Het is nu 18 feb 2018, 09:59

Pagina 1 van 7 [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groep 2 2017-2018
BerichtGeplaatst: 23 aug 2017, 13:23 
Volwassene

Volgens mij is er nog geen topic voordeel kinderen die naar groep 2 gaan dit schooljaar, dus bij deze.
Mijn oudste van net 5 gaat nu naar groep 2. Leest, schrijft en rekent en ben benieuwd hoe het er komend schooljaar voor hem uit gaat zien. Zeker omdat hij zich afgelopen jaar al erg heeft aangepast en de meeste vriendjesnu naar groep 3 gaan. Half september hebben we voor het eerst behalve met de juf (net klaar met de opleiding) ook metde IBer een gesprek. Hopelijk gaat dat iets opleveren.
Ik lees graag jullie ervaringen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Groep 2 2017-2018
BerichtGeplaatst: 23 aug 2017, 21:57 
Volwassene

Mijn jongste gaat as maandag ook naar groep 2.

Lees en schrijf graag mee.
Hij heeft TOS en mede daardoor lastig. Deze week weer onderzocht en ook de Son afgenomen.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 06:15 
Volwassene

Het begin van het schooljaar is altijd spannend.

Onze jongste gaat a.s. woensdag weer op school beginnen in "reception" (Engelse onderwijs). Het lijkt op een kleuterklas in Nederland, met spelenderwijs leren, maar de klas leert al begin van het jaar lezen en schrijven. Een aparte systeem dus. We blijven hooguit een of twee jaar nog in het buitenland, dus ik lees graag mee over het onderwijswereld in Nederland.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2017, 10:06 
Volwassene

Buddy begint 4 september als 2e groeper in een 1/2 combinatiegroep. Tot nu toe zeer goede ervaringen met school maar maak me wel een beetje zorgen over het verlies van peers.

Buddy gaat in september ook op zwemles. Hij heeft in de vakantie niet zoveel met lezen gedaan, de nadruk is wat meer op voorlezen komen te liggen ipv zelf lezen. Rekenen en klokkijken blijft wel vooruit gaan gewoon door vragen die hij stelt. Hij maakt aardige vorderingen met schaken (snapt de paardsprong, ziet dreigingen, kan "veilig" veld bepalen om vanaf aan te vallen). Op school willen we vooral dat ze naar het schrijven toe gaan werken, zodat hij in groep 3 een eigen programma kan volgen.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 06:46 
Volwassene

Kleine man is vorige week begonnen in groep 2 in de combinatiegroep 1/2. Hij was supertrots want had een map gekregen van de juf en daar al 2 werkjes uit mogen (en volgens mij is het ook moeten) maken. We kregen vorige week ook gelijk een mail waarin we moesten aangeven waar hij wel wat uitdaging in kon krijgen en waar hij wel wat extra begeleiding in kon krijgen. Nu weten we wat de normen voor overgang naar groep 3 zijn en weet ik dat hij daar vorig jaar al aan zou voldoen, ondanks dat hij nu toch weer weinig interesse toont in leren lezen heb ik toch aangegeven dat ik verwacht dat hij zowel op rekenen als taal gebied best wel wat uitdaging kon gebruiken, hoewel ik wel twijfel of dat in de klas ook zo is want zijn die normen niet gewoon erg laag gesteld?

Qua vriendschappen heeft hij vooral vriendschappen in groep 1 wat qua leeftijd logisch is, de kindjes waar hij mee speelt verschillen 2 en 4 maanden van hem en zijn qua karakter erg gelijk aan hem, ook denkertjes die lekker klimmen en fietsen.....meisjes en jongens schijnen in groep 2 apart van elkaar te spelen en de jongens van groep 2 verschillen minimaal 8 maanden van hem qua leeftijd en zijn fysiek flinker en ook meer voetballertjes en ruige spelletjes spelers.

Het is ook wel de reden waarom ik eigenlijk ook wel wat terughoudend ben in uitdaging dat ga ik in het gesprek met juf ook wel aangeven. Als hij namelijk betere vriendschappen ontwikkeld met groep 1 kindjes, mag hij wat mij betreft nog wel een jaartje kleuteren, eventueel met een eigen lesprogramma in groep 2 hoor prima, maar ik weet dat ik zelf herfstkind was, en ik ben in groep 5 blijven zitten omdat ik geen aansluiting had met klasgenootjes, door te blijven zitten had ik weer de naam dom te zijn wat weer vriendschappen in de groep lager in de weg stond. Uiteindelijk ook door de thuissituatie icm de schoolsituatie werd ik een muisje met slechte cijfers. Nu hoop ik dat er geen vergelijkbare thuissituatie komt maar een vergelijkbare schoolsituatie wil ik voorkomen.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2017, 01:54 
Volwassene

Brenda, lekker dat je zoon goede vriendjes heeft. Inderdaad kan je later altijd nog beslissen om een jaartje extra te kleuteren, en je weet niet hoe de jaar ontwikkeld. In ieder geval een goed begin.

Geekmum, leuk dat je zoon goed kan schaken! Wat je zegt over goed leren schrijven op school is ook voor ons heel belangrijk. Inderdaad zien we ook met onze oudste dat hij jaren vooruit loopt met rekenen en lezen, maar zijn schrijfvaardigheden zijn dan normaal voor zijn leeftijd. Dat blijft uitdagend. Aandacht aan schrijven vroeg is zeker een goed idee.

Ook eerste dag hier achter de rug! Jongste was erg verlegen, ondanks het feit dat zijn twee beste vriendjes gelijk blij waren om hem te zien na de vakantie. Gelukkig zei de juf eind van de dag dat hij geen last van had, en vrolijk ging bouwen en spelen. Vandaag was een "niks hoeft" dag, en dat was erg leuk natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 31 aug 2017, 20:13 
Volwassene

Informatieavond gehad! Juf liet pluswerk zien....Mijn god toch maar eens praten met juf.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 11:57 
Volwassene

Vraagteken, dat klinkt als een prima start op school.

Brenda, waar ben je van 'geschrokken' wat betreft het pluswerk?

Onze zoon start morgen en ik ben benieuwd hoe de eerste dagen zullen verlopen: laten ze alles op zn beloop en wordt er niets gedaan qua uitdaging tot we een gesprek hebben gehad, of zullen ze uit zichzelf al gaan aansluiten bij de behoeften van onze zoon.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 09:36 
Volwassene

Het leek me weinig uitdagend om lettertjes uit te knippen en een zinnetje na de plakken...Kleine man doet dit al een poosje met oma en met boekjes en magneet letters.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 19:55 
Volwassene

Met een kleine wijziging wordt het een stuk uitdagende: letters uitknippen en er zelf zinnetjes mee maken.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 19:01 
Volwassene

Buddy is vandaag begonnen. Fijne verrassing was dat er drie kleutergroepen zijn ipv twee (vorig jaar begonnen ze met twee en kwam in januari een derde groep erbij). Daardoor heeft Buddy nu maar 13 kinderen in de klas en hij kent ze bijna allemaal van vorig jaar.

Zowel de juf als de meester (klassenassistent denk ik maar dat geven ze niet duidelijk aan) van Buddy's groep zijn nieuw op school. Maar zo met 13 kinderen hebben ze wel een lekker rustige start. De meester was ook een verrassing, die was er niet op de doorschuifdag voor de vakantie.

Ik heb nog niet met de juf gesproken. Alleen geroepen dat 'ie door de BSO opgehaald zou worden, en juf had een praatje voor alle ouders over gymspullen en pauzehapjes.

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 02:25 
Volwassene

Brenda, dat klinkt niet indrukwekkend qua pluswerk, maar zelf denk ik niet dat veel scholen het anders zou doen. Mijn oudste had zoiets als straf gezien, eerlijk gesproken. Jongste is wat meer meegaande maar zit er ook niet echt op te wachten. Jammer dat de school niet iets anders aan te beiden heeft.

Catelijne, hoe is de eerste dag gegaan?

Geekmum, heerlijk zo een kleine klas. Wat een rustig begin van het jaar!

Hier heeft mijn jongste drie dagen school achter de rug. Tot nu toe hebben ze alleen maar gespeeld. Jongste is ook al de kleinere kinderen in de klas aan het hulpen, zei hij, en dat vindt hij heerlijk. Vandaag moeten de kinderen allemaal een beertje meenemen naar school, en woensdag hebben ze een speciale picnic met hun beren. Toen oudste in de klas zat, hadden ze een dierenarts post in de klas voor die beren, dus ze hebben dat vast ook weer dit jaar. Erg lief.

Als ik begrijp, ga ze ook dit week beginnen met boekjes naar huis sturen. Leesboeken in Engels beginnen zonder woordjes voor kinderen die niet kunnen lezen, en dan gaan naar een of twee woordjes per pagina. Het bouwt veel langzamer op dan in het Nederlands. Jongste leest al (op een technisch niveau) voorbij E3, dus hij kan veel meer. Wel als kleintje kan hij niet hele pagina's tekst achter elkaar lezen, dus het Engels systeem ligt hem goed. Hij zal wel vrij makkelijke boeken krijgen, maar als een leuke verhaal heeft vindt hij dat niet erg.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 11:47 
Volwassene

Ja loekie ik denk wel dat dat iets te uitdagend is...hoewel als ik zeg leg met deze letters het woordje kom.....en ik geef hem de 3 letters denk ik wel dat hij een heel eind komt. Maar dat is dan wel een oefening die je met juf erbij zou moeten doen daar zal geen tijd voor zijn.

Fijn dat buddy zo'n kleine klas heeft, hier begon het jaar met 21, en ik vrees dat het een enorme klas wordt. Ergens compenseren ze dat ze voor de huidige groep 3 teveel kinderen hebben aangenomen en 3 goepen moesten vormen ipv 2 en nu dus met 5 kleutergroepen zitten ipv 6.

Vraagteken weet je zeker dat ze alleen hebben gespeeld? mijn kleine man zei dat ook tot hij op dag 4 ineens onder de douche aan zijn vader vertelde van de map met werkjes die hij had gekregen en er dinsdag en woensdag al werkjes uit had gedaan.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 00:59 
Volwassene

Ha, Brenda, je hebt gelijk. Jongste is ook niet erg betrouwbaar, en voor de kinderen is de grens tussen spelen en leren niet altijd even duidelijk op dit leeftijd.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 16:04 
Volwassene

Volgens mij leest kleine man dus wel kleine woordjes hoor. Ik schreef pop op het bord en hij zei "haal de p eens weg en zet en o en e met een streepje eronder neer en dan weer een p"

Vervolgens heel onschuldig "Mamma wat staat daar?"

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 21:41 
Volwassene

Brenda, inderdaad niet wat je in groep 2 als uitdagend verwacht, maar misschien is onze verwachting hierin wel hoog?

Geekmum, wat heerlijk zo'n kleine klas! Meer aandacht :)

Vraagteken, wat een leuke start met de beren!
En gaat je zoon dan alleen Engels lezen of ook Nederlands?

Hier nu 3 dagen gehad. Maandag bleek zijn juf ziek, dus heeft zoon al 3 dagen de klassenassistent (vroeger juf geweest) die vorig jaar ook inviel. 7 of 8 nieuwe kinderen en elke ochtend een aantal huilende kinderen.
Bij de vraag hoe zoon het had gehad werd er lovend gesproken over zijn verzorgende en helpende houding. Wij hadden niet anders verwacht, maar vanmorgen vroeg een moeder van een vriendje (is nu naar groep 3) of zoon naast haar dochter wilde zitten, omdat zij zich alleen bij hem veilig voelt. Zoon: "het is nu al de derde dag op rij dat ze naast me wil zitten en ik wil het nu gewoon niet meer". Maar ondertussen stelt hij zich toch weer sociaal wenselijk op......
En: er is geen programma in de klas, het plan om snel met juf en IB-er om de tafel te gaan zitten om een plan van aanpak te maken hoe zoon komend jaar uit te dagen valt in het water (tuurlijk, misschien schuift het 2 weken op, maar zoon past zich zo aan: maandagochtend stond hij letterlijk babygeluiden te maken.....). Juffen nu lijken geen idee te hebben van zijn kunnen. En misschien zien wij het ook verkeerd? Of niet? Toen zijn broertje vanavond ineens heel ziek werd is zoon achter Squla (maand op proef) gedoken om op groep 4 niveau vragen over de dieren in een bos te lezen en beantwoorden. Ergens hoop je dat ze op school eens zeggen wat je als ouder vermoedt. Het belangrijkste vind ik (HB, MB of gemiddeld) dat hij wordt gezien in al zijn mogelijkheden en niet alleen maar de aangepaste jongen die zo geweldig kan omgaan met kinderen en volwassenen. En thuis de meest ingewikkelde teksten en opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgen, zonnestelsels en lichamelijke functies worden bestudeerd. En op school op het eerste oog weinig middelen ter beschikking op je eens lekker in vast te bijten ipv in de huishoek spelen totdat je deze week aan je max. aantal keer zit.

Hoe is dat bij jullie?

BerichtGeplaatst: 07 sep 2017, 01:01 
Volwassene

Brenda, je zoon zou heel veel lol hebben met mijn twee. :lol: Wat is het met jongens en poep?

Catalijne, heel herkenbaar dat verhaal dat je zoon wordt gebruikt als lieve en zorgzame hulp in de klas. Heel fijn natuurlijk, maar ja, je wil ook niet dat hij zichzelf te veel onderdrukt, of dat het ten koste is van zijn eigen leren. Over uitdagingen, ben ik veel rustiger met jongste dan met oudste toen, want ondanks het feit dat oudste niet echt uitgedaagd was toen, heeft hij erg veel plezier gehad op school en bleef hij ontwikkelen en verbeteren in zijn vaardigheden zonder dat ik tijd aan thuis besteed. Dus misschien verwachten inderdaad een beetje te veel? Het is natuurlijk anders als je kind niet naar zijn zin heeft, maar die twee van mij kan uren lang spelen en doe dat het allerliefst ter wereld. Maar goed, bij mijn oudste is het goed gegaan, dus ik laat het wat losser met jongste en kijk hoe het dan gaat.

Qua lezen op school, leren ze alleen Engels lezen. In het Nederlandse les doen ze veel met woordenschat, want daar lopen tweetalige kinderen vaak achter. Ook lijkt het mij verwarrend om lezen in beide talen tegelijk te leren. Onze kinderen hebben eerst Engels gelezen en daarna bleek het dat ze ook prima Nederlands kunnen lezen, geleerd van voorlezen denk ik, maar hoe het gaat met andere kinderen, of dat moeizaam is of makkelijk, heb ik geen idee.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2017, 14:10 
Volwassene

Gesprek gehad hier op school. Juf gaf aan dat alle groep 2 kindjes een leren lezen werkboekje hebben gehad, zijn ze eraan toe dan pakken ze dat zelf zijn ze er niet aan toe dan laten ze het liggen, zijn ze er niet aan toe maar gaan ze er wel mee aan de slag dan merkt de juf dat ook wel.

Ondertussen hebben we een reeks "borre" boekjes gekocht en leest hij iedere keer het woordje in de hoek van de bladzijde voor. Van het 1e boekje van september kent hij ze helaas al uit zijn hoofd ondertussen, volgende week krijgt hij het tweede boekje. Hij vind het super, maar wel op zijn momenten soms moet ik alleen voorlezen en heeft hij geen zin om zelf te lezen ook goed hij is wat dat aangaat de baas.

Juf vond hem wat onzeker, hij vraagt vaak of het goed gaat en zijn concentratie is niet zo goed. Dan legt ze in de kring uit wat ze moeten doen en dan zit hij voor zich uit te staren bij het werkje want hij heeft niet opgelet en weet niet wat hij moet doen. Tja hij blijft nog maar 4 jaar juf, wat mij betreft kleutert hij gewoon nog een jaartje door om zo zijn concentratie goed te krijgen. Dan maar aangepast werk in de volgende schooljaren.

Zwemlessen zijn ook weer begonnen. Hij zwemt nu bij de badmeester samen met het hele groepje waar hij mee begon. m.b.t. de meesten is het de juf gelukt om een homogene groep te creëren, R is mbt de reguliere opdrachten zijn voorsprong kwijt, op gebied van watervrijheid (springen/door hoepels duiken/drijven enzo) is hij wel een stukje verder al maar ja dat komt bij de andere kinderen ook wel. Zitten 2 meiden in de groep die er echt niet tussen horen, staan te brullen als hun hoofd onder water moet en gaan 2 / 3 keer in 45 minuten naar de wc (vluchtgedrag). Maar goed het is niet anders. Zonde van mijn geld geweest, had hem vlak voor de zomer moeten laten starten in die groep.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2017, 04:54 
Volwassene

Brenda, het klinkt als een fijne gesprek. Als hij met het boekje wil zitten, heeft hij gelegenheid voor, zo niet, is ook prima. Het begin van de schooljaar is natuurlijk erg druk voor kleine kindjes, dus zijn concentratievermogen kan ook flink verbeteren naar over het jaar. Leuk ook dat hij lekker zelf wat woordjes leest! Zo een leuke tijd!

Jongste was dit weekend ontzettend dwars en erg moeilijk. Gelukkig ging het al iets beter zondag, maar het was wel heftig. Hij blijft ons (of dit week mij want mijn is een weekje weg) 's nachts wakker maken zonder reden, en daar wordt ik niet heel gelukkig van. Valt niet mee.

Met zijn zwemmen heeft hij veel geleerd in de afgelopen weken. Zijn broer zit nu in een Nederlandse A klas (door vrijwilligers, je moet al watervrij en een schoolslag baan op je buik en rug kunnen trekken), dus hij is ook erg gemotiveerd. Hij heeft ook een heel baantje of zijn buik gezwommen en enkele meters op zijn rug. We hopen dat dit zo doorgaat en hij in januari ook op de A les kan komen.

Morgen is er een kennismakingsgesprek op school. Dan kan ik vragen hoe het zit met de evaluatie systeem, omdat jongste al met lezen en rekenen de doelen voor dit schooljaar heeft officieel gehaald, en praten over wat de plan voor uitdaging is. Ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2017, 18:55 
Volwassene

Fijn dat het goed gaat !!

Vandaag kindje van school mee apart wat hoor hem er nooit over. In het begin ging het goed maar al snel sloeg het om, er werd niet samen gespeeld en hoe vaak kleine man het ook probeerde mannetje wilde niet meespelen. Op een gegeven moment was kleine man moe, en het gewoon zat e-mail spuugde op de sok van het jongetje. Absoluut geen goed gedrag en dat wist hij en hij bood zijn excuses aan . Even later probeerde hij weer tot samen spelen te komen en zie het mannetje "ik wil nooit meer met je spelen" jongetje beseft het begrip nooit volgens mij nog niet maar kleine man wel en was helemaal overstuur.

Na vertrek begreep kleine man ook niet waarom.hwt jongetje met hem mee wilde, ik wel want hij wilde alleen maar buiten spelen met de skelter.

Pagina 1 van 7 [ 121 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende