Het is nu 26 sep 2018, 15:48

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wanorde, spullen verliezen...
BerichtGeplaatst: 08 maart 2018, 12:05 
Volwassene

Hallo,

Onze zoon (groep 6) heeft op school last met orde houden en met spullen verliezen. Hij verliest bv. de schoolpen (die hij van thuis zelf moet meenemen), handschoenen, muts... Hij vergeet zijn schoolagenda en postmap mee naar huis te nemen, zijn schoolbank is een rommeltje...
Wij ergeren ons er aan, maar proberen hem tips te geven en hem eraan te herinneren zijn spullen niet te vergeten.
Hij heeft er echter zelf last van, en zegt dan dat hij "de slordigste leerling is van school"....

Alle tips om hem hierin te begeleiden zijn welkom!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wanorde, spullen verliezen...
BerichtGeplaatst: 08 maart 2018, 19:19 
Volwassene

Heeft hij er thuis ook last van? Is hij zelf gemotiveerd? Wil zijn leerkracht hem hier ook in begeleiden? Maak een stappenplan met hem voor het inladen van zijn schooltas. In het begin kan de lkr dit op het einde vd dag met hem overlopen, vervolgens doet hij het zelf mits controle vd lkr en zo kan je de zelfst. opbouwen. Ook voor zijn bank kan je visualiseren wat waar moet.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 11:25 
Volwassene

Ik zou beginnen met te kijken of je het makkelijker voor hem kunt maken. Vereenvoudigen, minder spullen. Koop de volgende keer een jas met een capuchon, dan heeft hij geen muts nodig en kan hij die ook niet kwijtraken. Misschien zijn er zo ook wel andere dingen te verzinnen. Ook in zijn bankje zo min mogelijk spullen. Zet overal zijn naam en telefoonnummer op voor het geval het toch kwijtraakt, dus ook op die pen. Voor dingen die hij thuis en op school nodig heeft, bijvoorbeeld de schoolpen, zou je kunnen overwegen om die dubbel te kopen, zodat hij die niet steeds heen en weer hoeft mee te nemen. (Mijn dochter vergat nog wel eens haar bril op te doen 's ochtends en toen hebben we een reservebril op school neergelegd).

Je zou hem kunnen proberen de stop-denk-doe methode aan te leren. Dus in plaats van als het tijd is om van school naar huis te gaan meteen op te springen en weg te rennen, eerst even Stop, wat ga ik doen? Naar huis. Wat is daarvoor nodig? Tas inpakken, jas etc aandoen. En het dan doen en hemzelf laten checken of hij alles heeft en heeft gedaan.

Je zou een klein geplastificeerd kaartje kunnen maken waar op staat wat er in zijn schooltas moet en dat kaartje met een ringetje aan de rits oid vastmaken, zodat hij daarop kan kijken als hij het niet meer weet.

Voor zijn schoolbank is visualiseren ook een goed idee inderdaad, en je zou met de juf en hem kunnen afspreken dat hij deze op een vaste dag 1x per week opruimt. Dan wordt het in elk geval niet te erg.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 11:50 
Volwassene

Wat een goede tips Vlinder42! Die kunnen we hier ook goed gebruiken...

Bij ons werkt een beloningssysteem ook wel goed. Onze dochter vergat vaak haar fruitbakje, bekers en/of broodtrommel op school. Nu heb ik een broodtrommel met scharnierend deksel voor haar (kan ze tenminste het deksel niet vergeten), maar we hebben ook een poosje een beloningssysteem gebruikt. We hadden tien rondjes op een papier getekend, en dat papier opgehangen in de keuken. Als ze alles mee naar huis nam (broodtrommel, fruitbakje en bekers met deksels), mocht ze een rondje inkleuren. Bij tien rondjes kreeg ze een beloning (bijvoorbeeld extra iPad-tijd, of kiezen wat ze wilde eten). Dat is hier een beproefd systeem om gewenst gedrag in te slijten. Nu gaat het bijna altijd goed.

Voor 's morgens (voor schooltijd) heb ik ook een lijstje gemaakt van alles wat er moet gebeuren, zodat de kinderen daarop kunnen zien wat ze nog moeten doen. Dat bespaart mij een heleboel energie :D .

Maar die 'stop-denk-doe-methode' ga ik hier ook invoeren.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 12:58 
Volwassene

Minder spullen werkt hier inderdaad ook erg goed.
En op een vast tijdstip opruimen, al is dat nog wel een aandachtspunt. Een routine en een schema vindt zij erg prettig.
Ik merk bij oudste (9 jaar) dat het veel oefening vereist, maar er zit vooruitgang in. Ze vindt het ook erg leuk om zelf dingen in te pakken enz. Ze doet dit veel vaker zelf 's ochtends.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]