Het is nu 23 sep 2018, 05:38

Pagina 7 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2017-2018
BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 11:57 
Volwassene

De smart games zijn teruggevonden. XX's tafelgroepje krijgt nu ook vaak moeilijke Loco werkjes. De juf bevestigde dat de indeling was gemaakt op behoefte aan meer uitdaging.

Buddy zei dat ze "toetsen" met de onderwijsassistent die twee kinderen tegelijk meeneemt. En ook dat hij groep 3 sommen heeft gedaan met juf X (de IB'er). Dus er is wel toezicht dat ze niet zomaar wat gokken.

Ben erg benieuwd wat er uit het doortoetsen met de IB'er komt / is gekomen. Vrijdagachtend had Buddy een Loco werkje met optelsommen en toen ging hij mij en de juf vragend aankijken en vervolgens (verkeerd) gokken op de sommen die hij niet uit het hoofd kende. Toen pakje de juf een telraampje en viel het me op dat hij na het opzetten van de som alles hertelt. Dat vind ik nog best een primitieve optelstrategie. Juist omdat hij ook al veel sommen geautomatiseerd heeft ben ik bang dat hij betere strategieën niet meer uit zichzelf gaat ontdekken.

Dus zondagochtend zaten we met wat lego-blokjes en wilde ik hem laten zien hoe hij kon doortellen vanaf het eerste getal (en dan kijken of hij zelf ontdekt dat het handig is om de getallen om te draaien zodat het grootste getal voorop staat). En verdorie, diezelfde sommen waarbij hij vrijdagochtend maar wat zat te gokken, kende hij opeens uit zijn hoofd! Ja, zegt 'ie, want dat had 'ie vrijdag gedaan met juf X (de IB'er). Dus ofwel hij heeft vrijdag bij de IB'er nieuwe dingen geleerd en meteen goed onthouden, dan wel hij stelt zich "opzettelijk" hulpeloos op tegenover de juf.

Hij maakte ook een rare opmerking: "na twee uur ben ik slim". Onder schooltijd niet dus...

Dus ja, ik begin nu heel erg te twijfelen aan wat zijn niveau precies is. Ik hoop dat de IB'er hem goed in the picture krijgt. Ik denk trouwens nog steeds dat 'ie die doortelstrategie echt niet kende en dat we op moeten letten dat het automatiseren niet ten koste gaat van strategieën ontdekken en toepassen.

Laatst bijgewerkt door Pompom op 13 feb 2018, 12:05, in totaal 1 keer bewerkt
Reason: Kindnaam verwijderd

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 11:50 
Volwassene

Fijn dat je zoon nu zijn uitdagingen krijgt, hopen dat het doortellen nu ook goed gaat.

Hier vorige week of was het nou 2 weken terug....(ik zit in een stressperiode met werk/overlijdensgevallen etc etc) oudergesprek, manlief is erheen geweest ik redde het echt niet helaas. Manlief heeft voorzichtig aangegeven dat de kleine man wel wat met lezen bezig is en dat resulteerde uiteindelijk erin dat hij sinds vorige week uitdagender werkjes heeft op leesgebied, nog steeds niet heel uitdagend maar hij vind het leuk en vermaakt zich er goed mee, het begon met het eerste boekje en had in 3 dagen al 2 boekjes uit, vandaag gaat hij voor het verkrijgen van het 4e zei hij.

Juf had wel aangegeven dat ze duidelijk zag dat hij zich soms echt verveelde met oefeningen en uitlegmomenten, dan weet hij het al en dan let hij niet op of gaat hij andere dingen doen. Ben blij dat hij gezien wordt maar nu moet op dat gebied misschien ook wel wat extra ingegrepen worden laat hem maar lekker met een ander vlug kindje gekoppeld worden om een bepaald werkje te maken ofzo. Misschien maakt hij dan ook wat "passendere" vriendjes want met de huidige vriendjes loopt het soms wel flink spaak door het niveauverschil.

Omdat zoonlief geen a voor rekenen had heeft manlief niets gezegd over rekenen maar begin nu te twijfelen of dat niet verkeerd is geweest, gisteren zei hij "mamma ik heb 3 blaadjes van dit blok gebruikt nu heb ik er nog 77 over" en ja het was een blok met 80 blaadjes.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 04:03 
Volwassene

Fijn dat er uitdagendere werk bij jullie zijn!

Geekmum, heb je verder met de IB'er gesproken?

Dit weekend ging jongste eindelijk door de gat bij zwemles. Hij ging nog een meter verder onderwater en verbaast zichzelf volgens mij. Hij had flink angst over zo diep zwemmen, en ook faalangst volgens mij, dus we hebben een avondje met hem geoefend. Hij was heel erg trots op het einde.

Hij wil steeds niet naar school, maar hij heeft wel plezier als hij er is. Thuisbijven en computeren lijkt hem leuker dan school, denk ik. Hij is ook trots begonnen met een nieuwe instrument, de ukulele. Zijn vader is erg muzikaal, en jongste heeft er plezier in de nieuwe les. Heel fijn.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 10:05 
Volwassene

@Vraagteken:

IB'er heeft eerste werkdag na het toetsen gebeld. Ze had nog geen preciese uitslagen. Wel zei ze dat Buddy nog een hoop had te leren, bijvoorbeeld klokkijken. De IB'er schuift aan bij de rapportgesprekken en die zijn na de vakantie. Het rapport zelf komt ook pas na de vakantie.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 02:59 
Volwassene

Geekmum, wat lang wachten he. Maar ja, beter dan niks. Dat er hiaten zijn is niet raar, maar ja, slimme kinderen leren ook snel en kunnen zo klokkijken als het aangeboden is. Jongste heeft een hoorloge (omdat oudste er ook eentje had) en daar is hij mega trots op. Zo leren ze veel onbewust!

Succes met het afwachten! Hopelijk komt er wel een goede plan van aanpak daarna.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 11:29 
Volwassene

Ach dat klokkijken komt wel, als hij er de interesse voor heeft he.

Hier een klein mannetje dat baalt van de schoolvakantie, hij wil leren, al doe je de hele dag leuke dingen dan nog wil hij leren. Dus dan kom je thuis van visite en pakt hij de map die zijn vader heeft gemaakt voor hem met daarin groep 3 reken en leesoefeningen en gaat dat zitten maken. Ook liedjes als "goede morgen allemaal" en de dagen van de week worden dan voluit gezongen.

BerichtGeplaatst: 01 maart 2018, 14:07 
Volwassene

Hier is het nu vakantie. Ik merk ook bij Buddy wat meer interesse in leren. Hier geen werkbladen, dat wil hij dan weer niet. Maar hij wil Spectrangle spelen, hij doet Teach Your Monster To Read op de computer, hij praat veel over rekenen. Hij is bezig met even/oneven getallen, plaatswaarde, vermenigvuldigingen. (Hij snapt het concept: dat het herhaald optellen is, dat het het aantal nopjes is op een lego rechthoek van A nopjes lang en B nopjes breed, de commutatieve eigenschap. Maar hij kan nog niet goed uit het hoofd optellen dus dat herhaald doen lukt al helemaal niet).

Qua klokkijken, volgens mij begrijpt hij een analoge klok best goed. Ik weet niet of het probleem was dat hij dat niet liet zien in de test of dat hij een digitale klok moest afleven. Volgens de tussendoelen van SLO moet dat namelijk ook. Ik merk wel dat ik te snel antwoord geef op vragen over "hoe lang nog", ik moet proberen dat wat minder te doen.

Ik heb het Engels lezen overgenomen van Geekdad. Concentratie en motivatie is niet erg hoog, maar er is vooruitgang te merken en dat motiveert voldoende. En de vanzelfsprekendheid helpt: we lezen elke avond een stukje, en soms kies ik wat we doen, soms kiest hij wat we doen (dan kiest hij voor zinnen leggen met de "monsterkaartjes" met hoogfrequente woorden). De gewone decodable woorden gaan langzaam (ligt ook aan concretatie) maar grotendeels zonder spellend lezen; hij herkent de tweeklanken; hij lijkt weinig problemen te hebben met letters die meerdere klanken kunnen maken (bijv. ow van cow vs grow).

Hij toont weinig interesse in Nederlands lezen. Aan het eind van de zomervakantie ga ik hem de Nederlandse klanken aanleren (voor zover hij ze dan nog niet kent), zodat ze op school een juist beeld kunnen krijgen van de rest van zijn vaardigheden.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 13:24 
Volwassene

Afgelopen vrijdag eindelijk het rapport en rapportgesprek van Buddy gehad. We hadden het gesprek met zowel juf en IB'er.

Ik heb ook het alternatief leerlingrapport gehad met alle toetsen en exacte toetsmomenten. Het waren veel meer toetsen dan ik dacht. Ik dacht dat ze vorig jaar na de M1 meteen de E2 afgenomen hadden, maar nee, de E1 en de M2 zijn allemaal ook gedaan. Dit jaar hebben ze toch de E2 gedaan (de juf zei eerder dat ze de M2 gingen doen, nu deed ze alsof ze altijd al wist dat er 'adaptief' getoetst werd). Rekenen was iets omhoog gegaan, nog steeds een II op de E2 normering. Taal was iets omlaag gegaan, nog steeds een I op de E2 normering. De uitslagen gecorrigeerd voor afnamemoment waren allemaal I of I+. Op fonologisch bewustzijn had hij (in november) ruim een jaar voorsprong en op letterkennis iets minder dan een jaar. Ik kan niet zien aan het rapport of we met een plafondeffect te maken hadden (geen ruwe score of aantal fouten).

De M3 rekenen was één-op-één met de IB'er afgenomen. Daar kwam een III score uit; niet heel betrouwbaar want hij heeft hulp gehad (rekenrekje, stukje instructie). We hebben nog wat gepraat over rekenstrategieën en hiaten, maar uiteindelijk is het plan van school dat Buddy per direct de methode van groep 3 gaat volgen, vanaf het begin, met twee andere kleuters en met de onderwijsassistente uit de parallelklas. En dan volgend jaar instromen in een passende (leerjaaroverstijgende) rekengroep. Daarmee wordt dus ingezet op versnelling van het rekenen. Ik vind het niet ideaal (zo schools), maar beter dan alle verrijking aan zijn eigen juf overlaten. Ik ben erg benieuwd wat Buddy er van gaat vinden. Ik heb gevraagd hoe dat dan moet met schrijven als hij gaan versnellen met rekenen, en de juf zegt dat ze daar in de klas hard mee bezig gaan want daar is nog te weinig aan gebeurd (die indruk had ik ook, dat de andere parallelklas een stuk verder was met boogjes en lusjes tekenen).

Ik heb een aantal signalen van aanpasgedrag genoemd. De juf en IB'er reageerden hier nogal nonchalant op. Het is kennelijk heel normaal dat een kind stopt met lezen in de klas? Nou ja, ik elk geval word ik nu wel geloofd als ik zeg dat Buddy kan lezen. In oktober zei de juf nog (nota bene nadat ik haar vertelde dat hij kon lezen en dat vorig jaar in de klas ook gedaan had) dat Buddy nog helemaal niet aan lezen toe was! Juf en IB'er maken zich vooral zorgen erover dat Buddy te weinig assertief naar klasgenoten is. En daar komt één of andere training voor die op school gegeven wordt (achterstandswijk = veel gerichte subsidies op zoek naar een doelgroep). Ik herken dat gebrek aan assertiviteit verder niet bij neefjes / vriendjes buiten school, maar ik zie wel een hoop sociale angst bij Buddy rondom school. Ik vraag me af in hoeverre gebrek aan assertiviteit naar andere kinderen voort kan komen uit onvoldoende rekkelijk omgaan met schoolregels en (onuitgesproken) verwachtingen van volwassenen. Ik heb verteld hoe hij in paniek raakte toen ik de juf ging vragen naar het traktatiebeleid, of hoe hij een vakantiesouvenir niet durfde laten zien in de kring omdat het speelgoed was en "je mag geen speelgoed meenemen". Anyway, dit is iets wat ik met die trainers moet bespreken. Geekdad heeft zoiets van "baat het niet het schaadt ook niet en hoe meer tijd buiten de klas hoe beter".

De weektaak was "matig" want hij begint er pas aan op donderdag als de juf hem eraan herinnert. Ik heb verzuimd te vragen of iedereen dezelfde weektaak krijgt (ja, ik heb de aftekenlijst gezien). Geekdad zei niets tijdens gesprek maar was thuisgekomen uiterst verbaasd dat kleuters een weektaak en geen dagtaak krijgen. Ik heb Geekdad uitgelegd dat een dagtaak te dwingend zou zijn. Dat kleuters geacht worden schoolse dingen (ik reken al dat fijnmotorisch gefröbel tot de schoolse dingen) uit zichzelf en met enthousiasme moeten doen, zodat wij volwassenen ons niet schuldig hoeven voelen dat we ze niet laten spelen.

Al met al een vrij "tam" gesprek. Geen geklaag van ons en ook geen ongeloof naar ons toe vanuit de juf. Maar er komt verrijking buiten de klas :) Binnen de klas zit hij in een tafelgroepje met de snellere leerlingen. Een individuele aanpak binnen de klas is er niet maar ik denk ook niet dat dat zou werken voor Buddy. Buddy presteert hoog op de toetsen, leest af en toe een MKM-woordje dat in een werkje verstopt zit (maar niet hardop!), heeft plezier in de bouwhoek, en doet het verplichte werk met enige aansporing.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 14:57 
Volwassene

Toch wel apart dat buddy een rekentoets heeft gedaan met hulpmiddelen niet zo best heeft gescoord maar toch daarin uitdaging krijgt. Je zou zeggen dat hij dan eerst wat extra begeleiding moet krijgen in de basis. Aanpassingsgedrag blijft vervelend zeker op die leeftijd, dat merk ik bij ons ook heel erg. Hopelijk hebben de maatregelen van school hun gewenste effect.

Hier was ik vorige week toevallig vroeger bij het plein en zag de kinderen nog net even buiten komen om nog even heerlijk te spelen. Juf kwam bij me staan en we hadden een kort gesprekje. Ik gaf aan dat hij de week ervoor zijn school gemist had en thuis veel werkjes gedaan had (daar zelf om vroeg). Juf gaf aan dat hij ook werkjes leuker lijkt te vinden maar dat hij toch vaak kiest voor de duplo en dat ze hem dat ook gunt omdat dat volgend jaar over is.

Het zat op mijn puntje van de tong om aan te geven dat als het werk uitdagend was dat hij het leuk vind, maar dat hij nou niet echt zit te wachten op werkjes die hij met 2 vingers in de neus kon maken. Maar goed dat lijk ik weer zo'n pusherige moeder dus dat doe ik niet.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 16:45 
Volwassene

@Brenda1978: de rekentoets was de toets van midden groep 3, dus één jaar vooruit. Daar heeft hij met hulpmiddelen een gemiddelde score (III) op gehaald. Zonder hulpmiddelen zou hij inderdaad lager gescoord hebben. Het advies is om de stof van begin groep 3 te gaan gebruiken. Dat past op zich wel bij de toetsuitslag. Ik had gedacht dat hij verder zou zijn met rekenen. Hij snapt al een hoop van plaatswaarde en vermenigvuldigingen enzo. Maar kennelijk gaat het toepassen van de elementaire bewerkingen nog niet zo makkelijk.

Nou ja, het resultaat is dat er verrijking komt, dus dat is mooi. Ik denk niet dat die verrijking er alleen maar op basis van de kleutertoetsen zou zijn gekomen. Ook al is de groep 3 uitslag niet hoog, juist vanwege de wisselvalligheid (op verschillende toetsonderdelen) heeft de school het idee dat het makkelijker is om er nu iets mee te doen dan volgend jaar.

Eind groep 1 had hij een "grotere" voorsprong. Toen deed hij immers ook een toets van één jaar vooruit, de E2, en daar haalde hij een II op.
Dat haalt hij nu nog steeds op die toets. Volgens de kleutertoetsen heeft hij het afgelopen jaar niets bij geleerd. Maar hoeveel waarde moet je daaraan hechten? Ik lees van zoveel kleuters op dit forum die super slecht scoren op de kleutertoetsen. Terwijl Buddy "gecorrigeerd" (omgerekend naar de toets die hij eigenlijk had moeten doen op het betreffende toetsmoment) alleen maar I'en haalt.

En wat herkenbaar, die opmerking van de juf over de Duplo. Volwassenen "projecteren" op kinderen dat spelen leuker moet zijn dan werkjes. Overigens is dat voor Buddy ook echt zo, maar komt dat niet doordat al die werkjes zo veel *hand*werk en zo weinig *denk*werk zijn? Ik hoop dat het rekenen daar verandering in brengt.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 01:56 
Volwassene

Geekmum, wat lekker dat Buddy groep 3 rekenen mag doen met een klein groepje van snelle kleuters. Heel lekker. Fijn dat de school meedenkt en probeert het beste uit Buddy te halen.

Brenda, ook herkenbaar over je duplo verhaal. Elk jaar is voor oudste weer een teleurstelling dat school steeds minder spelen is en steeds meer werk is! Hij verteld jongste vaak hoe leuk het is bij de kleuters, dat je mag lekker spelen. En dan wil jongste alleen maar ook bij de groep van oudste zijn. Nooit tevreden. Als hij graag thuis werkjes doet, prima. Op school zijn de werkjes vaak ook niet op een goede niveau, denk ik in ieder geval.

Deze week krijg ik een uitgebreide gesprek met de IB over beide kinderen. Ze heeft jongste apart getoetst op leesniveau, en we gaan ook hebben over de sociaal-emotionele kant van jongste. Het lijkt allemaal nu goed te hebben, maar dit komt te voorbereiding van onze terugverhuizing naar Nederland. Best spannend om een goed passende school te vinden.

Ook heeft jongste goed gedaan bij zwemles, maar hij mag nog niet afzwemmen. We denken dat de volgende keer zou het wel lukken, hopelijk voor de verhuizing.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 06:18 
Volwassene

Gesprek met de IB'er ging helaas niet door vanwege een onverwachte werkvergadering die ik niet kon missen. Volgende week dan maar.

Maar jongste vertelde spontaan dat hij met de IB'er ging en moest een boek voor elf-jarigen lezen, op niveau 29 van 30. :shock: Hij was natuurlijk super trots, want hij wil zo graag ouder zijn. Zo te horen gaan we weinig problemen hebben in de scholen overtuigen dat jongste volgend jaar bij groep 3 hoort, ondanks een voorkeur voor Engels en leeftijd.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 17:00 
Volwassene

Mijn zoon heeft ook speciale werkjes gekregen in groep 2. In het begin heel leuk, maar later wou hij toch graag "hetzelfde" doen als de andere kinderen. ( wel iets meer uitdaging, maar wel in de klas en met andere kinderen. Bijv kreeg hij in de kring andere vragen en moest hij wachten tot zijn vragen gesteld werden. Andere kinderen moesten hun vinger opsteken als ze het wisten bij de overige vragen.)
Thuis deed hij ook moeilijkere dingen.

Vond de verplichte tijd als groep 2er wel heel postief. Tuurlijk was hij ook wel toe aan groep 3, maar door het wachten was het nog leuker om naar groep 3 te gaan, mèt de andere kinderen. Spelen is gewoon belangrijk.
Het was toen wel te makkelijk voor hem, maar met de uitleg dat dat was om te wennen, was het goed.
Ook werd hij getoetst op waar zijn reken niveau was en of er hiaten waren.
Later kreeg hij dus wel uitdaging. (Groep hoger rekenen en extra rekenuitdaging)

Maar elk kind is anders natuurlijk, dit werkte goed voor ons kind, maar zou voor een ander kind niet kunnen werken.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 07:21 
Volwassene

Lantaarn, fijn dat je je ervaring heb doorgegeven. Eigenlijk denk ik dat jongste het prima zou hebben in groep 2, dus we spreken het allemaal met de scholen. Een hb school waar hij met leeftijdgenoten zit is ook een optie. Zelf vind ik wel heel spannend, want ik wil het gelijk goed krijgen.

IB'er heb ik tussendoor vandaag kunnen spreken. Ze heeft de resultaten van jongste. Bij een leesniveau van een zeven jarige had hij 100 procent, ook begrijpend lezen. Bij leesniveau van een 10 jarige had hij 100 procent, maar de begrijpend lezen vragen waren te moeilijk. Hij heeft meer dan 90 procent goed bij de leesniveau van een 11 jarige. Heel goed dus.

Zij is van overtuigd dan allebei de kinderen flink uitdaging nodig hebben, ook jongste. Vandaag in de klas heeft hij een verhaal van een paar zinnen geschreven, en zijn juf was erg blij mee.

We nemen alles mee, en we laten de scholen meekijken en horen wat hun ideeën zijn. En eind van de vakantie is ook de iq test, dus dan weten we meer.

We kunnen erg naar uit om terug naar Nederland te komen, maar verhuizen is een gedoe!

BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 10:53 
Volwassene

Ah geekmum ik snap hem. Vraag me trouwens af wat voor rekenwerkjes het om gaat, als ik mijn kleine man soms hoor rekenen vraag ik me ten zeerste af of dat groep 2 rekenen is.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 15:28 
Volwassene

Trouwens, ik zie hier op het forum nog wel eens wat voorbij komen over spelen. Dat volwassen dat belangrijk vinden, terwijl sommige kinderen liever werkjes doen....
Ik zie die werkjes in de kleuterklas ook als spelen.
Gaat mij erom dat een kleuter de vrijheid krijgt om zelf te beslissen. Dat hij soms of zelfs een langere periode kiest voor werkjes en dan ineens weer wat anders wil.
Dat ze niet stil moeten zitten, maar stil mogen zitten.

Maar zoals gezegd zijn er uitzonderingen die zich niet prettig voelen bij de andere kleuters.
Meestal geven zij dat ook zelf wel aan - geen aansluiting

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 07:56 
Volwassene

Dat hele spelen hangt erg van een kind af he, mijn zoon speelt heel graag en als hij er dus voor kiest om te spelen dan is dat voor hem de juiste keuze denk ik dan maar. Wat me wel opvalt is dat het uitdagender werkje door meer kinderen wordt gedaan alleen hij vliegt er doorheen en de meeste anderen niet. Maar omdat nu steeds meer kinderen het werkje doen, er zitten immers ook (bijna) 6 jarigen in de klas, mag mijn zoon het minder vaak doen want aan dat werkje mogen maximaal 2 kinderen per keer werken. Dan kan hij wel weer kiezen om een ander werkje te gaan doen maar dat vindt hij dan niet interessant genoeg, tja en dan kiest hij ervoor om te spelen.

We proberen hem thuis weleens uit te dagen....niet met werkjes maar meer met tussendoor vragen stellen. Zo ook gisteren we waren bij oma en hij had van ons op zaterdag pionnen gehad, er zaten er 4 in een setje en hij had 3 setjes gehad (voor het buiten spelen). Hij vertelde oma dat hij 12 pionnen had, toen zei mijn man "maar hoeveel heb je er nodig?" kleine man riep "wel 20!" Vervolgens onze vraag "hoeveel setjes heb je dan nog nodig", we hoorden zijn hersenen kraken maar na een poosje kwam het antwoord "2!"

Ik vind het knap voor een 5 jarige.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2018, 01:18 
Volwassene

Lantaarn, juist wat je zegt: kleine kinderen moeten vrijheid hebben om te kiezen wat ze graag willen doen. Voor sommige kinderen zijn werkjes erg leuk, en dat is toch eigenlijk best lekker. Jongste is bijvoorbeeld ook meer schools dan oudste op dezelfde leeftijd. Oudste wou het liefst constant spelen, terwijl jongste zit naast me woordjes te schrijven of een tekening te maken en doet veel werkjes uit zichzelf op school. Iedere kind is anders, en een kind die kiest werkjes is ook niet vreemd.

Brenda, lekker dat het hoofdrekenen en uitpuzzelen zo goed gaat. Het is leuk om te zien je kind ergens over puzzelen.

In middels hebben we twee gesprekken met de IB'er en een gesprek met de juf van jongste. Alles loopt prima op school, en we hebben een mooie rapport om mee te nemen naar scholen in Nederland. De IB is vrij overtuigd dat allebei de kinderen zijn (hoog)begaafd, en dat weten ook na de vakantie want ze leggen ook allebei een IQ test af. Wordt een drukke, nuttige reis.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2018, 15:42 
Volwassene

Ik lees ook al een tijdje mee maar hier niet zo duidelijk voorsprong als bij de meeste van jullie.
Dus hield mij een beetje stil :wink:

Ondertussen nemen de signalen dat het niet zo lekker gaat alleen maar toe thuis. ( heel veel boos, aanhankelijk, veel buikpijn, niet kunnen slapen omdat zijn hersenen te veel denken) ook steeds vaker signalen van andere plekken zoals de logo en zwemles dat hij alles wel heel erg snel op pakt , verbanden legt etc etc
Zeer herkenbaar van onze oudste die 145+ is getest.

Lastige is dat zl2 duidelijk taalproblemen heeft en daarom ( dat denken we iig) op schools vlak niet zo voorsprong heeft
Wel goed gesprek met de juf gehad, zij vind dat hij op zowel taal als rekengebied zeker het goed doet. Er zijn zat kinderen die een stuk minder nog kunnen ( wat ook helemaal goed is want dat hoeft ook nog niet) hij scoort dus toch bovengemiddels daarin.
Hij kent echter nog niet alle letters, begrijp het hak en plak principe heel goed en leest ook op die manier.

Allemaal niet echt opvallend natuurlijk voor groep 2. Onze oudste las met 5 jaar al op E4 niveau toen hij naar groep 3 ging en was met 6 jaar avi uit.
Dat is dan duidelijk qua voorsprong natuurlijk.

De juf nam ons verhaal heel serieus en gaat ook echt kijken hoe ze hem wat meer kan uitdagen, qua rekenen ook kijken hoe veel verder hij daarin al kan, meer smartgames aanbieden ed.
En hij mag elke week in groep 3/4 lezen en werken in de ochtend ( gewoon op zijn niveau hoor maar hij vind het erg fijn en leuk om daar te werken, hij neemt het heel serieus)
Is ook een school met HB expertise ( oudste zit op de HB afdeling) maar lijkt mij door zijn taalproblemen ( kans is groot dat hij ook dyslectie heeft) wel lastig.

Hoe worden jullie kinderen uitgedaagd naast rekenen en lezen ed??

BerichtGeplaatst: 31 maart 2018, 12:48 
Volwassene

Vlindertje, wat fijn dat jongste naar groep 3/4 kan gaan om werkjes te doen. Het klinkt als een fijne school die goed meedenkt over je jongste. Het is zeker een puzzel, met een slimme kind die waarschijnlijk dyslexie heeft, en een school met hb ervaring is misschien het beste plek die jullie zouden kunnen kiezen.

Voor uitdagen buiten taal en rekenen denk ik gelijk aan strategisch denken, door bijvoorbeeld spelletjes samen spelen. Jongste vind smart games erg leuk bvb. Maar ja, jongste is erg schools, dus we proberen juist veel vrij spelen en beweging aan te moedigen.

Met de verhuizing binnenkort hebben we vier scholen al gezien. De hb scholen vielen tegen eerlijk gesproken, maar alle scholen zijn bereid om jongste in groep 3 volgend jaar te laten starten. We denken het school te hebben gevonden, maar we gaan bij nog één school volgende week.

De kinderen hebben zo een zin in verhuizen dat jongste is teleurgesteld dat we tot de zomer moeten wachten. Alles dus goed!

Pagina 7 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende