Het is nu 23 jun 2018, 16:34

Pagina 3 van 10 [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 1 2017/2018
BerichtGeplaatst: 27 sep 2017, 15:57 
Volwassene

@momoftwo: hier is dochter al versneld, maar zit nog steeds niet op haar plek. Vorig jaar zat het goed tot einde schooljaar. Nu zitten wel al op het cruciale punt dat er echt iets moet gebeuren. Hoe pakken ze het rekenen en taal aan bij jullie? (ik ben een beetje nieuwsgierig)

Ik heb ondertussen je ander draadje gelezen en mijn eigen vraag min of meer kunnen beantwoorden ;)

BerichtGeplaatst: 27 sep 2017, 20:35 
Volwassene

Onze school neemt de Cito M1 niet eens af geloof ik, alleen de E1. Ik heb nog niet gesproken met school over hoe ze denken over versnellen, maar er wel zelf over nagedacht. Zo lang hij niet vastloopt bij de kleuters laat ik hem het liefste de volle tijd kleuteren. Voor nu kan er nog veel winst behaald worden op het sociale vlak en zijn werkhouding zal ook nog veel moeten verbeteren voordat hij zitbillen heeft voor groep 3. :)

Vandaag had hij zijn eerste speelafspraakje, wel op initiatief van het klasgenootje, maar hij ging vrolijk mee spelen daar en het ging goed. :top:

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 07:45 
Volwassene

Fijn om te lezen dat het met heel veel toch wel gewoon goed gaat bij de kleuters! Hier is dat helaas (nog) niet zo. Ik had gehoopt eerst een jaartje lekker spelen groep 1 en dan groep 2 voluit plan op maat met groep 3/4 stof zoals oudste dat ook kreeg. Het voordeel daarvan tov groep 2 overslaan vind ik dat er bij de kleuters heel veel ruimte is voor cognitieve uitdaging in de interessesfeer en dat het niet gekoppeld hoeft aan het vaste stramien van groep 3 of 4 en de bijbehorende methodes. Het nadeel is wel dat het verschrikkelijk druk en ongestructureerd is bij de kleuters. Ik weet niet we oudste achteraf toch van groep 1 naar 3 hadden moeten gaan. En bij de jongste zoon komt deze twijfel weer opnieuw. Hij leest goed en rekent vlot en is toch wel teleurgesteld dat hier nu niks mee gebeurt op school. Een jaar lekker spelen werkt voor hem dus ook totaal niet. Thuis kan hij dit wel heel goed maar op school verwachtte hij echt dingen te gaan leren geloof ik. Hij vindt het spelen er niet leuk. Gek genoeg denk ik als je hem nu in groep 3 zou zetten dat hij perfect zitvlees ervoor zou hebben. Eindelijk eens wat DOEN. Hij is globaal ook al richting eind groep 3 niveau behalve schrijven, dus het zou zo kunnen. Maar meteen al zo'n gigantische versnelling inzetten zien we (sociaal emotioneel) niet zitten. Zijn er anderen die meteen begin schooljaar al met versnellen bezig zijn?
Jongste zoon zit officieel wel in groep 1 maar met veel groep 2 verrijking en volgens mij gaan de juffen er onbesproken vanuit dat hij sowieso volgend jaar naar groep 3 gaat.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 sep 2017, 11:49 
Volwassene

Onze jongste is vorig jaar eind maart (een maand voor haar 4e verjaardag) begonnen op school. Nog voor de zomervakantie hebben wij onze zorg al besproken en aangeven dat we grote twijfels hebben of nu nog twee jaar kleuteren gaat werken voor de jongste. Waar ze voor de vakantie vol plezier naar school ging was dat na de vakantie toch minder. Daarbij kwam dat we van de juf andere beelden kregen over de jongste dan van de meester. We hebben het aangekaart en de juf gaat haar weer meer uitdagen. Vooralsnog lijkt het wat beter te gaan, ze wil thuis ook in eens weer samen Borre boekjes lezen waarbij zij dan de donkerblauwe zin onder aan de pagina leest en ik de rest.

Ik weet niet of het uiteindelijk nodig gaat zijn om te versnellen, maar we hebben nog zeker een half jaar de tijd voordat we daar voorzichtig een beslissing in moeten gaan nemen. Ze gaan in ieder geval de herfstsignalering bij haar afnemen binnenkort om te kijken waar ze staat. In januari doet ze gewoon de M1 cito, als ze daar erg hoog op scoort nemen ze ook gelijk de M2 cito af. Nu heb ik niet zulke goede ervaringen met de kleutercito's. De oudste (145+) kwam er daar nooit echt heel uitzonderlijk uit, die gaat niet zo goed samen met cito's. Dus ergens hoop ik dat de jongste daarin anders is. Aan de andere kant kijkt school wel vooral ook naar wat ze in de klas zien en zien ze de cito niet als leidend. Ze zijn zich er erg bewust van dat lang niet alle HB kinderen goed uit de voeten kunnen met de vraagstelling van cito.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2017, 10:40 
Volwassene

Wat ons goed bevallen is bij de middelste is groep 3 en 4 in één jaar doen en dan wel de volledige kleutertijd laten kleuteren. Omdat juist bij de kleuters veel ruimte is voor uitdaging in de breedte. Met name het laatste half jaar is daar bij de middelste (met succes, maar dat mocht ook wel, de nood was hoog) op ingezet. Prachtige bouwwerken zag ik voorbij komen en meer van dat soort dingen. Het punt is ook dat groep 3 voor kinderen met een voorsprong een verschrikkelijk jaar is. Zelfs als middelste bij kleuters al was versneld dan was groep 3 het denk ik niet geworden. Aan de ene kant een stuk minder vrijheid en beweging dan bij de kleuters en aan de andere kant was de stof nog steeds te makkelijk geweest. Dat had denk ik (in ons geval, voor elk kind kan dat anders liggen) echt niet gewerkt. Zoon heeft dus vorig jaar groep 3 en 4 in één jaar gedaan plus nog een boel verrijking en verbreding en zit nu redelijk op zijn plek in groep 5. Dus dat kan ook nog een route zijn :D .

Inmiddels heeft de jongste twee keer gewend op school. Of in haar ogen eigenlijk al drie keer, omdat ze ook al een keer een uur in de klas is geweest toen ik op school moest helpen. Nu zegt ze dus heel stellig 'ik bén al gewend!'. En dat klopt ook best, ze draait moeiteloos mee. Afgelopen vrijdag kwam ze na de tweede wenochtend de klas uit gehuppeld met een meisje van groep 2 'wij willen afspreken!'. :lol: Vanochtend was ze dus ook nogal teleurgesteld dat ze gewoon weer naar het kinderdagverblijf moest. Nog twee weken en dan mag ze gewoon, net als haar broer en zus, naar school.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2017, 12:39 
Volwassene

Over versnellen: bij middelste heb ik gigantisch veel spijt dat we niet vanaf dag 1 in overleg zijn gegaan met school over versnellen. Maar ja, toen wisten we nog niet dat hij een grote voorsprong had/zou krijgen op schools gebied. Nu bij dochter hebben we meteen bij de intake haar voorsprong aangeven en is school goed voorbereid. School is geen fan van versnellen en heeft veel verrijking, plusklas vanaf groep 3 enz.

Gisteren heb ik een kennismakingsgesprek gehad over dochter. Ontzettend leuk om te horen dat de juf haar precies ziet zoals ze is. Ik vertelde juf dat ik blij ben dat er geen strenge scheiding tussen groep 1 en 2 gemaakt wordt en dat dochter zelf denkt dat ze in groep 2 zit. De juf moest er om lachen. Er is wel een duidelijke scheiding tussen groep 1 en 2, maar dochter gaat telkens bij groep 2 zitten en doet goed mee dus laat de juf het zo. Na de cito in januari volgt er weer een gesprek maar juf sluit een versnelling niet uit.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 12:34 
Volwassene

Hoe kijken jullie aan tegen het sociale aspect in groep 1? Speelafspraakjes enzo? Ik vraag dit omdat dit bij mijn oudste heel anders ging dan nu bij de jongste. De oudste ging naar groep 1 met een aantal kindjes die ze al kende van de kinderopvang en speelde dus ook regelmatig met die en andere kindjes. De jongste is in een groep gekomen waar ze niemand van kent, de kindjes komen ook bijna allemaal niet uit onze buurt. Er zijn wel kinderen in de andere kleutergroepen die we kennen en/of die dichtbij wonen (o.a. broertjes/zusjes van klasgenootjes van de oudste, buurmeisje etc.). Mijn man vindt dat we moeten vragen of ze in een andere kleuterklas mag. Ik weet het niet zo, omdat ik wel heel blij ben met deze kleuterjuf omdat ze goed omgaat met de ontwikkelingsvoorsprong van ons kind, en onze dochter is ook blij met haar. En er komen gedurende het jaar natuurlijk ook nog kindjes bij. Maar ze heeft nog helemaal geen speelafspraakjes enzo, terwijl ze heel vrolijk en sociaal is en goed samen kan spelen.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 14:42 
Volwassene

Toen onze oudste startte op school (toen nog regulier in de buurt) kende ze geen enkel kind uit haar klas. Mijn ervaring is dat het vinden van een plekje in de sociale structuur van zo'n klas even duurt. In het begin had ze vrij snel een afspraakje. Echter wel geïnitieerd vanuit een ander kindje, waarschijnlijk omdat nieuwe kinderen toch wel interessant zijn. Daarna een hele tijd niet. Pas aan het eind van groep 1 en na de zomer in groep 2 kwamen de speelafspraakjes echt op gang. En dan nog speelde onze oudste eigenlijk maar met 1 meisje op eigen verzoek. Ondanks dat ze prima in de klas lag en ogenschijnlijk met alle kinderen wel overweg kon, was de aansluiting er gewoon niet en had ze na school niet zo de behoefte om met die kinderen af te spreken. Ze speelde wel eens met andere kinderen dan dat ene meisje, maar dan altijd op initiatief van dat andere kind.

Onze jongste is vorig jaar gestart op de HB school waar oudste sinds het voorjaar naar toe gaat. Dus ook voor haar een klas met kinderen die ze niet kent, laat staan in de buurt wonen. De jongste maakt gemakkelijk contact, maar lijkt nog niet echt aansluiting te hebben gevonden. Ook daar dit jaar vaker speelafspraakjes dan vorig jaar. Ze wil zelf overigens wel altijd erg graag speelafspraakjes. Gelukkig voor haar heeft ze een vriendinnetje overgehouden aan het KDV waar ze nog steeds regelmatig een afspraakje mee heeft. En ook met de kinderen uit de straat wordt er wel gespeeld als ze buiten zijn.

Ik zou gezien mijn eigen ervaringen niet zo snel kiezen om mijn kind te laten wisselen van klas. Al helemaal niet als je tevreden bent met de juf, die kan immers behoorlijk het verschil maken. Het opdoen van nieuwe sociale contacten heeft gewoon tijd nodig en dat kan soms best een poos duren.

BerichtGeplaatst: 24 okt 2017, 19:06 
Volwassene

Ja, ik snap wat je bedoelt. Het is alleen doordat het met de oudste zo anders ging, dat ik me afvroeg of ik me zorgen moest maken en of ik haar niet tekort doe door het af te wachten..

BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 05:40 
Volwassene

Volgens mij is het heel normaal dat kinderen in groep 1 nog weinig speelafspraakjes hebben.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 07:36 
Volwassene

Vlinder42 schreef:
Ja, ik snap wat je bedoelt. Het is alleen doordat het met de oudste zo anders ging, dat ik me afvroeg of ik me zorgen moest maken en of ik haar niet tekort doe door het af te wachten..

Ik denk dat je oudste gewoon geluk heeft gehad. Die is feitelijk begonnen in een situatie waarin de meeste kinderen zich uiteindelijk eind groep 1 of in de loop van groep 2 bevinden. Je doet je dochter zeker niet te kort. En als je het omdenkt, dan geef je haar juist een kans om op sociaal gebied juist ontzettend veel te leren: vriendjes maken, je plek vinden in een (nieuwe) groep... Ook dat hoort bij school :wink:

BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 20:30 
Volwassene

Ja, dat zou goed kunnen dat ze geluk heeft gehad, maar ze was ook totaal niet verlegen en ging op iedereen af. Kleine zus is wel meer een verlegen, kat-uit-de-boom-kijk-type, vandaar ook dat ik het me afvroeg. Maar ik ben wel enigszins gerustgesteld en kijk het voorlopig nog even aan.

BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 18:43 
Volwassene

Hier zijn de speelafspraakjes wel op gang gekomen, maar ook nog wel vaak op initiatief van het andere kindje.
Ik merk wel dat school hem nog steeds erg veel energie kost, is dit herkenbaar?

En waar ik ook wel benieuwd naar ben is hoe jullie contact verloopt met de juffen of meesters nu het schooljaar even op weg is?
Ik merk dat ik zelf de klik niet echt heb met de ene juf die er 3 dagen is. Aan het begin van de dag is er een inloop van 15 minuten voordat de school start, maar dit is altijd zo een chaos dat contact met de juf dan eigenlijk amper mogelijk is.

Binnenkort zijn er 10 minutengesprekjes, ik ben wel echt heel erg benieuwd hoe ze hem zien tot nu toe.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2017, 11:37 
Volwassene

Van de oudste twee weet ik dat speelafspraakjes pas echt op gang kwamen in groep 2. Vooral de oudste heeft eerst haar plaats in de groep moeten vinden, terwijl juist zij heel open en ontzettend sociaal is.

De jongste zit sinds vorige week 'voor het echie' op school en heeft al 3 speelafspraken gehad :shock: . Dat komt omdat ze bij haar allerbeste vriendinnetje in de klas zit (die twee zijn van dreumes af aan vier handen op één buik) en omdat ze al heel veel kinderen in de klas kent. Dat komt omdat het bijna allemaal jongere broertjes en zusjes zijn van kinderen die al op school zitten. Zij hebben allemaal al veel met elkaar gespeeld op het schoolplein toen ze nog niet op school zaten.

Jongste heeft heel erg naar haar zin op school. De juf geeft aan dat ze heel zelfstandig is. Een punt is dat ze niet luistert naar de juf maar gewoon doorgaat waar ze mee bezig is als de juf haar aanspreekt. Jongste is heel observerend, ik kan me voorstellen hoe het gaat. Juf is bang dat ze dingen niet meekrijgt. Daar ben ik dan weer niet zo bang voor, ze hoort en registreert alles wel. Toch krijg ik elke keer bij het ophalen deze opmerking....

BerichtGeplaatst: 09 nov 2017, 16:31 
Volwassene

Nou, het 10-minuten gesprekje is geweest en het viel alles mee :) Hij kan cognitief al wel meekomen met groep 2, maar sociaal sluit hij nog het beste aan bij de groep 1 kinderen. Hij werd omschreven als een heel pienter mannetje. Ze dagen hem uit binnen de groep 1 opdrachten en hebben hem bewust niet aangesloten bij de groep 2 werkjes (die hebben meer verplichte werkjes). Hij moet zich nog wat veiliger gaan voelen in de groep en sociaal mag hij nog groeien, daar willen ze meer op gaan richten dan op cognitief bij hem. Hij wordt erg gelukkig van bouwmaterialen en daar laten ze hem ook vrij in om dat dan te kiezen.

Ik heb ook gevraagd wat ze hem volgend jaar nog kunnen bieden als hij cognitief groep 2 al kan dit jaar. School is geen voorstander van versnellen en dan gaan ze voor aangepast werk in de eigen klas. Eventueel in overleg met IB-er of extern als het ver uit de pas loopt.
Ze noemde ook anonieme voorbeelden van groep 2 kinderen in de klas die nu ook aangepast werk krijgen. Voor zo ver ze wist, is er maar 1x een kind versneld op deze school, omdat het daar echt niet anders meer kon.

We gaan met een positief gevoel verder vanaf hier in ieder geval!

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 18:10 
Volwassene

Bij ons is inmiddels ook het eerste 10-min gesprek geweest. Maar het was helaas niet goed. Onze kleine voelt zich helemaal niet op haar gemak in de klas, ze speelt niet echt met andere kinderen ook niet in de pauze en als ze werkjes gaan maken doet ze niks. De juf zei dat ze net doet alsof ze niks kan. In de pauze gaat ze met de juf mee om te kijken wat de andere kindjes aan het doen zijn, want anders zit ze verloren alleen op de rand van de zandbak niks te doen. De tekeningen die we mee naar huis kregen lijken in de verste verten niet op wat ze thuis allemaal maakt. En thuis speelt ze prima met andere kinderen. Niet fijn dus. De juf zei wel dat ze haar in de gaten zou houden, maar er was geen tijd om te bespreken wat dat dan inhoudt eigenlijk.. Ik maak me wel zorgen, maar weet eigenlijk niet hoe verder..

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 20:15 
Volwassene

Ons 10 minuten gesprek was een week of drie geleden. De juf was tevreden, alleen viel wel op dat dochter moeilijker werk ontwijkt. Zowel bij het aanbieden van AVI M3 als bij rekenwerk op
groep 3 niveau. Omdat we dit herkennen van de oudste hebben we juf op het hart gedrukt voorzichtig te zijn met conclusies. De oudste vertoonde precies het zelfde gedrag. Ook daar werd gedacht dat ze het nog moeilijk vond, terwijl het veel te gemakkelijk bleek.

Dat begon vorige week toen ik een tekening meekreeg die leek op en tekening van 2 jaar terug toen ze 2,5 was. Dat is voor mij een duidelijk signaal van onderpresteren want ze tekent inmiddels steeds gedetailleerder (arm/hand/vingers, ogen met wimpers, hondjes, huizen met schoorstenen waar rook uit komt etc). En als het daar nu bij bleef... maar er is meer.

Thuis leest de spruit AVI E3 boekjes. Nog wel veel hakkend en plakkend, maar foutloos en op een redelijk tempo. Op school leest ze juist heel langzaam. Toen ik haar vanavond vroeg of ze op school ook zo goed leest bij juf zei ze “nee”. Toen ik vroeg waarom niet zei ze: “bij juf ben ik nog kleiner”... nou duidelijker had ze het niet kunnen zeggen. Ze is sinds dot schooljaar opvallend moe tijdens schooldagen. Bloedonderzoek heeft lichamelijke oorzaken al uitgesloten en inmiddels wordt mijn gevoel dat het aan het aanbod op school ligt wel bevestigd. Dat wordt dus wederom om tafel, dit keer wat mij betreft maar met de IB’er erbij...

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 21:15 
Volwassene

Wat herkenbaar (jammergenoeg)! Toen ik aan mijn dochter naar het lezen van haar op school vroeg zei ze sip:
'Bij ons leest de juf alleen.'

BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 21:10 
Volwassene

Heeft iemand ervaring met kangaroe-groepen bij de kleuters?

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 18:57 
Volwassene

Binnenkort heb ik een gesprek met de schooldirecteur en een intern begeleider voor aanvang van de plaatsing. Heeft iemand misschien dit ook gehad en tips voor me?

Pagina 3 van 10 [ 184 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende