Het is nu 12 dec 2018, 18:30

Pagina 4 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 19:40 
Volwassene

Kangoeroegroepen heb ik geen ervaring mee: ik dacht dat dit de plusgroepen waren in vlaanderen? In de school van mijn kinderen hebben ze helemaal geen plusgroepen en voor zover ik weet begint het op scholen in de omgeving pas in groep 5. Oudste heeft wel met drie anderen pluswerkjes gedaan, maar dat stond toen nog in de kinderschoenen. Dit waren voornamelijk smartgames. Jongste heeft in groep 1/2 een persoonlijke plusjuf gehad, die projectjes met hem deed. Dat was wel erg geslaagd.

Nannet. Zo'n pregesprek lijkt me wel zinvol denk ik. Je wilt verder met deze school? Dan zou ik proberen te investeren in het opbouwen van een goede verstandhouding. Ik heb gemerkt dat de plannen nog zo uitgewerkt en geweldig zijn, maar het voornaamste vind ik dat je met elkaar in gesprek kunt en er naar een oplossing voor de zaken waar je tegenaan loopt wordt gezorgd.

Neemt niet weg dat je nu eerlijk moet en kunt zijn in je zorgen uitspreken over de ontwikkeling van je dochter en hoe hier op school invulling aan gegeven kan worden. Duidelijkheid krijgen over hoe ze dit de eerste weken aan gaan pakken en wanneer je daar weer een vervolggesprek gaat krijgen om het plan van aanpak te evalueren (meestal na 6 weken). Dus probeer het bij jezelf te houden (ik zie *dit* bij mijn dochter en maak me zorgen over.*...* ) Verder goed doorvragen op de antwoorden die ze geven om verduidelijking te krijgen.

Succes!

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 19:48 
Volwassene

Dank je Pippi. De school voelt erg laagdrempelig aan als je wil aankloppen met iets, dat is erg fijn. Door hun reactie voel ik me best serieus genomen ook.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 20:39 
Volwassene

De school met die kangaroegroep is een Nederlandse school. Door de benaming had ik de indruk dat dit een speciaal hb-programma is dat misschien ook op andere scholen gebruikt wordt. Maar misschien klopt die indruk niet en is het gewoon een benaming die de school heeft bedacht voor een soort plus-groepje. Ik ga het daar navragen, dat lijkt me dan het handigst.

Nannet, ik denk dat je er moet proberen achter zien te komen wat het beleid en vooral praktijk van de school is ten aanzien van hb-kinderen. Niet alleen wat hun aanpak op papier is, maar ook wat hun ervaring er echt mee is. Meestal merk je wel aan hoe ze er over praten of ze echt (veel) ervaring met hb-kinderen hebben of niet.

Belangrijk is denk ik ook wat de criteria zijn op basis waarvan je kind die aanpak kan krijgen. Moet je een officiele test hebben met een bepaalde score of niet? Ik dacht bij mijn eigen kinderen dat het wel vanzelfsprekend zou zijn dat ze een hb-aanpak zouden krijgen, dat iedereen dat wel zou zien, maar dat bleek niet zo te zijn. Ze zijn op deze school gewoon helemaal niet bezig met hb. Op de school van mijn kinderen moet je overal A1 op scoren wil je (normaal) verrijkingswerk krijgen. Heb je dus een kind wat onderpresteert of gewoon niet zo goed matcht met de Cito, dan heb je dus op deze school een probleem. Ook bleken ze de zon-onderdelen van de reguliere lesmethoden als hb-programma te presenteren. Dat is wel bedoeld voor kinderen die wat sneller zijn, maar het is toch gewoon onderdeel van de reguliere lesstof en zeker niet hetzelfde als een hb-programma. En die zon-groepen zijn op deze school pas vanaf groep 5. Ik had er wel van te voren naar gekeken, maar het bleek niet te zijn wat het leek.

Wijs geworden, ga ik nu kijken naar een andere school voor de jongste. Op deze school hebben ze wel ervaring met hb-kinderen. Ik heb al eens met de directeur gepraat. En ze hebben ook ervaring met hb-kinderen die niet genoeg hebben aan het standaard hb-arrangement en waar ze dus maatwerk voor hebben geleverd. Ik ga in elk geval nog navragen hoeveel hb-kinderen nu op die school (en in de kleuterklas) zitten en vragen of ik de docent die die kinderen begeleidt een keer kan spreken en/of een ouder van een van die kinderen. Hopelijk voel ik dan wel aan of dit beter bij mijn kind past dan de aanpak van de huidige school.

Op de montessorischool waar ik ook ben wezen kijken, heb ik bij de rondleiding gezien dat bijvoorbeeld bepaalde kinderen in de kleutergroep bezig waren met rekenwerkjes. Dat vond ik ook heel informatief, rondkijken in de groepen, terwijl ze bezig zijn (dus liever niet in de pauze of na schooltijd, dan zie je alleen de inrichting van de lokalen :-) ).

Ik heb overigens morgen een gesprek op de huidige school met de coordinator meerbegaafden. Ik wil in elk geval ook de mogelijkheden op deze school goed in beeld hebben. Want deze coordinator was er nog niet toen mijn oudste op deze school begon..

BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 22:27 
Volwassene

Bedankt voor je tips Vlinder. Wat heeft het reguliere school tot nu toe gedaan om hb bij jullie tegemoet te komen?

BerichtGeplaatst: 20 dec 2017, 21:49 
Volwassene

Nog niets helaas.. Maar hopelijk gaat daar verandering in komen..

Ik heb gister een gesprek gehad met die mb/hb-coordinator op school en ook met een moeder van een andere hb-leerling bij mijn oudste in de klas. Ik begrijp van beide dat ze eigenlijk op deze school niets doen aan hb in groep 1. Het zal wel ermee te maken hebben dat er geen leerplicht is denk ik. Ze vinden op school dat de kinderen in groep 1 te klein zijn om te kunnen zeggen dat ze een voorsprong hebben. (Dat snap ik zelf niet, bij de kinderopvang zagen ze het, bij de peuterspeelzaal, bij het consultatiebureau, andere ouders zien het, wijzelf zien het, maar zij kunnen dat ineens niet zien? Maar goed..)

In groep 2 hebben ze dit jaar een soort plusklasje. Ik dacht dat dat alleen voor 'herfstkinderen' was in hun 3e kleuterjaar, maar dat is niet zo, andere kinderen uit groep 2 die daaraan toe zijn mogen daar ook in. Het is bedoeld voor kinderen die wel toe zijn aan groep 3, maar bijvoorbeeld motorisch of sociaal nog niet. Maar de coordinator wist niet of dat plusklasje er volgend jaar (als mijn dochter in groep 2 zit) ook zou zijn (geldkwestie). In dat geval is er dan wel de optie dat je kind af en toe uit de klas wordt gehaald om speciale spelletjes te doen. Daarvoor moet je kind dan wel eerst bepaalde testjes doen en daar een bepaalde score voor hebben. Welke testjes precies heeft ze niet verteld. Ze bood op basis van ons gesprek aan dat ze na de kerstvakantie die spelletjes/testjes met onze dochter kon doen om te kijken hoe dat gaat.

Van die andere moeder begrijp ik dat haar dochter in groep 2 inderdaad met een speciale juf af en toe spelletjes heeft gedaan, maar dat dit 2e helft groep 2 eigenlijk niet voldoende was (vervelend gedrag). In groep 3 is ze getest door de school (ze wist het niet precies meer, maar uit wat ze vertelde leid ik af dat het om doortoetsen ging). Haar dochter bleek wel een voorsprong te hebben, maar niet groot genoeg om een klas over te slaan. Nu heeft dat meisje een deels aangepast programma. Verder zijn er vanaf groep 5 plusgroepjes, dat is 2,5 uur per week.

Er kan dus wel iets op deze school, maar het hangt erg af van of er dat jaar geld voor is en welke juf je hebt. Mijn oudste had een kleuterjuf die de voorsprong wel zag, maar daar verder niets mee heeft gedaan, behalve zeggen 'Goed zo, ga zo door!' Dat meisje had een andere juf (die mijn jongste nu ook heeft) en die heeft dus wel doorverwezen naar de 'spelletjesjuf'.

Ik weet het nog niet zo. Ik krijg een beetje het gevoel dat het allemaal van toevalligheid aan elkaar hangt en dat je zelf als ouder er continu bovenop moet zitten. Heb je een kind dat aan het standaardbeeld van hb voldoet, dan kan er wel iets, heb je een onderpresteerder dan wordt dat moeilijker. Heb je een juf die het allemaal maar lastig vindt, dan heeft je kind pech gehad dat jaar..

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017, 12:56 
Volwassene

Dat er niets kan in groep 1 klopt overigens niet. Bij Eduforce vond ik Pienter opdrachtkaarten voor groep 1 en 2.

https://www.eduforce.nl/hoogbegaafdheid ... Itemid=103

Heel aardig, weer eens wat anders dan smartgames.. Ik denk in elk geval dat dit mijn dochter meer aanspreekt.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017, 13:08 
Volwassene

Ik vind de insteek wel leuker maar beide spreken mijn dochter niet zo aan.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017, 10:20 
Volwassene

@nannet: hebben jij of je dochter ideeën bij kleuterverrijking die wel geschikt zou zijn?
Scholen zijn vaak best welwillend, maar willen praktische handvatten. De juf wil gewoon heel concreet weten wat ze met hb’ers moet doen. Hier draagt school ook wel eens iets aan, dat ik denk ‘dat gaat ‘m niet worden’, maar ik kan dan al dan niet in samenwerking met de plusklasjuf wel 2 alternatieven aandragen die me geschikter lijken. Zo gaan wij na de kerst wel die Pienter opdrachtkaarten opstarten (maar dan de groep 3-4 variant).

Als je gaat praten zou ik dus wel zo concreet worden. Welke materialen hebben ze voor hb’ers. En als jij dat niet passend vindt, hoe staan ze tegenover jouw alternatieven?

BerichtGeplaatst: 30 dec 2017, 23:35 
Volwassene

Emma: Ik weet niet zo goed wat de opties zijn maar wat ik voorbij zie komen is verrijking niet de oplossing. Ze lijkt daar geen interesse in te hebben, hierbij houd ik rekening mee dat ze op school het anders kan zien dan thuis, hier lijkt ze vooral haar interesses te zoeken in het echt schoolse en niet in het spelen waar de verrijking wat ik op internet voorbij zie komen wel op gebaseerd is. Ik vind het daarom ook moeilijk de school de handvaten te geven als zij het in het verrijken zoeken.

Misschien zijn de pienter opdrachtkaarten van groep 3 wel interessanter dan die van groep 1.

BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 10:25 
Volwassene

Dat herken ik op zich wel die behoefte aan het schoolse. Op de dagen dat er ‘gewoon’ was gespeeld op school, werd thuis school dunnetjes over gedaan. Dan liep ze bij binnenkomst naar haar tafel en ging ze woordjes schrijven of t/m het badritueel aan toe, rekensommetjes. Het is wel veel beter geworden nu ze in groep 3 zit, maar het gaat nooit helemaal weg. Op zondagochtend maakt ze ons nog regelmatig wakker maken met schoolse dingen. In mijn beleving omdat ze zaterdag dan schoolse cognitieve uitdaging heeft gemist. En nu in de kerstvakantie is het ook weer prijs met allemaal dingen die thuishoren in groep 4 en waarvan ik (in m’n hoofd) denk: wacht daar nou mee. Maar ja, wachten doen onze kinderen niet heb ik inmiddels wel geleerd. De nieuwste cognitieve sprong werd getriggerd door de 100, 200 en 500 eurobiljetten die ze bij het benzinestation zag.

Denk dat het heel belangrijk is om het daar over te hebben met school. Wat gaan ze in zo een situatie dan doen? Moet ze echt wachten tot ze in groep 3 zit om iets schools te mogen doen en wat hebben ze in huis om haar in beginsel 2 jaar (of staan ze open voor versnellen) geentertaind te houden?

BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 10:44 
Volwassene

Mijn oudste wilde ook graag 'schoolse' uitdaging toen hij een kleuter was (lezen, schrijven, rekenen). Maar het was prima als dat op een minder schoolse manier gebeurde dan in groep 3 doorgaans het geval is. Zo vond hij het leuk om met magneetletters een verhaal te schrijven en heeft hij in die periode een werkstukje gemaakt door op elke pagina een plaatje van een dinosaurus te plakken en er een zin bij te plakken (overgetypt uit een informatieboekje). Zo oefende hij ook het knippen. Op fijnmotorisch gebied had hij niet echt een voorsprong. Verder kreeg hij wel eens een kleurplaat waarbij in elk vakje dat gekleurd moest worden een som stond en de uitkomst bepaalde welke kleur het vakje moest krijgen.
Wat me in die tijd opviel was dat het helemaal niet nodig was dat hij de hele dag werd uitgedaagd. Het meest opvallend was dat in het laatste halve jaar dat hij naar het kinderdagverblijf ging. Eén werkblad per dag maakte het verschil tussen een ja of een nee op de vraag of hij een leuke dag had gehad.

BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 11:54 
Volwassene

Tijdens de rondleiding is verteld dat als een kind in de kleuterklas met letters bezig wil zijn dan zijn er mogelijkheden. Ik heb hun het woord laten doen en niet verteld waar mijn dochter op dat moment mee bezig was. Zeker omdat ik er op tijd bij was met aanmelden en ontwikkeling toch wel snel kan gaan.

Het feit dat de directeur met de intern begeleider met mij willen brainstormen stelt me wel wat gerust. Ze gaat naar een oud Leonardo school dus in basis zijn ze met hb wel mee bekend. De hele dag dat schoolse zie ik ook niet zitten maar een gedeelte zou ik wel opgepakt willen zien. Dochter vind sinds enkele dagen leuk om sudoko in te vullen, dat zij de cijfers invult en ik vertel waar ze wat in kan vullen. Het mag allemaal wel speels. Ze is ook erg creatief en klimt en klautert graag dus een klas overslaan zie ik ook weer niet zitten.

BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 14:01 
Volwassene

Misschien helpt t als je voor verrijking ook de kleuter leeftijd loslaat. Laat je kind zelf aangeven wat ze leuk vindt om te doen. De reguliere kleuterverrijking vond mijn dochter ook stom en saai, smartgames ed vond ze iets voor in de auto of thuis in een verloren half uurtje. Ze wilde op school leren en thuis kon ze wel spelen vond ze, spelen op school deed ze liever niet. Dochter kreeg in groep 1 rekenboekjes uit groep 3, en vanwege haar leeftijds adequate motoriek plakte ze de uitkomsten met stickers. Ze had een poosje veel interesse in 'de wereldkaart' en ze lieten haar met een reguliere atlas alle landen en vlaggen opzoeken, die ze dan na tekende en inkleurde en met koeienletters schreef ze dan het land en hoofdstad erbij. Ook vond ze geometrische figuren natekenen op ruitjespapier super leuk om te doen. Na een bezoek aan een tentoonstelling over de Romeinen was dochter gefascineerd door Romeinse cijfers, prima, lieten ze haar rekenen met Romijnse cijfers. Daarbij kreeg ze ruimte om 'proefjes' te doen, bak water en een homp klei met de opdracht zorg ervoor dat de klei blijft drijven. Emmertje water snel ronddraaien en hoe kan het dat het water er niet uitvalt? Groep 8 kinderen die voor haar een speurtocht maakte; opdracht maken (rekensom/ rijmen/ stukje voorlezen) en dan de hint waar de volgende opdracht lag, ect ect ect.
Voor de 'juiste' verrijking hadden we wel heel veel contact met de juf, ik vertelde steeds waar dochter mee bezig was of leuk vond en de juf keek wat haalbaar en wat mogelijk was.

BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 15:43 
Volwassene

Citaat:
Dochter kreeg in groep 1 rekenboekjes uit groep 3, en vanwege haar leeftijds adequate motoriek plakte ze de uitkomsten met stickers.
Oudste vond dat ook geweldig. Ik haalde die boekjes bij de witte boekhandel. Een versnelling op rekengebied is dan bijna niet meer te voorkomen.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 17:44 
Volwassene

Ons kleinste dametje maakt het ons de laatste dagen best lastig thuis. Dat zijn we van haar niet zo gewend. Ze is heel veel boos aan het doen en klierderig naar haar zus. Stoute dingen zeggen, gek gaan lachen als we haar corrigeren, heel vervelend. En ze houdt het de hele dag vol. Soms heb ik het idee dat ze gedrag van kinderen die haar plagen op school thuis uitprobeert. Soms lijkt het ook of het bijna een soort toneelspel is, dat boos zijn. Maar ik word er wel moe van. Ik ben een beetje door mijn ideeen heen, hebben jullie ideeen om de sfeer een beetje te verbeteren?

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 21:01 
Volwassene

Vandaag heeft mijn dochter voor het eerst levelwerk gedaan met de plusjuf. Ze kwam helemaal trots thuis. Heel leuk om te zien. Voorlopig gaat ze dat 1x per week doen. Ik weet niet wat ze precies voor werkje gedaan heeft, want ik heb de juf nog niet gesproken, maar ik ben in elk geval heel blij dat ze ermee begonnen zijn en dat de eerste keer leuk voor haar was. Ik heb nu wel het gevoel dat we serieus worden genomen en ben ook wel opgelucht dat wij als ouders het goed hebben gezien.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 21:30 
Volwassene

Was ze vandaag thuis ook wat makkelijker Vlinder?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 15:56 
Volwassene

Ja en nee. Ze kwam boos uit school omdat ze met een jongetje had willen spelen, maar die was al naar huis dus dat lukte niet. Dat kan ik dan wel plaatsen. Maar ze is de laatste tijd heel vaak boos, terwijl dat niet lijkt samen te hangen met de situatie op dat moment en dat vind ik heel lastig. Ze droomt/huilt ook veel 's nachts. Ze was gister wel heel trots op de sticker van de plusjuf en heeft later op de dag nog met een ander vriendinnetje gespeeld. Ik hoop dat het levelwerk haar zelfvertrouwen een beetje een boost gaat geven. Dat ze weet dat er een plek is waar het goed is dat ze dingen kan en weet en niet hoeft te doen alsof dat niet zo is. Maar het heeft denk ik tijd nodig om te kunnen zien of deze aanpak voor haar werkt. Ik denk zelf nog steeds dat ze het beste nu naar groep 2 zou kunnen, maar daar zal de school denk ik niet echt om staan te springen omdat ze in de zomer jarig is en dus sowieso al in groep 3 een van de jongsten van de klas zal zijn. Maar goed, we proberen eerst dit. Misschien werkt het prima.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 14:06 
Volwassene

Hier zijn er weer ontwikkelingen. Zoon heeft zelf (met mij als backup) aan de juf verteld dat hij de werkjes te makkelijk vond en dat hij wel meer wilde doen. Er werd meteen ter plekke besloten dat bij de eerstvolgende nieuwe ronde werkjes, hij met groep 2 mee mocht gaan doen. (een taakje meer nu en pittiger) En de juf zei meteen dat ze het helemaal begreep dat hij het te makkelijk vond.

Ze zien het als een experiment nu om te kijken wat hij daarmee doet. Maar er zit totaal geen plan achter, dus ik heb wel een beetje zorgen hierover. Als hij het goed oppakt dan gaan we zelf maar vragen om een gesprek, dat er een plan voor hem gemaakt moet worden. Want nu een half jaar werkjes van groep 2 doen en dan volgend jaar nog een keer groep 2 is wat mij betreft geen optie.

Cognitief schat ik in dat hij het wel aan kan, maar zijn werkhouding is er mogelijk wel voor onder de maat (of kwam dit doordat er tot nu toe geen uitdaging in zat voor hem?). Iemand nog tips hoe we dit nu verder aan moeten gaan pakken? Er is nu spontaan iets in gang gezet, maar hoe nu verder...

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 17:13 
Volwassene

Misschien kan je het eens informeel vragen hoe zij dit zien naar volgend schooljaar toe?
Als hij nu vlot meedoet met de werkjes van groep 2, dan zullen ze hem hier volgend schooljaar niet meer mee kunnen uitdagen. Misschien kunnen jullie om de zoveel tijd samen evalueren hoe het gaat en wat hij nodig heeft?

Hier bij ons wordt per periode gekeken wat onze stuiterbal nodig heeft en wordt telkens bijgestuurd. We weten nu dus ook niet of ze volgend jaar nog naar groep 2 gaat, terwijl ze nu sinds een week met groep 3 werk gestart is.

Pagina 4 van 12 [ 224 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Volgende