Het is nu 26 sep 2018, 09:53

Pagina 1 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is dit wel wennen?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 19:44 
Volwassene

Mijn dochter is aan het wennen op school, ik heb de dagdelen verdeeld over 5 weken, ze is nu al 4 weken op school en ze vindt het verschrikkelijk. En haar reactie wordt ook steeds heftiger. Vanaf het begin huilde ze bij het afscheid en bij het ophalen heeft ze standaard hoofdpijn of buikpijn. Afgelopen nacht begon ze in haar slaap hysterisch te schreeuwen dat ze niet naar school wil, huilbuien beginnen eerder en bij thuiskomst heeft ze huil en driftbuien wat ze nog nooit eerder heeft gehad. Ze wil het liefst nooit meer naar school. Vandaag heeft ze ook een terugval in zindelijkheid gehad.

Kortom, school is een probleem. Ze vindt de kinderen lief en als ze er is dan kan ze zich vermaken. Maar ze geeft standaard aan dat ze school echt niet leuk vindt. Ze vindt het te druk en ze wil graag net als de kindjes leren. Terwijl de juf aangeeft dat ze denken dat ze motorisch achter loopt omdat ze niet wil aan of uitkleden en niet wil klimmen, ze zegt daar dat ze het niet kan. Terwijl ze van nature een klauteraar is en al heel jong zich aan en uit kleedde en ook veters kan strikken. Wel laat ze meer van zichzelf zien dan bij de peuterspeelzaal, ze kleurt er ( vrijwel) binnen de lijntjes, prikt netjes op zo'n prikkaart.

Ik vind dit best extreem, zelfs voor wennen maar ze is mijn eerste kind en ik heb niet eerder met het bijltje gehakt. Is dit voor andere ouders herkenbaar? En op welke manier herkenbaar, in de zin van gewoon wennen of voorbode van problemen?

Edit: Het betreft een voormalig leonardo school, ze zijn op de hoogte van haar voorsprong en vermoedelijke hooggevoeligheid.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Is dit wel wennen?
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 20:20 
Volwassene

Nee, voor mij klinkt het niet helemaal normaal. Misschien is het beter om haar meteen elke dag te brengen en dan bijvoorbeeld een halve dag? Zodat ze meer kans krijgt om te wennen en er niet elke keer een week tussen zit.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 20:29 
Volwassene

Ze gaat nu 2 halve dagen omdat ze dat gewend was op de peuterspeelzaal. De groep is vrij groot zeker in verhouding en ik ben bang dat als we elke dag zouden doen dat dit meteen teveel voor haar zou worden, na de meivakantie gaat ze wel elke dag een halve dag.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 20:33 
Volwassene

Ja dat kan ook teveel zijn. Maar mijn oudste is zonder wennen meteen hele dagen gegaan, omdat hij nogal tegen dingen kan opzien. Als er dan een paar dagen tussen zouden zitten zou de drempel hoger worden om naar school te gaan. Hij moest ook wel wat huilen als ik weg ging, maar niet zo extreem als jij beschrijft. Maar hij had ook een geweldige kleuterjuf die hem goed op zijn gemak kon stellen. Goud waard. Hoe reageert jouw dochter op de juf?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 20:55 
Volwassene

Ze reageert op allebei heel goed alleen de een vindt ze wel lief en de ander vindt ze niet heel lief maar ook niet stout. Daar is de klik wat minder mee. Als ik weg ben is het wel snel goed en legt ze zich erbij neer. Maar thuis is er hoe dan ook een reactie.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 21:04 
Volwassene

Wat ontzettend naar zeg. Zeker omdat je alles juist zo hebt voorbereid allemaal. Ik vind het bijzonder, zeker omdat ze ook gewoon de peuterspeelzaal gewend is. De overgang naar school zou dan niet zo bijzonder groot moeten zijn.

Daarnaast vind ik het heel raar dat een juf nu al, na een paar wenochtenden, aangeeft dat ze motorisch achterloopt omdat ze zich niet wil omkleden. Daar zouden mijn stekels van overeind gaan eerlijk gezegd.

Mijn zoon huilde ook vreselijk op school, en dit ging ook niet over als ik weg was. Ik ben de eerste ochtend gebeld dat ik hem moest halen omdat het niet ging. Daarna ging hij steeds een uurtje. Maar viel de eerste jaren niet mee. Thuis was hij vooral heel erg opgelucht, dus de woede thuis herken ik niet. Hij was thuis direct zichzelf.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 21:09 
Volwassene

Waarom gaan je stekels ervan overeind staan Hanneke?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 21:13 
Volwassene

Omdat ik het weinig professioneel vind om over een kind dat nog geen vier is en die je een paar keer een ochtend gezien hebt om te wennen meteen dit soort conclusies te trekken. Sowieso richt je je als leerkracht eerst op het hele wennen, en ga je niet meteen conclusies trekken uit wat je in die periode ziet.

Juf van oudste deed dat ook. Die gaf de eerste dag al aan dat ze dacht dat zoon problemen had met school omdat hij niet goed zindelijk was. Dat vond ik ook zeer voorbarig , zulke conclusies op dat moment. Het was ook niet de reden. Is overigens wel goed gekomen hoor, tussen mij en die juf. Was verder een heel fijne vrouw die veel voor zoon betekent heeft.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 21:17 
Volwassene

Opkomende voor de juf, zij weet niet hoe mijn dochter thuis op school reageert. Zij ziet slecht het wegbrengen en huilen bij het weggaan is op zichzelf niet bijzonder bij nieuwe kindjes.

Daarnaast weten ze van haar voorsprong en zijn ze niet van versnellen, een onderdeel vinden waar ze zwakker in is en in kan groeien is dan wel fijn.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 21:32 
Volwassene

Dat is natuurlijk zo Nannet.

Mijn punt is alleen dat ik (als juf) vind dat je bij zulke jonge kinderen die aan het wennen zijn geen conclusies moet trekken als “ heeft een motorische achterstand”. Laat het eerst rustig wennen, observeer wat je ziet, en blijf dat doen. Conclusies trekken kan altijd nog. De meeste startende kleuters kleden zich nog niet om en kijken de kat uit de boom tijdens spelen en gymles. Niets vreemds aan dus.

Maar goed, laat ik niet gaan muggenziften. Het gaat om het gedrag van je dochter en jouw vraag daarover. Ik week daarvan af. Maar is misschien niet relevant.

Kun je er bij je dochter achterkomen waarom ze het zo vreselijk vindt? Kan ze al concreet dingen benoemen?

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 21:38 
Volwassene

Afwijken mag hoor Hanneke, ik ben blij met alle invalshoeken.

Ik kom niet verder dan dat ze ziet dat andere kinderen wel leren en ze dit ook graag wil. En dat ze het in de klas te druk vindt, ik denk dat op dat punt haar hooggevoeligheid opspeelt.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 21:59 
Volwassene

Lastig hoor Nannet, zoals je misschien wel weet hebben wij hetzelfde gehad. Wij hebben ook die wendagen verspreid over 4 weken en daarna 1/2 dagen gestart. Daar heb ik achteraf spijt van, ze ging 4 dagen van te voren al ‘s nachts huilen dat ze niet naar school wilde. Ze had iedere x een volle week om spanning op te bouwen.

Ik weet tot op de dag van vandaag niet of ze het nou zo vreselijk vond vanwege de drukte/prikkels en/of omdat het met haar hb totaal geen match was.

Sterkte ermee iig, want ik vond die periode echt heel heftig om m’n kind zo te zien.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 05:52 
Volwassene

Het schooljaar is al redelijk gevorderd en de klassen zijn (bij ons) bomvol, dus ik vind het niet zo gek dat ze de klas te druk vindt.

Daarnaast snap ik je motivatie om het wennen over een aantal weken te spreiden, maar wellicht is dit voor je dochter teveel en is het voor haar prettiger om in een keer de overstap te maken van peuter naar kleuters. Maar goed, dat is koffiedik kijken.

Mijn zoons startten destijds in maart en vonden het tot aan de zomervakantie vreselijk om naar school te gaan. De klas zat vol, de leerkracht was druk met van alles en nog wat en zij moesten zich maar zien te redden. Elke ochtend liet ik twee krijsende, aan mijn been hangende jongetjes achter. Vreselijk! Na de zomervakantie waren alle grote groep 2-ers weg en begonnen ze met 20 kinderen. Voor hun een verademing! Vanaf toen vonden ze school ook leuker worden.

Ik zou het gewoon de tijd geven als ik jou was. Het komt wel goed.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 07:07 
Volwassene

Je dochter zegt dat ze wil leren net als de kindjes. Heb je daar al eens op doorgevraagd? Wat wil ze dan leren zoals welke kindjes?
Ik vraag dit omdat veel scholen wenners niet mee laten doen met werkjes, maar alleen laten spelen. Dat is voor beginnende kleuters al heel wat. Want ontwikkelingsmateriaal betekent eisen stellen en dat is voor de meeste wenners echt een brug te ver. Maar niet voor alle kleuters. Toen Jongste ging wennen was de conclusie van een juf al heel snel dat als ze deze NIET aan het ontwikkelingsmateriaal zette ze een stuiterbal in de klas had. Hij had die geestelijke input echt nodig omdat hij anders gewoon niet aan zijn trekken kwam. En dan natuurlijk geen ontwikkelingsmateriaal op zijn leeftijdsniveau.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 07:49 
Volwassene

Wilg schreef:
Je dochter zegt dat ze wil leren net als de kindjes. Heb je daar al eens op doorgevraagd? Wat wil ze dan leren zoals welke kindjes?
Ik vraag dit omdat veel scholen wenners niet mee laten doen met werkjes, maar alleen laten spelen. Dat is voor beginnende kleuters al heel wat. Want ontwikkelingsmateriaal betekent eisen stellen en dat is voor de meeste wenners echt een brug te ver. Maar niet voor alle kleuters. Toen Jongste ging wennen was de conclusie van een juf al heel snel dat als ze deze NIET aan het ontwikkelingsmateriaal zette ze een stuiterbal in de klas had. Hij had die geestelijke input echt nodig omdat hij anders gewoon niet aan zijn trekken kwam. En dan natuurlijk geen ontwikkelingsmateriaal op zijn leeftijdsniveau.

Ze mag meedoen met de werkjes van de klas, ik weet wel dat er gedifferentieerd wordt. Of ze altijd daarmee mag doen weet ik niet maar ik heb wel van een andere moeder gehoord dat haar dochter dat naar groep 3 gaat na de zomervakantie ook met mijn dochter werkjes doet. Dus dat zit wel goed denk ik, hoeveel ze het krijgt en hoeveel in verhouding tot de groep weet ik niet. En qua werkjes zegt ze weinig maar wel dat ze dat leuk vindt. Echt goed uitleggen doet ze niet want ze raakt meteen over haar toeren als ik naar school of schoolwerk vraag. Wat ik eruit heb gekregen is dat zij ziet dat andere kindjes dingen leren ( dingen die zij al kan) Het gaat haar er meer over dat ze wat nieuws leert. Ik denk dat zij om zich heen hoort over leren terwijl ik haar heb voorbereid op spelen op school en dat dingen leren voor haar er niet echt in zit nog.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 07:50 
Volwassene

Bedankt voor jullie input Emma en Spitsmuis.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 08:02 
Volwassene

Nannet schreef:
Wilg schreef:

Ze mag meedoen met de werkjes van de klas, ik weet wel dat er gedifferentieerd wordt. Of ze altijd daarmee mag doen weet ik niet maar ik heb wel van een andere moeder gehoord dat haar dochter dat naar groep 3 gaat na de zomervakantie ook met mijn dochter werkjes doet. Dus dat zit wel goed denk ik, hoeveel ze het krijgt en hoeveel in verhouding tot de groep weet ik niet. En qua werkjes zegt ze weinig maar wel dat ze dat leuk vindt. Echt goed uitleggen doet ze niet want ze raakt meteen over haar toeren als ik naar school of schoolwerk vraag. Wat ik eruit heb gekregen is dat zij ziet dat andere kindjes dingen leren ( dingen die zij al kan) Het gaat haar er meer over dat ze wat nieuws leert. Ik denk dat zij om zich heen hoort over leren terwijl ik haar heb voorbereid op spelen op school en dat dingen leren voor haar er niet echt in zit nog.

Ik pik deze er even uit. Kleuters, hoe ver ze cognitief al zijn, hebben mijns inziens vaak nog genoeg te leren in de kleuterjaren. Voor je dochter zal het misschien voelen alsof ze niets nieuws leert, maar ze leert zich wel handhaven in een groep, de pikordes, doen wat de leerkracht verwacht en dergelijke.

Heb je duidelijk wat voor je dochter het verschil tussen spelen en leren inhoudt? Ze zal inderdaad niet leren zoals ze doen in groep 3 bijvoorbeeld, maar al spelenderwijs. (en dat vind ik persoonlijk ook zo fijn aan de kleuterjaren!) Mijn ervaring is dat leren voor volwassenen vaak iets heel anders betekent dan dat kinderen vinden of denken. :D

Nog iets: is je dochter niet gewoon moe na al die nieuwe indrukken? Hoe slim een kleutertje ook is, die van mij waren in het begin afgemat na een schooldag.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 08:13 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

Ik pik deze er even uit. Kleuters, hoe ver ze cognitief al zijn, hebben mijns inziens vaak nog genoeg te leren in de kleuterjaren. Voor je dochter zal het misschien voelen alsof ze niets nieuws leert, maar ze leert zich wel handhaven in een groep, de pikordes, doen wat de leerkracht verwacht en dergelijke.

Heb je duidelijk wat voor je dochter het verschil tussen spelen en leren inhoudt? Ze zal inderdaad niet leren zoals ze doen in groep 3 bijvoorbeeld, maar al spelenderwijs. (en dat vind ik persoonlijk ook zo fijn aan de kleuterjaren!) Mijn ervaring is dat leren voor volwassenen vaak iets heel anders betekent dan dat kinderen vinden of denken. :D

Nog iets: is je dochter niet gewoon moe na al die nieuwe indrukken? Hoe slim een kleutertje ook is, die van mij waren in het begin afgemat na een schooldag.

Ze is zeker moe van alle indrukken en daar komt een groot deel van de buien ook wel uit voort. In vergelijking met andere gelegenheden met veel indrukken merk ik wel veel verschil in intensiteit, heftiger gedrag, dat ze pijn ervaart en dat ze ook in het weekend erover heeft dat ze niet meer naar school wil is afwijkend hiervan. En ook dat de heftigheid van haar reactie op school heftiger wordt en zich uitbreidt vind ik hier niet in passen.

Ik ben wel met mijn dochter gaan zitten en zij ziet dingen leren als leren schrijven en rekenen. Of een nieuwe activiteit leren, in creatieve zin bijv. Ik heb haar verteld dat leren schrijven en rekensommen nog niet geleerd worden dat de kindjes daarvoor een stuk groter moeten zijn maar als zij iets al kan dat ze dat gerust mag laten zien. En dat leren nu vooral kleuren leren en cijfertjes leren in zal houden. Maar misschien dat dat de dekking niet echt laadt?

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 08:17 
inactief

Hi Nannet, ik herken zo vreselijk veel uit je openingspost. Bij ons was het net zo, het is nooit gewend geraakt, en het was inderdaad voorbode voor grote problemen. Ik kan me van het peuterforum nog herinneren dat mijn jongste zoon en jouw dochter wel wat gelijkenissen hadden in ontwikkeling. Ik kan je vertellen: bij hem hielp een versnelling van groep 1 naar 2 binnen 6 weken al niet eens (+ plusklas, + persoonlijk plan, + oudere jaars mentor kind).
Het bleef dweilen met de kraan open omdat hij zich niet veilig en te anders voelde binnen zijn stamgroep (groep 2). En overprikkeling door kleuterchaos en drukte had daar zeker ook alles mee te maken (zelfs al in augustus, meeste rustige tijd in kleuterklassen). Eigenlijk had hij voor rust en waar hij cognitief aan toe was meteen door gemoeten naar groep 3 maar dat doe je toch niet snel met iemand van krap 4. Hoop was op goede verrijking in de kleutertijd omdat daar wel meer ruimte voor is.
Oudste is al helemaal drama hoe dat gelopen is. We hebben zoveel gedaan maar voor beiden werkte het niet. Ze matchen niet met reguliere schoolsysteem. Alleen externe plusklassen werkt en werkte.

Je zegt ex-Leo dus dan hoop je als ouder, daar weten ze er wel raad mee. Helaas zijn de meeste Leo's redelijk standaard geprogrammeerd en daar past nog lang niet iedere hb'er in.
Er zijn natuurlijk ook ouders hier op het forum waarbij het na wennen wél is goedgekomen. Dus ik wil je geen doemscenario aanpraten. Maar zou voor de zekerheid zsm in gesprek gaan met juf en ib'er en heel hoog inzetten (nu is het nog zindelijkheid en niet willen aankleden maar wij hebben ervaring in hoe vreselijk het hand uit de hand kan lopen). Heel veel sterkte en succes. Mocht je meer willen weten kun je me al tijd pb'en.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 08:33 
Volwassene

Nannet, ze leren bij de kleuters meer dan cijfertjes en kleuren. :D Een hoop slimmerds beheersen cijfers en kleuren (en letters) vaak al als ze groep 1 binnen komen, maar desondanks wordt er wel aandacht aan besteedt.

Wat ze bij mijn kleuterdochter (groep 2) veelal doen:
- Cijfers
- Kleuren
- Dagen van de week, maanden van het jaar.
- Liedjes zingen. Heel veel liedjes zingen. :D
- Seizoenen en bijbehorende zaken. Vaak gaan ze op herfst/winter/lente/zomer wandeling en wordt er van alles bekeken en daarna geknutseld.
- Poppen-, bouw-, leeshoek
- Thema's zoals afvalverwerking en dergelijke. Uiteraard met bijbehorend geknutsel.
- Ontwikkelingsmateriaal
- Levelwerk voor degenen die dat interessant vinden.
- Dingen die de juf interessant vindt, zoals portrettekenen, wormen zoeken en dergelijke.

Mijn dochter komt vaak heerlijk smerig uit school. :D

Pagina 1 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende