Het is nu 04 jul 2020, 13:10

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tips verbeteren concentratie
BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 23:33 
Volwassene

Onze oudste is nogal beweeglijk en vooral snel, heel snel, afgeleid. De concentratieboog lijkt steeds korter te worden.
Oudste is net 7, zit in groep 4 en doet deels groep 5-werk en deels ander werk (plusklas en verdiepend rekenwerk groep 4).

Het kan natuurlijk zijn dat de concentratie nu laag is omdat oudste nog steeds onvoldoende wordt uitgedaagd (oudste helpt ondertussen groep-5-klasgenootje met rekenwerk), maar leerkracht doet erg haar best. In spel is oudste juist weer erg gericht op jongere kinderen.

Vraag is nu: wat kan handig zijn om oudste te helpen de concentratie te verbeteren? Of moeten we toch meer inzetten op nog meer uitdagen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Tips verbeteren concentratie
BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 13:51 
Volwassene

Of hij al dan niet voldoende uitgedaagd wordt, vind ik moeilijk te beoordelen. Dat zou je gewoon uit kunnen proberen in de klas. Wordt het beter als hij nog meer uitdaging krijgt, is dat prima.

Je kunt er ook voor kiezen om aan de aandachtsproblemen zelf te werken. Daar zijn wel methodes voor, zoals de Beertjesaanpak, Stippestappen en de Stop-denk-doe methode. Het kind leert daarmee zichzelf beter te sturen: Wat moet ik doen, Hoe ga ik dat doen, Ik doe mijn werk, Ik kijk na. En afhankelijk van de methode als laatste stap Wat vind ik ervan/hoe heb ik het gedaan. Dat zijn voor alle kinderen eigenlijk wel vaardigheden die handig zijn om te leren. En misschien gebruiken ze zo'n methode al wel op school. Je kunt ook vragen in de klas om een rustige werkplek, koptelefoon of tafelschermpje als hem dat helpt. Misschien kan de juf hem ondersteunen met pictogrammen of andere visuele informatie. Wat ook kan helpen is dat de juf hem even laat herhalen wat de opdracht is. Maar het hangt er een beetje vanaf waar hij precies moeite mee heeft.

http://zienindeklas.nl/wp-content/uploa ... thode1.pdf

Mijn oudste dochter in groep 4 heeft ook aandachtsproblemen. Zij gaat binnenkort beginnen met Beter bij de les-training. Ook slimme kinderen kunnen baat bij hebben bij deze of een andere aanpak.

https://www.piresearch.nl/producten/beter-bij-de-les

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 17:03 
Volwassene

Sommige kinderen hebben baat bij reflexintegratie.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 22:03 
Volwassene

Ik zag op facebook een verzwaringskussen voorbij komen dat daarbij zou kunnen helpen.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 22:17 
Volwassene

Dank voor jullie reacties, fijn om wat handvatten te hebben. Van die verzwaringskussens had ik nog nooit gehoord, maar dat is makkelijk te maken en lijkt me het proberen waard!
Beter bij de les ziet er ook interessant uit, daar ga ik ook verder naar kijken.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 09:21 
­

Hoe zijn zijn resultaten?

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 11:26 
Volwassene

Mijn dochter is niet zo groot en past daardoor niet goed aan haar tafel op school. Omdat ze geen vaste tafels hebben, maar rouleren, moesten we dat op een of andere manier oplossen. Wij hadden hier nog een wiebelkussen liggen die haar broer niet meer gebruikt en daar zit ze nu op.
Een leuke bijkomstigheid is dat ze sindsdien zich beter kan concentreren.

Via een leerkracht op school zag ik laatst de truc om zo'n fitness-elastiek aan de voorkant van de tafelpoten vast te maken van een schooltafel. Hier kunnen kinderen hun voeten op zetten zodat ze kunnen wiebelen zonder dat iemand er last van heeft.

Bij haar broer werkte dat dan weer niet, die moet echt voldoende uitdaging hebben. Daar zijn ze een grote stap verder gegaan in zijn lesstof door hem, vooral bij rekenen in zijn geval, eerst de eindtoets te laten maken en alleen mee te laten doen met de stukken die hij niet vrijwel foutloos uit zichzelf kon maken (evt. na een korte uitleg als hij het nog nooit had gehad, zoals procenten).

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 14:13 
Volwassene

Als er nog sprake is van onvoldoende uitdaging zou ik dat als eerste aanpakken.
Met reflexintegratie hebben we goede ervaringen bij J. Na een half jaar hebben we een heel ander kind dat veel beter in zijn vel zit en het zowel qua concentratie, bewegingsonrust en sociaal een stuk beter doet.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 22:18 
Volwassene

Denk dat het inderdaad een kenmerk van oudste is. Thuis gaat het heel goed in 1-op-1-situaties, maar niet als er afleiding in de buurt is (en dat kan [i]alles[i] zijn...)

Uitdaging is op termijn vast weer nodig, maar leerkracht ziet oudste en doet al veel. We gaan eerst eens aan de slag met verzwaringskussen en misschien wiebelkussen. Elastiek heb ik overwogen, maar dat werkt niet aan de eettafel en krijg het niet vast aan de stoel.
Als een kussen werkt is dat mooi, zo niet dan kijken we verder!

BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 17:07 
Volwassene

Hier trainen we zijn concentratie bij de logepedist. Ze traint hem om zijn concentratie vast te kunnen houden op auditief vlak.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 18:16 
Volwassene

Dank voor alle tips!
Het verzwaringskussen vond hij helemaal niks. Toen toch maar een oude binnenband bij de Fietsenmaker opgehaald en om de voorste stoelpoten weten te knopen.
Dat was eerst enorm wennen, maar hij zit veel rustiger aan tafel! Tenminste, aan de bovenkant :wink: zijn benen zitten niet stil, maar dat hoeft ook niet.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 11:52 
Volwassene

[quote="Vlinder42"Je kunt er ook voor kiezen om aan de aandachtsproblemen zelf te werken. Daar zijn wel methodes voor, zoals de Beertjesaanpak, Stippestappen en de Stop-denk-doe methode. Het kind leert daarmee zichzelf beter te sturen: Wat moet ik doen, Hoe ga ik dat doen, Ik doe mijn werk, Ik kijk na. En afhankelijk van de methode als laatste stap Wat vind ik ervan/hoe heb ik het gedaan. Dat zijn voor alle kinderen eigenlijk wel vaardigheden die handig zijn om te leren. En misschien gebruiken ze zo'n methode al wel op school. Je kunt ook vragen in de klas om een rustige werkplek, koptelefoon of tafelschermpje als hem dat helpt. Misschien kan de juf hem ondersteunen met pictogrammen of andere visuele informatie. Wat ook kan helpen is dat de juf hem even laat herhalen wat de opdracht is. Maar het hangt er een beetje vanaf waar hij precies moeite mee heeft. [/quote]

Een ouder draadje maar ik wil het onderwerp "Koptelefoon" nieuw leven inblazen..... Dochter moet het Pluswerk in de klas maken als de rest van de klas uitlegt krijgt over de stof die de Plusklassers niet hoeven te doen (er zitten nog 3 andere Plusklassers in de klas). Maar Dochter gaat luisteren naar wat de juf uitlegt aan de anderen en kan dat dan natuurlijk weer letterlijk reproduceren als ze thuis is. Maar dat is niet de bedoeling.... ze moet aan haar taken... nou ben ik wel geïnteresseerd in een koptelefoon, eventueel met 'white music'... zo'n onopvallend muziekje dat de rest overstemt. Ik weet alleen niet goed wat werkt. Zijn er mensen hier die goede ervaringen hebben met een bepaalde koptelefoon? Ik hoor het graag!

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 12:44 
Volwassene

Heb je al gevraagd of de school zelf iets heeft? De school van onze dochter heeft per klas 2 of 3 van die koptelefoons zoals kinderen ook op muziekfestivals dragen, dus meer gehoorbeschermers dan koptelefoons eigenlijk. Het werkt voor haar.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2020, 14:04 
Volwassene

Ik heb er inderdaad naar gevraagd maar ze hebben de koptelefoons niet op school, hij zal dan zelf aangeschaft moeten worden.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 21:37 
Volwassene

Op mijn werk gebruik ik de noise-cancelling hoofdtelefoon Sony WH 1000XM3. Geweldig met en zonder muziek! Alle omgevingsgeluid verdwijnt naar de achtergrond. Ik kan geconcentreerd werken en raak niet meer afgeleid door alles wat in de werkruimte om mij heen gebeurt. De koptelefoon is alleen wel rond de 300 euro ... . Er zijn vast ook goedkopere oplossingen.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2020, 06:51 
Volwassene

Je hebt koptelefoons speciaal voor kinderen, van Jippies bijvoorbeeld. Kosten rond de 20 euro.
Wel een kanttekening. Je moet goede afspraken maken over wanneer het gebruikt mag worden. Er zijn kinderen die het prettig vinden en vervolgens de hele dag, tijdens al het werk, met zo'n ding op zitten. Gevolg is dan dat ze steeds minder gewend raken aan omgevingsgeluid, en zich zonder koptelefoon juist steeds minde er kunnen concentreren. Dan schiet t zijn doel voorbij.
Voor de situatie die jij beschrijft is het een prima hulpmiddel.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2020, 15:08 
Volwassene

@Paula: Oh die klinkt geweldig!!! Voor mij dan.....€ 300 is wat teveel voor die kleintjes :lol:
@Von: Ik heb inderdaad ook begrepen dat ze zo' n koptelefoon maar kortdurend op kunne zetten omdat het gevolg anders precies is wat jij omschrijft. Klinkt ook logisch.... Ik ga er naar op zoek!

BerichtGeplaatst: 26 feb 2020, 09:27 
Volwassene

Kandelaar, ik weet niet of je ze al gevonden hebt, maar je kunt ook zoeken op oorkappen kind of oorkappen onderwijs. Want het zijn geen koptelefoons maar oorkappen (ze kunnen ook gebruikt worden als gehoorbescherming). En je hebt ze in allerlei kleuren.

BerichtGeplaatst: 26 feb 2020, 13:05 
Volwassene

Ha Vlinder, ik ben as we speak oorkappen (inderdaad :top: ) aan het bestellen. Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen kappen die 27 db filteren of 30 db. Denk dat het beiden prima is.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2020, 20:52 
Volwassene

Met dank aan corona hebben we bij onze dochter de oplossing gevonden voor het concentratieprobleem. Passend werk.
Thuis hadden we wat meer ruimte op echt per opdracht te schrappen (of 2 sommen uit het blokje uitrekenen en de rest op de rekenmachine, zodat je wel antwoorden hebt). Langzaam zagen we haar opbloeien. Waar ze aan het begin haar gecompacte werk nauwelijks af kreeg binnen een week hadden we in de laatste twee weken een ander kind. Binnen 2 dagen was al het (soms zelfs minder gecompacte) werk af. Puur en alleen omdat ze per opdracht kon laten zien dat ze het beheerst en dan weer met wat anders verder kon.

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende