Het is nu 22 sep 2018, 14:07




 Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 11:42 
Volwassene

Geregistreerd: 20 jan 2014, 14:46
Berichten: 52
Dag allen,

Ik heb hier eerder geschreven over mijn zoontje en hele goede adviezen gekregen.
Maar nu komen we toch tot een punt waarbij ik het echt even niet meer weet.
In het kort, mijn zoontje zou in de eerste instantie een zwak presterende leerling zijn. Met de juf toen veel gesprekken gevoerd en uitgelegd wat hij thuis wel laat zien. Mijn zoontje is daarna getoetst waaruit bleek dat hij al veel verder was, dan zij in de eerste instantie dachten.
In de gesprekken krijg ik nog wel vooral te horen wat hij niet kan. En soms sta ik echt met verbazing te luisteren, bvb hij kan zijn naam niet schrijven, terwijl hij wel de namen schrijft van 10 kinderen in de klas. Met verbazing, omdat ik ook dit heb laten zien, maar toch volkomen genegeerd wordt. En nu ook met zijn rapport en zou hij geen getalherkenning hebben, terwijl hij wel getallen tot 100 herkend. En we dit in eerdere gesprekken ook lieten blijken. Hij gaat naar groep 3. Maar ze willen hem dan kenmerken als zorgleerling. Ik heb toen gevraagd of ze bij hem dan als eerlijke start een leerpotentieel toets willen afnemen. Nee dat willen ze niet.
Wat kan ik van de school vragen? Het lijkt nu wel alsof ik het onmogelijke wil.

Groetjes



_________________
Moeder van M. dec 2012
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 12:52 
Volwassene

Geregistreerd: 06 sep 2013, 09:34
Berichten: 720
Woonplaats: rond Amsterdam
Het kost veel energie om mensen die begaafdheid niet zien, te overtuigen en als je moet gaan overtuigen en je hebt het gevoel dat ze het niet begrijpen, komt tegemoetkoming aan de behoeften van je kind vaak te laat.. Leerkrachten waar je iets mee kan, kijken met je mee als ouder, erkennen dat een kind op school een ander beeld kan laten zien en thuis en vragen zich af wat het kind nodig heeft om ook op school te kunnen groeien.



_________________
Moeder van zoon A (aug 2010), HB, en dochter B (juli2012) hb
slimme uitdaging voor peuters: http://www.decreatieveontdekker.nl - basisonderwijs-orthopedagogiek
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 13:53 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jun 2011, 17:13
Berichten: 1334
Och wat een moeilijke situatie.
In principe is het melden van zorgleerling geen probleem. Het is ook een zorg om een onderpresteerder goed te begeleiden.
Maar ik heb helaas geen goede ervaringen als er alleen naar zwaktes gekeken wordt en goede kwaliteiten compleet genegeerd. Hier resulteerde dat in kinderen die niet meer wilde en nog verder onderduiken.
Het is niet erg als bepaalde dingen nog moeizaam gaan, maar je wilt zelf ook niet de hele dag op je beperkingen gewezen worden waarbij je goede kanten er niet mogen zijn.



_________________
Trotse Mama van : ♂A. mrt '07 ♂L. Mei '09 ♂J. Jan '11 ♀L. Febr '15
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 14:42 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:37
Berichten: 1668
Lastig. Het ligt eraan hoe de zorgvraag is. Als zij een zwakke leerling zien die ondersteuning nodig heeft, zal dat hun zorgvraag zijn. En dat betekent dat ze je kind niet zien en dus zal de ondersteuning ook niet gericht zijn op wat je kind echt nodig heeft. Dus het hangt echt er vanaf wat voor soort zorgleerling zij in je zoon zien. Dat is het eerste wat je helder moet krijgen voor je andere stappen neemt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 15:15 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 4085
Heb je enig zicht op waarom je zoon zich in de kleuterklassen niet liet zien?



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 19:38 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3082
Als ze hem echt als zwakke leerling zouden zien zouden ze hem waarschijnlijk niet als 5-jarige naar groep 3 laten gaan toch?


Online
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 07:03 
Volwassene

Geregistreerd: 03 aug 2014, 22:01
Berichten: 186
Als ze zouden heb zo zien zoals je bedrijft dis geen getal en letter begrip dan zou hij niet naar groep 3 gaan denk ik. Blijkbaar zien ze het wel alleen willen ze het niet op papier zetten omdat hij het niet laat zien.

Heb je al met IB gepraat? Ik zou eerst bij de school vragen wat zijn hun planen voor hem volgend jaar (naast dat hij als “zorgkind” erin gaat).
Je weet niet of op andere school hij wel laat zien en of je daar geen noeuwe probleme of dezelfde krijgt. Eerst denk ik beter uitzoeken het probleem waarom hij niet laat zien.

Hier was het bijvoorbeeld de reden dat mijn dochter eigenlijk niet zelfstandig kan werken (ofwel dat zeggen ze want dat doet ze op school): ze is dus niet zelfstandig kan werkje kiezen en beslissen wat ze gaat doen etc ze gaat veel met andere mening in en kiest vaak spelen als vriendinnetje het ook doet. Of ze kiest werkje wat de andere doen. Het lag hier aan dat dochter niet begreep wat van haar wordt verwacht dus ging gewoon doen wat andere doen waardoor ze dus niet opvalt en laat enkel zien wat ze kan 1 op 1 werkje of gesprek.
Zodat dat we daar gesprek hadden aangevraagd zouden ze haar nooit laten tellen bijvoorbeels van 1 tot 10 en terug (terwijl ze tot 20 en terug al kan en sommetjes maken).
We hebben toen een paar aanpassingen met de leerkracht besproken en het resultaat hoor ik morgen of het verbeterd is of anders geworden of nog steeds zo.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 08:07 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 299
Ik weet niet of het gaat om 'eerlijk'. En ik denk net als Lieverding dat je nog uitzoekwerk te doen hebt voor je bepaalt of het 'aanmodderen of een andere school' moet worden. Het kan zijn dat je kind zowel voorloopt als problemen heeft. Maar dat zie je op zo'n jonge leeftijd nog niet altijd goed. Misschien is hem op jonge leeftijd naar groep 3 laten gaan en hem daarbij aanmelden als zorgleerling een manier van de school om hiermee om te gaan. Ik zou met de school gaan praten en vragen waarom precies ze vinden dat hij nu naar groep 3 gaat (waarin loopt hij voor, want anders zou hij nog een jaar kleuteren) en wat precies de indicaties zijn dat ze hem als zorgleerling willen aanmelden. En wat ze dan concreet met hem gaan doen in groep 3 met die zorgindicaties. Het gaat hier nu over rekenen, maar op andere posts op het forum beschreef je ook taalproblemen en dat hij heel bewegelijk is in de klas.

Om het even uit de hb of niet discussie te halen.. vaak is tweetaligheid of thuis een andere taal spreken dan Nederlands dacht ik een reden om een kind als zorgleerling aan te melden. Daar hoeft je kind op deze leeftijd niet per se een zwaar probleem voor te hebben, dat er een risico is dat taal een probleem zou kunnen worden is voldoende. Taalachterstand is een groot issue in het onderwijs. Je schreef eerder dat hij een taalprobleem heeft, het kan zijn dat hij om deze reden als zorgleerling wordt aangemeld. Dit geldt ongeacht de achtergrond. Een vriendinnetje van mijn dochter die thuis tweetalig is werd ook aangemeld en ging toen werken met een extra taalprogramma, Bouw heette dat geloof ik. Dat is voor preventie van leesproblemen.

Je schreef dat je zoontje niet kan stil zitten etc op school maar zich thuis wel uren lang kan concentreren als hij geboeid is. Het kan zijn dat hij voorloopt en zich verveelt, het zou ook kunnen zijn dat je kind een aandachtsprobleem heeft. Kinderen die dat laatste hebben zijn niet altijd beweeglijk en ongeconcentreerd, ze kunnen zich ook heel goed concentreren, maar dat kost hen heel erg veel energie. Dat heet dan hyperfocus. Daarna zijn ze dan uitgeput en kunnen zich niet meer concentreren en dat kan zich dan ook weer uiten in druk of clownesk gedrag. Ik zeg niet dat jouw kind dit heeft, want dat is op basis van een forum niet te beoordelen. Wat ik bedoel is, dat het feit dat hij het soms thuis wel kan niet zegt dat er geen probleem is. Je weet dat eigenlijk nog niet. Je hebt er gesprekken met IB over gehad. Het is mooi dat je de nieuwste ontwikkelingen volgt dat bewegen goed is voor leren, en het is mooi dat de IB'er je kind daarin tegemoet wil komen, maar ik denk dat je je daar ook weer niet teveel van moet voorstellen. Met 30 kinderen in een klas met bankjes beweegt het niet makkelijk. In groep 3 is het veel zitten, leren lezen, schrijven, rekenen. Op elke school.

Aan de andere kant denk ik dat als je nu al het gevoel hebt dat het aanmodderen is, dat je misschien beter naar een andere school kunt uitkijken. Het is niet gezegd dat de uitkomst of aanpak daar anders zal zijn, maar een school waar je je gehoord voelt en waar je mee kunt praten is wel heel belangrijk, zeker als je een kind hebt waarvan je het gevoel hebt dat hij op school om welke reden dan ook niet laat zien wat hij kan.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 08:40 
Volwassene

Geregistreerd: 20 jan 2014, 14:46
Berichten: 52
Dag allemaal,

Hun redenering is inderdaad zo, hij laat het niet in de klas zien, dus hij kan het nog niet. In de kring houdt hij zich niet aan de regels, hij is te enthousiast en roept daardoor te snel of is afgeleid. Dat zijn hun voornaamste kritiekpunten op dit moment. Voorheen was het ook snel huilen en beweegelijk, maar daarin heeft hij een enorme verbetering laten zien. Hij is tweetalig opgevoed en hij krijgt logopedie. Hij is onlangs getoetst en hij heeft daarin geen achterstand meer. Wat ik begreep is dat ze het heel belangrijk vinden als een kind de tijd krijgt om voldoende te rijpen. De ib 'er heeft gezegd dat ze zelf een jaar langer heeft gekleuterd en van mening is dat het alleen maar goed kan zijn.

Ze vroegen ons of we het risico willen nemen dat hij in groep 3 gaat blijven zitten. Ik vroeg toen "waarom zouden we daar van uit moeten gaan?" "Ja hij moet anders veel moeite doen om cognitief mee te komen?" "Wij, hij pikt dingen als vanzelf op zonder dat wij hem daarin ondersteunen."
Dus zo gaan de gesprekken. Dat roept ook verwarring bij mij op. Want zien ze nou wel wat zijn potentie is of niet?? Hij is getoetst en hij bleek bovengemiddeld te scoren. Dus ja op papier hebben ze de bevestiging wel en daarmee kan hij ook naar groep 3.

Ik krijg onvoldoende terug hoe ze hem willen begeleiden, zodat hij zich ook goed kan laten zien in de klas. Dat is waar ik erg tegenaanloop. In een gesprek heb ik aangegeven dat ik heel erg de behoefte heb om te praten over wat hij wel kan en hoe we hem daarin verder kunnen ondersteunen. Maar ik krijg niet echt een reactie hierop.



_________________
Moeder van M. dec 2012
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 10:15 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3082
Citaat:
Hij is tweetalig opgevoed en hij krijgt logopedie. Hij is onlangs getoetst en hij heeft daarin geen achterstand meer.
Fijn dat hij zo gegroeid is op dit gebied. Als hij qua taalontwikkeling nu geen achterstand meer heeft op leeftijdgenoten kan het wel zo zijn dat hij vergeleken met de kinderen die naar groep 3 gaan nog opvalt in dit opzicht. Die zijn immers gemiddeld ongeveer een half jaar ouder dan hij is. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar kan wel een aandachtspunt zijn.
Ik denk dat het belangrijk is dat de school hem in groep 3 plaatst omdat ze dat zelf beter vinden dan nog een jaar groep 2 en niet alleen omdat de ouders dat willen. Als ze het alleen doen omdat de ouders dat willen kan ik me voorstellen dat hij minder snel extra begeleiding krijgt, maar gewoon groep 3 over moet doen als het niet vanzelf goed gaat in groep 3.


Online
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 30 jun 2018, 10:26 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4252
Wat is de reden dat school hem naar groep 3 laat gaan, als er wordt aangegeven dat een extra jaar in de onderbouw heel goed is?

Wat is volgens school de oorzaak dat hij op school niet laat zien wat hij kan? Het bewijs is er, dat hij het kan. Hij is immers getest daarop (door school ook neem ik aan?) Zeggen dat hij het niet kan is daarmee dus in tegenspraak. Ik zou dat gericht vragen.

Waarom verwachten ze dat hij cognitief moeite zal krijgen als uit een test is gebleken dat het niveau prima is?

Ik zou eerlijk gezegd eerder antwoorden op die vragen gaan eisen, dan dat je gaat achterhalen hoe ze gaan begeleiden. Want de begeleiding zal samenhangen met hoe zij jullie zoon zien (en hoe ze jullie zien, denk ik).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: aanmodderen of andere school?
BerichtGeplaatst: 01 jul 2018, 09:48 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 4085
Alles bij elkaar: jonge leerling, beweeglijk, nog weinig impulsbeheersing, kan wel veel maar laat dit op school (nog) niet zien. Een nog maar net ingehaalde taalachterstand die is aangepakt mbv logopedie.

Dan is het toch bijna logischer dat school dit kind nog een jaar laat kleuteren? Gr 3 beginnen zonder vertrouwen van school dat het ook gaat werken vind ik in dit geval toch best speciaal en juist dat zou me weinig vertrouwen geven. Een kind zit in mijn ogen echt beter een extra jaar in de kleuterbouw dan een extra jaar in gr 3. In de kleuterbouw kan ook verrijkt worden.
Maar ik snap vooral niet waarom school deze stap zet als ze er zelf geen vertrouwen in heeft?

Ik vraag me ook af of dit gaat slagen zonder zicht op waarom je zoon niet laat zien wat hij kan, in gr3 moet hij dat op dagelijkse basis.
Dan zou ik liever dat extra jaar gr2 benutten om te ontdekken waarom je zoon niet laat zien wat hij kan, en daar gericht op werken.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: