat het dan volgend jaar anders is. Maar he, wie weet...

BerichtGeplaatst: 22 jun 2018, 23:46 
Volwassene

Het is oook niet zo dat ik geen vetrouwen in leerkrachten heb of een school. Ik vind de juffen wel leuk hoor en dochter is ook gek op! Daar gaat het niet om ofwel het gaat niet om leerkracht het gaat om mijn dochter. Dat het niet duidelijk is (voor ons dan) waarom ze niet laat zien wat ze kan of in elk gevaal niet zoals andere kinderen dat wel kunnen laten zien en waarom leeekrachten zeggen dat ze nier zelfstandig is op school terwijl ze dat juist wel (altijd geweest)... het is dus meer dat we als ouders twijfelen over of het goede beslissing is dat ze in 2 gaat ipv 2/3 groep. Het is ook zo omdat iedereen bijna van haar leeftijd wel naar 2/3 gaan begin je te twijfelen wat er is dan hier gaat mis en waar het gaat mis..
We zijn de moelijkste ouders niet, we respecteren de keuze van de leerkrachten en is ook misschien logisch maar ik snap dan niet waarom ze haar niet geven dingen op haar niveau: alles wat ze kan uit de kast kiezen kan ze al (of dat wel daarwerkelijk allees is weer ik niet is van wat ik zag/hoorde van dochter zelf).
Ze heeft thuis magneetletterdoos van maan,roos,vis en is wel wat ze leuk vindt te doen en ik merk dat het soms moeilijk is voor haar en dat daagt haar uit dan leert ze doorzetten. Maar dat werkje hebben ze dus niet daar in groep zegt ze. Zou wel leuk zijn voor haar als ze haar dat soort dingen konden aanbieden en ook over klok kijken etc (ze kan blanco klok opschrijven met goede cijfers al)... maar dat zit in levelwerk en dat geven ze ook niet.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 07:14 
Volwassene

Hoe doet je dochter als ze iets wil laten zien en ze vervolgens wordt afgekapt door de leraar of dat de leraar niet ziet wat ze laat zien? Laat ze dan de volgende keer weer zien wat ze kan of de vorige keer wilde laten zien? Mijn dochter doet dat dus niet meer en is daar heel koppig in.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 09:00 
Volwassene

Nannet schreef:
Hoe doet je dochter als ze iets wil laten zien en ze vervolgens wordt afgekapt door de leraar of dat de leraar niet ziet wat ze laat zien? Laat ze dan de volgende keer weer zien wat ze kan of de vorige keer wilde laten zien? Mijn dochter doet dat dus niet meer en is daar heel koppig in.

Dat doet ze dan ook niet meer nee, ze heeft ook extreem goede geheugen en rechtwaardigheden dus als iemand iets beloofd dan denkt ze dat die persoon ook dus dat onthoudt etc. Maar dat met leerkracht lastig want ze zegt dan: nu even niet, iemand huilt, iemand vraagd nu meer aandacht etc... ze had x een avi start boek mee met juf te lezen en juf zei: nou dan gaan we vanmiddag even samen lezen en dus niet gedaan en do hter wil die boekje dus nu nooit meer doen of meenemen naar school.
Ze is ook niet verlegen (dat dachten we wel omdat ze niets zegt) maar nee want ze in ochend vol entiaiasme met: ga ik juf zeggen/ laten zien etc en ze vind het wel leuk om persoonlijk vaak iets zeggen. Ze zegt mij bijv.:” ik ga juf zeggen dat ik terug kan tellen vanuit 25!” Vervolgens zegt ze dat in de ochtend en juf zegt:” ja leuk.” Maar dus situatie is niet zo dat ze het kan wellaten horen en erna doet ze het ook niet behalve als er wordt gevraagd... ze denkt dus dat juf zelf zal het haar vragen.
Ik heb haar zien makkelijke werkje maken en de juf zat erna: dochter zonder aarzelen gewoon zelf maken zonder iets te zeggen en niet afgeleid, gemaakt en klaar. Juf zei ook niets. Het was een weektaak en daar doet ze dus zelfstandig heb ik begrepen 4 opdrachten waarna juf niet eens nakijkt (letter van de week; hoek; opdracht taal:motoriek/rekenen; nog een opdracht uit de kast met 3 stippen).

Ik vind het lastig want ik mag leerkrachten wel echt en ze zijn echt super lief maar wat voor aanpassing of afspraken nodig zijn in het volgend jaar zodat ze wel uitkomt als zelfstandige en laat zien wat ze kan weet ik niet. Als ze dat daadwerkelijk executieve functies matif hebben (dus ook thuis) dan zou ik thuis haar kunnen stimuleren mee maar dat is niet zo.... ze is heel erg met eigen wil en eigen gedachten wat ze wil moet gelijk en als je niet doet/geeft dan doet ze dat nog alsnog zelf. Doet ze op school bewust niet (ofwel ze zegt dat ze dat niet doet op school omdat het niet mag)
Nu is dus afgesroken om haar persoonlijk benaderen met keuzes en thuis hebben we haar uitgelegd dat op school werk je en niet spelen en ze begrijpt het nu zegt ze ook zegt ze dat ze niet meer afkijkt wat de andere doen en kiest werkjes doen alleen zonder andere. Ik heb ook zo gevoel dat ze zonder duidelijke structuur en grenzen snel beinvloed kan worden door de andere: als meisje zegt kom we gaan spelen moet mijn dochter duidelijk weten dat ze juist moet zeggen nee (dat wist ze niet dat het wordt verwacht dat ze nee zegt). Volgens mij dacht ze dat op achool moet je gewoon lekker spelen want dat werkjes kan ze toch al.. ik heb met bara het besproken dus ik hoop dat het wel nu laatste weken anders gaat. Ik hoor dat 4 juli op tafeltjesavond hoe dat gaat nu..

Wat denken jullie? Kan ik een bepaalde plan eisen voor volgend jaar of kan ik het meer laten gaan en kijken eerste weken na de vakantie? Ik heb begrepen van leerkracht dat er geen ect plan is ze vestigt alle hoop op dat binnen 2-3 weken na vakantie veel verandering zal zijn te zien en als niet moeten we IB inschakkelen (dat zijn de woorden van juf want we wisten niet eens wat Ib inhoudt). Maar is toch raar dat juf dan gelijk met ib voostel komt?

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 09:30 
Volwassene

Ik zou afwachten en er vooral thuis geen nadruk op leggen wat je van haar verwacht. Als ze zo gevoelig en eigenwijs is als mijn jongste zoon (ik herken veel) dan zal ze het juist niet gaan doen op school. Al je eigen verwachtingen en wensen verstoppen, niet stimuleren om door te zetten of om dingen te laten zien thuis en op school, maar gewoon laten. Dat werkt hier het beste want dan komt het helemaal uit het kind zelf. Als mijn jongste ook maar enigzins het gevoel had dat hij iets 'moest', deed hij net of hij gek was.

En dan kijken hoe het gaat in de eerste maand van het nieuwe schooljaar. En dan vooral niet na school vragen of ze moeilijke werkjes heeft gedaan, want dat voelt ze. Gewoon heel neutraal vragen: was het leuk? En verder niets.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 09:45 
Volwassene

Als het mijn kind was zou ik graag willen weten hoe juf haar ziet. En of juf weet hoe zij in elkaar zit. Want ze hebben natuurlijk iet voor niets de keuze gemaakt om jouw dochter bij de kleintjes te houden. Ze denken dat ze daar beter op haar plek is. Scholen denken vaker dat kinderen zelfvertrouwen gaan krijgen als ze de oudsten zijn. Voor veel kinderen werkt dat zo maar de vraag is of het ook voor jouw kind zo werkt. Gaat ze zelfvertrouwen krijgen puur omdat ze bij de groten in die klas hoort? Of gaat dat niet gebeuren omdat ze cognitief nog steeds ondervraagd en niet gezien gaat worden?
De vraag die beantwoord moet worden is gewoon wat jouw dochter nodig heeft van school en of school dat kan.
Wat ik hier lees van je, een kind dat enthousiast naar juf toestapt en steeds afgescheept wordt en dus haar mond gaat houden, daar zou ik als ouder niet blij van worden. Natuurlijk heeft juf het druk, leerkrachten hebben het altijd druk. Maar juf werkt er door haar manier van omgaan jet je docher acctief aan mee dat zij zich niet laat zien. Het is belangrijk dat juf zich daarvan bewust is, zodat ze het anders kan gaan doen. Ik zou echt snel een gesprek op school willen als ik jullie ws.

BerichtGeplaatst: 23 jun 2018, 14:31 
Volwassene

Ja is lastig om niets te vragen na school haha: dochter vind het heerlijk naar school te gaan en vind school geweldig. Als ik vraag of het leuk was: “jaaa, zeker” zegt ze! Ze gaat ook elke dag apsreken of activiteiten na school etc ze is ook echt niet moet na school. Als ik doorvraag over de werkjes (vroeger kreeg ik geen antwoord of ze zei: weet ik niet.) Sinds die gespreken met de leerkracht paar weken terug zegt ze juist wel bewust dat ze een moeilijke werkje deed en het ging om cijfers of letters etc, mara het was eigenlijk heel makkelijk zegt ze. Ze verteld sinds wel veel meer over. Maar ik denk dat ze echt daarvoor ook gewoon geen enkele werkje deed ....
Sinds ze hebben haar weektak gekregen heeft ze is echt opgebloeid zeg maar (en zelfs dan moest ze dus meerdere malen zelf om de weektaak geven vragen aan de juffen).... als ze zelf het niet vroeg, dan zou ze ook niet krijgen, pas volgens jaar denk ik.. dochter zei ook eerder vaak als ik vroeg over of ze werkjes doet:” ze geven die mij niet. Ik vraag maar krijg niets of zeggen ze: morgen”

Het is dus wel zo dat ze willen dat kind zelf pakt en doet etc en dochter verwachtte dat het wordt gegeven als het nodig is of al ze vroeg maar dat gebeurde niet. Dat hebben we dus overlegd en sindsdien geven ze wel dat haar en vragen persoonlijk of ze moelijke werkje wil of spelen (tijdens het hoeken spelen moment).

Nee de leerkrachen kennen haar niet, zelfs we kennen haar niet helemaal ofwel als ik moet omschrijven hoe ze is.. kan ik weinig over zeggen omdat ze zich aapast bij elke situatie ze is dus net een twelling haha... ze is heel lastig, heel driftig en ook heel lief maar ze praat niet over dingen en vertelt pas als je aandringt. ze is altijd heel lastig en baby en kind geweest. Ze heeft ook veel problemen met huid (erge eczeem zonder bepaalde aanleiding voor), dus elke stress of onbegrip van iemand gaat ze gelijk jeuken etc... als ik niets zeg bij tafeltjesavond is dan 10 min lang en juf zegt: ze gaat heel goed, kent 5 cijfers, 5 letters, motoriek goed etc ze is creatief, heeft plezier met dit en dat. Klaar! Dus eigenlijk een prima kind maar dat heb ik al 1.5 jaar gehoord precies dezelfde steeds . Zonder dat we laatst extra gesprek hadden aangevraagd zouden ze haar nooit vragen tot 10 tellen en terug en geen rekenen en taal nakeurig 1 op 1 testen. Dus het heeft zeker iets opgeleverd dat laatste gesprek alleen ben ik dan benieuwd naar het volgend jaar aangezien het niveau wat ze nu schetsen is nog steeds lager dat ze daadwerkelijk is. Op mijn vraag waarom ze niet testen om tot 20 tellen en terug en waarom vragen ze niet wat voor figuur is dat (paralellogrom) maar enkel makkelijke, waarom vragen ze enkel basis kleuren en niet “ welke kleuren moet je mengen om paars te krijgen?”, waarom ze niet gaan spellen klanken en kijjen of ze die kan opschrijven etc etc kreeg ik antwoord dat het niet de doel is van groep 1/2 en dat ze doen niets met schrijven omdat ze moeten eerst driedementionaal gaan het doen etc.

Pagina 2 van 2 [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2