Het is nu 26 sep 2018, 16:09

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: IQ test pas over twee maanden / wat verwachten van school
BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 12:01 
Volwassene

Willen jullie ajb met mij meedenken?

In overleg met school laten we het IQ van onze dochter van 4.5 jaar testen via het Kabouterhuis (regio Amsterdam).

Even een korte schets van de situatie:
Op school laat onze dochter totaal ander gedrag zien dan thuis. Op school doet zij braaf mee maar thuis ontploft zij totaal. Thuis filosofeert zij er op los, stelt diepgaande vragen en trekt ook diepgaande conclusies. Heeft echt een mega geheugen, is detailgericht. Ze geeft aan niet meer naar school te willen, ligt daar ook wakker van. Ze noemt dat zij zich anders voelt dan de kinderen in haar klas en niet meer op aarde te willen zijn (ze wil liever een sterretje worden en dan opnieuw geboren worden, overigens wel bij ons als ouders).
School herkent wel haar pientere en sensitieve aard en dat zij graag alles goed wil doen. Maar aan Hb hadden ze niet gedacht.
Na een gesprek met de IB'er en onze uitleg is besloten om haar IQ te laten testen. School wacht dat nu af. Tsja, wat nu. Er is een wachtlijst voor het traject dat wij willen starten (via Kabouterhuis) maar mijn gevoel zegt dat er op school nu al iets moet gebeuren. Onze dochter is sinds oktober '17 doodongelukkig.

Wat 'mag' ik volgens jullie (ervaren mama's en papa's ) nu verwachten van school?
Er zijn nog geen testresultaten, op basis van haar gedrag daar zien zij een pienter en sensitief meisje met een sterke wil. We hebben een goede verstandhouding met school maar ze zijn ergggggg afwachtend.
Iemand ervaring met het testen via het Kabouterhuis?

Ervaringen met bij naam genoemde testbureau's etc alleen delen per PB, zie huisregels. Groet, Pompom

Dank alvast voor het meedenken!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: IQ test pas over twee maanden / wat verwachten van school
BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 12:22 
Volwassene

Welkom hier!

Ik vraag me af wat je met school verder nog hebt gesproken.
Wat het plan is wanneer ze positief HB is getest.
Of er op school meer HB kinderen of vermoedelijk HB kinderen zijn in de kleuterklas en hoe ze die kinderen bezig houden? Zo net, dan of ze er wel ervaring mee hebben.

Daarbij, wat wil je zelf?
Wat zou volgens jou een oplossing kunnen zijn voor je dochter om weer naar school te willen?
En wat zijn je ideeën over wisselen van school wanneer je denkt dat ze je dochter niet kunnen bieden wat ze nodig heeft?

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 12:44 
Volwassene

Fijn dat je zo snel reageert! dank.

Over het gesprek: We hebben met name aangegeven wat wij als ouders zien en hoe zij zich thuis laat zien. En dat we een enorme zorg hebben om ons meisje.
Heel eerlijk vind ik het ook lastig dat er nog geen officiële uitslag is. Ons gevoel zegt dat ze HB is maar het staat niet zwart op wit en daardoor vind ik het tegelijkertijd ook een soort van gissen en gek om vanalles van school te verwachten. Het voelt voor ons (en wellicht omdat het ons eerste kind is en Hb in onze omgeving toch iets aparts is) nog zo zoeken.
De IB'er begon enthousiast al direct over de optie om onze dochter in groep 3 te plaatsen in het nieuwe schooljaar. Ik heb toen gezegd dat we eerst de test af moeten wachten.
Goede tip om te vragen of er meer HB kinderen op school zijn en wat zij hen bieden. Ik heb gevraagd of er andere hb kleuters zijn maar die zijn er niet. De juf werkt al 30 jaar in het vak maar had dit niet eerder meegemaakt (..-..).

Mijn man en ik hebben overigens wel het gevoel dat we per het nieuwe schooljaar naar een andere school moeten uitwijken. We hebben al wat afspraken gemaakt om op andere scholen (oa Vrije school, Montessori) te gaan kijken. Aan onze dochter hebben we gevraagd waarom zij school niet leuk vindt; het is saai, ik wil schrijven en rekenen en Engels, ze spelen te weinig buiten, ik word zo moe van de klas en 'ik mis mama' zo zijn haar antwoorden.
We denken dat de juf haar meer uitdaging moet bieden maar haar daar wel in moet begeleiden. Ze heeft nogal de neiging om te zeggen dat ze iets stom vindt als het een eerste keer niet direct lukt.

Nogmaals dank voor het meedenken, dit is zo ontzettend waardevol.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 14:54 
Volwassene

Volgens mij moet je de school vragen haar bij wijze van experiment (in afwachting van de uitslag) alvast extra uit te dagen. Ik weet als geen ander dat het op school vaak zo gaat, maar het is natuurlijk van de zotte dat de school gaat zitten wachten op een iq-cijfer om in actie te komen. De school zou jou dochters welzijn voorop moeten stellen en die is al sinds oktober niet goed. Sterker nog, die uitspraak over niet meer op aarde willen zijn, neigt in mijn optiek naar depressieve klachten. Gegronde reden tot onmiddellijke actie.

Ik vrees dat je gelijk hebt dat je idd zal moeten kijken naar nieuwe school want als de ib’er niets originelers kan bedenken dan versnellen en de juf in haar 30 jaar nog nooit een hb-kleuter mee heeft gemaakt, dan wordt een mooi programma ontwikkelen dus nog een hele klus. Statisch gezien komt de kleuterjuf er 2 per 100 leerlingen tegen...0 in 30 jaar is dus best bijzonder...

Ik vrees dus ook dat het initiatief bij jou ligt voor het aandragen van oplossingen die nu al kunnen worden ingezet in de klas. Ik denk aan smartgames, educatieve Engelse spellen op de ipad/computer, loco mini boekjes (groep 2-3), projectenballade en Pienter opdrachtkaarten.

Dat is van latere zorg, maar houd er dan wel rekening mee dat Montessori’s en Vrije School soms heel dogmatisch kunnen zijn. Gelukkig zijn er ook hele goede, maar niet iedere Montessori is per definitie passend. Bij ons mochten op Vrije School kinderen pas leren lezen als ze hun tanden hebben gewisseld. Dochter leest hier al 1,5 jaar en heeft nog steeds haar volledige melkgebit

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 14:56 
Volwassene

Aangezien ze het op school niet eerder hebben meegemaakt is overstappen naar een andere school wsl wel een goede keuze.

Versnellen is een optie.
Speelt ze graag met oudere kinderen (buiten school) of niet?

Bij onze zoon zag de juf het ookal in groep 1 en hebben we hem in groep 2 extra uitdaging gegeven en bewust niet versnelt ondanks dat hij al behoorlijk aan het lezen was enzo.
Nu in groep 3 zie ik ook een aantal kinderen die vervroegd door naar groep 3 zijn gegaan en je merkt daarin wel een groot verschil.
De stof kunnen ze makkelijk aan, maar het lang concentreren is wel wat meer een probleem en ook het graag willen spelen... Achteraf ben ik dus erg blij met onze keuze. Maar ik ben niet tegen versnellen hoor, bij sommige kinderen heb je in mijn ogen geen keuze en die moeten gewoon door.
Met rekenen is onze zoon dit jaar ook versnelt naar groep 4. de rest zou ook kunnen, maar zijn vrienden zijn allemaal groep 3 ers.

Uitdagen deden ze bij onze zoon vooral met andere vragen stellen in de kring en smartgames.
Knutselopdrachten enzo zijn bij hem op school toch erg vrij, dus ruimte om het anders in te vullen was er.
Hij heeft ook nog een periode wat groep 3 werk gedaan,wat hij toen leuk vond, maar later hij wou liever met de andere kinderen spelen. En dat is dus ook een reden dat ik blij ben dat hij niet gelijk een groep heeft overgeslagen.

Nu krijgt hij ook extra uitdaging trouwens.

Probeer ook eens te overleggen wat je dochter wil om het op school leuker te vinden die laatste maanden.
En misschien een compromis met wat dagen thuis houden of eerder ophalen IPV lange dagen.

Ik zou iig weer in gesprek gaan met school voor extra zorg voor je dochter. Ze geeft zelf aan dit echt nodig te hebben, dus twijfel er niet aan ;-)

BerichtGeplaatst: 04 apr 2018, 11:53 
Volwassene

Ik vind veel herkenbaars in je verhaal, alleen speelde het bij onze zoon in groep 3. Het grote verschil tussen school en thuis, en ook de vragen waarom hij eigenlijk op aarde was. Wij vonden het behoorlijk heftig. Testen heeft destijds de school wel in beweging gebracht.

Ik zou zeker in gesprek gaan met school of ze in de tussentijd al kunnen beginnen met het aanbieden van meer uitdagende opdrachten. Spreek (nogmaals) je zorgen uit over het verschillende meisje dat jullie thuis en op school zien en over haar negatieve gedachten. Juist in de kleuterklassen zou het aanpassen van de opdrachten redelijk makkelijk te organiseren moeten zijn. Teken- en kleuropdrachten kunnen worden uitgebreid met erbij schrijven / stempelen. Oefeningen voor de fijnmotorische vaardigheden (lussen e.d. tekenen) kunnen worden verbouwd tot het oefenen van 'echte' letters. Smartgames kunnen als vast onderdeel op de weektaak worden opgenomen. Enz.

Op zich trouwens wel zorgelijk dat de school het IQ-cijfertje zo belangrijk lijkt te vinden. Alsof 'gewoon' slimme, net-niet-HB kinderen niet gebaat kunnen zijn bij aanpassing van hun werk. Zomaar een klas versnellen, zonder dat er wordt gekeken naar het programma dat het kind in die klas gaat volgen, is meestal niet zo'n goed idee. Hopelijk kunnen ze bij de organisatie die jullie dochter gaat testen goede adviezen geven hoe de school zo'n traject het beste aan kan pakken.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 09:08 
Volwassene

Bij ons op school heb ik een gesprek aangevraagd met de meerbegaafdencoordinator. Mijn dochter was toen 4 jaar en 4 maanden en zat 3 maanden op school. Ik had al eerder met de juf gepraat, maar er gebeurde niets. De mb-coordinator gaf aan dat ze aan IQ rapporten op deze leeftijd niet zoveel waarde hechten en dat ze normaal nooit in groep 1 extra werk aanbieden. Maar op basis van mijn verhaal wilde ze wel testjes/hb-spelletjes met mijn dochter proberen om te kijken hoe ver ze is. Dat hebben ze gedaan en omdat dat goed aansloeg bij haar en ze dus inderdaad zagen dat ze voorliep met die speciale spelletjes, heeft ze 1x per week nu les met een hb-juf. Als we met school praten wordt nog steeds wel aangegeven hoe bijzonder dit is en dat dit normaal nooit wordt gedaan, dus je mag dit niet verwachten van school en moet er erg dankbaar voor zijn. En dat zijn we ook, want onze dochter is er wel van opgefleurd :-)

BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 10:23 
Volwassene

He wat naar om je kind zo ongelukkig te zien. Dat moet je zeker niet nog 2 maanden laten doorsudderen. Ik zou zeker het gesprek aangaan op school.
Dat ze 'niks' laat zien in de klas komt veel vaker voor. Kinderen zijn sterren in het aanpassen aan wat ze om zich heen zien. gevoelige en intelligente kinderen misschien nog wel meer. Het gevaar van nu door laten modderen is dat je kind idd een gruwelijke hekel krijgt aan school, aan 'leren' (want wat ze te zien krijgen op school, is dat 'leren' het eindeloos herhalen is van dingen die ze al weten). En als ze niet uitgedaagd wordt, dan kan dat faalangst in de hand werken (zoals je dochter nu al een beetje laat zien). ze is immers gewend dat ze alles in één oogopslag kan. iets 'nog' niet kunnen is dan heel eng. Het is dus zaak dat ze (begeleid) uitgedaagd wordt met dingen die ze nog niet weet, die ze echt moet gaan leren. Dat hoeft niet per se op het vlak van rekenen of schrijven te zijn. maar kan ook met gelaagdheid in de werkjes of extra opdrachten. Ik vind dit een mooi voorbeeld: https://www.slimmekleuters.nl/koningsdag/ . Om dit soort dingen te verzinnen heb je een creatieve leerkracht nodig. Maar ook op internet zijn super veel ideeen op te doen op dit gebied.

Ik begrijp de stap van de iq test ook niet helemaal. Deze zegt alleen iets over het potentieel van het kind, niet of er daadwerkelijk een ontwikkelingsvoorsprong is. Je wil een kind natuurlijk wel uitdagen, net zover dat het nog behapbaar is. Daarvoor heb je inzicht nodig in de zone van naaste ontwikkeling (waar staat het kind). Normaal gesproken zou een eerste stap dan zijn om een kind
Normaal gesproken zou een eerste stap dan zijn om door te toetsen, bv het afnemen van cito's midden / eind groep 2 of zelfs verder.

Wat je zelf vast kunt doen is je inlezen in de theorie over de growth en de fixed mindset van Carol Dweck. en je hier inlezen :wink: bijvoorbeeld bij het topic van groep 1

BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 12:27 
Volwassene

Mee eens. Maar ook een maar. Natuurlijk kun je wel doortoetsen, maar als je kind niet veel laat zien, kan het wel zijn dat het dan ook niet veel laat zien. Doortoetsen is niet echt leuk. Bij onze dochter werkte de hb-spelletjes aanpak heel goed, want het zijn spelletjes en puzzels :-) In eerste instantie liet mijn dochter daar ook niet veel zien omdat ze niet gewend was dat ze iets niet meteen weet. Maar uiteindelijk won de nieuwsgierigheid en de leergierigheid, en de hb-juf deed het ook heel goed :-) En dan komt het dus naar buiten (bijna 1,5 jaar voor op haar leeftijd), maar daar moesten we wel even op wachten..

BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 12:57 
Volwassene

ja, klopt. zeker bij kleuters kun je ook nog maar beperkt verder toetsen, omdat ze nog geen formeel lees/schrijf/rekenonderwijs hebben gekregen. dus daarop stokt het al snel na eind 2. En er moet idd vertrouwen zijn...
Mijn dochter vond trouwens het doortoetsen wel leuk haha, eindelijk iets leuks te doen! ze heeft ook een keer meegedaan aan een soort iq onderzoekje om de vragen te ijken (dus geen officiele uitslag) maar ze vond het wel heel leuk om al die vragen te moeten beantwoorden en puzzeltjes te doen.

BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 13:04 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Als we met school praten wordt nog steeds wel aangegeven hoe bijzonder dit is en dat dit normaal nooit wordt gedaan, dus je mag dit niet verwachten van school en moet er erg dankbaar voor zijn. En dat zijn we ook, want onze dochter is er wel van opgefleurd :-)

Dit is eigenlijk heel triest, toch? alsof je pas hb wordt als je in groep 3/4 zit :? terwijl je zo grofweg zou kunnen zeggen dat er op elke school 15% van de kinderen extra uitdaging nodig heeft (ik ga even uit van iq 115+, is natuurlijk heel discutabel) . Dus in elke klas van 30 kinderen zitten er gemiddeld 4à5 die meer aankunnen en ook meer nodig hebben.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]