Het is nu 18 jan 2021, 09:53

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welk (verrijkings) materiaal hebben jullie thuis?
BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 11:46 
inactief

Ik heb gezocht bij verschillende topics, maar kan niks vinden, vandaar mijn vraag.

Ik ben opzoek naar groep 3 materiaal. Nou staat internet er vol mee, dus we kopieren ons helemaal suf voor werkbladen. En dat kan natuurijk ook hoor, maar mevrouwtje maakt er na schooltijd namelijk zo 3 a 4 per dag of meer en aangezien het vakantie wordt..... :wink: . Maar aangezien jullie allemaal ervarings deskundige zijn gooi ik hier mijn vraag neer.
Waar halen jullie je werkjes vandaan om thuis mee aan de gang te gaan. Hebben jullie boeken gekocht via internet of juist via school gevraagd (durf ik weer niet zo goed te vragen...)
Het moet geen internet zijn, dus gewoon werkbladen om met de hand in te vullen.

Hoe doen jullie dat dus thuis met je slimmerikken. Hoe hou je ze (buiten de pc, boeken en spelletjes) lekker bezig met werkbladen?

Groetjes

Berichttitel: Re: Welk (verrijkings) materiaal hebben jullie thuis?
BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 11:59 
Volwassene

Vandaag de IB'er even kort gesproken. We hadden al gedacht dat er vóór de vakantie geen gelegenheid meer zou zijn om te spreken over een plan van aanpak e.d., dus wilde ik in elk geval wat materiaal hebben voor Moppekind om de hoofdletters te leren schrijven op de juiste methode.
Hij heeft me twee oefenschriftjes gegeven, dus we kunnen daarmee aan de slag. (In groep 4 worden de hoofdletters pas geleerd, en die groep slaat Moppekind over, vandaar).

Verder halen we bij de "witte boekhandel" graag oefenblokken, met taal- en rekenoefeningen. Ook Miniloco en Pocketloco doen het hier goed. Bij de inbrengwinkel zag ik wel grote loco-dozen, maar de boekjes waren voor groep 7 & 8, dus twijfel ik nog even of ik ze wil kopen. Ik heb nog pocketloco-boekjes op voorraad.

En straks natuurlijk lekker naar het zwembad, Sprookjeshof, Nienoord, Verkeerspark etc. Het is tenslotte vakantie. 8)

Laatst bijgewerkt door moppetoet op 08 jul 2010, 23:21, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 12:10 
inactief

voordat ie naar school ging deed ik het soms omdat hij dat graag wilde "schooltje spelen".

nu principeel Niet.

hij loopt al zover voor, nog meer aanbieden maakt het voor hem en school alleen maar moeilijker....
nu kan je wel zeggen kind moet op nivo kunnen werken, maar daar ben ik een beetje (erg) van teruggekomen:
nog meer versnellen willen we niet om talloze redenen en om het voor school, maar vooral voor hem ook behapbaar te houden
zal er toch een beeeetje de rem op moeten... en hij pikt het prima op (na uitleg uiteraard :wink: ) en stort zich (blij en tevreden) nu op andere dingen.
shoot me voor het remmen, wij vinden het het verstandigst op dit moment.

hij doet van alles, maar geen werkbladen:
loco idd, smart games, bingo :nerd: stapelwoord, schaken en andere spelletjes (papa leert hem nu poker :lol: )
maar idd in de vakantie gaat hier echt de rem op zijn honger naar schoolse kennis.
er is genoeg ander leuks te kiezen: muziek maken, buiten spelen, boeken over natuur en geschiedenis enz.
zo pikt is uiteraard ook van alles op, echt remmen kan je ze niet... maar toch :wink:

en dan na de vakantie kan ie weer los 8)

Laatst bijgewerkt door Queenie op 08 jul 2010, 12:31, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 12:28 
­

Zoon (6, na de zomer naar gr3) heeft geloof ik besloten dat schools leren op school thuis hoort, en doet dus thuis niets dat daarop lijkt. Hij heeft nog gelijk ook natuurlijk. Hij wil graag kunnen lezen, maar hij heeft geen zin om het te leren (oefenen). Puzzeltjes in tijdschriften vindt ie wel leuk, ook met letters. Doolhofjes, Connect-The-Dot e.d. ook, en rekenen vindt ie interessant. Heb wat van die boekjes gekocht bij de witte boekhandel en HEMA.

Als hij wel werkblaadjes ed groep 3 zou doen nu zou dat overigens geen verrijking zijn, maar versnelling, imho.

Nou had ie het er gister over dat hij wel groep 3 en 4 in één jaar wil doen komend jaar. Vindt ie wel 'speciaal'. En bijkomend voordeel dat ie dan bij zijn vriendje in de klas blijft (zat ie vorig jaar bij, B in 1, vriendje in 2, komend jaar dus weer, heterogene groep, B in 3, vriendje in 4). Dat ie dan toch wel wat meer zal moeten doen dan nu. Er over gehad waarom oefenen werkt (hersencellen en verbindingen die steviger worden e.d.). Hij heeft zowaar 10 woordjes gelezen gisteravond. (vanochtend was hij 'nog te moe'). Hem kennende houdt ie dit 3 dagen vol en hoeft ie dan opeens niet meer zonodig 3 en 4 in één jaar...

Verrijking doet ie wel... Engels leren (CBBC kijken). Hij kan het echt heel redelijk en is daar trots op.
Spelletjes als Rush Hour.
En bouwen bouwen bouwen, zijn constructief inzicht kan menig groep 8-er nog een puntje aan zuigen.
Schilderen, zowel functioneel (hok voor zijn knuffel) als kunstzinnig (op echt canvas).

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 12:54 
Volwassene

Heb voor onze zoon X hetvolgende aangeschaft om hem bezig te houden tijdens de 3 dagen dat hij niet naar de Kindergarten gaat (wonen in duitsland, zie bij ander topic over versnellen naar groep 4)

http://www.kosmos.de/kosmos/wrs/wrs.nsf ... t&_lang=EN
Wellicht is het ook in Nederland te krijgen.

We zijn pas net bezig en hebben al een zonneklok gemaakt, pixels op tv en pc bekeken, met licht gewerkt (bijv. 2 lichtbronnen geeft 2 schaduwen) en zijn nu bezig met pipetten en reageerbuisjes kleuren te mengen. De kleuren van het pakket zijn al losgelaten en nu wordt alles rondom het huis gebruikt (melk, sap, wijn, koffie, thee etc.). Het is wel iets waar je bij moet helpen.

Verder heb ik hetzelfde als queenie, als ik hem nu te veel dingen laat doen heb ik binnen de kortste keren weer te maken met een voorsprong/versnelling.

Hier zijn ze nu volop aan het knutselen : van schoenendozen een brievenbus maken en dan elkaar brieven sturen, allemaal A4tjes aan elkaar plakken en dan daar een groot wegennet (incl. borden, huizen, parkeerplaatsen etc.) op aan het maken. Wil nog deze week van dat groene spul voor kerstkransen kopen, dan kunnen ze 3D verkeersborden maken met sateprikkers. Nederlandse (en helaas ook duitse vlag.....) gemaakt voor aan de fiets.

Het afgelopen jaar (toen het helemaal misging op de Kindergarten) heb ik veel gebruik gemaakt van : Woordkasteel, huiswerkweb, extra materiaal op de site van veilig leren lezen en de digischool.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 13:20 
inactief

Ik zag van de week hele leuke ontdekkingspakketjes en werkboekjes liggen bij de HEMA. Ook Ambrasoft cd's en een boek met allerlei "proefjes" die thuis gedaan kunnen worden.

De tafeltrainer heb ik meegenomen en als lokker heb ik een van de ontdekkingsdozen beloofd als beloning voor een tafeldiploma. (aan de oudste, die is nog steeds vreselijk slecht in tafels net als ik overigens, ga hem zelf ook maar halen LOL).

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 13:45 
inactief

:lol: Niet.
Een jaar geleden af en toe als J. er naar vroeg/behoefte aan had. Nu op de andere school speelt 'ie buiten schooltijden...
En in de vakantie? (in groep 2/3 destijds:)
Een stapel plankjes, een doos spijkers en een hamer (heeft maar 2x op z'n vingers geslagen).
Een badje met genoeg bakjes en emmertjes en duikstaafjes en speeldiertjes en natuurlijk om die getimmerde boot te testen.
Een grote bbq, een stapel gezochte houtjes, een kaars en een doosje lucifers. Geeft wel veel rook :wink: .
Een grote kartonnen doos om een huis of een boot van te maken. Niet zelf laten snijden, wel verven/kleuren.

Edit:
En natuurlijk koekjes bakken (lezen/wegen en "kleien"), ijsjes maken, fruit snijden...

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 13:48 
inactief

Bedankt voor jullie antwoorden.

En Queeni, ik weet dat je gelijk hebt hoor, het is alleen zo lastig. Ze wordt echt vervelend als ze niet genoeg krijgt. Het is zo overduidelijk dat we wel "iets" moeten.
Nu heb ik een zus die net even meedacht en gaf deze site. http://blijfwijs.nl/
En daar staan leuke dingen bij, dus ik ga even neuzen.

En ik vind voor haar werkbladen zo leuk, omdat ze dan buiten denken ook actief kan zijn met pen en stiften.

Mjet, die van mij is net 4 hoor, dus met vuur lijkt mij geen strak plan. :wink:

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 13:50 
Volwassene

Ik heb thuis nooit met ze gewerkt. Daar is school voor. Ze liepen zonder dat al genoeg voor.
Vakantie is voor leuke dingen, musea, spelen, knutselen (van een koelkastdoos of wasmachinedoos kun je een leuk huisje maken :wink: ), etc. Ze hebben geleerd om zichzelf bezig te houden zonder werkbladen of verantwoorde reken- of taalwebsites.

Wat we wel regelmatig kochten, waren die werkboekjes van de zg witte boekhandel of de Action. En dan voor kinderen van een jaar of 3 ouder. Puzzels, rekenblokken, taalblokken, etc. Die waren vooral populair tijdens lange autoritten (naar Frankrijk enzo). De rest van het jaar keken ze er niet naar om.

Toen ze jonger waren, deden de stickerboeken (over dino's, insecten, etc) het ook goed. Was ook nog eens een uitdaging voor de fijne motoriek, die dingen van het stickervel peuteren en recht plakken was echt moeilijk voor jongste.

@Queenie: ik zie het niet zozeer als remmen wat jullie doen, meer als de breedte ingaan en het aanbod uitbreiden op een manier die niet met het schoolse aanbod botst. Hebben wij ook altijd zoveel mogelijk gedaan.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 13:52 
inactief

tantepollewop schreef:
Mjet, die van mij is net 4 hoor, dus met vuur lijkt mij geen strak plan.

Haha, ja die van mij was net 5, scheelt toch wel op die leeftijd (en had natuurlijk een grotere zus)

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 13:57 
inactief

:)

tantepollewop schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden.

En Queeni, ik weet dat je gelijk hebt hoor, het is alleen zo lastig. Ze wordt echt vervelend als ze niet genoeg krijgt. Het is zo overduidelijk dat we wel "iets" moeten.

wat je vooral zou kunnen doen is haar uitleggen wat de gevolgen zijn van al dat willen leren (lees: vooruit willen in een paar zaakvakken)
(sociaal, fysiek, verbaal, motorisch enz.)
niet te zwaar maken maar wel duidelijk (hier hebben we het uitgelegd dmv gymles: stel dat je nog sneller door school gaat dan kom je in een klas met echt veel grotere en sterkere kinderen: die willen dan vaak niet met jou samen spelen omdat je dingen nog niet kan: je hoofd kan dan wel wat zij kunnen maar je lijf niet, misschien word je dan ook wel gepest (gebeurd nu al als ie bovenbouwers aanspreekt die dat maar raar vinden) en juffen die het moeilijk vinden om hem leuke en leerzame dingen te geven: en dan uitleggen dat er zoooooveel meer in het leven te leren valt:

wij hebben hem gewoon eens aan tafel gezet, pen en papier erbij en hem voorgetekend:
een hele grote cirkel op een A3 en daar zeg 1/20ste van geel gemaakt en 1/20ste van rood: taal en rekenen.
maar er is nog zoveel meer (leuks :wink: ) te doen: wat zou je willen doen?
en zo hebben we samen de cirkel volgemaakt met spelletjes, fysieke dingen als zwemmen en speeltuin, muziek maken/dansen enz, knutselen, gesprekjes voeren (mini-filosofie), experimentjes doen enz.
zo had ie zelf een beeld van hoe belangrijk dingen zijn en ook zelf inbreng in de "oplossing".
geef haar een pen en stift, kan ze jullie cirkel helpen maken en kan ze meteen zien dat ze echt wel genoeg krijgt :mrgreen:

succes!

edit: ow en haar leren dat vervelen MAG en zelfs MOET is ook een ding 8)
je vervelen is je losmaken, ruimte creeeren voor nieuwe dingen, is je leeg maken en je leeg voelen....
gewoon met je rug in het gras naar overtrekkende wolken kijken.....heerlijk!
en af en toe erg nodig 8)

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 14:49 
Volwassene

Ik zou het idd niet in de schoolse zaken zoeken. Want je gaat versnellen. En uit ervaring kan ik je vertellen dat dat best lastig kan zijn. Dat de cognitieve input wel nodig is weet ik ook uit ervaring. Wat wij onze dochter hebben aangeboden: Schrijfoefeningen (boekjes zijn zat verkijgbaar) vond ze erg leuk. Ze was toen al een jaar versneld en dat kon alleen maar van pas komen dachten we. Veel knutselen en tekenen, mandala's kleuren, ze is op engelse les gegaan (kreeg ze ook werkbladen) en op schaakles (moest ze huiswerk maken uit een werkboek. Hartstikke cognitief en niet schools) Verder heel veel over de natuur, droogbloemen maken en opzoeken welke soort het was, origami en denkspellen.

En bij lekker weer speelt ze eigenlijk vooral lekker buiten met haar vriendinnetjes. Daar leert ze ook heel veel van, vooral op sociaal gebied. Als ze niet de hele dag binnen hoeft te zitten merk ik dat ze ook veel minder om cognitieve uitdaging vraagt. Dan vindt ze haar uitdaging dus in de sociale contacten buiten, maar ook in het motorische (koprollen op de rekstok, klimmen, skaten e.d.)

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 16:57 
Volwassene

Oudste (nu 9) wil thuis nog wel eens iets 'uitdagends' aanpakken, zeker als het op school huilen is met de uitdaging. In groep 3 is ze begonnen met Spaans, in groep 4 kwam Latijn erbij (een zeer altmodische methode... straks in de eerste zal ze weinig last hebben van herhaling :wink:). Verder doen we proefjes van www.proefjes.nl , museumbezoek, speurtochten in de natuur, werken met de microscoop (pantoffeldiertjes kweken is leuk :D), koken etc. Kan ze allemaal ook gezellig samen doen met jongste :D. Werkbladen heb ik haar eigenlijk nooit gegeven, ze loopt immers al genoeg voor.

Jongste (nu 5) heb ik wel een tijdje verveeld met werkbladen... dat was in de periode dat hij thuis zat. Die haalde ik overal vandaan: ouwe Somplex van zijn zus, www.huiswerkweb.nl , Juf Hannah, de leermiddelendatabank van Kennisnet, of ik maakte ze gewoon zelf :mrgreen:. Maar zodra hij weer naar school ging ben ik daar radicaal mee gestopt. Alleen de stickerboeken van de Action blijven voor hem een verslaving, en puzzelboekjes vindt ie ook enig om te doen. Maar die kunnen geen kwaad :wink:.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 18:41 
inactief

De spelletjes van smartgames zijn hier populair alsook schaken, uno, kwartet, monoply junior, 2%, verkeersborden leren.
Met dit warme weer natuurlijk veel in het zwembadje spelen.

op www.vakantieblaadjes.be heb ik voor de twee oudste een pakketje besteld. Is bij mijn ouders toegekomen dus geen idee wat het precies is.

Als de jongste op bed ligt vinden ze het leuk om nog even een werkje te maken. Kan gaan van een werkblaadje maken tot samen een spelletje spelen.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2010, 22:14 
inactief

Als ik het zo lees dat hebben jullie kinderen thuis minder nodig als ze op school voldoende uitdaging krijgen.
Dat wordt dan voor ons even afwachten, want na de zomer wordt ze wel elke dag uitgedaagd.
Dus hopelijk heeft ze dan ook genoeg aan boeken, spelletjes en spelen.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2010, 08:50 
inactief

Hier is het net het omgekeerde. Hoe meer hij uitgedaagd wordt op school, hoe meer hij thuis ook vraagt. Dan moeten we hem echt gaan afremmen. De laatste 3-4 maanden op school kreeg hij zo goed als geen uitdaging meer en hij vroeg ook geen werkjes meer. Terwijl dat voorheen het eerste was wat hij vroeg zodra hij wakker werd.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2010, 09:31 
inactief

Barbamama, oh dat is dus toch nog even afwachten hoe het gaat lopen.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2010, 13:50 
inactief

hier hebben we IQ puzzler en speelt J rush hour op de pc.
Ook lees das lettervos is favoriet.
Dit is al ruim een jaar zijn favo programma.
Hij vraagt nu hij op school ook wat geboden krijgt wel minder om leer dingen thuis maar toch nog steeds wel regelmatig...
Elke avond leest hij trouw 1 of 2 blz voor uit zijn E3 boekjes....

BerichtGeplaatst: 14 jul 2010, 08:06 
inactief

tantepollewop schreef:
Barbamama, oh dat is dus toch nog even afwachten hoe het gaat lopen.

We zijn echt wel benieuwd hoe dat in groep 3 gaat lopen. We maken ons best wel een hoop zorgen eigenlijk. We hebben de indruk de school het niet ziet of niet wil zien.
Nu zijn we aan het twijfelen of we hem zullen laten testen gewoon om te weten hoe en wat, om zelf zekerheid te hebben en om naar de school toe iets op papier te hebben staan. Maar zover zijn we nog niet.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2010, 08:07 
inactief

Geronimo Stilton heeft ook vakantieboekjes.Hele leuke, een serie van een stuk of 5. De eerste is van groep 3 naar groep 4 en de tweede van groep 4 naar groep 5,...

Pagina 1 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende