Het is nu 22 aug 2018, 09:07

Pagina 5 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 2 2017-2018
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 14:04 
Volwassene

Buddy is twee keer ziek geweest deze week dus ik heb wat tijd één-op-één thuis met hem doorgebracht en heb weer een beter beeld van waar hij nu zit met schoolse vaardigheden.

Net voordat hij ziek werd kwamen de iPads (eindelijk) in de klas en kregen we de login voor rekentuin en taalzee meer naar huis.

Kleuren is erg verbeterd, hij had bijvoorbeeld zo'n Lidl vouwschoentje voor meer dan de helft netjes ingekleurd. Ik had een eerste voortgangsgesprek met de fysio moeten hebben maar dit is niet doorgegaan wegens ziekte (dat gesprek zou op de praktijk zijn en dan zou ze ook metingen aan de grove motoriek gaan doen waaronder spierkracht; ik wil niet onterecht een behandeltraject in omdat Buddy zo'n test laat doen terwijl hij ziek is). Ik hoop dat de fysio kan komen met een plannetje voor schrijfonderwijs in de klas.

Rekentuin vindt Buddy erg leuk. Ik merk bij de telopdrachten dat hij met name de dubbelingen (4+4) al geautomatiseerd heeft. Stipjes neergelegd in rechthoeken doorziet hij zonder tellen, de dobbelsteen-5-structuur gek genoeg nog niet. Dat zal wel door de lego/duplo komen, daar telt hij ook altijd het aantal nopjes, en hij weet ook welke vermenigvuldiging bij die rechthoeken hoort. Ik vind de instructie en feedback van rekentuin tegenvallen, feedback op foute antwoorden bestaat enkel en alleen uit aangeven wat het goede antwoord is, en de filmpjes lopen achter op het niveau van de aangeboden opgaven, die vertellen het kind wat het al kan maar niet hoe hij nieuwe opgaven moet aanpakken. De filmpjes vindt hij maar stom (met name de dingen die grappig bedoeld zijn), een heel saai serieus filmpje van Kahn academy vond 'ie veel leuker (maar hij zal het toch ook in het Nederlands moeten leren). Buddy vindt die plantjes die steeds groter worden en het sparen voor medailles en prijzen fantastisch.

Taalzee. Buddy maakt alle auditieve opgaven mbt fonologisch bewustzijn foutloos. Letterkennis is al best ver, wel wat interferentie vanuit het Engels. Woordenschat is ook weer zo maf... alle opgaven met plaatjes die kan hij, het zijn hele makkelijke opgaven, en het programma weet dat hij dat kan. Dus krijgt 'ie af en toe een opgave met geschreven (niet voorgelezen) synoniemen. Die geschreven opgaven zijn qua woordenschat nog steeds op kleuterniveau maar qua technisch lezen hartstikke moeilijk. Die doet 'ie dan fout en dan krijgt 'ie weer een serie plaatjesopgaven waarvan de woordenschat op peuterniveau zit. Dat is dus vrij zinloos. Als hij dat programma de rest van het jaar nooit meer doet, vind ik dat prima.

Het lezen in het Engels stagneert, Buddy komt niet tot vloeiend (niet-spellend) lezen en het zinnen lezen is daarom erg frustrerend. Ik vind dat Geekdad het verkeerd aanpakt, hij helpt veel te weinig als Buddy vastloopt en "dwingt" Buddy om verschillende klanken te "proberen", maar hij (Geekdad) kan niet opsommen welke klanken Buddy bij welke lettercombinaties zou moeten proberen. (Niet alleen kan hij het persoonlijk niet, hij gelooft dat zoiets niet eens mogelijk is!) Buddy slaat vaak helemaal dicht na een vastloper en daarna is er veel strijd om verder te gaan. Dus ik heb erg de neiging om me er mee te bemoeien. Ik heb woordrijtjes gemaakt met kleine verschillen tussen woorden (mum-mud-mad-dad) en dat vindt Buddy erg leuk om te doen, maar Geekdad heeft de eerste fouten al gevonden in mijn lijstjes (bijv. "food" rijmt niet met "wood"). Geekdad zal iig voor sinterklaas het boek Uncovering the Logic of English krijgen.

Bij zwemles mocht Buddy voor de tweede keer naar het volgende badje en daarmee is hij de vlotste van het groepje waarin hij gestart is. En dat wrijft hij er nogal in bij een jongetje van de BSO dat hij "ingehaald" heeft. Ik weet niet zo goed hoe ik hem moet uitleggen dat 'ie dat niet moet doen...

voorsteltopic
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 14:31 
Volwassene

Buddy gaat dus lekker zijn eigen tempo. En ja dat inwrijven is niet leuk voor het andere jongetje. Ik merk hier thuis ook frustratie als iets niet snel genoeg gaat.

Mijn zoon heeft last van het tegenovergestelde een jongetje wat nog in beginfase badje 1 zit loopt de hele tijd te roepen dat hij al in badje 2 zit, mijn zoon zit in eindfase badje 2 en volgens mij al badje 3 maar ze houden het niet zo duidelijk bij omdat het zwemmen via school is. Badje 3 is o.a. afbouwen hulpmiddelen en hij heeft inderdaad hulpmiddelen ingeleverd. Hij vraagt mij steeds waarom zijn vriendje zegt dat hij in badje 2 zit.....tja ik weet het niet. Zijn vriendinnetje doet dat ook en hij vind het maar lastig, verteld dat ze veel meer stickers heeft als hem, een nieuw bed krijgt en televisie en dat ze in groep 2 zit en nog veel meer wat ik niet meekrijg. Alles is gejokt en daar heeft hij echt last van want hij doet niet aan jokken en gelooft dus alles wat ze hem vertellen.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 19:48 
Volwassene

Na de kerstvakantie mag dochter beginnen in de hb klas :D

Dochter gaat ook zo snel met zwemmen!
Ze meet zich gelukkig niet erg zo met anderen.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 01:29 
Volwassene

Heerlijk, Launie! Hopelijk is het een goede overstap.

Brenda, lekker dat zwemmen ook goed loopt. Jongste is ook erg competitief en vergelijkt veel, dus we praten vaak over dat kinderen leren dingen anders. Wat voor de ene makkelijk is, kan moeilijk zijn voor een andere. Het dringt niet door, maar ooit??

Geekmum, lees je nog veel voor in het Engels? Jongste heeft met name veel geleerd door te kijken en luisteren als ik of mijn man ging voorlezen. We proberen een vinger onder de woorden te doen, en dat volgt jongste nog steeds (meer dan oudste toen, dus het wisselt hoe veel een kind er aan heeft).

Ook een variatie op wat je doet is vaak gedaan in de klas bij jongste: mad, dad, dam, ham, him, hit, sit, sat, set, pet, pit, pot, cot ... Het is een hele goede manier om de kinderen te leren. In zijn klas beginnen zo met lezen en dan gaat het gauw naar schrijven. Het kind schrijft "mat" en moet het veranderen naar "mad" en zo voort. Vooral het horen van de klank op het einde van het woord is moeilijk.

Het is ook wat om twee talen door elkaar te leren, en misschien zit hij nu in een consolidatie fase waar hij nog wat meer automatiseren voordat het vlot word. Is ook normaal. Hij klinkt goed te leren op de rekentuin en taalzee!

De school van onze kinderen heeft ook een abonnement op een soort rekentuin, maar dan natuurlijk in het Engels. De klas van jongste ligt er net buiten, maar het was niks voor hem als zijn grotere broer iets leuks op de iPad mocht en hij niet, dus ik heb voor hem ook maar een abonnement gekocht. Hij is heel blij, en ik ben ook erg tevreden met de programme.

Dit weekend zijn een paar Nederlandse families bij ons geweest, en na flink wat zingen kwamen Sinterklaas met drie Pieten! Er lagen echt overal pepernoten, maar het was reuze gezellig. Jongste kreeg van de Sint een Speed Champions Lego setje, en hij was heel (heel, heel) trots dat hij een Lego setje voor seven jarigen zelf in elkaar kon zetten.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 18:58 
Volwassene

@Vraagteken: Geekdad leest bij bedtijd voor in het Engels, dus dat is om de andere dag. Hij leest "Story of the World" en het niveau daarvan is echt te hoog om mee te lezen (ook best kleine letters) maar qua begrijpend luisteren is het een heel groot succes. Twee talen tegelijk is inderdaad lastig, daarom doen we zo min mogelijk aan Nederlands, want mijn gevoel is dat als we onze aandacht verdelen, dat we dan twee keer zo lang tegen die automatiseringsproblemen aanhikken, en als we die problemen in het Engels overwinnen, dat hij dan in het Nederlands snel op hetzelfde niveau kan komen (met gerichte aandacht voor de letters).

Nou ja, als wij het 'm goed aanleren. Stiefdochter (niet bij ons wonend) heeft het Engels (on Engeland) nog vanuit hele woorden / context / gokken geleerd en bij haar was er totaal geen transfer naar de thuistaal.

Ik ga eerst eens kijken hoe het Engels nu vordert met die woordenlijstjes, maar ik hou het idee van voor-door-koor lezen achter de hand (met diezelfde lijstjes) als het vastlopen een probleem blijft.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 05 dec 2017, 00:51 
Volwassene

Geekmum, met langere verhalen is dat inderdaad niet mogelijk. Wel heel nuttig voor het kind.

Wat ik heb gemerkt is dat kinderen lopen vast in verschillende plekken met lezen en leren niet allemaal in hetzelfde manier. Bij ons was de moeilijkste knooppunt de transitie tussen lettertjes zeggen s-i-s en het hele woord /sis/. Maar andere kinderen pakken dat snel op en lopen vast bij de transitie naar vloeiend lezen. Blijven leuk oefenen en het kindje komt er wel doorheen.

Met oudste was ik ook erg bang om het lezen op een foute manier aan te leren. In middels denk ik dan vroege lezers kunnen moeilijk om een foute manier leren. Oudste leert eerst door woordjes uit zijn hoofd te leren, en het was heel moeilijk om phonics erin te krijgen. Hij is nog steeds de bester lezer in zijn klas en heeft geen phonics problemen meer.

Heb je veel leuke boeken om te lezen? Van zulke lijstjes hakte mijn kinderen snel af, maar in boeken konden ze veel langer lezer. Mocht je suggesties willen (ook ken ik wat gratis opties), dan stuur maar een PM.

BerichtGeplaatst: 13 dec 2017, 15:43 
Volwassene

Poeh poeh wat een drukke periode is het geweest. Verjaardag, sinterklaas en alles wat er omheen komt. Zoonlief kwam van de week ineens thuis met een werkblad vol met zelf neergelegde woordjes, ik weet niet precies wat het inhoud maar het lijkt een kopie of een computerblad. Met letters moesten ze sinterklaaswoordjes schrijven, er stonden allen woordjes op het blad, alle woordjes sinterklaasgerelateerd alleen mijter was fout....daar stond moter :lol:

Vrijdag bij zwemles moesten ze in het diepe springen en met een plankje op de rug naar de overkant zwemmen. Zoonlief springt in het water en van de klap sprongen zijn kurken af, hij draaide zich naar zijn rug en ging rustig een baantje zwemmen.....hij had het totaal niet gemerkt. :mrgreen:

Dat woordjes leren lezen herken ik wel vraagteken, als zoonlief een woordje kent dan kent hij deze ook echt. We hadden voor zijn traktatie even de klassenlijst open daar stonden geen foto's bij maar alleen voor en achternaam en geboortedatum, hij las zo op wie welk kindje was. Bij de adventkalender noemt hij bij de diverse getallen welke kinderen jarig zijn....22 dat is L 14 dat is M etc etc.....zo grappig. Zelf lezen is echt hakken en plakken, hij leest per letter maar ik merk dat hij zelf soms bij woorjes zijn vinger op het laatste deel houd en eerst het eerste deel probeert te lezen (hakt dus).

BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 03:50 
Volwassene

Brenda, wat zijn inderdaad de feestdagen erg druk. Hoelang tot de school vakantie?

Gisteren heeft jongste een boek gemaakt thuis. Het heette Big Pig. Hij heeft een hele A4tje schreven over Big Pig en een "buuc" (book). Hij was er ook erg trots op.

Ook gaat zwemmen hier goed. Hij gaat in januari proefzwemmen om bij A les te mogen (hier moeten ze al goed zwemmen, want de zwemcoaches zijn vrijwilligers), dus ik vroeg hem om een halve baantje op zijn rug te doen om een snoepje te verdienen. Hij heeft geweigerd om dat te doen, en daarna ging hij uit zichzelf twee volle baantjes op zijn buik zwemmen met een hele mooie beenslag. En dan vroeg hij lekker eigenwijs om die snoepje. Maar het lijkt erop dat hij door de proefzwemmen heen komt.

De schoolvakantie begint hier in twee dagen! Wat hebben de kinderen er zin in!

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 11:27 
Volwassene

Vraagteken deze week nog en dan kerstvakantie! We gaan er ook lekker tussenuit!!!

Van het weekend het kinderfeestje! Heerlijk razen in de binnenspeeltuin, wat was hij moe zeg! Einde van alle festiviteiten voor ons, althans deze week nog veel gedoe met kerstrommel op school hahaha.

Vrijdag met zwemles is de groep verdeeld in 2 groepen. Ze waren met de gehele groep al een paar weken bezig in het diepe maar hebben de groep nu gesplitst! Kleine man zit bij de groep die verder mag gaan in het diepe en er blijft ook een groepje verder gaan in het ondiepe, tijdens de lessen merkte je bij sommige van die kindjes al dat het diepe echt nog heel lastig was. (vastklauwen aan de kant en angstig. Met een plankje gaat het nog wel maar bijvoorbeeld borstcrawl oefenen was toch een stap te ver).

Gisteren heeft kleine man zelf zijn kerstkaarten geschreven aan de klas, althans de namen van de kinderen op de enveloppen geschreven (met voorbeeld naast hem). Dat ging hem met blokletters best goed af, alleen schreef hij soms te groot om het op 1 regel te krijgen en ging hij rustig van rechts naar links in de regel eronder verder. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 03:19 
Volwassene

Leuk Kerstkaarten uitgeven! Heerlijk hoe ze beginnen te schrijven.

Jongste had een Kerst toneelstuk vorige week op school. Maar op voor de uitvoering voor de ouders weigerde hij om mee te doen; hij vond het te eng. Gelukkig moesten ze nog een keer de uitvoering doen voor de kinderen op school dezelfde dag, en daar heeft hij leuk mee gedaan. Het was wel jammer, want hij had er zo een zin in, maar een blik op een zaal vol ouders en hij kon niks meer.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 13:01 
Volwassene

Leuk zo'n toneelstuk! Hier hebben ze dat niet met kerst maar wel elke klas heeft 1 keer een optreden op een avond in de week. Ook leuk om te zien, kleine man speelde de Gruffalo in het toneelstuk van de Gruffalo, juf wilde hem als muisje maar dat wilde hij zelf niet hahaha.

Met kerst hebben ze hier een kerstdiner, gevolgd met een lampionoptocht welke eindigt met een kerstmannenband.

Valt het jullie trouwens ook op dat je kind dingen letterlijk neemt? Vorige week met zwemles bijvoorbeeld zei de juf "we gaan borstcrawl doen dan moet je je neus in het water doen" Dus kleine man doet letterlijk wat hem gevraagd wordt, neus en in het water en gaan, juf herhaalde dat nog een keer terwijl hij bezig was en hij deed weer neus in het water. Toen hij eruit klom legde ik hem uit dat hij zijn gezicht in het water moest doen, de volgende ronde ging dus probleemloos.......

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 10:15 
Volwassene

Het jaar zit er weer op.

Er zijn inmiddels iPads in de klas. De juf is een stuk meer ontspannen dan aan het begin van het jaar. Er komt geen groep 0 en Buddy's klas is nog vrij klein, dus ik denk dat de klas in 2018 doorgaat als combigroep 0/1/2.

Zwemles is pittig. Buddy was naar een andere tijd gezet omdat het ontvangende groepje om zijn eigen tijd vol was. Zit nu in een heel klein groepje, maar alle andere kinderen zijn al een stuk verder. Hij moet nu rugslag leren, maar heeft moeite met zijn positie. Ik heb de indruk dat het plankje dat hij krijgt als hulpmiddel zijn positie verstoort. Ik wil eigenlijk vragen of hij zo'n drijfpakje aan mag; die pakjes hangen er, ik heb nog nooit een kind met zo'n pakje gezien in het ondiepe dus ik weet niet of ze het zouden doen, maar dat plankje werkt ook niet... Oh, en ouders komen eigenlijk nooit in het zwembad en spreken de leerkrachten helemaal niet, dus dat ik ook nog lastig.

Geekdad en Buddy hebben het eerste deel van Story of the World uit. Buddy heeft er heel veel uit gehaald. Met kerst krijgt hij het tweede deel.

Buddy gaf laatst zelf aan dat hij zelf een (Engels) boekje wou lezen bij het naar bed brengen. Dat vond ik best goed gaan. Hij heeft toch wel een aantal woordjes geautomatisereerd (hakt ze niet), en andere ging hij in de loop van het boekje in één keer lezen. Ook geheugen - bij het eind van de zin nog weten waar het eind het begin van de zin over ging - is verbeterd. Zijn vaardigheden zijn dus prima, het enige probleem is dat hij veel lettercombinaties (qu, ng) niet als zodanig herkent en dat hij vaak niet weet welke klank(en) bepaalde combinaties maken. Dus het probleem is gewoon gebrek aan instructie...

Ik ben begin deze week met Buddy naar de huisarts geweest om een nagelrieminfectie open te laten prikken, en wat gaat dat toch makkelijk bij Buddy! Niet bang, niet tegenstribbelen, vol vertrouwen in de dokter. Fijn dat de dokters van tegenwoordig eerlijk zijn en alle vervelende handelingen uitleggen en aankondigen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 10:53 
Volwassene

@geekmum: mocht Buddy graag Engelse letter(combinaties)willen leren, dan kan ik Jolly Phonics (Via YouTube) van harte aanbevelen. Waar veel NL basisscholen de methode van Jose Schraven gebruiken om letters en klanken te leren, gebruiken veel Engelse in Int. scholen de Jolly phonics methode. Mijn dochter vond die liedjes van a,a, ants up your arm enzo helemaal leuk (ik heb ze twee jaar later nog steeds in mijn hoofd).

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 12:26 
Volwassene

@emma30: Geekdad en ik zijn nu 'Uncovering the Logic of English' aan het lezen voor onszelf, en ik heb de alphabet (+ digraph/trigraph) boeken besteld van Logic of English. Ik heb ook "The ordinary parents' guide to teaching reading" en dat is op zich een goede instructietekst. (Het volledige Logic of English curriculum lijkt me fantastisch maar veel te duur...).

Dat is allemaal Amerikaans en voor mij best pittig om dat aan te passen naar Received Pronunciation (met name de verschillende klanken van de a en de r-changed vowels zijn lastig). Maar het is wel fantastisch materiaal om de basis te leggen voor spelling. De opbouw is anders dan gebruikelijk. De klinkercombinaties (oo van book) worden bijvoorbeeld pas behandeld als de lange-klinkers-gespeld-met-één-letter (o van go / hope / over) helemaal behandeld zijn. Het heeft meer regels (en minder sight words) dan de meeste programma's, de opbouw is zo gekozen om die regelmaat te benadrukken, en zowel bij de uitleg van de regels als bij de uitleg van de noodzakelijke sight words komt vaak tussen neus en lippen door wat etymologie voorbij die juist voor een tweetalig kind heel handig is (maakt het geleerde makkelijker toe te passen in andere talen).

Ik nam laatst bij een early reader van te voren de "sight words" door. Buddy leest "two" met een w-klank en een lange o. Nu weet ik dat ik eerst moet zeggen dat dat "correct" gelezen is; dan dan de o aan het eind van een woord de lange o of de lange oo (van food) kan zijn (ik ben er sinds kort achter dat er verschil is tussen de lange en korte oo maar de korte oo komt nooit aan het eind van een woord), en dan dat we de w niet meer uitspreken, dat we die w wel uitspreken in andere woorden zoals "twin", "twelve", "twenty", en dat we de w nog steeds opschrijven om te laten zien dat "two" iets met de andere woorden "twin", "twelve", "twenty" te maken heeft.

Dus ik heb intussen van alles qua materiaal maar de eerste stap is mijn eigen kennis en die van Geekdad verhogen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017, 00:43 
Volwassene

Geekmum, heel herkenbaar allemaal! Onze kinderen leren UK Engels op school, en als Amerikaan ga ik ze weleens corrigeren. De school van de kinderen gebruikt ook Jolly Phonics trouwens.

Heb je ooit van Teach Your Monster to Read gehoord? Het is een gratis spelletje en heel erg goed. Het is Engels met een UK uitspraak. Heel, heel goed, en allebei de kinderen van mij hebben het heel leuk gevonden. Ook heb je met Oxford Reading Tree een "library" met een aantal gratis ebooks. Onze kinderen vinden ze ontzettend leuke boeken, en jongste vooral geniet van de spelletjes daarna.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2018, 15:30 
Volwassene

Gelukkig nieuwjaar allemaal weer hier. Ik ben weer even terug van weggeweest. Ik zag deze tips over engels leren lezen en vroeg me af of jullie misschien ook leuke leren lezen apps kennen? Baloe speelt soms op "reading raven", welke ie wel erg leuk vindt, maar daar is ie wel weer doorheen. Mochten jullie nog meer ideeen hebben, dan graag! We verhuizen naar Amerika over anderhalve maand ongeveer (hebben veel vertraging door immigratie gedoe) dus een beetje zijn niveau optrekken naar gemiddeld kindergarten lees niveau (geen idee wat dat is?) zou mooi zijn. Hij zit nu nog op hakplak niveau in nederlands/catalaans/spaans, maar heeft eindelijk weer interesse en zit nu langzamerhand weer op zelfde niveau waar ie bijna 2 jaar geleden zat :shock: :roll: Zn engels begrip zit zo op 80% schat ik, dus de overgang zal wel redelijk vlot gaan.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2018, 01:56 
Volwassene

Gelukkig Nieuw Jaar!

Leuk, gigi, verhuizen naar Amerika. Jammer van een hoop gedoe rond immigratie, maar lekker dat het nu beter loopt.

Teach Your Monster to Read is mijn favoriete app voor leren lezen in het Engels. Deze is gratis op de computer, maar voor de app moet je betalen. Reading Eggs is ook een optie, maar de kinderen van mij vond deze minder leuk. Lezen in een andere taal is makkelijk als je het al in een taal kan, dus de belangrijkste punt is woordenschat. Veel Engelse boeken voorlezen en veel Engelse tv kijken!

In Amerika leren de kinderen in Kindergarten eerst letters en daarna lezen. Als je kind al iets kan lezen, zal dat wel goed komen.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2018, 15:26 
Volwassene

Gisteren heb ik met Buddy Teach your monster to read uitgeprobeerd. Dat bevalt goed. Ik heb Buddy in het tweede spel laten beginnen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 05:13 
Volwassene

Wat leuk, Geekmum! Fijn dat het bevalt.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 11:15 
Volwassene

Dankjewel voor het teach your monster to read idee. Ziet er leuk uit, ik zal het m binnenkort eens laten proberen. En fijn om te horen dat kindergarten nog op letter niveau zit. Hoewel meneer wel meester aanpasser is, hij kon 2 jaar terug simpele woordjes lezen, ging terug naar school en kwam erachter dat dat niet hoefde en kon het dus ook ineens niet meer. Hij heeft sinds een week of twee de interesse weer, begon bij nul en schiet met sprongen vooruit. Hij is ook heel goed in heel geloofwaardig doen of ie niet kan. Kwam ik weer eens achter toen hij voor het slapen even mocht lezen (hebben we eigenlijk nooit gedaan), ging natuurlijk nog heel traag dus zei op dn duur na deze bladzijde leggen we boek weg. Maar die bladzijde (met 1 zin) deed ie per ongeluk heel snel dus ik zei, nou vooruit, dat duurde maar 2 seconde dat telt niet, dan mag je nog een bladzijde. Tsja, toen kon ie ineens iedere bladzijde redelijk vlot lezen :roll:

Pagina 5 van 8 [ 156 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende