Het is nu 23 sep 2018, 05:37

Pagina 6 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2017-2018
BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 00:58 
Volwassene

Gigi, het hangt natuurlijk af van de school, maar bij rijkere scholen met hoogopgeleide ouders zou er wel kinderen in de klas zijn die al goed kunnen lezen (maar niet allemaal). Hier komen er best vaak kinderen halverwege het jaar instromen, met zo goed als geen Engels, en de snelle kinderen pikken lezen in het Engels zo op. Maar ik kan me voorstellen dat het heel spannend is!

Jongste had zijn eerste officiele Nederlands zwemles vorig week. Zijn schoolslag is prachtig en hij kan goed afstanden maken, maar hij vond de gat heel erg eng. Daarna wou hij niet meer mee doen. Hopelijk gaat het volgende week iets beter als alles minder nieuw en spannend is.

Jongste is in middels een rekenwonder. Hij kan sneller rekenen dan zijn broer van twee jaar ouder en loopt rond dingen zeggen zoals, "99+99 is 198!" en "59+59 is 118!" Onze oppas vindt dit volgens mij een leuke party trick voor hem en vraagt hem vaak rekenvragen. En hij vindt het ook alleen maar mooi ... vooral iets beter zijn dan zijn grote broer ...

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 12:03 
Volwassene

Leuk dat de jongste zo lekker aan het rekenen is en dat het zwemmen zo goed gaat.

Hier was deze week de cito en meneer vond het makkelijk, maar ik geloof dat alle kindjes het wel makkelijk vonden, ze doen de cito klassikaal wat me bij kleuters niet handig lijkt. Thuis vindt kleine man het ook leuk om werkjes te doen maar dan moet je de werkjes wel goed uitleggen want anders doet hij totaal iets anders als dat de opdracht is. Zwemles gaat hier ook super, de groep van 12 is gesplits in 2 groepen van 6 en dat zorgt ervoor dat het ineens heel snel gaat met het leren zwemmen. Afgelopen week het gat ook geoefend en toen ging het gat bij hem zelfs op de laagste stand en op afzwemdiepte. Schoolslag verdient nog wel wat oefening en kan hij niet zonder kurk, maar op de rug gaat het wel heel goed.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 18:47 
Volwassene

Bij de kleuters worden de vragen voorgelezen. Kinderen kunnen het dus niet in hun eigen tempo doen. Daarom wordt de toets klassikaal of in groepen afgenomen

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 jan 2018, 02:49 
Volwassene

Vaak hebben ook de kleuters niet allemaal even veel aandacht voor de CITO. Je moet de scores dan echt met een korreltje zout nemen.

Oudste had op de kleuter CITO onder gemiddeld (IV), dus we dachten dat zijn woordenschat flink achter liep. Het bleek dat hij gewoon niet zo veel zin in de test had en heeft er niet echt opgelet. Het volgende jaar kreeg hij een I, en zijn woordenschat is niet zo veel verandert. Wel was hij een jaar ouder en had vaker examens gehad.

Berichttitel: per
BerichtGeplaatst: 23 jan 2018, 11:16 
Volwassene

Pff, ik sprak Buddy's juf er even op aan dat hij vorig jaar de groep 2 Cito's al had gemaakt en dat ik het zinvol zou vinden als hij voor rekenen de M3 zou doen om meer informatie te krijgen. Ik kreeg een vreselijk vooringenomen reactie terug... Hij moet gewoon de M2 doen. En alleen als dat heel goed is of als ze aanwijzingen hebben dat 'ie meer kan gaan ze verder. Ik herhaal dat ik denk dat 'ie meer kan. Nee, juf zegt dat hij eerst heel goed moet scoren. Nou vooruit, juf zal overleggen met de IB'er, dat is dan de enige toezegging. Maar ja, IB'er gaat toch uit van de hulpvraag van de kleuterjuf.

Ik vind dat zo'n vreselijk vooringenomen reactie. Mijn observaties als moeder tellen niet. Observaties van de leerkracht van vorig jaar tellen niet. De toets van vorig jaar telt niet. Alles wordt overrulet door de eigen observaties van deze juf. Juf weet niet dat Buddy kan lezen en Buddy wil dat graag zo houden, ik kan verder geen reden uit hem krijgen. Terwijl ik juf gewoon verteld heb dat Buddy kan lezen. Maar alles wat niet haar eigen plaatje bevestigt, gaat het ene oor in, het andere oor uit.

Ik zit nu op twee gedachten te hinken. Enerzijds de IB'er aanspreken om te vragen over het algemene beleid bij rekenvoorsprong in groep 3 (verbreden of versnellen) om zo "per ongeluk" te komen op de aankomende CITO toets van Buddy te komen. Anderzijds de testuitslag afwachten en dan via de IB'er een gesprek aanvragen. Als de juf allemaal oneigenlijke conclusies gaat verbinden aan die kleutertoets, dan kan ik dat spelletje ook spelen. Als 'ie een I haalt dan zal de grafiek nog steeds afbuigen en mag de juf uitleggen waarom Buddy's ontwikkeling vertraagt (is natuurlijk gewoon het testplafond maar ik doe net alsof ik dat niet weet...), en als de score omlaag gaat dan is het oorlog: "Gefeliciteerd juf, Buddy heeft zich helemaal geconformeerd naar je verwachtingen. Hij is gestopt met lezen en nu is 'ie ook nog eens gestopt met rekenen."

Ik wil hem trouwens nu niet getest hebben met lezen. Ik weet dat 'ie 'slurf' en 'sprong' en 'olifant' kan lezen, maar met de DMT/AVI gaat hij nooit voorbij de eerste kaart komen omdat hij de ie/oe/eu niet kent. Vorig jaar kende Buddy de lange klinkers, maar het zou me niet verbazen als de oo/ee intussen op z'n Engels gaan.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 03:31 
Volwassene

Geekmum, wat frustrerend. Deze gevechten heb ik gehad toen met oudste, en ik heb het grotendeels opgegeven. Bij ons was de juf ontzettend lief maar het doortoetsen was niet mogelijk vanwege het systeem. En ja, de vraag is wat doet de school met de informatie. Heeft de IB'er al aangegeven dat met een groep 3 rekenen test dat Buddy iets extras zou kunnen krijgen in de klas? Zo niet, dan zelfs na het vechten voor testresultaten ben je nog niet verder.

In jouw geval zou ik bij de IB'er eerst en aankaarten dat je denkt dat hij moeilijkere werk nodig heeft voor rekenen. Daar kom je inderdaad op de CITO uit en kan ze gelijk doorgeven of het zinvol of niet is.

Bij jongste krijgt hij niks speciaals in rekenen. Hij doet mee met de andere kinderen, in de hogere groep die beter nummers herkenen. Hij klaagt er niet over en vindt het volgens mij best leuk. Voor die reden, en ook omdat zijn voorsprong zo groot is dat hij niet echt uitgedaagd zou worden van groep 3 rekenen, vraag ik niet voor moeilijker werk voor hem in rekenen.

Qua lezen is het ook zo gegaan bij oudste. Hij kon alles lezen dat hij had gezien, maar verzonnen woorden om zijn technisch lezen te toesten was toen veel moeilijker. Als hij die letter constructies in de klas kreeg, verdween het probleem en ging hij probleemloos door de Engelse DMT variant. Inderdaad even afwachten, want als de juf er moeilijk over doet, wil je niet dat ze dan ook zwart op wit bewijs heeft dat Buddy "niet kan lezen."

Is er een manier om thuis uit te vinden wat jongste zou scoren op een DMT? Zijn er voorbeeld kaartjes ergens?

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 09:30 
Volwassene

Kleine man herkend ook woordjes dat hij heel goed want hij herkend ook alle namen van de kinderen in de klas. Hij weet ook precies wanneer alle 25 kinderen jarig zijn en op welke volgorde dat is (namen, met foto's en geboortedata hangen in de kast op een rij op volgorde van verjaardag).

Daarnaast leest hij ook, en met lezen bedoel ik echt lezen dus letter voor letter lezen ie, oe, ee, oo enzo kent hij ook au en ou en ei denk ik niet. Maar hij weigert.

Doet ook rekensommetjes en is steeds op zoek naar het hoogste getal dat er is....maar ja dat bestaat volgens mij niet.

Vraag me af wat er uit de kleutercito is gekomen. Aan de ene kant wil ik meer uitdaging voor hem in de klas aan de andere kant krijgt hij die volgend jaar misschien wel in groep 3 en kan hij lekker meegaan met de rest van de klas. Ik heb niet het idee dat hij op leesgebied erg is gegroeid ten opzicht van toen hij naar school kwam.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 17:34 
Volwassene

Juf sprak me vandaag aan dat ze heeft overlegd en dat Buddy sowieso de M2 mee gaat doet en dat "ze er nog niet uit zijn" over de M3.

Ik weet niet of dat betekent dat ze het oneens zijn (dat de IB'er vindt dat hij de M3 moet doen maar dat de juf mij niet wil laten weten dat ze overruled is) of dat ze allebei vinden dat meer informatie (die M2) nodig is.

Ik denk dat ik toch maar de IB'er meer rechtstreeks op dit onderwerp aanspreek. Dat ik het raar vindt dat er twijfel bestaat of Buddy de M3 rekenen mag maken en dat dat wat betreft de juf van de uitslag van de M2 gaat afhangen. Dat ik sinds de toets vorig jaar (II op de E2 maar niet aan het eind van het jaar maar kort na het M1 afnamemoment ) veel groei heb gezien in Buddy's rekenvaardigheden, dat ik op basis van die groei en obv de uitslag en het afnamemoment van die E2 denk dat de M3 noodzakelijk is om inzicht te krijgen in Buddy's rekenniveau , dat dat sowieso moet gebeuren ongeacht M2 uitslag. En BTW, dat ik me geen enkele M2 uitslag kan voorstellen die geen vervolgvragen oproept. Dat is bij deze een signaal wil afgeven dat ik denk dat Buddy meer kan dan de kleutertoetsen kunnen meten, en dat ik nav de reactie van de juf me zorgen maak of Buddy zich nog wel laat zien in de klas.

En tja, wat ik wil... dat hij cognitieve uitdaging krijgt, het maakt me niet uit waarin, en dat hij de rest van dit jasr daarvoor uit de klas gehaald wordt. Want in deze klas gaat het niet lukken. En dat hij volgend jaar een nieuwe start maakt in een nieuwe groep met een leerkracht die op basis van goed doortoetsen precies de juiste verwachtingen stelt en waarbij de klas zo is ingericht dat het volstrekt normaal is dat hij eigen werk krijgt en dat hij daarin niet de enige is.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 18:49 
Volwassene

Hmm vandaag stojte schoenen aangedaan en een avi m3 boekje gekocht en gestart te lezen met de kleine man. Woord voor woord (spelled) sommige woorden in 1 keer 2 bladzijden gelezen.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 21:15 
Volwassene

Het is toch wat die groep 2.

Onze zoon zit in groep 2. Al vanaf het begin van het schooljaar zijn er twijfels of hij groep 2 over moet doen of dat hij naar groep 3 moet. Enerzijds is hij sociaal erg jong, anderzijds best slim. Aldus de lb.

Nu kan hij al erg goed lezen op m3 niveau. Hij heeft een boekje meegenomen naar school. De eerste keer zei de juf dat hij zijn boek in zijn tas miest stoppen. Volgens onze zoon micht hij het niet lezen in de klas. Dat hoefde allemaal nog niet. De dag erna (bij de andere juf) mocht hij voorlezen aan de klas. Wat was hij trots, maar de juf ook.

Ik hoop dat ze nu eindelijk eens inzien dat onze zoon juist erg voorloopt ipv elke keer twijfelen.

Vorige week cito taal toets gehad, ben benieuwd wat daar uit komt. Rekenen moet hij nog doen.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 01:01 
Volwassene

Boyzmom, fijn dat goed afgelopen is met de andere juf en lezen. Leuk dat hij zo trots was! Het is toch jammer dat sommige juffen begrijpen niet dat kinderen vroeger kunnen lezen en er veel plezier aan hebben.

Geekmum, zeker een beetje verwarrend over de CITO. En als hij al een keertje doorgetoetst was, is het toch logisch dat het nog een keer zou kunnen.

Brenda, lekker dat het goed loopt met lezen!

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 10:23 
Volwassene

Nou lekker dan boyzmom dat ze praten over achterlopen terwijl hij al leest. Of bedoelen ze dan misschien motorisch / sociaal? Nou een beetje vaag dus.

Hier net de cito scores binnen. Taal een A en rekenen een B, gisteren weer lekker met hem gelezen dus taal een A dat klopt vast wel hahaha. Kreeg vorige week wel tussen neus en lippen door te horen dat hij motorisch niet zo sterk is, dat was even slikken, want volgens mij bedoelde ze echt fijn motorisch maar als ik dan thuis kijk en hem zie priegelen met ministukjes lego en hem bezig zijn met klimmen en klauteren denk ik dat motorische is eigenlijk best goed.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 01:14 
Volwassene

Brenda, fijn dat de CITO goed waren! Oudste liep ook achter qua fijne motoriek, omdat hij niet graag knutselde of tekende. Wel vond hij doolhoven erg leuk, dus ik heb voor hem toen een doolhof boekje gekocht. Helaas heeft heel veel Lego bouwen zijn handschrift niet veel verbetert, maar hij is in middels ontzettend goed met bouwen. Heeft je zoon al de juiste schrijfhouding?

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 15:09 
Volwassene

Mijn zoon is tegenwoordig gek op die cijferpuzzeltjes (waar hij lijntjes moet tekenen tussen de cijfers en er een tekening uit komt) ik denk dat ik eens ga kijken naar zo'n puzzelboekje voor hem. Meestal heeft hij wel een pengreep ja, maar soms ook totaal niet.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 09:11 
Volwassene

Manlief heeft een groep 3 rekenwerkje geprint voor zoonlief. Het is er een met dobbelstenen. Hij schrijft de getallen niet zo netjes en soms in spiegelbeeld maar ik begrijp wat hij bedoeld en dat doet hij dus best aardig. Nu kun je met dobbelstenen natuurlijk goed "tellen" dat is makkelijk.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 20:53 
Volwassene

Het is een gekkenhuis op school. In een parallelgroep staat een onderwijsassistent structureel voor de klas. Directrice en IB'er staan voor de klas vanwege ziekte. Meerdere keren geprobeerd de IB'er te spreken (of ueberhaupt te vinden) 's ochtends maar niet gelukt. Intussen ontdekt dat de andere (nieuwe IB'er) intussen onderbouw doet, dus uiteindelijk die maar gemaild over het doortoetsen. Ik wil dat toetsen natuurlijk niet zomaar, dus ik had ook in de mail gezet dat ik me zorgen maak over mogelijk aanpasgedrag, en voor mezelf (niet in de mail) een lijstje gemaakt van signalen en risicofactoren voor aanpasgedrag.

Ik had dus net dat lijstje gemaakt, maar dat lijkt opeens alweer achterhaal, in positieve zin! Deze week is er abrupt wat veranderd in het aanbod en Buddy reageert daar positief op. Ze hebben nieuwe tafelgroepen. Bij Buddy's tafelgroep zag ik dinsdag (maandag was gym) drie totaal verschillende werkjes liggen ipv allemaal dezelfde werkjes. Buddy noemde deze week ook een puzzel van vorig jaar die "terug" was. Buddy zei vandaag dat sommige kinderen een andere weektaak hadden dan andere kinderen (alleen groep 2 kinderen hebben weektaken) en dat hij woorden aan plaatjes moest koppelen. Geekdad zei dat er vandaag ook een Loco werkje bij Buddy's tafelgroep lag met woorden/plaatjes en dat Buddy dat werkje koos ipv de iPad. Fantastisch. Twee weken geleden zei Buddy nog dat hij niet wilde lezen op school en dat ik niet tegen de juf mocht zeggen dat hij het kon. Maar kennelijk heeft de juf toch ontdekt dat Buddy kan lezen en is Buddy prima bereid iets te doen waarvan de juf denkt dat hij het kan.

CITO's zijn nog bezig. Alle kleuters doen het individueel op de computer, dus geen gedoe met een voorlezende juf en kinderen die moeten bijhouden waar ze zijn op het antwoordblad.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 15:59 
Volwassene

Oh echt veel beter dat ze het individuee op de computer maken! Hier nog wel een voorlezende juf.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 16:43 
Volwassene

Citaat:
Oh echt veel beter dat ze het individueel op de computer maken! Hier nog wel een voorlezende juf.
Voor mijn kinderen zou dat ook prettig zijn geweest. Ik hoor op scholen echter ook dat ze stoppen met digitaal afnemen omdat kinderen gewoon klikken zonder echt na te denken. Als ze de vraag niet goed hebben gehoord of afgeleid zijn is er niemand die dat merkt en gaat de toets gewoon door. Op sommige scholen zijn de resultaten bij papieren afname beter dan bij digitale afname.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 02:30 
Volwassene

loekie schreef:
Ik hoor op scholen echter ook dat ze stoppen met digitaal afnemen omdat kinderen gewoon klikken zonder echt na te denken. Als ze de vraag niet goed hebben gehoord of afgeleid zijn is er niemand die dat merkt en gaat de toets gewoon door. Op sommige scholen zijn de resultaten bij papieren afname beter dan bij digitale afname.

Bij ons wordt de CITO niet digitaal gedaan, maar de Engelse "versie" voor kleuters wel. Maar dan is het een-op-een met een juf en de computer om juist dit probleem voor te komen. De computerversie wordt makkelijker or moeilijker op basis van goed of fout antwoorden, maar de juf tikt het antwoord in. Veel kinderen zou inderdaad snel denken dat de toets een computerspeeltje is en zou flink doorklikken zonder na te denken. De oudere kinderen in groep 3 en 4 bij ons hebben wel zo een toets op de computer zonder begeleiding, en de juffen spreken ze altijd vooraf aan over niet alleen maar door te klikken zonder te denken.

Geekmum, dat klinkt inderdaad een beetje gek op school, maar wat heerlijk dat Buddy betere en leukere werk krijgt!

Hier beheerst een flinke griep helaas. Bijna alle de vrienden van jongste zijn nu in middels weer gezond, maar maandag is voor de jongste de vierde dag school die hij mist van de zieke. Wel heeft hij heel veel DuckWorld gespeeld op de computer en is hij heel trots op zijn zeepkist race vaardigheden tegen Kwik, Kwek, en Kwak!

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 14:40 
Volwassene

Ik heb van de IB'er in elk geval de toezegging binnen dat Buddy de M3 Rekenen gaat maken.

Ze gaf een algemeen verhaal dat leerlingen de toets krijgen die aansluit bij het gegeven onderwijsaanbod, en dat ze doortoetsen bij "ruim voldoende" scores. Ik ben benieuwd of er straks meerdere groep 2 kleuters doorgetoetst gaan worden zonder dat de ouders daarom gevraagd hebben... Lijkt me een lastige, groep 2 CITO toetsen zijn volgens mij een heel slechte voorspeller van groep 3 CITO toetsen, en dat is precies waarom ik ben gaan zeuren voorafgaand aan de toets.

voorsteltopic

Pagina 6 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende