Het is nu 26 sep 2018, 15:49

Pagina 2 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: "onderpresterende" kleuter
BerichtGeplaatst: 21 maart 2018, 11:06 
Volwassene

Ik ben het eens met Loekie. Hier ook een kind dat soms erg aanhankelijk is en snel huilt. Dat is bij hem vaak een sein dat er iets niet goed loopt. Er werd op een bepaald moment getwijfeld of hij als bijna 4-jarige bij jongere dan wel bij oudere kinderen in een klas zou gezet worden. (Onze kinderen zitten in een grote school, er zijn veel mogelijkheden.) Zijn juf vond hem sociaal-emotioneel jong en twijfelde eraan of hij wel zou kunnen functioneren bij oudere kinderen. De schoolpsychologe dacht dan weer dat hij zich beter zou voelen in een oudere groep. Uiteindelijk hebben we voor de oudere groep gekozen, en dit heeft goed gewerkt. Hij huilde veel minder snel en speelde op de speelplaats gewoon met de oudere kinderen mee (ipv de hele tijd aan de hand van de juf te lopen). Zijn "niet-rijp zijn" bleek het gevolg van het feit dat hij zich helemaal niet goed voelde bij zijn juf en dat hij één van de oudste kinderen in de klas was (en de enige met een voorsprong).
Ook de andere dingen die de juf van jouw kind aanhaalt (zich niet lang kunnen concentreren, moeite om stil te zitten, geen doorzettingsvermogen) zouden zomaar het gevolg kunnen zijn van een niet-passend aanbod. Als je hem dan nog een jaar langer laat kleuteren, gaan die dingen niet zomaar opgelost raken.
Gevoelig zijn en makkelijk overprikkeld raken zijn eigenschappen die gewoon bij je kind horen. Daar moet een school adequaat mee omgaan en je kind moet begeleid worden in hoe hijzelf omgaat met die dingen. Tegelijkertijd moet er voldoende cognitieve uitdaging zijn. Ik heb bij alle drie mijn kinderen al wel gehoord dat er eerst moest gewerkt worden aan sociale vaardigheden of aan hun emotionele 'rijpheid', en dan zou er gekeken worden naar meer uitdaging. Zo werkt het dus niet. Als een kind zich goed voelt en gezien wordt, blijkt vaak dat het sociaal-emotionele toch niet zo'n probleem is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2018, 11:27 
Volwassene

Vraagteken schreef:
ZenZen schreef:
En dat het echt nodig is dat hij in groep 3 voor langere tijd aan zijn tafeltje blijft werken. Ik bracht in dat hij dus soms wel uren geconcentreerd aan tafel, vaak wel staand aan iets kan werken. Maar dat hij absoluut veel beweging nodig heeft en daarin ook onhandig kan zijn. Alleen denk ik niet dat dat een heel groot probleem hoeft te zijn.

Een bewegelijke kind kan helaas veel onrust veroorzaken in een klas. Een-op-een is staan en bewegelijk je werk doen niet erg, maar de school zou misschien denken dat het een klas zou verstoren.

ZenZen schreef:
Kind is verder niet echt een grote prater, hij heeft ook een taalprobleem. Dat maakt het natuurlijk niet makkelijk om gezien te worden.

Wat is precies de taalprobleem? Achterstand in het Nederlands vanwege tweetaligheid? Je zoon leest al, dus hij heeft dan op dat gebeid ook een voorsprong.

Heb je ander schoolopties in de buurt voor als dit school een andere conclusie trekt dan jullie?

hi,

Jazeker is het zo dat een bewegend kind voor onrust kan zorgen. Het kan voor een probleem zorgen, maar met de juiste oplossingen en de verkenning van mogelijkheden kan het ook anders. Het hangt ook af van de mate van beweging en het soort oplossingen die er zijn die zowel goed uit pakken voor een bewegend kind als voor de klas.

We hebben eerlijk gezegd niet nagedacht over alternatieven. We zijn net in gesprek en aan het aftasten met de school. En eerlijk gezegd word ik best wel verdrietig bij de gedachte dat mijn kind naar een andere school zou moeten.

Hij wordt meertalig opgevoed, maar hij spreekt zelf alleen Nederlands. Er zou eerst mogelijk sprake zijn van TOS.
Maar hij was al snel uitbehandeld bij kentalis. Hij heeft woordvindingsproblemen, moeite om samenhangend een verhaal te vertellen en problemen met articuleren.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2018, 12:00 
Volwassene

In dat opzicht weet ik ook niet of versnellen verstandig is, maar nog een heel jaar kleuteren is ook een ding.
Kan hij niet doorgetoetst worden 1 op 1? Of kunnen ze hem geen andere taken bieden in de klas?
Of deels naar groep 3? Of eens meedraaien met groep 3 en kijken hoe hij zich staande houdt?

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2018, 12:48 
Volwassene

Hij zal 1 op 1 getoetst worden door de IB' er, met de cito toets.
In de eerste instantie gaat het ons niet sec om de kleuterverlenging, maar het feit dat er zo een discrepantie is van wat hij thuis laat zien en wat op school wordt gezien en de cito die hij zo slecht heeft gemaakt. Als ik kijk naar de slo doelen, hij beheerst hij veel meer.
Wat betreft gevoelig zijn:
Hij is ook niet makkelijk te lezen of te volgen. Ik haal hem geregeld op van school, dan is hij bleek en kijkt heel bezorgd en moeilijk. Thuis komt het dan tot een uitbarsting, hij is dan helemaal overprikkeld. En voordat ik hem nog meekrijg zegt de juf nog op het schoolplein, hij was vandaag moeilijk, luisterde niet, prikkelbaar, huilerig, moe etc. Ik weet dan dat hij overprikkeld is. Zoals vandaag en ik vroeg dan aan hem wat er was en dan zegt hij ik heb heel erg honger en ik ben moe. Dit alles maakt het heel moeilijk om zichtbaar te zijn in wat hij kan of hoe hij leert.

Kind heeft een paar weken geleden een eerste afspraak gehad met de reflexintegratietherapeut. Ik had helemaal niks gezegd over hoe hij het op school doet, de intake was namelijk online niet goed doorheen gekomen en we waren wat later begonnen. Dus ze was direct begonnen met "toetsen". Die therapeut zei toen hij is wel heel pienter.

Hoe hij kan zijn met oudere kindjes zie ik alleen als hij met zijn oudere neefjes is.Dat gebeurt niet heel vaak. Maar als zijn oudere neefje komt logeren, leeft hij helemaal op en ben ik hem kwijt. Terwijl hij anders continue op zoek is naar uitdaging, verveeld is en veel met mij wil doen. Met jongere kinderen kan hij weer wat drukker zijn, maar ook wel gewoon zijn ding doen zeg maar. Als er bvb kindertjes zijn bij hem thuis even oud of jonger en die zijn aan het spelen en kwebbelen, kan hij gerust doorgaan met zijn ingewikkelde 15 kleurige kralenpatroon of legobouwwerk tot hij het af heeft.

Mochten jullie nog tips hebben hoe ik dit verder kan aanpakken dan lees ik dat heel graag.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 22:14 
Volwassene

Een update.
Inmiddels getoets, 1 op 1. Hij zei zelf die dag dat hij makkelijke oefeningen mocht doen.
Het gesprek was met de juf en de ib' er.
De ib 'er viel met de toetsresultaten met de deur in huis. Rekenen heeft hij bovengemiddeld gescoord. Op taal heeft hij het zoals verwacht wat minder goed gedaan. Ik vraag mij wel af wat hij heeft laten zien. Hij wou namelijk zijn naam niet schrijven, alleen de begin letter. Terwijl hij zijn lange naam wel al sinds zijn vierde schrijft en ook inmiddels 8 namen van andere kindjes die hij wel aardig vindt. Ik bedenk me nu dat ik dat niet heb gezegd. (Ik voel me toch denk ik al snel een opscheppende ouder)
Ik heb van de juffrouw niet echt een inhoudelijke reactie gekregen over deze discrepantie. De ib' er ging ook vrij snel over op argumenten voor een kleuterverlening: onvoldoende gerijpt, te korte spanningsboog en de juf voegde er aan toe moeilijkheden met emotieregulatie en te beweegelijk, kan bvb van zijn stoel vallen. De ib er voegde er wel aan toe dat ze ons stem heel graag wil meenemen in het besluit en dat wij als ouders min of meer beslissend hierin kunnen zijn. Maar dan voelt het niet als een gezamenlijk besluit met de school. Ik zag via de schoolgids trouwens wel dat de ib er in het team zit van meer- en hoogbegaafde expertise. Maar ik denk niet dat ze nu signalen hebben opgevangen die daar op kunnen wijzen bij mijn zoontje. Sterker nog ik kreeg door een opmerking de indruk dat zij denkt dat wij thuis flink hebben geoefend....

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 06:44 
Volwassene

De overgang naar groep 3 gaat niet alleen om het cognitieve gedeelte, maar ook over of hij het op zowel sociaal als emotioneel gebied aan kan.

Groep 3 is echt een ander verhaal dan de kleuters. In plaats van vrijheid en veel buitenspelen zitten ze een groot gedeelte van de dag op een stoeltje te werken. Ik zou echt op het advies van de ib'er en de leerkracht afgaan als ik jullie was. Als zij denken dat het beter is om nog een jaar in groep 2 te zitten, dan zou ik dat doen.

Juist bij de kleuters kan aan alle kanten verrijkt worden. Veel meer dan in groep 3! Groep 3 is vooral saai in mijn ogen. Ook heb je nog de samenstelling van de klassen. Past hij daar tussen als jonkie? Accepteren ze hem als jongste of juist niet? Is hij weerbaar genoeg om naar groep 3 te gaan of vertoont hij nog leeftijdsconform gedrag? Ik heb het zelf bij mijn eigen zoon meegemaakt: hij versnelde naar groep 3 en werd vervolgens gepest met zijn jong en klein zijn. Na een paar maanden heb ik, tot verbazing van de school, de versnelling ongedaan laten maken en mocht hij zijn laatste maanden slijten in groep 2.

Met andere woorden: mijn advies zou zijn om de ib'er te volgen en hem nog een jaar te laten kleuteren. Mijns inziens wordt de kleutertijd enorm onderschat, terwijl het zo'n toffe periode is die niet meer terug gaat komen! School is daarnaast ook belangrijk om naast het cognitieve gedeelte te leren hoe je je staande houdt in de mini-maatschappij die school is.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 06:48 
Volwassene

Ik was nog niet klaar. :D

Oefenen jullie thuis? Waarom denk je dat de ib'er die indruk heeft gekregen? Is die indruk gegrond?

Mijn twee centen: ik zou thuis nooit met schoolwerk oefenen als het niet nodig is., vooral niet met kleuters. Tot ze huiswerk krijgen is het ook echt niet nodig en pikt een beetje snugger kind alles wel op school op. Of er moeten stevige hiaten zijn, maar dan gaat het vaak in overleg met school.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 08:24 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Met andere woorden: mijn advies zou zijn om de ib'er te volgen en hem nog een jaar te laten kleuteren. Mijns inziens wordt de kleutertijd enorm onderschat, terwijl het zo'n toffe periode is die niet meer terug gaat komen! School is daarnaast ook belangrijk om naast het cognitieve gedeelte te leren hoe je je staande houdt in de mini-maatschappij die school is.

Of de kleuterklas een toffe periode is, is heel erg kindafhankelijk. Voor mijn oudste was het dat helemaal niet, voor mijn jongste had hij wel drie jaar mogen duren.
Ik zou nu echt een externe hb-deskundige in gaan schakelen als ik jullie was. Want het kan zijn dat school gelijk heeft en hij nog niet toe is aan groep 3. Het kan ook zijn dat hij juist zo ongeconcentreerd etc. is omdat hij elke dag gedwongen wordt om te functioneren in een voor hem niet stimulerende en juist remmende omgeving. En dat zijn gedrag een duidelijk signaal is dat zijn omgeving niet klopt. Concentratie laten zien terwijl je je totaal verveelt is nogal wat gevraagd van een kind, laat staan van een jong kind.

Als school ongelijk heeft, is wat ze van plan zijn juist schadelijk voor hem.
De vraag is of het voor hem niet juist makkelijker gaat zijn in groep 3. Wat zijn bewegelijkheid betreft, daar zijn oplossingen voor zoals een wiebelkussen, een tangle, fidget spinner etc.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 14:35 
Volwassene

Hier een januari-kind, met de bijbehorende vraag: laten we hem 2,5 jaar of 1,5 jaar kleuteren? Hij leek na 1,3 jaar in groep 1 redelijk apathisch, jong, niet op zijn gemak, gemiddeld intelligent. School vond hem prima op zijn plaats zitten. Cito scores van groep 2 waren gemiddeld. Wij hebben doorgeduwd om hem na de meivakantie naar groep 2 te laten gaan (hij las toen al vrij goed), en na de zomervakantie naar groep 3. In de nieuwe groep zat hij veel beter op zijn plaats en kwam hij een beetje uit zijn schulp. Cognitief ging het als een speer. Toch bleek hij nooit helemaal echt lekker in zijn vel te zitten, ook niet in zijn nieuwe groep. In groep 4 sloeg de grote verveling toe. Inmiddels van school gewisseld en zit hij in een gemengde groep, waarbij zijn vriendjes nog een groep hoger zitten. Pas nu zit hij echt een stuk beter in zijn vel.

Ikzelf zou bij een kind waarvan je vermoedt dat hij cognitief voorloopt niet de beslissing nemen om langer te laten kleuteren, hoewel de sociale match met de rest van de groep wat mij betreft meer leidend zou moeten zijn. In de juiste sociale context kan een kind zich heel anders gedragen. Jammergenoeg is het moeilijk te voorspellen welke oplossing het beste past.

Overigens zag je bij mijn kinderen in de klas ook niet dat ze voorliepen (ondanks dat ze dat wel deden). Punt is dat je wel de kans moet krijgen om dit te laten zien. Werkjes onder niveau zullen nooit het beste uit je kind halen.

Ik ben - vanuit mijn ervaring - dan ook niet zo voor het klakkeloos volgen van het advies van school. Voor geen van mijn 3 kinderen zou dat goed hebben uitgepakt. Vertrouw je Eigen gevoel, en schakel eventueel externe hulp in.

Succes ermee, het blijft lastig!

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 14:58 
Volwassene

Mvark, ik ben het met je eens dat de sociale match leidend moet zijn. Een kind dat snel leert en cognitief sterk is zal zich waarschijnlijk in alle leerklassen vervelen, maar dit hoeft geen ramp te zijn.

Ook denk ik dat school meer is dan alleen kennis omtrent schoolse zaken opdoen. Kennis die een beetje slim kind in een (veel) minder tot zich kan nemen, maar dat hoeft niet direct een reden tot versnelling te zijn.

Ik denk dat het veel belangrijker is bij welke kinderen je kind zit en, wellicht nog belangrijker, hoe de groep gevormd is. Staat de klas open voor een jonkie? Ja, dan is er geen probleem. Nee, dan kan dat leiden tot pesterijen en faalangst. Ook denk ik dat de plaats in de kinderrij thuis een belangrijke indicator is. Als je thuis al de jongste bent, dan kan het prettig zijn als je dat op school niet bent. Ben je thuis de oudste, dan kan het weer niet erg zijn om op school de jongste te zijn.

Kortom: versnellen op basis van cognitie en/of IQ vind ik niet de beste reden tot versnelling. Veel belangrijker is mijns inziens hoe het kind zich sociaal en emotioneel verhoudt tot de rest van de klas. Ik weet dat er onderzoeken zijn waarin de successen omtrent versnellingen uitgebreid beschreven worden, maar ik heb het als oud-docent VO anders uit zien pakken. Ben ik daarom tegen versnellen? Nee, dat ben ik niet. Ik ben alleen ook niet voor. Ik sta er neutraal tegenover. :D Ik zie het als een laatste middel dat ingezet kan worden als alle andere ideeën niet goed genoeg hebben uitgepakt.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 15:24 
Volwassene

Ik ben ook niet principieel voor of tegen versnellen. Ik zie alleen dat kinderen zich niet altijd het beste voelen bij leeftijdsgenoten (althans, wanneer je ze binnen een jaar sorteert in een kalenderjaar). Mijn ene voelt zich het beste bij leeftijdsgenoten (en die is versneld, waarvan we achteraf spijt hebben), de andere voelt zich het beste bij kinderen 2 jaar ouder, en de derde bij kinderen van ongeveer een jaar ouder. Er valt dan ook geen peil op te trekken. Maar volgens mij is er niks ergers dan dag in dag uit bij kinderen moeten zitten waar je niks mee hebt.

Dat vind ik dus een belangrijk criterium. ZenZen, gaan de vriendjes van je zoon volgend jaar naar groep 3 of blijven die in groep 2?

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 17:12 
Volwassene

Onze jongste gaat na de zomer versneld naar groep 3. De belangrijkste reden is voor ons dat ze geen aansluiting heeft bij jaargenootjes, maar over het algemeen wel bij de jaarklas erboven. Als dat anders was geweest had ik er denk ik voor gekozen om haar gewoon nog te laten kleuteren komend jaar (ze is van eind april) en dan groep 3 over te laten slaan.

Cognitief gezien maakt het niet zo veel uit. In beide gevallen is verrijking en compacten nodig. Ik vertrouw er op dat school het goed oppakt en doet wat nodig is binnen de mogelijkheden die school heeft. Nu is er op school geen twijfel over de voorsprong van onze jongste, dus dat is wellicht wel anders.

Ik ben het met de vorige schrijven eens dat er meer te leren valt (in ons geval in groep 3) dan alleen lezen en rekenen. Stil zitten bijvoorbeeld, niet voor je beurt praten, je plek vinden in de sociale pikorde, schrijven (haar motoriek is goed, maar natuurlijk niet zo goed als die van een 6 jarige). Zo lang mijn kind happy is, vind ik het allemaal prima. En een veilige omgeving waarin je kind zich prettig voelt is daarvoor misschien nog wel het belangrijkste.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 22:01 
Volwassene

Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen.
Hij zit in een combinatieklas van groep 1 en 2 (voor een groot deel groep 1. ) En er zijn eigenlijk maar 2 jongentjes die een half jaar ouder zijn. Daar speelt hij wel mee. Hij heeft een hele goede klik met een jongen met wie hij in de peuterspeelzaal zat en die in dezelfde klas is terecht gekomen als mijn zoontje. Hij heeft in een klas met 29 kinderen vooral aansluiting met de 4 oudsten (zijn leeftijd of een half jaar ouder).
Thuis is hij de oudste en heeft een jongere zusje.
Zijn neefje is nu komen logeren, die is 2 jaar ouder, heel pienter en sociaal-emotioneel sterk. Hij kan daar een hele dag heel leuk mee optrekken. Ik zie wel dat mijn zoontje in bep situaties veels te emotioneel reageert. Maar overall doen ze het echt prima samen.
Ik merk dat mijn zoontje bij jongere kinderen drukker kan zijn, sociaal emotioneel kwetsbaarder. Ik zie hem niet vaak in situaties met oudere kindjes, dus ik weet eigenlijk niet hoe hij dan is. De omgang met zijn neefje hoeft niet per se representatief te zijn.
We hebben nog even de tijd om de uiteindelijke keuze te maken.
Ik wil ook niet blind varen op het advies van school. Dat voelt niet goed en als ik dat deed zou ik nu ook geen aanleiding hebben gehad om met hen in gesprek te zijn.

Als groep 2 uiteindelijk de beste keuze is dan moeten we natuurlijk daarvoor gaan. Hij vindt knutselen wel verschrikkelijk. Het lukt niet zoals het hij het wil. Een tekening is niet zoals het er echt uit ziet. Ik denk dat hij dat ook het liefst uit de weggaat. Er wordt natuurlijk veel geknutseld in de kleutergroep en ik vraag me echt af of dat hem gelukkig maakt, als ik al thuis zie hoe zijn reactie is.

@spitsmuis, ik oefen niet met mijn zoontje, maar ik bied hem wel aan waar hij om vraagt. Waarschijnlijk is dat toen opgevat als dat ik met hem oefen.

PS: mocht er een forumlid zijn die een goede hb deskundige kent in Amsterdam of omgeving kan dan even zijn/haar naam worden doorgegeven? Merci!

Pagina 2 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2