Het is nu 12 dec 2018, 17:29

Pagina 5 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018, 21:03 
Volwassene

Bedankt voor het meedenken! Tot nu toe is er wel erkend dat hij pienter is en dat hij antwoorden geeft op vragen en bij activiteiten die van groep 2 verwacht mogen worden. Maar de werkjes zijn dus nu net pas aangepast min of meer op zijn eigen verzoek.

Zijn naam staat nu op 2 plekken op het taakjesbord, zowel bij groep 1 als bij groep 2. Hij had al een taakje groep 2 gemaakt, maar kwam dit weekend weer met het verhaal dat hij door de juf vrijdag toch was ingedeeld bij een groep 1 taakje. Dus ook voor hem zelf is het verwarrend op het moment.

Heeft er toevallig iemand concrete voorbeelden hoe de werkhouding gestimuleerd kan worden? De kinderen van groep 2 zullen nu veel meer gewend zijn aan de hogere verwachtingen, maar zoon springt er nu halverwege bij en is op school niet echt gewend dat er wel wat van hem verwacht wordt en om daarvoor door te zetten. Ik heb een beetje de indruk dat als we met concrete dingen komen dat school er wel enthousiast op in springt, maar dat het niet vanzelf zal komen vanuit school.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 10:24 
Volwassene

Misstig, misschien heb je voor de werhouding hier iets aan:

https://klasvanjuflinda.nl/recensies/va ... -kleuters/

BerichtGeplaatst: 24 jan 2018, 21:58 
Volwassene

Ook onze jongste heeft vorige week de eerste Cito gemaakt. Ze vond hem makkelijk, maar de laatste vragen wel lastig omdat het meerdere dingen konden zijn volgens haar. Daarna wist ze te vertellen dat ze alles goed had, ‘dat zei de juf’. We wachten het gewoon rustig af.

Over een paar weken hebben we wederom een gesprek over mogelijk versnellen. Het laatste gesprek was samen met de IBer en liep helaas erg stroef. Voor ons is het inmiddels wel duidelijk dat de jongste na de goede start vorig schooljaar inmiddels behoorlijk aan het onderpresteren is. Ik kreeg tekeningen terug die leken op de tekeningen die ze maakte toen ze 2,5 was en dochter gaf zelf aan dat ze op school anders leest dan thuis “omdat ik op school kleiner ben” :shock:

Vanzelfsprekend aangegeven bij de juf, die heeft dat redelijk opgepakt waardoor de jongste zich in ieder geval met lezen iets meer laat zien. Juf vroeg zich af of ze met rekenen misschien ook zou onderpresteren (nou wat denk je zelf denk ik dan, en dat werkt dan op een HB school). Want 2+3 daar komt ze niet uit, dan knijpt ze er letterlijk tussen it naar de WC. De oudste deed dat op de vorige school ook. Ook daar dachten ze in eerste instantie dat het te moeilijk was en daar bleek juist het omgekeerde het geval te zijn. Had ik ook al aan de juf gemeld.
Thuis weet mevrouw gewoon gelijk het antwoord, net als 8+3 en nog meer van dat soort sommen. Lezen doet ze denk ik op E3 niveau vloeiend. Eigenlijk kan ze alles lezen wat ze tegen komt, vanzelfsprekend dan vaak wel hakkend en plakkend, maar wel altijd correct.

En dan begint de IB’er over werkhouding en een fixed mindset. Echt, ik wordt er moedeloos van. Vind je het gek als ze continu onder haar niveau zit te werken en vooral bezig is met zich aan te passen aan dat wat ze denkt dat er verwacht wordt... De komende weken gaan ze eea in kaart brengen (eindelijk, nadat we al 5 keer hebben aangekaart dat we nog een jaar kleuteren niet zien gebeuren ondanks eigen leerlijn). Hoe ze dat gaan doen is noet duidelijk, in ieder geval nemen ze de Cito uitslag mee (ook daar heb ik mijn bedenkingen bij, maar goed). We hebben niet heel erg het gevoel dat ze nu heel erg warm lopen voor versnellen. Dus ik heb het vermoeden dat ze straks met allemaal K smoezen komen waarom het geen goed idee is. Bovendien heb ik niet het idee dat ze echt inzicht gaan krijgen in waar ze nu precies staat didactisch gezien.

We hadden gehoopt om op deze school meer in de samenwerk modus konden komen. Het is al vervelend genoeg dat je er continu boven op moet zitten terwijl je op een HB school zit en daar een godsvermogen voor neertelt elk jaar. En dat is nog een ding, maar die vooringenomen houding van die IB’er... bah!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 13:21 
Volwassene

Wat vervelend, dat het zo gaat, Momoftwo. Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat versnellen voor haar goed is? Het is een hb-school, dan zou je toch verwachten dat ze in de leeftijdsgroep waar ze in zit voldoende zouden moeten kunnen bieden en dat er meer kinderen zijn die al wat kunnen lezen en rekenen? Hoe kan ze onder haar niveau werken als ze een eigen leerlijn heeft? Hebben ze haar niet goed in beeld? Heel naar voor jullie. Ik heb zelf ook nogal moeite met de IB'er op onze school, maar goed, dat is een reguliere school, dus dat ze daar weinig begrip hebben dat snap ik tot op zekere hoogte nog wel. Maar dat het nou juist op een hb-school zo gaat, dat zou je toch echt niet verwachten.. Ik krijg soms hier op het forum het gevoel dat hb-scholen soms meer star zijn dan een reguliere school..

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 13:24 
Volwassene

Bij mijn eigen dochter is inmiddels duidelijk waar de problemen vandaan komen. Er zit een jongetje met ernstige gedragsproblemen in de klas en eentje met iets minder grote gedragsproblemen, en ze is erg bang voor hen. De ortho zei dat er met ons kind zelf niks mis is gelukkig, maar dat die omgeving niet goed is voor haar. Een oplossing is er nog niet, ik ga maandag met de juf praten.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 22:54 
Volwassene

Vervelend dat het allemaal niet lekker loopt met je dochter momoftwo. Het zijn wel duidelijke signalen die je dochter geeft. Ik heb eens de tip gekregen naar de versnellingswenselijkheidslijst te kijken, misschien is dat ook iets voor jou. Succes met het gesprek.

Vlinder42, succes met het gesprek maandag! Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor je dochter.

Hier zijn ook de Cito's geweest maar dochter heeft geweigerd en dus niet mee gedaan. Het past wel bij hoe het nu met haar gaat. Ze wil niks en zit maar op haar stoeltje de tijd uit te zitten. We houden haar regelmatig thuis zodat ze even niet naar school moet en kan bijtanken, het is alleen niet genoeg. Erg naar om haar zo ongelukkig te zien en ze zakt steeds verder weg. Vrijdag heb ik weer een gesprek met de juf maar ik vrees dat zij het ook niet meer zo goed weet. Daarna hebben we gelukkig (eindelijk) de intake bij de kinderpsycholoog. Hopelijk kan zij iets voor dochter betekenen.

BerichtGeplaatst: 29 jan 2018, 16:07 
Volwassene

CInI, hoe ging het gesprek vrijdag? Ben je al bij de psycholoog geweest?

Ik ben vandaag bij de juf geweest. Ik vind wel dat ze mijn dochter goed ziet, maar de problemen met die jongetjes onderkent ze niet echt. Behalve 'we houden het in de gaten' komt er niet echt een oplossing. Ze zag ook dat ons kind veel aanpassingsgedrag laat zien en dat ze graag alles heel goed wil doen, en ze dacht dat dat haar misschien ook veel energie kost. Ze wil bijvoorbeeld niet zelf schrijven, maar gaat dan stempelen omdat het anders niet mooi genoeg wordt. Maar verder merken ze eigenlijk niks aan haar, een lief, slim, sociaal kind. Ze gaan gelukkig door met het levelwerk, maar ik twijfel er zelf wel over of dat voldoende is. Ze blijft thuis boos en verdrietig. Over cito heb ik niets gehoord, voor zover ik weet doen ze bij ons geen cito in groep 1.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 14:16 
Volwassene

Vlinder, fijn dat de juf je dochter goed ziet en ze doorgaan met levelwerk. Dat de juf de problemen met het jongetje niet zo benoemd is wel vervelend. Dit kan ook bewust zijn, ze mag niet over andere kinderen praten, maar weet nu wel wat de impact op jouw dochter is. Het is natuurlijk goed dat je het benoemd hebt, zo kan ze het beter in de gaten houden en je dochter helpen als het niet goed gaat. Hopelijk ziet ze nu meer en veranderd het iets voor je dochter. Ze moet zich wel veilig voelen in de klas. Komt er een verslag van de orthopedagoog? Of kan zij meer hulp bieden? Succes! Hier ook een boze en verdrietige dochter, erg naar.

Wij hebben aanstaande vrijdag beide gesprekken. Eerst met de juf en dan 's middags naar de psycholoog. Afgelopen vrijdag kon de juf niet.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 14:32 
Volwassene

School maakt gebruik van de versnellingswenselijkheidslijst, maar de IB’er reageerde helaas nogal hooghartig op onze vraag of dat misschien goed was om in te zetten. Beetje zo van “het is een kleuter...”

Juf is inmiddels wel bezig met afnemen van AVI, DMT en PI dictee. Van de jongste begreep ik dat ze inmiddels twee keer woordjes heeft moeten schrijven en dat ze beide keren alles goed had. De tweede keer was wel moeilijker, want “juf zei dat het moeilijker was”...

Na de leerlingenbespreking op school hebben we weer een gesprek. Ben benieuwd naar de ideeen van school, maar ik heb er een zwaar hoofd in... Ongeacht de afspraak met de meester van vorig jaar wordt de groep 2 Cito niet afgenomen “want dan denkt ze volgend jaar, die heb ik al gedaan” aldus de juf. Nu hang ik niet zo op de Cito, als er maar duidelijk wordt waar ze staat en dat kan ook met AVI/DMT/PI dictee. Maar het zegt wel iets over de insteek mbt het overslaan van groep 2...

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 18:13 
Volwassene

clnl schreef:
Hier zijn ook de Cito's geweest maar dochter heeft geweigerd en dus niet mee gedaan. Het past wel bij hoe het nu met haar gaat. Ze wil niks en zit maar op haar stoeltje de tijd uit te zitten. We houden haar regelmatig thuis zodat ze even niet naar school moet en kan bijtanken, het is alleen niet genoeg. Erg naar om haar zo ongelukkig te zien en ze zakt steeds verder weg. Vrijdag heb ik weer een gesprek met de juf maar ik vrees dat zij het ook niet meer zo goed weet. Daarna hebben we gelukkig (eindelijk) de intake bij de kinderpsycholoog. Hopelijk kan zij iets voor dochter betekenen.

Hoi clnl, mijn dochter liet dat gedrag ook zien vorig jaar. Ze zat totaal op slot. Ik dacht aanvankelijk dat het lag aan te weinig zelfvertrouwen, aan dat ze te verlegen was. Totdat ze begon te vertellen over wat ze van school vond: namelijk veel te makkelijk. Ze snapte niet waarom zij geen gr. 2 taakjes mocht doen, want die waren zelfs ook makkelijk. Alleen al de erkenning dat ik haar begreep en dat ik haar ging helpen om te zorgen dat de juf dat ook zou weten deed haar zo veel goed, dat ze echt binnen een paar dagen opbloeide. Daarnaast mocht ze meedoen met gr. 2. Nu is ze vol zelfvertrouwen en neemt ze vaak juist het initiatief. Totaal omgeslagen. Zo heeft ze zelfs met Sinterklaas een liedje op haar blaaspiano gespeeld voor de klas op eigen initiatief. Alle zorgen zijn weg als sneeuw voor de zon.
De oplossing lag dus niet zo zeer bij mijn dochter, maar bij school. Ik hoop dat de kinderpsycholoog bekend is met hb-kinderen en haar kan laten vertellen over school, en vervolgens school kan bewegen tot actie. School zou dat ook nu al kunnen proberen en haar in gr. 2 zetten met extra uitdagend werk. Dat kost niets en daar komt ze waarschijnlijk hoe dan ook bij uit...
In hoeverre is school te bewegen het in gr. 2 te laten proberen of extra uitdagende werkjes aan te bieden? (Sorry, ik heb niet al je voorgaande posts gelezen, dus misschien vraag ik naar de bekende weg.)

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 20:48 
Volwassene

Sien, bedankt voor je reactie. Zo te lezen komt het erg overeen inderdaad. En wat fijn dat het met jouw dochter beter gaat nu ze gezien wordt en met groep 2 mag meedoen. Bij mijn dochter speelt dit al sinds begin oktober. Daarvoor deed ze leuk mee en omdat ze in een 1/2 combiklas zit deed ze ook regelmatig met groep 2 mee wat ze erg leuk vond. De juf heeft ook wel geprobeerd haar met uitdaging weer bezig te krijgen maar mijn dochter weigert alles. Ook hulpje zijn enz. Het enige wat ze wel doet is buiten spelen. De psycholoog staat goed aangeschreven en heeft veel ervaring met hoogbegaafdheid en ook met angstproblemen. Het voelt wel goed. Het vervelende is vooral dat ze een lange wachtlijst had, maar vrijdag zijn we eindelijk aan de beurt.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 22:02 
Volwassene

Wat fijn dat je vrijdag terecht kan. Hopelijk wordt eea dan wat meer duidelijk en helpt dat om ervoor te zorgen dat je dochter het fijn heeft op school.

Je geeft aan dat je dochter eerst in groep 1/2 zat en dat het toen wel goed ging. Zit ze nu in een klas met enkel groep 1? Ik kan me voorstellen dat dit voor haar lastig is, aansluiting vinden wordt dan lastiger wanneer je verder bent dan je leeftijdsgenoten. Misschien is het mogelijk om weer in een combigroep geplaatst te worden? Maar daar zal de psycholoog wellicht ook wel een mening over hebben.

Succes!

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 22:08 
Volwassene

Bedankt momoftwo. Ze zit nog steeds in de combigroep. Na een tijd van spelen en groep 2 werkjes meedoen weigerde ze opeens ook maar iets te doen. Pogingen van de juf helpen niks ze weigert iets te doen en zit dus de hele dag op haar stoel. Maar ik heb goede hoop dat de psycholoog ons vooruit kan helpen. Op naar vrijdag ;)

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 22:31 
Volwassene

CInI, fijn dat jullie eindelijk deze week aan de beurt zijn. Het is naar om zo door te moeten modderen.

Bij mijn dochter vind ik het lastig wat ik moet doen. Tijdens het gesprek met de juf werd toch ook nog wel even gezegd hoe uitzonderlijk het was dat ze levelwerk met mijn dochter doen, "dat doen we normaal nooit in groep 1". Ik kreeg bijna het gevoel dat ik dan over de andere dingen niks mocht zeggen. Ze gooiden het eigenlijk op het hb-zijn van onze dochter dat ze thuis verdrietig en boos is. Terwijl ik dan denk, deze kinderpsycholoog heeft echt heel veel ervaring en ook veel ervaring met hb, en zij gaf toch echt iets heel anders aan. Het is heel dubbel, het is fijn om niet te hoeven vechten voor de erkenning dat ze slim is en extra uitdaging nodig heeft. Aan de andere kant wordt aan een echt belemmerende situatie in de klas niets gedaan..

Momoftwo, misschien domme vraag, maar wat is pi-dictee? Spannend wat eruit gaat komen. Hopelijk levert het genoeg op om ze overstag te laten gaan. Ze lijken inderdaad niet zo enthousiast over versnellen. Wel vreemd ook dat ze terugkomen op eerdere afspraken. Maar met mijn oudste heb ik ook wel gemerkt, bij elke nieuwe juf begin je weer van voren af aan.. :(

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 15:38 
Volwassene

PI-dictee is een dictee wat ze normaliter pas afnemen in groep 3. Ze lezen een zin voor en vragen dan een van de woorden uit die zin Op te schrijven. Met dat dictee brengen ze de vraardigheid voor wat betreft spelling in kaart en kunnen ze ook zien welke spellingscategoriën een kind wel en niet beheerst.

edit: onhandige typo in de tekst waardoor tekst onduidelijk werd aangepast

Laatst bijgewerkt door Momoftwo op 01 feb 2018, 21:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 19:16 
Volwassene

Domper: de meerbegaafden coordinator bij ons op school gaat op korte termijn weg. Er komt geen vervanging, het werk wordt onder andere juffen en meesters verdeeld..

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 20:07 
Volwassene

Dat is een flinke domper Vlinder.

Hebben jullie voor aanvang van school ook een sidi 3 vragenlijst gekregen?

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 20:51 
Volwassene

Nee. Op onze school zijn ze van mening dat je op zo'n jonge leeftijd niet kunt zien of ze hoogbegaafd zijn. Normaal doen ze er ook niks aan in groep 1. Maar nu ze na mijn verhaal wel aan de slag zijn gegaan met levelwerk met de jongste, moesten de juf en de mb-coordinator toch wel toegeven dat ze (in hun woorden) 'buiten kijf erg slim is'. Tja. Ik prijs me maar gelukkig dat ze er in elk geval voor open stonden om het met haar te proberen en gelukkig zien ze het zelf nu ook.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 21:03 
Volwassene

De vraag is nu bij jou dus of dat ook zo blijft?

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 22:17 
Volwassene

Ja, dat klopt. Ik zal het nog even navragen voor ze weg is hoe en wat. Ik had gewoon nooit gedacht dat het allemaal zo wankel en lastig zou kunnen zijn. Wat betreft sidi, voor de oudste heeft de kinderpsycholoog die laten invullen door de school afgelopen jaar en dat was wel heel inzichtelijk. Maar zij was toen 7.

Pagina 5 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende